Архитекти на модернистичнo Скопие осъждат ретроградната промяна

Архитекти на модернистичнo Скопие осъждат ретроградната промяна

© Невена Брезоска



Славко Брезоски е вече утвърден архитект, когато една юлска сутрин през 1963 г. градът, в който живее, е изравнен със земята: ключово събитие, което ще предначертае останалата част от професионалния му живот.


Преди малко повече от половин век при земетресението, което разтърси македонската столица Скопие (по това време все още част от бивша Югославия) загиват повече от 1000 души, а около три четвърти от сградите са разрушени.


Една от малкото оцелели постройки е универсален магазин, кръстен на Скопие, проектиран от Брезоски през 1956 г. и построен през 1960 г. на централния площад.




Със своите пет етажа от бял мрамор и стъкло, това е едно от най-известните произведения на Брезоски, част от вълната на модернизма, която залива социалистическа Югославия и която след земетресението в Скопие преобразява града в един футуристичен стил без конкуренция в региона.


Днес обаче сградата, която по-късно се превръща в Градска галерия, е неузнаваема.


Тя е една от десетките сгради, които предстои да бъдат или вече са скрити зад неокласически фасади и кухи колонади - част от радикалното преобразяване на града, наречено "Скопие 2014". Това е проект, предназначен да възкреси древността и да излъска чувството на национална идентичност, основано на твърдението, че Александър Велики е македонец.


94-годишният Брезоски скърби, като вижда какво се е случило с работата му. Още по-лошо, казва той, никога не е бил питан за разрешение.


Блок с нова неокласическа фасада от едната страна. Задната част на сградата е непокътната.

© Боян Блажевски

Блок с нова неокласическа фасада от едната страна. Задната част на сградата е непокътната.


Слаб и немощен, но с твърд глас, Брезоски каза пред Балканската мрежа за разследващи репортажи (БМРР), че през 2013 г. се е срещал с кмета на Скопие Коце Траяновски и един от неговите помощници и е бил помолен да подпише документ, че не възразява срещу промяната на фасадата.


Брезоски отказал и вместо това с трепереща ръка написал: "За подпис. Не подписах."


Спомня си, че е казал на Траяновски: "Това не е за мен. Казах ти, че не съм съгласен да пипате сградата."


Въпреки това тя е прекроена, заедно с повече от 20 други модернистични постройки в центъра на Скопие. Сред тях е и седалището на правителството, сега лъскава бяла имитация на Белия дом.


"Боли ме да гледам как работата на живота на много архитекти от моето поколение е изчезнала под обвивка от стиропор", каза Брезоски. "Възстановихме Скопие с много любов и ентусиазъм след войната и земетресението, за да го видим сега безмилостно унищожено."


БМРР се свърза с много архитекти от югославската ера, сред които е и Брезоски. Те са били авангардна група, която след земетресението е работила рамо до рамо с множество чуждестранни колеги, за да превърне Скопие в един от най-прогресивните в архитектурно отношение градове в Югоизточна Европа. Сега откриват, че голяма част от работата им е заличена.


Някои, като Брезовски, казаха, че са отказали сградите им да бъдат променяни в неокласически стил.


Други подчертаха, че дори не са били питани за разрешение, което очевидно нарушава македонския закон за авторското право.


БМРР три пъти поиска среща с кмета на Скопие Коце Траяновски, но получи отговор, че той не е на разположение. БМРР изпрати и подробни въпроси до общината за срещата между Траяновски и Брезоски, както и за оплакванията на Брезоски и други архитекти по отношение на авторските права.


На 11 август отделът за връзки с обществеността отговори следното: "Авторите на концептуални творби винаги се избират чрез конкурс. Подчертаваме, че общината винаги е била отворена към авторите на предишни проекти на фасади, провеждала е срещи с някои от архитектите и е взела под внимание някои от техните предложения."


В отговора се казва още: "Община Скопие е издала разрешение за фасадата в съответствие със закона за строителство, не със закона за авторското право. Според закона за строителство Общинският съвет определя външния вид на фасадата и разрешението за строеж се издава въз основа на това решение."


Хърватският архитектурен критик Марое Мърдуляш определя процеса като "урбаноцид". "Аз наистина не разбирам как е възможно това. Кои закони са приложими и кои не са?"


Мърдуляш, който преподава в Архитектурния факултет на Университета в Загреб, каза, че след земетресението Скопие е било шарена смесица от архитектурни експерименти, обединила архитекти от цяла Европа и бивша Югославия около авангардната визия за центъра на града, изготвена от японския архитект Кендзо Танге.


Въпреки че планът на Танге е осъществен само частично, "по това време Скопие е един истински урбанистичен и архитектурен експеримент, прогресивен експеримент, разбира се," смята хърватският архитектурен критик. "Днес сме изправени пред нов, този път странен експеримент и аз никога не съм виждал нещо подобно."


"Еклектични"


"Скопие 2014" е проектът, станал символ на правителството на бившия консервативен премиер Никола Груевски, чието управление, според критиците му, ставаше все по-авторитарно през десетилетието между 2006 г. и началото на 2016 г.


Груевски бе принуден да подаде оставка през януари след месеци на политическа криза заради изтекли записи на разговори на правителствени представители, които изглеждаха като широкоразпространена злоупотреба със служебно положение. Той яростно отрича. Предсрочните избори, договорени чрез посредничеството на Европейския съюз, са насрочени за 11 декември.


Планът на Груевски за архитектурното преобразяване на Скопие вече бе обект на множество медийни материали, като много малко от са позитивни. Мащабът е потресаващ.


Според база данни, изготвена от БМРР, досега властите са похарчили повече от 669 млн. евро за построяването на 27 неокласически и барокови сгради, пет площада, включително един с танцуващи фонтани, десетки паметници и скулптури и една триумфална арка, подобна на тази в Париж. Общият бюджет на балканската страна е около 3 млрд. евро.


Правителството твърди, че иска да придаде на града европейски вид след векове на османско владичество и десетилетия на комунизъм.


Критиците обаче смятат, че проектът е плод на националистко безумие, неуспешен опит да свържат славната епоха на Александър Велики и днешна Македония (връзка, която яростно се оспорва от съседна Гърция). Световните медии определят новия облик на Скопие като "повече от кичозен", а градът е оприличен на "мини Лас Вегас".


"Светът започна да обръща внимание на този вид архитектура..., а сега ние я унищожаваме" – Маруся Зореч, професор по архитектура в Любляна

В резултат от тази архитектурна метаморфоза острите бели ъгли на сградата на Македонската опера и балет вече са скрити от погледите на минувачите. Тя е известна забележителност от ерата на югославския модернизъм и е проектирана от словенската архитектурна група Biro 71.


Сградата е замислена като част от културния комплекс, спускащ се към брега на река Вардар, но проектът остава незавършен и сега Операта е блокирана от страна на реката от няколко неокласически сгради, римски портик и реплики на старинни улични лампи.


Според плановете накрая тя ще бъде обградена от всички страни, но нито един от архитектите, които са я създали, не е бил консултиран относно промените в първоначалните планове на Операта и пространството около нея.


"Нито една общинска или държавна институция не се свърза с нас и не ни попита за нашето мнение като автори, нито ни включи в журито, което в началото взимаше решения за строителството на нови сгради," съобщиха по имейл архитектите Стеван Кацин и Юрий Принсес, двама от първите четирима проектанти на Biro 71.


"Разбираемо е, че инвеститорът ще иска да завърши комплекса, но ние смятаме, четрябваше да включи Операта и площада в новото решение, за да запази гледката откъм Вардар," пишат архитектите, родени съответно през 1939 г. и 1933 г.


"За съжаление, новите "еклектични" сгради на брега на Вардар направиха тази идея невъзможна и отрязаха операта и площада от градския живот по крайбрежната алея."


Мая Иванич, ръководител на Обществото на архитектите в Любляна, каза, че е била "поразена" от дизайна на Операта, когато я е видяла за първи път.


"Тя е красива, сложна и едновременно чиста и ясна. По тази причина това е изключителен архитектурен паметник," каза Иванич. "Скопие е имало тази иновативна архитектура дълго преди Заха Хадид да стане име в архитектурния свят", добави тя, като даде за пример иновативната британска архитектка от иракски произход, която почина през март 2016. "Наистина много съжалявам, че македонското правителство не е в състояние да види това."


Морални права


Освен Брезоски, Кацин и Принсес, най-малко петима други архитекти от това поколение заявиха, че или са отказали да дадат съгласие, или изобщо не са били информирани за плановете проектите им да бъдат променени.


Член 10 от Закона за авторското право в Македония посочва, че авторът на архитектурното произведение първо има право на отказ да извърши каквито и да било предвидени промени. Ако отказът на автора е "необоснован", собственик на сградата може да задвижи проекта, "но той е длъжен да се съобрази с моралните права на автора".


Член 24 посочва: "Авторът има право да се противопостави на всяка промяна, изкривяване или осакатяване на произведението, която ще бъде в ущърб на неговата личност, достойнство и репутация, както и да се противопостави на унищожаването на произведението."


В Европа съдебните дела за авторско право в сферата на архитектурата обаче са много бавни и сложни. Дори ако архитектът спечели, победата му може да дойде прекалено късно, за да спаси оригиналния дизайн на сградата.


Пътят за реализирането на проекта "Скопие 2014" е бил отворен с решение на македонския Институт за защита на културното наследство от 23 март 2012 г., с което се премахва защитения статут на главната пешеходна зона в центъра на Скопие, известна като Централна градска част II. Тя включва повече от 130 отделни постройки.


Решението бе получено и публикувано от македонска неправителствена организация, наречена Център за културно наследство. Като причина се посочва, че районът е "пострадал" от лошо градско планиране.


Авторът на статията изпрати списък с въпроси лично до директора на Института за защита на културното наследство, Виктор Лилчик Адамс, но той отказа да коментира. БРММ се свърза и с Министерството на културата относно оплакванията срещу проекта "Скопие 2014", но не получи отговор. Асоциацията на архитектите в Македония, която няколко пъти се е изказвала срещу проекта, също не отговори на въпроси.


На почит


Иронията на унищожаването на архитектурата в Македония се състои в това, че останалата част от света едва сега открива стойността на модернизма през югославската ера, каза Маруся Зореч, професор по архитектура в Университета в Любляна и един от основателите на платформата evidenca.org, архив на модернистичната архитектура в Словения.


"Светът започна да обръща внимание на този вид архитектура, да оценява истински нейните архитектурни качества," каза Зореч. "А сега ние я унищожаваме."


Музеят на модерното изкуство в Ню Йорк (MoMА), ще отдаде почит на югославския модернизъм с изложба през 2018. Владимир Кулич, един от кураторите, заяви, че изложбата ще включва възстановяването на Скопие след земетресението "като един от най-великите моменти на интернационализацията на архитектурата по време на Студената война".


Сред експонатите ще фигурира Операта в Скопие и оригиналните чертежи и модел на плана на Танге за централната градска част, който така и не е напълно реализиран.


Някои от сградите, които ще бъдат представени в MoMA, поне засега са оцелели след преобразяването на македонската столица, но "други важни примери са променени до неузнаваемост", писа по електронна поща Кулич, доцент в Училището по архитектура на Atlantic University във Флорида.


Сред тях са сградата на правителството, която първоначално е била седалище на Централния комитет на Комунистическата партия. През 1970 г., когато архитект Петър Муликовски строи сградата, той използва елементи на традиционната македонска архитектура. Той публично се е противопоставил на промяната. Кулич определи оригиналната сграда като "наистина важен пример за модернистичен регионализъм".


"Много ироничното в случая е, че една сграда, станала пример на съвременната македонска идентичност, задето черпи вдъхновение от особеностите на местната архитектура, е преобразена в безумно неграмотна версия на международния класицизъм, точно в опит да се изгради предполагаем "македонизъм"," каза той.


БМРР се свърза по телефона с архитекта на новата фасада на правителствената сграда, Зарко Чаушевски, но той каза, че няма "никакво желание за интервюта".


Компанията Arhitektonika, чийто директор е той, а брат му, Никола, е собственик, е оставила най-голям отпечатък по фасадите из града. Разследване на БМРР, публикувано през юли 2015 г., разкри, че братята са получили повече от половин милион евро.


В интервю през септември 2014 г. за македонския сайт Faktor Чаушевски дава обяснение за манията по неокласицизма.


"Защо толкова много македонци публикуват в своите фейсбук профили снимки на сгради от европейските столици? Дали от необходимост да покажем, че сме част от тези културни ценности? За мен, голяма част от гражданите имат нужда от ясно позициониране, че ... ние сме част от европейската културна традиция."


Офисът на Паломa Бианка в Скопие преди да започне работата по новата неокласическа фасада. 86-годишният архитект Трайко Димитров каза, че промяната никога не е била съгласувана с него.

© Боян Блажевски

Офисът на Паломa Бианка в Скопие преди да започне работата по новата неокласическа фасада. 86-годишният архитект Трайко Димитров каза, че промяната никога не е била съгласувана с него.


Лазар Димов, архитектът, проектирал фасадата на градската галерия, създадена от Брезоски на централния площад в Скопие, също отказа да бъде интервюиран.


Димов участва още в изготвянето на новата фасада на част от сградата Палома Бианка, модернистичен офис, който се намира на хвърлей разстояние от лъскавата бяла неокласическа централа на управляващата партия ВМРО-ДПМНЕ.


Оригиналният архитект на сградата Палома Бианка, Трайко Димитров, заяви, че властите никога не са го търсили по отношение на пълната промяна.


"Боли ме, че като човек, роден в Скопие и автор на добре позната сграда в централната част на града, знам, че сградата ми...ще стане част от един сив, безличен групов портрет," каза Димитров, един от водещите архитекти на следвоенна Македония.


Властите оставят на тъмно 86-годишния Димитров, който научи от журналисти за плановете за промяна на сградата. През юни около Палома Бианка беше издигнато скеле, сигурен знак за започването на първия етап от изграждането на нова фасада.


"Дори и най-ценният паметник на византийското царство - "Света София" в Истанбул - бе декориран с ислямски символи, но архитектурната му святост беше запазена, тогава и сега," каза той.


Хората трябва да разберат, че "това не са случаи, които се оспорват само авторски права, а под въпрос е идентичността на страната."


86-годишният Трайко Димитров заяви, че властите така и не са го уведомили за изграждането на нова фасада на офис сградата Палома Бианка, която той е проектирал.

© Боян Блажевски

86-годишният Трайко Димитров заяви, че властите така и не са го уведомили за изграждането на нова фасада на офис сградата Палома Бианка, която той е проектирал.


Политически асоциации


Македония не е единствената страна, където модернизмът е подложен на атака, но никъде другаде заплахата не е толкова сериозна.


"Една от причините е, че този период все още не е признат като културно наследство, защото оттогава не е минало достатъчно време," каза Мая Иванич, ръководител на Обществото на архитектите в Любляна.


"Друга причина е, че много хора, включително архитекти и изкуствоведи, свързват модерната архитектура с политическата ситуация от този период: тя им напомня на негативните страни на социализма, така че те се опитват да я променят или преправят."


Югославия по времето на Йосип Броз Тито не бе част нито от съветския блок, нито от капиталистическия Запад, което ѝ позволи да създаде свой собствен вид социализъм, давайки на гражданите ѝ известна свобода и просперитет, които съседите им зад Желязната завеса нямаха. Мнозина в бедните балкански държави, създадени след падането на режима, гледат на миналото с носталгия.


Но за страни като Полша, например, архитектурата от комунистическата епоха е напомняне за надмощието на Съветския съюз, за една епоха, която много поляци биха предпочели да забравят. Дебатът за съдбата на наследството от този период бушува в продължение на години.


"Сега сме някъде по средата," каза полският архитект Лукаш Галусек, редактор на Herito, тримесечно издание за архитектурно наследство в Централна Европа. "Знаем, че [архитектурата] има стойност; успяхме да убедим много хора. Но все още има някои, които не вярват в това."


В южния полски град Катовице, където комунистическите власти изграждат изцяло нов център на града, някои жители излязоха на протест през 2010 г. срещу плановете за редизайн на централната ЖП гара, която за много от тях е просто една брутално грозна бетонна сграда.


В крайна сметка протестът успява, но десетилетия след падането на комунизма в Източна Европа голяма част от центъра на Катовице продължава да е блестящ нагледен пример за комунистическо градоустройство, а подобната на летяща чиния зала Spodek продължава да очаква посетители. Сградата е открита през 1971 г. по случай 10-годишнината от полета на съветския космонавт Юрий Гагарин, първият човек, излетял в космоса.


Вместо да изравнят центъра на града или да го скрият, местните власти са засадили палми и да са поставили шезлонги на централния площад, сякаш за да кажат: "Добре дошли в утопия".


Центърът на Катовице в Южна Полша, изграден по време на комунистическия режим, до голяма степен остава непокътнат, но облагороден с шезлонги и палми.

© Боян Блажевски

Центърът на Катовице в Южна Полша, изграден по време на комунистическия режим, до голяма степен остава непокътнат, но облагороден с шезлонги и палми.


Галусек е запознат с развитията в Скопие и ги разглежда в контекста на изграждането на идентичност след падането на комунизма.


"Същото се случи и при нас," каза той. "Беше важно да покажем, че националните култури имат дълбоки корени и осъзнавам, че фалшификацията играе изключително важна роля в този процес."


"Ние македонците," каза той, говорейки сякаш от името на македонец, "сме били под турска власт, така че бяхме лишени от своя Бел епо̀к, но ако имахме такъв, щяхме да имаме барок и класицизъм, също като всяка друга нация".


В Словения, Зореч от сайта evidenca.org каза, че там модернистичната архитектура е била под заплаха от изчезване, но по-скоро заради лошото стопанисване на сградите и смяната в собствеността и предназначението през годините.


Според нея обаче проблемът в Словения не е толкова голям, колкото в Скопие. "Не съм чувала за град в света, който да трансформира сгради от един период към друг период от миналото," каза тя.


Мърдуляш, хърватският архитектурен критик, заяви, че е далеч по-лесно да се организира защитата на отделните модернистични сгради. "Когато целият град е директно атакуван, тогава става по-трудно," каза той. "Къде е фронтовата линия?"


Последните развития след оставката на Груевски дават известна надежда на Брезоски. През октомври специализираната прокуратура в Македония съобщи, че започва разследване на изграждането на един от музеите, част от проекта "Скопие 2014". Според изявлението няколко висши служители на Министерството на културата са заподозрени в злоупотреби, но имената им не се споменават. В отговор от министерството заявиха, че строителството се извършва в съответствие със закона.


Съдбата на проекта зависи от резултатите на изборите от 11 декември и от това дали партията на Груевски ВМРО-ДПМНЕ ще се върне на власт.


Нито един от архитектите от следвоенното поколение, интервюирани от БМРР, няма намерение да внесе жалба в съда. Брезоски каза, че има друг план.


"Ще ги направя наново, ще ги поправя", каза той за скритите модернистични сгради. "Имаше земетресение, но ние оправихме нещата. Нямаме друг избор."


"Светът започна да обръща внимание на този вид архитектура..., а сега ние я унищожаваме" – Маруся Зореч, професор по архитектура в Любляна


Боян Блажевски пише за македонска архитектура, строителство и градско развитие за македонското онлайн изданието Build.mk. Тази статия е изготвена в рамките на Балканската стипендия за отлични постижения в журналистиката, инициатива на Фондация ERSTE, Фондация "Отворено общество", в сътрудничество с Балканската мрежа за разследващи репортажи.

Ключови думи към статията:

Коментари (36)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4799 Неутрално

    Нека не бъда разбран погрешно
    Изцяло съм на страната на архитектите
    Отделен въпрос е разгулът на кича
    и абсурда в сегашно Скопие.
    Не съм съгласен,обаче с твърдението,
    че някой,който си е продал творението,
    и е получил за него пари,впоследствие
    може да търси сметка от собственика
    на вещта,сградата и проче...за това
    какво ще прави с нея.
    Аз,ако закупя "Мона Лиза" на Леонардо,
    чисто хипотетично,ако това се случи,
    то аз като горд собственик бих могъл
    да й нарисувам мустаци,без да бъда
    упрекнат в нарушаване на каквото и да е.
    Същото е,и когато си купя уникат
    на Армани,УчинДолче и Габана....или
    прочее От Кутюр,демек Висше Модни Къщи.
    Мога да си го отнеса униката при
    кварталната шивачка и да я накарам
    да ми пришие джобове на гърба,
    цип на рамото и прочее екстри,
    непредвидени от Автора на Униката
    И това да не влече никакви последствия
    или упреци към мен.
    Собственик съм и ще си правя каквото искам
    Така и със Скопските сгради.
    По Закон,архитектите нямат авторски права
    в степента,в която го твърдят....

  2. 2 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 2075 Неутрално
  3. 3 Профил на gigabyte
    gigabyte
    Рейтинг: 457 Неутрално

    Велика нация! Сложиха в джоба си Холивуд, Боливуд и дори здравия разум.

    master
  4. 4 Профил на kutlovchanin
    kutlovchanin
    Рейтинг: 420 Неутрално

    Македонците го измислиа барокот, бре и си ги имат авторките права за тоат!!!!

  5. 5 Профил на stefan_s
    stefan_s
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Българска му работа....

  6. 6 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1595 Неутрално

    [quote#2:"Virgin"]Сградата на македонското правителство:
    преди: [/quote]
    Безумен майтап!!!
    Тези хора в желанието си да се идентифицират като отделен "древен" народ - в никой случай български, преправят история /крадат такава/, променят по най безвкусен начин и архитектурата си, дострояват самуиловите руини, та един център няма да построят в елинистичен стил! Всичко това в резултат от сърбизирането и намесата на комунистическия интернационал, а впоследствие и на Русия, от където имат мощна подкрепа!
    Видях фотоси от центъра на Скопие - това е мащабна карикатура на модерен европейски град!
    Не може да се опише - трябва да се види!!!

  7. 7 Профил на bosev.asen
    bosev.asen
    Рейтинг: 592 Неутрално

    Екскурзовод в Охрид през 2015 г.: "Тук се строи най-стария университет в Европа..."

    Без думи...

  8. 8 Профил на boby1945
    boby1945
    Рейтинг: 898 Весело

    До коментар [#2] от "Virgin":

    И какво от това?
    Сградите на Владата на републиката "преди" са направо гола вода, модел 1960-те!!!
    Нищо не са загубили западните българи, освен пари, като са ги реконструирали...

    Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....
  9. 9 Профил на Ριζοσπάστης
    Ριζοσπάστης
    Рейтинг: 764 Разстроено

    До коментар [#2] от "Virgin":
    Не е чак толкова зле…
    Но защо казват кухи колонади? Чувал съм, че много фасадни архитектурни елементи вече се правят от полиуретан, но цяла колона?!

  10. 10 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 2011 Весело

    Близо 670 млн. - богата държава е Македония явно.

    Не са добре хората...

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  11. 11 Профил на Бегемот
    Бегемот
    Рейтинг: 524 Весело

    До коментар [#1] от "Hawaii":

    от толкова прости хора - толкова. Но затова и Мона Лиза не е при Вас и никога няма да бъде ))

  12. 12 Профил на SSS
    SSS
    Рейтинг: 924 Неутрално

    Простотията ражда кич.
    Нека само да припомня, че в Софето също има наченки на такъв кич - като паметника на Самуил. Фандъкова и сие са пряко отговорни за облика на София, но по всичко личи, че провинциалната учителка няма ншкакъв потенциал да промените нещата към по-добро. Изобщо, докато в ръцете на случайни хора попадат такива проекти, ще се случват и бутафории от този род като в Скопии, а и вече в София.
    Хайтов е абсолютен връзкар и некадърник.

  13. 13 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1258 Неутрално

    До коментар [#5] от "stefan_s":


    [quote#5:"stefan_s"]
    Българска му работа....[/quote]
    Същото стана със Слънчев бряг.

    Натиск, постоянство и търпение.
  14. 14 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1328 Неутрално

    До коментар [#5] от "stefan_s":
    Югославска работа, по точно...Нашите националисти въздишат по Путин, пък техните по Тито....

  15. 15 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1676 Неутрално

    До коментар [#1] от "Hawaii":

    Разбира се, можеш да променяш оригинала както си искаш, само че той тутакси ще се обезцени. Освен ако не си по-голям гений от автора му и не му придадеш допълнителна стойност.

  16. 16 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1676 Неутрално

    До коментар [#1] от "Hawaii":

    Разбира се, можеш да променяш оригинала както си искаш, само че той тутакси ще се обезцени. Освен ако не си по-голям гений от автора му и не му придадеш допълнителна стойност.

  17. 17 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1676 Неутрално

    До коментар [#1] от "Hawaii":

    Разбира се, можеш да променяш оригинала както си искаш, само че той тутакси ще се обезцени. Освен ако не си по-голям гений от автора му и не му придадеш допълнителна стойност.

  18. 18 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1676 Неутрално

    Съдбата на архитектурата на Скопие показва нагледно какво се получава, когато болни от мегаломания политици се комбинират с алчни строителни "предприемачи". Местните управници на Скопие са за вързване - тази строителна разюзданост, съпроводена с огромните разхищения на пари е като излязла от учебниците по психиатрия, описващи болни в маниакална фаза - само че тук мащабът е национален.

  19. 19 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1676 Неутрално

    До коментар [#9] от "Ριζοσπάστης":


    Това, което се вижда на снимката с "осъвремените" сгради, не е друго, а фасади от боядисан в снежнобяло стиропор. Колоните са сигурно бетонни, покрити и те със стиропор. Не ти ли се вярва - и в България се практикува. Например в Пловдив има една църква с циганско-син купол, мисля, че се казва СВ. Никола - почти цялата, но особено пиластрите и други елементи по фасадата и' са от чист стиропор, който отдавна започна да показва белези на развала.

  20. 20 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4799 Неутрално

    [quote#17:"princess_x"]Разбира се, можеш да променяш оригинала както си искаш, само че той тутакси ще се обезцени. Освен ако не си по-голям гений от автора му и не му придадеш допълнителна стойност.[/quote]
    Безспорно е така.
    Много си прав.
    Това,което исках да кажа,обаче
    с този ексцентричен пример е,
    че собственикът на предмета,
    или на сградата е в правото си
    да прави с този предмет или сграда
    каквото си иска,без да се съобразява
    с каквито и да е претенции
    от автора по повод авторски права.

  21. 21 Профил на gedk
    gedk
    Рейтинг: 537 Неутрално

    До коментар [#20] от "Hawaii":

    Да де. И като се падне "собственик" като Чаушеску, да изрине цял квуртал за да си вдига дворец, не е ли малко гадно а? А и кой е собственика на тези сгради? Кмета ли? Или тия дето са дали зелена светлина на тази странна програма наречена" Скопие 2014"?

  22. 22 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3720 Неутрално

    ЕДИННА ЕВРОПА

    Всеки който отрича македонската етническа идентичност на царете Филип и Александър Македонски е луд за връзване...

    Проблемът е инакъв.

    Скопчанин - с Император Не християнин?
    Скопчанин - хелинистки* уж Християнин?
    Скопчанин - с Бракя родни все славяни?

    Българският е забравил.
    Роден! Евро с Първите език.

    От "величие" поробен.

    ________________
    *култ към Слънцето

    "Това е проект, предназначен да възкреси древността и да излъска чувството на национална идентичност, основано на твърдението, че Александър Велики е македонец"

  23. 23 Профил на DiamondPress
    DiamondPress
    Рейтинг: 252 Неутрално

    До коментар [#1] от "Hawaii":

    Едно временно съм съгласен с теб и не съм. Неуместно да сравняваш гащи от долче и габана с мона лиза. Едното е просто продукт, моден да, но продукт сойто слагаш на дупето си. Имал съм такива и са практични...тоест добър продукт. Но картината на мона лиза е произведение на изкуството и като други такива тя е скъпа не защото е добър продукт а защото е безценна. Цената й е просто стойността за която собственикът й е склонен да се прости с привилегията да я има. Затова не съм съгласен, че ако си купите такава картина и я обезобразите няма да можем да Ви виним.

    Но съм и съгласен с вас че авторското право е ограничено и архитектът не може да има пълен контрол над бъдещия облик на сградата. Незнам дали законът в македония е на странатя на архитектите от статията но със сигурност произведения на изкуството са обезобразуни и поне от морална гледна точка ако ли не от законна ние можем да виним хората които са го направили.

  24. 24 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1097 Неутрално

    <Световните медии определят новия облик на Скопие като "повече от кичозен", а градът е оприличен на "мини Лас Вегас".>

    По брой на населението Скопие и Вегас са горе-долу еднакво големи. А иначе като архитектурен стил неокласицизма в Скопие може и да има някои общи черти с еклектиката във Вегас, ама не е точно същото

  25. 25 Профил на ubavia
    ubavia
    Рейтинг: 352 Весело

    До коментар [#2] от "Virgin":

    Честно казано от двете избирам новата. Тва първото е некъф соц модернизъм от най-противен вид.

  26. 26 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1773 Неутрално

    Като цяло текстовия материал ми се вижда ненужно голям и не виждам защо трябва да ни си привеждат вижданията на едва ли не всеки архитект/колектив на отделните сгради от периода след земетресението.
    Има ли на света архитект, който да е дал отрицателна оценка на своя продукт - няма.
    Но освен това, поради голямата конкуренция между архитектите и особено тези, които се считат за утвърдени, винаги ще намерят за какво да критикуват решенията на техните колеги и за нас не остава нищо друго, освен според собствения си вкус да приемем едно или друго мнение.
    Що се отнася до националстическите дивотиив Скопие, включително в архитектурата, аз не виждам защо трябва да се намесват архитектите отпреди 50 и кусур години, за да се каже, че кича е кич. То това се вижда и с (по-) просто око.

  27. 27 Профил на dokoro
    dokoro
    Рейтинг: 566 Неутрално

    До коментар [#1] от "Hawaii":
    Архитектурните произведения са предмет на авторско право, такъв е законът.

    До коментар [#2] от "Virgin":
    Ужасно!

  28. 28 Профил на irons
    irons
    Рейтинг: 777 Неутрално

    Напълно разбирам македонските колеги-архитекти и искрено им съчувствам. За съжаление и в България има подобни тенденции. Само, че при нас всичко се остъклява, покрива с винили и декорира. В крайна сметка се получаве не само кич, ами нещо подобно на цигански катун. Примери: Зимния дворец (София), Фестивалния комплекс (Варна), Кино "Българка" (Сливен - побеснявам всеки път, като мина покрай него), х-л Маринела (София - еманация на чалгата), х-л Марица (Пловдив - "творение" на същия "автор" и много, много други примери...

  29. 29 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1676 Неутрално

    Нещо много интересно за бруталистичната архитектура на Скопие, която сега безжалостно е сменена с псевдо-неокласически балкански кич.

    http://yomadic.com/communist-architecture-skopje-kenzo-tange/

    За съжаление корумпираните и безкултурни парвеню-управници на Македония целенасочено и системно унищожават културното наследство на страната, като се лично се обогатяват в процеса.

  30. 30 Профил на georgi_ww
    georgi_ww
    Рейтинг: 681 Весело

    Македонски археолози копали и намерили шлема на Александър Македонски, продължили да копаят с нараснал ентусиазъм и намерили мотора му.

  31. 31 Профил на 678
    678
    Рейтинг: 297 Неутрално

    До коментар [#30] от "georgi_ww":

    Вече и ковчега на Ал. Македонски намерили и в него има надпис - "Човек и като македонец да живее, пак си умира като българин".

  32. 32 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3258 Неутрално

    Оказа се, че комплексирани мегаломани на власт са много по-опустошително бедствие от едно силно земетресение.
    За това трябва да внимаваме, когато даваме власт на Рашидовци и Божидардимитровци.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  33. 33 Профил на асен георгиев
    асен георгиев
    Рейтинг: 1038 Неутрално

    груьо като мутрата разбра, че от страителство най се краде. като няма петрол и газ, като лилипутин, той сашо македонски издига. любопитно е, къде си крие паретата груьо.

  34. 34 Профил на tunlas
    tunlas
    Рейтинг: 303 Неутрално

    Не се присмивайте на българите от Македония! Българите от Тракия, Мизия, Дакия и Шоплъка са същите комплексари, нали сме си братя.

  35. 35 Профил на tolex
    tolex
    Рейтинг: 1212 Неутрално

    Това е карикатура, не архитектура. Тези в желанието си да изпъкнат подчертаха комплексите си. Колко са жалки.

  36. 36 Профил на GreenEyes
    GreenEyes
    Рейтинг: 1768 Неутрално

    [quote#2:"Virgin"]Сградата на македонското правителство:
    преди: [/quote]
    Умопомрачаващ кич. Тази година прекарах в Скопие два дни на път за Битоля и бях поразен от лудостта на антибългарските сърбомани. В усилията си да се отдалечат от българските си корени, тези хора крадат не само историята на две държави, ами и древната архитектура на една от тези държави, разбира се имитирайки я кичовски.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK