Радиация, риск и роботи: как се разглобява ядрен реактор

Радиация, риск и роботи: как се разглобява ядрен реактор

© Reuters



Като директор на ядрения реактор в Мюлхайм-Керлих Томас Фолмар прекарва дните си в планове как да разруши работното си място. Най-добрата стратегия, казва той, е да се премахнат хората.


Около 200 ядрени реактора в целия свят ще бъдат изведени от експлоатация в идните 25 години, показват данните на Международната агенция по енергетика. Това означава, че няколко компании, които специализират в тази сложна и опасна дейност, ще имат много работа.


Индустрията, която доскоро разчиташе на електрически триони, все по-често залага на роботи, които да извършат най-деликатната работа – да демонтират сърцевината на реактора, където се извършват ядрените реакции.




Цялото разглобяване на ядрена централа може да отнеме десетилетия и да струва до 1 млрд. евро в зависимост от размера и възрастта ѝ, пише агенция "Ройтерс". Тази в Мюлхайм-Керлин ще коства около 800 млн. евро. Но центърът на реактора е най-важната задача и именно в тази област технологиите напреднаха най-много в последните години.


Радиация, риск и роботи: как се разглобява ядрен реактор

© Reuters


Наскоро френската компания Areva спечели договор за разглобяването на вътрешностите на ядрената централа "Брунсбютел" в Германия и там за пръв път ще използва новата си роботизирана ръка AZURo с надеждата да добие предимство пред конкурентите си. Германия е най-големия пазар за разрушаване на ядрени реактори, след като взе решение и последните ѝ централи да бъдат затворени до 2022 г.


AZURo действа под вода, защото течността абсорбира радиацията от машините, а това намалява риска от теч и замърсяване на околната среда. Машините биват наводнени, преди да започне работата по разглобяването им.


Радиация, риск и роботи: как се разглобява ядрен реактор

© Reuters

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK