"Хинденбург" бе летящ луксозен хотел

Цепелинът "Хинденбург" в хангара си.

© Associated Press

Цепелинът "Хинденбург" в хангара си.



Преди 80 години светът преживя една от големите трагедии във въздухоплаването. При опит за кацане край Ню Йорк дирижабълът "Хинденбург" избухва в пламъци. Идва краят на цепелините - една прогресивна за времето техника.


Превърнато в днешни пари, един билет за презокеански полет с "Хинденбург" е струвал между 10 000 и 25 000 евро. Но полетът си е струвал парите, защото въздушният гигант е предлагал невиждан за онова време лукс: двуместни каюти с душ-кабина, ресторант с 10 маси, салон (с олекотен алуминиев роял), специално помещение за пушачи, панорамен етаж за наблюдение и т.н.


"Дирижабълът, който е бил наречен на името на германския президент Паул фон Хинденбург, първоначално е разполагал с 50 легла, които в началото на 1937 са увеличени на 72. Конструкторите на летателния уред са създали един луксозен летящ хотел в напълно модерен дизайн. За столовете и креслата са използвани алуминиеви профили, облечени в червена или оранжева дамаска. Масите също са били от алуминий.


Творение на архитекти




Цялата мебелировка на борда на дирижабъла е дело на дизайнерското бюро на Фриц Аугуст Бройхаус, който твърдо се противопоставя на идеята, обзавеждането да е издържано в бомбастичния стил на двамата водещи архитекти на Хитлер - Паул-Лудвиг Трост и Алберт Шпеер. Тънките стени на летателния съд били украсени с картини от известния берлински професор график Ото Арпке, използвал за целта техника за рисуване върху коприна. Мотивите си той заимствал от околосветското пътуване на предшественика на "Хинденбург", цепелина LZ-127, които показвали изгледи от Китай, Аляска както и карта на света с маршрутите на цепелините.


"Хинденбург" започва редовни пътнически полети през май 1936 г. и за 12 месеца извършва 37 рейса над Атлантическия океан. Обикновено пътуването траело два дни и половина, в зависимост от посоката на вятъра.


При попътен вятър максималната скорост е достигала 150 км/ч, а най-краткото прелитане е отнело 43 часа. В западна посока - от Франкфурт на Майн до Ню Йорк - средно пътуването е отнемало 60 часа, и около 50 часа на връщане. За пътниците това означава две нощувки в кабини с двуетажни легла. Стълбата за горното легло е била изработена също от олекотен алуминий по технология, която е изпреварвала времето си.


Революционни нововъведения


Сгъваемата табуретка, която е била единствената мебел в кабината освен стълбата, е била издържана в модерен класически стил. В салона за пушачи Ото Арпке е бил подредил изложба за съвременното въздухоплаване - от нереализирания проект на Франческо де Лана-Терзи за летателно устройство от сфери с вакуум, през първите образци на въздушни балони с нагорещен въздух на братята Монголфие до различните Цепелини.


Тъй като резервоарите на "Хинденбург" били пълнени с водород, а не както първоначално било предвидено с хелий, на борда важели строги противопожарни правила. Пушенето било позволено само в специалното двойно изолирано помещение за пушачи, при качване в дирижабъла от пътниците са били изземани всички цигари, кибрити и всякакви устройства, които можели да предизвикат искра. Всички членове на екипажа са били задължени да носят специални антистатични дрехи и обувки с изолирани подметки.


Строги мерки за сигурност


Кухнята била оборудвана с електрически уреди, имало е изрична забрана за всякакви открити източници на топлина и светлина. На електрически принцип работели и запалките в помещението за пушачи. Пътниците имали право на максимум 20 кг. багаж, огромните куфари-гардероби не били приемани на борда. Ограничения имало също и за въздушната поща - пратки с размери, по-големи от 50х50х100 см, не били качвани на цепелините.


По времето на катастрофата с "Хинденбург" в строеж се е намирал неговият събрат и точно негово копие "Граф Цепелин". Той обаче никога не полита с пътници, защото междувременно използването на водород за пълнене на дирижабли е било забранено, а заместването му с хелий се оказва икономически неизгодно.

Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на димитър димитров
    димитър димитров
    Рейтинг: 495 Неутрално

    Както винаги иновациите на немските инженери са изпреварвали времето.

  2. 2 Профил на hasmokar
    hasmokar
    Рейтинг: 807 Неутрално

    Както винаги са и боледували от подобна изключителност.

  3. 3 Профил на dgerald
    dgerald
    Рейтинг: 895 Неутрално

    До коментар [#1] от "димитър димитров":

    Абе да не би немците да са измислили самолета, влака, ей така изпреварващи времето?

  4. 4 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5743 Неутрално

    Хелият е бил произвеждан в САЩ, но е бил ембаргова стока и не е бил продаван на германците. Затова те са пълнели тези сребристи пури с взривоопасния водород.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  5. 5 Профил на Ал Бънди
    Ал Бънди
    Рейтинг: 485 Неутрално

    Дано някой от многото планове за възтановяването на тези летални средства, но с хелий се осъществят. Страхотно би било човек да лети бавно и на ниска височина над Алпите, Сахара, Антарктида, Северния полюс, Аляска и т.н.

  6. 6
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  7. 7 Профил на boris
    boris
    Рейтинг: 526 Неутрално

    Жалко, днес света щеше да е различен.

    https://www.youtube.com/watch?v=quPgplfhKbY
  8. 8 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 993 Неутрално

    Интересното е, че на върха на Емпайер стейт билдинг бил
    сложен пилон за който да се привързва дирижабъла, но са се
    отказали сигурно заради безопасността !!!

  9. 9 Профил на slonsco
    slonsco
    Рейтинг: 1107 Неутрално

    Не е точно така.Boeing 314 е предлагал също лукс,спални места и ресторант по същото време

  10. 10 Профил на Uprsport
    Uprsport
    Рейтинг: 713 Неутрално

    Дали нашите строители, участващи в обществени поръчки могат да построят само хангара за "Хинденбург"?

  11. 11 Профил на dearblue
    dearblue
    Рейтинг: 580 Неутрално

    дирижабли могат да пренасят сегашните самолети стига да да се проектират за това

  12. 12 Профил на emil
    emil
    Рейтинг: 1486 Неутрално

    Едно само са си нямали немците - хелий. В въщото време американците до такава степен са се били презапасили с хелий, че и до ден днешен това държи ниска пазарната му цена. По него време обаче е бил стратегическа суровина и естествено не са го продавали на немците.

    ДЕПУТАТИТЕ ГЛАСУВАЛИ ПРОТИВ ВОЛЯТА НА 2.5 МИЛИОНА БЪЛГАРИ ГЛАСУВАЛИ С "ДА" НА РЕФЕРЕНДУМА СА ЕДНИ ПРЕВРАТАДЖИИ. ТЕ ВЕЧЕ ПРЕДСТАВЛЯВАТ САМО СЕБЕ СИ.
  13. 13 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 11223 Неутрално

    Преди 80 години.., а след 80 години какво ли ще измислят, ние не можем да си представим и няма да видим :(.

  14. 14 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1732 Неутрално

    До коментар [#12] от "emil ВЪРНЕТЕ СТАРИЯ ДНЕВНИК!":

    В САЩ има природен извор на хелия с голям дебит.

  15. 15 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2908 Неутрално

    Както винаги иновациите на немските инженери са изпреварвали времето.
    —цитат от коментар 1 на димитър димитров


    ъхъ, и крематориумите, и конецентрационните лагери, и те така.

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  16. 16 Профил на Веселин Минев
    Веселин Минев
    Рейтинг: 238 Неутрално

    До коментар [#3] от "dgerald":

    Или електричеството, радиото,телефона, киното, компютъра ..............





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK