Катастрофата с Ту-154 - много повече въпроси отколкото отговори

Катастрофата с Ту-154 - много повече въпроси отколкото отговори

© Reuters



Денят, в който руски военен Ту-154 се разби в Черно море с 92 души на борда, приключва с много повече въпроси, отколкото отговори за причината за трагедията.


Досега от водата са извадени 11 тела, а основната част от корпуса още не е открита и нищо не се съобщава за съдбата на т.нар. черни кутии. Инцидентът се е случил толкова бързо, че опитният екипаж не е успял дори да изпрати авариен сигнал до контролната кула. Не е известно и дали на построения през 1983г. самолет е имало бордова апаратура, способна да изпраща автоматична информация за работата на основните системи, а и военните не споменават нищо за това.


Самолетът пътуваше за базата "Хмеймим" край сирийския град Латакия, но изчезна от радарите минути след излитането от Сочи.




Нито една версия не е изключена, а тази за терористичен акт не е сред приоритетните. Започналото разследване е по чл. 351 от Наказателния кодекс на Русия за "нарушаване правилата на полетите, довело до тежки последици".


Катастрофата с Ту-154 - много повече въпроси отколкото отговори

© Reuters


Източник от спецслужбите, цитиран от ТАСС и "Интерфакс", казва, че самолетът с 64 членове на трупата на световно известния ансамбъл на армията "Александров" е излетял от летище "Чкаловский". То обект с военно предназначение и добре охранявано, отдавна е използвано от военната авиация за полетите до Сирия и пътници и багаж се проверяват внимателно.


Ту-154 може да лети до крайната си цел без междинно кацане, но се оказва че по неизвестна засега причина е трябвало да бъде зареден с гориво в Моздок. Заради неподходящо време това е било преместено в Адлер край Сочи, но това означава също, че никой не може да е очаквал там самолета и отдавна да е планирал поставяне на взривно устройство на точно на този самолет. Освен това летището е с един от най-добрите режими на сигурност, защото празидентът Владимир Путин често идва в Сочи.


След кацането в Адлер Ту-154 веднага е бил поставен под охрана. "На борда са се качили само двама граничари и един митничар, а от машината е слизал единствено щурманът във връзка с пълненето на гориво. Храна на борда не е качвана, зареждането е правено от щатния персонал", описва представителят на спецслужбите пред ТАСС и "Интерфакс".


Катастрофата с Ту-154 - много повече въпроси отколкото отговори

© Reuters


Източникът обаче може да се смята за заинтересована страна в инцидента, тъй като именно службите отговарят за сигурността, а летището в Сочи се контролира от Федералната служба за сигурност.


Двойното предназначение на "Чкаловский" означава, че редом със самолети на гражданската авиация се намират и пътнически самолети на министерствата на отбраната или на извънредните ситуации, както и на спецслужбите. Запознати с режима за достъп казват, че на служебните самолети често пропускат пътуващите само след сверяване с изпратения списък.


Контролът над багажа е в ръцете на екипажа, казва за РБК Виталий Соколовский, бивш пилот от военно-въздушните сили. Военен журналист споделя за същата медия, че е имал случаи, в които на "Чкаловский" никой не е проверявал лично екипа му. Той не изключва и този път огледът на пътуващите да е бил формален, "защото са били само свои" - хора от военния ансамбъл, военни и телевизионен екип на "Звезда", ведомствената телевизия на министерството на отбраната.


Твърденията за това, че никой от намиращите се на борда не е слизал в Сочи противоречат на правилата за зареждане, казва блогърът Дмитрий Адамидов. Според него от съображения за безопасност при пълнене с гориво в самолета не трябва да остава никой и хората се настаняват временно в терминала. Виталий Шчербаков от консултантската агенция "Безопасност на полетите" допълва, че те не са пускани никъде и след това вероятно не са подлагани на втора проверка преди връщането на борда, но не изключва по време на изчакването някой да е помолил пътник "да предаде нещо на екипажа".


Според агенциите приоритетни версии в момента са тежка техническа авария, попадане в двигателя на птица или грешка на пилота. Но в такива случаи се предполага, че екипажът ще разполага с достатъчно време да изпрати авариен сигнал, докато данните засега сочат, че Ту-154 се е разрушил във въздуха. Това дава основание за хипотеза за т.нар. външно въздействие - взривно устройство на борда или експлозия за ракета от преносим зенитен комплекс.


Руски медии показаха запис от охранителна камера на брега, за който се спекулира, че е регистрирал "избухване" в небето над Черно море приблизително към момента на катастрофата:


Отговори на повечето въпроси ще започнат да идват след откриването на черните кутии, повече тела и основните отломки на самолета.


В района на катастрофата работят над 100 водолази, а издирването продължава без почивка под светлината на мощни прожектори по привлечените в операцията кораби.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK