Кюрдите гласуват на референдум за независимост, отхвърлен от всички без Русия и Израел

Кюрдите гласуват на референдум за независимост, отхвърлен от всички без Русия и Израел

© Reuters



Кюрдите в Ирак гласуват днес на допитване за независимост на автономния им регион на фона на съпротива от централното правителство в Багдад, почти всички съседи и ООН. Референдумът, обявен преди месеци, се провежда въпреки многобройните призиви срещу него от последните дни и твърденията, че той заплашва стабилността в регина и отклонява вниманието от борбата с "Ислямска държава".


Районът на практика е автономен от 1992 г, когато съставя собствено правителство и влиза в конфликт с режима на Саддам Хюсеин. След свалянето му през 2003 г. кюрдите в Ирак договарят сериозни правомощия с Багдад и започват да привличат чужди инвестиции.


Освен в териториите, които формално са част от Иракски Кюрдистан, допитване ще има и в оспорвания от араби и кюрди град Киркук, който обаче е под контрола на последните, откакто бойците пешмерга изтласкаха от него "Ислямска държава" през 2014 г. Кюрдското правителство в Ербил обяви, че не приема решението на Ирак да уволни губернатора на Киркук заради референдума.




На референдума може да се гласува и от чужбина (за диаспората той започна на 23 септември), включително от България, дистанционно и след регистрация. При запитване на "Дневник" дали ще има и "физически" избирателни секции в чужбина и дали имат данни за регистрирани избиратели, живеещи в България, от избирателната комисия на Кюрдистан казаха, че отговорът на въпросите е на сайта им.


Кюрдите са разделени за референдума (който среща подкрепата и на някои араби) въпреки единството, което президентът Масуд Барзани се опитва да демонстрира на международната сцена, а бизнесмен от втория най-голям град Сулеймания водеше кампания за гласуване с "не". Освен аргументи, свързани с възможната бъдеща изолация на Кюрдистан, критици изтъкват и че според тях Барзани използва референдума, за да си осигури продължаваща власт в условията на изтекъл мандат (още през август 2015 г.) и парламентарна криза оттогава. Парламентът, разпуснат преди две години, всъщност се събра, за да гласува за референдума, и го подкрепи, но две от опозиционните партии бойкотираха вота и така според някои анализатори избраха да не му се противопоставят въпреки убеждението си, че моментът не е подходящ.


"Най-много две години" до независимост


Барзани, президент от 2005 г., беше преизбран на първия пряк президентски вот през 2009 г., но няколко години по-късно критиците му вече го обвиняваха в авторитаризъм и загуба на връзка с реалността. Той настоява, че референдумът няма да доведе веднага до независимост, а трябва да се използва като коз в преговорите с Багдад. Като условие да отмени допитването той поставя именно началото на диалог за независимост с иракското правителство.


Пред десетки хиляди привърженици в Сулеймания, където има много противници на независимостта, а опозицията е силна, той каза в четвъртък, че Багдад е оставил регионалното правителство на Кюрдистан без алтернативи, погазвайки конституцията. Според него от референдума до независимостта ще минат две години.


"Подготвени сме да навлезем в сериозни, много приятелски и честни преговори с Багдад, с международната общност или с подкрепата на международната общност, за да решим всички проблеми," каза той, цитиран от подкрепящата го телевизия Rudaw. "Ако трябва време, година или най-много две, за това време можем да решим проблемите. И тогава да си кажем "довиждане" като приятели."


Почти всички са против


В сряда Съединените щати в прав текст призоваха правителството на Иракски Кюрдистан да преговаря с Багдад и да не провежда референдума. И Вашингтон, както и генералният секретар на ООН Антониу Гутериш обявиха, че фокусът трябва да е върху борбата срещу "Ислямска държава". И Европейският съюз призова за сдържаност и за избягване на "едностранни действия" и нарече референдума "контрапродуктивен", застъпвайки се за териториалната цялост на Ирак.


Вицепрезидентът и бивш премиер на Ирак Нури ал Малики обяви, че Багдад отхвърля всяка възможност за алтернатива за референдума, дори ако тя е с посредничеството на ООН. Премиерът Хайдер ал Абади отиде още по-далеч и каза, че "нито сега, нито в бъдеще" ще има референдум.


И трите най-големи съседки на Ирак - Турция, Иран и Саудитска Арабия - първите две от които граничат с територии на Иракски Кюрдистан - осъдиха плана за допитването. В специално изявление Рияд каза, че се надява вотът да не се случи, защото ще е рискован за Ирак и региона и че президентът (Масуд) Барзани ще е достатъчно мъдър, за да не проведе референдума".


Турция заплаши, че ще наложи санкции на Ербил, а дни по-рано започна учения на границата с кюрдския автономен регион. Президентът Реджеп Тайип Ердоган няколко пъти предупреди, че вотът не бива да се провежда и по-рано през септември изпрати шефа на разузнаването Хакан Фидан в Ербил в опит да разубеди Барзани. В общо изявление външните министри на Турция, Ирак и Иран казаха, че вотът няма да донесе ползи на кюрдите и кюрдското регионално правителство и че са се съгласили да координират "контрамерките" си след референдума.


Говорителят на руския президент Владимир Путин Дмитрий Песков каза, че Москва подкрепя териториалната цялост на Ирак, но ще изчака да види дали резултатите от вота ще се признаят, за да коментира - позиция, която иракският премиер Абади нарече "слаба". От държавите в региона само Израел обяви подкрепа за независим Кюрдистан, а Йордания реагира сдържано и определи случващото се като вътрешен въпрос за Ирак.


B изявление преди няколко дни Франция съобщи, че няма да се противопостави на референдума.


Вотът ще приключи в 18:00 ч. местно (и българско) време, а избирателната комисия на Кюрдистан обяви, че ще е готова с първи резултати до 24 ч. след затваряне на секциите.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (44)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на stanislavdi
    stanislavdi
    Рейтинг: 1275 Неутрално

    За Израел е ясно, те де юре са във война с Ирак. За тях е добре дошло. Но Русия, ах тези корумпирани политици, Лавров и Путин имат заповед от Сечин да не се обаждат иначе ще им пресъхне изворчето с долари

  2. 2 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4375 Любопитно

    "Говорителят на руския президент Владимир Путин Дмитрий Песков каза, че Москва подкрепя териториалната цялост на Ирак, но ще изчака да види дали резултатите от вота ще се признаят, за да коментира - позиция, която иракският премиер Абади нарече "слаба".

    Бих казал слаба и неопределена позиция на Русия. Кой ще чакат да признае резултатите от референдума!? От сега е ясно, че нито съседните страни ще го признаят, нито ООН, нито САЩ, нито ЕС. Само Израел ще го признае. Това достатъчно ли е за Русия и те да го признаят!?

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  3. 3 Профил на 4ort
    4ort
    Рейтинг: 1734 Неутрално

    Как червенотиквеничковчетата ще приемат, че рассия гласува с евреите? И какво ще се случи с дружбата между двамата диктатори Путен и Ердоган и най- вече с турецкий паток?

  4. 4 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5497 Неутрално

    Сложен въпрос, но позицията на всички велики сили и ООН без Франция е осъдителна. "Борете се с ДАЕШ, пък в следващите 100 години ще видим." За Турция и Иран нещата са ясни. Те не искат да са следващите с референдум.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  5. 5 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4375 Любопитно

    До коментар [#4] от "penetrating":

    Бих добавил и Сирия, към Иран и Турция.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  6. 6 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4057 Неутрално

    УСПЕХ на Референдума и Честита Независимост.
    КЮРДИТЕ в момента са най-големият народ без своя собствена държава.
    Живот и здраве, скоро и ТАТАРСТАН, КАЛМИКИЯ, БАШКИРИЯ, КОМИ, ЯКУТИЯ.....
    също ще се сдобия с НЕЗАВИСИМОСТ !

  7. 7 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1137 Неутрално

    До коментар [#1] от "stanislavdi":

    Русия няма как да е против референдум, все пък с референдум взеха Крим, Западна Европа пък няма как да е за след като е против референдума в Крим иначе ще трябва да признае правото на референдум.
    Така че нищо общо с Ирак относно мотивити

  8. 8 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3436 Неутрално

    Турция затвори граничния пункт Хабур , от Ирак към нея .

    Bukalemun
  9. 9 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 976 Неутрално

    "Говорителят на руския президент Владимир Путин Дмитрий Песков каза, че Москва подкрепя териториалната цялост на Ирак, но ще изчака да види дали резултатите от вота ще се признаят, за да коментира - позиция, която иракският премиер Абади нарече "слаба".Бих казал слаба и неопределена позиция на Русия. Кой ще чакат да признае резултатите от референдума!? От сега е ясно, че нито съседните страни ще го признаят, нито ООН, нито САЩ, нито ЕС. Само Израел ще го признае. Това достатъчно ли е за Русия и те да го признаят!?
    —цитат от коментар 2 на Иво


    Шубелии са, а и знаят че при успешен референдум същото ще се случи и със сирийските кюрди....

    The best way to predict the future is to invent it.
  10. 10 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3436 Неутрално

    До коментар [#6] от "Hawaii":

    Живот и здраве, скоро и ТАТАРСТАН, КАЛМИКИЯ, БАШКИРИЯ, КОМИ, ЯКУТИЯ.....
    =======
    :).....и какво ?
    С какво една независима Калмикия би била по щастлива , от сегашния си статут ?
    И въобще кой би спечелил от цялата тая работа ?
    Ти ли .....мажейки филийките на Сорос и Рокъфелер ?

    Bukalemun
  11. 11 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1178 Неутрално

    Следващата война ще е кюрди срещу араби и турци.
    И кюрдите ще я спечелят.

  12. 12 Профил на stanislavdi
    stanislavdi
    Рейтинг: 1275 Неутрално

    До коментар [#1] от "stanislavdi":Русия няма как да е против референдум, все пък с референдум взеха Крим, Западна Европа пък няма как да е за след като е против референдума в Крим иначе ще трябва да признае правото на референдум. Така че нищо общо с Ирак относно мотивити
    —цитат от коментар 7 на 1001


    Но не признаха референдумите в Чечня и Дагестан. Така, че накъдето и да се обърне матушка задника й все е отзад

  13. 13 Профил на Voiko
    Voiko
    Рейтинг: 1278 Неутрално

    Изведнъж всички се загрижиха за териториалната цялост на Ирак, но забравят, че кюрдите там отдавна се стремят към независимост и през 2005 година отвоюваха автономия. Странна е позицията на ООН. Нарушава се един от основните принципи на организацията - правото за самоопределение на народите. Какъвто и да е резултатът от референдума без преговори между кюрдите и централното правителство няма да се мине. Другото означава гражданска война.

  14. 14 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4375 Любопитно

    До коментар [#13] от "voyko":

    "Какъвто и да е резултатът от референдума без преговори между кюрдите и централното правителство няма да се мине. Другото означава гражданска война."

    Това със сигурност е точно така.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  15. 15 Профил на stanislavdi
    stanislavdi
    Рейтинг: 1275 Неутрално

    До коментар [#13] от "voyko":"Какъвто и да е резултатът от референдума без преговори между кюрдите и централното правителство няма да се мине. Другото означава гражданска война."Това със сигурност е точно така.
    —цитат от коментар 14 на Иво


    Така е, преговори трябва да има. И то не само по оста Арбил- Багдад, нещо повече, по-сериозни ще трябва да са преговорите по оста Арбил-Анкара. Проблема на Кюрдистан е износа на петрол. Към момента износа минава изключително през територията на Турция, алтернативите са или неспокойна и враждебна Сирия, или още по-враждебен Иран, или през територията на Ирак.

  16. 16 Профил на planovik
    planovik
    Рейтинг: 514 Неутрално

    Единственото сигурно нещо ако успее референдума е,че много кръв ще се лее!

  17. 17 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1137 Неутрално

    До коментар [#12] от "stanislavdi":

    това кога??
    абе проверявайте си опорките
    в Дагестан не е имало че там става страшно ще се раздели поне на 10 държави (тюрки - кумиките и кавказците -аварци и сега не могат да си разделят властта)
    В Чечня имаше възможност 1991, референдума на Горбачов, но го бойкотираха,
    1993 имаше референдум , но за отделяне на Ингушетия и оставането и в РФ
    и 2003 г. имаше референдум да приемат новата конститутиця на Чечения

  18. 18 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3436 Неутрално

    До коментар [#15] от "stanislavdi":

    Проблема на Кюрдистан е износа на петрол. Към момента износа минава изключително през територията на Турция,
    =======
    Анкара ги хранеше и поеше дълги години !
    През последните няколко месеца , Турция дори помагаше на Барзани и финансово.
    Даваха им се пари за да се осигуряват заплатите на "държавните" им служители.

    Bukalemun
  19. 19 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3436 Неутрално

    Ето на ....!
    По последни данни , тюркмените и арабите бойкотирали референдума , НЕ гласувайки !
    А до последния момент ги провокираха ....стреляйки по домовете им ....

    Bukalemun
  20. 20 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3436 Неутрално

    8 ми коментар е невалиден.

    Bukalemun
  21. 21 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2677 Неутрално

    Всичко зависи от два фактора:
    - дали кюрдите са достатъчно силни като армия за да си защитят териториите;
    - дали референдумът ще се проведе по демократичен начин - с авторитетни международни наблюдатели, свободни медии, равностойно участие на портивопоставящи се политически сили....

    подпис
  22. 22 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4375 Любопитно

    До коментар [#15] от "stanislavdi":

    Това определено ще бъде проблем. Ако, турците спрат да го купуват и транспортират през тяхна територия заради желанието им за независимост, то няма как да очакваме, че и Ирак, Иран или Сирия ще заемат друга позиция от турската.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  23. 23 Профил на stanislavdi
    stanislavdi
    Рейтинг: 1275 Неутрално

    До коментар [#15] от "stanislavdi": Проблема на Кюрдистан е износа на петрол. Към момента износа минава изключително през територията на Турция, =======Анкара ги хранеше и поеше дълги години ! През последните няколко месеца , Турция дори помагаше на Барзани и финансово.Даваха им се пари за да се осигуряват заплатите на "държавните" им служители.
    —цитат от коментар 18 на eti mehter


    Не прекалявай с глупостите си. На територията на автономен кюрдистан е 60% от добива на петрол на Ирак, а Ирак е втория по-големина производител в Опек. Едва ли 4млн. иракски кюрди са чакали помощ от турция с тези залежи на петрол. Вразуми се малко, тук не говориш на Айшето от Кючукчекмедже

  24. 24 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7654 Неутрално

    Русия много обича да против целия свят.

  25. 25 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4375 Любопитно

    На територията на автономен кюрдистан е 60% от добива на петрол на Ирак
    —цитат от коментар 23 на stanislavdi


    Тук грешиш, по-голямата част от залежите на иракския петрол се намира в южната част на страната, а не в Иракски Кюрдистан. Разбира се, че добива на петрол в Ирак е много по-голям от този в Иракски Кюрдистан.

    http://www.opec.org/opec_web/en/about_us/164.htm

    https://fred.stlouisfed.org/series/IRQNGDPMOMBD

    http://www.genelenergy.com/media/2054/genel-energy-2016-annual-report-final.pdf

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  26. 26 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3436 Любопитно

    До коментар [#23] от "stanislavdi":
    Не прекалявай с глупостите си. На територията на автономен кюрдистан е 60% от добива на петрол на Ирак
    =========
    Аз ли прекалявам ....:) ?
    Напротив ...гледам да се придържам към текучеството на Дневник !
    Иначе не съм казал и 1/10 от трябваното да се каже !
    Още една подробност и спирам , тогава !
    Халмай Халилзад е ключовата фигура на цялата тази игра !
    Съветник на Барзани и бивш иракски представител в САЩ. ....
    Барзани е само върха на айсберга в тая работа. ....

    Bukalemun
  27. 27 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3436 Любопитно

    До коментар [#13] от "voyko":
    Изведнъж всички се загрижиха за териториалната цялост на Ирак...
    =======
    Нещо нередно ли има в това ?

    Bukalemun
  28. 28 Профил на rfq35526131
    rfq35526131
    Рейтинг: 213 Весело

    До коментар [#26] от "eti mehter":

    айде бе нали щяхте да и влизате на кюрдите да ги съветвате
    щото ако се бавите те ще влязат

  29. 29 Профил на blahblah
    blahblah
    Рейтинг: 502 Неутрално

    Както България е патила от великите сили, така и кюрдите. Използваха ги и им обърнаха гръб. А колко пари инвестираха да ги рекламират в сума ти документални филми. Аз лично съм гледала поне 4 и все разни момичета на по 20 години се бият с гнусарите ДАЕШ, защото никой не иска да жертва свои войници.

    Пожелавам на кюрдите УСПЕХ в святото дело. Жал ми е, че никой от големите не ги подкрепя след целия този шум. В Ирак единственото нормално и безопасно място за живот е там, където са кюрдите. Американците са инвестирали много и доста е възстановено.

  30. 30 Профил на blahblah
    blahblah
    Рейтинг: 502 Неутрално

    Как червенотиквеничковчетата ще приемат, че рассия гласува с евреите? И какво ще се случи с дружбата между двамата диктатори Путен и Ердоган и най- вече с турецкий паток?
    —цитат от коментар 3 на 4ort


    а теб като виден атлантик не те ли смущава това, че след подкокоросване на кюрдите и какви ли не обещания и потупвания по рамото, никой вкл американците не ги подкрепя в каузата им?
    Мен би ме било срам, честно казано, много е грозно, но е типично. България съществува по едно чудо. Дано и кюрдите извадят късмет.

  31. 31 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 2758 Неутрално

    Руското мълчание е в полза на Турция !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  32. 32 Профил на Hawaii
    Hawaii
    Рейтинг: 4057 Неутрално

    До коментар [#6] от "Hawaii":Живот и здраве, скоро и ТАТАРСТАН, КАЛМИКИЯ, БАШКИРИЯ, КОМИ, ЯКУТИЯ.....=======:).....и какво ?С какво една независима Калмикия би била по щастлива , от сегашния си статут ? И въобще кой би спечелил от цялата тая работа ? Ти ли .....мажейки филийките на Сорос и Рокъфелер ?
    —цитат от коментар 10 на eti mehter


    Етья, дарагой,
    И Калмикия, и Татарстан, и Коми, и Якутия......в качеството си на
    НЕЗАВИСИМИ ДЪРЖАВИ ще експлоатират огромните си природни ресурси
    без да хрантутят властовата върхушка в Московския и Санкт Ленинградския военни окръзи, до които ще се свие сегашна Путинска Русия.
    И ще бъдат В ПЪТИ ПО-БОГАТИ и ПО-ПРОСПЕРИРАЩИ от сегашна ОЛИГАРХИЧНА РУСИЯ
    Точно така, както сега САУДИТСКА АРАБИЯ, ЕМИРСТВАТА и КУВЕЙТ са ПО-БОГАТИ и ПО-ПРОСПЕРИРАЩИ от Султанска Турция, от която са се отделили !!!!

  33. 33 Профил на Голямото прочистване
    Голямото прочистване
    Рейтинг: 264 Неутрално

    За Израел е ясно, те де юре са във война с Ирак. За тях е добре дошло. Но Русия, ах тези корумпирани политици, Лавров и Путин имат заповед от Сечин да не се обаждат иначе ще им пресъхне изворчето с долари
    —цитат от коментар 1 на stanislavdi


    Тъкмо се чудех как Шошитата, ще отделите Израел от Русия, като са в един кюп в статията, а знаем как ви е наредено на Израел да се кланяте до земята, а по Русия да пл$$ете старателно.
    Ей го намерил си му цаката. Сгънал си се на две на три, ама си изпълнил директивата. Макар и да послъгваш че Израел е във война с Победения Ирак. Ама вече сме ви свикнали на ПОслъгването.

  34. 34 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5497 Неутрално

    До коментар [#5] от "Иво":

    Съгласен, колкото и да е спорна като самостоятелна държава в момента...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  35. 35 Профил на Голямото прочистване
    Голямото прочистване
    Рейтинг: 264 Неутрално

    България съществува по едно чудо. Дано и кюрдите извадят късмет
    —цитат от коментар 30 на blahblah
    кажи го де! Благодарение на Русия. Или викаш не е редно в сайт като Днеяник да се казват такива неудобни истини.
    Кюрдите са един чудесен пример, че ако не бяха руснаците щяхме да сме си още в османската империя. НПО шките ще ти обяснят как аха аха щяла да ни освободи САЩ . Те Кюрдите се сцепиха да воюват за САЩ и сега ще Доразберат че са били просто използвани.

  36. 36 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3436 Неутрално

    До коментар [#32] от "Hawaii":

    ще експлоатират огромните си природни ресурси
    =======
    Как ви знам болката ...... ;)
    Очите на всички ви са в чуждата чиния .....
    Теб какво те засяга , бе задокеански !
    Някой държи ли сметка на США , как да си ползва природните блага !???
    Знаете ли ако спрете да се бъркате в чужди работи ,в колко мирен и спокоен свят бихме живяли !!!

    Bukalemun
  37. 37 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3436 Любопитно

    До коментар [#33] от "Голямото прочистване":
    В Керкук е имало бунт срещу Валията на града .....
    Бил е осуетен от хората на Барзани .....втора ръка информация.

    Bukalemun
  38. 38 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3436 Неутрално

    До коментар [#35] от "Голямото прочистване":

    сега ще Доразберат че са били просто използвани.
    ========
    Така излиза .....
    А Турция май ще затвори тръбопровода идващ от долу !
    Най ще е напечено след 18 : 00 , и през нощта . Не е изключена и вооенна операция.

    Bukalemun
  39. 39 Профил на Голямото прочистване
    Голямото прочистване
    Рейтинг: 264 Неутрално

    До коментар [#27] от "eti mehter":

    Ети, за ваше добро ви пожелавам да се отделят кюрдите от Турция. Просто им отделете една малка територия, и гледайте всички да се ометат в нея. Ама от цяла Турция. Така те ще.са доволни, а утре децата ви няма да имат Кюрдки проблем.
    Аз ако можех бих го организирал това в България с циганите. Вдеки да си седи при особенностите а не да се мъчим едни с други.

  40. 40 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1781 Неутрално

    Дневник е положил усилия да ни убеди, че реферандума се провежда в демократични условия.

    Да попитам как кюрдите до началото на войната бяха малцинство в Керкук, ама сега се очаква да спечелят ''демократичния'' реферандум? До началото на войната тюркмените и арабите бяха мнозинство в Керкук. Къде са сега?

  41. 41 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1781 Неутрално

    Колко демократично е въоръжена етническа група да провежда реферандум? До последния момент работните места и домовете на араби и тюркмени бяха обстрелвани от ''бойците за независимост''.

    Навремето Саддам подари на кюрдите тюркменския град Ербил. Днес Абади ще бъде ли принуден да им подари Керкук??

  42. 42 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 1160 Неутрално

    Успех! Кюрдите заслужават собствена държава. Ирак е изкуствена такава, да не говорим за Сирия. За Косово може, за Кюрдистан не?

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  43. 43 Профил на rfq35526131
    rfq35526131
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#33] от "Голямото прочистване":В Керкук е имало бунт срещу Валията на града .....Бил е осуетен от хората на Барзани .....втора ръка информация.
    —цитат от коментар 37 на eti mehter


    тя твоята информация все такава

  44. 44 Профил на rfq35526131
    rfq35526131
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#38] от "eti mehter":

    влязохте ли?





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK