Главният редактор на финландската обществена телевизия напусна заради скандал, свързан с премиера

Финландският премиер Юха Сипиля.

© Associated Press

Финландският премиер Юха Сипиля.



Главният редактор на обществените радио и телевизия във Финландия Ате Яскелайнен напуска поста си, обявиха от медийната компания. Причината е скандалът, в който журналисти го обвиниха, че възпрепятства публикацията на материали, критични към премиера Юха Сипиля.


Действията на Яскелайнен привлякоха общественото внимание, след като двама журналисти напуснаха "Юле" (Yle) през декември, обвинявайки го, че възпрепятства публикуването на материалите им.


Скандалът


Двамата журналисти – редакторът Юси Еронен и репортерката Сала Вуорикоски, заявиха, че подават оставки заради различия в мнението с ръководството на медията по повод свободата на словото и журналистическата независимост. "Екипът ми и аз бяхме помолени да намалим материалите, които излагат злоупотреби и нарушения. Не мога да се съглася с това", писа във "Фейсбук" Еронен. "Редакторското поведение е много внимателно с политиците, особено с премиера."




През ноември "Юле" съобщи, че инженерната компания Katera Steel, която е собственост на роднини на премиера, е получила поръчка от държавната фирма за добив на никел Terraframe. По същото време Terraframe е получила финансова помощ от правителството.


Сипиля, който отрича да е имало злоупотреби, е изпратил десетки имейли до репортерката Вуорикоски и до главния редактор Ате Яскелайнен, оплаквайки се, че медията не му е дала достатъчно време да коментира, преди да публикува изобличенията. "В момента не изпитвам никакво уважение към "Юле", точно както и вие не ме уважавате. Квит сме", гласи единият от имейлите, цитиран от агенция "Ройтерс". По-късно премиерът се извини за писмата.


Според Terraframe поръчката е била дадена на Katera Steel, преди правителството да вземе решение да финансира фирмата.


Яскелайнен призна, че е прекратил публикуването на последващи материали за ролята на Сипиля в скандала, но отрече обществената медия да нарушава свободата на словото. По думите му Еронен не е спазил журналистическите принципи.


Последици


Парламентарен контролен орган прецени през февруари, че Сипиля не е засегнат от конфликт на интереси, но случаят предизвика смут и измести Финландия от челното място в класацията за свобода на медиите на организацията "Репортери без граници".


През март финландският медиен регулатор смъмри Яскелайнен и "Юле", освен това постанови, че премиерът е нарушил свободата на словото с множеството имейли, изпратени в редакцията, тъй като те са накарали Яскелайнен да ограничи отразяването на проблема.


"Ролята на "Юле" в обществото е по-важна от моята роля в "Юле", заяви Яскелайнен по повод оставката си, която влезе в сила вчера.

Ключови думи към статията:

Коментари (4)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Panda
    Panda
    Рейтинг: 443 Любопитно

    И във Финландия ли ставали такива неща?!?

  2. 2 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8719 Неутрално

    В нормалните държави, това е тежко провинение и виновния напуска. Тука за същото, получаваш награда.

  3. 3 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10601 Неутрално

    Колко различно е развитието на скандала там и тук :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  4. 4 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1364 Неутрално

    От декември, чак сега





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK