Авиационните власти в Европа предложиха правила за малки дронове

Авиационните власти в Европа предложиха правила за малки дронове

© Reuters



Европейската агенция за авиационна безопасност (EASA) публикува в петък предложенията си за регулиране на това как да се използват малки дронове. От 12 май до 12 август ще се събират коментари, реакции и предложения за това как да се въведе ред в масовото навлизане на подобни безпилотни летателни устройства в небето на Европейския съюз.


Предложенията включват инсталирането на технологии, които да не позволяват дрон да навлиза над забранени територии, както и във всяка опаковка да се прилага листовка с инструкции какво е забранено и какво се препоръчва на собствениците да направят преди да включат апарата.


От близо две години се търси отговор на бързото разрастване на този сегмент - било като хоби, било за бизнес цели, а регулаторите опитват да намерят такова компромисно решение, че дроновете да се използват безопасно без да се пречи на тази индустрия да се разраства.




Особени опасения предизвиква безконтролното използване на дронове близо и в района на летища. Редица пилоти съобщават за разминаване на близко разстояние с подобни устройства и EASA създаде специална комисия за анализиране на рисковете от сблъсък с дрон.



Предложенията на агенцията са оформени за различни категории от малките дронове. Затова има и различни ограничения за максималната височина - от 50 до 120 метра над земята.


Други предложени ограничения са дроновете да може да бъдат идентифицирани от разстояние, да са оборудвани с технология, която им пречи да навлизат над забранени обекти като летища и ядрени централи, например, както и задължителна регистрация на всеки собственик на дрон с тегло над 250 грама.


Регулациите за малките апарати с тегло под 150 грама са поверени в момента на отделните страни членки на ЕС, поради което се е оформило разпокъсано законодателство, в което се опитват да работят производители като китайската DJI и френската Parrot.


От EASA смятат, че по този начин ще може да се отговори на притесненията за сигурността и за запазване на личното пространство.


Изискванията към дизайна на малките дронове ще се въведат чрез законодателството за продукти, одобрени за цялата територия на Европейската икономическа зона - т.нар. CE Marking.


Освен това се предлага въвеждане на четири категории за операторите на летателните машини, обозначени с С0 до С4. Те предвиждат различна пределна възраст на използващите ги - за С0, например, няма ограничение, но за С1 вече трябва да си поне на 14 години (или надзираван от поне 14-годишен), регистриране на оператора (или надзорника му) и преминаване на онлайн тест. До използване на С4 ще се допускат само навършили 16 години (или надзорник поне на тази възраст), да се регистрират операторът и дронът и да мине онлайн тест.


Авиационните власти в Европа предложиха правила за малки дронове


Има и някои формулировки, които сериозно биха ограничили използването на дронове - забрана да летят над многолюдни маси хора, да не слизат под 20 метра от частна собственост, да не летят над хора, сгради или автомобили и да не снимат хора без тяхно съгласие.


Според риска, който би могло да носи използването на дрон, се предлагат и 3 категории с различни изисквания:


- (открита) с нисък риск, не се изисква предварително разрешение от съответните власти за използване на безпилотното средство;


- (специфична) със среден риск, за която компетентните органи трябва предварително да разрешат полет с изключение на стандартни случаи, когато е достатъчно само уведомление от оператора;


- (сертифицирана) с висок риск, изисква се не само изрично разрешение от властите, но и дронът да отговаря на определени изисквания, да се управлява от лицензиран пилот и операторът да има одобрение за подобна дейност.


След обработването на реакциите окончателното предложение ще бъде направено от EASA в края на годината.


Ключови думи към статията:

Коментари (10)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 1548 Весело

    А така - забранявай, ограничавай! Мечтата на най-мизерната (не като доходи) част от Човечеството, известна като "държавни чиновници" - да регулират каквото им попадне пред очите и да приемат наредби и наказания мачкащи околните. И разбира се - задължителна регистрация. Че ако утре дойде някой перко на власт и каже "От днес изземваме всички дронове", господин мазният чиновник веднага да скочи "Да Ваше Величество - имаме списък на всички притежатели, вече съм го разпечатал и разпратил по полицейските управления!". Естествено сега всички роби по душа ще скочат да ми обясняват как заради дронове може да падат самолети и за това трябва яка сеч...

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  2. 2 Профил на Eд
    Рейтинг: 264 Неутрално

    Първият коментар е адски глупав и безполезен.

    Наредбите са нужни и са правилна стъпка. Обяснявам:
    Вече имахме няколко инцидента с това дрон да се удари в хора. При по-малките машинки не е толкова голям проблем, тъй като не тежат особено много, но големите дронове са си способни да нанесат щети. Летенето около летища е очевидно - един дрон в двигателя на излитащ самолет прави много проблеми. Наредбите за летене около частна собственост също за очевидно нужни.
    Общо взето са постигнали добър компромис в наредбите.

  3. 3 Профил на Yard
    Yard
    Рейтинг: 1348 Неутрално

    До коментар [#1] от "Тюфлекчия":

    Е то по твоята логика да махнат и шофьорските книжки. Какво ще те регулират някакви си там чиновници.

  4. 4 Профил на джендър NATO generals
    джендър NATO generals
    Рейтинг: 932 Неутрално

    Изискванията трябва да са препоръчителни!

    Само от 2009 - 2012-та са "инвестирани" 8 милиарда евро във ВЕИ тролово производство на ток
  5. 5 Профил на Бегемот
    Бегемот
    Рейтинг: 418 Неутрално

    До коментар [#1] от "Тюфлекчия":

    както виждаш, под теб започва Парадът на отговорно-простите и тяхното т.нар. "мнение" :))

  6. 6 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 572 Неутрално

    До коментар [#1] от "Тюфлекчия":

    ако някой реши да ползва дрон или каквото и да е за тероризъм, няма закона да го спре.

    До коментар [#3] от "Yard":
    а книжки за велосипеди и тротинетки кога?

    Birds of a feather flock together.
  7. 7 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5289 Неутрално

    Политиците ще бъдат щастливи за ограниченията да се лети над частна собственост :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  8. 8 Профил на Marinella Marinova
    Marinella Marinova
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Имам дрон и съвсем отговорно заявявам, че около летище даже не могат да стартират моторите, та какво ли остава да го литна около и над самолети.

  9. 9 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 1548 Весело

    До коментар [#1] от "Тюфлекчия":както виждаш, под теб започва Парадът на отговорно-простите и тяхното т.нар. "мнение" :))
    —цитат от коментар 5 на Бегемот


    Е аз друго не съм и очаквал - даже 11-те "лайка" на моето мнение ме изненадват приятно. Повечето хора не могат да си представят, че те ще се държат прилично и няма да заплашват околните, че даже и ще възпитат децата си по този начин, освен ако я няма "държавата" да им напомня как се прави. С наказания. Щото така се дресира куче.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  10. 10 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 1548 Весело

    Имам дрон и съвсем отговорно заявявам, че около летище даже не могат да стартират моторите, та какво ли остава да го литна около и над самолети.
    —цитат от коментар 8 на marinellam


    И да заявяваш и да не заявяваш - няма значение. "Отговорно-простите", както ги нарече един колега по-горе, те възприемат като потенциално ПВО.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK