Защо Западът не бива да подценява инфраструктурните проекти на Китай

Защо Западът не бива да подценява инфраструктурните проекти на Китай

© Associated Press



На проведената неотдавна среща на организацията Азиатско-тихоокеанско икономическо сътрудничество (АТИС) във Виетнам президентът на САЩ Доналд Тръмп заяви, че страната му ще пренасочи усилията си в Азия към инвестиции в инфраструктура, които насърчават икономическия растеж. Въпреки че в залата имаше стотици корпоративни и правителствени представители от региона и целия свят, Тръмп говореше само на един от аудиторията: Китай.


"Ние сме ангажирани с реформирането на нашите финансови институции за развитие, така че те да насърчават по-добре инвестициите на частния сектор във вашите икономики и да осигурят силна алтернатива на държавните инициативи, които са обвързани с много условия", каза той.




Малко обаче са признаците, че Вашингтон има политическия апетит, за да се конкурира с типа инвестиции, които Пекин прави в целия свят. Най-видимата страна на амбицията на Китай да увеличи своето икономическо и политическо влияние по цялата планета е инициативата "Един пояс - един път" - колосален инфраструктурен план, който цели да свърже страната с нейните азиатски съседи и държави по-нататък по трасето.


Мислете за нея като за модел за инфраструктурна мрежа около един център: Китай, центърът, строи инфраструктура в страни в целия свят, точките от мрежата, за да благоприятства търговията. Китай строи пътища, мостове, пристанища и летища в над 60 държави, за да улесни вноса на суровини с цел по-нататъшно захранване на своя собствен икономически растеж в момент, когато търси нови пазари. За разлика от Запада, Китай предлага евтини кредити, не задава въпроси за човешките права и околната среда и не изнася политическата си идеология. В резултат хиляди


китайски работници надзирават проекти на терен чак в Беларус,


Етиопия и Шри Ланка - места, които изпитват отчаяна нужда от инфраструктурни инвестиции. "Китайците са добри в съчетаването на пазарните нужди с геополитическите цели", обобщи Даниъл Климан, изследовател от Азиатско-тихоокеанската програма за сигурност в Центъра за нова американска сигурност във Вашингтон. "Грешка е да бъдат подценявани способностите на Китай", предупреди той.


При все това Съединените щати изглежда често правят точно това. При управлението на предишния президент Барак Обама реакцията на САЩ на нарастващото влияние на Китай се движеше в диапазона от игнориране до безуспешно призоваване на регионалните съюзници да отхвърлят инфраструктурната му инициатива.


Защо Западът не бива да подценява инфраструктурните проекти на Китай

© Associated Press


Досега в ерата на Тръмп политиката на САЩ се свежда до оттегляне от сделката от времето на Обама Транстихоокеанското партньорство (ТТП), до определяне на финансовите условия, които предлага Китай като "хищнически", и най-сетне до индиректните коментари на американския президент за Китай и Виетнам (азиатски държави продължават с ТТП без Съединените щати). На онези страни, които може да търсят алтернатива на китайските инвестиции,


САЩ нямат кой знае какво да предложат, освен празни приказки.


Несъмнено китайските амбиции се натъкват на пречки. От една страна, пазарната логика в подкрепа на някои проекти от "Един пояс - един път" е под въпрос. Един пример: китайските инвестиции в пристанище в Шри Ланка не доведоха до очаквания трафик и товари, обременявайки правителството на тази страна с огромен дълг, с чието изплащане то има проблеми. Друг пример: реакцията на финансираните по инициативата проекти невинаги е положителна. Виетнам и Мианма са добри примери. В тези страни Китай е обвиняван, че внася работници, влошава състоянието на околната среда, строи калпава инфраструктура и подкопава националния суверенитет. Междувременно регионални съперници като Индия, Япония и Русия, която се страхува от китайското влияние в Централна Азия, са обезпокоени от "Един пояс - един път".


В крайна сметка обаче, изтъкна Климан, "нито едно от тези предизвикателства не е непреодолимо" за Китай. В действителност, ако Пекин е доказал нещо, то това е неговата способност да се учи от грешките си. Например, въпреки че някои от проектите му може да са неефективни, като проекта в Шри Ланка, те обслужват важна геополитическа цел; след оплакванията и протестите в други държави Китай създаде на място производствени мощности и работни места. "Не всичко, което Китай прави, е пазарно ориентирано, но има инфраструктурни нужди в района на Индийския океан", заяви Климан.


Китай задоволява тези нужди.


Най-сетне, докато Съединените щати и техните съюзници обмислят съгласуван отговор на "Един пояс - един път", Китай има едно изключително предимство: той предлага на страните, в които инвестира, визия за бъдещето. В известен смисъл, чрез "Един пояс - един път", той се опитва да копира онова, което е направил в своите граници през последните три десетилетия - инвестиции, които извадиха от бедността и превърнаха в средна класа над 700 милиона души.


През този период глобализацията донесе в Китай нископлатени, но стабилни работни места в сектори като промишлеността. Осезаемите ползи включват гигантски инфраструктурни проекти, почти отлични пътища и футуристични гледки на места отвъд познатите на Запада градове като Нанчан, да не говорим за мегаполиси като Шанхай. С други думи Китай казва на света, че може да постигне същите тези резултати.


"Ние сме в нова ера на глобализиран свят", каза Шао Юцюн, директор на Центъра за американски изследвания в Шанхайския институт за международния изследвания, държавен мозъчен тръст, пред група американски репортери в Шанхай миналата седмица. "Ние няма да бъдем изолирани." Инициативата "Един пояс - един път" ще гарантира това. /БТА

Ключови думи към статията:

Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на SS
    SS
    Рейтинг: 2871 Весело

    ...САЩ нямат кой знае какво да предложат, освен празни приказки...

    Долна лъжа !

    Зелено , много зелено - още утре включват печатницата ...

  2. 2 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3575 Неутрално

    "Премиерът каза още, че България ще покани Китай да организира следващия формат 16+1 между Пекин и страните от Централна и Източна Европа през 2018 г. в София."

    Цитатът е от лекцията на Боко пред студентите. Той май вече не чака нищо от Европа, камо ли от Америка. Най-после разбра къде е бъдещето.

  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  4. 4 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4430 Любопитно

    "САЩ нямат кой знае какво да предложат, освен празни приказки."

    Така си е. :-) Хубава статия. (Y)

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  5. 5 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3575 Неутрално

    [quote#4:"Иво"]"САЩ нямат кой знае какво да предложат, освен празни приказки."Така си е. :-) Хубава статия. (Y) [/quoт/

    Имат, ма е скъпо и не си струва.

  6. 6 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 493 Неутрално

    До коментар [#3] от "Дедо Либен":

    Китайските източници сочат, че китайската стена е строена от прото българите и скитите за защита от ниско развитите китайски племена.
    Бойниците и сочат на Юг ;-)

  7. 7 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5220 Неутрално

    Каква е връзката с Германия?

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  8. 8 Профил на We Do Not Sow
    We Do Not Sow
    Рейтинг: 344 Неутрално

    Журналистите кога най-сетне ще осъзнаят, че Един Пояс,Един Път е една голяма схема, нещо като телефонните измами?

    Китай дават евтин кредит, дотук добре, но след това искат да платиш този кредит на китайски компании с китайски работници, които да извършат проекта. В никои държави като Сърбия на китайските инвеститори дори се опрощават данъците. По този начин те бързо си прибират почти всички пари от кредита. Извършват строежа, тръгват си а на теб ти остава дългът, който да изплащаш през следващите деситилетия.

    Така те два пъти си прибират парите от кредита, единия път го плащаш на китайски компании, а вторият път го връщаш на китайски банки. Лихвите може да са ниски, но излиза много по-скъпо отколкото ако беше наета местна компания, което гарантира, че кредита би се влял в местната икономика.

    Да не говорим, че качеството и рентабилността въобще не са гарантирани.

  9. 9 Профил на Ще  си поделим  тотото
    Ще си поделим тотото
    Рейтинг: 669 Неутрално

    ...САЩ нямат кой знае какво да предложат, освен празни приказки..
    —цитат от коментар 1 на SS


    Aбе, имат. Разнасят три самолетоносача из Тихия океан, ама с тях май само гаргите вече плашат.
    Даже някакъв си откачен шишко им се изплюва в лицето.
    За инфантилните трансджендъри в Брюксел изобщо да не говорим.

  10. 10 Профил на Ще  си поделим  тотото
    Ще си поделим тотото
    Рейтинг: 669 Неутрално

    В Сирия Русия ги направи за смях.
    Показа им как се воюва.
    Показа им, какво е военно планиране и анализ. В наглед невъзможна за спасение ситуация постига огромен успех.
    Янките гледат със зяпнала зурла. Високотехнологично въоръжени бездарници, които не знаят как да използват оръжието.

  11. 11
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  12. 12 Профил на antoni
    antoni
    Рейтинг: 296 Неутрално

    ПАРАДОКС НО ВЕРЕН:

    ЕДНА ПАРТИЯ НА ВЛАСТ ПЛЮС ЧАСТНА СОБСТВЕНОСТ/ комунисти или фашисти--все тая/ невиждан ВЪЗХОД

    В КИТАЙ Е ТОТАЛЕН ФАШИЗЪМ---ЕДНА ПАРТИЯ И ЧАСТНА СОБСТВЕНОСТ

    СССР И СОЦ СТРАНИТЕ ДА БЯХА ТРЪГНАЛИ ПО ТОЗИ ПЪТ ,ТО ЦЯЛА ЕВРОПА И САЩ ЩЯХА ДА СА НА ОПАШКАТА

  13. 13 Профил на antoni
    antoni
    Рейтинг: 296 Неутрално

    ПАРАДОКС НО ВЕРЕН:

    ЕДНА ПАРТИЯ НА ВЛАСТ ПЛЮС ЧАСТНА СОБСТВЕНОСТ/ комунисти или фашисти--все тая/ невиждан ВЪЗХОД

    В КИТАЙ Е ТОТАЛЕН ФАШИЗЪМ---ЕДНА ПАРТИЯ И ЧАСТНА СОБСТВЕНОСТ

    СССР И СОЦ СТРАНИТЕ ДА БЯХА ТРЪГНАЛИ ПО ТОЗИ ПЪТ ,ТО ЦЯЛА ЕВРОПА И САЩ ЩЯХА ДА СА НА ОПАШКАТА

  14. 14 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 938 Неутрално

    Грандиозен е, но китайците вече трудно дишат от него !!!

  15. 15 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8462 Неутрално

    До коментар [#6] от "ЙЕИ":
    Това е истина, защо му слагате минуси.

  16. 16 Профил на Batezuzi
    Batezuzi
    Рейтинг: 664 Неутрално

    Еми то никой не пречи на САЩ също да правят инвестиции в инфраструктура както Китай ама явно милиардите отиват за танкове, самолетоносачи и т.н. Това разбира се е тяхно право, но после да не се изненадват, че другите страни решават да си партнират с Китай, защото им предлагат по-приемливи условия за реализиране на проекти който другите държави искат. А това дали са икономически ефективни не е проблем на Китай, защото в най-лошия случай, както става ясно, са създали заетост на техни работници





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK