© Reuters

Решението на президента Доналд Тръмп да забрани на хора, сменили пола си, да служат в американската армия разпали конфликта между либерални и консервативни ценности в САЩ в момент, когато специалисти по генетика започнаха мащабно проучване в опит да разберат тайните на половата идентичност.

Консорциум от пет световно известни института в Европа и САЩ, включително Медицинския център към университета "Вандербилт", Университета "Джордж Вашингтон" и Детската болница на Бостън, проучват човешкия геном за отговори на въпроса дали транссексуалните всъщност не се раждат такива, разказва "Ройтерс".

Две десетилетия изследвания на мозъка дават известни основания да се допуска, че за транссексуалността има биологически корени, но безспорни доказателства не са открити. Сега учените от консорциума започват най-мащабното по думите им подобно проучване на генетично ниво дали има конкретен компонент в човешката ДНК, който обяснява защо хората, родени с един пол, започват да се възприемат като принадлежащи към противоположния. Известни са случаи, в които това става още на 3-годишна възраст.

Изследователи са извлекли ДНК от кръвните проби на 10 000 души, от които 3000 са транссексуални, а останалите не са (т.нар. цисджендър или цисполови). За проекта се очаква дарения, за да премине на следващото ниво - тестване на близо 3 милиона маркера (вариации) в генома на всички проби.

Като се научи кои са вариациите, общи за транссексуалните, и като се сравнят те с характерните за цисджендър хора от проучването, вероятно ще се получи повече информация за ролята на генома при определянето на половата идентичност. "Ако има силна генетична следа, би трябвало самоопределящите се като транссексуални да имат геном с повече общи елементи - не защото са родово свързани, а защото общото помежду им е много по-древно", казва Лий Дейвис, ръководител на проучването и преподавател по медицина в Института по генетика на "Вандербилт".

В момента единственият начин да се определи дали човек е транссексуален е той/тя сами да обявят, че се чувстват като част от другия пол. Правозащитници казват, че този критерий би трябвало да е достатъчен, но учените искат данни от лабораториите.

Обратната страна на монетата

Подобни изследвания изнервят и транссексуалните. Противници на този подход казват, че ако учените открият "причинител", това предполага и опити за "лечение" и отваряне на врата към т.нар. репаративни терапии, с каквито преди години са правени опит за промяна на влечението на хомосексуалните. Други допълват, че може да се стигне до ситуация, в която един човек се чувства транссексуален, но няма "научно доказателство" за това.

Дейвис изтъква, че изследването ѝ нито има за цел създаването на генетичен тест за откриване на транссексуалност, нито че подобно нещо е постижимо. Вместо това, казва тя, се надявам данните да ни помогнат по-добре да лекуваме страданията на транссексуални, които е известно, че преминават през повече проблеми със здравето в сравнение с масовото население.

Една трета от транссексуалните съобщават за проблеми като психотормоз, отказ да бъдат лекувани или нужда да обучават лекарите си как да се грижат за подобен род хора. Данните са от мащабно проучване сред 28 000 души, проведено от Националния център на САЩ за равенство на транссексуалните. Близо 40% от транссексуалните са правили опит за самоубийство и това е почти 9 пъти повече от дела сред масовото население.

"Можем да използваме тази информация, за да помогнем на лекари и медицински сестри да предоставят по-добри грижи за тези хора и да подготвим обяснения в подкрепа на закони за равни права", казва Дейвис, която е и директор на клиниката във "Вандербилт" за полово здраве.

Тайни в мозъка

В базирания в щата Тенеси Медицински център на университета "Вандербилт" се съхранява една от най-богатите бази с ДНК данни. Институтът е и водеща сила в транссексуалното здравеопазване, включително с програми, в които всеки транссексуален пациент получава помощ от доброволец, придружаващ при посещение при лекар.

За финансиране на проучването е кандидатствано за дарение от Института за национално здравеопазване и се търсят други източници за бюджета от 1 милион долара. Целта е за 18 месеца да се направи пълен генотип. Анализирането на данните ще отнеме още около 6 месеца и ще има нужда от още финансиране.

Останалите членове на консорциума са Университетът "Врие" в Амстердам и институтът FIMABIS в Малага, Испания.

© Reuters

Досега повечето проучвания за причините за транссексуалността се занимаваха с мозъка. Невролози са посочвали структури и мозъчна активност при транссексуалните, които ги отличават от цисдженднър.

Емблематично изследване от 1995 г. бе ръководено от холандския невролог Дик Швааб - един от първите учени, открили структурни разлики между мозъците на мъжете и жените. Анализирайки мозъчна тъкан от починали транссексуални, той установява, че при мъжете, сменили пола си на женски, има струпвания на клетки, приличащи повече на тези от мозък на жена, и обратното.

Заключенията му се основават на проби от само 12 мозъка на транссексуални, които той е събирал в продължение на 25 години. Но това бе достатъчно да създаде цяло ново поле за научни изследвания, при които днес се използва модерно сканиране на мозъците на живи транссексуални доброволци.

Иванка Савич е сред пионерите в тези проучвания със скенери. Тя е преподавател по неврология в шведския Кралски институт и гостуващ професор в Университета на Калифорния в Лос Анджелис. В изследванията си тя твърди, че транссексуалните имат отслабена връзка между две части от мозъка, в която човек оформя представата за себе си и собственото си тяло. Тези връзки според нея, изглежда, се подобряват, когато човек се подложи на хормонална терапия.

Работата ѝ е отразена в повече от 100 публикации на различни теми в списания, където текстовете предварително се подлагат на научно рецензиране. И въпреки това Савич казва, че все още не може да твърди, че хората се раждат транссексуални. "Мисля, че е така, но трябва да го докажа."

Иванка Савич

Иванка Савич

Противниците на идеята за биологични причини

Няколко други изследователи, включително специалисти по генетика и невролози, допускат, че има биологичен компонент, който е повлиян и от средата и начина, по който човек е отгледан.

Но има доста противници на хипотезата, че "човек така се ражда", и Пол Макхю, професор по психиатрия в Медицинското училище на университета "Джонс Хопкинс", е сред водещите гласове в тази група. Той препоръчва психиатрична терапия за транссексуални, особено за деца, за да приемат пола, с който са родени.

Макхю има симпатизанти в консервативните среди, докато защитници на ЛГБТ общностите казват, че с подобни коментари се внушава, че транссексуалните са един вид менте-хора.

Миналата година той стана съавтор на обзор на научна литература, публикуван в списание The New Atlantis, в който се твърди, че има само откъслечни свидетелства, че сексуалната ориентация и половата идентичност са биологично детерминирани. Статията бе остро критикувана от почти 600 учени и клинични специалисти, според които тя е подвеждаща.

"Не съм впечатлен от критиките", коментира по този повод Макхю пред "Ройтерс". Според него допълнителни изследвания едва ли ще разкрият биологични причини. "Ако бяха очевидни, отдавна да са ги открили", допълва той.

До коментар [#1] от "valtoro":

Ами психолози, психиатри и други подобни нали трябва да си търсят работа?!
    Прочие щом има ген на агресивноста защо да няма такъв на сексуалноста или на музикалноста да речем. Тезата че заобикалящата среда е определящият фактор за характера отдавна е отхвърлена.

4. 4 Профил на Tru Soulja
    Tru Soulja

До коментар [#2] от "klimentm":

Въпрос на избор , ако питате мен.

Най-добрият съвет, който съм получавал, е да избягвам банките. Те ти дават чадър, но, когато завали, ти го вземат
  5. 5 Профил на lustmord
    lustmord

Регресивните псевдо либерали дето са много гласовити отвъд океана не харесват това - за тях пола и сексуалната ориентация трябва да бъдат флуидни понятия, които да могат да се сменят в зависимост от това как някой е станал от кревата сутринта.

6. 6 Профил на Светлото бъдеще

Ха, забавна тема.
    Ще предизвика много жега. Религиозните хора се дразнят от много неща, но нищо не им бърка толкова надълбоко като тези въпрос какво всъщност представлява човек.
    Естествено, че причините са генетични и биологични.
    Самите операции за смяна на пол за абсурд ( ад а дик то мия ????? ).

Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  7. 7 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name

До коментар [#4] от "Tru Soulja":

така е ама същите хора разбират избора така - или си като нас или не избираш правилно :)

8. 8 Профил на eti mehter

=======
    Това не е научно обоснована формулировка !
    Иначе казано , не са напреднали по въпроса ...и като че ли няма и алтернатива ...

9. 9 Профил на proza
    proza

Мисля, че не е изобщо наложително такова изследване и харчене на средства. Дали ще е генетично обусловен пола или не, на кого му пука, всеки да бъде това, което иска. А средствата за това изследване да отидат за изследване и лечение на рак, диабет и други сериозни заболявания.Ако имах пари за дарения, никога не бих ги дала за такива безполезни експерименти.

До коментар [#4] от "Tru Soulja":

Абсолютно вярно.Ако питаш мен почти съм уверен че след200/300 години смяната на пола ще бъде нещо обичайно като подстригването да речем,но да не дразним повече консервативните си колеги че ще ни подложат на остракизъм!

До коментар [#6] от "Светлото бъдеще":

Религиозни в смисъл на такива които не не признават еволюцията и вярват че Ева е създадена от реброто на Адам?

12. 12 Профил на log_on

Световно известни институти ще търсят генетични причини за транссексуалността

Щом им е платено да търсят -ще намерят.
    Каквото е угодно на поръчителя и спонсора.

До коментар [#1] от "valtoro":"Izvratenyatsite" v sluchaya sa heitarite kato vas. Horata sa razlichni I vseki zasluzhava uvazhenie.
    —цитат от коментар 3 на hmo34435247

Да всеки има право на избор, но за мен са такива, както и
    на клавиатурата има избор кир.- лат. !!!

Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

15. 15 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще

До коментар [#11] от "klimentm":

Да, но и антивакстърите са априори религиозни.
    Необоримият факт, че хората са мймуни и се държат като маймуни им бърка много надълбоко.
    Като кажа религия имам предвид всяко недоказуемо вярване, което не почива на никакви доказателства и се защитава с безсмислена догма от рода на: колкото по-малко доказателства има толкова по-добре. Дефиниция на невежество.

16. 16 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще

До коментар [#10] от "klimentm":

А ако всъщност става въпрос за дефектни гени, точно както хомосексуалността е въпрос на кофти хормони?
    Бих се съгласил само за две неща- принудително лечение е нацистко/комунистическо поведение,
    прекалено много маймуни от хомо сапиенс има, т.е. като редукция на размножаването.

До коментар [#15] от "Светлото бъдеще":

Но нали и математиката е недоказуема?!

18. 18 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#9] от "proza":

Дали ще е генетично обусловен пола или не, на кого му пука,
    ===========
    А бе пука им на хората !
    Явно някои са видели безнадеждността на проблема , и вземат радикални мерки.
    Европа например събира хора от всякъде , за да не се превърне в старчески дом !
    Ако демографския проблем е видимата заплаха , то педер@стият@ е невидимата !

19. 19 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще

До коментар [#17] от "klimentm":

Коя математика? В какъв смисъл е недоказуема?
    Твърдението ти е такова на лаик.
    Простата математика до 12-клас е доказана над 100 процента, а абсурдите на висшата математика касаещи общата и специалната относителност, квантова или струнна теория са нещо съвсем различно ... нормален човек няма да се занимава с тях.
    Правиш ли малката разлика, че тези теории правят прогнози?

До коментар [#16] от "Светлото бъдеще":

Значи аз съм привърженик на свободната воля(досещам се че може би такова животно няма,но както и да е) освен чисто биологически,може да има и причини които се крият другаде,сещам се че Юнг беше казал че се раждаме с двата типа психика "анима" и "анимус"мъжкото и женското начало,кой съм аз че да споря с Юнг?!

21. 21 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще

До коментар [#20] от "klimentm":

Напротив, свободна воля има, но повечето хора са стадни животни, т.е. конформисти.
    Религията е типичен пример. Повечето хора няма да се карат редовно със семейството си заради религия, както правя аз.
    Юнг? Дори и сега няма стройна теория, нищо че са над 200-300.
    Когато генетичната карта се запълни на 100 процента, евентуално ще има такава.
    Науката трябва да е точна, да прави експерименти и прогнози.
    Точно затова има науки, а от другата страна стоят алабализми като правото или психологията.

22. 22 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#10] от "klimentm":
    да не дразним повече консервативните
    ========
    Не дразниш ..... ;) ....!
    Доказваш за пореден път , че обществото в което живееш , може да е развито , усъвършенствано , напреднало и т.н.... но биологически погледнато е обречено на изчезване. ... !
    Иначе защо обществото ти ще събира бежанци от кол и въже , без скруполи ?
    Само не ми казвай ,че го правиш от благоволение и т.н....
    Тук големия въпрос е ....кое общество се намира по близо до фактора живот !

23. 23 Профил на potrebitel3
    potrebitel3

Хитлер искал да направи всички еднакви, като премахне "несъвършените".
    Но почти всички характеристики на биологичните видове имат друго разпределение: "нормално". То има графика камбанка (кокиче) обърната с отвора надолу. По средата в издутата нагоре част е масовия случай, а в двата края - по-особени случаи. Това е нормално.
    Опитът да се изкриви нарочно разпредението лесно преливат в насилие.

Затова борбата с насилето в някой негови форми, чрез изкусвтени декларации, е също деформация и насилие.

Например, ако обявим, че е насилие:
    "А казва на Б че е глупак, когато Б постъпва глупаво." . (Алтернатива - да си говорим само положително, наказваме всеки несъгласен)
    Като накажем А, на практика може да извършваме насилие срещу невинен - А.

24. 24 Профил на log_on
    log_on

До коментар [#9] от "proza":Дали ще е генетично обусловен пола или не, на кого му пука, ===========А бе пука им на хората ! Явно някои са видели безнадеждността на проблема , и вземат радикални мерки.Европа например събира хора от всякъде , за да не се превърне в старчески дом !Ако демографския проблем е видимата заплаха , то педер@стият@ е невидимата !
    —цитат от коментар 18 на eti mehter

В България има над 200 000 бездетни семейства. Ин витрото на голям процент от тях/където мъжът е с репродуктивни проблеми/ се прави с донорска сперма от гейове и трансове. В момента има хиляди и десетки хиляди деца реално на мъже с нестандарна ориентация родени от жени иотглеждани от хетеро мъже.

25. 25 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще

До коментар [#23] от "potrebitel3":

Нормално срещу девиантно е такава глупост както екстроверт срещу интроверт.
    Прост пример: Бог кого облагодетелства в паяжината- паяка или мухата?

26. 26 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще

До коментар [#24] от "log_on":

Откъде реши, че принципно спермата идва само от гейове и трансджендъри?

27. 27 Профил на Ivan_

Ети,
    пак демострираш пълно непознаване на историята!
    Огромни маси от хора са се движили по планетата от хиляди години, миграцията не е нищо ново.
    Поне турска или българска история не си ли чел някога?
    И двете държави (както ги познаваме в момента) са създадени от народи, които са се преселили от другаде.

Може ли да си толкова "горд" с незнанието си?

28. 28 Профил на eti mehter

До коментар [#21] от "Светлото бъдеще":
    Когато генетичната карта се запълни на 100 процента, евентуално ще има такава.
    Ха да видим !
    Припомни ми за ония години , дето ни обесняваха да вярваме в ....Светлото бъдеще. ...

29. 29 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще

До коментар [#28] от "eti mehter":

Говориш пак за нещо друго.
    Когато дойде време да не е нужно да взимаш диагноза от втори или трети лекар, ще разбереш какво значи точна наука.

30. 30 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#27] от "ivan_":

==========
    Това е верно разбира се !
    Винаги обаче е ставало по естествен път , а не по брутален и насилствен начин.
    Днес ....ако ти умишлено палиш къщата на някой , а после му казваш да дойде у твоята ....е неописуема подлост ....!
    А след това , като е дошъл у дома ти , почнеш да му налагаш ....това да облича , онова да яде , иначе да живее.....това е античовешко ....вие му викате интеграция !
    НИКОГА в човешката история не е ставало така ....но днес е факт , с непредсказуеми последици !

31. 31 Профил на znayko84
    znayko84

Всеки истински ветеринарен доктор ще Ви каже, че хомосексуални има и при животните. При това процента е горе-долу като при хората. Следователно е въпрос на генетика, а не на ментални настройки.

До коментар [#22] от "eti mehter":

Ти също не можеш да докажеш недвусмисленно кое е по полезно за развитието на обществото,дали събирането или разпръскването на разни бежанци,дали отстраняването на всички различни или тяхното приемане,какво е фактора "Живот"най обща фраза зад която стои представата ни за еволюцията,многообразието на видовете е направило възможно разумния човека не обратното.

33. 33 Профил на daskal1
    daskal1

Значи "Медицинското училище" на университета "Джонс Хопкинс"? Ако това е "училище", то Медицинския в София е?
    Търсете адекватност на превода, не буквализъм. Само да не ви чуят в училището по журналистика "Медил", или това по мениджмънт "Келлог" - и двете са в Нортуестърн университет в Чикаго (по точно Еванстън) :-)

34. 34 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#27] от "ivan_":
    Може ли да си толкова "горд" с незнанието си?
    ========
    :).......върнах се в 15 век , аз .....за да оцелявам.....
    Бих ти препоръчал и на теб същото , но едва ли би ме разбрал правилно !

До коментар [#21] от "Светлото бъдеще":

Съгласен,безспорно това единствения адекватен начин.

36. 36 Профил на daskal1
    daskal1

До коментар [#32] от "klimentm":

Интересна ми е версията ти за "обратното" предвид развитието на разума и състоянието му днес :-)

37. 37 Профил на log_on
    log_on

До коментар [#24] от "log_on":Откъде реши, че принципно спермата идва само от гейове и трансджендъри? Аз със същата лекота мога да кажа, че жена, която е сменила пола си, би следвало да има проблем с сперматогенезата. А моето твърдение е сравнително по-лесно доказуемо.
    —цитат от коментар 26 на Светлото бъдеще

Не съм решил. Сестра ми работи в такъв център - от типа спермобанка.
    Всеки ден е в контакт с кандидат-донорите и им прави изследванията преди да ги одобрят за донори.

38. 38 Профил на Ivan_
    Ivan_

До коментар [#30] от "eti mehter":

Ети,

приятелю, без лоши чувства, но кое точно не разбираш от следното:
    "демострираш пълно непознаване на историята"

Спри да пишеш по норматив и вземи малко да попрочетеш неща.
    И имай в предвид, че липсата на познания при теб предполага месечно четене докато достигнеш някаква базова информираност.

За конкретното ти писания за "Винаги обаче е ставало по естествен път", обясни го това на евреите (примерно покрай Египет в древността) или на африканците (примерно през "робския период").
    Ако не си чел история поне някакава литература, филми игрални (не исторически ) не са ли ти попадали?

Може ли толкова пък да си незапознат или пък не мислещ?

П.С. Не ти пиша това с някакви лоши чувства, опитвам се да ти помогна.
    Не можеш да си защитиш тезите, (а някой от тезите ти са съвсем коректни) като се аргументираш с безмислици или некоректни от фактологическа точка неща.

П.П.С. Подлоста не е чужда на хората, Ети, недей толкова да се учудващ. Има я, имало я е и за съжаление ще продължи да я има, част от природата начовека е.

39. 39 Профил на daskal1

До коментар [#21] от "Светлото бъдеще":

Защо, "алабализми" като правото и психологията са за случаи когато, не дай боже, влезеш в сериозен конфликт със семейството си за религията и това прерастне в масов конфликт, евентуално с въоръжени стълкновения.

40. 40 Профил на log_on

—цитат от коментар 26 на Светлото бъдеще

Ако жена е сменила пола си- това са десетки случаи максимум.
    Другите са милиони/гейовете/ и може би стотици хиляди /трансджендърите/.
    Като на повечето от тях сперматогенезата си е в норма.

41. 41 Профил на Ivan_
    Ivan_

До коментар [#34] от "eti mehter":

Напротив разбирам те (поне така смятам).
    И самият аз съм направил сериозна промяна в живота си (не за да оцелея), за да живея спокойно и хармонично.

42. 42 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще

До коментар [#37] от "log_on":

И в бланката ги питат дали са гейове?
    Ей, това е вицът на деня.

До коментар [#39] от "daskal1":

"Светлото бъдеще"има предвид че и двете неща нямат научно обоснование и са продукт на етиката естетиката или морала,все ирационални неща за които нямаме непосредствен опит от заобикалящото ни.Те са полезни за обществото като целесъобразност .

44. 44 Профил на Ivan_

Нещо към теб:)
    Снощи слушах на живо (музиката беше запис, нямаше оркестър) опера на плажа.
    Собственикът на едно чирингито (капанче, дървено върху пясъка на плажа), всяка неделя има програма със музика на живо и снощи беше оперна нощ. Беше доста добре с оглед на мястото на изпълнението и продължи около 3 часа с почивки разбира се, трима изпълнители, казаха, че са от Мадрид ако правилно разбрах.

Това можеш да го разкажеш на съпругата си, за "подслаждане" представянето на южна Испания.
    Въобще мислете за тук по-скоро като за Флорида (Маями), отколкото като за Аризона (някое селце). Надявам се приемът ми да е уместен.

Относно статията, след като тръгват да правят подобни изследвания, докъде стигнаха с базовото познаване на гените и ДНК, те не бяха ли все още "слабо позната територия."

45. 45 Профил на log_on
    log_on

До коментар [#37] от "log_on":И в бланката ги питат дали са гейове? Ей, това е вицът на деня.
    —цитат от коментар 42 на Светлото бъдеще

На гей-парадите ги различавате и без да сте завършили висше по ''специалността''.
    Мислите ли,че са тайна при спецовете с медицинско образование ?

46. 46 Профил на Светлото бъдеще

До коментар [#39] от "daskal1":

Право ли използваш, за да уреждаш семейните спорове вкъщи? Като казвам право имам предвид закона. Едва ли.
    Какво и как да кажеш си зависи от теб. В крайна сметка не е мой проблем дали чуждите вярвания са нелепи алабализми или не.
    Ако повечето хора не могат да защитят твърденията си по никакъв начин, тогава защо говорят глупости?

47. 47 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще

До коментар [#40] от "log_on":

А сега де! Трансджендъри ама без смяна на пола?
    Че това са си лесбийки и геойве, нищо повече.

48. 48 Профил на ahasver
    ahasver

До коментар [#23] от "potrebitel3":Т.е. искал да постигне равномерно разпределение (термин от вероятности и статистика) , с графика хоризонатлна права линия.

Далече си от вероятностите и статистиката. Отстраняването на + и - на две или три стандартни отклонения не води до хоризонтална линия.

49. 49 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51

До коментар [#23] от "potrebitel3":
    "
    Хитлер искал да направи всички еднакви, като премахне "несъвършените".
    Опитът да се изкриви нарочно разпредението лесно преливат в насилие."

Прав сте, това е така нареченото Гаусово разпределение.
    И точно съгласно него, и установените научно конкретни цифри, не само сред хората, но и сред животните ( за бозайниците съм сигурен) около 9 % са хомосексуални.
    Защо е така, дали е генетична грешка или нещо друго е предмет на различни изследвания, но очевидно не е ( или поне не е водещо) влиянието на среда, възпитание и прочее.
    Що се отнася до трансексуалността, поне както изглежда, при някои от тези 9% влиянието на процесите в тялото и/или психиката са толкова силни, че те стигат до желание за смяна на пола.
    Друг въпрос е след това дали проблемите им са решени или просто сменят вида си.
    Не мога и не ми е работа да преценявам, доколко тези проблеми са социално значими и дали си заслужава за тях да се изразходват средства, вместо за други, по-смислени цели.

50. 50 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#32] от "klimentm":

=========
    Да , макар и да имам поводи да ти опонирам !
    Но аз съм оставил нещата на самотек.....
    Не аз а ти вдигна параболата за последните 200 години ....време/научно технически прогрес ! Ти използва науката , с цел надпревара за трупане на богатства и върховенство ! Ти наруши хилядолетни природни закони ! Теб не те хваща сън , някой да не "натисне копчето" преди теб ! Ти ...ти ...ти...!
    При мен тоя проблем го няма. Но не си мисли , че предците ми са нямали такава възможност. ...имали са ! Не са го сторили обаче. ..и навярно са имали нещо предвид.....

Bukalemun

До коментар [#36] от "daskal1":

Нека да прибегна до пример от Историята която както знаеш недолюбвам.
    Падането на Римската империя в ръцете на варварите е изглеждало вероятно като цивилизационен крах от гледна точка на хората живеещи в нея по онова време,от наша гледна точка днес обаче това е направило възможно съществуването на Европа такава както я познаваме днес,тоест случилото се не е било чак толкова страшно!

52. 52 Профил на Светлото бъдеще

До коментар [#50] от "eti mehter":

Моето момче, всеки човешки прогрес, от огъня и топлата вода до сега, е нарушаване на природни закони. И не, не в смисъл, че ги нарушаваш, а ги разбираш по-добре.
    На теб може да ти е гадно и да не разбираш нищичко, ама това си е твой проблем.
    Такъв тип фанатизъм описвах по-горе.

До коментар [#50] от "eti mehter":

Прочети и ти това което съм писал на даскал1 и ми кажи вярно ли е или не?

54. 54 Профил на ahasver
    ahasver

До коментар [#30] от "eti mehter":Винаги обаче е ставало по естествен път , а не по брутален и насилствен начин.

Хич не ти е ясна историята и двигателите и. Да си чувал за хуни, монголи? Всички големи придвижвания на хорски маси са били принудителни. Знаеш ли какви клането са падали в древността? Питай вестготите защо са преминали през цяла Европа и цяла Северна Африка докато направят държава в Тунис? Евреите защо са бягали от Египет?
    Хартата за правата на човека и разните хелзингски и други комитети са модерно изобретение.

55. 55 Профил на Ivan_

+

56. 56 Профил на daskal1
    daskal1

До коментар [#46] от "Светлото бъдеще":

Не е въпрос конкретно за теб, макар да се пошегувах, но като цяло проблематиката на семейните кофликти и ескалирането им до развод налага ползването на адвокатски услиги и вземането на съдебни решения по доста конкретни въпроси - финанси, деца и т.н.
    Съгласен съм че нормите на общественото съжителство са арбитрарни и установявани като масова формула за управление, със своите девиации. Макар че по образование би трябвало да съм по-близо до цифровите доказателствени моменти, с опита и възрастта все повече разбирам важността на личностните фактори.

57. 57 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще

Да обяснявате на фанатик смисъла на еволюцията е загуба на време.
    Собственото израстване е проблем на всеки един от нас. Колкото и да искате акъл не се налива с фуния. То, затова и образованието дава кофти резултати.
    Повечето хора не могат да мислят нито самостоятелно, нито критично.
    Затова простотията владее света.
    Ген за абстрактно мислене би бил истинска революция, но дори и да е толкова простичко, никой няма да има интерес да го въведе в масова експлоатация.

58. 58 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще

До коментар [#56] от "daskal1":

Е, колегата по-горе спомена Гаусовото, нормално разпределение. Ама как го прилагате в биологията, как точно го изчислявате определено би ми било интересно да прочета.

59. 59 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#38] от "ivan_":
    демострираш пълно непознаване на историята"
    Спри да пишеш по норматив
    Да спра ли ...добре !
    Тогава по същество. ..
    Имам все по големи основания да твърдя ,че (особено) след 5 ти век , нещото на което викаш история , днес не е точно това което подразбараш под този термин ! Историята за съжаление , днес не е само наука , ivan !

60. 60 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2677 Гневно

За всеки човешки проблем не можем да спорим чий е най-верен отговор.
    Аз залагам на учените, след това идват поетите, философите, свещениците ... но политиците ТРЯБВА да бъдат напълно изключени.

подпис
  61. 61 Профил на daskal1
    daskal1

До коментар [#51] от "klimentm":

Аз също съм привърженик на идеята за обществената хомеостаза като системна реакция, стемежът към баланс след големи кризи водещи до смяна на обществената парадигма. Историята води запис на процеса, по-добър или по-лош, но тя е рефлектиране пост фактум.

62. 62 Профил на log_on
    log_on

До коментар [#40] от "log_on":А сега де! Трансджендъри ама без смяна на пола? Че това са си лесбийки и геойве, нищо повече.
    —цитат от коментар 47 на Светлото бъдеще

Трансджендърите ги водят поредната бизнес ниша.
    От категорията -един от 31-ия пол/за сега/,които са открити естествено в САЩ.
    Дясната ми ръка е мъжка или женска -съответно аз вече не съм мъж /или жена/
    Дай да прекратим тези нелепости. Или поне да обясним на хората ,че става въпрос за пари -за мноооооого пари.
    И за дисекция .....на жаби.

63. 63 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще

До коментар [#61] от "daskal1":

Обществена хомеостаза е оксиморон.
    Като религия на мира или религия на любовта.

64. 64 Профил на daskal1
    daskal1

До коментар [#44] от "ivan_":

Дано не е като Маями, там операта, с изключение на тесен кръг хора посещаващи конотеатрите предаващи матинетата от Метрополитен, не е на почит. Реално, ние сме в северна Флорида :-)
    А пропо статията, не виждам причини за особена възбуда сред публиката, явно има проект който е намерил финансиране, дали ще отговори на въпроса за механизмите на транссексуалността или не, ще има работа за някои, включително и аспиранти от чужбина, ще се направят докторати, какво толкова?

65. 65 Профил на Ivan_
    Ivan_

До коментар [#59] от "eti mehter":

Да, Ети,
    сложно е да представиш правдиво събития от миналото, и разбира се има винаги желания за интерпретации в полза на "силните на деня".

Но има неща, които се наричат "исторически факти".

Като начало запознай се поне с "историческите факти" относно дадена тема, след това имай претенции, да разясняваш евентуални интерпретации.

66. 66 Профил на daskal1
    daskal1

До коментар [#63] от "Светлото бъдеще":

Ако нямаше един системен стремеж към равновесие (мир), ако щеш наречи го разум, досега да сме изчезнали като вид. Е, никога не е късно де...

67. 67 Профил на Ivan_
    Ivan_

До коментар [#64] от "daskal1":

Може би примерът ми не е бил съвсем уместен, но идеята ми беше че в Аризона сигурно даже няма опера.

Въпросът с изследването е, че има за цел нещо доста конкретно, а ще изследва не до там позната територия. Не виждам как точно ще си изпълни целите, но пък си прав, че бидейки научно изследване ще има ползи и ще донесе някакво познание.

68. 68 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще

До коментар [#62] от "log_on":

Ако става дума за контролиране на размножаването няма нищо против.
    Но натрапването на лъжи е престъпление.
    Имали били право да бъдат обидени ...

69. 69 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#53] от "klimentm":

Вярно е ....случило се е това !
    И в ком. 54 , ahasver е дал ...и то няколко подобни примера .....
    Друго имах предвид....
    Ако Ханибал е ударил Рим , прегазвайки Алпите със слоновете си , той е имал много по къси цели ....
    Със сигурност не е целял да прекрои Европа в днешния и вид....вероятността клони към нула !
    А днес. ....днес сме свидетели на нещо съвсем различно. ...
    Дори и от ООН ни предупредиха да свикваме ....без да казват реалната причина.

70. 70 Профил на Xumpomo name

До коментар [#22] от "eti mehter":

а обществата дето само знаят да се размножават, да не си мислят че се много по-перспекетивни, или да се самозаблуждават, че са богоизбрани. Това всеки го може, и във фермата прасетата имат по 10 прасенца, и са от избрана порода, но животът им не е особено перспективен :)

71. 71 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще

До коментар [#66] от "daskal1":

Все едно ми говориш за мото на хипарчета. Може ли един пример дал толкова уникални резултати в далечното бъдеще? Бъдете добри винаги ми звучи като дайде да дадем.
    Нагло трикче. Което винаги означава едно и също- ако не играеш по моите правила, ще те накажа.
    Не, колега, конкуренцията и войните са нещото, което движи нещата напред.
    Това е основната причина науката да дава такива уникални резултати, а в спорта винаги да има нови рекорди.

72. 72 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще

А,да, като казах конкуреция. Честна конкуренция никога не е имало и никога няма да има, защото тези правила също са арбитрарни и абсолютно произволни.
    Всеки, който може да ги нарушава, го прави, защото печалбата е огромна.

73. 73 Профил на log_on
    log_on

До коментар [#62] от "log_on":Криворазбрана толерантност, но тя идва от някакво гнусно подобие на наука, тук това е психологията. Ако става дума за контролиране на размножаването няма нищо против. Но натрапването на лъжи е престъпление. Имали били право да бъдат обидени ...
    —цитат от коментар 68 на Светлото бъдеще

От какво да са обидени,след като жена става мъж ,а пък си запазва яйчниците и ражда от.......жена си трансджендър. Цели 3 деца.
    Това и Менгеле не можеше да го измисли и да им го причини;

74. 74 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#36] от "daskal1":

=========
    Щом си го вметнал , да те питам :
    Наскоро у нас , при един диспут между теисти и атеисти , и двете страни се съгласиха с хипотезата ,че разума (zihin) , като пространство се намира някъде вън от мозъка на човека. Че мозъка е най вече нещо като приемник , реагиращ на външна среда и толкова. ...
    За теистите е ясно , но защо атеистите се съгласиха с това ?
    Има ли и подобни размишления и у вас , там ?

75. 75 Профил на daskal1
    daskal1

До коментар [#67] от "ivan_":
    А, имат - http://www.azopera.org/performances?gclid=CJ3uwqTo1tUCFdgMgQod7yMHvw

Въобще северозападна Аризона е много приятна, например градче като Седона. Феникс е голям град, а и пътят до океана оттам не е дълъг.
    А в науката и отрицателните резултати са резултати, нали...

76. 76 Профил на Светлото бъдеще

До коментар [#74] от "eti mehter":

Кой атеист се е съгласил с това?

77. 77 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще

До коментар [#73] от "log_on":

Както казах меко казана криворазбрано.
    Е, все ще намерят за какво да се разсърдят.

78. 78 Профил на daskal1
    daskal1

До коментар [#71] от "Светлото бъдеще":

И стигаме до "Фондацията" на Айзък Азимов.
    А за исторически пример не трябва да се ходи далеч - "Съглашението за Въглищата и Стоманата" и Бенелюкс, довело до мир в Европейската Общност (между Германия и Франция) , в последствие до Европейски Съюз. Това не изключва конкуренцията вътре в системата.

79. 79 Профил на daskal1

До коментар [#74] от "eti mehter":

Разбира се че има дискусии, ети, но специално тази област ми е извън кръга на внимание в момента.Интересен въпрос но не толкова нов като принцип; теорията за извънземния произход на човечеството и контрола на събитията от извънземни цивилизации (или свръхсила - бог, аллах) винаги е бил тема за спекулации.

80. 80 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще

До коментар [#78] от "daskal1":

Утописти фантасти като Айзък или братя Стругацки по-добре да ги оставим настрани, още малко ще дадеш Стар Трек или библията за примери.
    Казах дългосрочен ефект в бъдещето, 70 години е прекалено малко.
    А е много спорно дали ЕС може да се справи с Русия, Китай, САЩ, застаряването на населението си или опитите за налагане на цензура и пропаганда. Защото паралелите с 1984 на Оруел стават все повече и повече, особено като стане дума за равноправие и тънкообидни елементи.

81. 81 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#70] от "Xumpomo name":

========
    Не е така . Те не го осъзнават дори .

82. 82 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще

До коментар [#81] от "eti mehter":

Оооо, ислямският свят не се плоди нарочни с цел да завладее света с количество?
    Ти да видиш!
    Да не би да искаш да кажеш, че прости са тъпи?

83. 83 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name

До коментар [#76] от "Светлото бъдеще":

Не виждам какво общо има атеизма с някакъв философски спор. Атеизмът не е философия.
    Като дума е възникнал само заради силната реакция на религиите.
    Аз не вярвам и във феята на зъбчетета ама няма дума афеист.

84. 84 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#79] от "daskal1":
    Цитирам по памет .... :
    ...." нещото което наричаме разум , може да е и само на 1 метър от черепната ни кухина , но не и вътре в нея"......каза предстевителя на атеистите. ...
    Даскале , това моето е само въпрос ....не бия на никъде !

Bukalemun

До коментар [#66] от "daskal1":

Позволявам си да ти обърна внимание на книга която ме впечатли и озадачи,разглеждаща проблемите за които тук се дърлим,без да открива нищо ново автора има своеобразен поглед за развитието на вида Сапиенс и обръща внимание на станалото в историятана човешката цивилизация по нов начин.
    Sapiens: A Brief History of Humankind by Yuval Noah Harari
    Има и български превод издаден на скоро,автора има и друга книга"Homo Deus"която не съм чел за съжаление.

86. 86 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name

До коментар [#84] от "eti mehter":

Първо, с кво сте го черпили тоя атеист. Второ как точно атеизмът му(понеже няколко пъти натяквате за това негово качество) има каквото и да е отоношение към въпроса?
    Ако очаквате да чуете че един атеист може да е глупав, може да вярва в глупости може да има и мустак като на Сталин, ами ОК, може. Единствено ако наистина е атеист, не си обяснява липсата на ум в черепната си кутия с всевишната божия воля

87. 87 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#82] от "Светлото бъдеще":

Виж....тая тема за мен е много повече научна отколкото идеологическа ....пещо рядко в тоя форум ! Извинявай ....не ми се спори с теб , в момента. ..

88. 88 Профил на Ivan_
    Ivan_

До коментар [#75] от "daskal1":

Изненадващо за мен, но пък приятна изненада!

Според доста учени, които провеждат експерименти предпочитет експеримента да се провали, за да им покаже грешките (ако има такива).
    Казват, че ако експеримента протече по план просто ще им потвърди това, което вече знаят.

90. 90 Профил на daskal1
    daskal1

До коментар [#85] от "klimentm":

Благодаря. А пропо, "Homo Deus", която и аз не съм чел, по някакви причини е предизикала много емоционални, дори възторжени отзиви в Русия, където израелският автор е цитиран многократно. Ето едно от резюметата на книгата което може би обяснява ажиотажния и прием - (формулата как да станем "богоподобни суперчовеци")

"Центральные тезисы книги:

Организм состоит из алгоритмов. Как таковой гомо сапиенс может модифицироваться.
    Вербальные / языковый революции сопровождают людей на протяжении 70 000 лет.
    Люди живут в пределах «интерсубъективной реальности» — страны, границы, религии, деньги и всё крупномасштабное, созданное человеком.
    Люди живут в гибком сотрудничестве между различными отдельными группами людей.
    Огромная способность человека придать смысл своим действиям, позволила ему осуществлять свои многочисленные достижения.
    Гуманизм является формой религии, которая поклоняется человечеству вместо Бога. Человечество и его желания, как высший приоритет в мире, как доминанта существ.
    В двадцать первом веке, гуманизм подтолкнёт людей искать бессмертия, счастья и силы.

Технология вынудит человечество придать смысл своей жизни в новых условиях, которые возникли в ходе эволюции. Книга «Homo Deus: Краткая история будущего» пророчествует переход человечества в суперчеловечество, предстоящую замену человека разумного в суперчеловека — от Homo sapiens к Homo Deus (человекобога), наделённого сверхъестественными способностями, такими, например, как вечная жизнь и вечная молодость."

91. 91 Профил на daskal1
    daskal1

До коментар [#84] от "eti mehter":

Ети, и за момент не се съмнявам че водим нормален разговор.
    Успехи!

92. 92 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще

До коментар [#83] от "Xumpomo name":

Хубаво, използвай думата учен. Обаче има учени, които вярват.

93. 93 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще

До коментар [#87] от "eti mehter":

Та, мюсюлманите глупави хора ли са, защото нарочно се плодят беконтролно като зайци?

94. 94 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще

До коментар [#86] от "Xumpomo name":

Води си записки от класовете врагове и неверниците.
    Кой знае може па да е запомнил правилно.
    Немалко атеисти са комунисти, а комунистите не са хора, така че ...

До коментар [#74] от "eti mehter":

Подобни въпроси съществуват от зората на човешката цивилизация,дали разума е обективната ни представа за света,дали е начина по който го "познаваме",дали е онова вътрешно'аз' онзи аватар с който се намираме в непрекъснат диалог,дали не е нещо съвсем различно и извън нас което не ни е съдено да познаем, за всяко обяснение си има собствен клон на философията които се наричат разионализъм,емпиризъм,позитивизъм и какво ли още не и никое от тях няма достатъчно всеобхватно обяснение нито на "Разум" нито на "Душа" нито за "Човек"

96. 96 Профил на eti mehter
    eti mehter

До коментар [#95] от "klimentm":
    ======
    Защо ?
    Кое пречи ?
    Бариера ли има някаква ?
    Не беше ли човешкия интелект най висша форма на биологическо съзнание ?
    Докога ще чупим научно технически рекорди , без да дадем отговор на толкова елементарни въпроси ?
    Или ложе би въпросите са неправилни ?
    Да не би мозъка ни като човешки орган да работи единствено на принципа на съвременния компютър ?
    Виж снимката ....колко безнадеждно са хванали човешките ръце мозъка !

98. 98 Профил на Ivan_
    Ivan_

До коментар [#93] от "Светлото бъдеще":

Това от къде го измисляш?

Имам приятели мюсюлмани, никой от тях няма повече от три деца, което не ми изглежда на ненормално.
    Имам и позната холандка, която е християнка и има 12 дъщери плюс първо момче починоло...

хайде да бъдем сериозни и да го обръщаме отново на писане на матри и пожелания!

Модератора е неадекватен!

До коментар [#96] от "eti mehter":

Мисля защото човешкият интелект е все още твърде млад и за сега само надничаме през ключалката на вратата на онова което наричаме научно познание.

100. 100 Профил на Ivan_