Забраната на таблети и лаптопи в самолети крие рискове, смятат експерти

От мерките ще бъдат засегнати само чуждестранни превозвачи, тъй като американски не летят до градовете в списъка.

© Reuters

От мерките ще бъдат засегнати само чуждестранни превозвачи, тъй като американски не летят до градовете в списъка.



Напълването на товарното отделение на търговски самолети с литиево-йонни батерии, до което ще доведе забраната за таблети и лаптопи на борда на пътническите самолети в САЩ и Великобритания, ще създаде опасност при полетите, казват за "Гардиън" експерти, цитирани от БТА.


По-рано тази седмица американското министерство на вътрешната сигурност тайно изпрати на 10 чуждестранни авиокомпании чрез Управлението за транспортна безопасност "спешна поправка", налагаща забрана за носенето на устройства, по-големи от мобилни телефони, в ръчния багаж в самолетите, пътуващи за САЩ от 10 летища в Близкия изток. Примерът беше последван от Великобритания, която забрани внасянето на електроника в пътническите салони на всички директни полети от шест близкоизточни страни.


От ограниченията са обхванати летищата в Абу Даби, Дубай, Кайро, Доха, Аман, Кувейт, Казабланка, Джеда, Рияд. Няма американски линии, които да летят до тези дестинации. Британската забрана не включва Абу Даби, Дубай, Доха, Кувейт и Казабланка, но добавя към списъка Тунис и Ливан.




Според експерти производители често изтеглят презареждащи се батерии заради риск от предизвикване на пожар, а огънят, запален от прегряла батерия, е много по-трудно да бъде изгасен с конвенционални средства. Смята се, че пожари, предизвикани от батерии, са били причина за самолетни катастрофи в миналото - един от известните случаи е разбиването на полет на авиокомпания Ю Пи Ес от Дубай през 2010 г.


Противопожарните системи в товарното отделение на търговските самолети, което е недостъпно за екипажа по време на полет,


са неефективни за справяне с огън,


при който горят метални елементи, а новите правила може всъщност да увеличат опасността от пожар, смятат интервюираните от "Гардиън", които се тревожат за безопасното съхраняване на батериите, като се имат предвид случаите на взривяващи се таблети.


Новата мярка вероятно просто ще навреди на чуждестранните авиокомпании и ще накара клиентите да ползват американски превозвачи в името на сигурността. Всички засегнати от американската забрана авиокомпании са чуждестранни. Превозвачи в САЩ настояват, че луксозни държавни авиокомпании, някои от които са засегнати от забраната, се конкурират нечестно с американските авиокомпании, които от години постепенно намаляват удобствата за пътниците, отбелязва "Гардиън".


Пол Крукшанк, експерт по тероризма в Си Ен Ен и редактор в издание на американската изследователска организация Център за борба с тероризма, пък отбелязва, че


летищата, засегнати от забраната, не са точно "като в третия свят".


Те разполагат с технология, която прави трудно поставянето на взривни устройства в която и да било част на самолета. В частност Абу Даби и Дубай разполагат с цялото оборудване, налично и в САЩ, смята той. "Опитите на терористи да скриват експлозиви в електронни устройства не са нещо ново. Защо изведнъж се налагат тези нови ограничения", пита той.


Междувременно американската телевизия Ей Би Си цитира източници от демократическата партия, според които става дума за заплаха от терористичната групировка "Ислямска държава". Департаментът по вътрешна сигурност не е обявил официална причина за мерките.


"Администрацията не е представила рационални съображения за мерките, насочени към страни с мюсюлманско мнозинство. Предвид показаното досега от тази администрация новата мярка е още един сигнал за дискриминационно отношение", казва Хина Шамси, директор на Проекта за национална сигурност на Американската асоциация за граждански свободи, която се бори за това всички политики за сигурността да са съобразени с конституцията, върховенството на закона и фундаменталните човешки права.


Според други това е мярка, която има за цел да увеличи сигурността с минимални смущения в системата. "Няма съвършена система. Може само да опиташ да елиминираш риска във възможно най-голяма степен", казва бившият шеф на Администрацията за транспортна сигурност Джон Пистъл, цитиран от Си Ен Ен. "Можеш да го намалиш, но не и да го елиминираш. За да го елиминираш, трябва да изключиш системата, а тогава терористите печелят. Ако въведеш забрана за цялата система, това би довело до огромни смущения."

Ключови думи към статията:

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на DJTrump
    DJTrump
    Рейтинг: 265 Неутрално

    Разплаках се.
    Дайте си им лаптопите на клетите бинладеновци.
    И те имат права, клетите.
    Пък нас кучета ни яли.

  2. 2 Профил на motochristo
    motochristo
    Рейтинг: 921 Неутрално

    Звучи разумно. Няма голямо разлика дали се носи туба бензин в салона или в багажното. Хубави скенери трябват и стандартизация на проверките за сигурност по летищата.

    Гласуваш за прасе - получаваш кочина.
  3. 3 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 950 Неутрално

    турция също е в списъка, моля не я пропускайте... билетите за лятото от щатите до българия през истанбул бяха едни от най-ефтините още преди забраната, сега сигурно ше слезат до 500-600 кинта... аз не бих рискувал (не заради таблетите, ми по ред други причини), ма маса народ сигурно би се подлъгал... добре е да знаят, че 10-12 часа ше требва да гледат мувитата на търкиш еърлайнз, не техните си... :)
    и недоволството на американските компании зарад нелоялната конкуренция на етихад, катар, емирейтс и прочее не е заради по-доброто обслужване, ами заради субсидиите и почти безплатното гориво, които тези компании получават от правителствата си за полетите до америка...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  4. 4 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 1400 Неутрално

    "Новата мярка вероятно просто ще навреди на чуждестранните авиокомпании и ще накара клиентите да ползват американски превозвачи в името на сигурността. Всички засегнати от американската забрана авиокомпании са чуждестранни. Превозвачи в САЩ настояват, че луксозни държавни авиокомпании, някои от които са засегнати от забраната, се конкурират нечестно с американските авиокомпании, които от години постепенно намаляват удобствата за пътниците"

    Освен сигурност, им и много сериозни бизнес интереси

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  5. 5 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 1959 Весело

    Така не може да продължава. Създавам си собствена авиокомпания да ми вози асансьорите, компютрите, таблетите и една магарешка каручка за пикник!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  6. 6 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5405 Неутрално

    Не е сигурно и в общия багаж. Така рисковете се повишават. Мисля си, че е по-скоро търговска мярка за отнемане на пазари, защото кой ще пътува без електронните си играчки 7-9 часа

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK