"Файненшъл таймс": Русия подкрепя неонацистка групировка в Унгария

"Файненшъл таймс": Русия подкрепя неонацистка групировка в Унгария

© Associated Press



Русия подкрепя неонацистка групировка в Унгария – това разкри разследване на властите в Будапеща, цитирано от в. "Файненшъл таймс".


Става въпрос за "Унгарски национален фронт" (Magyar Nemzeti Arcvonal – MNA), чийто лидер – 76-годишният Ищван Гьоркош, бе задържан през октомври, след като се бе барикадирал в дома си. По време на операцията, която целеше да открие има ли в имота му нелегални оръжия, загина полицай.


Службата за национална сигурност на страната съобщи по-късно, че членове на движението открито са били обучавани от руски дипломати и мъже с униформи на руското военно разузнаване.




Разменени имейли между лидери на MNA разкриват стратегия за получаване на средства от Москва, а самият Гьоркош е създал сайта Hidfo.ru – форум, разпространяващ дезинформация в полза на Русия за войната в Украйна.


Москва има интерес да ухажва подобни екстремистки елементи, посочва унгарският журналист Андрас Дежо, който разследва крайнодесни унгарски движения. По думите му не става въпрос за класически шпионаж, а за манипулация на пресата, обществото и политическата система.


Двама запознати източници коментират пред в. "Файненшъл таймс", че от години е известно, че Русия подкрепя подобни групировки, но силните връзки на правителството с Москва и страхът от икономически последствия го спира да действа по въпроса. Унгария разчита много на руския газ и на финансирането в размер на 10 млн. евро за строежа на два руски ядрени реактора.


Външният министър на Унгария Петер Сиярто заяви, че ще изчака цялостния доклад на службите, преди да реагира официално.


"Унгарски национален фронт" e основан през 1989 г. от Гьоркош с името "Унгарска националсоциалистическа група за действие". През 1992 г. съд забранява предишното ѝ име и тя приема настоящето.


"Не искам да коментирам всяка глупост", заяви пред РБК Валерий Ляхов от руското посолство в Будапеща. По думите му "тази инсинуация се появи на един интернет портал преди няколко седмици (става дума за публикация от 26 октомври в Origo.hu) и беше тиражирана от "Файненшъл таймс", който някога беше сериозно издание".

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK