"Фабрика за тролове" стана най-популярният медиен холдинг в Русия

"Фабрика за тролове" стана най-популярният медиен холдинг в Русия

© Reuters



Известна руска "фабрика за тролове" се е превърнала в национално-патриотичен медиен холдинг, по-четен от държавната агенция РИА "Новости". Това е станало възможно благодарение на инвестиции от ресторантьора Евгений Пригожин, известен като "главния готвач на президента Владимир Путин", разкрива разследване на изданието РБК.


Общо над 36 млн души на месец посещават сайтовете на холдинга – повече от аудиторията на РИА "Новости" (около 28 млн) или таблоида "Комсомольская правда" (33 млн души) според данни, побликувани на LiveInternet.


"Федералное агентство новостей" (ФАН) се появява през 2014 г. и в началото работи от дом 55 на улица "Савушкина" в Санкт Петербург, където именно се намира скандално известната "фабрика за тролове". За работещите там е разказвано от журналистически разследвания, че са длъжни да пишат коментари в защита на властта и да пропагандират патриотични ценности.




Година по-късно редакцията се мести в бизнес център "Илич", на няколко километра от "Савушкина", без никой да обясни нуждата от промяната. Всички обаче разбират, че съседството с "фабриката за тролове" е минус, спомня си бивш редактор на ФАН.


По-малко от половин година след местенето, в края на 2015 г., се появява нова серия информационни платформи, като три от тях съществуват повече от година, без да получат регистрация от руския регулатор "Роскомнадзор". Новите издания продължават да работят на "Савушкина" 55, а разследването на РБК показва, че без да са
свързани със старите в конкретна холдингова структура, те поддържат постоянна връзка с тях - както между екипите, така и между ръководствата.


Около 225-250 души работят в "медийната фабрика", със заплати между 870 и 960 долара. Разходите на холдинга възлизат на около 3.144 млн. долара, ако се брои наемът, разказва Алексей Никифоров, един от ръководителите на организацията. Според друг източник на изданието сумата може да достига 4.176 млн. долара


компанията не носи никаква печалба и не се издържа от реклами,


твърди събеседник на РБК, близък до ръководството на холдинга. Според бивш служител на ФАН, неависимо от "ограничените финансови ресурси", заплатите на редица позиции в медийната група задминали средните за пазара, докато холдингът се разраствал и в сайтовете се вливали журналисти от петербургски издания.


По-ранни публикации на "Новая газета" свързват "фабриката за тролове" със структури на Пригожин, което потвърждават източници на РБК от обкръжението на бизнесмена. Групата на Пригожин - "Конкорд" - обслужва знакови мероприятия, в които участва Владимир Путин. Става дума за същата "фабрика", на която "Ню Йорк таймс" посвещава разследване през 2015 г., след като тя успява за кратко да предизвика паника с новина за измислен инцидент в САЩ.


През 2015 г. Пригожин подава иск срещу популярната търсачка "Яндекс" - иска тя да премахне 22 връзки към публикации, посветени на бизнеса му. На 5 юли 2016 г. в залата в Петербург се тълпят мъже в цивилни дрехи и кореспонденти на ФНА, които се втурват към скамейките в мига, в който вратите се отварят.


Ден по-рано Зубарев е оставил съобщение в "Скайп" в редакцията с молба броят на колегите в залата да се ограничи и да се попречи на разпространението на информация за заглавията на материалите, които трябва да бъдат премахнати. Кореспондент на "Комерсант" обаче успява да се вмъкне и да присъства на делото. Заглавията пък са известни от предишни заседания – например тези на материали за така наречените "петербургски организации, чииото служители са длъжни да пишат в блогове


коментари в защита на сегашната власт,


да критикуват опозиционери, да пропагандират патриотични ценности."


Година и половина след преместването връзките с "фабриката за тролове" продължават да са видими. Главният редактор на един от порталите описва в "Туитър" дейността си така: "Информационно съпровождам действията на държавните органи." Фразата продължава с нецензурен израз, който РБК не споменава.


На "Савушкина" главен редактор е Олег Василев, който през 2015 г. е един от топмениджърите на агенция "Интернет изследвания" - някогашната "фабрика за тролове". Ключовите въпроси в компанията, според източници на изданието, се решават заедно с Михаил Бурчик – изпълнителен директор на "фабриката за тролове", въпреки че той самият отрича да е заемал тази длъжност.


Не е възможно да се оцени устройва ли рекламодателите структурата на трафика на ФАН, а Никофоров и Зубарев се разминават във версиите си. Журналист от РБК пише на сайта на "Народные новости" със запитване за реклама, но не получават отговор. На сайта на Smiads, която се твърди, че управлява рекламите им, има само две групи партньори – сайтовете от "патриотичния холдинг" и няколко авторитетни руски и украински издания. Всички те отричат да работят с портала Smiads, а Зубарев казва, че за първи път чува за подобен портал. Според него обаче сега


парите идват от частен инвеститор,


когото той не назовава. Същевременно Никифоров твърди, че групата около ФАН е "частно дружество, което се издържа от реклами". "Помагат ли структурите на Пригожин? Не мога да коментирам."


Най-споменаваните лица в новините на "медийната фабрика" са американският президент Доналд Тръмп и руският му колега Владимир Путин, украинският Петро Порошенко, руският премиер Дмитрий Медведев, външният министър Сергей Лавров, губернаторът на Санкт Петербург Георгий Полтавченко, украинският политик и бивш боен пилот Надежда Савченко, украинската тенисистка Елина Свитолина и лидерът на т.нар. "Донецка народна република" Александър Захарченко.


"Фабриката за тролове" заедно с телевизията RT (бившата Russia Today) се споменава в публично достъпната част от доклада на разузнавателните служби на САЩ за намесата на Русия в президентските избори. Участието на "фабриката" не е доказано, но РБК открива най-малко


една общност във "Фейсбук", чийто член потвърждава връзка с "фабриката".


Secured Borders има близо 140 000 последователи. Една от публикациите му около предизборната кампания е достигнала 4 млн души, харесали я над 310 000 пъти и споделили я над 80 000 пъти.


Дълго време своеобразният "патриотичен холдинг" остава в периферията на медийния пейзаж – през декември 2015 г. според статистика на "Алекса" съвкупната аудитория е едва 5.5 млн. В средата на миналия месец вече са 36 млн, от които 11 млн. са само читателите на ФАН.


"Ако "фабриката за тролове", за която може да се предполага, че е създадена с пари на Пригожин, си е останала организация със съмнителна репутация и идеологически спорна задача, то "медийната фабрика", изглежда също съществуваща с негови пари, вече се е превърнала в информационно-новинарския холдинг с най-голяма аудитория в страната," отбелязва изданието. "Организацията не носи пари, но както отбелязва бившият редактор на ФАН, проектът по създаването на "патриотичен холдинг" съвсем не е нерентабилен: печалбата невинаги се монетаризира на това ниво, където се произвежда съдържанието, казва той."

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK