Как се търси изчезнала подводница и как се оцелява в нея

"Сан Хуан", бъдете силни", пише на знамето, закачено на оградата на военноморската база в Мар де ла Плата, Аржентина.

© Marcos Brindicci, Reuters

"Сан Хуан", бъдете силни", пише на знамето, закачено на оградата на военноморската база в Мар де ла Плата, Аржентина.



Подводница с 44 души на борда все още не може да се открие, след като изчезна недалеч от аржентинския бряг на 15 ноември. При последния контакт със "Сан Хуан" капитанът съобщи за авария, свързана с "късо съединение" в батериите на подводницата.


Защо подводниците не могат да бъдат засечени


Подводниците се строят, за да се откриват трудно. Ролята им често е да участват в тайни операции за наблюдение. Д-р Робърт Фарли, преподавател в Университета в Кентъки, който е писал по темата, казва, че подводниците се проследяват трудно, ако са на морското дъно, тъй като при такива обстоятелства не издават никакъв шум.


"Шумът, който иначе би бил уловен от т.нар. пасивен сонар, не се засича, а (подводницата) изглежда - за сигналите на сонара - като морското дъно.


Как може да се намери подводница




Има много начини капитанът или екипажът да укажат местоположението си при опасност. Тези методи включват изпращането на сигнали до контакти във военноморски бази и до съюзнически кораби или освобождаване на устройство, което изплува на повърхността, но остава свързано с подводницата.


Според бившия подводничар от британския военноморски флот Стюърт Литъл, който сега управлява компанията Submarine Rescue Consultancy (търсеща начини за решаване на подобни казуси), стандартните протоколи за издирването включват две фази във всеки момент, когато екипите в операцията запазват тишина, за да търсят сигнали.


"Подводничарите ще изпращат непрекъснато такива сигнали, ако бъде поискано от тях да го направят", каза той за Би Би Си.


Какво показват фактите за аржентинската подводница


Аржентинският флот казва, че "не може да се отхвърли нито една хипотеза", но експерти предполагат, че провалът да се засече плавателният съд за седмица означава, че той е потънал.


Преди изчезването екипажът съобщи за проблем в батериите, причинен от влизането на вода в системата, с която подводницата преработва кислород, отбеляза аржентинският вестник "Ла насион". Според командира обаче проблемът е бил решен.


Стюърт Литъл казва, че потъването на подводници е изключително рядко явление. За последен път то се случва с "Курск" в Баренцово море през 2000 г., а всички 118 души на борда загинаха.


А ако е потънала?


"Ако е потънала на по-малко от около 180 метра дълбочина, вероятно някой би опитал да избяга от нея, размишлява Литъл. Тъй като това не се е случило, тя вероятно се намира по-дълбоко."


"Надявам се да е на по-малко от 600 метра - защото това е дълбочината, на която спасителните екипи са способни да действат. Ако трябва да търсят в диапазона 180 - 600 метра... това би бил най-големият шанс да я намерят."


По думите му спасителните екипи не могат да търсят на дълбочина, по-голяма от 600 метра, а под тази точка повечето подводници не биха устояли на налягането.


Колко време може да оцелее екипажът във вода


Броят на дните, в които екипажът може да оцелее, зависи от това колко дълго вече са работили членовете му под вода и колко подготвени са за ситуация, в която ще останат без енергия. "Ако батериите са били заредени и в подводницата е имало свеж въздух, има надежда", казва д-р Фарли. За аржентинската подводница тоЙ добавя: "Максималният предел, изглежда, е 10 дни, ако са били подготвени за това."


Как се подготвя екипажът за това?


Една от най-важните практики гласи, че за членове на екипажа, заклещени в подводници, трябва да забавят дишането си, за да пестят кислород. Според д-р Фарли е трудно да обучиш някого за подобно нещо. Той добавя, че в подобни обстоятелства "те биха били призовани да намалят всякаква дейност и да намалят говоренето, за да спестят кислород".


Условията - вероятно студ и влага - биха могли да са пагубни за духа, но екипажът е добре обучен и дисциплиниран. Вероятно заклещените зад борда ще са готови да установят рутина и да си създадат каквото удобство е възможно, свеждайки до минимум движенията си и подкрепяйки се, докато очакват да бъдат спасени.


Отговорът на тези инциденти се е подобрил на международно ниво от времето на "Курск". Организация, наречена Международна служба за свръзка при бягство и спасяване от подводници, базирана в Нортууд, съвсем близо до Лондон, координира всички международни усилия и играе "ключова роля в тази операция", разказва Литъл.


Какви са главните опасности


При възможен недостиг на кислород и натрупване на въглероден монооксид задушаването е риск номер едно. Кислородът може да се набави или чрез контейнери, или чрез генератори, които извършват т.нар. електролиза - отделяне на компоненти като вода и кислород. Липсата на електричество обаче би затруднила процеса и запасите може постепенно да свършат.


Може да се появят и други опасности Д-р Фарли посочи, че ако част от подводница се наводни, това може да доведе до "пожари и други гадости", докато въздухът се компресира.


Има ли план за подобни инциденти


Ако потопен съд има проблеми при връщането си на повърхността, могат да се използват процедури, с които да му се помогне.


За да се контролира плаваемостта на подводницата, горивото или баластните ѝ цистерни могат да се изпразнят и да се използват за повдигане на подводницата. За да се постигне това, дизеловото гориво или баластът се освобождават и помещенията се пълнят с въздух. Подводниците имат и малки "хидроплани": крила, които се нагласят, за да позволят водата да преминава в различни посоки, докато подводницата повдига носа и опашката си нагоре и надолу, за да помогне на движението.

Ключови думи към статията:

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Николай_1
    Николай_1
    Рейтинг: 733 Неутрално

    ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
    Как се търси изчезнала подводница и как се оцелява в нея.......
    ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
    Във всеки случай не както изчезналата "Курск"......................

  2. 2 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 2669 Неутрално

    Подводницата, като падне на дъното и се забие, никакви сигнали няма!

    [email protected]
  3. 3 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1134 Неутрално

    А ако има експлозия на борда как се действа

  4. 4 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1459 Неутрално

    "бившия подводничар от британския военноморски флот Стюърт Литъл"
    Сериозно ли?

    А по темата - дано успеят да намерят подводницата навреме!

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  5. 5 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 5571 Разстроено

    лоша работа, минала е седмица, дано да ги намерят живи :(.

  6. 6 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 464 Неутрално

    "Стюърт Литъл казва, че потъването на подводници е изключително рядко явление. За последен път то се случва с "Курск" в Баренцово море през 2000 г..."

    Стюърт Литъл явно не чете новини. Няколко години след "Курск" потъна още една руска атомна подводница пак в Баренцово море.
    Пак по него време потъна американска изследователска подводница.
    Преди 4-5 години потъна една индийска след експлозия на борда.
    А това лято, само преди няколко месеца потъна една частна датска - онази история с убийството на журналистката, гостуваща на собственика. Вие самите писахте за нея.

  7. 7 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#3] от "Гаргамел":


    А ако има експлозия на борда как се действа
    —цитат от коментар 3 на Гаргамел


    Като при Курск. Много близък случай е този.

  8. 8 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 2130 Неутрално

    "че ако част от подводница се наводни, това може да доведе до "пожари и други гадости", докато въздухът се компресира."
    Имам чувството че описанието на тази критична ситуация е направено от неособено умен тинейджър.
    Или преводачите на статията?

    Panta rhei....
  9. 9 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 2130 Неутрално

    Дано оцелле екипажа, все още има надежда.

    Panta rhei....
  10. 10 Профил на event_horizon
    event_horizon
    Рейтинг: 806 Неутрално

    Общи лафове, нищи конкретно не се казва.
    Дано ги открият, но нещата не изглеждат добре.

  11. 11 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    "Последното което бих желал е да съм лош пророк, но "San Juan" най-вероятно е претърпяла сериозна авария, и понастоящем е на дъното.
    Към момента все-пак има няколко обнадеждаващи обстоятелства -
    1. Засечени са седем сигнала излъчвани към глобалната сателитна спасителна мрежа, всеки с продължителност м/у 4 и 36 сек. Най-вероятно са от аварийния радиобуй, който е изплувал на повърхността и обозначава местонахождението на подводницата;
    2. За щастие дълбочината на континенталния шелф в този участък на аржентинското крайбрежие, където проляга маршрутът на подводницата - от 250 до 450 км. отстояние от бреговата ивица - не превишава 200 м., което е в експлоатационните параметри на този клас (макс. дълбочина на потапяне е до 300 м.);
    3. Подводницата е оборудвана със специален възел за скачване с дълбочинни аварийно-спасителни апарати (DSRV), така че ако бъде успешно локализирана в рамките на срока на подводна автономност - който в нормални условия е минимум 30 денонощия, а при авариен режим може да бъде удължен до 70 - има възможност да се проведе успешна спасителна операция в този период.
    Стига разбира се аварията да не е засегнала жизненоважните поддържащи системи на подводницата, в което е и надеждата за оцеляване на екипажа й - това на което се разчита в момента от всички.."

  12. 12 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    Това, което предизвиква въпроси е броят членове на екипажа. Този клас е с 26 души екипаж. Има 6 допълнителни места, значи стават 32.
    А се съобщава за 44 души на борда...

  13. 13 Профил на mqj41586140
    mqj41586140
    Рейтинг: 0 Неутрално

    --да укажат местоположението--
    дано да се Укаже, че са ги намерили

  14. 14 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 873 Весело

    "че ако част от подводница се наводни, това може да доведе до "пожари и други гадости", докато въздухът се компресира."Имам чувството че описанието на тази критична ситуация е направено от неособено умен тинейджър.Или преводачите на статията?
    —цитат от коментар 8 на Molossian


    По-скоро с google translate и после редактирано от тийнейджър.
    Не знам как сега преподават химия в училище, но едно време на "въглероден моноксид" му казвахме въглероден окис. Ама може и защото сме били прости :-)

  15. 15 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2867 Неутрално

    До коментар [#6] от "tamada":

    Стюарт Литъл има предвид военни подводници,а не частни,изследователски...

  16. 16 Профил на redguy
    redguy
    Рейтинг: 1055 Разстроено

    Тръпки ме побиват като си представя такава ситуация - подводницата губи енергия, пада на дъното, а екипажът е обречен на смърт от задушаване и всички на борда го знаят. Не могат нищо да сторят. Ужас!

  17. 17 Профил на directino
    directino
    Рейтинг: 289 Неутрално

    Има една неприятна подробност, която не се споменава - основна насока за местоположението е мощен взрив, засечен от много източници. В началото говориха за "звукова аномалия" под водата, но вече открито се говори за експлозия.

  18. 18 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1459 Неутрално

    --да укажат местоположението--дано да се Укаже, че са ги намерили
    —цитат от коментар 13 на сминдух


    Не разбирам поста ти?!?
    Указвам и Оказвам са две различни думи с различно значение.
    "да укажат местоположението" е правилно написано.
    "дано да се укаже" е грешно написано.

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  19. 19 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2867 Неутрално

    Тръпки ме побиват като си представя такава ситуация - подводницата губи енергия, пада на дъното, а екипажът е обречен на смърт от задушаване и всички на борда го знаят. Не могат нищо да сторят. Ужас!
    —цитат от коментар 16 на redguy


    Има и щастливи спасявания от потънали подводници. Действителен случай преди 30-40 години. Мини-подводница с екипаж от двама души поставя оптичен кабел по дъното на Атлантическият океан,който ще свързва Британия,(Европа),със САЩ. Когато я повдигат с кран за да я качат на палубата на кораб,въжетата се скъсват и тя пада на дъното на океана заедно с екипажа. Двигателят се поврежда от удара. Едва след няколко дена,когато въздухът в нея вече е критично малко - успяват да я издигнат до повърхността и спасят хората.

  20. 20 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    До коментар [#17] от "directino":

    Споменава се, но с половин уста. Разбирам ги...

  21. 21 Профил на stalker
    stalker
    Рейтинг: 345 Неутрално

    До коментар [#19] от "deaf":

    А какъв ли ужас са изживяли хората.
    Направо изтръпвам, като си го представям.

    Common sense !




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK