Защо Ердоган се "завръща" към Ататюрк

Защо Ердоган се "завръща" към Ататюрк

© Associated Press



Всяка година на 10 ноември Турция отбелязва смъртта на Мустафа Кемал Ататюрк, основателя и първия президент на Република Турция. В 9:05 ч., момента, в който той издъхва, сирените изсвирват силно из страната, а хората спират на улицата или стоят безмълвно на работните си места, за да си спомнят "Бащата на турците", каквото буквално означава фамилията му. В "Анъткабир", легендарния мавзолей на Ататюрк в Анкара, се провежда официална церемония, на която присъстват множество граждани, а медиите и социалните мрежи се наводняват със съобщения, изтъкващи величието на Ататюрк.


Тази година всички класически ритуали се осъществиха. Но имаше и нещо ново и различно. Политическият лагер зад президента Реджеп Тайип Ердоган, който традиционно се идентифицираше с исляма, а не със силно светски настроения Ататюрк, се показа "по-ататюркистки" настроен от всякога.


Тази необичайна гледна точка за пръв път се прояви в основния идеологически индикатор на режима на Ердоган: проердоганистките медии, които сега са преобладаващата част от турските медии. Вестници, които досега са показвали не съвсем искрен интерес към честванията от 10 ноември, този път отдадоха огромна почит на Ататюрк с материалите си и показаха непогрешимо различие в тона си към него. Членове на управляващата Партия на справедливостта и развитието (ПСР) изразиха неочаквано възхищение от него в съобщенията, които отправяха публично. Местните клонове на ПСР организираха безплатни автобусни превози до "Анъткабир", обявени с плакати из градските центрове. И най-важното - самият Ердоган, чието отсъствие на някои от предишните отбелязвания се набива на очи, ръководеше церемониите на "Анъткабир".




Новооткритата любов към Ататюрк със сигурност беше нещо ново за ПСР и нищо чудно, че доведе до десетки колонки в турската преса. "Муджахидите към Анъткабир", отбеляза популярен колумнист с изумление и изтъкна контраста между ислямистките корени на ПСР и светската визия на Ататюрк. Контрастът беше ясен и вероятно затова самият Ердоган почувства нужда да отговори на онези, които критикуваха него и партията му за промяната в тона. "Ще защитим наследството на Ататюрк", закле се той на конференция, организирана в чест на Ататюрк в президентския дворец. Той обеща и да спаси наследството му от "идеологическото тесногръдие, което инструментализира името му."


Защо му трябваше на Ердоган да наблегне на това? И каква е причината ердоганистите да се "връщат" към Ататюрк и да изземат територията на почит към него? Първият отговор са


президентските избори през 2019 г.,


печеленето на които е най-важната цел за Ердоган. За разлика от парламентарните избори, които печели постоянно от 2002 г. насам, вот, който се колебае между 40% и 50% от електората няма да е достатъчен този път. Ердоган трябва да спечели над 50% от вота и всеки изглежда е съгласен, че в този праг има рискове. Консервативните ислямистки гласоподаватели, на които Ердоган традиционно разчита, просто не са достатъчни, за да му дадат над половината от мандата на нацията. Също така му е нужно да привлече онова, което традиционно изгражда "дясноцентристките позиции" в турската политика, които винаги са представлявали електората "по средата" между светски настроените поддръжници на Ататюрк и проислямските консерватори.


Защо Ердоган се "завръща" към Ататюрк

© Associated Press


Скорошно политическо развитие, което също може да е подсилило тази политическа нужда, е


основаната през октомври "Добра партия"


на харизматичната Мерал Акшенер. Партията изглежда е опит да се съживи дясноцентристкото пространство, изчезнало още от ранните години на ПСР. Проучванията показват, че Добрата партия бързо е натрупала висока популярност, достигаща 16% от гласовете, а тази на Ердогановата ПСР е спаднала до 38%. Приемането на Ататюрк би било хитроумна тактика за връщане на част от гласовете, прелели се от ПСР към Добрата партия.


Вторият отговор защо Ердоган вече приема Ататюрк е по-стратегически и концептуален: Ердоган желае да се представи като "втория Ататюрк", втория спасител и основател на нацията, и е много по-лесно да го направи, като се хване за наследството на първия Ататюрк. Тази тенденция става все по-видима в последните три години, както обясних миналата година в "Ал Монитор", в начина, по който Ердоган използва символиката на Ататюрк. Това включва заявката на Ердоган да води "втората освободителна война на Турция" - по примера на първата, която "Бащата на турците" води след Първата световна война - и изборът на Самсун (града, от който тя започва) за начало на предизборни кампании.


Защо Ердоган се "завръща" към Ататюрк

© Associated Press


Същевременно има важен нюанс между образа на Ататюрк, с който Ердоган сега се идентифицира, и образа на Ататюрк, който "ататюркистите" в Турция традиционно отстояват. В последния Ататюрк работи за озападняването на Турция, секуларизирайки страната си с реформи "отгоре надолу" във времето на абсолютна президентска власт между 1923 и 1938 г. Ердоган и последователите му


разбираемо пропускат тези несъвместими с исляма теми.


Ататюрк, когото те по-скоро харесват, е антизападният военен герой, спасил родината от окупацията на европейските империалисти в периода 1919-1922 г. Това също така им позволява да твърдят, че Ердоган "не премахва (наследството на) Ататюрк", както ататюркистите обикновено твърдят. Ердоган, според техния светоглед, само "пресъздава" това наследство, като отново прави Турция "независима".


Иронията е, че Ердоган не просто си присвои този "съшит" Ататюрк в речта си от 10 ноември, а и осъди онези, които "го тълкуват погрешно". Последните включваха опозиционната Републиканска народна партия (РНП), партията, основана от самия Ататюрк. "Няма да позволим на нито една партия като РНП да "иззема" Ататюрк от нацията ни," обяви Ердоган. "Ще го разберем и ще говрим за него като за Мустафа Кемал на нашата нация... ветерана на нашата Война за независимост."


Защо Ердоган се "завръща" към Ататюрк

© Associated Press


За мен това беше поредното потвърждение на очевидната истина, която повтарям от известно време: официалната идеология на "Новата турция" на Ердоган, ако има такава, не е "ислямизъм", както изглежда си мислят някои западняци. По-скоро е ердоганизъм. Последното е смесица между ислямизъм, турски национализъм, антиелитистки популизъм, морализъм, непотизъм и опортюнизъм. Може дори да включва, както виждаме сега, предефицирана доза ататюркизъм.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (56)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  2. 2 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2586 Неутрално

    Етииии....
    Кво стана сега?
    Прав ли е бил Ататюрк или не?
    Какво казват опорките?

  3. 3 Профил на oporna_to4ka
    oporna_to4ka
    Рейтинг: 442 Неутрално

    До коментар [#2] от "atmanpg":

    Трескаво прелиства в момента. Темата е много деликатна, требе да внимава какви ще ги къдри

    Добрата тролска практика повелява - Дявол трябва да играе в главите на гражданите на републиката, за да може крадците да олепят властта
  4. 4 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3286 Неутрално

    Не било ислямизъм, а патриотичен ислямизъм. Просто отъркването покрай Мустафа се очаква да му донесе дивиденти.
    Днес така всички наши политици се търкат покрай Григор Димитров.

    Еретик
  5. 5 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 1627 Неутрално

    Това, че западният империализъм е виновен за всичко сме го играли 45 години.

  6. 6 Профил на Voiko
    Voiko
    Рейтинг: 971 Неутрално

    Само че замисъла на Ердоган няма да се осъществи. Никой няма да му повярва, особено десетките хиляди репресирани, техните близки и приятели. Определено Ердоган губи влияние и това ще доведе до разместване в политическото пространство на следващите избори.

  7. 7 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1559 Неутрално

    [quote#0:"0"Ердоган се "завръща" към Ататюрк[/quote]

    Най-новият заек от шапката на Ердоган. Анализът е много добър.

  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  9. 9 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4205 Неутрално

    Когато бях в Турция пролетта на тази година ми направи впечатление , че на много населени места има издигнати на фасадите на сгради огромни портрети на Кемал Ататюрк. От местни турци разбрах , че това не е по повод техен празник, а е форма на протест срещу ислямиста Ердоган. За пряк протест и откровени антиправителствени лозунги въобще не може да става дума. Който се опита на направи това веднага ще бъде арестуван и малтретиран по най-жесток начин. Властите не смеели да свалят портретите на Ататюрк , защото той за Турция е както Ботев и Левски за България. Ердоган изглежда се е усетил , че светското начало в Турция е пуснало дълбоки корени и сега заиграва лицемерно с Ататюрк.

  10. 10 Профил на К2
    К2
    Рейтинг: 1703 Неутрално

    Ердоган лукавства . Явно е взел на сериозно заканата на някои Европейски за преградни мита.

    SHADOWS of SOFIA
  11. 11 Профил на stanislavdi
    stanislavdi
    Рейтинг: 1091 Неутрално

    Този е егати хлъзгавия. Ататюрк разкарал западните империи от Турция? Вярно е, но как го направи? Първо въведе азбука взаимствана от латиницата, второ пррбори се с ортодоксалния ислям, трето обърна Турция към западната демокрация (вярно, не веднага, но направи първите стъпки необратими), четвърто свали чимбера от главата на жена си (жест който е шокирал цялата страна и остатъка от империята).
    Ердоган искал независимост от запада? Лесно е бе Реджеп, затваряй заводите на Мерцедес, Рено, Фиат, Опел, Делонги, Бош, Жилет, Проктър енд Гембъл, о още десетки западни заводи и ей ти на независимостта. Изпращай раята да сади домати и магданоз, пазар огромен......цяла Русия вашите домати чака

  12. 12 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1559 Неутрално

    Ердоган губи влияние и това ще доведе до разместване в политическото пространство на следващите избори.
    —цитат от коментар 6 на voyko


    Ердоган съвсем видимо губи влияние. Ердоган обаче има огромна харизма , много добър оратор е. Всички многообичани от турците лидери са такива. Демирел, Йозал, Инону, Ататюрк. Тревожно е, че все още на политическата сцена не виждаме харизматичен опонент. Мерал Акшенер ? Тя има малко време да се докаже, а и има дезавантаж, че е жена.

  13. 13 Профил на Cara Mia
    Cara Mia
    Рейтинг: 334 Неутрално

    Ататюрк е основал светската държава в Турция и Ердоган,ако иска да запази влиянието си,би трябвало да върви по неговите стъпки.

  14. 14 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 2689 Неутрално

    "....официалната идеология на "Новата турция" на Ердоган, ако има такава, не е "ислямизъм", както изглежда си мислят някои западняци. По-скоро е ердоганизъм......"

    Да-а-а.... Умна приказка. И валидна не само за Турция. В Русия не е сталинизъм, а путинизъм. А в България не е живковизъм, а бойковизъм.

  15. 15 Профил на liubo...otdale4
    liubo...otdale4
    Рейтинг: 410 Весело



    Аха. Слънцето на Анадола ще направи малко театро за матрияла ...

    Не бил ислямист той ... Умирам от смях !!!


  16. 16 Профил на liubo...otdale4
    liubo...otdale4
    Рейтинг: 410 Весело

    До коментар [#6] от "voyko":
    До коментар [#12] от "half truth":

    Ердо първо срина икономиката, и сега очаквано губи борбата на хладилника с телевизора.

  17. 17 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 2689 Неутрално

    До коментар [#15] от "liubo...otdale4":

    Аха. Слънцето на Анадола ще направи малко театро за матрияла ...Не бил ислямист той ... Умирам от смях !!!
    —цитат от коментар 15 на liubo...otdale4


    Недейте да умирате, приятелю, бъдете си жив и здрав. Ердоган е толкова ислямист колкото Бойко Борисов е десен. Въпрос на конюнктура. Както Ердоган вече се опитва да не изглежда толкова ислямист, колкото кемалист така и Бойко Борисов всеки момент ще започне да се опитва да изглежда повече ляв отколкото десен. С единствената разлика, че на Бойко Борисов това ще се удаде с изключителна лекота. Нали знаете - "да се завърнеш в бащината къща..."

  18. 18 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1559 Весело

    Не бил ислямист той ... Умирам от смях !!!
    —цитат от коментар 15 на liubo...otdale4


    Всеки ислямист си е башка. Ердоган е исмямист ердоганист, а това означавало:

    смесица между ислямизъм, турски национализъм, антиелитистки популизъм, морализъм, непотизъм и опортюнизъм. Може дори да включва, както виждаме сега, предефицирана доза ататюркизъм.
    —цитат от коментар 15 на liubo...otdale4


    Самата истина.

  19. 19 Профил на liubo...otdale4
    liubo...otdale4
    Рейтинг: 410 Гневно

    До коментар [#8] от "angeles":

    Моля не обиждайте eti !!! - пише на много по-добър български от много наши сънародници, И НЯМА НИТО ЕДИН АНТИБЪЛГАРСКИ КОМЕНТАР !!!

    Засрамете се, такива наща да пишете!!

    ПП
    аз самият почти никога не съм съгласен с eti.

  20. 20 Профил на hasanço
    hasanço
    Рейтинг: 449 Гневно

    Полити4ески хамелеон от най висока класа,безсрамник. До в4ера Ататурк бе6е пияница, днес е поставен на пиедестала от страна на ислямистите. Историята едва ли някога 6те види по голямо лицемерие от това което Ердоган извър6ва в Турция.Йезуит6тина.То4ен анализ, поздравления.

    ne mutlu türküm diyene.
  21. 21 Профил на MititU
    MititU
    Рейтинг: 1362 Любопитно

    След като премахваш история от училище идеите на Ататюрк може да се променят и нагаждат за собствена облага.Прост параван за неукия който е чул за някой си направил нещо ;)

    "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
  22. 22 Профил на stanislavdi
    stanislavdi
    Рейтинг: 1091 Неутрално

    Полити4ески хамелеон от най висока класа,безсрамник. До в4ера Ататурк бе6е пияница, днес е поставен на пиедестала от страна на ислямистите. Историята едва ли някога 6те види по голямо лицемерие от това което Ердоган извър6ва в Турция.Йезуит6тина.То4ен анализ, поздравления.
    —цитат от коментар 20 на hasanço


    За историята не знам, но ми се струва, че съвременниците турци го виждат. Това дори е по-важно от историята

  23. 23 Профил на liubo...otdale4
    liubo...otdale4
    Рейтинг: 410 Неутрално

    До коментар [#15] от "liubo...otdale4":
    —цитат от коментар 17 на Един препатил


    Благодаря за пожеланията, но сте в грешка - Ердо е говорител на интересите на ислямистите в Турция, от началото на политическата си дейност. Ердо дължи политическата си кариера на подкрепата на ислямския клир, и без тая подкрепа досега да сме го забравили вече.

    Без да съм фен на ББ, прилика няма,

  24. 24 Профил на Chavo64
    Chavo64
    Рейтинг: 388 Любопитно

    Де го Ети, да обясни на Ердоганчо, че Ататюрк не става!?

    chavo64
  25. 25 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 5479 Неутрално

    Ще се върти на 360 градуса само и само да го изберат пак.

  26. 26 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1161 Неутрално

    Ако можеше да излезе от гроба, Мустафа Кемал Ататюрк собственоръчно би откъснал главата на неоосманлията Реджеп Тайип Ердоган.

  27. 27 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1161 Неутрално

    Ататюрк: построява 30 000 училища в Турция, докато е на власт.

    Ердоган: затваря училища и отваря на тяхно място затвори за пишман-гюленисти.

  28. 28 Профил на grayeagle
    grayeagle
    Рейтинг: 1069 Неутрално

    Ясен е Ердоган. Той иска власт и слава и иска да го запомнят, като вечния водач на Турция. Ердоган не е ислямист, той е открил че исламизма е най- близък до турците и го води до властта. Реално Ердоган няма толкова бурни изпитания като Ататюрк. За външност и присъствие няма какво да говорим................
    Проблем е само, че Ердоган разора почвата и може после реално да се появи някой , който да замени червеното знаме със зелено, някой, който е убеден ислямист. Но Турция е огромна държава, турците от всички партии са бесни националисти, като така ги подковават от деца. В обозримо бъдеще, Турция ще продължи да захранва западните държави с избягали хора, подобно на Русия.

  29. 29 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7363 Неутрално

    Дявол е той, но вече няма кого да заблуди.

  30. 30 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3663 Любопитно

    евременно има важен нюанс между образа на Ататюрк, с който Ердоган сега се идентифицира, и образа на Ататюрк, който "ататюркистите" в Турция традиционно отстояват. В последния Ататюрк работи за озападняването на Турция, секуларизирайки страната си с реформи "отгоре надолу" във времето на абсолютна президентска власт между 1923 и 1938 г. Ердоган и последователите му
    разбираемо пропускат тези несъвместими с исляма теми.
    ========
    Как да са несъвместими ?
    От 61 ва година до 2003 та , който е дръзнал да управлява Турция президентски , или е бил обесван , или отровен , или прогонван чрез танкове от управлението !
    Една от причините за периодичните военни преврати бе И тази !
    Който иска може да провери .....
    Да провери и как без прекъсване , на всяка годишнина свързана с Ататюрк и Републиката , е последователно отбелязвана от Ердоан и AKP.....
    Не се тръбеше и нямаше ежедневни медийно социални напомняния , за разлика от кемалистите които го правиха сутрин , обед и вечер ....автоматично и дрогирано !

    Bukalemun
  31. 31 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3663 Любопитно

    Членове на управляващата Партия на справедливостта и развитието (ПСР) изразиха неочаквано възхищение от него в съобщенията, които отправяха публично.
    =======
    Ето ....това е нещото което в тази медийна платформа , неведнъж съм отразявал.....
    Много от членовете на АKP са си и поддръжници на Ататюрк и идеологията му.
    Но те са и членове на AKP .....къде е проблема !

    Bukalemun
  32. 32 Профил на hasanço
    hasanço
    Рейтинг: 449 Неутрално

    До коментар [#30] от "eti mehter":

    "Не се тръбеше и нямаше ежедневни медийно социални напомняния , за разлика от кемалистите които го правиха сутрин , обед и вечер ....автоматично и дрогирано !"
    Въпросът е за6то сега се тръби.Остави словесната еквилибристика и отговори.

    ne mutlu türküm diyene.
  33. 33 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3663 Неутрално

    . "Ще защитим наследството на Ататюрк", закле се той на конференция, организирана в чест на Ататюрк в президентския дворец. Той обеща и да спаси наследството му от "идеологическото тесногръдие, което инструментализира името му....
    ========
    Точно това е ....защита (ако е нужно) , а не консумиране ...както бе преди около 20 години. При предишните управления ,"любовта"към Ататюрк се бе превърнала едва ли не в идеологическа параноя....
    Имаше периоди в които ако на задното стъкло на автомобила ти не бе поставен постер на Ататюрк , си нещо като държавен изменник.....
    :)....позната картинка нали !

    Bukalemun
  34. 34 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3663 Весело

    "Анъткабир", легендарния мавзолей
    ========
    Легендарен , ама на думи .....
    Едно време (към 2005 та) , хората спряха да го посещават....
    Анъткабира бе занемарен до плесенясване и наличие на въшки и дървеници. ....
    После след кратка парламентарна полемика , го почистиха и вкараха в ред.

    Bukalemun
  35. 35 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3663 Весело

    До коментар [#32] от "hasanço":
    Остави словесната еквилибристика и отговори.
    =========
    Оооо ,Асанче....никой нищо не тръби ,yavrum !
    На 10 ти касъм го споменахме ....това е !
    И понеже знаеш турски , трябва да си видял разликата от ония светски години !
    Споменаха го като човек от народа , а не като идол , фараон или там ти ти знаеш как.....

    Bukalemun
  36. 36 Профил на hasanço
    hasanço
    Рейтинг: 449 Неутрално


    До коментар [#35] от "eti mehter":

    Не не зная и не съм видял ни6то.Единствено познанията ми се опират на това което ти пи6е6.За6то сега се тръби?????
    Знам 4е няма да полу4а отгвор.

    ne mutlu türküm diyene.
  37. 37 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 2005 Неутрално

    До коментар [#19] от "liubo...otdale4":

    "НЯМА НИТО ЕДИН АНТИБЪЛГАРСКИ КОМЕНТАР !!!"
    Това пък как Ви хрумна?
    Не ми се рови сега, но много пъти е изразявал презрение към българите.

  38. 38 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3663 Неутрално

    Вторият отговор защо Ердоган вече приема Ататюрк е по-стратегически и концептуален: Ердоган желае да се представи като "втория Ататюрк", втория спасител и основател на нацията.
    =======
    Това не е и няма как да бъде верно !
    Ердоан не гони такава цел. Отделно в историята на турската нация е пълно с ататюрковци и нейни спасители ....!
    При предишните режими се наблягаше ЕДИНСТВЕНО на Ататюрк ....все едно преди това не е имало нищо с което да се гордеят турците. ....
    Този кусур в идеологическия мироглед на светско превратаджийските режими бе преглъщан търпеливо от хората в Република Турция. Те търпяха , търпяха. ...и на 03.10.2002 , решиха че повече така не върви .....

    Bukalemun
  39. 39 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3663 Весело

    До коментар [#37] от "George Svinarov":

    Рови рови .....:)....

    Bukalemun
  40. 40 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5736 Неутрално

    Ердоган се опитва да стъпи на Ататюрк, но така че да го засенчи. Дори дворецът си го построи върху земя подарена от Ататюрк на Анкара, завещана за парк. Така, че той вече е плюл на завещанието на Ататюрк...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  41. 41 Профил на George Svinarov
    George Svinarov
    Рейтинг: 2005 Неутрално

    До коментар [#39] от "eti mehter":

    Няма, просто ще ти го припомня при първа възможност

  42. 42 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3663 Весело

    очевидната истина, която повтарям от известно време: официалната идеология на "Новата турция" на Ердоган, ако има такава, не е "ислямизъм", както изглежда си мислят някои западняци.
    =======
    Аааа....те го знаяяяят ..... :)....!
    Те западняците го знаят и усещат МНОГО ПО ДОБРЕ ,че не е ислямизъм !
    За тях проблема е Турция. Икономически силна и просперираща Турция , никак не им се нрави ! Те бяха свикнали със зависимата и задлъжняла турска държава , верния щит на южния фланг на НАТО , нивелирана от периодични военни преврати ....военната полуколония , светско настроения плацдарм на западните настроения.....
    Е няма да е така вече !!!
    Ще трябва да свикнете с цивилна и независима Турция. ...

    Bukalemun
  43. 43 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3663 Неутрално

    До коментар [#36] от "hasanço":

    Е как ...ти покрай себе си медии нямаш ли ?
    Преди бях те предупредил ....не ме следвай ....аз не съм медия !

    Bukalemun
  44. 44 Профил на tetre
    tetre
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#26] от "galapagas":

    Дълбоко грешиш !

  45. 45 Профил на tetre
    tetre
    Рейтинг: 225 Неутрално

    До коментар [#27] от "galapagas":

    Според мен Ердоган е много по голям патриот от Б.Димитров.

  46. 46 Профил на hasanço
    hasanço
    Рейтинг: 449 Любопитно

    До коментар [#43] от "eti mehter":

    А отговор????
    Въпросът ми бе6е съвсем елементарен.
    Казвал ли съм ти 4е си само един 6емет?

    ne mutlu türküm diyene.
  47. 47 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3663 Неутрално

    До коментар [#44] от "tetre":

    Не ....той не греши , той провокира !
    Осланя се на желязното алиби ,че физически това е невъзможно !

    Bukalemun
  48. 48 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3663 Неутрално

    .
    До коментар [#11] от "stanislavdi":

    Ататюрк разкарал западните империи от Турция? Вярно е, но как го направи?
    =========
    Разбивайки ги на Дарданелите !
    Чърчил получава челен политически удар цели 2 десетилетия е персона нонграта. Макар и с много жертви , бесния западен империализъм е отблъснат !
    После, до 40 та година , държавата се възстановява ,но уви ....наближава ВСВ......
    Война в която място за държавник като Мустафа Кемал Паша (Ататюрк) , няма.

    Няма понеже западните военолюбци видяха на какво е способен Той .....
    В битката за Чанаккале , много добре го видяха !!!

    Bukalemun
  49. 49 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3663 Неутрално

    До коментар [#46] от "hasanço":

    Отговор ли искаш ?
    Днес за Ататюрк се тръби един , два .....най много три пъти , а не както преди 365 пъти в годината. ....
    Навремето тръбяха путперести (идолопоклонници) , като тебе .....!
    И понеже ме предизвикваш да ти отговоря , въпреки че го премълчавах от толерантност към теб , ще ти го кажа ...... :
    Понеже като преселници и двамата вече сме го видели това (например Георги Димитров) , докато аз съм си взел поуката , такива като теб все още имат нужда от идоли , балсамирани в мавзолеи !
    Ти живееш с идеологията на миналото , с надеждата че то ще се преповтаря в някакви исторически периоди ....
    Аз пък твърдя ,че историята НИКОГА не се преповтаря . Има исторически събития приличащи едно на друго . Нито Ердоан ще заприлича на Ататюрк , нито някой друг ще заприлича на предходния.....
    Дали си принуден или ти прави кеф , си е твой проблем. Само едно знай....всяко време си има своите хора . Хора които са се борили и жертвали за нещо !

    Bukalemun
  50. 50 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1559 Неутрално

    До коментар [#46] от "hasanço": Отговор ли искаш ?Днес за Ататюрк се тръби един , два .....най много три пъти , а не както преди 365 пъти в годината. ...
    —цитат от коментар 49 на eti mehter


    Идолопоклонничество казвате! Към Ататюрк??
    Откачалниците идват на митингите на Ердоган заедно с килимчетата за намаз. Докато той плюе въобраеми врагове, те полагат намаз насреща му. Имаше ли такова нещо при Ататюрк??

    Днес 365 дни в годината се тръби за Ердоган. И само за Ердоган.

  51. 51 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3663 Неутрално

    До коментар [#50] от "half truth":

    килимчетата
    =========
    Темата е конкретна , Мария .....не я отклонявай !
    Малките деца , ученици , вече не са длъжни да стоят под дъжда , мокри до кости , пеещи Istiklal marşı....
    Жените на военните вече няма да висят от сутрин до вечер по фризьорски салони и да се хвалят , на коя мъжа и вземала по голяма заплата , щото е бил по предан на заветите .....
    Жените със забрадени коси , вече ще имат право да се включват в социалния живот.
    Хората в Турция вече няма да си сверяват семейния и социален бюджет , в очакване да "следващия преврат"....
    Вече няма....няма....няма. ....
    Ето и в момента , Ердо говори на живо .....ако щеш го послушай....

    Bukalemun
  52. 52 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3663 Неутрално

    До коментар [#50] от "half truth":

    Имаше ли такова нещо при Ататюрк?
    =======
    Нямаше разбира се ....но когато бе жив , нямаше !
    След като умря , му взеха заветите и почнаха да ги ползват за щяло и нещяло !
    А Ататюрк го е разбрал ,че така ще стане ,но твърде късно. .....
    Преди да умре ,до последния момент е настоявал Исмет Иньоню да не го наследи.

    Bukalemun
  53. 53 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1559 Неутрално

    След като умря , му взеха заветите и почнаха да ги ползват за щяло и нещяло !
    —цитат от коментар 52 на eti mehter


    ?????
    По конкретно ако обичате. Толкова и Ердо може !!

    Ататюрк заръча ...., ама Иньоню го изопачи като .... Ако успеете да заместите многоточията, ще Ви призная за една класа над Ердо :)

  54. 54 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1559 Неутрално

    Преди да умре ,до последния момент е настоявал Исмет Иньоню да не го наследи.
    —цитат от коментар 52 на eti mehter


    Лъжа опашата! Приживе питали Ататюрк дали би искал съратникът му Иньоню да заеме мястото му. А той отговорил , "Аз не се меся". Ататюрк е строил парламентарна демокрация, в която народа трябва сам да избира, а не просто да приеме "наследника на падишаха". Ататюрк се е борил срещу това.

    Знаете ли, че и на Мохамед са му задавали същия въпрос относно кой да бъде следващия халиф и той е отговарял по същия начин като Ататюрк, "Аз не се меся".

  55. 55 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3663 Неутрално

    До коментар [#53] от "half truth":

    По конкретно
    ========
    Конкретно ли ....егати дебелоочието !
    Периода ,1961.....2002 , какво е ?
    Търси , мери и избирай ......
    Коментирал съм го десетки пъти ....преврати ....мизерия ....опашки за храни и продоволствия , нулева санитарна и социална визия , инфлация пълнене на чужди джобове ....уууу ....има и още .....

    Bukalemun
  56. 56 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3663 Неутрално

    До коментар [#54] от "half truth":

    До коментар [#54] от "half truth":

    Atatürk’ün ölümündeki sır perdesi aralanıyor. Belgeler 77 yıldır sadece kulaktan kulağa konuşulan “Atatürk zehirlendi” iddiasının gerçek olduğunu ve “suikastin” İsmet İnönü tarafından tezgahlandığını ortaya koyuyor.
    ========
    Това е само откъс от цялата статия ....
    Напиши Atatürk ü Inönü mü zehirledi .....и ще го прочетеш цялото
    И запомни .....Ердоан не го огласява това медийно , понеже го пази за по късна дата .....
    Иньоню не му е присъствал дори и на погребението ....смятай !

    Bukalemun




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK