Световната банка обяви глобална "криза на ученето"

Световната банка обяви глобална "криза на ученето"

© Николай Дойчинов



Милиони младежи в страните с ниски и средни доходи са заплашени да нямат възможности в живота и да работят дълги години срещу ниски заплати, единствено защото в основното и средното образование не ги учат как да успяват като възрастни. Предупреждаваме за глобална "криза на ученето" в образованието. Ходенето на училище, от което не се научава достатъчно, е не само загуба на възможности за развитие, но и проява на огромна несправедливост към младите хора по цял свят.


Това се казва в нов доклад на Световната банка "Да се научиш да реализираш обещанието за образование". Според него без да обучава децата образованието не изпълнява основното обещание - да премахне изключителната бедност и да създаде възможности и просперитет за всички. "Когато е осъществено правилно, образованието дава на младите хора обещание да си намерят работа, да печелят повече, да са по-здрави", напомня президентът на банката Джим Йон Ким. "Кризата на ученето е морална и икономическа криза", допълва той.


Дори след прекарани години в клас, милиони деца не могат да четат, пишат или да правят елементарни сметки, пише още в официалното съобщение. "Тази криза в научаването увеличава социалната пропаст, вместо да я запълва. Малките ученици, които вече са в неравностойно положение заради бедност, живот в зони на конфликт или заради пола и здравословното си състояние, стават младежи без са разполагат с елементарни умения за живота."


Тревожни данни




Данните, съдържащи се в доклада, илюстрират колко тревожно е положението в многомилионни държави. В Кения, Танзания и Уганда, например, 75% от третокласниците не разбират какво се казва в изречението "Името на кучето е Шаро", написано на английски или кисаухили. В селските райони на едномилиардна Индия три четвърти от децата на същото ниво не могат да решат уравнението "47 - 17", защото съдържа двуцифрени числа, а при петокласниците тази група все още е 50%.


В Бразилия, една от страните от групата БРИКС, сочена преди време като обещаващите нови лидери на света, 15-годишните подобряват резултатите си, но с такова темпо, че ще постигнат резултатите на връстниците си от развитите страни по математика след 75 години, а по функционална грамотност при четене - след 263 години.



При това статистиката не обхваща около 260 милиона деца по света, които изобщо не ходят на училище.


Авторите на доклада изтъкват и друг процес - едно средно дете на 15 години от бедни и дори от страни със средни доходи се представя при международно признати тестове като PISA по-зле от 95% от връстниците си в развитите икономики. Това е факт и при студентите - мнозина от представящата се най-добре горна четвърт биха попаднали в последните 25% по показатели в богатите държави.


Пример с България


Таблица, илюстрираща това явление, показва, че според резултатите от PISA за 2015г. децата от България с най-високи резултати по четене имат показател, колкото тези със средни резултати във Финландия. В същата категория българчетата със средни постижения от теста са с по-слаби резултати от най-слабите в страни като Виетнам, Тайван или Полша. Приблизително същите са резултатите и за математика.


"За твърде много деца ходенето на училище не означава,че научават нещо там", казва главният икономист на Световната банка Пол Ромер.


Сравнение на резултатите от PISA за 2015г. за четене и смятане. Левият край на линията показва най-слабите 25% от отговорите, точката обозначава средните резултати, а дясният край отбелязва най-добрата една четвърт от младежите.

Сравнение на резултатите от PISA за 2015г. за четене и смятане. Левият край на линията показва най-слабите 25% от отговорите, точката обозначава средните резултати, а дясният край отбелязва най-добрата една четвърт от младежите.


Името на България се появява още два пъти в доклада. Първият е по повод въздействието върху образованието на различни заинтересовани страни и зависимостта на системата от политическия цикъл на властта. Авторите посочват, че българското образование за ситуации, когато се намалява броят на децата и класовете, но директори и родители често са против да се съкращават учители или да се закриват училища в техния район, макар това да оскъпява още повече издръжката. Алтернативата е да се въведе сериозно стимулиране на добрите преподаватели в комбинация за повишаване квалификацията на всички учители. Но това би отличило учителите със слаби резултати и подобна мярка се приема със съпротива от профсъюзи и отново от директори, които ще трябва да подновяват преподавателския състав.


Но парите не са всичко и тук е вторият пример с България. В текста се казва, че макар да има силна връзка между отделяните средства и получаваните резултати, тя не е автоматична. В много места по света над 80% от разходите за образование отиват само за заплати.


Но България е посочена като страна, в която в периода 2009-2015г. всяка година с над 4% са намалели средствата за ученик, но в същото време с малко под 2% годишно са се подобрявали резултатите на учениците по математика в тестовете на PISA.


Световната банка обяви глобална "криза на ученето"


Препоръките


След анализ на данни и обширни консултации в 20 страни с правителства, изследователски организации и частни компании, авторите стигат до няколко основни послания, измерения на кризата и препоръки за преодоляването ѝ:


- Да посещаваш училище не е същото като да научаваш.
- Ходенето на училище без да се научава нещо там е пропиляна възможност и огромна несправедливост към децата.
- Няма непоправима ситуация в страните с ниски и средни доходи.


- Слабите резултати в образованието говорят за размера на кризата.
- Кризата на научаването води до това, че децата пристигат неподготвени да заучават; учителите често нямат умения или мотивация да преподават ефективно; помощите често не водят до конкретни резултати в класните стаи и равнището на заучаваното; слабото ръководство и управление водят и до намаляване качеството на училищата.


- Направете оценка на заучаваното, за да го направите сериозна цел за постигане.
- Действайте на базата на факти, за да заработят училищата за деца, които научават необходимото в тях, включително като съберете подготвени и мотивирани преподаватели.
- Ангажирайте всички засегнати страни, за да се подобри системата и институционалния ѝ капацитет, защото иначе тя попада в ръцете на хора, които нямат интерес в нея да се трупа познание, каквито са преследващите политически или лични цели.

Ключови думи към статията:

Коментари (84)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на инж. Ганев - малцинство от 5.87%
    инж. Ганев - малцинство от 5.87%
    Рейтинг: 284 Неутрално

    Доброто обществено образование е ключово за това да не се "разтваря ножицата" на социалното неравенство.

    Руският посланик : 80% русофили. Проф. Иво Христов : 80% дебили. Корелация, нали?
  2. 2 Профил на инж. Ганев - малцинство от 5.87%
    инж. Ганев - малцинство от 5.87%
    Рейтинг: 284 Неутрално

    Ако в някаква обществена сфера е допустимо да има 'социализъм', то това е преди всичко образованието.

    Руският посланик : 80% русофили. Проф. Иво Христов : 80% дебили. Корелация, нали?
  3. 3 Профил на majorman
    majorman
    Рейтинг: 1140 Неутрално

    7 милиарда души население и расте. Ограничени ресурси. Икономиката е проста и логична наука, но социалистите са твйрдо решени да я усложняват ненужно.

    We are just a war away from Amerikhastan/ When God versus God;the undoing of man
  4. 4 Профил на Евгения Христова
    Евгения Христова
    Рейтинг: 288 Неутрално

    Светът се променя твърде бързо, а образованието е твърде консервативна институция - и "ножицата" се разтваря все повече. Какво, като ги научат да четат, да пишат, да смятат и да имат познанията, колкото отличен осмокласник, например? Какво ще им помогне това, за да си намерят място в живота? Онова, което учат, няма много общо с онова, от което икономиката има нужда - и така е не само у нас, а на повечето места по света, явно... Образователната система се нуждае от голяма промяна, но и преди 30 години пак се нуждаеше, а нищо не се е променило.

    Евгения Христова
  5. 5 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 1107 Гневно

    Разходите за образование за 2017 година са 3.35 млрд. лева, или 3.6% от БВП (разходите за отбрана са 1.5 %). Затова на мен ми се налага на плащам за частни уроци по математика, български, английски, различни спортни занимания, за 2 деца. И отново затова например, получавам перфектни резултати в столичното общинско училище, където директора не може да намери учител по основен предмет като математиката, и децата от 2 випуска сменят 4 учителя в течение на учебната година. Дълбок поклон пред неуморния труд, които кипи в МОН и цялата българска образователна система.

    Нямам думи.

  6. 6 Профил на baizuo
    baizuo
    Рейтинг: 1170 Неутрално

    И в България е много зле.
    С преподаватели като "проф." Дичев.

    muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"
  7. 7 Профил на stein
    stein
    Рейтинг: 759 Любопитно

    Разбрахме, че има проблем, обаче на какво се дължи? Защо петокласници не могат да четат и да извадят от едно двуцифрено число друго? Като бяхме ученици, само бавноразвиващите се така се представяха...

    "Свободата започва там, където свършва невежеството." Виктор Юго.
  8. 8 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4405 Неутрално

    секи 4ти км

    Мъдрост вградена.
    Мъдрост вродена:
    Кой се не учи, не ще сполучи.

    Сетила се банка... да се побара ;)

    "Световната банка обяви глобална "криза на ученето""

  9. 9 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 6088 Неутрално

    Колкото по-голям е интервалът, толкова по-голямо е неравеството при получаване на знания...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  10. 10 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 2561 Неутрално

    Въъъй, аз мислех, че само в България е така, пък то по цял свят. Е, тук било малко по-лошо. Така е, защото т. н. бизнес сам не си създава кадри, а търси някакви готови. При това и не плаща и няма никаква мотивировка. Пък що обвиняват държавата? Тя е работодател само на чиновниците. И не се оплаква, че не стават. Щото няма как да разбере дали стават. Те самите чиновници оформят мнението. Включително и т. н. експерти. Какафонията е пълна, но информацията е перфектна във всяка област и във всяко отношение. Няма празно.

  11. 11 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4895 Неутрално

    Колкото и да ненавиждам т нар "социализъм", не мота да отрека, че аз и съпругата ми получихме много по-добро образование от това, което биха получили двете ни деца, ако не бяхме сами се заели с образованието им! Дъщеря ни бе отделена от нас на само 14 години - изпратена да учи в частен колеж в Англия. Дано и малкият ни син има желание да направи същото! Аз съм готов да се блъскам още много години по Африка, Азия и Латинска Америка за да мога да плащам луди пари в чужда държава за образование на български деца!

  12. 12 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1657 Неутрално

    "Милиони младежи в страните с ниски и средни доходи са заплашени да нямат възможности в живота и да работят дълги години срещу ниски заплати, единствено защото в основното и средното образование не ги учат как да успяват като възрастни"

    А в една друга статия се казва, че българският МОН определя дали десетокласниците ще учат "Микеланджело" или "Cis moll" на Пенчо Славейков (http://www.dnevnik.bg/detski_dnevnik/2017/09/27/3049078_obrazovatelnoto_ministerstvo_publikuva_za_obsujdane/?ref=id #comment-8). Явно според нашия МОН въпросните произведения са най-добрия начин да подготви учениците за живота.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  13. 13 Профил на БГА Балкан
    БГА Балкан
    Рейтинг: 622 Неутрално

    ГЕРБ - 10 години в управлението. Очакваите и други "успехи"

    И в морето ми е до колене .....................
  14. 14 Профил на the_flea
    the_flea
    Рейтинг: 1263 Неутрално

    PISA....
    Вярно ли е, че в страните които са призьори учебните програми са адаптирани към теста? Вярно ли е, че в обучението е заложена целенасочена работа по решаване на идентични тестове? Щото, ако е така сметките не излизат. Едно е да имаш огромен обем информация /като у нас/ и да я пресееш за теста и друго е да учиш по-малък обем но по теста / в чужбина/...

    Истината НЕ Е въпрос на гледна точка! Истината е истинна! А е А!
  15. 15 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4895 Неутрално

    Има нещо отначало сбъркано в българското образование! Не зная какво трябва да се направи и не ми е работа да зная. Но няма никаква мотивация в учителите да преподават съвременни дисциплини по съвременни методи. Демотивирани учители не могат да имат мотивирани ученици! И не е само в ниските заплати проблема, а и в абсурдните учебни програми и ограничения, налагани от министерството.

  16. 16 Профил на hhhuuunnnn
    hhhuuunnnn
    Рейтинг: 554 Неутрално

    - образованието не е работа на обществото, а на всеки конкретен човек - тая истина е трудна за преглъщане, още повече в социалистическата среда, която е световен тренд;
    - конкуренцията в образованието е вредна - тая истина също е трудна за преглъщане от масовия промит мозък;
    - търсене на икономическа ефективност в образованието също е вредно - и това е невъзможно за преглъщане в общество, основано на икономическия интерес;
    - образованието не е функция на обществото, а обратното - но това вече е над възможностите на всеки средностатистически болт в машината

    нищо не прилича повече на Работническо Дело от Дневник
  17. 17 Профил на georgi_ww
    georgi_ww
    Рейтинг: 661 Неутрално

    старата максима си идва на място - ако си се родил беден, ще си умреш прост! Отиват си поколенията учили при соца, където все пак имаше равен старт донякъде. Сега е вече див капитализъм и ако нямаш пари, децста ти ще израснат неуки, потъват надолу и техните деца остават неуки...

  18. 18 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 6204 Неутрално

    До коментар [#10] от "Judjuk":

    Светът се глобализира. "Винету" не е изолирано явление. Феноменът "covfefe" е навсякъде. Резултат от глобалното опростачване.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  19. 19 Профил на ostin22
    ostin22
    Рейтинг: 678 Неутрално

    Тия от тая банка са доста проЗти..:-) Важното е да се уредят едни хора с едни заплати и с много придобивки.. Не е важно дали тия "учители" ще научат нещо децата.. Светъл български пример! Страната в която да завършиш дори висше без да пишеш правилно е напълно нормално..:-)

    There is no way to happiness, happiness is the way!
  20. 20 Профил на elibal
    elibal
    Рейтинг: 246 Неутрално

    До коментар [#11] от "vassilun":

    Ами то тези частни колежи от такива като вас живеят. Съдират ви кожата от гърба, а вие мислите че предоставят супер образование. Поредния симулакрум

  21. 21 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4405 Неутрално

    секи 4ти км

    Ми оставите децата да се образоват според интересите си.
    Хей, teacher, leave the kids alone!

    пп
    от соц Вашата епоха е тоз мъдър слоган.

    До коментар [#11] от "vassilun":

    Колкото и да ненавиждам т нар "социализъм", не мота да отрека, че аз и съпругата ми получихме много по-добро образование от това,

    което биха получили двете ни деца,
    ако не бяхме сами се заели с образованието им!

    Дъщеря ни бе отделена от нас на само 14 години - изпратена да учи в частен колеж в Англия. Дано и малкият ни син има желание да направи същото!

    Аз съм готов да се блъскам още много години по Африка, Азия и Латинска Америка за да мога да плащам луди пари в чужда държава за образование на български деца!

  22. 22 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4895 Неутрално

    До коментар [#20] от "elibal":

    Може и така да изглежда, но аз съм доволен!

  23. 23 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3259 Неутрално

    До коментар [#4] от "Евгения Христова":

    "Светът се променя твърде бързо, а образованието е твърде консервативна институция - и "ножицата" се разтваря все повече. Какво, като ги научат да четат, да пишат, да смятат и да имат познанията, колкото отличен осмокласник, например? Какво ще им помогне това, за да си намерят място в живота?"
    =================
    Госпожо, ако не стигнат до познанията на отличен осмокласник, никога няма да продължат напред. Облъчили са ви, че с някакви модерни магии децата ще станат едновременно комуникативни и полезни. С решаване на тестове с познаване стигат, кретайки, до следващото образователно ниво. После се опитват да станат инженери, без да могат да сметнат лице на триъгълник.
    С незавършена гимназия Елин Пелин и Яворов са били интелигенти с европейски принос в културата. Днес "приобщаваме" нежелаещите да четат и резултатът е видим. Търсим циганчета из махалите, а те ни казват: " Такъво не живей тука".
    Можеш да заведеш коня до реката, но не можеш да го накараш да пие.

    Еретик
  24. 24 Профил на Неизвестен извършител
    Неизвестен извършител
    Рейтинг: 277 Неутрално

    Това съм го казвал и друг път, преди десетна години; дълго обяснявах на дъщеря ми, че ако не напише правилно думата, Гугъл няма да разбере какво търси. Когато, обаче, написах "уфсъ" и Гугъл ме попита дали нямам предвид "овца", разбрах че този мач сме го загубили.

  25. 25 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3259 Неутрално

    До коментар [#20] от "elibal":

    "Ами то тези частни колежи от такива като вас живеят. Съдират ви кожата от гърба, а вие мислите че предоставят супер образование. Поредния симулакрум"
    ==============================
    Частните колежи в България и далече от нея имат различна функция.
    В България бяха създадени като инкубатор на разглезени деца на богати родители. Някои от тях фалираха, основно в провинцията. Останаха тези, където родителите и децата бяха мотивирани. Приложи се западният модел - щом плащам, трябва да взема всичко, което предлагат. Там е номерът! Ако имаме дете, което иска да научи нещо, ще чете, ще пита, но ще го научи. Харизаното образование се приема несериозно, младежите не учат, смятайки, че няма смисъл.

    Еретик
  26. 26 Профил на wiligri
    wiligri
    Рейтинг: 579 Неутрално

    Еми, нормално. Когато някъде някакви корумпирани правителства си поставят за цел да затъпят населението, че по-лесно да го баламосват, се получава точно това - бедна държава с тъпо население. Те тия трите неща си вървят заедно и се въртят в кръг, като всяко е следствие от едното и причина за другото, ама на дамите и господата от Световната банка не им е проблем да се ръкуват и целуват с височайши нищожества на управленски позиции и по този начин да ги легитимират. Хронично недохранен, системно стресиран и лишен от положителни стимули и нормално общуване човешки мозък трудно се развива в посока наука. На някои може и да не им се вярва, но трябва да се образоват не само масите. И елитите имат нужда да им се преодоляват дефицитите в образованието и още повече във възпитанието.

  27. 27 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7654 Неутрално

    Ма то след 1-2 десетилетия от такива работници няма да има нужда.

  28. 28 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4212 Неутрално

    В текста има едно такова изречение за лошите резултати на страни, които "Копират опита на САЩ, но не осигуряват взаимодействииетео на елементите на системата като в САЩ". Напълно характеризира напъните в България.
    Виждаме, че страни които запазиха елементите на традиционните си системи дават далеч по-добри резултати

  29. 29 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4212 Неутрално

    До коментар [#5] от "Индиана":

    Ако това ще те успокои, да ти кажа че децата на мой колега тук в САЩ вземат уроците си по математика от онлайн клас от Сингапур. Резултат - те са сред най-добрите.

  30. 30 Профил на 7777
    7777
    Рейтинг: 2199 Неутрално

    До коментар [#15] от "vassilun":

    То е ясно кое му е изначално сбърканото на българското образование, като го сравниш с пословичното вече финландско. Във Финландия 200 човека кандидатстват за едно място по педагогика в университета. Заплатите на учителите са по-скоро средни, но е престижно да си учител и имаш много свобода на работното място. А не винаги е било така. През 70те години на миналия век са били на опашката в разни международни класации. Българското образование, вместо да следва успешните модели, взаимства спорни такива, например оспорваната като ефективност ранна и задължителна предучилищна подготовка в САЩ.

    A man without faith is like a fish without a bicycle.
  31. 31 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4212 Неутрално

    Защо успяват Финландия и Сингапур? Защото, в текста, "те привличат най-добрите випускници на университетите като преподаваели в училищата". Защо се влачим? Защото и ние като масата сме свалили ранга на учителската професия и там отиват най-слабите от кохортата тръгнала към университетите.
    Позволявам си да цитирам целия пасаж защото е поучителен:
    "Second, teachers often lack the skills or motiva-
    tion to be effective. Teachers are the most important
    factor affecting learning in schools. In the United
    States, students with great teachers advance 1.5 grade
    levels or more over a single school year, compared
    with just 0.5 grade levels for those with an ineffective
    teacher.
    In developing countries, teacher quality
    can matter even more than in wealthier countries.

    But most education systems do not attract applicants
    with strong backgrounds. For example, 15-year-old
    students who aspire to be teachers score below the
    national average on PISA in nearly all countries.
    Beyond that, weak teacher education results in teach-
    ers lacking subject knowledge and pedagogical skills. "

  32. 32 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2325 Неутрално

    До коментар [#15] от "vassilun":То е ясно кое му е изначално сбърканото на българското образование, като го сравниш с пословичното вече финландско. Във Финландия 200 човека кандидатстват за едно място по педагогика в университета. Заплатите на учителите са по-скоро средни, но е престижно да си учител и имаш много свобода на работното място.
    —цитат от коментар 30 на 7777

    Елитът на селото или малкото градче навремето са били кмета, попа и даскала. В нашето село възрастни хора ставаха на крака когато в помещението влизаше чичо ми, директор на училището.

    Социализмът натика учителя в дъното на социалната класация, за учители следваха тези които не са ги приели да следват за инженери, икономисти, юристи. Простите работници /и като образование и като манталитет/ бяха "класата хегемон" и гледаха с вирнат нос инженерите, често съм чувал високомерното "Ние ви изкарваме заплатите" от хора които благодарение на нашите разработки са получили работното си място.

    А "демокрацията" довърши започнатото като това да бъдат бити учители или лекари стана ежедневие. И как искате децата да учат със старание като животът ежедневно им показва, че образованието не е пътят към успеха? МОТИВАЦИЯТА, там търсете причините за провала.

    Няма начин образованието да бъде ценност в една мутренска държава на агресивната простащина в която чалгата е любимата музика. И 5000лв заплата да дадете на учителя ако за родителите и децата образованието не стане висша ценност пак там ще сте. ОБРАЗОВАНИЕТО, не дипломата която е единственото което 95% искат от училището.

    Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
  33. 33 Профил на Brother Felonious
    Brother Felonious
    Рейтинг: 284 Неутрално

    Таблица, илюстрираща това явление, показва, че според резултатите от PISA за 2015г. децата от България с най-високи резултати по четене имат показател, колкото тези със средни резултати във Финландия. В същата категория българчетата със средни постижения от теста са с по-слаби резултати от най-слабите в страни като Виетнам, Тайван или Полша. Приблизително същите са резултатите и за математика.
    ----------

    Така е. Така беше, така е, и така ще бъде. Добро образование може да има само ако има добри учители. Учители, които знаят за какво говорят и успяват да карат децата да мечтаят. Такива учители в България са под 5%. Така беше преди 30 години, така е днес, така ще бъде след 30 години. Нещата се развиваха, развиват се и ще се развиват по уравнението "Shit in, shit out".

  34. 34 Профил на owen
    owen
    Рейтинг: 565 Неутрално

    фундаменталният проблем на нашето образование е непоправим - манталитета и културата на учителите, които са си българи. аз не страдам от тъй характерното преклонение към "българския учител", който просто е зле заплатен. тези хора освен по изключение са посредствени като интелект и професионални умения и неприятни като хора. такива ги ражда средата в родината ни и те на свой ред възпроизвеждат същото.

  35. 35 Профил на solange
    solange
    Рейтинг: 284 Неутрално

    Разбрахме, че има проблем, обаче на какво се дължи? Защо петокласници не могат да четат и да извадят от едно двуцифрено число друго? Като бяхме ученици, само бавноразвиващите се така се представяха...
    —цитат от коментар 7 на stein


    Пише го за Индия :-)
    У нас в четвърти клас минават външно оценяване, та поне такива сметки са се научили да правят.

  36. 36 Профил на alextan
    alextan
    Рейтинг: 514 Неутрално

    Едно от основните неща по които българските ученици изоставаха в теста на PISA беше четене с разбиране - това просто го нямаше в програмата и учебниците, съответно децата не се обучаваха. Моето дете е 2 клас, от миналата година са по нова програма и учебници. Със задоволство установих, че тази година в програмата отделно от българския език има четене. Също така имат и отделна учебна тетрадка и се развиват тези умения. Също така като друг плюс виждам учебник по английски език на извество великобританско издателство, а не някаква тукашна простотия.
    Добре е да се дадат и резултатите по класове - ясно се вижда, че България е ОК в началните класове и нагоре всичко се скапва. Т.е. липсва мотивировка на учениците, училището няма как да им грабне вниманието, да е интересно и т.н. Това е големия проблем за мен.Особено при един определен етнос работата пък е съвсем трудна, да не кажа невъзможна.

  37. 37 Профил на sparti
    sparti
    Рейтинг: 287 Неутрално

    Много правилно - МИНАВАТ външно оценяване. На него само гледат какво са научили децата, не е сито. Не знам за случай някой да не го е минал, но случаите на сричащи и неразбиращи текст (или неможещи да съберат две обикновени дроби с различен знаменател) по-големи ученици са ежедневно пред очите ни.

    slivizasmet.blogspot.com
  38. 38 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2592 Неутрално

    До коментар [#10] от "Judjuk":

    И какво общо има бизнеса с началното образование ?. Началното образование е едно от малкото неща които наистина са работа на държава и се финансират с данъците на гражданите. За професионалното средно образование разбирам бизнеса да плаща и да се грижи. За университетското съшо донякъде бизнеса е отговорен но всичко преди това не е негова работа.

  39. 39 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2592 Неутрално

    До коментар [#37] от "sparti":

    То затова се нарича оценяване а не входен изпит. Идеята е да даде независима и обективна оценка на знанията на учениците в държавата. Защото оценките от преподавателите са съпер субективни и крайно лесни за манипулация.

  40. 40 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2592 Неутрално

    До коментар [#30] от "7777":

    Ранната задължителна предучилищна подготовка в България таргетира точно същите проблеми както и в САЩ а именно големия брой деца за които официалния език не е майчин. И които бързо отпадат заради липса на елементарни езикови умения. Докато Финландия няма този проблем поради силно хомогенното обшество + почти 100% покрития с детски градини. Дали че го наречете задължителна предучилишна подготовка или детска градина е все тая. И точно затова не е добре автоматично да се копират модели без да ги разбираме. Ето един подобен пример от едното време - т.н система на Сендов. Която имаше много разумни елементи като целодневни занимания, липса на домашни през седмицата и т.н. Обаче се провали поради неадвеквата материална база а именно нямаше шкафчета където децата да си оставят нещата. Отделно класовете бяха големи, нямаше как учителя да нагледа всички добре и т.н.

  41. 41 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2592 Неутрално

    До коментар [#36] от "alextan":

    Учебници по английски от български автори/издателства никога не е имало ( дори при соца бяха пълни копия ). Но това не довежда до някакви особенни резултата просто защото часовета са изключително малко ( 2 часе седмично) и ако не се се занимават значително повече в школи или учители няма как да стане. Познавам десетки приятелчета на децата ми, НИТО едно което понаучи английски не го направи само в училище.

  42. 42 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2592 Неутрално

    До коментар [#33] от "Brother Felonious":

    Процента качествени хора в една професия е прако свързан с общественото възприятие и финансовата компенсация за усилията. Доста години ( от 70'те ) професията учител е с нисък статус заради лошото заплащане. След промените нещата се задълбочика и резулатите са очевидни. И единиствния начин за промяана е увеличени изисквания след увеличени доходи.

  43. 43 Профил на alextan
    alextan
    Рейтинг: 514 Неутрално

    До коментар [#41] от "m17":

    Напротив - имало е и все още има такива учебници- справка издателство "Просвета" и това не мога да го възприема:
    http://www.prosveta.bg/2-klas-eng
    Аз също съм учила английски с английски учебници - едно време бяха на Дискавъри (с едни колибри на кориците). Смея да твърдя, че попаднах на добри учители, отделно имах аудио записи, учебни тетрадки, граматики (прословутата граматика на Мърфи), речници, гледах много филми и смея да твърдя, че за 3 години - от 4 до 7 клас имах едно задоволително ниво на езика, без да ходя на уроци. След това минах и подготвителен клас, който се оказа доста лесен за мен, благодарение на вече придобитите знания.

  44. 44 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2592 Неутрално

    До коментар [#43] от "alextan":

    Наистина ме изнанадахте с това чудо, аз самия съм учил по копие на лонгман ( легенданите тухлички на английската гимназия), сина ми учеха по лонгман, дищеря ми по оксфорд.

  45. 45 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 1576 Неутрално

    До коментар [#31] от "daskal1":

    "Защо успяват Финландия и Сингапур? "

    Daskale, малко е изкуствен успеха на Сингапур и Финландия. Във Финландия е студено и рядко населено. Общо взето няма какво много да се прави освен да си напишеш домашните.
    В Сингапур нещата са други. Там си е малко диктатура. Много строга дисциплина. Лесна за прилагане - един град е нали. Да учат много, да печелят награди по тестове и олимпиади. Вероятно са на едно от първите места по PhDs на глава от населението. Знаеш ли че почти всички оператори във Фабовете в Сингапур имат PhD. Знаеш ли че за мене те са на ниво техници. Нищо повече! Като седнеш да говориш с тях, да обсъждаш реален проблем ... нищо не могат да им родят главите. Нищо! И все току поглеждат към шефа си. Ето това никога няма да им позволи да се мерят с Америка и някои места в Европа. Образованието поне за мене не е само да се печелят математически олимпиади и тестове. Най-важният аспект на образованието е да научиш децата на критично мислене! В Сингапур и Китай ги учат само на конформизъм. Затова ще чакат много да родят техния Мъск или Гейтс, или Дел, или Джак Уолш или Анди Гроув. В Америка Виетнамеца Дейвид Лам може да направи Лам Рисърч не и в Сингапур.
    Колкото и да си мислиш че е скапано Американското образование ... не е съвсем така. Математиката не е на нивото на Сингапур но сина ми в обикновено публично училище още от дете правеше проекти с група от 4 , 5 деца които сами трябваше да си изберат лидер, да си направят проекта като тийм без никой да им се бърка. Да го представят пред всички, да го "продадат" и накрая сами да си поставят оценки на членовете на тийма. Само след това учителя им поставя оценките! Преди да завърши колеж сина ми работи като интърн в моята компания. Горе долу от първия ден може да се справи с проект сам. да ръководи поне 2, 3 техници. Да разбере кой работи добре, кой не. Да завърши проект според бюджет и скедюъл. Да взима решения и да работи в дефицит на време, когато му вземеш някой от тийма, когато няма части. ... МОже сам да анализира сложни ситуации и да разбере защо е успял или защо се е провалил. Като контраст - имам в Сингапур менаджер който е на 58 години и е бил продъкшън менаджер на компания с около 40 работници. За последните 2 години нито един път не можа да достави нещо навреме и за две години вече не може да ми обясни защо и как може да поправи ситуацията. Не може да разбере дали му трябват повече пари или повече време и по-компетентни хора или по-добра комуникация или .... оплел се е както повечето типични Азиатци. А има PhD! Не е като да не е образован. Инвеститора ми го наби и не мога да го уволня. Щом започна да ми задавам трудни въпроси и тича при бенефактора си. И това ако не е Соц .... В Българският Соц не беше ли същото? Произвеждахме вишисти като за световното и 80% от тях не можеха на две магарета сламата да разделят и нямаха елементарна култура. Имах колега който имаше само шестици през цялото следване!!! По физическо щеше да се удави в басейна и като му казаха че ще му пишат 5 се разплака защото искал перфектна диплома. После веднага стана НС и като падна Соца и затвориха Института му започна да работи на в бутка на Женския пазар.
    Сега положението с образованието в Бг е ужасно! Но не си мисли че е било много по-добро и при Соца. Сега поне който иска да учи може да отиде по света. Тогава всички можеха да четат но имаше таван който подтискаше най-добрите. А прогреса не се прави от масата която може да чете а от най-добрите. От първия 1 или половин %.

    California Über Alles
  46. 46 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 4242 Разстроено

    До коментар [#40] от "m17":

    Извинете, но защо не погледнете представената в статията диаграма. От нея се вижда, че Русия е сред отличниците с около 500 точки по Пиза и по математика, и по четене, а България показва показатели 430-440. Русия страна с по-еднородно в етнокултурно отношение население ли е от България.
    Подобно е положението и с Виетнам.

  47. 47 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 4242 Весело

    До коментар [#45] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    Е, сигурно затова и Русия показва много по-добри резултати от България - и там е студено, па е и диктатура!
    Гледайте диаграмата бре, хора!
    Че ще се окаже, че разчитането на диаграми не е усвоено в училище!

  48. 48 Профил на инж. Ганев - малцинство от 5.87%
    инж. Ганев - малцинство от 5.87%
    Рейтинг: 284 Любопитно

    "Разходите за образование се увеличават без особен ефект за качеството му" :

    http://www.investor.bg/drugi/128/a/razhodite-za-obrazovanie-se-uvelichavat-bez-osoben-efekt-za-kachestvoto-mu-230010/

    Руският посланик : 80% русофили. Проф. Иво Христов : 80% дебили. Корелация, нали?
  49. 49 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 2561 Неутрално

    Ми не прочетох, че статията касае само началното образование. Във време оно цялото образоване беше държавно и безплатно, но и собствеността беше 95% държавна. Сега е друго. Частното доминира в пъти над държавното. Но частните сруктури още не са разбрали, че и образованието е тяхно задължение. Не го разбират по лесния начин, ще го разберат по трудния. На държавата не и пука. Тъй или иначе няма да им осигури кадри. Още по-малко - квалифицирани. Бизнесът или да си ги подготвя, или да мре. Освен това поне половината училища трябва да са частни, без помощ от държавата. Тя няма пари да плаща за цялото образование, учителите са зле платени и немотивирани. От всичкото следва, че т. н. предприемачи трябва да престанат да си купуват яхти и скъпи коли, а да почнат да работят. Иначе идват при нас.

  50. 50 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2724 Любопитно

    До коментар [#9] от "penetrating":Колкото по-голям е интервалът, толкова е по-голямо неравенството
    ....>> Сигурно имаш предвид това?
    The IQR is used to measure how spread out the data points in a set are from the mean of the data set. The higher the IQR, the more spread out the data points..


  51. 51 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4212 Неутрално

    До коментар [#45] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    Разсмя ме с експертната си оценка за финландската система. Очаквам следващите нобелисти да са от Аляска, канадските, лапландските и руските ескимоси.
    За качествата на децата ни няма да коментирам, те са изключителни и след като се научат да четат и пишат могят да управляват държави. Ще се спестят много пари ако такова решение стане задължително. :-)
    Малък коментар за "обикновеното общинско/държавно училище". Отлично знаеш, че тези училища се издържат основно от данъците за недвижимост на района в който живее детето. И ти, и аз сме сред 1% по доходи, ти може и да си сред 0.3, и не живеем в бедните райони сред слабо образовани бачкьори. Оттук нататък са и изводите за семейството, децата, учителите и ролята на имотното благосъстояние за учебната успеваемост.
    И последно, до 1987 г. в България приемът в университетите беше "нумерус клаузус", т.е. ограничен брой завършили влизаха в системата. Към тази дата мисля че това бяха към 6.5% от завършващите средно образование. Процентът на вишистите беше към 3.5% от общия брой на заетите. Естествено, сред нас имаше и некадърници, но и много свестни хора които страдаха по-късно от системата на обществено управление. Това за съжаление се случва повече или по-малко и днес и не само в България.
    И последно, факта че научен сътрудник е принуден да продава банани, или каквото и да е в будка на пазара, или че икономист-статистик е ритан по коридорите на хотел в който работи като камериерка е трагично като характеристика на една държава в Европа.

  52. 52 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 4242 Неутрално

    До коментар [#51] от "daskal1":

    Е, не беше 6.5% - около 100 хиляди студенти при около 650 хиляди младежи на възраст 20-24 години означава, че висше образование получаваха към 15% от младежите или 20-25% от завършилите средно образование /щото и тогава не всички завършнаха средно образование/. Проблем имаше в това, че тази бройка - към 100 хил студенти си остана непроменена около 15-20 години, през които в някои страни процентът на студентите достигна 40-50% от младежите на съответната възраст.

  53. 53 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4212 Неутрално

    До коментар [#52] от "patsis":

    Най-вероятно съм запомнил процента на тези които влизаха директно, преди казармата. Иначе сигурно е така за възрастовата група.

  54. 54 Профил на Brother Felonious
    Brother Felonious
    Рейтинг: 284 Неутрално

    До коментар [#42] от "m17":

    Процента качествени хора в една професия е прако свързан с общественото възприятие и финансовата компенсация за усилията. Доста години ( от 70'те ) професията учител е с нисък статус заради лошото заплащане. След промените нещата се задълбочика и резулатите са очевидни. И единиствния начин за промяана е увеличени изисквания след увеличени доходи.
    ----------

    Освен заплащането, има и други, не по-маловажни фактори. Или, може би само един - селекцията. От 45-та, заплатите на всички са много ниски. Във всяка професия добрите (< 5%) са такива не заради парите и/или системата, а макар статуквото да е такова. Добрите се движат от вроден усет за естетика и интелектуално любопитство.

    Конкретно за учителите, винаги в България е имало анти-селекция, която води до (статистически) подбор на кретени. Например, сред студентите в точните науки в СУ учители се подбират след 2-та година, като за тази специалност административно записват студентите с най-нисък успех. Често това са интелектуално недъгави хора. Те са подтиснати от развитието си и по-късно, като учители, не прощават на деца, в които виждат 'искрата'. Оттук, те провеждат психологична анти-селекция в училищата, като допълнение на ниските им професионални качества. Контра-пример е, например, френската система. В гимназиите преподават личности с главно 'Л' - бивши посланици, пенсионирали се професори, и хора с дарба да преподават. По тази причина, статистически сравнено с България, във Франция Личности създават Личности. В САЩ е разработена друга система. в 3 - 7 клас се определя коефициента на интелигентност на децата. На тези с висок коефициент се предлага напреднала програма на обучение. Тя е по желание, натиск няма. В последствие, децата в тези програми (AP curriculum), в гимназиите, се подготвят от учителите плюс университетски професори; те учат това, което в България се учи през първите 2 години в университетите. Оценките от АП курсовете се признават в университетите, т.е. децата/студентите не трябва да ги повтарят. След като студентите завършат университет, има още няколко врътки на селекция, която в крайна сметка прави щатите силна държава - в изкуство, наука, медицина и технология. Накратко селекция, селекция и селекция, защото хор с глухонеми трудно се прави. Защото не става.

  55. 55 Профил на Brother Felonious
    Brother Felonious
    Рейтинг: 284 Весело

    До коментар [#42] от "m17":

    И една допълнителна нота - не може да има образование в една страна без развита инфраструктура. Образованието е нещо, което трябва да ти дава работа, която впоследствие надстройва образованието. Дори всичките деца в България да са отлично подготвени в избраните от тях области, ако няма работни места за тях те след 3 - 4 години ще са неуки; ще са забравили това, което са научили. И са. Има едно просто правило, че нещо се забравя за толкоз години колкото са вложени за научаването му. И от тук - спиралата на деградацията.

  56. 56 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 6088 Неутрално

    До коментар [#50] от "тулса":

    Да, но това си е стандарна статистика...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  57. 57 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2724 Неутрално

    До коментар [#56] от "penetrating":
    Да, но това си е стандарна статистика..
    ..>> Бих казал даже базисна, но ме учудиха минусите на твоята констатация.Понеже си ...вискорейтингов и неконфликтен, реших че хората не са разбрали какво исках да им кажеш.Затова и зададох въпроса малко ..поясняващо.Ето и колегата Патсис леко се пошегувал с Понтифа за неговите оригинални климатично диктатурни обяснения по повод математическото образование.

  58. 58 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 6088 Неутрално

    До коментар [#50] от "тулса":


    Нарича се дисперсия :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  59. 59 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2724 Любопитно

    До коментар [#58] от "penetrating":Нарича се дисперсия :)
    ...>> Тъй ли? А така нареченото... "средно" ( на надписа под графиката), кое е по-точно?
    Mean, median, and mode are three kinds of "averages"

  60. 60 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2913 Весело

    До коментар [#5] от "Индиана":

    "Нямам думи."

    Ами погледни втората графика - b. Changes in spending and learning
    Няма връзка между харчлъка (на родителите) и ученето (на децата).

  61. 61 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2913 Любопитно

    До коментар [#18] от "Незнайко в Слънчевия град":

    "Резултат от глобалното опростачване."
    И с какви ценности е глобалното опростачване? Глобалистични, популистки, антлантически или тихоатлантически? Опс, да не пропусна и "индиските" и техните "наместници" у нас.

    А "Винету" не е глобално явление, а изолирано явление ... в миналия век. "Останките" от миналия век не определят ход на технологичното бъдеще.

  62. 62 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2913 Весело

    До коментар [#54] от "Brother Felonious":

    "Накратко селекция, селекция и селекция"

    И тук е така: борче-борец (каратист)-бригадир (в СИК, ВИС, Аполо, Ипон)-Трактор (Паша)-Министър-председател.

    " хор с глухонеми трудно се прави."
    С тоя "хор" колективизация ли ще се прави или ще се търсят екипи да "преместят планината" по възможно най-изгодния начин? Може и без (празни) приказки и мърдане на ушите (при всеки врясък "кой не скача" или "кой не кляка").

  63. 63 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 6088 Неутрално

    До коментар [#59] от "тулса":

    Понеже сте англоговорящ можете да използвате variance :)
    В случая средното, амтематическото очакване са точката в интервала :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  64. 64 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 1576 Неутрално

    До коментар [#45] от "Pontif New Dnevnik SUCK":Е, сигурно затова и Русия показва много по-добри резултати от България - и там е студено, па е и диктатура! Гледайте диаграмата бре, хора!Че ще се окаже, че разчитането на диаграми не е усвоено в училище!
    —цитат от коментар 47 на patsis


    Приятел, Русия и на Марс да я сложиш пак ще си бъде Русия. Преди години бях командировка там. Имаше по ТВ някакво публицистично предаване. При анкета 80% от гимназистките казвага че искат да станат скъпи проститутки. Та пак - не е само до четенето и математиката. Образованието има малко по-широки цели. Затова скъпите преп училища са скъпи, защото освен мат и четене те учат как да се храниш, как да разговаряш, как да си миеш задника, че дори и как да се здрависваш.
    Сигурен съм че Рускинчетата са отличнички по руски, това не им пречи да си мечтаят за проституция като кариера в живота, нали? Изглежда има нещо объркано, ти как мислиш?

    California Über Alles
  65. 65 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2913 Весело

    До коментар [#51] от "daskal1":

    Даскале, има един виц:
    "Камилче пита майка си:
    - Мамо, защо имаме две гърбици?
    - За да можем да издържим без вода дългите дни, в които прекосяваме пустинята.
    - А защо ни е такава дебела козината?
    - За да не ни е студено през нощта и да не ни е горещо през деня в пустинята.
    - А защо имаме такива големи копита?
    - За да можем по-лесно да ходим през пясъците на пустинята.
    - Мамо, за какво са ни всички тези екстри, когато се яваваме пред PISA на тест?! "

    Та, Световната банка гледа да вземе "парите от билетчето" (членския вос на държавите) за зоопарка с тези нищо не казващи наблюдения. Между другото българският народ от Възраждането насам има същите наблюдения. Само му се губят верните решения. А в случая няма и едно единствено решение.

  66. 66 Профил на Brother Felonious
    Brother Felonious
    Рейтинг: 284 Весело

    До коментар [#62] от "wanderer":

    И тук е така: борче-борец (каратист)-бригадир (в СИК, ВИС, Аполо, Ипон)-Трактор (Паша)-Министър-председател.
    ========
    Селекция не означава само някой да получи добра оценка за нещо. Трябва след това на този някой веднага да му се даде оперативна свобода той да прави нещото, както и да учи останалите за него. Това е равновесен процес. Ако този някой се умножи по няколко милиона с лиценз да правят различни неща, то тогава се получава силна страна. Що се отнася до антиселкцията издигаща недъгави селяци, които решават съдбата на умните - е, така е винаги при диктатурите. Да се е*ат.

  67. 67 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2913 Весело

    До коментар [#64] от "Pontif New Dnevnik SUCK":

    "те учат как да се храниш, как да разговаряш, как да си миеш задника, че дори и как да се здрависваш. "

    Това се учи в първите седем години, преди училището и извън него. В следващите години само се проверява дали наученото корелира с "модерните достижения" на цивилизацията.
    Например, аз все още изучавам практиката на обществото при наемането на домашни прислужници и се чудя защо не се наемат прислужници, които като сготвят да ядат вместо "хай профито"; като почистят и да спят вместо профито. Тия дейности, ядене, спане, екскурзии, отнемат много време, за което хай профито ще избичи пари като за сто прислужника.

  68. 68 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2913 Весело

    До коментар [#66] от "Brother Felonious":

    "Трябва след това на този някой веднага да му се даде оперативна свобода той да прави нещото,"

    Е, Баце прави нещото ...магистрали към "светлото бъдеще".

    Дали все пак проблемът не е в "правещия селекцията" (обществото най-общо), вместо в "селектирания"? Щото при едни ценности ще има една селекция, при други - друга.
    Това съвсем сериозно го питам, защото в един от тестовете на Менса има такъв въпрос: Кое е по-голямо между един билион и един милиард?
    Това е все едно да Ви питам: Кое е по-голямо между абрикоса и кайсията?, с което веднага ще бъда обвинен за русофил. Отделно, че частичката "би" в Европа (от латинския) има значение на "удвоен" (един милион милиона), но на някогашните "краварите" тия 12 нули са им дошли в повече и решили да се делкат нулите през три по простата пръстова система -едно, две и т.н.

  69. 69 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2592 Неутрално

    До коментар [#46] от "patsis":

    И какво доказва точно това ?. ФАКТИТЕ са че в България над 30% от първокласниците са от семейства в които не говорят български. И този ФАКТ има пряка корелация с ФАКТА че тези деца отпадат по-рано. Това е проблема, една от мерките за преодоляването му е да ги понаучим български и да ги социализираме за да имат шанс да завършат 7'ми клас. Има и много други необходими мерки - например според мен образованието им трябва да е напълно безплатно - а именно да получават и помагалата, учебниците по езици, материалите - тетрадки, химикалки , абсолютно всичко. И хубава обилна, качествена храна - закуска, обяд и следобедна закуска. Единствено изискване - редовно посещение на училище и добро поведение. Иначе аут. И се басирам че повечето ромчета ше схванат интуитивно добрата сделка.
    Доколкото разбирам, ва сособенно ви боли че децата ви трябва да ходят на предучилищна вместо да ги гледа бабата. Ами намерете си проформа детска, има доста такива и ще ви дадат бележката. Защото вие не сте целта на тази програма - щом можете да пишете на български във форум, значи детето ви знае достатъчно български за да се оправи в първи клас.

  70. 70 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2592 Неутрално

    До коментар [#55] от "Brother Felonious":

    Интересно по турско, как е имало образование по българските земи като е нямало една павирана улица ?. Първо идва образования, после идва инфраструктура.

  71. 71 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 2913 Весело

    До коментар [#70] от "m17":

    " като е нямало една павирана улица ?"

    Паветата са турени още от римско време. Дори Султанът и спахиите са се грижили калдърама да е поддържан. Все пак бързината на османската армия е било от основните скрити оъжия.

    Иначе желание за образование, безспорно, е имало. Но да се твърди, че килийните училища са с ранга на университетите в Италия, Германия, Холандия, е твърде пресилено.
    А доброто образование се доказва в практиката - повечето изобретения и открития през 18 и 19-ти век са създадените от немци, французи, руснаци. Но почти всички са намерили индустриално внедряване ... в Британската империя. Сиреч освен знания се иска дисцплина (тоталитаризъм) и добра организация (съпричастност на Държавата, и на обществото). Империите затова са империя - защото успяват да се възползват по най-добрия начин от знанието (и уменията) на другите. Например, Руската империя въпреки несметните богатства, въпреки дейната съпричастност на царя, не успява да стане истинска империя - най-авангардните идеи и най-остарялата морално техника.

  72. 72 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2724 Неутрално

    До коментар [#71] от "wanderer":Например, Руската империя..
    ...>> Например университетът , където учих, е основан преди да щатите обявявят своята независимост от ретроградната Британска империя.

  73. 73 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2724 Неутрално

    До коментар [#63] от "penetrating":В случая средното, математическото очакване са точката в интервала
    ...> Аз пък наивно си мислех, че било медианата.Дали е ..нормално това разпределение все пак?

  74. 74 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4212 Неутрално

    До коментар [#65] от "wanderer":
    :-)


  75. 75 Профил на Brother Felonious
    Brother Felonious
    Рейтинг: 284 Весело

    До коментар [#68] от "wanderer":

    Дали все пак проблемът не е в "правещия селекцията" (обществото най-общо), вместо в "селектирания"? Щото при едни ценности ще има една селекция, при други - друга.Това съвсем сериозно го питам, защото в един от тестовете на Менса има такъв въпрос: Кое е по-голямо между един билион и един милиард?

    ===============

    Няма Общество. Има ОбшествА. Нека да отбележим очевидното: някои функционират по-добре от други. Относно правещият селекцията - да разиграем един пример: имаш фирма и отваряш позиция за човек с определени качества. Обявяваш позицията и интервюираш 20-на души. Синът си няма да назначиш, ако не е баш специалистът, защото искаш работата ти да върви добре. Избираш един кандидат. Ако изборът е добър, печелиш, а ако не е - губиш. Някои фирми се закриват, други просперират. Практиката показва, че в проспериращите фирми са добрите специалисти. Сега обратната връзка - за да има добри специалисти е необходимо да има добро образование. Въпрос на ценности, които статистически се усредняват когато има много фирми, т.е. добра инфраструктура. Само с 'държава', с решения 'отгоре' не става. Това са двете страни на една и съща монета, обединени от стохастични избори, грешки и успехи, които водят до налагане на стандарти. Последните не са изписани в камък, изменят се, обикновено към по-добро. Сега да се върнем към обществатА. Някои са по-бавни от други в синхронизацията на делата си в името на общо (национално) добруване. Те обикновено са изградени от по-бедни, а често и по прости хора.

  76. 76 Профил на Brother Felonious
    Brother Felonious
    Рейтинг: 284 Весело

    До коментар [#70] от "m17":

    Интересно по турско, как е имало образование по българските земи като е нямало една павирана улица ?. Първо идва образования, после идва инфраструктура.
    ===========

    Това е малко като сравнението 'Слонът преди и след 9-ти сптември'. Нека сравним образованието в България през турското робство с това във Франция, Германия и Англия - пак по същото време. Без да се замислям много, може и да греша, но май сме били семплички като нация. От друга страна, били сме много по-умни от аборигените в Зимбабве.

    Между другото, аз много-много образовани хора от онази ера не виждам:

    http://www.lostbulgaria.com/?p=5813

  77. 77 Профил на Brother Felonious
    Brother Felonious
    Рейтинг: 284 Весело

    До коментар [#71] от "wanderer":

    не прочетох поста ти и в общи линии съм го повторил

  78. 78 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2724 Неутрално

    До коментар [#76] от "Brother Felonious":Интересни снимки си подбрал...Знам я тази колекция и я прегледах пак набързо с голям интерес.При желание можеш да намериш и доста примитивни физиономии...Обаче ме заинтригува неизвестна за мен снимка (на бъдещия 1907) цар Борис III с локомотив ( между снмките на придворния фотограф Волц и руският велик княз Владимир Александрович )

  79. 79 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2724 Неутрално
  80. 80 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4212 Неутрално

    До коментар [#79] от "тулса":

    Хубави снимки, едната от бабите ми би се захласнала съпроводено с дълъг монолог за царя.

  81. 81 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 6088 Неутрално

    До коментар [#73] от "тулса":

    :) Обикновено е на Student, но може да са използвали и нормално разпределение.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  82. 82 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2724 Неутрално

    До коментар [#80] от "daskal1":..дълъг монолог за царя.
    ...>> Интересно, на локомотива от царската колекция пише N.Y.C &...Дали това е известното ни съкращение?
    Борис е бил известен с това свое увлечение. Карал често влак като прост машинист.

  83. 83 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 4212 Весело

    До коментар [#82] от "тулса":

    Не като "прост машинист", а като "правоспособен машинист" - имал диплома. И целунал ръка на баба ми, била член на някаква църковна комисия, та лоша дума не се казваше за Борис. Ама тя си беше "драгон Лейди", самата тя израстнала в семейството на бивш висш военен, желязна дисциплина та не обичах много да оставам с нея.
    А дали е Ню Йорк Сити трябва да проверим по справочниците.

  84. 84 Профил на DEV
    DEV
    Рейтинг: 256 Неутрално

    До коментар [#60] от "wanderer":

    А Вие от къде знаете, че резултата с плащането, е такъв като на графиката?

    Плащането помага... за съжаление не мога без него.
    В моя случай с плащането и резултата (за 2 бр. деца) стои така:
    - спорт - 2 бр., справят се, не съм си и помисляла за професионално развитие, но е полезно за тях.

    - английски - едното вече говори свободно и няма проблеми с писане/четене/слушане (удостоверено от небг-организация), ако разчитах на училището нямаше да се случи (Руският от училище знае по-малко от колкото е научило само или от нас).

    - математика - до 4 клас не беше чувало за съкратен запис или подреждане на задача. "Авторитетът" в училище не ги научи, трябваше да се запознае с учители по математика в 5 клас, за да каже "... и г-жата по математика държи, да записваме задачите както ти ми казваше".
    Училището разполага с паралелка с разширено изучаване на математика. Много са горди с нея. И обучението е толкова добро, че последните две години класираните деца на олимпиада по математика - общински кръг клонят към 0 (нула), т.е. Едно и Нула са! (другите класове не са конкуренция, те не бяха минали 1/3 от материала за олимпиадата

    - български език - когато трябваше да се научат как се пишат различните преразкази, те правиха "текст с разбиране). За 1 месец през лятото се научи, но ваканцията няма кой да я върне.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK