Неравенството заплашва бъдещето на Източна Европа, твърди ЕБВР

Неравенството заплашва бъдещето на Източна Европа, твърди ЕБВР

© Laszlo Balogh, Reuters



Страните от бившия комунистически блок са постигнали значителен напредък в прехода към пазарна икономика, но продължаващото неравенство в обществата им става все по-голяма заплаха за дългосрочното им развитие.


Това важи особено за Централна Европа, където от края на 90-те години насам средният доход се е повишил чувствително и бедността е намаляла, твърди Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР).


Но зависи кого питате, защото отговорите в три отчетливи групи по доходи са доста различни. Единствено принадлежащите към най-заможните 27% са усетили ръст на доходите си над средния.




Доходите на една трета (33%) са се повишавали с темпо под това на заможните държави от Г-7.


Всеки четвърти (23%) казва, че в действителност доходите му са по-лоши от времето преди 1989 г.


Данните са от обширно допитване сред 51 хил. домакинства в 34 държави, в които действа ЕБВР. То е провеждано през 2006 и 2010 г., а третата му версия, разпространена в четвъртък, е от края на 2015 и началото на 2016 г.


Участниците са помолени да оценят от 1 до 5 отговора си на въпроса "Общо взето, съм доволен от живота си сега". Обобщеният резултат е, че едва 44% казват, че се случва обещаното след 1989 г. догонване на западните стандарти на живот.


Източноевропейците вече не страдат от сериозно разминаване в усещането за щастие в сравнение със заможните си западноевропейски съседи, дори когато нивото им на удовлетвореност е по-ниско, коментира "Уолстрийт джърнъл". Това предполага, че мнозина в региона са преодолели психологическите последици от мощното сътресение - политическо и икономическо - след разпадането на комунистическата система и плановата икономика.


Шокът и високата цена за прехода личат и днес


Родените след 1989 г. например днес са средно с 1 см по-ниски, което се обяснява с резкия недоимък и институционалната и икономическа бъркотия, сравнявана със стреса, в който попадат родените в зона на военни действия.


"В много от тези страни от икономическия растеж се възползва едно богато малцинство. В някои случаи става дума за не повече от 10-20% от домакинствата. Средната класа и бедните остават далеч назад по ръст на доходите", казва Сергей Гуриев, главен икономист на банката.


В доклад от 2013 г. ЕБВР стигна до извода, че политическите и икономическите промени след падането на комунизма са замрели в средата на миналото десетилетие, основно защото е рухнала подкрепата за продължаване на реформите. Вместо това все по-силно се чува гласът на авторитарни националисти, обещаващи да отменят реформите, и избирателите се обръщат към тях по същия начин, по който преди това постъпиха мнозина западноевропейци и американци.


Отстъпление от политическия и икономически преход


"Страните, където мнозинството от хората смятат, че реформите са измислени в полза на някой друг, отчитат отстъпление от политическия и икономически преход. В тези държави са взели връх антиреформаторски популисти и се изграждат институции на капитализъм само за "наши хора", допълва Гуриев.


"Уолстрийт джърнъл" обръща внимание, че докладът излиза в момент, когато на Запад има недоволство от това, че благодарение на глобализацията много работни места бяха изнесени в страни като тези в Централна и Източна Европа, където цената на труда е в пъти по-ниска.


На бившите комунистически страни с парализирани икономики това подейства като подкрепа за икономиките и прехода. Но само със създаване на работни места не се увеличи подкрепата за по-открити икономики и политически системи - основно заради това, че ползата от смяната на системата остава в ръцете на тясно малцинство.


Шансовете за по-добър живот зависят все още значително от членството в бившите комунистически партии или от това дали си мъж или жена, се казва в доклада.


"Ако водещите политици искат да устоят на предизвикателството, създавано от популисти опортюнисти, те трябва да се заемат с реформи, които не се изчерпват само с постигане на икономически ръст. Реформаторите трябва да работят така, че непрекъснато да имат подкрепата на мнозинството", коментира още Гуриев.


Какви са прогнозите


В краткосрочен план ЕБВР прогнозира ускоряване на икономическия растеж сред много от страните от Централна и Източна Европа и бившия СССР. Отчасти причината за това са ниските цени на петрола, които са ударили тежко Русия, но са намалили разходите за енергия в страните вносителки на горива.


В дългосрочен план обаче догонването на Запада по доходи ще се забави, освен ако не се съживи подкрепата за икономически реформи, смятат в ЕБВР.


"Изключителната концентрация на богатство в ръцете на шепа много заможни може отрицателно да повлияе на равните възможности и да причини отрицателна реакция срещу ключови икономически и политически институции, на които се крепи пазарната икономика", предупреждава банката.


Официалните данни сочат през последните години, че неравенството остава на равнища, по-ниски от международните стандарти, но усещането на повечето хора всъщност е, че то се е засилило.


Шокът от прехода и неравномерното разпределение на благосъстояние дава храна на политици да говорят срещу реформите и в крайна сметка да застрашават демокрацията. "На потенциалните губещи от реформите не бива да се дава само еднократна компенсация, а и обученията, необходими в бъдеще, за да могат да си намерят работа", препоръчват от банката.

Коментари (124)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 904 Неутрално

    "Всеки четвърти (23%) казва, че в действителност доходите му са по-лоши от времето преди 1989г."

    И какво е направил този четвъртия? Научил ли е поне един западен език? Повишил ли си е квалификацията? Чете ли нещо изобщо?

    The best way to predict the future is to invent it.
  2. 2 Профил на V.Iliev
    V.Iliev
    Рейтинг: 458 Разстроено

    "...политическите и икономическите промени след падането на комунизма са замрели в средата на миналото десетилетие, основно защото е рухнала подкрепата за продължаване на реформите"

    Резултат от популизма, на който ръкопляскахме

  3. 3 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 965 Неутрално

    Шокът и високата цена за прехода обаче си личи и днес - родените след 1989г. днес са средно с 1 см по-ниски, което се обяснява с резкия недоимък и институционалната и икономическа бъркотия.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  4. 4 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 965 Неутрално

    Не бях срещал такъв измерител!

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  5. 5 Профил на gdobranov
    gdobranov
    Рейтинг: 402 Неутрално

    Това с ръстът на хората, родени във времена на недоимък, е доста сигурен и конкретен показател явно. Бях чел за фрапиращата разлика в средния ръст между южнокорейците и севернокорейците - само за 3 поколения се беше появила разлика от около 2,5-3 см.

  6. 6 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8020 Любопитно

    До коментар [#3] от "tribiri":

    А, де - на мен и двамата ми сина са по-високи от мен, а изкарват по-малко пари ?
    Кво става ???

    [email protected]
  7. 7 Профил на EP
    EP
    Рейтинг: 458 Неутрално

    В страните от Източна Европа неравенството в доходите не е по-голямо от това в Западна Европа.

    Ако неравенството в доходите е толкова страшно за бъдещето, тогава си направете сметка, то тогава какво ще кажем за всички държави, които не са в зелено:

    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_income_equality#/media/File:2014_Gini_Index_World_Map,_income_inequality_distribution_by_country_per_World_Bank.svg

    There are no coincidences, Delia... only the illusion of coincidence.
  8. 8 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 965 Весело

    До коментар [#6] от "karabastun":

    И моите са по-високи от мен, но до момента ги храня аз, а мен ме е хранил баща ми! Апропо той беше с моя ръст, въпреки че като дете е живял бедно. Явно този показател има стойност само при достатъчно голяма извадка.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  9. 9 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 965 Неутрално

    До коментар [#7] от "EP":

    Тези данни са доста стари! При нас положението се влоши рязко след 2005 та година, когато "левите" социалиусти направиха "десни" промени в данъчната политика.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  10. 10 Профил на EP
    EP
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#9] от "tribiri":

    Данните са от 2014-та година!

    Престанете да се оплаквате!

    There are no coincidences, Delia... only the illusion of coincidence.
  11. 11 Профил на xcheffo
    xcheffo
    Рейтинг: 282 Неутрално

    Югоизточна Европа бездруго няма бъдеще.

  12. 12 Профил на EP
    EP
    Рейтинг: 458 Неутрално

    [quote#9:"tribiri"] когато "левите" социалиусти направиха "десни" промени в данъчната политика[/quote]

    Единственото добро нещо в България е дясната данъчна политика. Искаш всички лекари, ИТ-та, инженери и прочие да плащат 50% данък и да се изнесат от държавата ли?

    There are no coincidences, Delia... only the illusion of coincidence.
  13. 13 Профил на EP
    EP
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#11] от "xcheffo":

    И как го реши това? Ти там ли живееш?

    There are no coincidences, Delia... only the illusion of coincidence.
  14. 14 Профил на xcheffo
    xcheffo
    Рейтинг: 282 Неутрално

    До коментар [#3] от "tribiri":

    Интересен поглед. Може ли линк/заглавие?

  15. 15 Профил на xcheffo
    xcheffo
    Рейтинг: 282 Неутрално

    До коментар [#13] от "EP":

    Имам някои връзки с региона. И ти ли се интересуваш от него

  16. 16 Профил на markblog
    markblog
    Рейтинг: 282 Неутрално

    До коментар [#1] от "EU defender":

    Байо и да научиш език и да не научиш някой път опира до други неща - харизма с работодателя/колеги, софт скилс итн. Не е само учене езици и т н вече тези другите фактори надделяват. А не всеки може да бъде харесван, готин, лидер, харизматичен това не се учи

  17. 17 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 957 Неутрално

    До коментар [#14] от "xcheffo":

    На един сърч в Гугъл разстояние:

    https://utroruse.com/article/724343/

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  18. 18 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1930 Неутрално

    Не съм съгласен с текста, още по-малко с нелепи предложения от типа, да се направят наистина добри и радикални реформи и да се спечели (КАК??) непрекъсната подръжка за тях.
    Навсякъде след реформите, реформиращото управление обиайно изпада в опозиция, т.е. то си знае че се "похарчва" и затова толкова малко се навиват да провеждат реални и необходими реформи.
    Другото е популизъм или опит за задържане над водата, с цената на заеми, инфлации и прочее техники, които след това водят до яко потъване и всичко се плаща от тези, дето са повярвали на популисти, ама иначе национални спасители.

  19. 19 Профил на xcheffo
    xcheffo
    Рейтинг: 282 Неутрално

    До коментар [#17] от "baba_zozolana":

    Щеше ми се да видя самото изследване, но и това бива. Благодаря!

  20. 20 Профил на xcheffo
    xcheffo
    Рейтинг: 282 Неутрално

    До коментар [#17] от "baba_zozolana":

    Аз да бях чел внимателно статията... ма като не писателЬ

  21. 21 Профил на Longanlon
    Longanlon
    Рейтинг: 1417 Неутрално

    Ако казваш, че "доходите ти са по-лоши от преди '89 година" (тоест от преди 27 години) вероятността да си пенсионер е твърде голяма. Разбира се, че ще са ти по-малки доходите...

    http://kaka-cuuka.com
  22. 22 Профил на edin drugii
    edin drugii
    Рейтинг: 2284 Неутрално

    До коментар [#1] от "EU defender":

    всеки 2 ри по време на социализъма вземаше заплата без нищо да работи , в партията ,партийните комитети и секретари ,в администрацията , кметове , милиционери с хиляди ,военни стотици хиляди ,работници по предприятия ,които се скатаваха ,лично съм работил по време на прехода поне в 20 предприятия , в които виждахме какъв хаос е и кой какво прави ,а вземаха ей така заплати ,нормално е тези хора да са сега без никаква работа и нереализирани и с ниски доходи в хода на пазарната икономика ,за което на тях им е виновна демокрацията ,само че социализъма няма никога да се върне ,щото комунистите станаха капиталисти търгаши от най лошия вид.

  23. 23 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 957 Весело

    До коментар [#19] от "xcheffo":

    Готово. Намери се и едно изследване

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3719034/

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  24. 24 Профил на Voiko
    Voiko
    Рейтинг: 1273 Неутрално

    Самата дума "реформа" означава съкращаване.Под натиска на МВФ в България всичко бе съкратено-3000 завода и фабрики,много училища,болници,заличени бяха села,унищожено бе и селското стопанство,поради което безработицата достигна небивали нива,2млн.българи напуснаха страната.Пенсиите и заплатите са нищожни.Как тогава да кажем,че сме по-добре,отколкото преди 1989година.

  25. 25 Профил на хитрушко
    хитрушко
    Рейтинг: 366 Неутрално

    Повечето държави навлязоха необратимо в дълговата спирала.
    При такива условия е невъзможно да се измери реалното равнище на благосъстоянието.
    Хората трупат спестявания, но в един момент може да се окаже доста различно.
    Поредният балон, поредната криза идват като вълни и зануляват брояча

    Aз съм прост, ама вие сте още по-прости. Затова ме избирате!
  26. 26 Профил на роджър
    роджър
    Рейтинг: 909 Неутрално

    казва Сергей Гуриев, главен икономист на банката.
    ...
    Не искам главният икономист на ЕБВР да се казва така !!!
    Всъщност, заради принципа на махалото, ИЕвропа ще бъде по-добро място за живеене от ЗЕ съвсем скоро ... а иначе - 45 години съвецки комунизъм не се "отмиват" ей тъй - справка - 40 години на един/едни в пустинята !

    https://www.youtube.com/watch?v=7wBkJ8oIvRg
  27. 27 Профил на xcheffo
    xcheffo
    Рейтинг: 282 Неутрално

    До коментар [#23] от "baba_zozolana":

    Страшна си! Но това е за ползите от кърменето. Както и да е, ще си търся.
    Между другото, всичките тези фотогалерии някак много постни напоследък. За тебе питат

  28. 28 Профил на Йоаникий
    Йоаникий
    Рейтинг: 741 Неутрално

    Никой на никого не е обещавал пълно равенство и братство в ЕС.
    Равни бяхме при комунизма, мерси!
    Един от начините за повишаване на доходите е тук, у нас и НИКАК не зависи от Запада. Става дума за намаляване на корупцията, шуробаджанащината и вековното идиотско разделение на "наши" и "ваши"!!!
    Другото са алабализми...

    Най-високите препятствия са тези, които сами си поставяме.
  29. 29 Профил на baba_zozolana
    baba_zozolana
    Рейтинг: 957 Весело

    До коментар [#27] от "xcheffo":

    Е, и аз като Вас на заглавия карах - все пак има някакви "социоикономически неравенства във височината, дължината на краката и торса" в заглавието.

    I used to walk into a room full of people and wonder if they liked me... Now I look around and wonder if I like them.
  30. 30 Профил на regin
    regin
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Чета, чета, ма нашата действителност със средна пенсия от 300 лева, ме кара да си мисля, че доста са украсили мизерията ни.


    Линията на бедност за страната е 325 лева, като под този праг са били над 1,5 милиона сънародници или 22 процента от населението на България. Това сочат данните на националната статистика за индикаторите за бедност и социално включване през миналата година.
    През 2015 г. линията на бедност общо за страната e 325.83 лв. средно месечно на лице от домакинство. При този размер на линията под прага на бедност са били 1 585.8 хил. лица, или 22.0% от населението на страната. В сравнение с предходната година размерът на линията на бедност се увеличава с 0.6%, а относителният дял на бедното население нараства с 0.2 процентни пункта. Системата за социална защита има съществено значение за редуциране на бедността.

  31. 31 Профил на dinkost
    dinkost
    Рейтинг: 458 Разстроено

    "Неравенството заплашва бъдещето на Източна Европа, твърди ЕБВР" - Най-видим е този процес в България, но 2 млн. пенсионери как да въстанат? А 500 хил. цигани няма да въстанат, докато има лапаница.

  32. 32 Профил на fallada
    fallada
    Рейтинг: 289 Неутрално

    От 27 години преход на възлови места в икономиката и банковото дело на възлови места са кадри от предишния режим. Парализираната съдебна система създаде условия за незаконно обогатяване и спекула. Огромната администрация назначена по политически принцип, а не според способностите, блокира бизнес инициативата на малкия и среден бизнес. Резултатът е налице.

  33. 33 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1024 Неутрално

    Неравенството заплашва бъдещето на Източна Европа, твърди ЕБВР -Трайчо Трайков направи твърде много за засилване на неравенството в България! Присъедини ВЕИ-та за над 8 млрд евро, заради които всички ние ще трябва да плащаме 25 години по над 1 млрд лв/год. КОито са собственост на една шепа хора!
    Румъния отпуска до 100 000 евро за стартиране на малък бизнес! Това у нас го няма! Уж са десни, а въщност КРАЙНО десни, които гледат да угояват олигархията и най-вече един от тях! И нищо друго не ги интересува!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  34. 34 Профил на хитрушко
    хитрушко
    Рейтинг: 366 Неутрално

    До коментар [#24] от "voyko":

    Именно.
    България няма работеща икономика.
    Загуби външните си пазари с лека ръка бързо и лековато се деиндустриализира.
    Отчита формален растеж поради изкуствено действащи фактори
    Производство практически липсва. Износът е предимно на суровини и стоки с ниска степен на преработка, а от там и с ниска добавена стойност.
    Тежък дисбаланс в разпределението по региони - всичко е наблъскано в два -три града.
    Демографски колапс. Срив в в качеството на образованието и квалификацията.
    Твърде много заети в бюджетната сфера. В частния сектор малко и зле платени.
    Населението оцелява и пести скромни суми, благодарение на евтините но много некачествени храни и китайския внос на потребителски стоки.

    Aз съм прост, ама вие сте още по-прости. Затова ме избирате!
  35. 35 Профил на glaxo
    glaxo
    Рейтинг: 326 Неутрално

    Не харесвам изследвания, още по-малко на тяхната достоверност, базирани на анкети за "усещането" за благосъстояние на респондентите, в едно посткомунистическо общество, което е жадувало с десетилетия да живее живота на Западните демокрации, без да се пита за цената на постигането му. Несбъднати свръхочаквания за едни, разочарование и фрустрация от личния житейски провал на други, са само в сферата на субективното. За неравенството, сравнителен анализ и социалното неравенство има обективни показатели и това са децилните стратификации, коефициентите на Джини и Аткинсън. Илюзиите и фикциите са едно, реалността друга.Днес на 1000 души се падат 420 автомобила с повече от 100-150 от Хърватско, Унгария, Словакия, Латвия и с почти 200-300 от Румъния, Сърбия, Македония и Албания. Спестяванията на домакинствата са над 2/3 от годишен БВП и 10 пъти повече отпреди 14 г. , националното богатство, макар и все още ниско, е нараснало 4 пъти за 25 г. 4,7 милиона годишно пътуват в чужбина, от които 2 милиона с цел почивка и екскурзия. Да спра дотук, защото ми идва на ум, че за 15 г. българите за закупили 26 милиона мобилни телефона и са похарчили за това над 5 милиарда лева, а годишно харчат по 2,2 милиарда лева за интернет и мобилни услуги, а преди 26 г. в София се чакаше 3-5 годинини за прокарване на домашен телефон.

  36. 36 Профил на regin
    regin
    Рейтинг: 233 Разстроено

    Днеска си купувам в Билла в Сан Стефано Плаза кашкавал. За около 200 грама имаше парчета от 5 лева нагоре. Най-накрая намирам едно парче за 1,27. Купих го. Платих го. Сядам да си купя кафенце за 40 ст. в ъгъла за храна и слагам очилата да натискам правилните копчета. Сядам. Заглеждам се в етикета и виждам, че съм купил продукт за сандвичи от картофено пюре, глутен, лактози и други .......... химични отрови. Както и да е. Излизам навън и гледам един човечец бърка в кофите за боклук, отидох до него. Млад и нечерен ......българин. От мене - много по-млад. Дадох му го, а той като тръгна да ме гони да ми благодари...............

  37. 37 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 1117 Любопитно

    [quote#1:"EU defender"]И какво е направил този четвъртия? [/quote]

    Да ти отговоря:
    1. не е станал престъпник или платена k....ва, честен човек, стремящ се да живее със заплата;
    2. все още не е хванал терминал 2.

    Платените труженици като теб мразят честните хора, но всичко ще си дойде на мястото!

  38. 38 Профил на Ivan Stoyanoff
    Ivan Stoyanoff
    Рейтинг: 259 Неутрално

    "Всеки четвърти (23%) казва, че в действителност доходите му са по-лоши от времето преди 1989 г."
    Или Европейската банка за възстановяване и развитие или Червен Дневник - Лява България провеждат национал-комунистическа пропаганда.
    Трябва пак да изберем Тодор Живков за пръв партиен и държавен ръководител!
    Комунизъм! Социализъм! Рот фронт!

  39. 39 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 796 Неутрално

    До коментар [#18] от "tsvetko_51":

    Какви радикални реформи предлагаш?

  40. 40 Профил на regin
    regin
    Рейтинг: 233 Неутрално

    [quote#32:"fallada"]в икономиката и банковото дело на възлови места са кадри от предишния режим[/quote]
    в политиката са същите кланове от едно време, но в колаборация с американците и немците. Пребоядисаха се и народът, нали не ги знаеше, им поверва на лъжите.

  41. 41 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 796 Неутрално

    До коментар [#35] от "glaxo":
    Хубаво даваш за пример броя на автомобилите и мобилните телефони, но колко от автомобилите са до 5 години/средният европеец в Западна Европа на толкова година подменя колата си/.Сигурно не повече от 5 процента. Всичко друго са стари автомобили. Сега и за под 1000 лв можеш да си купиш автомобил.

  42. 42 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2341 Неутрално

    Значи трябва да се гледа изходната база.
    Например средната месечна заплата в Полша от 1000 злоти през 1998 год. сега е 4000 злоти.
    В същото време злотата почти не е мръднала спрямо еврото = 4,21 тогава спрямо 4,35 днес.
    Ако пък сравняваме развитието от 1990 год - досега, ехе...
    Пък който си спомня как изглеждаше Варшава тогава и сега... или пък още по-яко в Чехия: опушената Прага тогава, и блестящата Прага днес.
    Изходната база, Санчо, изходната база!

  43. 43 Профил на svetlio_rm
    svetlio_rm
    Рейтинг: 465 Неутрално

    До коментар [#1] от "EU defender":

    Ученето на западни езици и миграцията на запад не са развитие!

  44. 44 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 904 Неутрално

    [quote#24:"voyko"]Под натиска на МВФ в България всичко бе съкратено-3000 завода и фабрики,много училища,болници,заличени бяха села,унищожено бе и селското стопанство[/quote]

    Глупости на търкалета. Икономиката и селското стопанство в частност сега са много по-добро положение от соц-а. Е, няма толкова работни места за търтей, но това е- капитализъм. Аз лично черпя с пълни шепи от капитализма.

    The best way to predict the future is to invent it.
  45. 45 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 874 Неутрално

    Неравенството не е проблем, напротив, то е задължително. Въпросът е в мярката, а тя се определя от справедливостта. При нас проблем е именно несправедливостта на доходите - при частния бизнес - завишените нива на печалбата (това е въпрос на морал, не на законодателство), а там, където нещата могат да бъдат регулирани - ами не е нормално един полицай или военен да получава повече от един учител.

    При нас дори има сфери, където се годи чиста печалба от над 50%. Това е несправедливо. Не е нормално ректорът на СУ да получава в пъти по-малко от някой никаква работа не вършещ полковник - и също е несправедливо.

  46. 46 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 904 Неутрално

    [quote#36:"regin"]За около 200 грама имаше парчета от 5 лева нагоре. Най-накрая намирам едно парче за 1,27. Купих го. Платих го. Сядам да си купя кафенце за 40 ст. в ъгъла за храна и слагам очилата да натискам правилните копчета. Сядам. Заглеждам се в етикета и виждам, че съм купил продукт за сандвичи от картофено пюре, глутен, лактози[/quote]

    Ами чети предварително. 200 грама за 1.27 смяташ ли че е кашкавал? 1 кило сирене се прави от 7 литра мляко, а кашкавала - от повече.

    The best way to predict the future is to invent it.
  47. 47 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 796 Неутрално

    До коментар [#45] от "8th_ball":
    Посочи ми една държава в света, където учител получава повече от полицай и военен.

  48. 48 Профил на Hella Good
    Hella Good
    Рейтинг: 1241 Неутрално

    До коментар [#45] от "8th_ball":

    "При нас дори има сфери, където се годи чиста печалба от над 50%. Това е несправедливо"

    Защо?

    Facing Worlds
  49. 49 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3930 Неутрално

    [quote#36:"regin"]Заглеждам се в етикета и виждам, че съм купил продукт за сандвичи от картофено пюре, глутен, лактози и други .......... химични отрови. [/quote]

    я ми кажи по кои стандарти изброените продукти са химични отрови?

  50. 50 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3930 Неутрално

    [quote#45:"8th_ball"]при частния бизнес - завишените нива на печалбата (това е въпрос на морал, не на законодателство),[/quote]
    а какво да кажем за натовския червен генерал, кандидат-президент на червените социалисти, който се пенсионира с угоен задник със 139 000лв. накуп? Аз познавам много ръководители на частни фирми, които ще ги имат тези пари едва след 5-6 години!

  51. 51 Профил на EP
    EP
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#35] от "glaxo":

    Благодаря за коментара!

    Съгласна съм с всичко, което сте написал.

    There are no coincidences, Delia... only the illusion of coincidence.
  52. 52 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 649 Неутрално


    "Изключителната концентрация на богатство в ръцете на шепа много заможни може отрицателно да повлияе на равните възможности и да причини отрицателна реакция срещу ключови икономически и политически институции, на които се крепи пазарната икономика", предупреждава банката."

    За какви равни възможности става дума, какви 5 лева? Равните възможности са утопия, а не реалност. Увеличаването на разликата между бедни и богати създава у хората чуство за несправедливост и младите напускат тези държави и отиват там, където ще оценят труда им. Например поляците масово емигрират в ЕС и САШ, въпреки благоприятните отчети на европейската банка за икономическия напредък в Полша. Защото едно го пише по книгите, а друго се ражда по нивите.

  53. 53 Профил на EP
    EP
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#36] от "regin":

    Много хубаво си направил. Благородно е!

    Но ако искаш да кажеш, че в България има повече хора, които ровят в кофите за боклук, отколкото в Западна Европа, ще реша, че май не си ходил там.

    There are no coincidences, Delia... only the illusion of coincidence.
  54. 54 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3930 Неутрално

    [quote#28:"Йоаникий"]Става дума за намаляване на корупцията, шуробаджанащината и вековното идиотско разделение на "наши" и "ваши"!!!
    Другото са алабализми... [/quote]
    И животинската тъпота да гласуваш за червени крадци и разбойници!

  55. 55 Профил на EP
    EP
    Рейтинг: 458 Неутрално

    [quote#45:"8th_ball"]ами не е нормално един полицай или военен да получава повече от един учител[/quote]

    Кой казва, че не е нормално? Ти ли?

    There are no coincidences, Delia... only the illusion of coincidence.
  56. 56 Профил на EP
    EP
    Рейтинг: 458 Неутрално

    [quote#52:"proza"]Увеличаването на разликата между бедни и богати създава у хората чуство за несправедливост и младите напускат тези държави и отиват там, където ще оценят труда им[/quote]

    Много е хубаво, че младите успяват да намерят държави, в които няма несправедливост Браво на тях!

    There are no coincidences, Delia... only the illusion of coincidence.
  57. 57 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7962 Неутрално

    "Шансовете за по-добър живот зависят все още значително от членството в бившите комунистически партии или от това дали си мъж или жена"
    Ами, това е положението.Даже сега в България ще си изберем и комунист за президент.

  58. 58 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1024 Неутрално

    България е начело и по дял на хората, живеещи в тежки материални лишения (34.2 на сто), следвана от Румъния (22.7 на сто) и Гърция (22.2%).

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  59. 59 Профил на glaxo
    glaxo
    Рейтинг: 326 Неутрално

    До коментар [#51] от "EP":

    +++++Аз също Ви благодаря!

  60. 60 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 796 Неутрално

    [quote#56:"EP"]Много е хубаво, че младите успяват да намерят държави, в които няма несправедливост Браво на тях![/quote]
    Младите напускат заради ниските заплати и безработицата.Както и старите/или поне повечето от тях/.Надали точно чувството за несправедливост ги гони навън.

  61. 61 Профил на Hella Good
    Hella Good
    Рейтинг: 1241 Весело

    До коментар [#56] от "EP":

    Имат нюх младите. Дет се вика - прати ме Майко надалеко, да се хваля леко

    Facing Worlds
  62. 62 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 1024 Неутрално

    До коментар [#42] от "Ф.Нинов": [quote#42:"Ф.Нинов"]начи трябва да се гледа изходната база.
    Например средната месечна заплата в Полша от 1000 злоти през 1998 год. сега е 4000 злоти. [/quote]
    Много хубаво сравнение! 1997г кило корнишони в България вървяха по 20-30 ст! Сега за по-малко от 2-2,80 лв е невъможно да ги намериш. Каква е била покупателната способност на тези 1000 злоти тогава и на 4000 злоти сега. Приблизително, разбира се!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  63. 63 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 874 Неутрално

    До коментар [#47] от "mushashi":

    Финландия, Сингапур, Япония, Канада, Австралия, Южна Корея, Нова Зеландия и... България преди 1944. Разбира се, не се очаква начален учител да получава повече от баш-генерала, но у нас, например, заплатата на гимназиален учител е била съпоставима с такава на полковник- Гимназиален. Тогава гимназията си е била гимназия, а не довършване на основното образование.

  64. 64 Профил на 8th_ball
    8th_ball
    Рейтинг: 874 Неутрално

    До коментар [#48] от "evlampi":

    Защото това може да означава само 2 неща - или товариш потребителите с цената, или ощетяваш работниците си.

  65. 65 Профил на axd14700100
    axd14700100
    Рейтинг: 515 Неутрално

    [quote#45:"8th_ball"]Не е нормално ректорът на СУ да получава в пъти по-малко от някой никаква работа не вършещ полковник - и също е несправедливо.
    [/quote]

    ... единственото НЕсправеливо нещо са (абсолютно идиотски) "заплатите" на футболистите... всичко останало си е ОК...

    "Каменный век закончился не потому, что закончились камни" Г. Греф
  66. 66 Профил на Hella Good
    Hella Good
    Рейтинг: 1241 Неутрално

    До коментар [#64] от "8th_ball":

    Окей, кое е 'честен' рейт на печалба? Как мерим това?

    Facing Worlds
  67. 67 Профил на regin
    regin
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#53] от "EP":

    Не е тайна, че извън България съм бил най-дълго в СССР, Полша и Русия. В Русия практически няма ровещи се из кофата, защото никой няма да им даде една копейка. Затова всички работят. Има си чейнчаджийски кланове, но те не просят по улицата и не събират в кофите за боклук хартия, както го гледам в София ежедневно. На Запад съм бил 2 пъти на екскурзия. 2002 Гърция, Италия, Испания с автобус. И един път за около месец във Франция, при роднини, чието дете се ожени в Тровил. На връщане минахме през Германия.

  68. 68 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 796 Неутрално

    До коментар [#63] от "8th_ball":
    Произволно избирам Австралия и излиза, че средно полицай получава с 5000 долара по-голяма заплата от учител в гимназия.Ако си направя труда да проверя и другите посочени държави съм сигурен, че ще излязат подобни резултати.Искате да кажете, че един учител, който преподава география 20 години един и същ материал е редно да получава по-висока заплата от един полицай, който разследва убийства, изнасилвания, грабежи и други тежки престъпления, така ли? Въпреки че съпругата ми е учител в езикова гимназия, не смятам за редно да получава по-висока заплата от полицай, който се занимава с опасни престъпници.

  69. 69 Профил на axd14700100
    axd14700100
    Рейтинг: 515 Неутрално

    [quote#53:"EP"]Много хубаво си направил. Благородно е! [/quote]

    хахахаха... и кво му е "благородното"... да беше купил на клошаря кашкавал!!! ... или пък намекваш, че с "тез Отрови", както ги оценява самият си Благородник, ще спести мъките на клетника, т.е. ще го пресели в "един свят без мъки и страдания"...

    "Каменный век закончился не потому, что закончились камни" Г. Греф
  70. 70 Профил на axd14700100
    axd14700100
    Рейтинг: 515 Весело

    [quote#59:"glaxo"]+++++Аз също Ви благодаря! [/quote]

    ++++ ... гоуем си паун... )))))

    "Каменный век закончился не потому, что закончились камни" Г. Греф
  71. 71 Профил на regin
    regin
    Рейтинг: 233 Гневно

    До коментар [#69] от "o_sando":
    Тамън се питах, кой е сложил на таква трагедия от битието ни минуси, а то некой с доходи над пенсиите. Ще дойдеш на моите години, ще те оценят на 300 лева, а може и по-малко и тогава ще те видя, как ще си купуваш кашкавал от 30 лева/кг.

  72. 72 Профил на EP
    EP
    Рейтинг: 458 Неутрално

    До коментар [#67] от "regin":



    Това, което исках да кажа е, че в България има много по-малко бездомни хора и просяци в сравнение със страните в Западна Европа. В Скандинавските държави няма спящи по улицата хора (то и без това е много студено), но като цяло, особено в големите градове е пълно с просяци и бездомници. И те са много много повече отколкото в България. Социалното неравенство в Западна Европа не е по-малко от това в България. Бедност има абсолютно навсякъде. За съжаление.

    There are no coincidences, Delia... only the illusion of coincidence.
  73. 73 Профил на axd14700100
    axd14700100
    Рейтинг: 515 Неутрално

    [quote#66:"evlampi"]Окей, кое е 'честен' рейт на печалба? Как мерим това? [/quote]

    ... фиксиран % (например 10%) Печалба следва да има за обществените поръчки, лекарства от първа необходимост, храни от първа необходимост, детски стоки от първа необходимост... за всичко решава пазарът... нали така )

    "Каменный век закончился не потому, что закончились камни" Г. Греф
  74. 74 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 1597 Любопитно

    “Шокът и високата цена за прехода личат и днес - Родените след 1989 г. например днес са средно с 1 см по-ниски, което се обяснява с резкия недоимък и институционалната и икономическа бъркотия, сравнявана със стреса, в който попадат родените в зона на военни действия.”

    Според мен това е най-релевнатния критерий!
    Хората са го казали - Здрав дух, в здраво тяло!

    I Want To Believe
  75. 75 Профил на axd14700100
    axd14700100
    Рейтинг: 515 Неутрално

    [quote#71:"regin"]Тамън се питах, кой е сложил на таква трагедия от битието ни минуси, а то некой с доходи над пенсиите.[/quote]

    ... жалко, че съм Ви оставил с такова впечатление... жалко

    *** за протокола - минуси не слагам... чат-пат некой плюс...

    "Каменный век закончился не потому, что закончились камни" Г. Греф
  76. 76 Профил на regin
    regin
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#49] от "historama":

    За тебе нормално ли е да няма мляко в кашкавал?
    Над 70 процента в кашкавал да са сложили картофено брашно?

  77. 77 Профил на axd14700100
    axd14700100
    Рейтинг: 515 Неутрално

    [quote#74:"2.5"]Според мен това е най-релевнатния критерий!
    Хората са го казали - Здрав дух, в здраво тяло![/quote]

    ... ахам... в бузесто тяло - бузест дух! (т.е. пръдня, в превод от "руски"...) ))))))

    "Каменный век закончился не потому, что закончились камни" Г. Греф
  78. 78 Профил на regin
    regin
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#75] от "o_sando":

    Подиграваш се с хорската немотия! Не съм изпаднал, защото взимам наеми големи от имоти на прадядо си. Ми ако бех без тези имоти, как ще издеяна с 314, 68 лева? Как ще плащам парното през зимата и как ще плащам на жена ми лекарствата? Вие правите ли тая сметка, че не можеш да идеш и да купиш кашкавал за 30лв/кг. Но само такъв продават.

  79. 79 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3930 Неутрално

    [quote#76:"regin"]Над 70 процента в кашкавал да са сложили картофено брашно? [/quote]
    не знам какъв кашкавал си купуваш. Аз си купувам сиренета (вклюц. и кашкавал) направени от мляко. По някой път в него има мляко на прах, но и то е мляко. В по-евтините сирена по някой път има добавки на картофено брашно - нищо страшно, но аз не купувам от тях.

  80. 80 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3930 Неутрално

    [quote#78:"regin"]Вие правите ли тая сметка, че не можеш да идеш и да купиш кашкавал за 30лв/кг. [/quote]
    Ти не си наде! Къде го намери кашкавала от 30 лв? В някой ресторант ли?

  81. 81 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3930 Неутрално

    [quote#80:"historama"]Ти не си наде![/quote]
    написаното да се чете: "ти не си наред!"

  82. 82 Профил на regin
    regin
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#72] от "EP":

    Нямам сили да съчуствам на западняците, защото те ни унищожиха икономиката. Па и отгоре статията обяснява, че бедността при нас е много по-голяма, отколкото там.

  83. 83 Профил на regin
    regin
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#80] от "historama":

    Билла на СанСтефано Плаза.
    По-евтин от 5 лв за 200 грама нямаше. Обиколих всички витрини. От 25 лева нагоре. Пушените им бяха по 53лева. А бях се нарекъл пушен да взимам.

  84. 84 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3930 Неутрално

    [quote#72:"EP"]Бедност има абсолютно навсякъде. За съжаление. [/quote]
    В Русия няма. Там всички са богати.
    Но КУРнелия и Цачева са пратили момчетата си в САЩ. Защото и двете имат пари.

  85. 85 Профил на regin
    regin
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#81] от "historama":

    Не съм уред. Немам достатъчно пари за немските цени на немски продукти или български продукти с чужд етикет. Знаеш ли колко хора са като мене не у ред?

  86. 86 Профил на regin
    regin
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#84] от "historama":

    Айде па почнахте да ръсите глупости. За всичко се Русия ви е виновна. Там няма хора по кофите. Няма просяци. Няма!

  87. 87 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3930 Неутрално

    [quote#85:"regin"]Знаеш ли колко хора са като мене не у ред? [/quote]
    не знам. Но на изборите ще ги преброим.

  88. 88 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4396 Неутрално

    [quote#1:"EU defender"]И какво е направил този четвъртия? Научил ли е поне един западен език? Повишил ли си е квалификацията? Чете ли нещо изобщо? [/quote]
    Направило ли ти е впечатление,
    че в Супермаркетите на големите вериги
    е препълнено от пенсионери,цигани,
    водещи се за "безработни" и всякакви
    други породи хора,които в свободното си
    време се самосъжаляват колко били бедни
    Наистина има много бедни хора.
    Но дори и те са НЕСРАВНИМО ПО-БОГАТИ
    от средната класа от преди 1989г.
    Парадоксът е в това,че до 1989г.
    човек не е имало за какво да си харчи парите
    Имал е пари,но не е имало стоки,
    за които да ги похарчи.
    Сега примамките са навсякъде.
    Плазми,таблети,айфони,автомобили....
    И много ясно,че парите няма как
    да стигнат за всички изкушения,
    които предлага свръх раздутият
    пазар на съвременна България.
    А пък ако БЪЛГАРИЯ СПРЕ ДА ПЛАЩА
    ДАНЪКА "РУСИЯ"
    Това са МИЛИАРДИ И МИЛИАРДИ
    ДОЛАРИ И ЕВРО ГОДИШНО
    Представяш ли си колко още по-богат
    ще стане българина.

  89. 89 Профил на axd14700100
    axd14700100
    Рейтинг: 515 Неутрално

    [quote#62:"Евроатлантически вилает Булгаристан!"]Много хубаво сравнение! 1997г кило корнишони в България вървяха по 20-30 ст! Сега за по-малко от 2-2,80 [/quote]

    ... наистина! много хубаво сравнение... значи, бай тошо (първият милионер след 09.09 ) с неговите 1,2 млн. лв. от "хонорари" е можел да купи 6 000 тона корнишони, а байхуй само с комисионнта за БТК (50 млн.EUR) може да си купи 40 000 тона ... порастнала ли е покупателната способност или... ?

    ))))))

    "Каменный век закончился не потому, что закончились камни" Г. Греф
  90. 90 Профил на regin
    regin
    Рейтинг: 233 Гневно

    До коментар [#87] от "historama":

    Оставям те да си завършиш тролската смяна.
    то бива тролене и изместване от темата...........ма ти явно си и модератор, та затова си блееш

  91. 91 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3930 Неутрално

    [quote#87:"historama"]не знам. Но на изборите ще ги преброим. [/quote]
    защо ми слагате минуси? Точно на изборите се броят идиотите.

  92. 92 Профил на Pow
    Pow
    Рейтинг: 771 Неутрално

    До коментар [#16] от "markblog":

    Учи се, но трябват много саможертви и желязна дисциплина.

    Give a man a mask and he’ll tell you the truth
  93. 93 Профил на Pow
    Pow
    Рейтинг: 771 Неутрално

    До коментар [#16] от "markblog":

    Учи се, но трябват много саможертви и желязна дисциплина.

    Give a man a mask and he’ll tell you the truth
  94. 94 Профил на Ein Stein
    Ein Stein
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#90] от "regin":

    Приятелю, те ще дойдат на твоите години и ще премигат пред цените. Не им обръщай внимание!

  95. 95 Профил на axd14700100
    axd14700100
    Рейтинг: 515 Неутрално

    [quote#78:"regin"]Вие правите ли тая сметка, че не можеш да идеш и да купиш кашкавал за 30лв/кг. Но само такъв продават. [/quote]

    ... ей, ти май от любезно отношение не разбираш!... виж, като ти е скъпо, а ти се яде - ами направи си сам кашкавал! дядо ти, със сигурност така е правил, за да ти остави имоти... а и друго, не само ти си имал дядо... с имоти... май...

    "Каменный век закончился не потому, что закончились камни" Г. Греф
  96. 96 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3930 Неутрално

    До коментар [#90] от "regin":

    пич, твоето е тролене. Защото няма български кашкавал за 30 лв. Най-скъпите са под 20 лв. За 30 лв купувам зрели сирена от Франция, германия (пармезанът от Италия е по-скъп).
    Можеш да отидеш в някой много скъп ресторант, да си поръчаш ирански черен хайвер и водка Грей Гуз, и след това да заревеш, че нямаш пари да си ги платиш, и че Брюксел ти е виновен!

  97. 97 Профил на axd14700100
    axd14700100
    Рейтинг: 515 Неутрално

    [quote#63:"8th_ball"]заплатата на гимназиален учител е била съпоставима с такава на полковник- Гимназиален. [/quote]

    ... вижте, по онез времена, типичната семейна двойка е била: Учителка и Офицер, Учител и Лекарка или Милосърдна Сестра... не се сещам защо ги противопоставяте особено "измервайки заплащането", та всички те са с обществена функция и са нямали пряко участие в производството на кашкавал???

    "Каменный век закончился не потому, что закончились камни" Г. Греф
  98. 98 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 515 Неутрално

    "Всеки четвърти (23%) казва, че в действителност доходите му са по-лоши от времето преди 1989 г."

    Ами значи всеки четвърти е бил партиен функционер, ченге или военен, но във всички случаи комунист! Хубаво са ги накарали да се издадат и да се преброят

  99. 99 Профил на axd14700100
    axd14700100
    Рейтинг: 515 Неутрално

    [quote#96:"historama"]пич, твоето е тролене. [/quote]

    ... човекО си мечтае/сънува пак да обере Мандрата, също като "едно време"...

    "Каменный век закончился не потому, что закончились камни" Г. Греф
  100. 100 Профил на Mickey
    Mickey
    Рейтинг: 740 Неутрално

    [quote#1:"EU defender"]И какво е направил този четвъртия? Научил ли е поне един западен език? Повишил ли си е квалификацията? Чете ли нещо изобщо?[/quote]
    ДА!
    По скоро задай този въпрос на супер ЗАМОЖНИТЕ 10% комунистичско-ченгесарски Работодатели от Кенефа.

    До коментар [#1] от "EU defender":

    Изгони КомуноЧенгесарския ГЕРБ - спаси България !!! (Ама, не ни натрисай другарите им от БСП пак ! )




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK