С какви позиции се връщат Лондон и Брюксел на масата за преговорите за Брекзит

С какви позиции се връщат Лондон и Брюксел на масата за преговорите за Брекзит

© Luke Macgregor, Reuters



Великобритания и Европейският съюз се връщат на масата за преговори тази седмица, за да продължат да обсъждат условията на Брекзит. В началото на втория пълен кръг преговори, откакто бе обявено началото през юни, ЕС иска повече разяснения от властите в Лондон, но не очаква големи успехи.


От друга страна, преговарящите от Обединеното кралство призовават евросъюза да покаже повече "гъвкавост и въображение" и да се съгласи да преговаря паралелно за "основното" споразумение за раздяла и за бъдещите търговски отношения на страната с 27-те страни членки.


Идеята среща твърда съпротива от Брюксел, чиито представители в преговорите настояват, че е необходимо първо да се решат три основни въпроса и после да се говори за търговия - правата на европейските и британските граждани, статута на ирландската граница, която ще стане външна за ЕС, и "сметката за развода".




Третият кръг от преговорите за излизане на Великобритания от Европейския съюз трябва да започне днес. ЕС призовава Великобритания този път да дойде на преговорите подготвена да обсъжда въпросите по същество. ЕС публикува по-рано тази година редица документи, подробно представящи позициите му по различни въпроси, а Великобритания публикува редица документи през последните две седмици.


Агенция ДПА, цитирана от БТА, обобщава основните различия между Лондон и Брюксел в започващия трети кръг на преговорите.


Управление и прилагане на споразумението за раздялата


Позицията на ЕС: Би трябвало да се създаде обща комисия, която да гарантира действието на споразумението за напускане и да се занимава с непредвидени ситуации. Ако общата комисия не е в състояние да постигне решение, въпросът може да бъде отнесен до Съда на ЕС.


Великобритания: Съдът на ЕС не би трябвало да има пряка роля в уреждането на споровете. Правителството иска механизъм за уреждане на споровете, който "максимално ще повиши сигурността за физическите и юридическите лица" и ще "зачита автономията на правото на ЕС и правната система на Великобритания".


Финансово споразумение


Позицията на ЕС: Би трябвало да има единно финансово споразумение с плащане в евро, което да включва финансовите задължения на Великобритания, произтичащи от бюджета на ЕС, прекратяването на членството във всички органи и институции на ЕС и участието на Великобритания в конкретни фондове и инструменти. Документът съдържа само методологията за изчисляване на окончателната сметка, но не и окончателната сума.


Великобритания: Министърът за Брекзит Дейвид Дейвис обещава да работи с ЕС за определяне на "справедливо уреждане на правата и задълженията на Великобритания като напускаща държава членка".


Права на гражданите


Позицията на ЕС: Съществуващите права на гражданите на 27-те останали държави от ЕС и Великобритания би трябвало да бъдат защитени, включително правото на придобиване на постоянно жителство. Споразумението за напускане трябва да се отнася за гражданите и членовете на Великобритания и останалите 27 държави от ЕС и членовете на семействата, които се намират във Великобритания или останалите 27 държави от ЕС към датата на Брекзит, плюс тези, които са живели там преди тази дата и на които може да са се полагали социалноосигурителни помощи като пенсии.


ЕС иска Съдът на общността да има пълна юрисдикция по въпросите, свързани с правата на гражданите.


Великобритания: Над 3 милиона граждани на ЕС, които живеят във Великобритания, ще получат защита на своя "уседнал статут" и ще се радват на същото отношение, което получават британските граждани във връзка със здравеопазването и други помощи. След Брекзит обаче те ще бъдат обект само на британското право, а не на юрисдикцията на Съда на ЕС.


Членове на семейството, които се присъединяват към "отговарящ на изискванията гражданин на ЕС" преди Брекзит, ще могат да кандидатстват за уседнал статут след пет години. На хората, пристигнали след датата на напускането, ще бъдат дадени две години, за да "регулират своя статут".


Ядрени материали


Позицията на ЕС: Брекзит също така означава, че Великобритания ще напусне Европейската общност за атомна енергия (Евратом), чиято цел е да насърчава безопасното използване и разпространение на ядрената енергия в Европа. Великобритания ще трябва да поеме задължение за гаранция, а ЕС иска тя да гарантира, че всички ядрени или свързани материали на нейна територия са управлявани съгласно международните стандарти.


Великобритания: Великобритания иска да продължи да работи в тясно сътрудничество с Евратом и да "подготви почвата за бъдещи отношения, които да са от полза за Обединеното кралство и останалите 27 държави членки". Тя обещава да спазва сегашните си задължения към партньорите от ЕС, като същевременно работи за споразумения за ядрено сътрудничество с важни държави извън ЕС, включително САЩ, Канада, Австралия и Япония.


Продължаващи съдебни и административни процедури


Позицията на ЕС: Излизането на Великобритания от ЕС не би трябвало да лишава Съда на ЕС и органите и институциите на общността от възможността да извършват процедури, засягащи Великобритания и британските жители, по въпроси, които не са уредени към датата на Брекзит.


Великобритания: Би трябвало да има ясна позиция за положението на недовършените британски правни дела пред Съда на ЕС, "за да се намалят до минимум несигурността и неуредиците за физическите и юридическите лица".


Не би трябвало да се позволява на Съда на ЕС да се произнася по каквито и да било британски правни дела, които не са били заведени пред съда към датата на Брекзит, "дори когато фактите по делото са настъпили преди напускането".


Действие на институциите, агенциите и органите на ЕС


Позицията на ЕС: Британските власти би трябвало да гарантират, че всяка институция, агенция или орган на ЕС, които може да продължат да извършват остатъчна дейност във Великобритания след напускането й, ще се ползват със същата степен на защита като преди.


Великобритания: Правителството обещава да предостави привилегии и имунитети "за ограничен период след напускането, за да даде на ЕС разумен срок, в който да приключи сегашните си дейности тук".


Стоки, предлагани на пазара съгласно правото на ЕС преди напускането


Позицията на ЕС: Стоките, предлагани на пазара във Великобритания и останалите 27 държави от ЕС преди напускането, могат да продължат да бъдат налични. Този принцип важи само за продуктови правила, а не за митнически процедури. Също така е необходимо двете страни да създадат механизми за наблюдение и канали за комуникация, за да се уведомяват взаимно за стоки, които не са в съответствие с това.


Великобритания: Стоките, които са на пазара преди Брекзит, би трябвало да продължат да се продават без каквито и да е допълнителни изисквания или ограничения, като се избягва всякакво дублиране на разрешителните процеси. Когато стоките се предоставят с услуги, не би трябвало да има ограничение за предоставянето на тези услуги.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на volrath
    volrath
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Хайде орязвайте им всичко на тия и да се махат. Аман от тях!

  2. 2 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 2271 Любопитно

    Любопитно е как ще бъде решен проблема за границата с Ирландия.

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  3. 3 Профил на Georgi Yordanov
    Georgi Yordanov
    Рейтинг: 684 Неутрално

    ... предвид скорошните анализи - позициите ще са „хлъзгави“!

    Да правим каквото трябва, пък да става каквото ще!
  4. 4 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8960 Неутрално

    С какви позиции, Великобритания само иска, Брюксел , не дава.

  5. 5 Профил на Antoaneta Ardashes
    Antoaneta Ardashes
    Рейтинг: 609 Неутрално

    цитат:
    "Не би трябвало да се позволява на Съда на ЕС да се произнася по каквито и да било британски правни дела, които не са били заведени пред съда към датата на Брекзит, "дори когато фактите по делото са настъпили преди напускането".

    mihala
  6. 6 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 12073 Неутрално

    Много сериозно разминаване в позициите (там, където британските са относително добре дефинирани)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  7. 7 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1466 Неутрално

    Няма да е лесен развода, макар че честно казано от изложеното далеч не всичко ми стана ясно.
    Но и аз съм на мнение за твърдост при преговорите с тях и за в бъдеще, много орязани права - за да направят разликата какво е да си член и какво да не си член на съюза.

  8. 8 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4518 Любопитно

    Лондон продължава най-нагло да иска ,а Брюксел има като цяло ясно изразени позиции!Кашата е тотална и се надявам,че Брюксел ще успее да накаже заслужено Лондон за островната наглост!

  9. 9 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 4153 Неутрално

    До коментар [#8] от "bat_plamen":

    Не става въпрос за наказание. Както някой от европейските политици беше казал, Великобритания трябва да получи справедливо отношение и това, което иска. Но, не и това, което ще е за сметка на ЕС.
    Великобритания гласува, за Брекзит. Проблемите на Великобритания са, проблеми на Великобритания. Всичко е бизнес и интереси. Кой, на кого и колко. За това става въпрос. Ако, Великобритания се прави, че не го разбира, проблема не е в ЕС...!

    Бивш tww09306483.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK