Турция показа къде ще премине каналът, който ще превърне Истанбул в остров

Турция показа къде ще премине каналът, който ще превърне Истанбул в остров


Министърът на транспорта, корабоплаването и комуникациите на Турция Ахмет Арслан представи в понеделник трасето, по което се планира да премине Канал "Истанбул" - най-амбициозният инфраструктурен проект на страната, който може да превърне в остров европейската част на най-многолюдния турски град.


Целта ни е да приключми тръжните процедури и да направим първата копка още тази година, добави министърът. Ще бъде използван моделът на публично-частно партньорство и схемата, според която частна компания изгражда, експлоатира известно време и предава обекта на държавата.


Основната цел на огромното съоръжение, което по предварителни неофициални оценки може да струва 10 млрд. долара, е да се облекчи трафика през Босфора. През 2016 г. през пролива между Черно и Мраморно море са преминали около 42 000 кораба, докато Суецкият канал, например, е бил използван от 16 800 морски съда. Многомилионният Истанбул непрекъснато е под заплаха да стане инцидент с опасен товар, както се е случвало да има петролни разливи след сблъсък на кораби.




Каналът, за който се говори от 2011 г. насам, трябва да е с дължина 45 км и да преминава от Кючукчекмедже (непосредствено до Йешилкьой, известен до 1926 г. като Сан Стефано - бел.ред.) през Сазлъдере до Дурусу и черноморския бряг. Това е един от петте предложени варианта и част от аргументите са заобикалянето на важно сладководно езеро и намаляване на последиците за живеещите по това трасе.


Дълбочината ще е 25 метра, а ширината - межда 250 и 1000 метра. Наблизо са емблематични за строителните амбиции на президента Реджеп Тайип Ердоган проекти като все още изгражданото трето летище на Истанбул и откритият през 2016 г. трети мост над Босфора.


Турция показа къде ще премине каналът, който ще превърне Истанбул в остров


Предстои подробната оценка за последиците от евентуалните насипни работи в Черно море и портовете и изкуствените острови, които се предвижда да бъдат насипани в Мраморно море. За тях ще бъде използвана изкопната маса от прокопаването на канала, а отделената почва ще отиде за земеделски цели.


По двете страни на Канал "Истанбул" е предвидено да се издигат жилищни и бизнес зони, както и логистични центрове на брега на Черно море. За страни като България, Румъния, Украйна и Грузия, както и за черноморския флот на Русия засега Босфорът е единственият излаз към световния океан.


Арслан обяви и важен факт - каналът няма да е под юрисдикцията на Конвенцията от Монтрьо, който от десетилетия регулира международното корабоплаване през Проливите в мирно време, включително какви военни кораби могат да влизат в Черно море и колко време да престояват в него, когато са под чужд флаг. Това означава също, че Канал "Истанбул" ще бъде платен, докато преминаването през Босфора е безплатно, допълва "Ройтерс".



Извършени са всички оценки на рисковете от земетресение и цунами, които заедно с геоложките проучвания, дело на четири реномирани турски университета и международни специалисти, ще бъдат интегрирани в документацията, заяви в понеделник министър Арслан. Оценката за въздействието върху околната среда още не е приключила в екоминистерството.


Природозащитници и инженери геолози критикуват работата по кръстеният от медиите "луд проект", предложен преди 6 години от Ердоган. Според еколозите се отваря възможност Истанбул да се разраства на север, където има обширни гори, действащи като "бели дробове" на най-големия мегаполис в тази част на света.


Истанбулската камара на инженерите геолози заяви, че предварителните изводи в екооценката не са взели предвид няколко важни фактора, които да направят проекта безспорен. Според тях има потенциал за сериозни последици за климата и баланса на минерали и хранителни вещества в Черно море и свързаните с него райони. Освен това е вероятно да намалее съдържанието на кислород във водите на Мраморно море.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK