Хаосът в Либия пречи на борбата с мигрантския поток

Хаосът в Либия пречи на борбата с мигрантския поток

© Steve Scherer, Reuters



Когато либийската брегова охрана получи миналия месец от Италия първата дългоочаквана партида патрулни лодки, два от четирите плавателни съда имаха механични проблеми, а един се счупи на път за Триполи.


Когато италианският вътрешен министър по-късно пристигна със самолет, за да представи официално лодките във военна база в либийската столица, служителите на бреговата охрана недоволстваха, че са стари и нямат достатъчно място на палубата за спасените мигранти.


"Искат от нас да сме полицай на Европа. А в същото време този полицай се нуждае от ресурси", каза говорител на бреговата охрана на име Аюб Касим. "Я да опитат те да работят в такива условия."




Половин милион души прекосиха Средиземно море от Либия до Италия през последните четири години, основно африканци от региона южно от пустинята Сахара, които плащат на трафиканти да ги преведат през пустинята до Либия и оттам към Европа с негодни за плаване в море надуваеми лодки. Около 13 000 души загинаха по пътя.


Европейските правителства искат да спрат мигрантите и да разбият хватката на каналджиите. Но вече повече от четири месеца, откакто Италия и ЕС започнаха нов опит за справяне с кризата, усилията им не са довели до почти никаква промяна, както става ясно от разказите на мигранти, служители на хуманитарни организации и на официални лица.


Когато либийските власти заловят мигранти, ги отвеждат в центрове за задържане, които формално са под контрола на правителството. Там вече има около 8000 души. Въпреки че европейците обещаха да дадат пари за подобряване на условията в тях, в някои е такава теснотия, че мигрантите се налага да спят седнали.


В столичния мигрантски център "Тарик ас Сика", показван на дошли на визита в Либия високопоставени посетители, са засадени цветя и инсталирани умивалници. Но зад заключената с катинар метална порта стотици мигранти са наблъскани един до друг на матраци в единично помещение без вентилация.


"Казват ни да мълчим, затварят ни и ни искат пари", каза 22-годишен мъж от Гвинея, който е в центъра от март, когато бива заловен от либийската брегова охрана с още около 120 мигранти, малко след като потегля за Италия. "Бият хората. Не харесват черната кожа".


Без турска сделка за Северна Африка


Морският път от либийските брегове е един от основните маршрути на най-големия мигрантски поток в Европа от Втората световна война насам. Другият, по море от Турция към Гърция, бе почти напълно запечатан миналата година след споразумение между ЕС и Анкара. Този от Либия обаче не спира да нараства.


От началото на годината вече 70 000 души са предприели това пътуване, а пикът през летния сезон тепърва предстои. Около 2000 души са загинали тази година.


За разлика от Турция Либия все още е смятана от европейците за твърде опасна, за да бъдат връщани там мигрантите, така че обикновено тези, които се доберат до международни води, в крайна сметка стигат до Италия.


Мрежите за трафик на хора процъфтяват в суматохата, последвала революцията от 2011 г., при която бе свален от власт диктаторът Муамар Кадафи. Бизнесът тръгна стремглаво нагоре след 2014 г., когато конфликтът се разпространи в цяла Либия и бяха създадени враждуващи правителства в Триполи и на изток.


Хаосът в Либия пречи на борбата с мигрантския поток

© Stefano Rellandini, Reuters


От миналата година ЕС опитва да работи с ново либийско правителство, подкрепено от ООН. През октомври започна обучение на брегова охрана на борда на европейски кораби. През февруари Италия подписа меморандум за разбирателство с Триполи, който ЕС бързо подкрепи и определи за целта сума от 90 милиона евро.


Но Европа досега е оказала съвсем малко конкретна подкрепа, каза Тарик Шанбур, представител на бреговата охрана. "Срещаме се, говорим, вземаме решения, сключваме споразумения, но на терен нищо не се върши."


Либийското правителство няма много влияние извън столицата, а даже и в някои от министерствата в Триполи. Неговата власт е отхвърлена в Източна Либия и едва се усеща на юг, където трафиканти вкарват мигранти през Сахара.


"Досега не можем да кажем, че като Европейски съюз сме постигнали много", каза европейски представител, пожелал анонимност. "Работата е там, че се нуждаем от краткосрочни решения, но такива няма. Няма "турска сделка" в Северна Африка."


Издевателства над мигранти


Докато европейските политически лидери обмислят дългосрочни стратегии за засилване на сигурността по южните граници на Либия, поучават местните общности да се откажат от каналджийството и дават помощи на родните държави на мигрантите, либийските власти се тревожат, че броят им в Либия ще набъбне.


Те казват, че нямат достатъчен капацитет да приютяват мигранти в страна в дълбока икономическа криза, където има близо 250 000 вътрешно разселени лица. Европейското финансиране помогна за увеличаване на доброволното репатриране на мигранти, заловени в Либия и съгласили се да се завърнат у дома. Броят им обаче надали ще надхвърли 10 000 тази година.


Мигрантите, заловени от либийската брегова охрана в морето или в среднощни операции, биват задържани в центрове - както официални, контролирани формално от правителството, така и такива, управлявани от всевъзможни въоръжени групировки.


Управителите на центровете печелят пари, като карат мигрантите и техните семейства да плащат за освобождаването им, като ги продават обратно на трафиканти или ги дават под наем за работна ръка, казват мигранти. Сексуалните издевателства са чести, казва бивш служител на един от центровете в Триполи.


В неофициалните центрове за задържане в западната и южната част на Либия под контрола на милиции или на самите каналджии се говори, че условията са много по-лоши. Мигранти казват, че техните семейства са изнудвани за пари, като им се изпращат видео- и аудиофайлове как биват изтезавани роднините им.


Мигранти в "Тарик Сика", които по-рано са били задържани в друг, недостроен лагер край летище "Митига" в Триполи, разказват, че са били накарани насила да построят сами лагера. Няколко болни са починали, защото не им е била оказана лекарска помощ. На "Ройтерс" бе отказано посещение в центъра.


Служителите на центъра за задържане казват, че изпитват недостиг на ресурси и понякога се налага да действат със сила срещу отчаяни и буйни мигранти. Мохамед Бишр, началникът на отдела за борба с незаконната миграция в Триполи, отрече да са достоверни сведенията за издевателства и убийства. Казва, че мигрантите са задържани заради тяхната сигурност.


"Предвид ситуацията по сигурността в либийската държава те не могат да напуснат центровете за задържане, защото нямат документи за самоличност", каза той в просторния си офис с климатик в центъра "Тарик Сика". "Ако напуснат, може да ги сполети и нещо по-лошо." /БТА


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 2380 Неутрално

    Няма ли да бъде по-евтино и резултатно ако мигрантите бъдат прибирани за два-три дни в лагери в Италия, бъдат сортирани по страна на произход и с военно-транспортни самолети без много приказки бъдат връщани в родните си страни?

  2. 2 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2208 Неутрално

    И каква война има в Сенегал, Буркина, Гвинея, Брега на слоновата кост, че тези са бежанци, за които трябва Европа да се погрижи? Нелегални имигранти - ако са в Либия без редовни документи - задържане, 6 месеца обществено полезен труд и ги връщат после кой откъде е! Като разкажат после на братовчедите си как е и що е и на тях ще им се отще да тръгват насам.

  3. 3 Профил на Костадинка Костадинова
    Костадинка Костадинова
    Рейтинг: 229 Неутрално

    Трябва да се работи върху причината, не върху следствието. Даването на пари не е начинът. Парите НИКОГА няма да бъдат достатъчни. Отнетото на колониалните държави не може да им бъде върнато. То не се измерва в пари......

  4. 4 Профил на qwerty 500
    qwerty 500
    Рейтинг: 430 Неутрално

    Кой го причини хаоса?

    I`m addicted to the truth, it`s a dangerous love affair.
  5. 5 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8549 Неутрално

    "Искат от нас да сме полицай на Европа"
    Не , Европа иска да не и пращате на издръжка собствените си граждани. За тях се погрижете, за себе тя ще се грижи сама.

  6. 6 Профил на nemeria
    nemeria
    Рейтинг: 839 Неутрално

    До коментар [#1] от "Един препатил":

    И как ще ги сортираш като нямат документи? Да не мислиш, че ще е лесно да накарат родините им да си ги приберат, не е като Африка да страда от недостиг на хора. Най-добре изобщо да не стъпват на европейска почва и лодките да бъдат връщани на либийския бряг, а не на влачени на италианския от тия трафиканти на хора дето се правят на загрижени нпо-та.

  7. 7 Профил на nemeria
    nemeria
    Рейтинг: 839 Неутрално

    До коментар [#3] от "Костадинка Костадинова":

    Дрън-дрън. Китай в голямата си част не е имал инфрастуктурата, която оставят европейците след себе си, нито пък имат природните ресурси. Ама имат акъл. Няма какво африкеанците да обвиняват само другите за собствените си провали, африканските държави са една бездънна каца, в която последните десетилетия потънаха трилиони и ефекта е нула. Толкова си могат.

  8. 8 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3988 Неутрално

    Тоест чакат от Европа мангизи които ще крепят тероризма !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  9. 9 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1026 Неутрално

    Няма ли да бъде по-евтино и резултатно ако мигрантите бъдат ... връщани в родните си страни?
    —цитат от коментар 1 на Един препатил

    Те са с "изгубени" паспорти - откъде ги знаеш талибани ли са, ИДИЛ-ци ли са, или наистина бежанци, които имат нужда от помощ.
    Най-ефикасно според мен ще е ако наложат търговски санкции на Либия, ако не вземе мерки да си затегне границата. След Кадафи бяха спрели да изнасят петрол, сега се посъвзеха и изнасят по 800,000 барела на ден - по $50 смятайте колко милиона печелят на ден. Една част от тях спокойно могат да вложат в сигурност и спиране на каналджиите. Ако не щат - светът да спре само за месец-два да купува петрол от тях и да видиш как ще омекнат.
    Въпросът е, че ще трябва да купуваме през това време повече петрол пък от Иран, Русия, Саудистка Арабия, Нигерия... "демократичният" петрол от САЩ не стига, а другия всичкият е от корумпирани и тоталитарни режими. Но - парите не миришат.

  10. 10 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3686 Неутрално

    ми нали затова беше създаден този хаос

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  11. 11 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2208 Неутрално

    До коментар [#6] от "nemeria":

    До коментар [#1] от "Един препатил": Най-добре изобщо да не стъпват на европейска почва и лодките да бъдат връщани на либийския бряг, а не на влачени на италианския от тия трафиканти на хора дето се правят на загрижени нпо-та.
    —цитат от коментар 6 на nemeria


    Ама то работата е, че всъщност НПОтата са в ролята на трафиканти - очевидно е че те са във връзка с каналджиите и отиват на точно определена точка в морето, където са пратили претоварена лодка - то се вижда на радарните изображения как няма никакво патрулиране - от Сицилия отплават с курс към точно определените координати някъде та 5км от либийския бряг - там събират 150 "бежанци", обръщат и ги доставят в Италия - там още на пристанището половината се изнизват и готово.

  12. 12 Профил на nemeria
    nemeria
    Рейтинг: 839 Неутрално

    До коментар [#11] от "lustmord":

    Уви да, няма политическа воля да се пресече това. А има и закони, които пречат - например мигрантите си пукат гумената лодка като наближи бреговата охрана и последните трябвало според международното законодателство да ги вземат на борда и заведат на собствения си бряг. Разбирам, че няма да ги оставят да се удавят, но не и частта с връщането в свои води.

  13. 13 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 2208 Неутрално

    До коментар [#12] от "nemeria":

    Австралийците ме намериха разрешението - остров под наем - една база там - всички получават черни печати за опит за нелегално влизане в страната и чакат да ги депортират кой откъде е (бяха си променили законодателство - процедура с кандидатстване отвън, евентуално одобрение, покана, останалите - сори!) Ама и всичко започна с разкарване на техните леви фантазьори и идване на дясно правителство на власт. В Европа железния съюз Меркел-Макрон пледира за точно обратното...

  14. 14 Профил на nemeria
    nemeria
    Рейтинг: 839 Неутрално

    До коментар [#13] от "lustmord":

    Макрон нали уж искаше по-силен контрол на външните граници? А Меркел за мен е популистка и ще гледа да си държи рейтинга. Иначе австралийците отдавна съветват ЕС, ама нали Стария континент все знае най-добре, не може да взима акъл от някаква си там бивша колония...

  15. 15 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1355 Неутрално

    Да не го бяха докарвали този хаус сваляйки КадаФи. По-добре ли стана. Не, че Кадафи не беше диктатор, но поне Либия не беше в разпад

  16. 16 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 2380 Неутрално

    До коментар [#15] от "daam":

    Което показва, че от свалянето на Кадафи полза има само Русия. Че той вече беше обърнал палачинката и се беще ориентирал на Запад. С освобожгдаването на българските сестри, посещението във Франция и многомилиардните договори, включително и за оръжие. По него време се покачи цената на петрола и природния газ. А до днес се създават проблеми на Европа. Което беше мотивът. Възможността беше наличието на голям контингент руски съветници в армията на Кадафи. А средството - обучените в Русия и вербувани от ГРУ срийски военни от района на Бенгази. Мотив-възможност-средство - трите елемента на едно престъпление. И само Русия имаше и трите.

  17. 17 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 2005 Неутрално

    Няма какво да се чудят, просто трябва да разрешат на Фронтекс
    да ги оставят обратно на брега. Така ще им вършат работата и
    няма да ги карат във Европа и да се превръщат във трафиканти !!!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK