"Сензация! Кралицата кани Тръмп", или как работи център за фалшиви новини в Македония

"Сензация! Кралицата кани Тръмп", или как работи център за фалшиви новини в Македония

© Associated Press



На втория етаж на шумен спортен център в македонския град Велес млад доставчик на фалшиви новини отваря своя лаптоп и защитава тезата си защо това да лъжеш е по-доходоносно от казването на истината.


Истински новини се съобщават навсякъде, казва той. Измислените истории са уникални, добавя тийнейджърът.


"Фалшивите новини са добри новини",




казва 18-годишният младеж с лъскав часовник, закопчан на китката му, посочвайки графа, която показва цифрите на неговата аудитория, достигаща стотици хиляди. "Една фалшива информация е много по-общодостъпна от всяка друга", казва той.


Докато президентът Барак Обама, основателят на Фейсбук Марк Зукърбърг, журналисти и академици спорят за влиянието на задвижваната в социалните медии пропаганда около последните избори в САЩ, този заспал бивш промишлен град, гледащ към река Вардар в централна Македония, се оказа замесен в дебата.


BuzzFeed News идентифицира Велес като център на индустрия за фалшиви новини, сензационна или фалшифицирана информация във фейсбук. Репортер от британския новинарски канал Channel 4 преследва младите босове на тази индустрия из града, притискайки в ъгъла един 16-годишен бос на фалшиви новини, който каза, че няма планове да спре да върши това, макар да призна, че това не е правилно.


Подобни угризения нямаше тийнейджърът, който говори пред АП в спортната зала "Гемиджии" във Велес.


Връщайки се от оспорван футболен мач на закрито в празния офис, той обясни на журналист от АП тънкости от неговата операция за фалшиви новини, при условие че нито той, нито неговите фалшиви информационни сайтове ще бъдат идентифицирани, защото в противен случай това ще навреди на бизнеса му.


Той показа пред АП как краде голяма част от материалите си от The Political Insider - десен информационен сайт, който произвежда постоянен поток от информации в подкрепа на Доналд Тръмп. След това той отива в Google Analytics, за да покаже, че е успял да събере над 685 000 преглеждания на страницата за една седмица.


Тийнейджърът казва, че месечните му приходи възлизат на четирицифрено число


значителна сума в страна, в която средната месечна заплата е 360 евро, или 383 долара. Докато навигира в статистиката за сайта си, той дава ценни журналистически съвети.


"Трябва да пишете това, което хората искат да видят, а не това, което искате да покажете", казва той, преглеждайки информациите в The Political Insider, където голямо заглавие гласи "Арестувайте Хилари сега" .


Използвайки уеб службата за информация Domain Tools, "Асошиейтед прес" потвърди, че тийнейджърът стои зад повече от десет различни уебсайта, включително имитации на известни американски медии. Типични заглавия са: "Сензация! Кралица Елизабет кани Тръмп. Това променя играта" или "Извънредни новини: ще ви призлее от това, което току-що направи Джордж Сорос". И двете информации съдържат неверни или спорни твърдения.


Едно просто търсене в Domain Tools разкри около


200 ориентирани към САЩ информационни уебсайта, регистрирани във Велес,


повечето създадени през близките 12 месеца. Тези сайтове следват един от два модела - някои се маскират като известни медии като "Ню Йорк таймс" или "Фокс нюз", други оперират под имена, които звучат като американски, например USA Daily News 24. Водещата новина в последния сайт гласи: "Мишел Обама настоява американците да платят една сладка пенсия от 160 хиляди долара на майка й", като историята е напълно измислена.


Съобщение, в което поискахме коментар от администратора на USA Daily News 24, не получи непосредствен отговор.


Повечето сайтове, изглежда, се захранват чрез плагиатство. Информации се вадят от блогове, сайтове за конспирации и сайтове за измислени новини и се постват отново в социалните медии.


За жителите на Велес - западнал македонски град от 50 000 души, със закрити заводи и висока безработица, хилядите долари, които носи тази операция с фалшивите информации, не са нежелани.


"Те гледат на това по позитивен начин", казва местният журналист Петър Пецков.


"Те казват, че момчетата работят. Има пари и ние ще се възползваме от това", казва той.


За всеки друг във фейсбук новият бизнес във Велес означава смайваща атака от дезинформация и пропаганда.


"Да различиш реалното от фалшивото е трудно, когато хората съзнателно се опитват да прикрият това от вас", казва Робин Кеплън, изследовател в Data & Society - базиран в Ню Йорк институт, който изучава културното влияние на технологичните промени.


"Заглавията, които това македонско момче използва, биха могли да бъдат намерени преди няколко години в Upworthy или Elite Daily - два уебсайта, които за пръв път въведоха феномена с новини-вируси. Те стъпват върху практики, с които хората вече са свикнали", каза тя.


Македонският тийнейджър казва, че не се интересува от политиката. Той вижда във всичко това схема за правене на пари, както и подготовка за кариерата му след гимназията, където учи маркетинг и политика.


Отхвърляйки обвиненията за етиката на фалшивите новини, той казва, че това е задължение на читателите.


"Те могат да прочетат информацията, ако искат", казва той. "Не ги карам да кликват върху статията", казва той. (БТА)

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK