Защо шефовете на социалните мрежи не използват социални мрежи

Защо шефовете на социалните мрежи не използват социални мрежи

© Kai Pfaffenbach, Reuters



Марк Зукърбърг не използва "Фейсбук" както обикновените хора. Той има служители, които пишат постовете му и 12 модератори, които трият коментари и спам, според агенция "Блумбърг".


От деветимата висши ръководители на "Туитър" само четирима пишат повече от веднъж дневно. Стив Джобс признаваше в интервюта, че не позволява на децата си да ползват iPad, пише Алекс Хърн за "Гардиън".


Защо създателите на социалните мрежи не използват собствените си творения?




Първият президент на "Фейсбук" Шон Паркър обясни донякъде това на конференция във Филаделфия миналата година.


"При създаването на тези приложения, от които "Фейсбук" бе първото, се питахме как да вземем максимума от времето и съзнателното ви внимание. Трябва отвреме-навреме да ви даваме лек допаминов тласък, например защото някой ви е харесал снимката или е коментирал пост, и т.н.. Това ще ви накара да създавате повече съдържание, а това ще ви донесе повече харесвания и коментари", каза той.


"Това е кръговрат на обратната връзка за социално валидиране... точно това би измислил хакер като мен – как да експлоатира слабо място в човешката психология. Аз, Марк Зукърбърг, Кевин Систром от "Инстаграм", всички създатели разбирахме това. И въпреки това го направихме."


Защо шефовете на социалните мрежи не използват социални мрежи

© Robert Galbraith, Reuters


Бившият вицепрезидент по ръста на потребителите Чамат Палиапития също критикува през есента този подход с думите, че допаминовите въртележки "съсипват функционирането на обществото. Няма граждански дискурс, няма сътрудничество, а грешна информация и лъжи. Не става въпрос за руските реклами. Това е глобален проблем. Самите основи на човешкото поведение ерозират." С изказването си той вбеси "Фейсбук" толкова много, че компанията разпространи изявление, в което припомняше провалите му.


Да хакнеш хората


За психолога Адам Алтър проблемът е, че социалните мрежи тласкат хората към компулсивна и дори пристрастяваща употреба. Според него това се дължи на намеренията на компании като "Фейсбук" и "Туитър" да създадат "лепнещи" продукти, към които потребителите се връщат отново и отново.


"Те правят всичко възможно да се погрижат не за добруването ни, а за това да прекарваме възможно повече време в продуктите, програмите и приложенията им. Това е главната им цел: не да създадат добър продукт, заради който хората са щастливи и това да го направи печеливш, а да направят продукт, който хората не могат да спрат да използват и това да го прави печеливш".


Защо шефовете на социалните мрежи не използват социални мрежи

© Lucas Jackson, Reuters


"Това, което Паркър и Палиапития казват, е, че компаниите, в които те са били на най-високите нива и то в началото, са основани на принципа: да направим всичко възможно да хакнем човешката психология, да разберем какво ангажира хората и да използваме тези техники не за тяхно добро, а за да увеличим активността им. Те правят точно това".


Приложението Moment следи колко време потребителите прекарват, зяпайки в телефоните си всеки ден. Средно – повече от четири часа. Самото число е стряскащо, казва създателят на Moment Кевин Холеш.


"Това наистина промени подхода ми. Прекарвах по един час дневно, без да правя нищо смислено, само си губех времето", обяснявя той. В крайна сметка е взел решението да изтрие социалните мрежи и служебния си имейл от телефона. "Тази стъпка ми помогна най-много – да не са ми подръка. () Сега не се стресирам толкова от новините или това какво обидно нещо е публикувал чичо ми във "Фейсбук". Открих, че е по-добре да общувам по старомодните начини."

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK