Ще залеят ли Източна Европа хиляди дизелови коли от Германия

Стотици хиляди не толкова стари коли от Германия могат да деформират и пазара на нови автомобили в Полша.

© DW/dpa

Стотици хиляди не толкова стари коли от Германия могат да деформират и пазара на нови автомобили в Полша.



Ако Германия наистина въведе премия за връщане на старите дизелови автомобили, много от тези коли могат скоро могат да се озоват в Полша. А тази перспектива плаши полските търговци на автомобили, разказва Паул Флюкигер за "Дойче веле".


Дизеловите автомобили хич не вървят в момента на пазара, твърдят в полската автокъща "Global Imports" от Гданск. "Все повече бягаме от дизела", казва един търговец и добавя, че фирмата внасяла вече много рядко дизелови коли. "Ако въобще, то тогава предимно от Германия и лично шефът ги поръчва", добавя служителят.


Търговците на автомобили втора употреба обаче не изключват едно очаквано събитие да промени нагласите. Става въпрос за обсъжданата в момента в Германия нова екологична премия за връщане на старите дизелови автомобили. "В бранша много се говори за това", казва един автотърговец от Гданск. Никой засега не знае как новата премия у съседите ще повлияе на полския пазар за стари коли. "Засега всички изчакват", допълва той.




По данни на полски журналисти, заети в бранша, собствениците ще започнат да получават въпросната премия чак след като по-голямата част от старите дизелови автомобили вече е предадена за скрап. Фолксваген и Ауди обещават да изплащат до 10 хил. евро за подмяната на стара с нова кола - една невероятна сума за поляците.


А ако не отиват за скрап?


В специализирани статии обаче четем и това: БМВ, Мерцедес и Тойота се готвят да изплащат по 2 хил. евро за стара дизелова кола (на поне 7 години или повече) по екологичния стандарт ЕВРО 4, без обаче да унищожават върнатите коли. В тази връзка много полски издания пишат, че е много вероятно тези автомобили да попаднат на полския пазар. През 2016 година БМВ е заемала шестото място сред най-търсените коли от полските автотърговци. Тойота и Мерцедес са били съответно на девето и десето място в тази класация.


От 2011 година полският пазар за автомобили втора употребарасте постоянно. Само от 2015 до 2016 е отчетен ръст от 20 процента, сочат данните на Полското сдружение на автомобилните фабриканти (PZPM). Новите регистрации се разпределят така - две трети са коли втора употреба и 1/3 нови коли.


Годишно в Полша биват регистрирани по 1,5 милиона лични автомобила, като над половината от тях (54%) са коли на възраст над 10 години, които съответно нанасят сериозни поражения на околната среда. Колкото до това, че Полша е и транзитна страна за много стари автомобили, отиващи още пó на изток, този факт не тревожи особено търговците на употребявани автомобили. "Основният въпрос е фактическата реализация на тази екологична премия в Германия. Ако старите дизелови автомобили не трябва да бъдат предавани за скрап, ще бъдем изправени пред сериозен проблем", казва председателят на PZPM Якуб Фарис.


Той обаче не вярва, че Берлин ще прехвърли екологичния проблем с дизеловите автомобили на няколко километра източно от река Одер, по която преминава границата с Полша. Ясно е обаче, че дизеловите автомобили, произведени между 1992 и 2009 година (ЕВРО 1 до ЕВРО 4), ще заминат за Източна Европа, ако не подлежат на задължително унищожаване. Там няма ограничения за тях и те ще могат да си се движат напълно редовно.


"Това би било катастрофа"


"Тези коли ще поевтинеят значително, което ще ги направи много търсени в Полша. Стотина хиляди 7-годишни дизелови автомобила няма да бъдат някаква голяма драма.


Но един милион стари дизелови модели ще бъдат истинска катастрофа", допълва Фарис. Той очаква този остарял автомобилен парк да подбие цените не само на автомобилите втора ръка, но и на новите коли.

Коментари (45)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5384 Неутрално

    фандъкова и бойко няма да позволят ! Освен срещу едни суджуци !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1325 Неутрално

    Ние не сме манаааджии, ще ги доизхабим, докато го докараме на токови автомобили.

  3. 3 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 1120 Неутрално

    "Но един милион стари дизелови модели ще бъдат истинска катастрофа", допълва Фарис. Той очаква този остарял автомобилен парк да подбие цените не само на автомобилите втора ръка, но и на новите коли."
    И очакванията му ще се сбъднат. И нас няма да ни отмине тази вълна, и тук ще се заринем от стари дизелови коли. И тогава ще настане направо екокатастрофа, която ще доведе много неприятности на хората.

  4. 4 Профил на Подуенски нюанс
    Подуенски нюанс
    Рейтинг: 469 Неутрално

    Жалко. Точно продадох баничарката.

    Сидо
  5. 5 Профил на lechevalier
    lechevalier
    Рейтинг: 731 Неутрално

    Не разбрах за кого ще е катастрофата?

  6. 6 Профил на yellow_hater
    yellow_hater
    Рейтинг: 557 Неутрално

    Нищу чудно.
    Честито на печелившите!

  7. 7 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4786 Неутрално

    Ако са с Евро 6 - може, други не🚫🛇

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Nada Tomba, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  8. 8 Профил на aboto
    aboto
    Рейтинг: 497 Неутрално

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Ядат ти си суджуци майче !
    Ти му говориш за дизел - той суджуци мечтае !

  9. 9 Профил на lol
    lol
    Рейтинг: 1366 Весело

    До коментар [#5] от "lechevalier":

    за германискя работник, сега пак ще го бият да взима заеми за нова кола. едно време айде юруш на дизела, сега на бензин а догодина на ток... абе да се харчат пари и да бълват заводите... за природата не за друго :Д

  10. 10 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1830 Весело

    Жалко. Точно продадох баничарката.
    —цитат от коментар 4 на Сидо


    Много добре си направил, скоро ще има нов внос, 2010 по 1000 лева, 2005 по 500.

  11. 11 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 7017 Неутрално

    Очертава се ударно прибиране на автобоклуците на държавите-производителки от страните от източния блок

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  12. 12 Профил на Подуенски нюанс
    Подуенски нюанс
    Рейтинг: 469 Неутрално

    До коментар [#10] от "usero":

    Ама изгубИх премията!

    Сидо
  13. 13 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4963 Неутрално

    В Дупнишко харесаха това!

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  14. 14 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3562 Неутрално

    До коментар [#3] от "proza":

    При нас, положението е малко по-различно...! Даже, няма да е никак зле старите коли, които се внасят да имат Евро 4. Ама те и толкова нямат...! Просто в България може да внесеш, всякакъв автомобилен отпадък и няма никакви проблеми.
    Проблемите в българските градове са не толкова от колите, колкото от огромния прахоляк и мръсотия, които ни заливат, следствие на ниската ни култура и липсата на хигиенни навици и елементарно съзнание в голяма част от хората. Да не говорим за, отоплението на твърдо гориво...!
    Другия проблем. Масовите кражби на катализатори...! Да те е страх да си оставиш колата някъде, че после трябва да си приготвяш 3-4 хиляди за друг катализатор...! Естествено, полицията не знае за такъв проблем...!

    Бивш tww09306483.
  15. 15 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2203 Неутрално

    Очертава се ударно прибиране на автобоклуците на държавите-производителки от страните от източния блок
    —цитат от коментар 11 на neut


    Те за това и ни приеха в ЕС, да не мислиш че е за друго. Въобще когато е за краставиците и щастливите кокошки общи стандарти, когато е дали да ядем и дишаме отрови общите стандарти изчезват.

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  16. 16 Профил на liubo...otdale4
    liubo...otdale4
    Рейтинг: 442 Весело


    Поляците имат голям опит с германски автомобили.

    Излезе и виц, реклама на туристическа фирма от Мюнхен:

    "Посетете Полша, колата ви е вече там!"

  17. 17 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1873 Неутрално

    Положението си е направо тревожно:), не ще ни залеят, а направо ще ни удавят, макар че статията повече се тревожат за поляците, а не за нас.
    Като няма буря, ще си я измислим, колко му е, важното е да има непрекъснато някакви бомби и ние да се тюхкаме.
    Какви са в момента колите в Полша не знам, но у нас се вижда, че голяма част от парка си е стар и респективно ако тръгнат да ни заливат тези коли, положението или ще е същото, а може и леко да се подобри.
    А ако искаме не стари, а нови екологични коли, трябва да си оправим крадливата държава и не по-малко крадливия бизнес, да бачкаме бая повече от досега и никой няма с нищо да ни залива, ще си купуваме нови.

  18. 18 Профил на stef
    stef
    Рейтинг: 485 Гневно

    Ако са с Евро 6 - може, други не🚫🛇
    —цитат от коментар 7 на hamiltonF1


    Тия Евро стандарти са празни приказки - практически дори Евро 3 не могат да спазят дизелите по отношение на азотните окиси, какво остава за Евро 6.
    Ако някой си мисли, че като кара Евро 6 не замърсява е в огромна заблуда. Просто няма как да признаят, че и новите дизели са за скрап...
    Поредната гигантска измама...

    https://goo.gl/AbthPf
    https://goo.gl/bwdCkb


    Stef
  19. 19 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#2] от "442":

    Появи ли се джип електрик с пробег поне 350 км бих си купил веднага.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  20. 20 Профил на znayko84
    znayko84
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Тия дни бях във Велинград. Бул. Съединение е прекрасна улица за разходка. Въздухът чист, докато не мине дизел. А такива много. Избушени БМВ-та, Мерцедеси и разни джипове, които като подадат леко газ настава нещо страшно. Смърди та се не трае. Направо ми се развали настроението. Уж курортен град, а смърди... А като си помисля, че и детете го дише това, честно исках да ги пребия тия идиоти....

  21. 21 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#17] от "tsvetko_51":

    Положението ще се подобри- ще можете да карате по-нови и по-евтини дизеляци.
    Но мръсният въздух ще продължава да трови и убива.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  22. 22 Профил на marks_nazi
    marks_nazi
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Чист дизел!нали така беше рекламата

    Долу рушистите и фашистите
  23. 23 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10873 Неутрално

    Това е статия тип "една жена каза" :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  24. 24 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#20] от "znayko84":

    Можеш само да го осмееш, нищо повече. Акъл не може да се налее.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  25. 25 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#23] от "penetrating":

    Напротив, аз съм на същото мнение. Дали ще стане 2020 или 2040 е все тая.
    Елементарна икономическа логика.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  26. 26 Профил на Торбалан
    Торбалан
    Рейтинг: 722 Любопитно

    Фолксваген тепърва ще си плащат за дългогодишните измами ...
    http://www.telegraph.co.uk/business/2017/06/13/vw-faces-super-claim-dieselgate-uk-netherlands-motorists-join/

    Напоследъл се опитват да подменят темата с твърдението, че "нашите дизели са най-чисти в сравнение с дуги"... Да, бе!

    Freedom is never more than one generation away from extinction. We didn't pass it to our children in the bloodstream. It must be fought for, protected, and handed on for them to do the same. Ronald Reagan
  27. 27 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#15] от "Fred - Дневник, защо скапахте дизайна?":

    Сами си го причинявате.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  28. 28 Профил на evtimvz
    evtimvz
    Рейтинг: 951 Неутрално

    Тук се говори само за леките автомобили и по-малките ванове. Какво ще се прави с камионите, корабите (на мазут) и много други такива. А самолетите - керосинът е също по-тежка фракция на петрола. За тях защо не се говори.

  29. 29 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 225 Весело

    До коментар [#28] от "evtimvz":

    Елън Мъск, не само той, има и друга, разработва батерии за тирове, а технологии като Hyper Loop ще разбият самолетния бизнес.
    За корабите още е рано.
    Огромните кораби все пак имат чудовищни двигатели.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)
  30. 30 Профил на evtimvz
    evtimvz
    Рейтинг: 951 Неутрално

    До коментар [#29] от "Светлото бъдеще":

    Hyper Loop технологите - може би след 20 години и то в ограничен мащаб. Праедставяш ли си вакумни тунели - това е Hyper Loop. Единични конструкции, може би. Но да опасват магистралите - малко на утопия ми се вижда. По-ефективно ще е железници с електричество.

  31. 31 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1543 Любопитно

    До коментар [#29] от "Светлото бъдеще":


    пък в Германия слагат тиранти на магистралите да видим кой е по на далавера

  32. 32 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1491 Неутрално

    Нищо, ама нищо не може да ме застави да карам на нещо различно от пропан-бутан, докато електрическите автомобили не станат достъпни за кесията ми.
    Дано да доживея дотогава.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  33. 33 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3441 Неутрално

    Я немците първо да си платят глобите и после да умуват. Може друг акъл да им дойде.

  34. 34 Профил на joro4900
    joro4900
    Рейтинг: 725 Неутрално

    До коментар [#28] от "evtimvz":

    До коментар [#28] от "evtimvz":
    „Тук се говори само за леките автомобили и по-малките ванове. Какво ще се прави с камионите, корабите (на мазут) и много други такива. А самолетите - керосинът е също по-тежка фракция на петрола. За тях защо не се говори.“

    Говори се, даже много се говори, при предизборното клатене на гората винаги много се говори и то най-вече безмислици, нужни за отвличане на вниманието от главните проблеми(напр. бежанския, струващ на немския данъкоплатец 30 млд. годишно) Така е сега в Германия. Да сте чули за такъв проблем в друга европейска държава? 50 години никой не се сети да повдигне този въпрос, въпреки че „проблема“ съществува. Сега от гафа на Фолксваген с лъжливия софтуер се правят нови спекулации и то от почти всички партии в Германия. Проблемът при големите дизелови двигатели(камьони, автобуси и др) почти не съществува, вследствие на големия обем и характеристиката на изгаряне на горивото. Повечето мотори са и с водно впръскване, а новите са с т.н. „синя течност“ постъпваща в мотора заедно с горивото и неутрализираща азотните окиси напълно. Така е и при по-високия клас леки автомобили. Инсталирането на такава система струва около 1500-2000 Евр. и оскъпява автомобила, докато фалшивия сфтуер е на цена 200-300 Евр. Така че т.н. „премии“ ще се изразяват в това, че фирмите-производители ще бъдат задължени да инсталират системата безплатно, но потърпевшите ще си плащат данъка в/у тази сума. От което фискуса печели. За сега се спори за цената и срока. Това обаче изисква време(1-2 години). Другото е нов софтуер намаляващ азотния окис, но само около 10%. Забрана на движението на диз. коли така и няма да се случи, а няма и за какво. Няма как да бъдат спряни(в Германия) 25 мил. дизелови коли и това да остане без последствие, главно в икономически и политически аспект. При самолетите имате турбина, там проблем е само СО2.
    Друго преливане от пусто в празно е забраната изобщо на моторите с вътрешно горене до 2030/2040 като напълно трябва да бъдат заменени с електрически. Пак пълна утопия. Лобистите на електро автомобилите и те са в настъпление...
    Спокойно, заливане няма да има.

  35. 35 Профил на joro4900
    joro4900
    Рейтинг: 725 Весело

    Едно пояснение на горния пост как се манипулира предизборно общесвеното мнение в Германия
    Fakt ist: An Arbeitsplätzen in Industrie und Handwerk sind 950 Mikrogramm/m³ Stickoxide (NOx) acht Stunden täglich erlaubt, 23-mal mehr als auf der Straße (40 Mikrogramm/m³). In Büros liegt der Grenzwert bei 60 Mikrogramm/m³.
    В бърз превод: На работните места в индустрията нормите за позволено количество азотен окис(NOx) са 950 микрограм/м3 в продължение на 8 часа дневно, 23 пъти повече отколкото на улицата(40мкг/м3). В канцелариите границата е 60мкг/м3. Коментара е излишен...

  36. 36 Профил на bbrusev
    bbrusev
    Рейтинг: 234 Неутрално

    Очертава се ударно прибиране на автобоклуците на държавите-производителки от страните от източния блок
    —цитат от коментар 11 на neut


    Въобще не се очертава, а си е настояще от много години. По-скоро за нас е положителна новина, че ще внесът по-нови коли за същите пари .

  37. 37 Профил на Stoyan Ivanov
    Stoyan Ivanov
    Рейтинг: 279 Весело

    Аз само на попитам... Не бяха ли яко препоръчвани от производители и пишман "екозащитници" дизелите като "по-еко"? При това само допреди пет-десет годинки и в същата тази Западна Европа? Не беше ли това причината в ЕС да има многократно повече дизелови коли на "човек от населението", отколкото в САЩ? И не бяха ли акцизите за дизела по-ниски, именно заради тази умишлена заблуда?
    И как мислите, дали ако токът поскъпне заради сбъркани фундаментално екоизисквания, а газта заради руски монопол, няма да накарате стотици хиляди домакинства да горят дърва и въглища?
    За един познат "еколог" питам...
    И такова... Фандъкова да включи в програмата за въздуха редовно миене на улици и тротоари, както и озеленяване на междублокови пространста, плюс паркоместа и градинки на мястото на калните уж "поляни", които сега се използват за паркиране. И глоби да включи. Особено за строителство и строителна техника.

  38. 38 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 9038 Неутрално

    Пазара се наводни и пред всеки дом има по 3 коли, коя от коя стар чайник. Лъскавите и нови са малък %.

  39. 39 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8630 Неутрално

    Много българи ще се зарадват.

  40. 40 Профил на nenaliberastiqta
    nenaliberastiqta
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Ми айде де. По доволен не мога да бъда. От кога съм хвърлил око на едно мерцедесче Г 4х4 от по старичките с ръчка ама още струва 30 хилки/евро/ нищо , че е произведено преди 15+ години. Да им ги забраняват и да ги пускат насам.

  41. 41 Профил на Yotce
    Yotce
    Рейтинг: 870 Неутрално

    Да претопиш един милион автомобила и да произведеш още един милион, за да ги заменят... Мнооого екологично, но някак нелогично. Непрестанната спирала на консумацията е това, което разрушава екологията на планетата най-много.

  42. 42 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10873 Неутрално

    До коментар [#25] от "Светлото бъдеще":

    Разликата е голяма :)
    През 2040 днешните автомобили ще са ретро и цената им ще расте :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  43. 43 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 2541 Любопитно

    До коментар [#20] от "znayko84":

    ти що ,с магарешка каруца ли се движиш

    гошо
  44. 44 Профил на Batezuzi
    Batezuzi
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Нещо не разбрах. Поляците като видят евтина кола задължително ще я купят и карат само защото е евтино... Правителството в Полша не може също да забрани дизеловите коли или поне да затегне контрола и да увеличи данъците... Ако сегашните коли са стари нима всичкия "нов" внос ще замърсява повече...

  45. 45 Профил на Светлото бъдеще
    Светлото бъдеще
    Рейтинг: 225 Весело

    До коментар [#30] от "evtimvz":

    Значи електричките, соларните панели, ветрогенераторите са с ограничено приложение?
    Разбрах, ясно.

    Колко всъщност е прост българският народ и колко трола има във всяка статия? ( Комунизмът е по-вреден от радиацията.)




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK