Македония получи европейско финансиране за жп връзката с България

Македония получи европейско финансиране за жп връзката с България

© Цветелина Ангелова, Капитал



Транспортното министерство на Македония получи финансова помощ от Европейския съюз за изграждането на жп връзката с България. 108.1 млн. евро ще бъдат преведени по бюджета на ведомството, като средствата се осигуряват от предприсъединителните фондове ИПА и са за два проекта.


Македония ще се включи с 19.1 млн. евро. Така общата сума, която ще бъде вложена за жп линии и пътна инфраструктура, надхвърля 127 млн. евро.


71.5 милиона ще отидат за изграждането на железопътната отсечка Крива паланка - Деве баир - българска граница. С подписването на Договора за добросъседство между двете държави беше уточнено, че тази връзка трябва да е готова до 2025 г. От своя страна българската страна пое ангажимент за доизграждането на линията по направлението София - Перник - Радомир - македонска граница до 2027 г.


С останалите близо 50 млн. евро пък ще се използват за строежа на магистрала между градовете Прилеп и Градско.

Коментари (49)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на АзКлавдия
    АзКлавдия
    Рейтинг: 880 Неутрално

    Ей, браво!

    Доброто е заразно
  2. 2 Профил на tamolin
    tamolin
    Рейтинг: 360 Неутрално

    Прекрасна новина. Това е съвременният начин за обединение. А и колкото по-скоро в Съюза, толкова по-добре.

  3. 3 Профил на Amot
    Amot
    Рейтинг: 491 Любопитно

    Разгеле1 От 20 години го чакаме този Паневропейски коридор 8 да се отпуши, ама не ставаше! Добре че ЕС натисна македонците да вземат едни пари подарък, иначе нямаше да го доживея!

    Цацата трябва да бъде изпържена!
  4. 4 Профил на Корки
    Корки
    Рейтинг: 2588 Неутрално

    За кой ли път коридор номер 8 стартира сериозно. Да видим сега какъв препъникамък ще се появи!

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  5. 5 Профил на Viva la Evolution
    Viva la Evolution
    Рейтинг: 1092 Неутрално

    Добра новин. За съжаление обаче, в България ЖП транспорта е в окаяно състояние и с тенденция към бавна и мъчителна смърт.

    Раковски: "Русите са били един най-див и най-варварски народ, както са си и досега останали такива в най-голямата си част. "
  6. 6 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2810 Неутрално

    Някой ден когато на Балканите вече има скоростни влакове, до Охрид би трябвало да се стига за около 1 час! Сега това е приключение което трябва да се показва в Discovery Channel.

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  8. 8 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5749 Неутрално

    До коментар [#4] от "korc":

    Препъни-камъни да искаш! Жалби от "еколози", протести от "зелени"...
    Този филм го знаем...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  9. 9 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1706 Неутрално

    Разгеле1 От 20 години го чакаме този Паневропейски коридор 8 да се отпуши, ама не ставаше! Добре че ЕС натисна македонците да вземат едни пари подарък, иначе нямаше да го доживея!
    —цитат от коментар 3 на Amot


    не е проекта е от преди да се построи линията София-Ниш (тогава нямаме другата връзка до пристанището в Солун), но все отказват първо Турция, после Сърбия

  10. 10 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 1706 Любопитно
  11. 11 Профил на Иван K
    Иван K
    Рейтинг: 2144 Весело

    Нека първо докажат, че могат да откраднат от тези пари.

    подпис
  12. 12 Профил на nemeria
    nemeria
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Хем звучи чудесно, хем като гледам датите говорим за чак 2027...

  13. 13 Профил на Сахаров
    Сахаров
    Рейтинг: 432 Неутрално

    "От своя страна българската страна пое ангажимент за доизграждането на линията по направлението София - Перник - Радомир - македонска граница до 2027 г."

    Бойко Строителят 10 години ще прокарва 20км жп линия ли? Трябва ние да ги чакаме на границата, а не те нас!

    I shave with Occam's razor
  14. 14 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4039 Неутрално

    "Македония ще се включи с 19.1 млн. евро. Така общата сума, която ще бъде вложена за жп линии и пътна инфраструктура, надхвърля 127 млн. евро."

    Македония похарчи близо милиард евро да построи дисниленда в центъра на Скопие. С тези пари можеха да построят не само жп връзката, но цяла магистрала до България.
    Въпрос на желание от тяхна страна.

  15. 15 Профил на ДЗВЕР
    ДЗВЕР
    Рейтинг: 572 Неутрално

    ... хм, през 2014 ЕБВР отпусна 145 мн евро на Македония за таА линия...сЯ още 75 млн... По план, трЕбе да е готова през 2021. Живи и здрави, да видим т'ва, ама не вЕрвам да стане.

    опозиция на всяка власт, отпор на всяка тъпота...
  16. 16 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4039 Неутрално

    "С подписването на Договора за добросъседство между двете държави беше уточнено, че тази връзка трябва да е готова до 2025 г."

    Що чак до 2025 година, след като трасето на жп линията на македонска територия е прокарано със съответните тунели и мостове? Навремето царска България за три години със собствени средства почти беше построила тази жп линия, а сега ще се мотаят 8 години за довършването и.

  17. 17 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3432 Неутрално

    За кой ли път коридор номер 8 стартира сериозно. Да видим сега какъв препъникамък ще се появи!
    —цитат от коментар 4 на korc


    Всичките препъникамъни до сега все от Русия идват!
    Русия винаги се е опитвала да властва като разделя и противопоставя.
    Точно затова нашата и на ЕС политика би трябвало да бъде политика на обединение и единение. Това може да се постигне чрез създаване на удобни условия за уеднаквяване стремежите и целите на страните, което би имало особена сила тук, на Балканите.

    Ето един много силен пример как единението прави не само участващите страни, но и целия ЕС по-силни и по-успешни:
    https://www.youtube.com/watch?time_continue=123&v=OmZsqMq5mXw

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  18. 18 Профил на objektivist96
    objektivist96
    Рейтинг: 475 Неутрално

    "Това дава повод на английския "Таймс" в един обзор за Балканите да напише: "Трите малки държави на Балканския полуостров, които си съперничат, гледат на железниците като на средство за получаване на политически превес. За тях търговското значение на линиите е второстепенно."
    Българската позиция по този въпрос най-точно е изразена от публициста С. С. Бобчев, който заявява: "Тази линия (Радомир - Кюстендил - Македония) е необходима по патриотични подбуди. Сама по себе си тя струва колкото сто владици и двеста училища в Македония".
    ===============================================================
    Е, "Таймс"е прав - и сега е същото! Българската позиция - също!
    До коментар [#10] от "1001":

  19. 19 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 2115 Неутрално

    Дано изкарат Македония от руското влияние и да остане само Сърбия!...и България трябва да излезе от това влияние, иначе лошо ни се пише!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  20. 20 Профил на coffee.bean
    coffee.bean
    Рейтинг: 432 Неутрално

    От Крива Паланка до Българската граница са няма 10 км. Трябва да се бие един тунел, защото влак не може да качва този баир.
    Обаче 2025 година ми се вижда доста далече.
    Може ли такова мотаене. Колко години откакто паднаха социалистическите доктатори, по 300 метра да бяха правили годишно - щеше да е готово. Някои възрастни хора няма да го дочакат.

  21. 21 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 4039 Неутрално

    "71.5 милиона ще отидат за изграждането на железопътната отсечка Крива паланка - Деве баир - българска граница.
    С останалите близо 50 млн. евро пък ще се използват за строежа на магистрала между градовете Прилеп и Градско."

    Парите за магистралата между Прилеп и Градскоще вероятно ще бъдат усвоени , но парите за доизграждане на жп връзката с България едва ли по ред причини измислени от македонска страна.

  22. 22 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1727 Неутрално

    "71.5 милиона ще отидат за изграждането на железопътната отсечка Крива паланка - Деве баир - българска граница.С останалите близо 50 млн. евро пък ще се използват за строежа на магистрала между градовете Прилеп и Градско."Парите за магистралата между Прилеп и Градскоще вероятно ще бъдат усвоени , но парите за доизграждане на жп връзката с България едва ли по ред причини измислени от македонска страна.
    —цитат от коментар 21 на tacheaux


    Парите трябва да се отпускат пропорционално, а затова да имат грижата нашите евродепутати !

  23. 23 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3432 Неутрално

    Пътищата сближават и обединяват хората.
    По-добри пътища - по-близки и повече взаимоизгодни отношения - повече ползи за всички.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  24. 24 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 2845 Неутрално

    До коментар [#7] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    Как пък не можа да не изтърсиш поредната доза глупости

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  25. 25 Профил на kondio_savov
    kondio_savov
    Рейтинг: 246 Неутрално

    Дори македонците до довършат тяхната част, линията към София е на практика неизползваема. Ние формално имаме да довършим 1-2 км от Гюешево до границата, обаче съществуващата линия до Радомир има експлоатационна скорост 15-50 км/ч. Има проект за модернизация, но в него влизат 15км тунел след Земен и още безброй тунели и виадукти, което ще струва поне милиард, който никой няма да даде. ЕС дава пари за жп транспорт, но този коридор 8 не е част новата мрежа транспортни коридори, освен ако с някаква хватка не го представят като клон на коридора "Ориент/Източно Средиземноморие".

  26. 26 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 470 Неутрално

    БРАВО! Сега и за една магистрала до БГ да им отпуснат и ще бъде супер!

  27. 27 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 470 Весело

    Преформатирането на македонската икономика към европейски либертофонски филиал под бюджетна и търговска окупация, ще доведе до масови фалити на местния бизнес от който ще оцелеят само шиптерите търгаши,контрабандисти и гангстери които и сега не се оплакват.
    —цитат от коментар 7 на comandante vs либерални ентусиасти&корпократи


    И аз не съм почитател на прекалено либералните политики, ама ти... ти... Ти сигурно имаш запек, щото трябва бая напъване за да изръсиш такави тъпизми!

  28. 28 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 1676 Неутрално

    Много разбирачи се оказаха. Предпочитам експертите.

  29. 29 Профил на Дедо Либен
    Дедо Либен
    Рейтинг: 1188 Весело

    ЕС трябва да обърне внимание на македонците, че ЖП линиите обикновено се строят с две успоредни релси, а не с една, щото едната братята могат да решат да я откраднат!!!!

  30. 30 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1380 Неутрално

    Мисля, че към днешна дата по-актуална би била една магистрала от Куманово до Перник.
    Ама като са рекли трен, нека е трен.

    "С останалите близо 50 млн. евро пък ще се използват за строежа на магистрала между градовете Прилеп и Градско." - Градско е село, между другото, нищо, че е център на община и името му звучи градско. Село, и то не особено голямо.

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  31. 31 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5419 Неутрално

    Нашите още отсега обещават да закъснеят с две години. Както със Сърбия впрочем...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  32. 32 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 2800 Неутрално

    До коментар [#13] от "Сахаров":

    ......Бойко Строителят 10 години ще прокарва 20км жп линия ли? Трябва ние да ги чакаме на границата, а не те нас!
    —цитат от коментар 13 на Сахаров


    Ще чакат, къде ще ходят! Я как сърбите вече ни чакат на Градина за магистрала София - Калотина.

  33. 33 Профил на skyfighter
    skyfighter
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Пак искам да попитам, какво ще се превозва по тази жп линия? Защото се съмнявам, че ще има пътници, значи товари. Какви обаче?

    Трябват ни полети и добър асфалт.

  34. 34 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 482 Неутрално

    Чудесна новина!

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  35. 35 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 2362 Неутрално

    "Що чак до 2025 година, след като трасето на жп линията на македонска територия е прокарано със съответните тунели и мостове?"
    До коментар [#16] от "tacheaux":

    Не е даже 2025-а а 2027-ма. То и това не е сигурно, защото този проект не е приоритетен. Той е след Струма, Хемус, Шипка и т н. А там се налага реконструкция на цялата ж п линия Радомир - македонска граница, щото от царско време до днес нищо не е правено. На македонска територия строежът е напреднал. Но теренът е много пресечен и вероятно още много остава да се прави.

  36. 36 Профил на palav_nik
    palav_nik
    Рейтинг: 1036 Неутрално

    Добре, че са европейските пари.

  37. 37 Профил на theduloclan
    theduloclan
    Рейтинг: 529 Неутрално

    До коментар [#9] от "1001":

    Има такова нещо наречено БЪЛГАРСКА ГРАМАТИКА - струва си да се научи за да може останалите да разбират какво, бога ми, си искал да кажеш.

  38. 38 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 1142 Любопитно

    2027...я камилата, я ....
    Трябва да се натиска поне за един СП Перник - границата, или АМ Струма до границата с продължение към АМ Тракия, тн СП или АМ Рила.

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.
  39. 39 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1709 Неутрално

    Добра новина.
    Време е да имаме нормална жп връзка.
    Добре е и за бизнеса и за туризма!

  40. 40 Профил на vno13551887
    vno13551887
    Рейтинг: 0 Неутрално

    В 21 век тая ЖП-линия (дори да се изгради), ще бъде със смешно-бавни скорости. Най-разумно е да изградим високоскоростна двойна ЖП-линия до границата с Гърция, а от Благоевград да се разклонява и към Македония при Делчево с един тунел на границата. От там вече македонците да си я свързват с ЖП-мрежата на страната - Кочани-Щип-Велес-Скопие и т.н. Ще бъде малко по-дълга като разстояние, но по-бърза и с по-добра свързаност към всички македонски градове.

    Същото се отнася и за пътната връзка между двете държави - през Благоевград ще е по-добрия вариант, вместо през Кюстендил, като можем да използваме наличната магистрала Струма в по-голема степен. Македонците в момента довършват новата си магистрала Скопие-Щип, започват скоростен път Щип-Кочани и ремонтират/разширяват пътя Кочани-Делчево. За нов път през Кюстендил нещата са много по-далечни като перспектива.

  41. 41 Профил на vno13551887
    vno13551887
    Рейтинг: 0 Неутрално

    За кой ли път коридор номер 8 стартира сериозно. Да видим сега какъв препъникамък ще се появи!
    —цитат от коментар 4 на korc


    Тоя коридор съществува само на хартия. Дори да се изгради пълна ЖП и автомагистрална свързаност между албанските и българските пристанища, сериозен трафик между тех нема да има.

  42. 42 Профил на vno13551887
    vno13551887
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Някой ден когато на Балканите вече има скоростни влакове, до Охрид би трябвало да се стига за около 1 час! Сега това е приключение което трябва да се показва в Discovery Channel.
    —цитат от коментар 6 на comandante vs либерални ентусиасти&корпократи


    Никога нема да има такива скорости, най-вече заради релефа в Македония и Кюстендилско. България следва да наблегне на високоскоростни връзки с Истанбул, Букурещ, Белград и Солун/Атина, които в перспектива ни отварят вратите и към бърз ЖП-достъп до Близкия Изток, Централна и Западна Европа, Москва, китайските товари от гръцките пристанища и пр.
    Македония е нищожен пазар, Албания и Косово също, а прословутият коридор 8 е само на хартия. Те не са от сериозен икономически интерес за нас, но все некаква свързаност можем да имаме, макар и с по-бавни скорости, обаче чак след като довършим важните проекти.

  43. 43 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1380 Неутрално

    Някой ден когато на Балканите вече има скоростни влакове, до Охрид би трябвало да се стига за около 1 час! Сега това е приключение което трябва да се показва в Discovery Channel.
    —цитат от коментар 6 на comandante vs либерални ентусиасти&корпократи


    Много зависи от къде тръгваш.
    На мен до Охрид ми е предимно магистрала или хубав път, по равното.
    Само че пътят ми минава през Маказа, Солун и Битоля. Стига се 2 пъти по бързо, отколкото през София и Скопие. Началната ми точка е в Югоизточна България.

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  44. 44
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  45. 45 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7020 Неутрално

    Борисов ще си припише изцяло заслугата.

  46. 46 Профил на Даниел Киряков
    Даниел Киряков
    Рейтинг: 430 Неутрално

    Има много ценни коментари относно стратегическия транспортен коридор към Адриатика.

    А самите македонци профукаха милиони за бутафории в центъра на Скопие (и не само, вероятно), с които можеха да свържат страната си с европейските пазари, в т.ч. и с България.

    ДК
  47. 47 Профил на Playncooler
    Playncooler
    Рейтинг: 213 Неутрално

    До коментар [#6] от "comandante vs либерални ентусиасти&корпократи":

    Със съвременните технологии не виждам как ще стане. Тук топографията на региона предполага много завои и хълмисти местности. Тези неща влияят доста негативно на скоростта. Като прибавим и липсата на държавни средства ми се вижда почти невъзможно да се изградят високоскоростни жп линии.

  48. 48 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 418 Весело

    Явно икономическата изгода е 0. Затова и 150 години никой не се наема да финанисра.

  49. 49 Профил на Пешката
    Пешката
    Рейтинг: 1142 Неутрално

    Явно икономическата изгода е 0. Затова и 150 години никой не се наема да финанисра.
    —цитат от коментар 48 на puknatastotinka


    политиката е проблема - оста Сърбия - Гърция - Раша няма изгода от добри отношения на Македония и България ( а и Албания)

    Ако го боли, както го мързи, отдавна да е умрел.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK