Милиардерът, който стои зад Тръмп и Брекзит

Тръмп и Фараж по време на президентската кампания в САЩ.

© Associated Press

Тръмп и Фараж по време на президентската кампания в САЩ.



Връзката между Брекзит и Доналд Тръмп е една – американски милиардер, чиито компании за анализ на данни са помогнали и на двете кампании да разпространят пропагандата си в социалните мрежи.


Тази история разказва британското издание "Обзървър" в поредица от разследвания на журналистката Каръл Кадуалар, които са отнели месеци и все още продължават.


"Благодарение на данните ни, милиардери заграбват огромна власт. Нашите данни, които тихомълком биват натрупвани, използвани и складирани. Който владее данните, владее бъдещето", пише тя.


Какво правят




Да "ожънеш" данните от лични акаунти във "Фейсбук", да ги анализираш и да пратиш на всеки потенциален избирател послание, създадено специално за него.


Това е реалната стратегия, използвана от кампаниите за Брекзит и тази на Доналд Тръмп. Връзката между тях е консервативният милиардер Робърт Мърсър, чиито фирми и пари стоят и зад двете кампании.


Директорът по комуникациите на организацията Leave.eu, водена от Найдъл Фараж, Анди Уигмор описва количеството събрана информация като "зловещо". То, в комбинация с изкуствен интелект, е било използвано, за да бъдат изпращани на потребителите високо индивидуализирани реклами. За целта са били използвани съветите на компанията Cambridge Analytica.


Двама бивши служители на Cambridge Analytica, предпочели да запазят анонимност, споделят с "Обзървър" как е работила фирмата. По времето, по което те са били в нея, тя тъкмо е започнала да използва масовото събиране на данни в рамките на техники за психологическа война. Единият от тях, назован като Дейвид, казва: "Психология, пропаганда и технология биват обединени по нов, мощен начин".


Това се случва, благодарение на "Фейсбук". Cambridge Analytica получава огромната си база данни от социалната мрежа.


По-рано психолози от Кеймбриджкия университет събират легално данни за свои изследвания и публикуват откритията си за това какво може да бъде научено за личните черти, политическите пристрастия, сексуалността и много друго при анализ на "харесванията" (likes) във "Фейсбук". 150 "лайка" са достатъчни, за да може изкуственият интелект да опише характера на човека, по-добре, отколкото би го описал партньорът му в живота. С 300 "лайка" разработеният модел разбира хората по-добре, отколкото те самите се разбират.


SCL/Cambridge Analytica наема учен от университета – д-р Александър Коган, за да събере още данни от социалната мрежа. Той прави това, като плаща на потребители да попълнят тест за определяне на характера, който позволява да бъдат събрани не само техните данни, а и тези на "приятелите" им във "Фейсбук". Социалната мрежа разрешава това.


Освен това, компанията купува законно и потребителски бази данни – от тези на абонати на списания до информация за пътуващите със самолет. Свързва ги с адресите, телефонните номера и имейлите на хората, като целта ѝ е "да улови всеки аспект от информационната среда на всеки гласоподавател", казва бивш служител на компанията, представен като Дейвид. Това им позволява да изработят индивидуални послания.


А индивидуалните послания са ключови в работата с т.нар. "податливи на убеждение" избиратели, които са жизненоважни за всяка кампания. Например, Cambridge Analytica може да изпрати на неврастеници изображения на мигранти, които "заливат" страната. Въпросът е какъв ще бъде емоционалният спусък на всеки потребител.


"Кампанията за излизане спечели, благодарение на изкуствения интелект", писа преди време в "Туитър" основателят на Leave.eu Арън Банкс.


Ролята им в Брекзит


Директорът по комуникациите на Leave.eu Анди Уигмор обяснява още, че Мърсър е свързал Фараж и Leave.eu с компанията Cambridge Analytica, на която не е било плащано. "Помогнаха с радост. Защото Найджъл е добър приятел на семейство Мърсър. И Мърсър ни запозна. Каза "Тук има една компания, която може да ви е полезна". Имаше паралели между това, което те се опитваха да направят в САЩ, и това, което ние се опитвахме да направим. Обменихме много информация".


Cambridge Analytica е научила кампанията за излизане от Европейския съюз как да изгражда профили, да таргетира хора и да събира данни от акаунтите във "Фейсбук". Социалната мрежа е била ключът към цялата кампания, а един "лайк" в нея – най-силното оръжие.


"Употребата на изкуствен интелект разкрива всякакви неща за човека, как и чрез каква реклама той да бъде убеден", казва той. "Знае се, че в обкръжението им ще има хора, които ще харесат същите неща, така че посланието се разпространява. И после започваш да следваш и тях. Компютърът никога не спира да се учи и никога не спира да наблюдава".


Фотогалерия: Листовките, които спечелиха референдума за Брекзит >


"Зловещо е! Наистина е зловещо! Затова нямам "Фейсбук". Пробвах го, за да видя каква информаия има за мен и си казах "О, Боже!". Страшното е, че улови и неща, които децата ми са качвали в "Инстаграм". Знаеше къде те ходят на училище", казва той.


Двете компании


AggregateIQ е компания за уебанализ, базирана в Канада. Тя е получила от другата кампания за напускане на ЕС – Vote Leave, близо 3.9 млн. лири, повече от половината от обявения официално бюджет от 7 млн. лири. Със същата фирма са работили и три други организации, агитиращи за Брекзит - BeLeave, "Ветерани за Британия" и Демократичната юнионистка партия.


"Ако AggregateIQ участва, значи участва и Cambridge Analytica. Ако Cambridge Analytica участва, значи участват и Робърт Мърсър и Стив Банън."


Бивш служител на Cambridge Analytica, поискал анонимност.


На повърхността двете основни кампании – Leave.eu на Найджъл Фараж и Vote Leave на Борис Джонсън, бяха враждебни една към друга. Но "Обзървър" има достъп до кофиденциален документ, който показва, че двете фирми за анализ на данни, наети от тях (съответно Cambridge Analytica и Aggregate IQ), са свързани. Самите компании също са пряко свързани с милиардера Робърт Мърсър.


Документът, показан на "Обзървър", позволява интелектуалната собственост на канадската AggregateIQ да бъде използвана "ексклузивно" "по целия свят" "за вечни времена" от британската SCL Elections (която заедно с Мърсър създава Cambridge Analytica).


Няколко източници на "Обзървър" твърдят, че двете фирми са споделяли базите си данни за референдума и че са работили по кампанията на Тед Круз (който се конкурираше с Донад Тръмп за номинацията на републиканците), за което са им плащали организации, финансирани от Мърсър.


Робърт Мърсър


Хеджфондов милиардер, най-големият спонсор на кампанията на Тръмп, стар приятел на Найджъл Фараж и един от собствениците на крайнодесния сайт "Брайтбарт" - това е Робърт Мърсър.


В началото на процеса Мърсър е подкрепял Тед Круз, но след като той отпадна от президентската надпредвара, милиардерът е прехвърлил подкрепата си (13.5 млн. долара) към Тръмп.


Мърсър започва кариерата си в IBM, където постига революционни открития в сфери, които по-късно ще станат ключови за развитието на изкуствения интелект. По-късно Мърсър става част от ръководството на Renaissance Technologies – хедж фонд, който използва алгоритми за анализ и търговия на финансовите пазари. Един от фондвете му – Medallion, е най-успешният в света, като досега е генерирал 55 млрд. долара.


От 2010 г. насам Мърсър е дарил 45 млн. на различни кампании на републиканците и други 50 млн. на неправителствени организации – всички от които крайнодесни и ултраконсервативни.


С 10 милиона, дадени от Мърсър, Стивън Банън финансира "Брайтбарт нюз" (Breitbart News) – сайт, чиято цел е била да се превърне в Huffington Post за дясноориентираните американци. Расистки, крайнодесен и женомразки, "Брайтбарт" вече е бойкотиран от над 1000 марки, които отказват рекламите им да се показват на него. Но е невероятно успешен – той е 29-тият най-популярен сайт в Америка и вече надмина успеха на вдъхновението си HuffingtonPost.


Мърсър има дял на стойност 10 млн. долара в Cambridge Analytica, която е част от британската SCL Elections. SCL Elections има тридесетгодишен опит в работата с правителства и армии по света и специализира в "психологически операции". По времето на референдума Cambridge Analytica е била ръководена от Стивън Банън, твърдят източници на "Обзървър". Сега Банън е главен стратег на президента на САЩ.


Връзката с Тръмп


Директорът по комуникациите на Leave.eu Анди Уигмор споделя още нещо – че се е срещнал с екипа на Тръмп в началото на кампанията за референдума.


"Казаха, че изкуственият интелект е Светият граал".


"Кой го каза?"


"Джаред Къшнър и Джейсън Милър".


Къшнър е зет на Тръмп (женен е за дъщеря му Иванка) и е негов висш съветник в Белия дом. Джейсън Милър бе говорител на кампанията на Тръмп през есента и за кратко бе директор по комуникациите по време на преходния период, преди да подаде оставка и да бъде заместен от Шон Спайсър.


"Наричат го био-психо-социално профилиране", обяснява Уигмор за кампанията на Тръмп. "Взимат признаците за физическото, психическото състояние и начина ти на живот и разбират как функционират хората, как реагират емоционално".


Cambridge Analytica е работила по републикански кампании в няколко ключови щата. Основната ѝ цел, благодарение на вътрешен документ, видян от "Обзървър" , е била: "да убеди демократичните избиратели да си останат у дома".


Как реагираха британските власти


Първите публикации на "Обзървър" за ролята на Мърсър през февруари доведоха до започването над ве разследвания – едното на британската агенция за защита на личните данни (Комисариатът по информацията), а другото – на Избирателната комисия.


Наскоро Комисариатът обяви, че ще задълбочи разследването за това как употребата на таргетирана онлайн реклама се е отразила на миналогодишния референдума, съобщи агенция "Ройтерс".


Cambridge Analytica и SCL Elections оспорват текстовете на "Обзървър"и твърдят, че те съдържат значителни неточности и са клеветническа кампания, която цели да им нанесе щети и да навреди на клиентите им, които не са нарушили никакви закони, нито са уронили нечии права.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK