"Фейсбук" ще показва на потребители дали са харесали или последвали "руски" профили

"Фейсбук" ще показва на потребители дали са харесали или последвали "руски" профили

© Dado Ruvic, Reuters



"Фейсбук" обяви, че ще създаде страница, на която потребителите ще могат да проследят връзката, която са създали с профили, използвани като "руска пропаганда", съобщиха "Ройтерс" и "Гардиън". Използващите социалната мрежа ще разбират дали са харесали или последвали такива профили, а стъпката се предприема в отговор на искането от американските конгресмени компанията да предоставя по-прозрачна информация за дейностите, извършвани чрез тях.


В изявление "Фейсбук" каза, че ще предостави на потребителите възможност да видят кои страници или профили, свързани с агенцията, са посетили в периода от януари 2015 г. до август 2017. Инструментът ще бъде достъпен през декември като "част от усилията ни да предпазим платформите си и хората, които ги използват, от лоши актьори, които опитват да подкопаят демокрацията ни", обясни компанията. "Важно е хората да разберат как чужди актьори са се опитали да всеят разделения и недоверие, използвайки "Фейсбук", преди и след американските избори."


Страницата ще показва само списък с профили, а не с конкретни публикации или реклами, свързани с тях. Потребителите не биха могли да видят тези профили и страници и връзката си с тях сами, тъй като те вече са изтрити. Според "Ройтерс" не е известно дали "Фейсбук" ще предприеме и по-нататъшни стъпки в тази посока.


"Фейсбук", "Гугъл" и "Туитър" вече съобщиха, че руснаци са използвали анонимно услугите им, за да разпространяват съобщения сред американците преди президентските избори от 2016 г. "Фейсбук" дори назова т.нар. Агенция за интернет изследвания (свързана с т. нар. фабрика за тролове) като източник на пропагандата са прокремълско съдържани чрез фалшиви профили. В социалната мрежа на компанията публикациите може да са достигнали до 126 милиона души, а в "Инстаграм" - 20 милиона.




"Фейсбук" ще показва на потребители дали са харесали или последвали "руски" профили

© Facebook


Първа стъпка


Според американския Конгрес компаниите не са направили достатъчно, за да засегнат предполагаемата руска намеса в изборите, която сега се разследва както от комисии към законодателния орган, така и от екип на специалния прокурор Робърт Мюлър.


Властите в САЩ определиха решението като положителна стъпка, макар страницата да не отговаря напълно искането им социалната мрежа да известява потребителите за публикации, представляващи руска пропаганда или подобни реклами, които са видели. На изслушванията на трите компании по-рано този месец конгресмени предположиха, че "Фейсбук" може би има задължение да уведомява потребители, които са имали достъп до измамен материал от чужди правителства.


Според сенатора демократ Ричард Блументал, който също поиска тази мярка, планът на компанията все пак изглежда като "сериозен отговор" и изрази надежда, че това ще е "първа стъпка", която да защити потребителите от "бъдещи нападения" на платформата. Блументал каза още, че се надява "Гугъл" и "Туитър" да последват примера на "Фейсбук".


Предизвикателства


Новият инструмент няма да е от полза на всички, които според "Фейсбук" може да са били изложени на руска пропаганда. Повечето от потребителите не са харесвали или последвали свързани с Русия профили, а най-вероятно само са видели публикациите, когато те са били споделени от техни приятели или са се появили като спонсорирани публикации.


Така "Фейсбук" няма да успее да уведоми всички потребители, че до тях са достигнали пропагандни публикации. В. "Гардиън" отбелязва, че компанията не е казвала дали няма възможността, или не желае да предостави подобна информация.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK