Кампанията за фалшиви новини в социалните мрежи се пренасочва към Германия

Кампанията за фалшиви новини в социалните мрежи се пренасочва към Германия

© Reuters



Профили в социалните мрежи, които преди са подкрепяли предизборната кампания на американския президент Доналд Тръмп, са насочили вниманието си към парламентарния вот в Германия тази есен, твърди бивш агент на ФБР и експерт по киберсигурност, цитиран от "Ройтерс".


"Контингент от поддръжници на кампанията на Тръмп, за които вярваме, че са "ботове" и профили от Русия, сега са насочили вниманието си към Германия", казва Уотс. "Ако трябва да направя оценка, около една трета от бившите поддръжници на Тръмп сега се опитват да повлияят на германските избори."


Коментарът му е свързан с изследване на учени от Оксфордския университет, в което той участва и което твърди, че автоматизирани профили споделят в социалните мрежи "фалшиви новини" като част от президентската кампания във Франция. Резултатите от проучването сочат, че делът на подобни новини е по-малък от този по време на кампанията в САЩ.




Същевременно както учените в Оксфорд, така и изследователи от британската компания "Бакамо" (чийто доклад за френските избори беше публикуван тази седмица) излагат твърдения в подкрепа на властите във Франция и Германия, според които има руски опити да се повлияе на предстоящите избори чрез киберпространството.


И изследователите в Оксфорд, и тези в "Бакамо" стигат до извода, че в публикациите в социалните мрежи, които не са свързани с традиционните медии или с официалните политически канали, делът на фалшивите новини е еднакъв с този на истинските. От Оксфорд обясняват, че според изследването на трафика в социалните мрежи в дните преди президентските избори в САЩ избирателите в Мичиган са споделяли едни с други еднакъв брой фалшиви и истински новини.


Обратно, в дните около вота за президент в Германия през февруари (където държавният глава се избира от депутатите) германските потребители са споделяли по една фалшива новина на всеки четири истински.


"Като цяло американските гласоподаватели споделяха новини с много ниско качество за публичния дебат във важното време преди изборите", каза директорът на Оксфордския институт Филип Хауърд. "Както германските, така и френските гласоподаватели споделят много по-малко фалшиви новини."


Френското изследване използва скорошни данни от "Туитър", събрани за период от една седмица, както и информация от публикации във "Фейсбук", разказва Кевин Лимоние от Парижкия университет "Венсен-Сен Дени", който изучава манипулацията през социалните медии по време на изборите с финансиране от френското правителство.


Наскоро "Фейсбук" изтри 30 000 профила във Франция, за които се смята, че са били автоматизирани. Стъпката тогава беше окачествена като ход за намаляване на спама, но много от профилите разпространяваха политическа дезинформация и пропаганда, отбелязва "Ройтерс".


"Туитър" позволява съществуването на автоматизирани профили. В тази мрежа много от същите профили, които подкрепяха Тръмп в предизборната му кампания, сега предлагат теории на конспирацията и крайнодесни гледни точки, твърдят Лимоние и Уотс, който в началото на пролетта участва в изслушванията в конгреса за руско вмешателство в американските избори.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK