Испания отсъства, монархията е зло, Европа се проваля - какво пише в каталунските учебници

"Каталунските страни" - Каталуня, Валенсия и Балеарските острови - са земи, където се говори каталунският език с няколко диалекта и които са били на подчинение на "каталунско-арагонската корона", някога включвала и Андора, пише вдясно от картата. В учебника се обяснява и че те днес са поделени между "испанската държава", "френската държава" и Андора.

© Twitter @AlbanoDante76

"Каталунските страни" - Каталуня, Валенсия и Балеарските острови - са земи, където се говори каталунският език с няколко диалекта и които са били на подчинение на "каталунско-арагонската корона", някога включвала и Андора, пише вдясно от картата. В учебника се обяснява и че те днес са поделени между "испанската държава", "френската държава" и Андора.



Думата "Испания" рядко се появява; когато се споменава, става дума за "монархията", която е зло; а Европейският съюз е "провален" проект, от който може би е добре да се излезе. Каталуня пък изглежда като независима държава - или поне такава, която скоро ще стане независима.


Това е част от картината на каталунския учебен процес, обрисувана в доклад на каталунския учителски синдикат "Действие за подобряване на основното образование" (AMES). Текстът, достъпен онлайн, се основава на учебниците по обществени науки за 5-и и 6-и клас на седемте водещи издателства, печатащи учебници в Каталуня. Оценката за две нива на основното образование първоначално беше публикувана през май, но отново стана предмет на дискусия след референдума, при който множество младежи по улиците крещяха "Вън Испания". Според вестник А Бе Се в края на октомври ще се публикува още един доклад, който ще обхваща предходните три години от образованието. Изданието пише, че разполага с черновата му.


Географията и историята са две области, в които каталунската образователна система силно се е възползвала от все по-голямата си автономия от Мадрид в последните 20 години. Учениците, ползвали въпросните учебници, вероятно рядко са се натъквали на думата "Испания" в часовете по обществени науки. Тя отсъства и се заменя от "испанска империя", която обаче е различна от съвременната държава, защото ползва думата hispánico (с испанска същност, обхващащ "испаноезичната цивилизация") вместо español ("испански").


Крайности




От 1983 г. в Каталуня всичко се учи на каталунски освен предметите, при които това е невъзможно - например езиците (испански и английски и др.), пише в. "Ел мундо". Отвъд вестникарските заглавия това не е дефинирано правно, но на практика е част от Закона за образованието, изготвен в Барселона, е отговор на потискането на каталунската идентичност по времето на Франсиско Франко. В неговия чл. 20 с думата vehículo (част от израза lengua vehicular, грубо преводимо с друга чуждица, "лингва франка") се обозначава фактът, че каталунският трябва да е езикът, на който да се осъществява образователният процес.


През 1990 г. националистическата коалиция "Конверженсия и Унио" (на известния националист Жорди Пужол и бившия премиер Артур Мас, свикал референдума през 2014 г.) призовава в идеологическата си програма да се създаде "национално каталунско чувство у учители, родители и ученици." Към средата на същото десетилетие в повечето училища - същите, в които за три години се проведоха два референдума за независимост - се говори изцяло на каталунски.


Образованието се превръща в културна битка. Организацията "Каталунско гражданско съжителство" предупреждава, че бъдещият "елит ще говори каталунски" и че стимулите в образованието са за онези, които се справят добре с него. Според нея това донякъде обяснява данните от теста PISA 2015 г. за Каталуня: те сочат, че в Каталуня говорещите испански ученици се справят много по-зле от говорещите каталунски. "Значи ли това, че децата, за които майчиният език е кастилски (испански), са по-тъпи от другите? И съответно каталунците като цяло два пъти по-умни ли са от останалите испанци" пита журналистът Кико Алседо в анализ за в. "Ел мундо". "Проблемът е, че и едните, и другите, учат на един-единствен език - каталунски", отговаря Мерсе Виярубас, преподавател, лингвист и специалист по двуезичността.


"Нагаждането" на учебниците, което синдикатът твърди, че се е случило, обаче не е незаконна прищявка на каталунските националисти - от 2002 г. контролът върху съдържанието им е частично прехвърлен на централните власти в автономните области.


"Изчезването на Испания"


Докладът на синдиката, представляващ над 300 преподаватели в Каталуня, предимно от държавни училища, започва с анализ на 14 учебника по предмета "Познания за средата" за 5-и и 6-и клас. В много от тях пише, че Каталуня винаги е била нация, критикувала монархията и държавното устройство. Впоследствие решили да разширят обхвата на проучването, добавяйки учебници от средното образование.


Синдикатът предупреждава, че в учебниците се наблюдава "почти пълно изчезване на думата "Испания", представена като "испанска империя", "испанска монархия" и "многонационална държава". От 114 страници в един от учебниците по история само 28 са посветени на Испания - около 7.7%. Останалата част е за историята на Европа, еволюцията на идеите, архитектурата и скулптурата.

В предстоящ доклад на AMES, който ще излезе през ноември и откъси от който са показани на испански медии, се разказва: "В скулптурата и в живописта ренесансовите новости се внасят от чужди художници (кастилски, италиански и фламандски."


"Това, което виждаме сега на площадите и по улиците на Каталуня, не се изгражда за 2 или 3 години", казва за А Бе Се Антонио Химено, председател на профсъюза. "Знаехме, че от 1990 г. Каталуня си беше поставила за цел да се отдели емоционално от Испания, атакувайки езика, културата и институциите ѝ." Важен елемент според него е "непознаването на кастилския (испанския) и литературата. Не знаят кой е Дон Кихот".


"Тези на определени политически партии"


На историческите карти и текстовете под и около тях рядко се споменават и "испански" топоними - там пише "Кастиля и короната на Арагон", а говорейки за монархията, се случва да я определят като "лоша". Децата учат за идеята, че "Испания не е нация, а съвкупност от нации". Не се говори за имената на 16-те провинции, формиращи Испания, а се уточнява, че Каталуня функционира на ниво общини, които се самоуправляват, освен ако парламентът в Барселона не реши друго.

Учебниците създават и идеята, че "желанието за независимост е много често срещано" - виждат се карти на Европа, на които са оцветени региони с процент от населението, желаещ независимост, без да се уточнява дали процентът е голям или малък. Освен това "им показват и Валенсия и Балеарските острови, за да създадат идеята, че всички "каталунски страни" (територията на трите общности) би искала да е независима", пише А Бе Се.


ЕС, обратно, се е "провалил в политическото и в икономическото" и не е признал Косово. Проблемите му са "много сериозни" и "за да се справи човек с кризата, е най-добре да излезе от него", пише според А Бе Се в доклада, който предстои да излезе в края на месеца или в началото на ноември.


Учениците също така имат възможност да коментират текст "колко лошо са се държали испанските войници, отишли в Каталуня, за да защитават границите ѝ от французите". В много от учебниците авторите на доклада откриват "идеологически тези, които защитават само определени политически партии, които го правят, макар това да не е напълно конституционно съобразно".


Освен за испанската монархия много рядко се говори за конституцията, правителството на Испания и държавни структури и много други, "за да подпомогнат каталунските ученици да не придобият испанска идентичност, т.е. да не се чувстват испанци, а само каталунци", отбелязва AMES в доклада. Не се изтъква, че конституцията има преимущество пред каталунското законодателство.


"Някои области се чувстват като нации"


Текстът на AMES по обективни причини не може да изложи цялото съдържание на учебниците (а и няма защо да го прави), но дава редица примери в подкрепа на твърденията. Говори се за "каталунско-арагонска корона" през Средновековието (вместо само за арагонска, както се е наричала), съществувала самостоятелно до обединението с Кастиля. В същия учебник Каталуня е представена като независимо кралство по време, когато е била част от Арагон. За Карл V, известен в Испания като Карлос I Испански и V Германски, се използва името "Карлос I Кастилски и Каталунско-арагонски", което официалната каталунска историография не използва.

Римляните пък са окупирали Каталуня по време на експанзията си: "Римляните влизат в каталунска територия през 218 г. пр. Хр. и я окупират малко по малко. От I в. пр. Хр. цялата каталунска територия е романизирана", пише в един от учебниците на издателство "Барканова".


В друг се казва: "Някои автономни области на Испания като Каталуня или Страната на баските се чувстват нации. Нация е общност от хора с история, култура и общ език, които имат волята да се организират и да имат собствени институции." С известна ирония AMES отбелязва, че испанският също "се говори от почти всички обитатели" на каталунската общност.


Освен това решение на Конституционния съд от 2006 г. "създава негативна ситуация" в каталунското общество. В друг учебник е показан плакат, на който се вижда знамето на "Каталуня в Европейския съюз" - АМЕS определя изображението като "тенденциозно, тъй като Каталуня е в ЕС, защото е част от Испания".


"Нищо няма да променяме, индоктринирането е лъжа"


Жуанлу де Паолис, представител на каталунските образователни власти, отхвърли идеята, че съществува "индоктриниране" и че местните институции няма да правят "програма за ревизия" за случващото се в каталунските класни стаи.


Междувременно в разгара на кризата каталунски училища свикваха протести в защита на позицията на Барселона - например за освобождаването на активистите Жорди Санчес и Жорди Кушарт. В някои училища имаше призиви за всеобщо участие в протестите. Преподаватели, които са противници на независимостта многократно разказваха за обидите и дискриминацията от страна на другите си колеги. Според депутата от Валенсия Тони Канто от възникналата в Каталуня партия "Граждани" в някои училища на децата, които не са участвали в протестите, са им били дадени по-големи домашни.


В 12-минутна реч пред конгреса Канто говори за случаи, в които на ученици е дадена възможност да цапат испанското знаме, а испаноезични ученици биват обиждани. "Изглежда ли ви нормално да се изпращат писма до родители, за да се разрешава учениците да ходят на демонстрации и да изпускат часове", попита той в парламента, обръщайки се към присъстващия министър на образованието и правителствен говорител Иниго Мендес де Виго. Според него този сценарий в момента се насърчава в други две области, които за националистите са част от "Паисос каталанс" - Валенсия и Балеарските острови.


Вестник "Ла гасета" пък публикува "сецесионистки албум" със символи на независимост в каталунски училища. На една от снимките на двора на училище в Ла Гарига, в провинция Барселона, учениците, излизащи от сградата, се сблъскват с надписа "Алберт Ривера трябва да умре" - Ривера е лидерът на партията "Граждани", основана в Каталуня, но спечелила четвъртия най-добър резултат на изборите миналия декември. "Гражданите" често се обявяват срещу политическата пропаганда сред учениците, макар според Народната партия на премиера Рахой всъщност да са спирачка срещу действията на Мадрид.


Срещу използването на образованието за политическо агитиране след референдума се обяви и синдикатът AMES, който разпространи писмо от преподаватели от Автономния университет в Барселона, призовали ръководството да избегне заемане на публични позиции и да не отхвърля съдебни решения като това за арестуване на каталунски активисти, тъй като е институция, а не политическа партия. Съвсем наскоро AMES изготви и нов списък със случаи на политическа пропаганда сред децата не само в Барселона, а и на Балеарските острови - например епизоди, в които деца в Жирона и Барселона биват подтиквани да крещят "Независимост!" или "Да живее независимостта!"



Как реагира Испания


През август, няколко месеца след публикувания доклад, испанските централни власти първоначално поискаха да изготвят "подробен доклад", за да се докаже дали някои каталунски учебници "нарушават действащата норма". Тогава Де Виго каза, че макар надзорът на учебниците да е в ръцете на "автономните области", министерсвото в Мадрид има "субсидиарна" роля, ако съответната област не си е свършила работата. Той показа готовност да помисли за "законови" мерки, но те така и не последваха.


След това Конгресът с мнозинство отхвърли инициативите на депутати, които искаха спешни мерки в каталунското образование - политиците казаха, че имат доверие на местните образователни власти и на националната образователна инспекция. "Редица централни правителства не приемат ясна позиция за индоктринирането в Каталуня. Много пъти натежават политическите им интереси в Мадрид и подкрепата на националистите в Мадрид над решаването на проблем в Каталуня", казва Хесус Санс от Каталунската гражданска платформа, цитиран от "Ла гасета".


Групата на управляващата Народна партия същевременно предложи законопроект, който дава повече възможности за контрол на националната инспекция в някои сегменти от образованието като съдържанието на учебниците, учебните програми и превенция на индоктринирането.


Вероятно темата ще се върне в дневния ред на испанските власти, след като те поеха контрола над Каталуня пряко в събота сутринта. Депутати в Мадрид вече отправиха обвинения към Мариано Рахой, че през близо шестте години, в които управлява, системно е пренебрегвал факторите, създали възхода на национализма в Каталуня, и е бил твърде толерантен към своеволията във всички сфери на живота.


Според изданието InfoLibre случващото се в образователната система на Каталуня отваря позабравен дебат - за цензурата по време на режима на Франко, който на фона на обвиненията към управляващите в Мадрид във "фашизъм" може би ще е добре да се разгърне докрай. Близо четири десетилетия след края на режима махалото просто се завъртя на другата страна.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK