"Херитидж": Корупция и слабо правосъдие пречат на икономическата свобода в България

"Херитидж": Корупция и слабо правосъдие пречат на икономическата свобода в България


Въпреки благоприятния инвестиционен режим, включително ниския корпоративен данък, [пред България] остават предизвикателства. Корупция в публичната администрация, слабо правораздаване, ниска производителност и организирана престъпност продължават да подронват инвестиционни климат и икономическия напредък на България."


Така вашингтонският институт "Херитидж" представя страната в новото издание на своя Индекс на икономическата свобода, публикуван в петък. Данните за изработването му идват основно от доклада Doing Business на Световната банка, националните доклади на Международния валутен фонд, Международния икономически форум, Международната организация на труда, анализи на Economist Intelligence Unit, официални данни на страната, оценки на министерството на външната търговия на САЩ и др.


За България има и добри новини




Тя подобрява с 0.4 пункта спрямо миналата година показателя си в индекса до 68.3 единици, което ѝ отрежда 47-о място в света (от 186 страни) и 23-о в региона, обхващащ 44 държави. Това означава позиция малко под средното за района и доста над средното за света, което запазва страната в зоната на "умерено свободните" икономики и близо до попадане в групата на "предимно свободните".


Подобрението е във фискалната стабилност и ефективността на правораздаването, макар че по втория показател България едва сега е успяла да влезе в категорията "потисната" (rеpressed) ефективност. Авторите веднага добавят, че са регистрирали спад в качеството на управление на правителството, бизнес свободата и либерализацията на трудовия пазар.


Графиката е интерактивна. Можете да активирате различни показатели и да сравнявате тези на България с оценката за други страни или цели райони.


От "Херитидж" пишат за проблем с корупцията на още няколко места


В частта "Върховенство на закона" например се казва: "Макар България да разполага с адекватни средства да прилага имуществените и договорните права съгласно местното законодателство, на практика имуществените не са добре защитени. Конституцията и законодателството предоставят възможност за независимо правосъдие, но корупцията, неефективността и отсъствието на отговорност остават масово срещани. Общественото доверие към правосъдната система продължава да бъде изключително ниско. Правителството много трудно провежда борба с корупцията."


Сходно е посланието и в частта "Ефективност на регулациите". В нея се казва: "Предприемачите са притеснени от масовата корупция, особено тази в енергийния сектор и големите инфраструктурни проекти. Непредвидимостта, причинена от честите промени в регулациите и законите, възпрепятства бизнес растежа."


Особено неприятна за правителството е оценката на "Херитидж" за това то доколко е "честно" към гражданите и бизнеса. В най-новия доклад, отчитащ състоянието през 2017 г., този показател слиза на 38.2%. Така България отново се завръща е в най-ниската категория, която дори си няма име и се намира под тази за практически несвободно от корупция управление. През последните 10 години по този показател България само в 3 е била по-добре (през 2015-2017).


Тежестта на критериите


В методологичната част авторите обясняват за този показател следното: "Корупцията подкопава икономическата свобода като вкарва несигурност и изнудване в икономическите отношения. Най-голяма тревога предизвиква систематичната корупция на правителствените институции и процедурите за взимане на решения от практики като подкуп, изнудване, роднински и приятелски връзки и зависимости, кражби, покровителство, злоупотреба с обществено положение и средства и др. Това намалява жизнеността на икономиката, като увеличава разходите и пренасочва ресурси към непродуктивни лобистки дейности.


Следва изреждане на основните елементи на този показател с разяснението, че всичките имат еднаква тежест в определянето на крайната оценка:


- обществено доверие към политиците
- нередовни плащания и подкупи
- прозрачност на това как се взимат правителствени решения
- липса на корупция
- възприятие за корупция
- прозрачност и на правителствените и административните служби.


Обяснението за показател "Ефективност на правораздаването" в доклада е:


"Добре функциониращите правни рамки са много важни за защита правата на всички граждани срещу незаконни действия от други, включително от правителството и мощни частни играчи. За да е ефективно превораздаването, то изисква честни съдебни институции да гарантират, че законите изцяло се спазват и срещу нарушаването им се предприемат подходящите правни действия.


Три са елементите за този показател:


- независимост на съдебната система
- качество на правораздавателния процес
- вероятност да се постигне благоприятен изход от съдебен процес.


Кой е №1


В световната класация отново под №1 е Хонконг (индекс от 90.2), следван от Сингапур, Нова Зеландия, Швейцария, Австралия и Ирландия.


В Европа освен Швейцария и Ирландия водещата десетка допълват Естония, Великобритания, Исландия, Дания, Люксембург, Швеция, Грузия и Холандия. Любопитно е, че пред България има още две страни извън ЕС - Македония (18) и Армения (20).


В краткото представяне на политиката и икономиката на България президентът Румен Радев е наречен "проруски независим кандидат", а възстановяването от кризата е "бавно, но стабилно с водещи сектори туризъм, ИТ и телекомуникации, фармацевтика и текстил".

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK