Епохата на ниските заплати приключва в Централна Европа

"Не ни унижавайте", пише на плаката на стачкуващите служители на "Фолксваген в Словакия.

© Reuters

"Не ни унижавайте", пише на плаката на стачкуващите служители на "Фолксваген в Словакия.



Краят на една икономическа епоха се задава в Централна и Източна Европа.


При рекордно висока заетост и работници, настояващи за заплати, които да са близки до тези в западните държави, моделът, основан на евтин труд и движил икономическия ръст след краха на комунизма, се изчерпва. Предизвикателството пред правителства и компании в района в следващите години е да открият нови пътища за растеж.


Стачката в завод на "Фолксваген" (Volkswagen) в Братислава миналия месец - първият подобен протест в голям завод за коли в Словакия, доведе до впечатляващите 14% повишаване на заплатите. Това стана поредният и най-зрелищен пример за това, че икономическият пейзаж се променя. VW е една от десетките големи западни компании, навлезли в търсене на евтина работна ръка в Словакия, Чехия, Полша и Унгария.




Втурването на изток беляза раждането на икономическия модел, преобразил региона. Но четвърт век по-късно регионалният трудов пазар започва да пресъхва, а безработицата в четирите страни е на рекордно ниските 3.7%. В резултат на това заплатите растат по-бързо, отколкото на Запад, като Унгария води с 12.8% скок през март на годишна база.


Зорослав Смолински, организиралият стачката лидер на профсъюзната организация във VW Slovakia, работи на конвейера от 1992 г., когато заводът е купен от германската компания. Тогава е получавал еквивалента на 75 евро на месец. "Можехме да оцелеем с толкова пари. Трябваше да оцелеем", коментира той.


Днес 12 300 служители на Volkswagen в Братислава получават средно 1804 евро на месец. Това обаче остава по-малко от половината заплата в Германия и Смолински казва, че толкова голяма разлика повече не е оправдана. "Времената се промениха. Сега сме в Европейския съюз и трябва да поддържаме тенденцията постепенно да запълним пропастта", обяснява 48-годишният синдикалист.


БВП, създаван за 1 работен час, измерен по цени от 2010г. (в долари) в паритет на покупателната способност (вляво) и медианна почасова заплата (в евро) през последните 10 години (вдясно)

© Reuters

БВП, създаван за 1 работен час, измерен по цени от 2010г. (в долари) в паритет на покупателната способност (вляво) и медианна почасова заплата (в евро) през последните 10 години (вдясно)


Стачката бе прекратена след споразумение за повишаване на заплатите в следващите две години плюс еднократен бонус от 500 евро за всеки служител и допълнителен почивен ден. Но не само VW е изправена през растящи разходи за труд и проблеми.


Френският производител "Пежо" (Peugeot) и южнокорейският "Киа" (Kia) повишиха заплатите тази година в Словакия. "Ауди" (Audi) и "Мерцедес" (Mercedes) са изправени пред заплахи за стачки в Унгария. Действията на производителите на коли са особено значими, тъй като този сегмент представлява лъвският пай от чуждестранните инвестиции в Централна и Източна Европа. Поделенията на Volkswagen например са най-големите компании в Словакия и Чехия, докато Словакия е станала водещият в света производител на автомобили на глава от населението - всяка година от заводите излизат над 1 милион коли.


Московската инвестиционна банкова група "Ренесанс капитал" (Renaissance Capital) казва, че чуждите инвеститори няма да се оттеглят от съществуващите проекти, но вероятно други инвестиции ще се насочат към различни райони. "Централна Европа вероятно никога повече няма за предложи това, което имаше през 90-те години", се казва в препоръка към инвеститорите.


Стачката в завода на "Фолксваген" завърши с впечатляващото повишаване на заплатите с 14%.

© Reuters

Стачката в завода на "Фолксваген" завърши с впечатляващото повишаване на заплатите с 14%.


Към Турция и Северна Африка?


Компаниите подобряват производителността чрез автоматизация в опит да компенсират растящите разходи за труд, казват изпълнителни директори, политици и анализатори. В дългосрочен план някои може да отидат в други държави в търсене на евтина работна ръка.


Volkswagen даде да се разбере, че може да се преориентира извън Словакия, ако бъде изправена пред още един скъп за компанията конфликт с работниците. Поредно рязко повишаване на заплатите "ще застраши стабилността на работните места", казва Лучия Коварович Макарьова, говорителка на Volkswagen Slovakia. "Когато групата определя къде да се произвежда следващия ѝ продукт, може да се окаже, че предпочита предприятие с по-ниски разходи за персонал."


Според Renaissance Capital в търсене на евтин труд инвеститорите в крайна сметка ще се насочат на юг и изток. "Когато бизнес доверието в Европа отново се повиши достатъчно, смятаме, че следващата вълна на инвестиционна експанзия ще се плисне по бреговете на Турция и Южното Средиземноморие." Банковата група посочва държави като Мароко, Тунис, Египет и вероятно Украйна и Иран.


Филип Айсенрайх, главен изпълнителен директор на чешката компания за вентилационни и охлаждащи системи Janka Engineering (поделение на базираната в Индия Lloyd Group), казва, че тази година повишава заплатите със 7-8% и "сме, общо взето, на предела" на разходите за труд. "Допълнително вдигане на заплатите без конкурентен растеж на производителността не е устойчиво решение за нас", коментира той пред "Ройтерс". Производителността дълго време беше по-ниска от тази в Западна Европа, но "тази разлика се компенсираше от по-ниските заплати, които растат по-бързо, отколкото в западноевропейските държави", добавя той.


Радек Спичар, вицепрезидент на Конфедерацията на промишлеността в Чехия, казва, че засилващият се натиск за по-високи заплати принуждава фирмите да въвеждат повече автоматизирано производство. Организацията му провежда обучение как се прави това и "семинарите ни са запълнени до последното място".


Заплати и доходност - какъв е делът на разходите за труд като процент от добавената стойност в цялата икономика, в производството и специално в автоиндустрията. По-високият показател означава, че по-голяма част от приходите от създаваният продукт отива при работниците.

© Reuters

Заплати и доходност - какъв е делът на разходите за труд като процент от добавената стойност в цялата икономика, в производството и специално в автоиндустрията. По-високият показател означава, че по-голяма част от приходите от създаваният продукт отива при работниците.


Втора категория европейци


Въпросът за разликите в заплатите е зареден с напрежение, обхващащо цялото общество и политиката в региона. То е залегнало в основата на усещането на поляци, словаци, чехи и унгарци, че Западна Европа гледа на тях като на втора категория европейци. Политици се възползват от това недоволство и също призовават за по-високи заплати. Словашкият премиер Роберт Фицо например подкрепи стачката в завода на Volkswagen. Чешките управляващи социалдемократи поставиха билбордове преди изборите през октомври с призиви "Край на евтиния труд".


Но политиците и синдикалистите, опитващи се да изравнят заплатите с тези на Запад, трябва да открият и алтернативен модел за икономически успех. Ключово за това е повечето производства да се изкачат нагоре по веригата за създаване на стойност - в сегменти, където има по-висока доходност.


Големите производители споделят по-малка част от своя приход с работниците в Централна и Източна Европа, отколкото с колегите им на Запад. В ЕС заплатите заемат средно 47.5% от икономическия продукт, сочат данни на "Евростат". Но в Германия този дял е 50.9%, докато в Чехия е 40.4%


От друга страна, работниците в Централна и Източна Европа са финансово по-малко продуктивни. Според данни на ОИСР един час работа в Германия създава за германската икономика 52.4 евро, но само 19.4 евро в Чехия. Част от причините е, че много чешки компании произвеждат компоненти за глобалните вериги за доставки, носещи по-ниска доходност, а не завършени продукти, от които се получават по-високи печалби. "Ние не сме само икономика на евтината работна ръка, но и икономика на ниските разходи", казва Спичар. "Освен това сме икономика, която е доставчик в световните вериги за производство, с нисък дял в крайния продукт."


Политици и ръководители търсят начини да се инвестира в сектори с висока доходност. "Трябва да се откъснем от модела, основан на ниските разходи, и да преминем към производство с повече добавена стойност", казва Михал Пицил, ръководители на отдела за анализи към кабинета на премиера на Чехия.


Вече има примери като този с правителствената подкрепа на Прага за плана на американския доставчик за авиационни двигатели GE Aviation, част от General Electric, за изграждане в чешката столица на завод за разработване и производство на турбовитлови двигатели срещу инвестиция от 350 милиона евро. Петер Страчар, главен изпълнителен директор на General Electric за Централна и Източна Европа, казва, че бъдещето на индустриалния успех на четирите държави зависи от преминаването към бизнес с висока доходност. "Трябва да открием начини да създаваме технология с по-висока стойност и компанията ни е в първите редици на това усилие", казва той пред "Ройтерс".


По думите му General Electric вече е наела в Унгария през последните 3 години над 2500 висококвалифицирани специалисти в инженерните специалности, финансите, разработване на софтуер. Районът има да предложи доста повече от едни ниски заплати, казва Страчар. Той посочва фактори като стабилно законодателство и географска близост с пазарите на Западна Европа.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK