Голямата заблуда за електромобилите

Голямата заблуда за електромобилите

© DW



Някои германски градове ограничават движението на дизелови автомобили. Франция и Великобритания пък забраняват дизеловите и бензиновите коли от 2040. Нека не се заблуждаваме: и електроавтомобилите няма да решат проблема, коментира Якоб Бьоме за "Дойче веле".


Не ми ги хвалете тези негодници - производителите на автомобили! Откакто се знае, че този бранш - който в Германия дори е наричан образцов - си е направил таен картел, срещу автомобилните концерни от Волфсбург, Щутгарт и Мюнхен се изсипват тонове помия. Което е напълно разбираемо, след като аферата с манипулираните дизелови двигатели подкопа сериозно доверието в производителите на автомобили.


Самите автомобилни фирми си мълчат. Което също е разбираемо, тъй като разследването за договорки все още е в самото начало, а и за тях важи презумпцията, че са невинни до доказване на противното. И второ: всяка грешна дума може да причини щети за милиони. Затова е по-вероятно по темата в бъдеще да се изказват само юристите.




А дали е така?


В същото време противниците на автомобилите и на двигателите с вътрешно горене празнуват: те предусещат края на своя враг - бълващата отрови в атмосферата задвижваща система за автомобили, работеща с изкопаеми горива.


Така ли е обаче?


Всичко това много напомня за трудния енергиен обрат, който струва милиарди и не може да бъде осъществен без щедри държавни субсидии. Това обаче не пречи на германските производители на слънчеви панели да фалират един след друг. Никой от нас не желае в двора си ветрогенератори, нито пък е склонен близо до имота му да минава магистрален електропровод за високо напрежение. Така е и с двигателя с вътрешно горене: въпросът е същият, както и при енергийния обрат: откъде ще дойдат необходимото електричество и топлоенергия, след като бъдат закрити всички конвенционални електроцентрали?


Електроавтомобилите не са решението


При автомобилите въпросът звучи така: с какво ще се придвижваме, ако бъдат забранени двигателите с вътрешно горене? Разбира се, че с електроавтомобили, гласи прибързаният отговор. Но точно тук е заровен ключът: никой засега не знае, дали електрическите автомобили ще се окажат годни да изпълнят тази мисия. Защото екологичните ползи от тях засега са много спорни: така например можете да карате една Е-класа на "Мерцедес" цели 8 години, преди да достигнете нивата на замърсяване на околната среда както при една електрическа "Тесла". Ако един конвенционален двигател с вътрешно горене изразходва под 6 литра бензин, според днешните стандарти той не замърсява околната среда повече, отколкото една малка градска кола "Тесла". Една от причините за това е тежащата около един тон батерия на електроавтомобилите.


Милиони електрически автомобили означава също и милиони батерии. Това от своя страна означава, че ще са ни необходими редки суровини като литий и най-вече кобалт, които се вграждат в батериите. А откъде идва кобалтът? Основно от Конго - една разтърсвана от гражданска война и проядена от корупцията страна. Още по-лошо дори: в добива на кобалт в Конго са заети основно деца. А без кобалт от Конго няма да излезе нищо от прекрасните планове за електромобилност.


При производството на батерии се отделят отровни вещества и фини прахови частици, както и тонове въглероден двуокис. А когато им свърши животът на всички тези милиони и милиони батерии, те трябва да бъдат адекватно съхранявани или рециклирани, иначе се превръщат в специален отпадък.


Електрифицирайте аутобаните!


А може би електрическите автомобили представляват само временно (преходно) решение. Нищо чудно технологията на бъдещето да се нарича горивна клетка. Може би. Само дето никой не знае това точно - нито един автомобилен корифей, нито някой шеф на автомобилен концерн може да гарантира това. Никой все още не знае отговора на този въпрос.


Решението на проблема може да се окаже на съвсем друго място - повече трамваи и омнибуси в градовете. А защо да не помислим например за това да електрифицираме аутобаните, а тировете и пътническите автобуси, оборудвани с електродвигатели, да вземат електричество от контактната мрежа над аутобаните? Още повече, че тази технология е измислена отдавна.


Проблемът се заключава в следното: като гледаме колко дилетантски Германия се опитва да извърши енергийния обрат, губим надежда, че е възможно да бъде осъществен и още един обрат - по отношение на мобилността. Дори бих казал че е абсолютно невъзможно, докато лошите момчета от автомобилната мафия продължават да имат думата.

Ключови думи към статията:

Коментари (166)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8794 Неутрално

    Ми както сега хвалят електромобилите, така навремето хвалеха и какво ли не !
    човечеството обича да бъде лъгано и естествено някои да печелят яко от това.

    karabastun1@abv.bg
  2. 2 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1527 Неутрално

    ми аз това го предложих ама ме засипаха с минуси
    дете бях в лунапарка имаше едни колички на същия принцип

  3. 3 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1527 Неутрално

    с грешка съм в Лунапарка имаше две системи, блъскащите колички се захранваха отгоре, на пистата тока беше отдолу по шината

  4. 4 Профил на dante_18
    dante_18
    Рейтинг: 750 Неутрално

    Съвременните автомобили се проектират да издържат 150 хиляди километри и после я хвърляш. Това е лошият картел.
    А колите на батерии са пълен боклук.

    If you are going through hell... Keep going!
  5. 5 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1796 Весело

    Това, на което преводачът вика омнибус, всъщност се казва тролейбус, омнибусът е тролейбус без тиранти, теглен от коне.

  6. 6 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1796 Весело

    Иначе, с къв акъл задава тия въпроси Якоб Бьоме, той не знае ли, че токът ще дойде от контакта!

  7. 7 Профил на joro1959
    joro1959
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Аз все си мисля, че ако батериите на електромобилите са като тези на мобилните телефони, ни чака голямо разочарование. Или ще ги сменяме веднаъж в годината? Или ще прикачваме караван с резервна батерия? Палатка в багажника ще е задължителна.

  8. 8 Профил на Jumbo Jet
    Jumbo Jet
    Рейтинг: 1984 Неутрално

    "Проблемът се заключава в следното: като гледаме колко дилетантски Германия се опитва да извърши енергийния обрат, губим надежда, че е възможно да бъде осъществен и още един обрат - по отношение на мобилността."

    Песимистично... ако в Германия подхождат дилетантски, значи няма голяма надежда в скоро време да стане тоя енергиен обрат...

  9. 9 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 2497 Неутрално

    Г-н Бьоме акцентира на водещата роля на по-добре организиран и комфортен (ще рече с климатик) обществен транспорт, за сметка на частните автомобили. По принцип това е концепция и за София, и за другите градове с публичен транспорт у нас, но засега не виждам огромна промяна в това отношение, поне в столицата (нямам по-сериозен поглед на ситуацията в провинцията). Както в много други направления, и тук промяната се случва бавно (важното е, че се движим в правилната посока) и на въпреки, тъй като е неизбежна. Както и все повече велосипедисти в градовете и другите населени места. Това ще повиши чувствително качеството на живот в населените места.

  10. 10 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2273 Неутрално

    ами революцията свърши ,ще минаваме пак на коне ,магарета и каруци , хората векове са се движили така и не са замърсили земното кълбо ,а и друго ,мравките трябва да спрат да се размножават и да обикалят безцелно света .

  11. 11 Профил на Smoke
    Smoke
    Рейтинг: 722 Неутрално

    Открай време се каня да си купя едно ново бензиново турбо. Силно се надявам зомбирането с електроавтомобилите да продължи с пълна сила и цените на нормалните автомобили да паднат драстично.

  12. 12 Профил на ijj
    ijj
    Рейтинг: 1021 Неутрално

    В статията има три числа и едно от тях е горе-долу вярно - "че един конвенционален двигател с вътрешно горене изразходва под 6 литра бензин" (на 100 км).

    Другите 2 числа не е ясно откъде идват и е въпрос дали могат да се обосноват по някакъв начин:

    "... можете да карате една Е-класа на "Мерцедес" цели 8 години, преди да достигнете нивата на замърсяване на околната среда както при една електрическа "Тесла"

    или също:

    "Една от причините за това е тежащата около един тон батерия на електроавтомобилите."

    Сега вярно, че батериите са тежки, ама например в леките коли "Тесла" са към 450 кг, а не 1 тон:

    https://electrek.co/2016/11/01/breakdown-raw-materials-tesla-batteries-possible-bottleneck/

    Иначе действително повече от половината от световния добив на кобалт е в Конго, но има добив и в други страни: Китай, Канада, Австралия, Русия, Филипините, Нова Каледония и т.н.:

    https://fr.wikipedia.org/wiki/Cobalt #Economie_et_production

  13. 13 Профил на shumnalia
    shumnalia
    Рейтинг: 263 Неутрално

    Това е най-малоумната статия за ел. автомобилите, която бях чел.
    Да се твърди, че производството на батерията на ел. автомобила ще замърси околната среда толкова колкото един стандартен автомобил за 8 години експлоатация е малоумно!
    Първо при производството на автомобил с ДВГ също си има замърсяване. Второ, ако приемем, че един такъв автомобил за 8 години измине примерно 200 000 км, то за това време той ще изгори около 12 тона гориво. Да се твърди, че горе-долу същото е замърсяването на околната среда при производството на ел. батерията е малоумно.
    Съвсем отделен е въпроса, че не никой няма представа какви технологии и батерии ще има след 5 години на пазара (най-малко защото подобни технологии се правят от колективи от много и разнородни хора като специалисти), а какво остава за след 20 години! Изключително поръчкова статия, която с нищо няма да промени мощното навлизане на ел. автомобилите.
    Личното ми мнение е че след 5-6 години цената им ще се изравни и ще се случи същото както с телевизорите с кинескоп - ще изчезнат преди да се усетим.

  14. 14 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 938 Неутрално

    Г-н Бьоме акцентира на водещата роля на по-добре организиран и комфортен (ще рече с климатик) обществен транспорт, за сметка на частните автомобили. По принцип това е концепция и за София, и за другите градове с публичен транспорт у нас, но засега не виждам огромна промяна в това отношение, поне в столицата (нямам по-сериозен поглед на ситуацията в провинцията). Както в много други направления, и тук промяната се случва бавно (важното е, че се движим в правилната посока) и на въпреки, тъй като е неизбежна. Както и все повече велосипедисти в градовете и другите населени места. Това ще повиши чувствително качеството на живот в населените места.
    —цитат от коментар 9 на Читател


    Ама как моля ви се? Един прост пример! Кмета на град Пловдив вместо да работи за изграждане на скоростни трамваи, които наистина могат да изкарат градския транспорт в Пловдив от ориенталския му вид, той горкия бил против, щото му било скъпо. Няма ли кой да му каже, че най-евтино е нищо да не се прави, а парите от данъци да отиват само за техните заплати, а за гражданите плащащи данъци и среден пръст им е много :)
    И вие чакате тея да направят нормален обществен транспорт - нещо което никога не го е имало в България

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  15. 15 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4786 Неутрално

    "Това от своя страна означава, че ще са ни необходими редки суровини като литий и най-вече кобалт, които се вграждат в батериите...."


    Този и той е "напред" с материала!? А, че Тойота смята да пусне през 2022 г. е-автомобили с батерия с твърд електролит, не е чувал... Че, тези батерии са много по-безопасни от лит.-йонните, с по-дълъг живот и ефективност, пак не е чувал...
    Че, един от създателите на лит.-йон. батерии - John Goodenough на пределна възраст, вече е пред създаването на нов тип батерия с удължен пробег, позволяваща много по-бързо зареждане, по-лека, пак не е чувал...

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Nada Tomba, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  16. 16 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1289 Неутрално

    Плачеш на чужд гроб пич.

  17. 17 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 882 Неутрално

    До коментар [#8] от "Jumbo Jet":
    Точно така. Ако погледнем на зад в историята нещата много приличат на подводната война на райха през Втората световна война. В началото на войната подводниците имат предимство. Но 1943г става обрат и дойчовците разбират че ще трвбва да мислят нови техники:
    1.Ползват шноркел за да се зареждат батериите под вода - не решава проблема защото се появат сантиметровите радари и анализатори за димните газове на дизелите.
    2.Разработват нови типове 21 и 23 подводници - големи акумулатори и основно движение под вода - да но все пак трябва изплуване за зареждане
    3.На края Валтеровата турбина - 28 възла подводна скорист т.е. подводницата се движи по-бързо от всички преследвачи на подводници. Готино но горивото свършва за 2-3 часа
    4. И пак връщане към хибридни схеми на задвижване - междувременно войната свършва!

  18. 18 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2151 Неутрално

    Тъй като не зная какъв е капацитетът на батерията, се питам, колко ток гълта зареждането и по джоба на масовия потребител ли е. Напоследък пазарът пусна всевъзможни елмоторчета, велосипеди и др. електрокарчета, но се чува, че зарядката много лапа при макс употреба.

  19. 19 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2508 Неутрално




    Значи елетромобилите не замърсяват въздуха в градовете под носовете на човеците с изгорели газове, както и не бръмчат на ушите на хората.
    Това е тънкият момент пропуснат в статията.

    Вчера CEO-то на Шел сподели в интервю, че следващата му кола ще бъде електромобил.
    Самият той е доста оптимиситично настроен относно бъдещето им.

    Френският концерн Тотал освен сериозно участие във фирми за производство на соларни панели, наскоро удариха на масата €1млрд. за придобиването на технологично най-добрата фирма Saft, произвеждаща батерии за космически кораби, самолети и подводници.



  20. 20 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 754 Неутрално

    До коментар [#15] от "hamiltonF1":
    Това не го знаех.Щом ще има пробив при батериите, значи електромобилите ще се наложат.Щото имат по-малко чаркове от колите с ДВГ.Ще видим колко бързо ще стане това.

  21. 21 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    До коментар [#2] от "1001":

    Ами и на чичо Якоб бихме му писали по един минус, но едва ли пише във форума на дневник ;)

  22. 22 Профил на dante_18
    dante_18
    Рейтинг: 750 Неутрално

    Изключително поръчкова статия, която с нищо няма да промени мощното навлизане на ел. автомобилите.

    --------++

    Защо тогава се притесняваш от една статия?
    Ако наистина са универсални и стават за пътуване на всякакви разстояния, то тогава те нямат нужда от твоята защита и ще се продават само.
    Ама нещо се съмнявам 😉 само маркетинг.

    If you are going through hell... Keep going!
  23. 23 Профил на dante_18
    dante_18
    Рейтинг: 750 Неутрално

    Сега ще купувм Дачия Дъстър 4х4 , харчи 4,5 на 100 и струва само 30 000.
    Покажи ми електрическа алтернатива и ще си я купя.

    If you are going through hell... Keep going!
  24. 24 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    До коментар [#13] от "shumnalia":

    ++++

    Според мен цялата работа е че на немците тези ел. автомобили не са им по вкуса, нито имат заводи за батерии, нито има как да печелят от скъпи сервизи. Все пак в електромотора имаш общо 4 движещи се части - няма масла, няма скъпи ремонти. Мути да му мисли :)

  25. 25 Профил на Martin Banevski
    Martin Banevski
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Една не полит коректна статия говореща директно за голямата измама с ел.автомобили и засягаща въпроса че ще породят много повече проблеми отколкото ще решат.Естествено типичните зомбита дето чакат ел.автомобили защото щяло да бъде "безплатно" сега ще оплюят статията .

  26. 26 Профил на ludiakolio
    ludiakolio
    Рейтинг: 456 Неутрално

    Тоя чичка съвсем не е в час. Една Е класа, в случая, ако с лъжливия софт хвърля по 200 грама двуокис и една камара други гом.а на километрър и за 8 години навърти сто и петдесет хиляди км, ще изхвърли 30 тона гом.а, които ние с удоволствие ще вдишаме. Гаражиста като смени маслото на 10000км и той ще го сложи в печката за през зимата, и там пак дишаме... Той ми говори за батерия 1 тон.... Все едно слушам наще управници...

  27. 27 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 892 Весело

    Значи, ако Дневник вместо да копират "Якоб Бьоме за "Дойче неле"." бяха публикували тази стара култова статия:
    http://sulla.bg/2011/04/04/2111.html
    щяха да съберат повече коментари, а пък да не казвам колко импресии.
    И да! Статията е по темата, не е спам, както и няма нецензурни таковата към трети лица!

  28. 28 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 727 Неутрално

    Вчера CEO-то на Шел сподели в интервю, че следващата му кола ще бъде електромобил.Самият той е доста оптимиситично настроен относно бъдещето им.
    —цитат от коментар 19 на Ф.Нинов

    Да, само дето каза, че щял да си купи Мерцедес С500Е, което е хибрид, а не електромобил. Демек без бензинец не може засега.
    Иначе в дългосрочен план много ясно, че Шел прави ПР на тока през петрола. Може да не знаете, но Шел си промени добива от 2/3 петрол 1/3 газ преди 5 години, до 1:1 газ:петрол в момента, с тенденция дела на газа да расте.
    А газът се ползва предимно за да се прави ток от него. Ще замести въглищата и ядрените централи, които Германия планира да спред от 2020.
    Въпросът е колко ще струва на обществото цялата инфраструктура - Шел ще ни доставя газа с ЛНГ-танкери от Папуа-Нова Гвинея, а Тотал от Катар - но ние ще трябва да платим за всичките електростанции, електропроводи, трафопостове, зарядни пред всеки гараж и всяко паркомясто, и т.н.
    Милиарди и трилиони евро ще е. И ще отнеме десетилетия.

  29. 29 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 953 Неутрално

    "Една от причините за това е тежащата около един тон батерия на електроавтомобилите"

    Тука хер Бьоме съвсем е почнал да лъже на едро, батерия на малката градска Зое например тежи 290кг. Що се отнася до замърсяването едно е да чадиш азотни окиси и сееш твърди частици под 5мк, които директно влизат в белите дробове, друго да започнеш да най-после рециклираш батерии.
    Няма да е далеч времето в който в големите градове ще забранят напълно дизелите.

  30. 30 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 221 Весело

    Чичко паричко си гледа интереса.
    Ами кой ви пречи да правите електрички или хибриди?

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  31. 31 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2469 Неутрално

    Не съм много добре запознат с всичко, но като говорим за батерии, защо не си дадем сметка как се произвежда бензина и през какви етапи минава производството му? Не вярвам авторът да мисли, че бензинът се налива от някакви извори, без никаква химия и т.н.

  32. 32 Профил на xcheffo
    xcheffo
    Рейтинг: 242 Весело

    Човеко забравИ да каже, че покабела "шОко" (както му вика Графа) не мое да тече толко ток. И че изобщо не мой да захраним гаражите с толко ток, шо са ни тънки жичките. И че ич биля и гаражи немаме.

  33. 33 Профил на 4u4o
    4u4o
    Рейтинг: 805 Неутрално

    Статия пропуска един много важен аргумент в полза на електро-автомобилите. Когато пазарът се насочи натам, ще се случи бурно развитие на много отрасли. Първо, естествено, батериите - ще се появят батерии от материали, които до сега почти не са ползвани. Графена е един от тези материали и вече чука на врата. Мисля, че графена, като материал, ще направи бум в индустрията.
    Горивните клетки също не бива да се пренебрегват. Все още не са развити и не са навлезли масово, но тепърва ще четем за успехите с тях.
    Вероятно в момента някакви лаборатории разработват и други варианти.
    Повече от 100 години пазара на ДВГ изкуствено ги задържа на върха на вълната, но вече е време за промени. Нокиа твърдяха, че тъч-скрийна за мобилни телефони е "пълна глупост" и хората нямат нужда от това. Къде са Нокиа сега?

  34. 34 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 221 Весело

    Темата за тези неща е като темата за глобалната промяна на климата. Дилетанти говорещи глупости, после псуват, но всъщност си нямат хал хабер от елементарни неща.
    От къде ще идва тока за производството на тези батерии и тока за самото завъртане на ел. двигателя? Ами, освен от възобновяемите източници, скоро ще има ТОКАМАци.
    И те ще заместят всички дърти въглища и АЕЦи.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  35. 35 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2508 Неутрално

    До коментар [#28] от "Камен":

    Май повечето от Бигойл компаниите в днешно време имат по-голям газов дял в сравнение с петролния.

    Инвестициите на Тотал във ВЕИ технологии никак не са за пренебрегване.


  36. 36 Профил на lager
    lager
    Рейтинг: 451 Весело

    До коментар [#23] от "dante_18":

    Само внимавай с високата скорост по магистралите, че не навсякъде мантинелите са плътно закачени! И с двете ръце на волана, за да няма изненади (-:

  37. 37 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 1943 Неутрално

    Този Якоб Бьоме на мен яко ми мирише на платен защитник на германския дизелов картел. Изкривени факти, интерпретирани както на картела им е удобно, много повърхностно и облъчващо.
    Говори ми за Е-класа, колко била чиста нали. Да вземе да каже също и колко струва тази е-класа и колко ще и струва подръжката при дилъра за тези 8 години! Изобщо, наглия немски картел продължава все по-отчаяно да ни убеждава, че нямаме бъдеще без извратено скъпите им нафтови печки.

    Голям апартамент купи, голяма сума не плащай!
  38. 38 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 221 Весело

    До коментар [#33] от "4u4o":

    Едно време ката гледахме касети технологията им също некачествена, но пазарно беше подебила другата. Е, двд дойде и ги погреба, вече няма видеотеки.
    ДВД-то после скоропостижно умря.
    Така ще стане и с колите, дебилщина е да се горят фосилни горива. Дебилно е и да се гори водород.
    Дали е глупаво да горим метан и ЛПГ е друга тема.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  39. 39 Профил на Федор Езерский
    Федор Езерский
    Рейтинг: 892 Весело

    Най-добре е нашите електромобили да се задвижват от ядрени реактори! Щом американските самолетоносачи и подводници могат да се движат с ядрено гориво, защо автомобилите ни да не могат? Така ще решим и проблема с много тежките батерии.
    Пък вие сами знаете - зареждаш мини авто реакторчето един път на 10 години, и толкова. Пък като изразходим горивото, вместо да зареждаме, си вземаме нова кола. Така и така старата вече ще е двойно амортизирана според данъчно признатите амортизации

  40. 40 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 221 Весело

    До коментар [#39] от "Федоp Венедиктович Езеpский":

    ТОКАМАК първо ще се имплементира от военни, след това ще стане цивилна технология. Точно като ядрените реактори.
    САЩ и Германия ще имат такива подводници, но Московието никога.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  41. 41 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 754 Неутрално

    До коментар [#39] от "Федоp Венедиктович Езеpский":
    Кажи си направо, че искаш да строим"Белене".

  42. 42 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 221 Весело

    До коментар [#37] от "Ойро Пролетариат":

    VW Up може да се движи и на метан. Има и други немски машини фабрично пригодени да се движат на метан или природна газ. Има и френски, както и корейски.
    Аз лично карах на метан дълги години, но по-високата температура на горене прецаква двигателя. Е, от тогава карам на природна газ. Икономично, евтино и природосъобразно.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  43. 43 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 1113 Весело

    Ужас, статия от ДВ против тесла! Троловете са в потрес! Опорната точка! И на този му е платил путин!

  44. 44 Профил на xcheffo
    xcheffo
    Рейтинг: 242 Неутрално

    До коментар [#39] от "Федоp Венедиктович Езеpский":

    Ти майтап си правиш, ама...
    https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Nucleon

    До коментар [#34] от "Светлото бъдеще":
    Абе посмали с тия натокани маци. Дали ще е тази технология - кой знае. Ама че няма да е скоро (комерсиална експлоатация в рамките на следващите 15 години) - сигурен съм. Дано греша.

  45. 45 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 221 Весело

    До коментар [#44] от "xcheffo":

    Как да се хванем на бас като не знам дали ще доживея още 15 години?
    Дори да ти кажа какви слухове съм чел и как съм ги чул, няма да ми повярваш.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  46. 46 Профил на destino
    destino
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#13] от "shumnalia":++++Според мен цялата работа е че на немците тези ел. автомобили не са им по вкуса,
    —цитат от коментар 24 на zxp53317185


    Винаги са имали силна индустрия на ДВГ, последните десетилетия имаха и бум на продажбите на луксозни коли.
    В съвременната ера загубиха битката за ел колите, мисля, че даже Китай би трябвало да имат повече технологии от немците. От тях друго в момента не мога да очаквам.

    Дай боже здраве на Маск, всичко друго е бош лаф.

  47. 47 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 953 Неутрално

    Ужас, статия от ДВ против тесла! Троловете са в потрес! Опорната точка! И на този му е платил путин!
    —цитат от коментар 43 на ban


    А бе те и шистаците бяха буржоазна лъжеизмама, ама сега в матушката ти хрупат шишарки и пият според възрастта или тебеширена вода с палма или баяришник.

  48. 48 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3059 Неутрално

    Отдавна пиша в този форум, че всички програми за енергоспестяващи технологии и за възобновяеми източници са по-вредни за околната среда, отколкото старите технологии. В тази статия хората го потвърждават за електроавтомобилите. С тези батерии замърсяването е много по-голямо, отколкото от бензиновите автомобили и освен това ще изплякаме за някоя и друга година ценните редки метали и обричаме следващите поколения на смърт.

  49. 49 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 953 Неутрално

    Пък вие сами знаете - зареждаш мини авто реакторчето един път на 10 години, и толкова.
    —цитат от коментар 39 на Федоp Венедиктович Езеpский


    Тя русийката вече опита с такива източници и оцвъка където можа. Още не може да си събере боклуците. Тези източници на топлина не селски кенеф в Сирищник, па като се задръсти, да го преместят в другия край на двора.

  50. 50 Профил на zyx
    zyx
    Рейтинг: 274 Неутрално

    До коментар [#46] от "destino":

    Проблема е, че ел автомобила е предшественик на автомобила с ДВГ и технологиите за него ги има много отдавна и самата технология не е сложна и напредък в нея реален няма от години. Например Тесла С няма нищо иновативмо - ел двигател ,същия какъвто е бил преди петдесет години, батерии на дистанционно на Панасоник и гуми и седалки и волан, какъвто са си били винаги. Това , че китайците или американците са напред с елмобилите е абсолютен мит. Да го кажем така, Абсолютно всеки може да направи елмобил, които да върви 500км и да струва 125 000 долара. Дори в България може да се направи (примерно в Хърватска се прави). Проблема е, че само в САЩ може за това да има пазар, поради определени особености на системата да си печаташ колкото долари искаш и да ги даваш на кредит.

  51. 51 Профил на xcheffo
    xcheffo
    Рейтинг: 242 Неутрално

    До коментар [#45] от "Светлото бъдеще":

    Какви слухове си чел - пращай линк.
    Какви си чул - сподели.
    Склонен съм да вярвам, че си вярваш. Но колкото и да ми се иска от ядрения синтез да излезе нещо и то скоро - не вярвам.

    Проста сметка: Да речем, че утре на пресконференция Тайната група за Ядрен Синтез излезе на светло и каже, че има работещ прототип. Работещ = генерира повече, отколкото харчи.
    Следващата стъпка е малка комерсиална централа под 1 ГВ. Да речем - 5-6 години. После няколко години оценка на проекта. Да речем ядрената мафия не се старае да ги закопае - ето ти лесни 5-6 години.
    И сега първа голяма централа (10 ГВ). На това чудо само бетона ще му изливат 5 години, на трисменна работа.

    И това ХИПЕРоптимистичен сценарий, който НЯМА да се реализира. Така де, освен ако утре Тайната Група и т.н. :)

    (Аз пък се надявам да излезе нещо от течносолевите/ториевите реактори. Бонус точки, че се миниатюризират по-лесно. Леко съм наивен, но кой знае)

  52. 52 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1340 Любопитно

    Аз лично карах на метан дълги години, но по-високата температура на горене прецаква двигателя. Е, от тогава карам на природна газ. Икономично, евтино и природосъобразно.
    —цитат от коментар 42 на Светлото бъдеще


    Метанът и природния газ са едно и също нещо......

    Знанието е сила, информацията - власт
  53. 53 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#51] от "xcheffo":

    https://www.iter.org/
    Следи го.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  54. 54 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1227 Неутрално

    След като държавите започнаха да си определят срокове, след които да бъдат забранени автомобилите с ДвГ, се пръкнаха доста такива пишман експерти, обясняващи как електрическите няма да ги бъде, че и те замърсявали и всякакви изсмукани от пръстите измишльотини. В цялата статия има само 2 цифри, една 8-ица, която е лъжа и една 6-ица, която е почти без никакво значение. Който внимателно е чел ще види, че статията е само общи приказки, полу истини, премълчани истини и откровени лъжи.
    За мен това е поръчана статия и колкото повече започнат да намаляват автомобилите с ДВГ и съответно нуждите от петрол и горивата от него, толкова повече и по-ожесточени ще стават тия поръчкови "анализатори". Добиващите и преработващите нефт ще пречат и ще правят всичко възможно да забавят задаващия се крах в техния бизнес, докато имат възможност да го правят. Сериозен спад в нужните количества нефт е смъртоносен за държави като Русия и Венецуела. Можем да се досетим на кого са нужни и кой поръчва такива статии.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  55. 56 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 221 Весело

    До коментар [#52] от "pag":

    Не, не са едно и също.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Natural_gas
    По горе споменах за ЛПГ, ама кой да чете.
    Правиш ли разлика между пропан, бутан и метан?

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  56. 57 Профил на paralelepiped
    paralelepiped
    Рейтинг: 415 Неутрално

    Тоя лобист да не ни обяснява колко лоши са електромобилите. По-добри ли са пушещите дизели на улицата, където ние и децата ни директно поглъщаме канцерогенна отрова? Проблем били батериите на електромобилите, ами ще се изградят ситеми за тяхното събиране и рециклиране, което ще реши въпроса.

  57. 58 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 727 Неутрално

    ще се появят батерии от материали, които до сега почти не са ползвани. Графена е един от тези материали и вече чука на врата. Мисля, че графена, като материал, ще направи бум в индустрията.Горивните клетки също не бива да се пренебрегват. Все още не са развити и не са навлезли масово, но тепърва ще четем за успехите с тях.
    —цитат от коментар 33 на 4u4o

    Ще, ще, ще... всичко "ще" - ама къде са?
    Като се появят, като се усъвършенстват, и най-важното - като поевтинеят че да са по джоба на масовия консуматор - тогава ще говорим пак.
    Иначе Франция и Англия вече казаха, че ще забранят ДВГ от 2040 г. Ама това "ще" и то зависи от технологиите. Ако се усъвършенстват до 2030 г. никой няма нужда да забранява ДВГ - той сам ще си отмре. Ако ли пък не стане и до 2040 г. - ще отменим забраната. Малко ли пъти политици се отмятат от това, което са обещали преди няколко години.

  58. 59 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 221 Весело

    До коментар [#51] от "xcheffo":

    3д принтирането позволява строежи в пъти по-бързо.
    За мен 15-20 години е скоро.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  59. 60 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 1980 Неутрално

    Доста тъпа статия! Как една Тесла замърсява повече от един Мерцедес? Кога среден бензинов Мерцедес ще харчи 6/100. В САЩ Мерцедесите са с големи мотори и харчат около 10/100, както и повечето пълнометражни коли. Не говоря за малолитражки като Фиат 500. Но и те не харчат по 6/100 защото тук се кара поне с 120 на фрйуеите, така че и малките мотори при тези условия + климатик харчат поне 8/100.
    До момента има ел. автомобили Тойота Еко от 1998г и още не съм чул да са им се скапали батериите. Блока с батериите е съставен от няколко хиляди индивидуални батерии. Сменят се само около 10% от тях и батерията има същият ресурс като нова. Ел. Автомобили обикновено се взимат на лийз. След 2 или 3 години я връщаш и произвидителя си оправя каквото трябва ако трябва. В САЩ вече има няколко стотин хиляди електрички за последните поне 10 години. Още не съм чул някой да се оплаква от батериите. Има много Тесли в Норвегия, където е много студено. И от там не се чуват оплаквания.
    Сега пуснаха Шеви Болт. Има вече доста по улиците. Изглежда добре. Минава 230 мили с едно зареждане. Нормално градско каране това ще изкара една седмица с едно зареждане. Сега (днес) излиза и Тесла 3.
    От къде ще идва тока? Ами от къде идва тока за петролните помпи, за транспорта на петрола, за рафинериите. за транспорта до бензиностанциите, за помпите на бензиностанциите? От къде идват парите и тока за капиталните вложения да направиш една бензиностанция? Пълен тъпак! Електричката може да си я зареждаш в къщи. Тока ти идва най-често от Тецове на Газ което е много чисто. На улицата до офиса ни има елктроцентрала на газ. Всеки път като имам гости от България ги питам могат ли да познаят каква е тази сграда. Никой не може да предположи че е електроцентрала. Няма нито един комин или кула за охлаждане защото е на газ. Останалите около 50% от тока се правят от вятър, слънчеви панели и геотермална енергия. Всяка нова къща която се строи се прави със слънчеви панели. Всеки паркинг се покрива със слънчеви панели. Малко по малко % се качва. Тук става въпрос за преход от няколко години, вероятно повече от 10. Освен това не е необходимо 100% да станат електрически. И 70% пак е огромно постижение. В Калифорния поне имам чуството че всяка втора кола е Приус, Тесла или Лийф. Сега с новите Болт и Тесла 3, дяла на тези коли ще се увеличи. Имам познат, БЪлгарин, инженер, човек от средна класа, има слънчеви панели на покрива, има 2 електрически коли с които той и жена му пътуват всеки ден по около 50км. Има и две други коли на бензин, но за всекидневно пътуване използват само електрическите. И защото си прави тока на покрива, сметката му за ток за цялата къща + двете коли е между $5 и $10 на месец!!! Какво замърсява той? Нищо! Тока и за къщата му и за двете му коли идва от покрива. А инсталацията на покрива му струва около $25К и ще работи поне 25 години. Това е модерен човек, който живее и работи в Калифорния и за жилището си и колите си използва ток за по-малко от $10 на месец. Батериите се рециклират 100% между другото! Къде е замърсяването? Баси тъпака!

    California Über Alles
  60. 61 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 1260 Неутрално

    "Голямата заблуда за електромобилите"

    Най накрая някакъв опит за смислен, па макар и повърхностен анализ на ползите от електрическите автомобили.

  61. 62 Профил на tvr18355030
    tvr18355030
    Рейтинг: 396 Неутрално
  62. 63 Профил на transvaal
    transvaal
    Рейтинг: 981 Неутрално

    Глупости на КВАДРАТ!
    Няма такъв обществен транспорт, който да замени ЛИЧНИЯ АВТОМОБИЛ! Няма и да има. Обществения транспорт не може да създаде дори 5% от работните места, които създава личният автомобил - сервизи, масла, горива, части, гуми, акцизи върху горивата!, бензиностанции и пр. Това е мощен двигател на икономиката.
    Няма да дискутирам пълния БУЛ-ШИТ на разните зелени тъпаци и пишман-природо-защитници, затоплисти и пр. глупаци.
    Ако са НАИСТИНА загрижени за природата, най-големите поражения върху екосистемите се нанасят от ИЗСИЧАНЕТО НА ТРОПИЧЕСКИТЕ ГОРИ в Африка, Амазония, Индонезия. Ако искат да защитят планетата, трябва да ОТНЕМАТ СУВЕРЕНИТЕТА на всички тия страни и да поставят Екваториалните гори под Западен контрол.
    Единственото предимство на ЕЛЕКТРИЧЕСКИЯ автомобил е неговата механична простота - няма охлаждаща система, няма маслена система, няма запалителна система и всички свързани с тия системи гарнитури, маркучи и пр. които имат ограничен експлоатационен срок и респективно намаляват дългосрочната НАДЕЖДНОСТ на автомобила.
    Живея в ЮАР и съм благодарен, че от 27 години не съм се качвал в обществен транспорт (освен когато пътувам по света или в България, Европейски градове и пр.)
    Когато си в своя автомобил, слушаш си музика, пушиш, ядеш, даже може да се бръснеш ако искаш и не дължиш никому обяснение за каквото и да било, не си принуден да дишаш грипни и пр. бацили, вируси и не знам кво си) Това е лично пространство и лична свобода. Личната свобода, драги Европейци е НАЙ-ВИСША ЦЕННОСТ. Всеки човек трябва да има възможност да бъде НА КОЛЕЛА ако той иска това. Градовете трябва да се проектират с паркинги, гаражи и хубави пътища, за да бъде животът приятен. А не да висиш на спирки и да сменяш два трамвая и три автобуса за да се прибереш каталясал в къщи. Това е истината. Останалото е Бул-Шит за да крънкат разни еко-такси и пр. Също и за да контролират движението и поведението на хората. Е, аз не искам да бъда контролиран и засега успявам в това си желание. Пожелавам на всички честни и почтени хора да живеят така!

  63. 64 Профил на bobyb
    bobyb
    Рейтинг: 830 Неутрално

    До коментар [#60] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    Несръчен опит за лобизъм, напоследък доста зачестиха такива. На германската автоиндустрия сериозно им запари под краката.
    Да не говорим за държавите бензиностанции.

  64. 65 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 1260 Неутрално

    Интересни са мненията под статията.
    Голяма част от коментиращите се нахвърлят срещу автора и автомобилите с ДВГ с аргумента, че сегашните коли пушат, а електромобилите не. Това е типичното масово консуматорско разсъждение на хора, които например не знаят, че в Европа батерии не се произвеждат, защото производството е ужасно мръсно. Батерии се произвеждат в по-бедни страни или в такива с доста либерално екологично законодателство.

    Та, в крайна сметка въпросът както обикновено е за двойния аршин и лицемерието на съвременния свят - ние ще караме електро-коли и при нас ще бъде "еко", а токсичното производство ще е в Аржентина или Чили.

  65. 66 Профил на dearblue
    dearblue
    Рейтинг: 540 Неутрално

    в water fuel cell е истината

  66. 67 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1227 Неутрално

    До коментар [#60] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    +++++++++++++++++++
    Преди 1-2 седмици имаше статия , в която пишеше за изследване на някакви шведи. От нея ще цитирам само едно твърдение: при производств на батерията на ЕДНА ел. кола се отделяли ( ВНИМАНИЕ!!!) 5 ТОНА И 300 КИЛОГРАМА въглероден двуокис!!!!!!!!!!
    Подборът на тия писачи очевидно е като на руските тролове.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  67. 68 Профил на xcheffo
    xcheffo
    Рейтинг: 242 Неутрално

    До коментар [#63] от "transvaal":

    "пушиш, ядеш, даже може да се бръснеш ако искаш и не дължиш никому обяснение за каквото и да било, "

    Не и в Европа. Надявам се, че бръсненето зад волана се глобява. Имаше някакви шантави идеи пушенето да е забранено. Говоренето по телефон без хендсфри - тоже.
    Така че имаш много да се обясняваш като водач на МПС :)

  68. 69 Профил на dgerald
    dgerald
    Рейтинг: 587 Неутрално

    Ох, горките немци! Разбраха, че нямат толкова слънце чак след като закриха атомните централи. Нали Меркел се страхува от цунамита като в Япония. Мисля, че немските производители не изостават от тенденциите (БМВ започва производство на ел Мини в Оксфорд). Правителствата се интересуват най-вече откъде да попълнят дупката в бюджета, която ще се отвори при липсата на акциз на горивата. А бензиностанциите? Само най-големите ще оцелеят, като се превърнат в търговски центрове ( едно зареждане е поне 20 мин)

  69. 70 Профил на xcheffo
    xcheffo
    Рейтинг: 242 Неутрално

    До коментар [#67] от "quatro_4x3":

    По спомени:
    Преди време попаднах на статия, която доказваше, че , затегнете коланите, електричките отделят повече прах от дизелите.
    Ся, оказа се, че понеже едните димят, пък дригите - не, няма да сравняваме пушека, ръйшли. Ще сравняваме само ФПЧ от гуми и асфалт. Доколкото една електричка заради батерията си може да излезе по-тежичка, а добре подбрано дизелче - не, и сметките излизали. Смех.

    А колко са жертвите на автопилотите на ФВ-дизел, нисък клас! Няма такива! Всички мрат от Теслата. Направо да ги забраняват, а собствениците им в поправителни домове. За инженери и шефове във фирмата - затвор или смърт.

  70. 71 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1527 Неутрално

    До коментар [#12] от "ijj":

    мда пак опря до Русия, тя е враг от Конго ще купуваме
    Мурзилка такава ще ни кара да купуваме от русия

  71. 72 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1195 Неутрално

    Открай време се каня да си купя едно ново бензиново турбо. Силно се надявам зомбирането с електроавтомобилите да продължи с пълна сила и цените на нормалните автомобили да паднат драстично.
    —цитат от коментар 11 на Smoke


    Цените на електромобилите могат да паднат драстично; това се случва с усъвършенстването и оптимизирането на всяка нова технология. Цените на автомобилите с двигатели с вътрешно горене няма да паднат драстично. Просто те изискват повече детайли (освен двигател - трансмисия и скоростна кутия), чието проектиране и производство е оптимизирано отдавна. Най-много да паднат малко цените на автомобилите Мерцедес, БМВ и Ауди - ако наистина са организирали картел, който е поддържал цените изкуствено завишени. Пак не вярвам разликата в цените да е "драстична" (все пак са се конкурирали с японските и други производители на луксозни автомобили).

  72. 73 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1527 Неутрално

    До коментар [#60] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    много е просото замърсяването е, на различно място от колата, просто прозиводството й и прозиводството на ток/производство на фотоволтаици/ замърсяват някъде ама това не е проблем

  73. 74 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    До коментар [#65] от "мики маус":

    Това просто не отговаря на истината. Покажете ми някакъв източник където е посочено че фабрика за литиево йонни батерии замърсява повече от една рафинерия например. Да не говорим че ако в Средиземно море потъне кораб с батерии силно ме съмнява последствията да са същите като с един танкер например.
    А в Европа фабрики за батерии няма точно заради картелите на мама Меркел.
    Но скоро идват :)

    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Gigafactory_Europe?wprov=sfla1

  74. 75 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 221 Весело

    До коментар [#60] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    Разумните хора от една страна, а от другата невежите и троловете.
    В България още се спори дали парите от сушилнята не тровят, както и дали миялната машина разлигавя. Така че е доста труден топик.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  75. 76 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 2010 Неутрално

    До коментар [#67] от "quatro_4x3":

    А колко отиват за производството на един дизелов двигател?

  76. 77 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 221 Весело

    До коментар [#73] от "1001":

    Да,да, ама някой друг път. В хибридите и електричките голяма част от частите липсват.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  77. 78 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 221 Весело

    https://bg.wikipedia.org/wiki/ %D0%9B%D0%B8%D1%82%D0%B8%D0%B5%D0%B2%D0%BE%D0%B9%D0%BE%D0%BD%D0%BD%D0%B0_%D0%B1%D0%B0%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B8%D1%8F

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  78. 79 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1102 Весело

    Сега ще купувм Дачия Дъстър 4х4 , харчи 4,5 на 100 и струва само 30 000.Покажи ми електрическа алтернатива и ще си я купя.
    —цитат от коментар 23 на dante_18


    харчи 4,5 -това е на 50 не на 100 .И успех в търпението.

  79. 80 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1227 Весело

    До коментар [#67] от "quatro_4x3":А колко отиват за производството на един дизелов двигател?
    —цитат от коментар 76 на zxp53317185


    Кой да ти каже?! Той е полезен, защото гори петролец и има доларчета за боярешник!

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  80. 81 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 569 Неутрално

    Факт е, че при батериите има още какво да се желае, но електродвигателят е изключително ефективен (ок. 98-99%), поне два пъти по-ефективен от двигателите с вътрешно горене (40-45% в по-добрите варианти). Ако се получи значителен пробив при батериите, то няма как да не минем на електрически коли.

  81. 82 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 221 Весело

    Все повече компании се насочват към батериите като новото поле за иновации. Вече доста време именно батериите изостават от темпото на развитие на останалите технологии, което забавя целия сектор. Един от създателите на литиево-йонната батерия вече е разработил потенциален наследник на собствената си технология, съобщава VentureBeat.



    94-годишният Джон Гууденъф е професор в Университета на Тексас и е създател на литиево-йонната батерия заедно със свой колега. Сега той е ръководител на екип, който е създал нов тип батерия, която е три пъти по-мощна. При това тя може да се зарежда по-бързо отколкото сегашните батерии и не е огнеопасна.



    Вместо течен електролит, новата батерия използва твърд материал. В случая това е стъкло, което според екипа ще намали цената на батериите. Освен това, вместо литий се използва натрий, който се извлича от морска вода. Резултатът е батерия без течни компоненти, която се зарежда по-бързо, има по-голям капацитет и по-дълъг живот като цяло. Въпреки добрите си качества, батерията все още е далеч от готова за производство. Според екипа, все още предстои да се докаже, че тя е смислена от комерсиална гледна точка, а и има години работа преди технологията да премине от експериментална фаза към производство.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  82. 83 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 221 Весело

    Илън Мъск: „Изгубих броя на компаниите, които искат да убият Tesla“


    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  83. 84 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1227 Весело

    До коментар [#70] от "xcheffo":

    С такива статии и анализи тепърва започват да ни атакуват. Що куриозни глупости ни предстои да прочетем!

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  84. 85 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 221 Весело

    http://www.denicom.bg/polezni-saveti/baterii-chesto-zadavani-vaprosi-faq.html

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  85. 86 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1227 Неутрално

    До коментар [#82] от "Светлото бъдеще": " Вместо течен електролит, новата батерия използва твърд материал. В случая това е стъкло, което според екипа ще намали цената на батериите. Освен това, вместо литий се използва натрий, който се извлича от морска вода. "

    Солта е натриев хлорид, от нея. Сол да искаш.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  86. 87 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1505 Неутрално

    Това е може би най-лобистаката и безумна статия, която съм чел в Дойче Веле от години! Времето на пушещите бръмчалници безвъзвратно отмина!

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  87. 88 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 221 Весело

    До коментар [#86] от "quatro_4x3":

    Да, а освен това 2022 тойота пуска такъв тип батерии на новите си коли. Ей, затова карам тойоти. Ако са сравнително евтини, ще я купя дори нашето правителство да ме цака с данъци.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  88. 89 Профил на xcheffo
    xcheffo
    Рейтинг: 242 Неутрално


    Как да се хванем на бас като не знам дали ще доживея още 15 години?
    —цитат от коментар 45 на Светлото бъдеще


    Ай живи-здрави след 15-20 години да засеца ЯСЕЦ *) "Белене", че да ме намериш във форума, да ми речеш "Абдал, аз казвах ли ти, разправях ли? Ти - не вярваш. Хайде сега ще черпиш едно кафе на Луната". Пък аз да ти кажа "Луд ли си бе, то половин пенсия ще ми излезе и двамата да ходим, че и бабите и внучетата да вземем".

    *) ЯСЕЦ ЯрденоСинтезноЕлектрическа централа.

  89. 90 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 1980 Неутрално

    До коментар [#70] от "xcheffo":


    Tesla S - 2069kg
    Tesla 3 - 1660kg
    Chevy Bolt - 1600kg
    Това е сравнимо с БМВ 5, ФВ Пасат... Мерцедес Е. За S клас да не говорим.
    Да се говори че електричките са много по-тежки .... тъпа пропаганда!
    Да се каже че батериите замърсяват повече от бензина и маслата? Глупост! Батериите се рециклират 100%. Дори батериите от домашна употреба се рециклират 100%. Литии и всички други редки метали се рециклират 100%. Нито грам не се губи.
    Да се каже че произвидството на батерии е по-мръсно или вредно от помпането на петрол, превоза му, рафинирането, диструбуцията по бензиностанции ... Достатъчно е да погледнеш снимки на ГигаФактори покрита цялата със слънчеви батерии. Кога нещо е замърсено с батерии? Колко разлива на петрола има само в последните 20 години? Хиляди. Хиляди акри земя и вода са унищожени с петрол и бензин. Една рафинерия замърсява хиляди пъти повече от ГигаФактори.
    Правилно построена бензиностанция струва поне $2 милиона. Стандартите как да се подържат цистерните, как да бъдат в бетонен ковчег а не заровени директно в земята ... това не са БЪлгарските или Албански бензиностанции! Суперчардж станция за зареждане с 6 поста струва $250,000. До момента само Тесла са построили над 5400 такива станции. Има още хиляди построени от други организации. Но най-важното е че може и в къщи да си зареждаш! Типично около 90% от случаите хората си зареждат в къщи и на Американските цени по 12 цента на КВч излиза около 5 пъти по-евтино от Американският бензин $3/3.8 литра за кола която харчи 10/100.
    Как замърсява повече и как е по-скъпо?

    California Über Alles
  90. 91 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 221 Весело

    До коментар [#89] от "xcheffo":

    ТЯСНО* термо-ядрено съоражение с непредвидени опасности

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  91. 92 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 221 Неутрално

    До коментар [#90] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    Ако трябва да сме честни не всички метали може да се рециклират на 100 процента.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  92. 93 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 1980 Неутрално

    До коментар [#60] от "Pontif New Dnevnik SUCK":много е просото замърсяването е, на различно място от колата, просто прозиводството й и прозиводството на ток/производство на фотоволтаици/ замърсяват някъде ама това не е проблем
    —цитат от коментар 73 на 1001


    Производството на петрол, бензин, дизел, масла .... не замърсява? Ходил ли си някога в рафинерия? Виждал ли си някога петролна помпа и какво е около нея? Имаш ли идея колко ток ти трябва да произведеш един литър бензин от ваденето на петрол от земята до рафинирането до доставката на бензина, танкери, камиони с цистерни.

    California Über Alles
  93. 94 Профил на val1320
    val1320
    Рейтинг: 447 Неутрално

    До коментар [#42] от "Светлото бъдеще":

    Уважаеми,Метан и природен газ е едно и също!

  94. 95 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Виждал съм на живо "рециклиране:" на никел-кадмиеви батерии, както и на литоево-йонни. Е, кадмия не се рециклира. А, част от литиево-йонните е химически разрушен, не си спомням точно колко.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  95. 96 Профил на destino
    destino
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#46] от "destino": Абсолютно всеки може да направи елмобил, които да върви 500км и да струва 125 000 долара.
    —цитат от коментар 50 на zyx


    Всъщност Модел 3 струва в щатите около 35 000 долара, клоето е отлично постижение.
    За технологиите не съм напълно съгласен.
    Вярно няма нищо супер иновативно, но нещата са много избарани до възможно най-малкият детайл.
    Все пак не говорим за елетромотор, като този с който поливам градината, нали?
    Софтуера който имат също струва много пари и време, и той е различен от това в нормалинте коли.

    Да го кажа така: Явно има балъци, които купуват Тесла.
    Дайте ми 2 за 35К $, искам да съм балък! Пък вие си карайте дизеляците.

  96. 97 Профил на destino
    destino
    Рейтинг: 488 Любопитно

    До коментар [#90] от "Pontif New Dnevnik SUCK":Ако трябва да сме честни не всички метали може да се рециклират на 100 процента.
    —цитат от коментар 92 на Светлото бъдеще


    Ако си запознат с нещата, раскажи кои не могат и защо.

  97. 98 Профил на xcheffo
    xcheffo
    Рейтинг: 242 Неутрално

    До коментар [#90] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    +++
    Само да уточня: производстово на ЛЙБ е относително чисто занимание. Производството на суровините за тях - не чак толкова. Отново - ако сравняваме с добив на петрол и рафиниране на горива кахърът ми се вижда дребен.

    Отрицателите си имат смешка за всичко.
    Ти им казваш, че всеки уличен дирек е потенциална елстанция, те ти вадят проучване, според което електрическата система щяла да се срине, ако всички почнат да се зареждат.
    Ти им казваш, че електростанции, всъщност, се строят от години и всъщност не е напълно невъзможно, те ти казват, че разпределителната система щяла да се разтопи, ако всички почнат да се зареждат.
    Ти им казваш, че и кабелите не са чужда за човечеството технология, те ти тържествуват как за кабелите трябвали синтетични оплетки и изолации, които са пластмаси, демек петрол и ти тържествуват - хааааа, без петрола заникъде не сме.

    Баси, изсилих се нещо.

  98. 99 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 221 Весело

    До коментар [#97] от "destino":

    Каквото знам, вече го казах.
    Колкото до Тесла, не мерси, няма да наливам пари на Мъск, и сам ще стане първият трилионер. Предпочитам Тойота.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  99. 100 Профил на .
    .
    Рейтинг: 1629 Неутрално

    Най-добре е нашите електромобили да се задвижват от ядрени реактори! Щом американските самолетоносачи и подводници могат да се движат с ядрено гориво, защо автомобилите ни да не могат? Така ще решим и проблема с много тежките батерии.Пък вие сами знаете - зареждаш мини авто реакторчето един път на 10 години, и толкова. Пък като изразходим горивото, вместо да зареждаме, си вземаме нова кола. Така и така старата вече ще е двойно амортизирана според данъчно признатите амортизации
    —цитат от коментар 39 на Федоp Венедиктович Езеpский


    В съшност такова решение има, и то много отдавна това са атомните батерии които в СССР са се ползвали като независими източници на ток на места къде няма хора - обикновено много на север. Разбира се от тях може да се ползва само идеята, и то от части. Една съвременна атомна батерия може да е абсолютно екологична, безопасна и ефективна, както и да реши въпроса с отпадъците от атомните централи. И вместо да зареждаме с ток електромобила - той да дава ток кога се закачи в мрежата.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK