За глобалните амбиции на Китай "Иран е в центъра на всичко"

Иранският президент Хасан Рохани и китайският му колега Си Цзинпин

© Aly Song, Reuters

Иранският президент Хасан Рохани и китайският му колега Си Цзинпин



Когато Цзуао Жу Лин, предприемач от Пекин, чул за първи път за бизнес възможности в Източен Иран, бил скептичен. Но след това купил карта и започнал да си представя региона без граници, като един огромен пазар.
"Много страни са наблизо, дори Европа. Иран е в центъра на всичко", казва 49-годишният Лин, докато кара бялото си БМВ по магистралата, свързваща Техеран с източния ирански град Машхад.


В продължения на хилядолетия Иран е просперирал като търговски център, свързващи Изтока и Запада. Сега се очаква тази роля да се разшири през идните години. Китай разкрива своя проект "Един пояс, един път", който обещава над 1 милиард долара инфраструктурни инвестиции - в мостове, железопътни линии, пристанище и енергетика - в над 60 страни от Европа, Азия и Африка. Иран, който в исторически план е бил кръстопът, е в центъра на тези планове.


Като парчета от разпростиращ се геополитически пъзел, компонентите на китайската инфраструктурна мрежа се появяват на места. Китайски работници в Източен Иран са заети да модернизират една от големите железопътни линии, да стандартизират размера на габаритите, да подобряват размера на габаритите, да подобряват основата, на която са разположени коловозите и да възстановяват мостове, с крайната цел да свържат Техеран с Туркменистан и с Афганистан.




Почти същото се случва в Западен Иран, където железопътните екипи работят за свързване на столицата с Турция и евентуално с Европа. Други железопътни проекти ще свържат Техеран и Машхад с дълбоководните пристанища в южната част на страната.


Някога зависим от Пекин по време на международната изолация, наложена му от западните страни заради ядрената му програма, Иран


вече се отнася по-критично към способността на Китай


да реализира грандиозните си амбиции. Другите пътища към западните пазари са по-дълги и минават през Русия, потенциален конкурент на Китай. "Не е като да им се налага да отменят проекта си, ако не участваме.Но ако иранците искат да спестят време и пари, ще изберат най-краткия път", заяви Асгар Факрие Кашан, ирански заместник-министър на пътищата и градското развитие.Той добави с усмивка: "Иран има и политически предимства в сравнение с Русия. Те са силно заинтересовани да работят с нас".


Други се притесняват, че предвид мащабните китайски инвестиции и засилващото се присъствие на Китай в иранската икономика, Техеран ще става по-зависим от всякога от Китай, който вече е най-големият му търговски партньор.


Китай е важен пазар за иранския петрол и поради все още неотменените едностранни американски санкции, които плашат глобалните банки, е единственият източник на значителните капитали, от които Иран се нуждае, за да финансира важни инфраструктурни проекти. Но това очевидно е риск, който ръководството е готово да поеме.


"Китай доминира в Иран",


заяви Мехди Тагхави, професор по икономика в университета Аламе Табатабаи в Техеран и добави, че "иранските власти не виждат никакви отрицателни страни на това да са зависими от Китай". "Заедно се движим напред", каза той.


Иран получава от Китай не само пътища и железопътни линии. Иран става и все по-популярна дестинация за китайски предприемачи като Лин. С няколко думи на персийски, плюс заеми с ниска лихва и данъчни облекчения от китайското и иранското правителство, той е изградил малка империя след преместването си в Иран през 2002 година. Осемте му завода произвеждат широк асортимент от стоки, които намират пазари в Иран и в съседни страни.


"Можете да кажете, че бях дори по-голям визионер от някои наши политици", казва Лин през смях. От 2013 г., когато започна планът "Един пояс, един път", той е приел десетки посетители от Китай и се е срещал многократно с китайския посланик в Техеран. "Бях един от първите и те искат да чуят за моя опит", заяви той.


Лин създава фабриките си по протежение на това, което ще бъде ключова част от търговския път - 925-километрова електрифицирана жп линия, свързваща Техеран и Машхад, финансирана със заем от 1,6 милиарда долара от Китай. Когато бъде завършена и включена към общата мрежа, новата линия ще позволи на Лин да изнася стоките си до Северна Европа, Полша и Русия, на много по-ниски цени от днес. "Очаквам 50-процентен ръст на приходите", заяви Лин. Той запали нова цигара. "Разбира се, иранската икономика също ще нарасне. Китай ще постигне растеж. Влиянието му ще нарасне." Той слуша китайска поп-музика в колата си и си тактува с пръсти по волана. "Животът в Иран е добър. Бъдещето е добро" каза той.


Иранци, които виждат Лин да шофира между фабриките си, махат за поздрав и се усмихват. Овладял през годините няколко основни фрази на персийски, той казва "здравейте" и "довиждане" на някои от 2000-те си служители. Иранците са трудолюбиви, споделя той, но не харесва храната им.


"Отглеждаме собствени зеленуци


и ядем китайска храна. Също като у дома", шегува се той.


Дори когато шефът не можеше да ги чува, работниците в заводите му казаха, че са много доволни от китайците. "Те плащат всеки месец и само наемат хора, без да уволняват", казва Амир Далилян, охранител. "Ако дойдат повече от тях, икономиката ни ще процъфти", смята той.


Когато бъде завършена, предложената жп линия ще се простира на близо 3200 км от Урумчи, столицата на китайския западен Синцзян-Уйгурски автономен район, до Техеран. Ако всичко върви според плановете, тя ще свърже Казахстан, Киргизстан, Узбекистан и Туркменистан, пише китайският официоз "Чайна дейли". Необходимо е да се коригира големината на коловозите и да се направят много междинни връзки, както и да се премине към използването на най-новите влакове.


При тест през 2016 г. Китай и Иран придвижиха влак от пристанището Шанхай в Източен Китай до Техеран, което отне само 12 дни за пътуване, което отнема 30 дни по море. В Иран те използваха съществуващата линия между Техеран и Машхад и влакът беше теглен от по-бавен локомотив с дизелов двигател. След откриването на новата линия през 2021 г. се очаква да бъде възможно използването на електрически влакове, развиващи скорост до 200 км/ч.


Факрие Кашан, който надзирава преговорите по повечето големи международни бизнес сделки между държави, заяви, че китайската инициатива ще направи много повече, отколкото просто осигуряването на канал за транспорт на стоки. "Мислете за инфраструктура, градско планиране, културен обмен, търговски споразумения, инвестиции и туризъм. Можете да изберете какъвто и да е проект, това обхваща всичко", казва той.


Бизнес връзките между Иран и Китай се разрастват, откакто САЩ и европейските им съюзници започнаха да оказват натиск над Техеран заради ядрената му програма - около 2007 година. Китай остава най-големият купувач на ирански суров петрол, дори след отмяната на западните санкции през 2016 г., което позволява на Иран отново да продава петрол на европейските пазари. Китайски държавни компании действат в цялата страна, като строят магистрали, копаят мини и произвеждат стомана. Магазините в Техеран са наводнени с китайски продукти, а улиците са задръстени с китайски автомобили.


Иранските лидери се надяват, че участието на страната в плана ще им позволи да се възползват от големите икономически амбиции на Китай за собствения си напредък. "Китайският план е изграден така, че ще установи китайска хегемония в половината свят", каза Факрие Кашан. "Макар че Иран ще постави собствените си интереси на първо място, създаваме коридори по искане на китайците. Това ще ни даде голям достъп до нови пазари". /БТА

Ключови думи към статията:

Коментари (26)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    "Китай доминира в Иран"

    ДО това е довела американската външна политика. Интересно, защо не е Русия?

  2. 2 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3538 Неутрално

    който обещава над 1 милиард долара инфраструктурни инвестиции - в мостове, железопътни линии, пристанище и енергетика - в над 60 страни от Европа, Азия и Африка. Иран, който в исторически план е бил кръстопът, е в центъра на тези планове."
    дали 1 млрд ? поне собствения си линк не погледнахте ли ?

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  3. 3 Профил на rsw37525595
    rsw37525595
    Рейтинг: 224 Неутрално

    Китай мисли и действа стратегически- търговия, инфраструктура, връзки с външния свят..
    Русия действа сепаративно, с пропагандно-хибридни изпълнения, зелени човечета, агресивно-конфронтационни отношения с близки и по-далечни.
    Затова дори Китай заобикаля Русия и тя ще остава все по изолирана- перфектна рецепта за изостаналост.

  4. 4 Профил на sow29372525
    sow29372525
    Рейтинг: 598 Весело

    "...да стандартизират размера на габаритите, да подобряват размера на габаритите, да подобряват основата..."

    Мдааа, размера на габаритите е много важен...

  5. 5 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 1720 Неутрално

    То добре,че мислят глобално,а не да се затварят като КНДР.Антиглобалистите нямат никакъв шанс.

  6. 6 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 3538 Весело

    Китай мисли и действа стратегически- търговия, инфраструктура, връзки с външния свят..Русия действа сепаративно, с пропагандно-хибридни изпълнения, зелени човечета, агресивно-конфронтационни отношения с близки и по-далечни.Затова дори Китай заобикаля Русия и тя ще остава все по изолирана- перфектна рецепта за изостаналост.
    —цитат от коментар 3 на rsw37525595


    всъщност в статията отново има линк на който ясно се вижда как заобикалят Русия

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  7. 7 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1328 Неутрално

    китаЙц си купил КАРТА и, започнАл да преоткрива света. Направо ми спре китайцкио телефон.

  8. 8 Профил на biss Mark
    biss Mark
    Рейтинг: 1356 Весело

    който обещава над 1 милиард долара инфраструктурни инвестиции - в мостове, железопътни линии, пристанище и енергетика - в над 60 страни от Европа, Азия и Африка. Иран, който в исторически план е бил кръстопът, е в центъра на тези планове."дали 1 млрд ? поне собствения си линк не погледнахте ли ?
    —цитат от коментар 2 на дерибеев


    Всичко с повече от 4 нули им се премрежва на журналята. :)

    Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.
  9. 9 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 918 Неутрално

    От 2013 г., когато започна планът "Един пояс, един път", той е приел десетки посетители от Китай и се е срещал многократно с китайския посланик в Техеран.
    ------------
    Като стана дума за "Един пояс, един път" - познайте кой НЕ участва:

    https://en.wikipedia.org/wiki/Belt_and_Road_Initiative #/media/File:One_Belt_One_Road.png

  10. 10 Профил на victortrt
    victortrt
    Рейтинг: 741 Неутрално

    Историята ни учи, че за копринения път е добре да не минава през хаганата, ордата или каквото там има на север от Каспийско и Аралско море.

  11. 11 Профил на liubo...otdale4
    liubo...otdale4
    Рейтинг: 434 Неутрално

    [quote#6:"дерибеев"][/quote]

    Абе Русия я заобикалят всички. Освен нашите "парламентаристи".

  12. 12 Профил на 彼得。斯托亚诺夫
    彼得。斯托亚诺夫
    Рейтинг: 529 Неутрално

    хубаво е бесепето/синдикатите да прочетат таз статия - и сл път като почнат да рипат, че асфалт не се яде, да си я припомнят

    -- 子曰:[人能弘道,非道弘人]卫灵公15:28
  13. 13 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1238 Любопитно

    Хамериканците се зъбят на Русия, но пред Китай стоят като теле пред тигър!
    За разлика от Америките, Европа и Азия имат късмета да притежават огромна граница по суша, което ги прави удобни за комуникация във всяко едно отношение. Огромният доларов излишък на Китай го прави желан инвеститор, а китайските стоки са безконкурентни на световния пазар. След 100 години Китай ще бъде световна икономическа, политическа и военна сила, защото е писано във "Вечния календар", че един ден жълтата раса ще владее Света!!!!

  14. 14 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1887 Неутрално

    "Очаквам 50-процентен ръст на приходите", заяви Лин.
    —цитат от коментар 12 на 彼得。斯托亚诺夫


    Какво ще изнася за Европа, че разходите му за транспорт представляват такъв висок процент от стойността на изнасяните продукти. Ориз?

    При това ж.п. транспорта има предимство като време, но като разход морският транспорт си е по-евтин.

    И трето като прави нов ж.п. път, защо за влакове със скорост до 200 км?

  15. 15 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1887 Неутрално

    "Отглеждаме собствени зеленуци

    и ядем китайска храна. Също като у дома", шегува се той.
    —цитат от коментар 0 на дневник


    А, това е капак за колегата "Иво". Той наскоро разправяше, как китайците обичат чужда кухня. И колко добре се вграждат в чужбина.

  16. 16 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1887 Неутрално

    До коментар [#12] от "彼得。斯托亚诺夫":

    Пардон, ком.14 е цитат от дневник.

  17. 17 Профил на patilanskomeze
    patilanskomeze
    Рейтинг: 1031 Неутрално

    В света има три велики сили в момента. Тази от тях която прави новия копринен път, е единствената, на която ще и е 100% изгодно Европа да е просперираща, а в близкия изток и централна азия да има мир.
    Идеологията си е идеология, а изгодата си е изгода. Тръмп и Путя може да искат Европа да стане една огромна Унгария или Полша, но Китай инвестира трилиони според очакването че това няма и не бива да се случи.

  18. 18 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 221 Неутрално

    След разпада на Русия най-вероятно Китай ще вземе целия Сибир. Няма да има нужда да заобикаля каквото и да било. Дотогава ще минават по най-прекия път.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  19. 19 Профил на ali_ibn_isa
    ali_ibn_isa
    Рейтинг: 1083 Неутрално

    Китай има няколко алтернативи за газ и петрол, а тук някакви участници в кръжок 'приятели на расия' , ни обясняваха с някаква необяснима за мен злоба, как Расия щяла да го върне тъпкано на Европа, като си продава въглеводородите на Китай.
    А тя, каква стана, тавагишчи..
    И, не че няма да купуват от расия, ама на каква цена? :)

  20. 20 Профил на nemisemisli
    nemisemisli
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Това е единственият начин тези републики да останат що годе светски.
    Всичко останало, което ги изолира от търговията ще ги превърне в маргинали и развъдници на икстремисти.

  21. 21
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  22. 22 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10286 Неутрално

    Китай доминира в целия среден Изток, замествайки СССР в старите съветски републики, но много прагматично и умно...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  23. 23 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3501 Неутрално

    А ние тук чакаме китайците и има да чааакаме, и да чааакаме! Щото управниците мислят само за търбусите си. На мене брегът ми е външна граница на ЕС и като вляза в морето съм в свободния свят.

  24. 24 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 695 Неутрално

    Има ли обяснение " успеха на китайски комунизъм" от експертите по глобални неща :))
    Защо държавно планирани и регулирани неща правят икономически ръст от 11% ?? Да не "споменавам мръсната дума - държавна собственост" за почитателите на Американския капитализъм . Естествено става дума за "държавен капитализъм". Защо работи и няма кризи ? Разликата идва от различното отношение към БАНКИТЕ. В Китай те са нещо подлежащо на регулация и контрол. За Америка , това е "безконтролно нещо" ...,които контролира дълбоката/тъмната държава и дори големи части от света .

  25. 25 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 2318 Любопитно

    До коментар [#13] от "Дедо Либен":

    Койт доминира в евразийския материк ще управлява света - затова е именно всичкото разпалване на конфликти от ЕС до източен Китай. УСА няма интерес от силни държави в пространството от Лисабон до Шанхай, докато ние имаме, но все още сме едни пуделчета, начело с фрауто Меркел. И това е по мнение на Хенри Кисинджър, явно заявено в медиите.

    Китай ясно осъзнава това и действа - не чрез войни и дестабилизация, а дипломация и инвестиции. Съвсем скоро може да им спретнат една китайска пролет, най-малкото в Хонг Конг, щото не слушкат чичко Сам. Ще видим.

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  26. 26 Профил на hgg21387465
    hgg21387465
    Рейтинг: 239 Неутрално

    До коментар [#4] от "sow29372525":

    Важен е човек, много важен. Ама надали си наясно,че един товарен контейнерен влак, превозващ стока от Китай не може да мине през тунели и мостове, ако габаритите не са изчистени. В противен случай стоката трябва да се разтоварва, да се качва на камиони - дълга и широка и много скъпо. Така че запомни, габаритите са най-важни. ПС: Еднакво ли е да пътуваш по селски път и магистрала, аааааа?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK