Един век след преврата на болшевиките той може да се повтори, смятат почти 30% от руснаците

С изстрел на халосен снаряд от оръдието на крайцера "Аврора" е даден сигналът за начало на свалянето на Временното правителство на Русия.

© Associated Press

С изстрел на халосен снаряд от оръдието на крайцера "Аврора" е даден сигналът за начало на свалянето на Временното правителство на Русия.



Превратът, който болшевиките извършват в Русия точно преди 100 години и по-късно наричат "революция", е възможен и днес според близо 30% от руснаците. За тях юбилеят от събитието, определило в голяма степен ХХ век и много от събитията до днес, не е нещо особено. Но самата т.нар. Октомврийска революция те оценяват като велико събитие в историята на човечеството.


В същото време анализът на това какво помнят от историята и как разбират механизма зад случилото се показва, че населението има само повърхностни и разпокъсани познания, а между академичното изучаване на историята и масовото образование зее пропаст.


Това сочат данни от социологически проучвания през последните месеци, включващи и отношение към конкретни личности от събитията от 1917 г.




Запитани дали в днешна Русия може да се повтори случилото се преди век, 7% отговарят с "определено да", 21% с "по-скоро да", но все пак доминиращото мнозинство избира "по-скоро не" (38%) и "определено не" (21%).


Руското общество така и не е изработило единна или доминираща позиция към революцията - отношението е противоречиво и включва както устойчиви конструкции от съветската пропаганда, така и критични елементи от годините на перестройката, разказа Алексей Левинсон, ръководител на социално-културните изследвания на "Левада център". Това са вътрешно противоречиви и трудно обясними с формална логика, но съществуващи редом, позиции.


От една страна, руснаците продължават да смятат събитията от края на октомври 1917 г. за най-великото събитие на ХХ век, а от друга, се съгласяват, че то е нанесло огромни щети на основните национални интереси на страната. От трета страна, те продължават да смятат, че превратът е бил неизбежен и така болшевиките се възприемат като по-малкото зло, защото ако не са били те, други - и вероятно още по-зловещи - сили са щели да завземат властта.


"Да не ровим в миналото"


Допитването на "Левада център" от март 2017 г. показва, че за 44% "трябва да се знае повече за този период, за да не се повтарят грешките на миналото". Но за 34% "трябва да се продължава напред и да не се рови какво е станало през 1917 г.", а за още 20% "изучаването на миналото не вреди, но в сегашната ситуация това не отговаря на потребностите на времето".


За 48% превратът на болшевиките е бил неизбежен, докато за 32% случилото се е можело да бъде избегнато. За по-малко от година делът на първата група намалява (53% през април 2016 г.) и силно се увеличава (от 15% на 21%) този на отговорилите с "не мога да преценя".


Един век след преврата на болшевиките той може да се повтори, смятат почти 30% от руснаците

© Associated Press


През последните 20 години допитването на "Левада център" показва, че неизменно около 48-50% казват, че революцията е изиграла положителна роля в историята на Русия. Променя се само категоричността в тази позиция - групата, отговаряща с "много положителна роля", намалява от 19% на 10%, а тази на "по-скоро положителна" расте от 28% до 38%. Същото е в противоположния лагер - "по-скоро отрицателна роля" са посочвали 21% през 1996г. и 25% сега, а безспорно осъждащите преврата и последвалите събития са намалели от 12% на 6%.


Въпреки огромното сътресение, което предизвиква превратът за икономиката и обществото, включително и последвалата гражданска война, руснаците днес му дават положителна оценка. За 25% той е "открил нова епоха в историята на народите на Русия", а за 36% е "дал тласък за социално-икономическото им развитие". Според 21% революцията е "забавила тяхното развитие", а за 6% (най-ниският показател досега) тя е била "катастрофа".


"Всичко в руската история е добро"


Левинсон обяснява, че на практика подобно отношение е бягство от заемането на позиция. Хората знаят, че ако откровено подкрепят Октомврийската революция, това ги поставя в конфликт с президента Владимир Путин, тъй като неговият режим категорично не обича каквито и да е протести, бунтове и призиви за промяна или сваляне на властта. От друга страна, не се одобрява и пълното отричане на събитието, от което се е родил СССР, символите и структурите на който продължават да се експлоатират от същата власт. Съвременната история на Русия се почита като едно цяло, сякаш всичко в нея е добро, дори очевидно негативните събития, коментира социологът.


Това е обяснението и за отговорите на въпроса "Смятате ли, че след 1917 г. Русия е продължила да се развива, следвайки своите традиции и национални особености, или е направила завой по чужд за нея път?". Днес 50% от участниците в анкетата смятат, че нищо не се е променило, въпреки съпроводеното със смъртта на милиони хора ликвидиране на частната собственост, унищожаване на религиозните институции, масови репресии и преследвания на населението. (За сравнение - през 1998 г. така са смятали 27%). Отговорилите, че Русия е поела по необичаен за нея път, са 35% (46% през 1998 г.). Групата "трудно ми е да отговоря" се е свила наполовина - от 28% на 15%.


Неприемането от анкетираните на бурни събития и предпазливост какво говорят си личи и от отговорите на въпроса "Ако можехте да започнете живота си отново, кой исторически период бихте избрали?" Една трета 33% отговарят "Сега, при президента Владимир Путин" и "В годините на Брежнев" (28%), определяни от историците като период на цялостен застой на СССР. Третата по големина група (11%) отговаря "Ще отида да живея в друга държава".


Въпреки прогонването от страната на хиляди от най-талантливите творци на културата, налагането на съвършено различна естетика от страна на болшевиките и продаването в чужбина на неизмеримо количество артефакти в последвалите години днес за 41% революцията не е нанесла сериозни щети на руската култура. Със "съгласен съм", че превратът е бил тежък удар за културата, отговарят 49%. Интересно е, че преди 27 години първата група е била 17% и се е увеличила почти два пъти и половина, а втората е била 69% и се е свила с близо една трета.


Защо се случи революцията от 1917 г.


Любопитно е и кои причини за преврата посочват анкетираните. От октомври 1990 г. насам неизменно водещият отговор е "трудното положение на трудещите се" (50% - най-ниският подобен показател досега), следван от "слабостта на правителството" (45% - най-високият показател досега).


Показателно е разрастването на групата анкетирани, избиращи отговора "Заговор на враговете на руския народ" - през 1990 г. те са били 6%, през 2011 г. - 11%, но през 2017 г. са вече 20% и това става третата по важност причина за Октомврийската революция.


Другите по-отчетливи отговори са "Екстремизмът на политически авантюристи" (19% - най-високият показател досега) и "Стихийната агресивност на тълпата" (15%).


Един от най-интересните въпроси, задаван на анкетираните, е как биха постъпили, ако превратът се случваше пред очите им. Неголяма част (12%) отговарят, че биха заели страната на болшевиките; 16% - че биха си сътрудничили с тях по някои въпроси; два пъти по-малко (8%) биха се противопоставили, 14% биха избягали в чужбина, а най-голямата група (33%) са онези, които биха се "снишили" - без да участват в събитията, да изчакат те да преминат.


Един век след преврата на болшевиките той може да се повтори, смятат почти 30% от руснаците

© Associated Press


Сталин - пръв революционер?


Що се отнася до ключовите фигури от онези времена, на първо място непоклатимо стои Владимир Улянов-Ленин. Но с годините делът на хората, които посочват конкретни имена, намалява, т.е. има устойчив процес на забрава. С едно- единствено изключение - Йосиф Сталин.


Когато през 90-те години анкетираните са питани кои най-известни имена от революцията помнят, Сталин е някъде на шесто място. Днес той се е изкачил на второ място, измествайки далеч по-значими за реалните събития личности като Лев Троцки, Феликс Дзержински и император Николай II.


Троцки, който има основна заслуга за командването на въоръжените отряди и дълги години е почитан по света като истинския революционер, свалил законната власт, е почти забравен. Анкетираните руснаци си спомнят за него едва когато им покажат примерен списък с имена на исторически личности от 1917 г.


Резултатите от 2017 г. на въпроса "Кой от дейците от времената на революцията предизвиква у вас симпатии?" показват 26% за Ленин, 24% за Сталин и по 16% за Дзержински и Николай II. През 1990 г. подреждането е било съвсем различно - Ленин е събирал 67%, Дзержински - 45%, императорът - едва 4%, а Сталин - само 8%, т.е. колкото Нестор Махно, анархистът, командвал Революционната армия на Украйна, но после обърнал се срещу болшевиките.


Тази еволюция на образа на Сталин в контекста на 1917 г. е един от необичайните процеси в общественото съзнание, коментира Левинсон. Той се наблюдава и в други социологически анкети и обяснението е, че Сталин е търсен, включително защото е налаган от властите с цел легитимация фигурата на Владимир Путин. Общественото съзнание не го свързва на първо място с революцията, в която той не е играл основна роля, а с победата във Великата отечествена война, но ефектът от тази победа се разпространява върху всички други събития, допълва социологът.

Ключови думи към статията:

Коментари (169)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на pak13538587
    pak13538587
    Рейтинг: Неутрално

    Със сигурност ще се повтори, но тоя път в Европа и САЩ, както е тръгнало ...

  2. 2 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 2149 Неутрално

    Революцията е изиграла и положителна роля, така е, но на каква цена...
    И никога няма да се повтори, поне не в близките 50 години.

  3. 3 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 6155 Неутрално

    Доста често пренавиването на пружината от изедниците води до подобни закономерни ответни действия на народите.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  4. 4 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 6155 Неутрално

    До коментар [#2] от "НеКой":

    А великата Френска?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  5. 5 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 2149 Неутрално

    До коментар [#4] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Френската е била като шамар, като едно изтрезняване.
    А и бързо са се усетили, че не е това пътя. Да, може и без монархия, но не по този начин като в Русия. Толкова много кръв и диктатура никому не е нужна.
    Освен на вождовете и върхушката около тях...

  6. 6 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2574 Неутрално

    Никога нищо не се е върнало в предния му вид - разликата е като Римската империя от античността и Свещената римска империя от католическото средновековие. :-) сега като соца на СССР и соца на Китай след Дън

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  7. 7 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1551 Неутрално

    Народ, който не познава историята си, е склонен да повтори грешките от миналото. По-объркан народ от руснаците не познавам.
    Допитването е доказателството!

  8. 8 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 2335 Неутрално

    Още им кънти залпа на Аврора в главите. Никаква надежда няма за тия. Светът върви напред, те за болшевишки революции си мечтаят.

    The best way to predict the future is to invent it.
  9. 9 Профил на Мавродинов
    Мавродинов
    Рейтинг: 971 Неутрално

    Няма да се повтори. Няма толкова луд като Ленин, нито германските златни марки. Добре е ако намерят някой като Аденауер, примерно. Те бездруго руснаците напоследък все към Германия гледат. Справка-Рекламите по Первьiй канал.

  10. 10 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1350 Неутрално

    "болшевиките се възприемат като по-малкото зло, защото ако не са били те, други - и вероятно още по-зловещи - сили са щели да завземат властта"

    Колко интересно... То няма по голямо зло на света, бе другари. Фашизма е бил по човечен от комунизма.

  11. 11 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3849 Неутрално

    Нация, която смята, че:
    - превратът от 1917 е изиграл "положителна роля" в историята й;
    - Сталин е "велика" историческа личност;
    - народът има нужда от вожд с неограничена власт, понеже вождът е безгрешен;
    - този вожд е именно Путин -

    е достигнала терминалния стадий на своята морална деградация и оттук нататък я чака само регрес и разпад.

    Жалко за останалите в нея свестни хора, които нямат куража или ресурса да се махнат оттам.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  12. 12 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2574 Неутрално

    До коментар [#2] от "НеКой":А великата Френска?
    —цитат от коментар 4 на КМЕТ В СЯНКА

    Революцията не е еднократен акт, а процес ... периодично избухват революции причинени от сложен набор фактори и едната е продължение на другата при появата на нова идея и критична маса хора решени да я реализират - така революциите са религиозно реформаторски, буржоазни, социалистически ... всяка във своето време.
    Не бива да се изпада в истерия - просто история !

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  13. 13
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  14. 14 Профил на Vendome
    Vendome
    Рейтинг: 522 Неутрално

    Каква царска власт сваля Троцки? Той се връща от САЩ след абдикацията на Николай Втори, която е резултат от Февруарската революция. Ленин и Троцки свалят правителството на есера Керенски. Хайде малко да четем преди да пишем.

  15. 15 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2557 Неутрално

    Историята има навика да се случва два пъти. Първият път като трагедия, вторият като фарс.

    Да твърдиш, че ГЕРБ е алтернатива на БСП е като да мислиш, че диарията е алтернатива на запека.
  16. 16 Профил на Taiga
    Taiga
    Рейтинг: 2378 Весело

    Не се надявайте излишно това да се случи.

    "АМЕРИКАНСКИ ГЕОЛОЗИ, ПРОУЧВАЙКИ ПОРЕДНОТО НЕФТЕНО НАХОДИЩЕ НА США, С ИЗНЕНАДА УСТАНОВИХА, ЧЕ НАД НЕГО ИМА НЯКАКВА АРАБСКА ДЪРЖАВА"
  17. 17 Профил на Shkembechorba
    Shkembechorba
    Рейтинг: 465 Неутрално

    ВОСР има положителни последици, колкото идването на Хитлер на власт.

  18. 18 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 6155 Весело

    До коментар [#5] от "НеКой":

    невероятно умен си . А гилотината какво е - погалване с перце.
    Кръвопускането е полезно и е спасило много организми - питай доктора си.
    Спомни си Румъния и БГ и сравни резултатите.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  19. 19 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2434 Неутрално

    До коментар [#1] от "pak13538587":

    да бе ,ама няма луди вече да ги последват ,просто има информация кой кой е ....

  20. 20 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2434 Неутрално

    До коментар [#8] от "EU defender":

    както казва Солженицин , нашата страна е най богата в света ,с най много земя ,най много гори ,най много суровини ,най много злато и диаматни ,най много води ,а народа ни живее като свине , в мизерия ,в терор ,по лагери и затвори ,благодарение на това ,че го управляват комунистите ........

  21. 21 Профил на bobbyperu
    bobbyperu
    Рейтинг: 891 Неутрално

    Ако искат и да потретят тази сбирщина от раздърпани, алкохолизирани идиоти изобщо не ме интересува...само да оставят нас и останалия свят на мира и да си строят кАмунизм, руский мир и каквото там решат !

  22. 22 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 3717 Неутрално

    Ленин - татарн изпратен в затворен конски вагон в Русия, щедро финансиран с немски пари.
    Троцки - икраински евреин от боржуазмо семейство.
    Сталин - грузинец. Агент на царската тайна полиция.

    Това бяха хората, които с парите на немското разузнаване се опитаха да разрушат Русия и почти успяха. За 17 години Путин е на път да и върне предишното великолепие.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  23. 23 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2574 Неутрално

    Русия в момента набляга на "единство на народа" и не постава ВОСР - 1917 г. на одобрение или неодобрение.

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  24. 24 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 3535 Любопитно

    След 89-та, когато и руснаците станаха капиталисти и цените тръгнаха нагоре, излезе един виц във връзка с цената на водката: Если будет двацать пять, Зимны будем взят опять, или, Ако водката стане 25 рубли, ние ще превземем Зимния дворец отново.

  25. 25 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 3717 Неутрално

    До коментар [#12] от "dark'star":

    За никаква критична маса от хора не става дума, а за критична маса от пари, които се наливат от разузнавания на заинтересовани страни. Така беше в Русия, така беше в Украйна, така беше ако щеш и у нас преди 3 години.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  26. 26 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 684 Неутрално

    До коментар [#18] от "КМЕТ В СЯНКА":

    така са смятали по времето на Карл Маркс. че всичко се лекува с кръвопускане.
    Като гледам, в днешно време практически нищо не се лекува така :)
    Аналогията ти е много подходяща за комунизма и революциите. През 19 век са били лекарство, днес са анахронизъм и шаманизъм

    Birds of a feather flock together.
  27. 27 Профил на kapitan_laino
    kapitan_laino
    Рейтинг: 1200 Неутрално

    Запитани дали в днешна Русия могат да се повтори случилото се преди век, 7% отговарят с "определено да, 21% с "по-скоро да", но все пак доминиращото мнозинство избира "по-скоро не" (38%) и "определено не" (21%).
    ---------
    Да ви с.ра на заглавието.

  28. 28 Профил на c.b.o.
    c.b.o.
    Рейтинг: 862 Гневно

    Винаги са идвали на власт с преврати!

    НАЦИОНАЛИЗМЪТ Е ДА СЕ ХВАЛИШ С ЧУЖДИ УСПЕХИ И ДА ОБВИНЯВАШ ДРУГИ ЗА СВОИТЕ ГРЕШКИ
  29. 29 Профил на ppopov_67
    ppopov_67
    Рейтинг: 933 Неутрално

    Не си спомням кой го беше казал, но е точно:
    ЕДИНСТВЕНАТА НАЦИЯ, КОЯТО МОЖЕ ДА СЕ САМОУНИЩОЖИ, Е РУСКАТА.
    НО ЗА СЪЖАЛЕНИЕ ПРИ ТОВА ТЯ ЩЕ УНИЩОЖИ И СВЕТА.

  30. 30 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1551 Неутрално

    До коментар [#18] от "КМЕТ В СЯНКА":
    "Кръвопускането е полезно и е спасило много организми - питай доктора си."
    Само да не е в твоето семейство, нали?
    Щедро пускаш чужда кръв!

    В Русия, както и в България е избит и преследван качествения ген.
    Резултатът е прекалено видим.

  31. 31 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 3717 Неутрално

    До коментар [#26] от "Xumpomo name":

    Вие какво точно сте чели от Маркс?! По общо казано, чели ли сте нещо?

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  32. 32 Профил на Petleshev
    Petleshev
    Рейтинг: 3752 Неутрално

    Просто, руснаците са готови да дрънкат, какви ли не глупости и да вярват във всякакви абсурди, само и само да крепят сбърканото си национално самочувствие...!
    С лекота преиначават всякакви исторически факти и събития, само и само, за да изкарат ченото, бяло...! Готови са, да лъжат и да си измислят. Без да лъжат, не могат да съществуват...! Кого лъжат обаче, освен себе си?!

    Бивш tww09306483.
  33. 33 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2574 Неутрално

    До коментар [#12] от "dark'star":За никаква критична маса от хора не става дума, а за критична маса от пари, които се наливат от разузнавания на заинтересовани страни. Така беше в Русия, така беше в Украйна, така беше ако щеш и у нас преди 3 години.
    —цитат от коментар 25 на tribiri

    +++ Всеки е прав = във физиката всички процеси са физически, във химията същите са химически, в политиката са политически, за богословите са духовни, а за финансистите са финансови :-) всичко е комплексно = едното не изключва другото !!!

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  34. 34 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3849 Неутрално

    До коментар [#22] от "tribiri":

    "предишното великолепие"

    Имаш предвид яхтата на Мелниченко ли? Такова великолепие царете не са могли и да сънуват. 😉

    А за редовия мужик - 600 баксов (1,000 кинта) в месяц. 😈

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  35. 35 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 1131 Неутрално

    Добро изследване на ЛЕВАДА ЦЕНТЪР , макар и да са представени "подборки" в типична АНТИ Руска посока. Ние нямаме нищо независимо , всичко зависи от императора на БАНКЯ. Какъвто иска ръст , каквито иска цифри ,настроения ........Имаме ПЛАЗМОДИИИ , а не някакъв народен ЕЛИТ.

  36. 36 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1614 Весело

    Даёш коммунизм!

    Апокалипсисът апокалиптичен
  37. 37 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 2209 Неутрално
  38. 38 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 3717 Неутрално

    До коментар [#20] от "edin drug":

    Да де, ама вече 17 години не го управляват комунисти и народът живее доста по-добре от нас въпреки усеояванията на европейски фондове.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  39. 39 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1551 Неутрално

    До коментар [#22] от "tribiri":

    " За 17 години Путин е на път да и върне предишното великолепие."

    Питай бабите в откраднатия Крим или хора, живеещи само на 50 км от столицата, дали живеят "великолепно".

  40. 40 Профил на c.b.o.
    c.b.o.
    Рейтинг: 862 Неутрално

    Френската е била като шамар, като едно изтрезняване.А и бързо са се усетили, че не е това пътя.
    —цитат от коментар 5 на НеКой


    Колко бързо? Има–няма 80 години. Трябваше прусите да им ударят един хубав шамар през 1871, та франсетата да тръгнат най–накрая към демокрацията.

    НАЦИОНАЛИЗМЪТ Е ДА СЕ ХВАЛИШ С ЧУЖДИ УСПЕХИ И ДА ОБВИНЯВАШ ДРУГИ ЗА СВОИТЕ ГРЕШКИ
  41. 41 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11800 Неутрално

    Безпросветна, снишена, робска психика.
    Тогава и сега....

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  42. 42 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8420 Любопитно

    Един век след преврата - кръглият юбилей изглежда забравен. Защо комунистическата държава не празнува своя празник? Как така Москва няма да развее червените знамена???

    karabastun1@abv.bg
  43. 43 Профил на Pow
    Pow
    Рейтинг: 771 Весело

    Има едно доста яко меме точно по тая тема: https://ibb.co/fEaqXb . Дано да не се повтори никога де, но е смешно как Путя иска да забрани всякакви чествания на това как "обикновените хора" могат успешно да завземат властта от несменяемата корумпирана върхушка.

    Give a man a mask and he’ll tell you the truth
  44. 44 Профил на Bojidar Vasilev
    Bojidar Vasilev
    Рейтинг: 346 Неутрално

    Руското общество така и не е изработило единна или доминираща позиция към революцията -

    Преди 100 години Матушката е излязла от родово-общинният строй и е влязла в феодалният , затова сега Ватата няма идея сегашния Гасудар кой от двата строя ще поеме ,или ще модернизира и двата , при всички положения Ватата го духа

  45. 45 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 3717 Неутрално

    До коментар [#34] от "Norman Granz":

    Не, яхтата на Домузчиев и хотелите на Пеевски имам предвид. Защо не прочетете малко сравнителна статистика за България и Русия, за ра,лика от останалите партнери ми приличате на човек, който може да чете.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  46. 46 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 1350 Неутрално

    До коментар [#22] от "tribiri":

    Кое предишно великолепие? От времето на царска Русия? Да очакваме ли да въведе крепостничество? Или само изходни визи, да не бягат от великолепното?

  47. 47 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 3717 Неутрално

    До коментар [#39] от "Alexander97":

    Статистиката показва, че противно на разпространените опорни точки най-високите доходи в Русия не са на жителите на Москва и Петербург.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  48. 48 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1551 Неутрално

    До коментар [#20] от "edin drug":Да де, ама вече 17 години не го управляват комунисти и народът живее доста по-добре от нас въпреки усеояванията на европейски фондове.
    —цитат от коментар 38 на tribiri


    Фактите те опровергават - минималната заплата в Русия Е ПО-МАЛКА ОТ МИНИМАЛНАТА ПЕНСИЯ У НАС!

  49. 49 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3849 Неутрално

    До коментар [#39] от "Alexander97":

    "Питай бабите в откраднатия Крим..."

    Бабите в откраднатия Крим попитаха лично премиера Медведев (оня с многото замъци) и той им пожела гарошива настраения и держитесь, след като учтиво им обясни, че деньги нет.

    Важното е, че Путин не просто възвърна, а остави в прахоляка "предишното великолепие" на царските дворци с единия ТРИЛИОН баксов, задигнат и изнесен по офшорки от кремълската плутокрация.

    Колко жалко, че им остават само още 3 месеца да се радват на откраднатото...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  50. 50 Профил на c.b.o.
    c.b.o.
    Рейтинг: 862 Неутрално

    Да де, ама вече 17 години не го управляват комунисти и народът живее доста по-добре от нас въпреки усеояванията на европейски фондове.
    —цитат от коментар 38 на tribiri


    Сигурно и те са социалисти колкото и БСП. :)))

    С изключение на богатите квартали на Москва и Снакт Петербург, рускят народ не живее по–добре от нас, а 60% още нямат канализация, въпреки несметните богатства от въглеводороди и всякакви полезни изкопаеми.

    Ние поне с честен труд и малко еврофондове си поддържаме приличен жизнен стандарт, особено в сравнение с масата руснаци.

    НАЦИОНАЛИЗМЪТ Е ДА СЕ ХВАЛИШ С ЧУЖДИ УСПЕХИ И ДА ОБВИНЯВАШ ДРУГИ ЗА СВОИТЕ ГРЕШКИ
  51. 51 Профил на yanne
    yanne
    Рейтинг: 4509 Неутрално

    Че защо им е да правят революция на болшевиките-те са на власт и сега.

  52. 52 Профил на К2
    К2
    Рейтинг: 3056 Неутрално

    До коментар [#45] от "tribiri":

    Летния сезон ми се налагаше често да ходя до това великолепие а то все отсъстваше. Не идеализирай представата си с действителността.

    SHADOWS of SOFIA
  53. 53 Профил на ivantankov
    ivantankov
    Рейтинг: 251 Весело

    До коментар [#22] от "tribiri":

    Много си го закъсал с правописа. Щом един човек е успял да събори Русия, значи тя вътрешно е била готова за това.

  54. 54 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2574 Неутрално

    Един век след преврата - кръглият юбилей изглежда забравен. Защо комунистическата държава не празнува своя празник? Как така Москва няма да развее червените знамена???
    —цитат от коментар 42 на karabastun
    Комунистическите държави ще си празнуват и ще си развеят червените знамена от Ханой до Хавана. Комунисти и леви по цял свят също си празнуват 7 ноември.
    Русия отбеляза със скромен парад годишнината от друг парад от 1941 г. , който не е исторически спорен , макар и посветен на 7 ноември 1917.

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  55. 55
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  56. 56 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3849 Неутрално

    До коментар [#45] от "tribiri":

    "... яхтата на Домузчиев и хотелите на Пеевски имам предвид. "

    Радвам се, че мислим еднакво.

    Пеевски и Домусчиев са българските Ротенберг и Мелниченко. А ти си българският аналог на мужика с 600-те баксов в месяц, затова ти е крив светът.

    България е умалено копие на Русия - хубаво е, че и ти го разбра.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  57. 57 Профил на chinaski
    chinaski
    Рейтинг: 355 Неутрално

    Всичко в руската история е добро!!?
    Напротив - всичко е много, много подло, долно и зло.Не само срещу други народи, а най-вече - срещу собствения!Обаче руснакът е мазохист - обича тези, които го бият!

  58. 58 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2574 Неутрално

    До коментар [#2] от "НеКой":А великата Френска?
    —цитат от коментар 4 на КМЕТ В СЯНКА


    Франция си празнува годишнините от Великата Френска революция !
    ... едва ли има революция , която да не е спорна :-) ВОСР 1917 г. също !

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  59. 59 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 3577 Неутрално

    Със сигурност ще се повтори, но тоя път в Европа и САЩ, както е тръгнало ...
    —цитат от коментар 1 на pak13538587



    Уточнявам като за теб :
    Ще се повтори в ЕС, той ще се разпадне и Русия начело с Путарангата ще стане най- могъщ център в световен мащаб, а рублата ще измести решително долара и еврото ...
    Айде, сега си избърши лигите ... !

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  60. 60 Профил на К2
    К2
    Рейтинг: 3056 Неутрално

    До коментар [#57] от "chinaski":

    Абсолютно прав си. Даже когато живееха сравнително добре , имаха очакване за нещо лошо. Просто добре живеещи хора са трудни за управление. Това не се харесва от диктатора .

    SHADOWS of SOFIA
  61. 61 Профил на aralambi
    aralambi
    Рейтинг: 745 Неутрално

    До коментар [#38] от "tribiri":

    “народът живее доста по-добре от нас въпреки усеояванията на европейски фондове.”

    1-во - Не живеят по-добре от нас, и 2-ро - защо се сравнявате с България, малка страна без природните ви ресурси? Нали сте велика страна - сравнявайте се със САЩ, Великобритания, Франция и Китай.

  62. 62 Профил на Птеродактиль Северномонгольский
    Птеродактиль Северномонгольский
    Рейтинг: 1146 Весело

    Ленин - татарн изпратен в затворен конски вагон в Русия, щедро финансиран с немски пари.Троцки - икраински евреин от боржуазмо семейство.Сталин - грузинец. Агент на царската тайна полиция.Това бяха хората, които с парите на немското разузнаване се опитаха да разрушат Русия и почти успяха. За 17 години Путин е на път да и върне предишното великолепие.
    —цитат от коментар 22 на tribiri

    Хубаво, ама явно същия този Путлер не споделя съвсем възторженото ти откровение. Иначе отдавна щеше да е махнал мумията на същия този татарин, която все още си лежи там на Краснам площаде, да не говорим за предстоящите празненства на същото това събитие, дето според теб почти разрушило Рассия. Нещо не са ви стиковали опорните точки ми се струва. 😁😂😆

  63. 63 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 1681 Неутрално

    Един век след преврата - кръглият юбилей изглежда забравен. Защо комунистическата държава не празнува своя празник? Как така Москва няма да развее червените знамена???
    —цитат от коментар 42 на karabastun


    Ми от 27 години не е комунистическа! Германия защо не празнува идването на Хитлер на власт, по твоята логика следва да са нацистка държава.

  64. 64 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 6155 Весело

    До коментар [#26] от "Xumpomo name":

    А войните какво са - кръвоспиране ли , о умний !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  65. 65 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3849 Неутрално

    До коментар [#61] от "aralambi":

    Русофилите са уникални - хем Русия е "велика", хем в най-добрия случай могат да я изкарат (с клизма и стъкмистика) мааалко по-добре от България, която преди това са оплюли като съсипана от демокрацията.

    Истината е, че при практически равни (или молко по-високи) усреднени доходи с руснаците, българите имаме значително по-голяма покупателна способност, понеже у нас цените са по-ниски.

    "Велика" Русия май ас.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  66. 66 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 6155 Весело

    До коментар [#30] от "Alexander97":

    Дадох за пример Румъния ама то трябва и мислене.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  67. 67
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  68. 68 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 6155 Весело

    До коментар [#67] от "Xumpomo name":

    Самоопределение ?

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  69. 69 Профил на c.b.o.
    c.b.o.
    Рейтинг: 862 Неутрално

    Русофилите са уникални - хем Русия е "велика", хем в най-добрия случай могат да я изкарат (с клизма и стъкмистика) мааалко по-добре от България, която преди това са оплюли като съсипана от демокрацията.
    —цитат от коментар 65 на Norman Granz


    Подобни взаимноизключващи се противоречия са характерни за тоталитарната пропаганда, щото така или иначе няма кой да се обади и да посочи противоречието (иначе лагер). Врагът е едновременно слаб, но и господар на всичко! Например нацистите са считали евреите за по–нисша раса и въпреки това са ги обвинявали, че ръководят света. Има още много подобни примери за слабоумие.

    НАЦИОНАЛИЗМЪТ Е ДА СЕ ХВАЛИШ С ЧУЖДИ УСПЕХИ И ДА ОБВИНЯВАШ ДРУГИ ЗА СВОИТЕ ГРЕШКИ
  70. 70 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 1681 Неутрално

    В момента в Русия върлува олигархически държавен капитализъм, с елементи и на капитализма и на фашистки подобната държавна намеса в него. Всъщност това били някои от теориите за развитие на СССР на Берия, преди да го резне Хрущьов.
    Нашия модел доста наподобява руския. Това, което ме притеснява е, че и западът бавно и полека се насочва натам.
    А социализъм според теоретичните модели на идеалистите от 19 век, никога не е имало (камо ли комунизъм). Илюзия е това за масите, че това, в което живеехме е било социализъм. И то беше държавен капитализъм, уж от по-ляв тип в сравнение с фашистките модели. При социализма имаме частна собственост и средства за производство, които са в ръцете на народа, управлявани при пряка демокрация от самия народ, лични стопанства и свободно коопериране на такива, същото и при свободното коопериране на работниците в заводите. Т.е. произвеждащите са и собственици. Има и свободен пазар (в държавния капитализъм последния е монополизиран- от самата държава или от корпорация моноплист). При фашисткия държавен капитализъм те (капитали и средства за производство) са в ръцете на шепа олигарси, контролирани от тоталитарен държавен апарат. При "социалистическия" държавен капитализъм, те са в ръцете на "държавата", уж собственост на народа, а в същност на шепа партийна олигархия, по-звестна като номенклатува (висшия й ешелон).
    Хубаво е да ги знаем тези неща, за да не изпадаме в клишета.
    Обратно, тестването на анархистичния модел на социализъм, за който споменах по-горе при Батька Махно и Испания 34-та/35-та, в условия на граждански войни!!!, води до повишаване на производителността и увеличаване на стоките с 50%. Това е икономически факт!
    Защото свободата и нейното упражняване, базирани на теорията на личния интерес и мярата му при среща с интереса на другите, са несравним двигател и на инициативността и на труда и на създаване на среда, в която предходните две да могат да се реализират по най-добър начин.
    Болшевиките унищожиха този модел в зародиш и откраднаха терминологията, като я опорочиха. И сега вместо да мислим по същество, се занимаваме с познати до болка клишета, които уж обясняват всичко, а всъщност ни вкарват в манипулативната матрица на новите тирани.

  71. 71 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 1551 Неутрално

    До коментар [#49] от "Norman Granz":
    "той им пожела гарошива настраения и держитесь, след като учтиво им обясни, че деньги нет."

    :-) :-) :-)

    Бабы кричали от радости, потому что денги нет ! :-)!

  72. 72 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 684 Неутрално

    До коментар [#69] от "c.b.o.":

    освен това е добър начин за отсявнае на мислещите от следващите правата линия.

    Birds of a feather flock together.
  73. 73 Профил на c.b.o.
    c.b.o.
    Рейтинг: 862 Неутрално


    До коментар [#70] от "anarhochristian":

    Някой май се опитва да поизчисти черната история на комунизма и развития соц., а? Що толкова ви е срам от историята ви, нали все към светли бъднини ни водехте? А сега се оказва, че не било така, ами някакъв си "държавен капитализъм"?


    НАЦИОНАЛИЗМЪТ Е ДА СЕ ХВАЛИШ С ЧУЖДИ УСПЕХИ И ДА ОБВИНЯВАШ ДРУГИ ЗА СВОИТЕ ГРЕШКИ
  74. 74 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 3717 Неутрално

    [quote#48:"Alexander97"][/quote]

    Аз на лъжите на партийните ви секретари ли да вярвам или на Дойче веле?

    http://www.dw.com/bg/ ето-какви-заплати-взимат-руснаците/a-39144129

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  75. 75 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4520 Любопитно

    "От една страна, руснаците продължават да смятат събитията от края на октомври 1917г. за най-великото събитие на ХХ век, а от друга се съгласяват, че то е нанесло огромни щети и гибел на основните национални интереси на страната. От трета страна те продължават да смятат, че превратът е бил неизбежен и така болшевиките се възприемат като по-малкото зло, защото ако не са били те, други - и вероятно още по-зловещи - сили са щели да завземат властта."

    Моето мнение е, че това събитие има катастрофални последици за страната в следващите няколко години! Че, е имало нужда от революция и промяна в Руската империя за мен е несъмнено, точно, затова и става Февруарската революция срещу последния цар Николай II. И абсолютно не мога да се съглася, че временното правителство на Карински е било по-голямото зло в сравнение с болшевиките. Точно обратното, ако то имаше достатъчно време да изпълни поставените си цели, Русия щеше да стане една демократична република, а не деспотична и репресивна в каквато я превръщат болшевиките.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  76. 76 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1417 Неутрално

    Успехът на бандата на ленин , се крепи до голяма степен на ДВЕ лъжи / комунизмът винаги се е крепял на лъжата и измамата / :
    ""Декрет за мира и Декрета за земята ""..
    Мужикът с години въшлясва по окопите на Първата война ..Какво ли прави Дуняша - в землянката ?? Край на войната !! Връщам се !!!
    Освен това , от много години, руското дворянство се отнася с него - по- лошо, даже, и отколкото с КУЧЕТАТА се отнася ..
    Ще получа и Земя - ще взема ТАЗИ на дворяните !! Ще стане МОЯ !!
    И тълпите прости крепостни , вече са осигурени - за ленин!!
    Лъжите му подействат !!
    Закъснялата Буржоазна революция в изостанала Русия - се проваля ..Повече от сто години - след Френската революция ...

    BIG AL
  77. 77 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1417 Неутрално

    Успехът на бандата на ленин , се крепи до голяма степен на ДВЕ лъжи / комунизмът винаги се е крепял на лъжата и измамата / :
    ""Декрет за мира и Декрета за земята ""..
    Мужикът с години въшлясва по окопите на Първата война ..Какво ли прави Дуняша - в землянката ?? Край на войната !! Връщам се !!!
    Освен това , от много години, руското дворянство се отнася с него - по- лошо, даже, и отколкото с КУЧЕТАТА се отнася ..
    Ще получа и Земя - ще взема ТАЗИ на дворяните !! Ще стане МОЯ !!
    И тълпите прости крепостни , вече са осигурени - за ленин!!
    Лъжите му подействат !!
    Закъснялата Буржоазна революция в изостанала Русия - се проваля ..Повече от сто години - след Френската революция ...

    BIG AL
  78. 78 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1417 Неутрално

    Успехът на бандата на ленин , се крепи до голяма степен на ДВЕ лъжи / комунизмът винаги се е крепял на лъжата и измамата / :
    ""Декрет за мира и Декрета за земята ""..
    Мужикът с години въшлясва по окопите на Първата война ..Какво ли прави Дуняша - в землянката ?? Край на войната !! Връщам се !!!
    Освен това , от много години, руското дворянство се отнася с него - по- лошо, даже, и отколкото с КУЧЕТАТА се отнася ..
    Ще получа и Земя - ще взема ТАЗИ на дворяните !! Ще стане МОЯ !!
    И тълпите прости крепостни , вече са осигурени - за ленин!!
    Лъжите му подействат !!
    Закъснялата Буржоазна революция в изостанала Русия - се проваля ..Повече от сто години - след Френската революция ...

    BIG AL
  79. 79 Профил на меншевик
    меншевик
    Рейтинг: 1599 Весело

    Днес времето е слънчево и другарите от кварталния клуб на червения пенсионер ще атакуват зимния дворец отново. Долу буржоата...Ууупсс, ама те май са наши бе, другари.

    Сокурсник Путина, экс-разведчик КГБ: Вы серьезно думаете, что Путин, делающий подтяжку лица, развяжет ядерную войну? У него от страха ботокс потечет
  80. 80 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3849 Неутрално

    До коментар [#69] от "c.b.o.":

    Много добре казано.

    Човек, който сравнява Русия с България, изкарвайки ги кажи-речи еднакви, докато нарича едната "съсипана", а другата "великолепна", е слабоумен.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  81. 81 Профил на меншевик
    меншевик
    Рейтинг: 1599 Весело

    До коментар [#74] от "tribiri":

    Чети, Кутев, чети:

    Как выглядит стагнация

    https://aillarionov.livejournal.com/1022769.html

    Сокурсник Путина, экс-разведчик КГБ: Вы серьезно думаете, что Путин, делающий подтяжку лица, развяжет ядерную войну? У него от страха ботокс потечет
  82. 82 Профил на dgd
    dgd
    Рейтинг: 2150 Неутрално

    Един от най-интересните въпроси, задаван на анкетираните, е как биха постъпили, ако превратът се случваше пред очите им. Неголяма част (12%) отговарят, че биха заели страната на болшевиките; 16% - че биха си сътрудничили с тях по някои въпроси; два пъти по-малко (8%) биха се противопоставили, 14% биха избягали в чужбина, а най-голямата група (33%) са онези, които биха се "снишили" - без да участват в събитията, да изчакат те да преминат.

    Жалко, а най-правилният отговор би бил 'Болшевиките да изправят до стената и всеки да се бори както може срещу тази паплач'.

    muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"
  83. 83 Профил на Дългия
    Дългия
    Рейтинг: 1218 Любопитно

    Да им е честит празника и наш'ти другари от Позитано, да вземат да позабегнат към североизточната територия, но с еднопосочен билет и НИКОГА да не се връщат насам. Да си правят революции, да си строят комунизъм, фашизъм и каквото още им душа иска, но нас да ни оставят на мира. А, да не забравя - да си вземат и паметника на окупатора, да им го върнат и там да си поднасят цветя колкото искат. Амин!

  84. 84 Профил на tolex
    tolex
    Рейтинг: 1206 Неутрално

    За ампутираните болшевишки мозъци всичко е възможно. Даже и сталин възкръства в представата им за тяхното благополучие.

  85. 85 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1417 Неутрално

    Разбира се, след тези 'декрети", крепосният НЕ получи НИТО Мир , нито Земя...Започна гражданската война и сифилистикът ленин успя да избие и доскорошните си съюзници - кронщадските моряци, анархистите и т .н..
    Един изостанал , отделен от Европа, нещастен народ, прост , потъна в годините на сталин и т .н...Никаква частна собственост , личен инетрес ,потъване в пиянството и безвремието ..Избиван, мачкан - и ОЩЕ следите от това се чувстват и ..ДНЕС !!!

    BIG AL
  86. 86 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4520 Любопитно

    До коментар [#78] от "BIG AL":

    Да, това звучи логично, и точно, затова мнозинството селско население застава на страната на червената армия срещу бялата армия. И тъй, като селяните по това време са били много по-голямата част от населението на страната те побеждават в гражданската война. Впрочем, по същия начин по време на Китайската гражданска война пак в огромната си част китайските селяни подкрепят ККП и затова те печелят войната срещу Гоминдана.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  87. 87 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 3717 Неутрално


    До коментар [#65] от "Norman Granz":
    Русия не е велика, но ще стане отново велика. Разни пияници и идиоти преди Путин я докараха до просешка тояга, но сега нещата се променят. Преди промените 89та Украйна имаше по -висок БВП на калпак от Русия. Сега има 4 пъти по нисък. След 2000 та година, когато Путин пое управлението Руския БВП започна да расте с по 5-10% на година. Именно затова краварите започнаха дестабилизация в съседните на Русия страни, само че уви с не особено голям успех.

    Tоя път и номерът на Рейгън с цената на петрола не мина. СА пак се включи да изпълнява разпорежданията на САЩ за ценова война и се докара до ръба на гражданска война и 13% дефицит на бюджета, респективно намаляване на валутните резерви с 30% и увеличаване на външния дълг. Сега след посещението на краля на килимчето в Кремъл, сортът Брент подгони 65 $.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  88. 88 Профил на c.b.o.
    c.b.o.
    Рейтинг: 862 Неутрално

    В момента в Русия върлува олигархически държавен капитализъм, с елементи и на капитализма и на фашистки подобната държавна намеса в него. Всъщност това били някои от теориите за развитие на СССР на Берия, преди да го резне Хрущьов.Нашия модел доста наподобява руския. Това, което ме притеснява е, че и западът бавно и полека се насочва натам.А социализъм според теоретичните модели на идеалистите от 19 век, никога не е имало (камо ли комунизъм). Илюзия е това за масите, че това, в което живеехме е било социализъм. ... И то беше държавен капитализъм, уж от по-ляв тип в сравнение с фашистките модели.
    —цитат от коментар 70 на anarhochristian


    Прав си, че сегашната система в Русия е държавен капитализъм. Прав си, че и България, а и страни като Сърбия и Украйна, са по–близо до този модел, отколкото до развитата пазарна икономика. Но всеки може да види разликите между държавния капитализъм в Русия и системата в СССР, която също наричаш "държавен капитализъм". Вярно, опитваш се да разрешиш очевидното противоричие с нищонезначещите термини "социалистически държавен капитализъм" и "фашистки държавен капитализъм", но така само се опитваш да поизмиеш срамната история на соца в СССР и колониите му.

    Нищо не са ви откраднали, присвоили и опорочили болшевиките, а прилагали фантазиите на Маркс. То затова и се провалиха, с цената на десетки милиони жертви, защото това са били само фантазии. Няма добър и идеалистичен "теоретичен" соц./комунизъм и лош "практически" соц./комунизъм. Това са несръчни опити за пренаписване и измиване на черната история на този режим, което ти наричаш "да не изпадаме в клишета".

    Оставям без коментар малоумието "при социализма имаме частна собственост и средства за производство, които са в ръцете на народа, управлявани при пряка демокрация от самия народ, лични стопанства и свободно коопериране на такива, същото и при свободното коопериране на работниците в заводите. Т.е. произвеждащите са и собственици. Има и свободен пазар (в държавния капитализъм последния е монополизиран- от самата държава или от корпорация моноплист)." Рядко срещан опит да изсмучеш от пръстите си нещо хибридно като "капитало–марксизъм", а това с пряката демокрация го знаем много добре – любимото упражнение на всякакви диктатори и популисти от всички страни. :))

    НАЦИОНАЛИЗМЪТ Е ДА СЕ ХВАЛИШ С ЧУЖДИ УСПЕХИ И ДА ОБВИНЯВАШ ДРУГИ ЗА СВОИТЕ ГРЕШКИ
  89. 89 Профил на Содом и Гомор- (к)Раят на джендъризма
    Содом и Гомор- (к)Раят на джендъризма
    Рейтинг: 1518 Весело

    Великата ционистска революция е най-голямата гордост и постижение на другарите масони. Не случайно и до днес те така тачат сифилистичната мумия. Повече от 90 процента от младото ръководство е съставено от евреи.

    Най- добрия робовладелец е този който успее да убеди робите си че са свободни хора!
  90. 90 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 1681 Неутрално

    До коментар [#70] от "anarhochristian":Някой май се опитва да поизчисти черната история на комунизма и развития соц., а? Що толкова ви е срам от историята ви, нали все към светли бъднини ни водехте? А сега се оказва, че не било така, ами някакъв си "държавен капитализъм"?
    —цитат от коментар 73 на c.b.o.


    Виж сега, проблемите и хаоса в съзнанието ти не са мой проблем. Кои са тия "вие" и "ви"?
    Мисля, че нагледно обясних, че подмяната на социалното устройство от справедливо към тоталитаризъм, извършена от болшевиките е просто друга форма на тирания под лозунга за свобода и мир. "За мир ще говорят , но мир няма да искат" и " ще ви експлоатират с престорени думи" - Исус Христос.
    Иначе, когато като тинейджъри, метали и пънкари, в късния т.н. "соц" бехме антисистемни играчи и се занимавахме с четене на Бакунин, Кропоткин, Дидро, Оруел, Хъксли и т.н. точно ей такива подобни на тебе ни тровеха живота със същите ложунги на силния на деня. То фашисти ли не бяхме, то пропагандатори на буржоазни влияния, то разлагащото влияние на запада, и с уникална наслада ни режеха дънките и косите. Така, че нищо ново не ми казваш. Бито куче, няма да уплашиш с примитивизми.

  91. 91 Профил на c.b.o.
    c.b.o.
    Рейтинг: 862 Весело

    До коментар [#90] от "anarhochristian":

    Дидро и Оруел, силен си (като за "антисистемен играч")!
    :)))))))))))))))

    НАЦИОНАЛИЗМЪТ Е ДА СЕ ХВАЛИШ С ЧУЖДИ УСПЕХИ И ДА ОБВИНЯВАШ ДРУГИ ЗА СВОИТЕ ГРЕШКИ
  92. 92 Профил на bobbyperu
    bobbyperu
    Рейтинг: 891 Неутрално

    До коментар [#87] от "tribiri":

    От това което си написал оставам с впечатление че празнуваш от рано...ама какво точно пиеш - самогон,тройной или спирачна течност ми убягва!

  93. 93 Профил на Пламен Илиев
    Пламен Илиев
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#8] от "EU defender":както казва Солженицин , нашата страна е най богата в света ,с най много земя ,най много гори ,най много суровини ,най много злато и диаматни ,най много води ,а народа ни живее като свине , в мизерия ,в терор ,по лагери и затвори ,благодарение на това ,че го управляват комунистите ........
    —цитат от коментар 20 на edin drug


    Солженицин бленува за царската власт, но тя е първопричината за революцията. Ако императорите бяха раздали земя на селяните и ги бяха освободили от крепостничеството по рано въобще нямаше да стигнат дотам.

  94. 94 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 1681 Неутрално

    Разбира се, след тези 'декрети", крепосният НЕ получи НИТО Мир , нито Земя...Започна гражданската война и сифилистикът ленин успя да избие и доскорошните си съюзници - кронщадските моряци, анархистите и т .н..Един изостанал , отделен от Европа, нещастен народ, прост , потъна в годините на сталин и т .н...Никаква частна собственост , личен инетрес ,потъване в пиянството и безвремието ..Избиван, мачкан - и ОЩЕ следите от това се чувстват и ..ДНЕС !!!
    —цитат от коментар 85 на BIG AL


    Декретите всъщност са три - За мира, за хлаба и за земята. Това, което болшевиките правят е да превземат демократичните органи на социалистите, анархистите и левите есери, да им превземат и лозунгите и да ги опорочат. Така съветите и комисиите на работници и селяни, които с равно гласуване определят съдбата на собствените си предприятия са сменени с партийни кадри, които налагат диктат и съсипват свободата. Същото се повтаря и при намесата на СССР в Испанската гражданска война. Намесват се в опит да контролират комунистите, скарват ги с анархистите, заповат да се бият помежду си и Франко ги разгромява, а преди това са печелили. Изобщо пълни дивотии сътворяват.

  95. 95 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 684 Неутрално

    До коментар [#94] от "anarhochristian":

    Като стане дума за онази държава, винаги си мисля за цитата на Черномирдин:
    "Хотели как лучше, получилось как всегда"

    Birds of a feather flock together.
  96. 96 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3849 Неутрално

    До коментар [#87] от "tribiri":

    "Русия не е велика, но ще стане отново велика."

    Тавариш, аз отказвам да вярвам на твърдения в бъдеще време (съдържащи "ще"), откакто мина 1980 г. и СССР-ецът ви не задмина Щатите по всички показатели, както се заканвахте. Запази си лозунгите за лична консумация - ако щеш, си ги нацвъркай с червен спрей във входа на панелката.

    И бъди благодарен, че не живееш в Москва, защото тогова братята Ротенберг щяха да ти съборят панелката, за да ти построят (след N години) на нейно място "кондо" и да ти го продадат на десеторна цена, а ти да нямаш с какво да го купиш, нито къде да живееш дотогова.

    Това е все едно някой да те изхвърли от сегашното ти жилище и да ти каже: имаш пентхаус в кулата на НИКМИ до НДК ... с един милион евро доплащане.

    Не щеш ли? Няма не ща! 😈

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  97. 97 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 1681 Неутрално

    До коментар [#88] от "c.b.o.":

    "Рядко срещан опит да изсмучеш от пръстите си нещо хибридно като "капитало–марксизъм", а това с пряката демокрация го знаем много добре – любимото упражнение на всякакви диктатори и популисти от всички страни. :))"

    Не, нарича се анархизъм, няма общо с марксизма и не е много ново.
    Ако пряката демокрация, която е естествено продължение на представителната такава в посоката към народовластие, е упражнение за диктатори, ти каква политическа система предлагаш, забрана на изборите?
    Нещо не мога да ги разбера псевдо демократите в страната, копнеш леко и отвътре поредния звенар изпълзява!
    За да бъде човек свободен, първо трябва да убие две неща в себе си - роба и тирана.
    Ама хич не искате да се отървете и от двамата, ама хич.

  98. 98 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3849 Неутрално

    До коментар [#87] от "tribiri":

    "След 2000 та година, когато Путин пое управлението Руския БВП започна да расте с по 5-10% на година. "

    Един грамотен човек по-горе ти е посочил в каква степен действителността се разминава с червените ти фантасмагории.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  99. 99 Профил на c.b.o.
    c.b.o.
    Рейтинг: 862 Весело

    До коментар [#97] от "anarhochristian":

    Я пак?

    При социализма имаме частна собственост и средства за производство, които са в ръцете на народа, управлявани при пряка демокрация от самия народ, лични стопанства и свободно коопериране на такива, същото и при свободното коопериране на работниците в заводите. Т.е. произвеждащите са и собственици. Има и свободен пазар
    —цитат от коментар 70 на anarhochristian



    нарича се анархизъм, няма общо с марксизма и не е много ново.
    —цитат от коментар 97 на anarhochristian


    Виждаш ли какво се получава, когато ръсиш думички, които не разбираш?

    НАЦИОНАЛИЗМЪТ Е ДА СЕ ХВАЛИШ С ЧУЖДИ УСПЕХИ И ДА ОБВИНЯВАШ ДРУГИ ЗА СВОИТЕ ГРЕШКИ
  100. 100 Профил на anarhochristian
    anarhochristian
    Рейтинг: 1681 Неутрално

    До коментар [#90] от "anarhochristian":Дидро и Оруел, силен си (като за "антисистемен играч")!:)))))))))))))))
    —цитат от коментар 91 на c.b.o.


    И Адам Смит сме го чели и Алиса Зиновиевна Розенбаум , по-известна като Анн Райт, споко!
    Я ти кажи, по-добре, твоите идеи за по-добро развитие на света какви са?
    Пък да отделим общото от различното.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK