
На тях, разбира се, не пише "Русия подкрепя ... за президент на САЩ" и по принцип те дори не са пряко свързани с предизборната кампания в САЩ през 2016г. Но съдържанието им е такова, че раздухва антиимигрантски, расистки и ксенофобски страсти, сее разделение в американското общество и създава впечатление, че свободата на обикновените хора е застрашена от либералните политици.
Така изглеждат рекламите, които се появяват в социалната мрежа "Фейсбук" (Facebook) миналата година в разгара на политическата кампания и са платени от руснаци, представящи се за американци, разказват издания като "Ню Йорк таймс" и "Вашингтон пост".
Страницата Secured Borders, например, е пълна с антиимигрантски коментари, а Defend the 2nd (има се предвид Втората поправка в Конституцията, използвана като аргумент за свободно притежаване и носене на оръжие - бел.ред.) е изпъстрена със закани в характерен тон срещу всеки, който се опита да предизвика дебат по проблема с убийствата на хиляди американци годишно от огнестрелни оръжия.
"Защо имам пистолет? Защото е по-лесно семейството ми да ме изкара от затвора, отколкото от гроба", пише на едно от посланията със снимка на бяла жена с револвер и характерна за руснаците граматическа грешка на английски.
Към същата аудитория е насочена и реклама, на която чернокожа жена дърпа спусъка на празно оръжие. Така едновременно се подстрекават афроамериканците към радикални действия и се раздухват страховете на белите.
Друга страница призовава да бъде подкрепен Доналд Тръмп, "за да попречим на либералите да забранят поздрава "Честита Коледа!", можем свободно да си честитим Коледа през 2017г. и пред Белия дом да има голяма възстановка на Рождество".
"Сърцето на Тексас" агитира щатът да се отдели от САЩ, а "Да бъдеш патриот" мобилизира жителите на Флорида в полза на Тръмп.
Страницата Blacktivist за действия в защита на правата на афроамериканците във Facebook и свързан с нея профил в Twitter призоваваше за улични протести в Балтимор, след като в полицйски участък загина чернокожият Фреди Грей. Когато местен активист директно попитал Blacktivist дали авторите ѝ действително са в града, получи отговор, "не, но търсим приятели, защото се борим поради същите причини и в действителност сме отворени за вашите размисли и предложения". "Научете се и слушайте преди да лъжете", отвърнал американецът и призовал създателите на страницата да се извинят публично. Сега той коментира: "Оказва се, че май съм спрял специална операция на руснаците".
Руската кампания е прикрита и зад страници във Facebook като LGBT United, твърдяща, че се бори за правата на хомосексуалните. Има и страници за любителите на животни, украсени с миловидни снимки на кученца. Най-вероятно предназначението на подобни страници е първо да наберат популярност, преди да бъде прокарана през тях дезинформация с политически цели.
Федерални следователи обаче смятат днес, че всичко това е прикритие за координирана сложна кампания за дезинформация, свързана с Агенция за изследване на интернет от Санкт Петербург. За нея се знае малко, но тя е наричана още Фабриката за тролове и често изниква по различни поводи, свързани с разпространяването на лъжливи новини и нажежаване на спорове в обществото - както руското, така и на Запад.
Твърдението на "Ню Йорк таймс" идва от два източника, които са запознати с рекламните кампании в социалните мрежи и рекламите, платени от руснаци в тях, но нямат право да обсъждат въпроса публично.
На 6 септември Facebook обяви, че е открила 470 профила и страници, свързани с агенцията, от която са закупени 3000 реклами.
Преди дни под натиска на Конгреса и търсенето на отговори в обществото от Facebook предадоха на разследванщите комисии по разузнаването към Сената и Камарата на представителите въпросните реклами в социалната мрежа, свързвани с Русия. "Очевидно сме много разтревожени от това. Установихме, че рекламите и създадените профили раздухават политически теми от целия спектър, включително правата за лично оръжие и на хомосексуалните и движението Black Lives Matter" за защита правата на чернокожите, каза Джо Каплан, вицепрезидент на Facebook за САЩ.
Официално не се съобщава нищо, тъй като разследването е в ход, но източници на медиите разкриха няколко страници и "Ню Йорк таймс" научи за поне 7, свързани с Русия групи във Facebook, за някои от които досега не е съобщавано. Често такива страници и групи са създавани заради конкретни послания и след това е плащано за максимално бързото му разпространяване в страниците на потребителите.
Множество от снимките и посланието съдържат призив да бъдат "харесвани" и препубликувани. Тази тактика е вършела добра работа, защото кампанията се разлива не само из Facebook, но и преминава в социални мрежи като Reddit, Instagram, 4chan и Imgur. Освен всичко друго, така се предотвратява възможността една конкретна компания да прекъсне агитационната вълна от фалшивите профили.
Докато лично Марк Зукърбърг призна, че компанията му тепърва се опитва да разбере как е използвана за пропаганда социалната мрежа с над 2 млрд. постоянни посетители дневно, от Twitter добавиха, че са открили над 200 профила, свързани с контролираните от руснаци страници във Facebook. През октомври представители на Facebook, Twitter и Google са поканени да свидетелстват в долната камара на парламента, а на 1 ноември - пред Сената.
Регулациите в САЩ задължават телевизиите, но не и онлайн компаниите, да разкриват имената на организациите, закупили политическа реклама и вложените средства, макар че политически кампании стават едни от най-големите рекламодатели на Facebook и Google - в рамките на 25-35 процента от бюджетите им отиват за интернет акции, припомня "Вашингтон пост".