Руският Ан-148 може да се е разбил заради проблем с датчиците, открит и в други самолети

Една от "черните кутии" на самолета Ан-148, разбил се в Подмосковието.

© Handout, Reuters

Една от "черните кутии" на самолета Ан-148, разбил се в Подмосковието.



Руското следствие обяви, че ще разледа твърденията на Междудържавния авиационен комитет, според който обледеняване на датчиците за скоростта, дали неверни данни за движението на самолета Ан-148, е причинило катастрофата на машината на Саратовските авиолинии миналата неделя.


При инцидента загинаха 71 души. Според експерти от МАК извършили предварителен анализ на информацията от "черната кутия" за параметрите на полета, състоянието на датчиците не е позволило на пилотите правилно да преценят скоростта на самолета. Обледеняване на части от самолета се считаше за една от версиите за катастрофата от някои руски експерти.


Международният авиационен комитет е регулатор в областта на гражданската авиация в Русия и в още 10 страни от Общността на независимите държави (ОНД). До 2015 г. той освен с разследване на авиопроизшествия се занимаваше и с лицензите на самолети и авиокомпании.




"Росавиация" - регулаторът, който пое част от функциите на МАК преди няколко години - междувременно обяви, че проблемите, за които говори МАК, съществуват в самолетите Sukhoi Superjet, които са в авиопарка на "Аерофлот". Това съобщава "Комерсант", като се позовава на телеграма от институцията с дата 12 февруари. В цитирания документ изрично се споменават дефекти в индикатора на скоростта, който виждат пилотите. Според "Росавиация" същите проблеми са засечени между 4-5 февруари в тези самолети на летище "Шереметиево", в седем отделни случая при излитане и набиране на височина.


От производителя, "Гражданские самолеты Сухого", са заявили за РБК, че при тестове самолетите им се справят успешно дори при обледеняване, дори при по-затруднени условия от тези, които се изискват за сертифициране.


Екип на Министерството на извънредните ситуации работи на терен в района на катастрофата.

© Tatyana Makeyeva, Reuters

Екип на Министерството на извънредните ситуации работи на терен в района на катастрофата.


Какво още твърди МАК


Въпреки механичните повреди в резултат от катастрофата специалистите са успели да извлекат от черната кутия данни за 16 полета на машината, в това число този, завършил с катастрофата. Във всички останали освен него отоплението е било включвано преди излитането, пише БТА.


Самолетът се блъснал в земята шест минути след излитането. На височина около 130-150 метра екипажът включил автопилота. Извънредната ситуация на борда започнала да се развива около 2 минути и 30 секунди след излитането на височина около 1300 метра и приборна скорост 465-470 км. В този момент черната кутия е фиксирала разминаване между показанията на индикаторите за скоростта.


След 30 секунди разликата в показанията на датчиците достигнали примерно 30 км/ч, а на височина около 2000 м разликата станала още по-голяма, след което екипажът изключил автопилота и целият останал полет преминал на ръчен режим. Показанията на индикаторите за скоростта силно се различавали - единият показвал 0 км/ч, другият - 540-560 км/ч.


След това показанията на втория започнали интензивно да спадат - до 200 км/ч и по-малко, самолетът бил приведен в интензивно снижение (пикиране) под ъгъл 30-35 градуса. Преди удара в земята показанията за скоростта на единия от индикаторите продължавали да бъдат нулеви, а вторият показвал скорост 800 км/ч. 4-5 секунди преди сблъсъка се появил крен надясно, който достигнал 25 градуса.

Ключови думи към статията:

Коментари (36)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Messerschmitt
    Messerschmitt
    Рейтинг: 4797 Разстроено

    Както се оказа електрическите подгреватели на датчиците за въздушна скорост(тръба на Пито) не са работили..нормално!И това вероятно не е било инцидетно....има съобщения в руската преса и още 7 такива случая завършили слава Богу благополучно!

    До истината се достига с познание!
  2. 2 Профил на cmx11486762
    cmx11486762
    Рейтинг: 237 Гневно

    Не се качвайте на самолети пилотирани от пилоти от бившия Съветски съюз.

  3. 3 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9199 Неутрално

    Едно отопление включено навреме може да спаси живот...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  4. 4 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1223 Неутрално

    мда, датчика за скорост е опасна джаджа, точно заради обледеняването му падна полета на Еър Франс Рио-Париж

    и все пак след 2 минути самолета продължава да си набира височина и разминаването на 2-та датчика с 30 км не би трябвало да доведат до паника на пилотите и катастрофа, най- малкото са можели да обърнат и да кацнат, има някаква друга причина

  5. 5 Профил на Georgi
    Georgi
    Рейтинг: 338 Неутрално

    Точно тези уреди са причина за доста катастрофи, френският Еърбъс, който падна в Атлантика също беше засегнат от този проблем.
    Това показва още веднъж, колко много пилотите са под влиянието на информацията, която получават от уредите, капитанът е бил със страшно много опит, но дори и това не му е помогнало да овладее самолета. Както много експерти казват, пилотите все по-малко летят/карат самолетите.

  6. 6 Профил на carmello
    carmello
    Рейтинг: 1223 Неутрално

    Не се качвайте на самолети пилотирани от пилоти от бившия Съветски съюз.
    —цитат от коментар 2 на cmx11486762


    айде стига глупости, френския еърбъс как падна с френски пилоти заради същата повреда...

  7. 7 Профил на Messerschmitt
    Messerschmitt
    Рейтинг: 4797 Любопитно

    До коментар [#4] от "carmello":

    И на мен ми е чудно как пилотите не са попитали РВД което ги виждало на радара си за реалната радарна скорост а са се паникьосали.....

    До истината се достига с познание!
  8. 8 Профил на naskom44
    naskom44
    Рейтинг: 618 Неутрално

    Нали обливат самолетите със съдържаща спирт течност срещу заледяване . Вероятно или са я изпили или разредили за да има за пиене

  9. 9 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 2736 Неутрално

    Руският Ан-148 може .... "
    пак ли стана руски или продължава да бъде

  10. 10 Профил на Georgi
    Georgi
    Рейтинг: 338 Неутрално

    До коментар [#8] от "naskom44":

    Като чета молоумия като твойте, се чудя колко пъти ти и родата ти си сменихте политическите пристрастия за последните 80 години, бас ловя, че няма строй с необлизан ****

  11. 11 Профил на marks_nazi
    marks_nazi
    Рейтинг: 1222 Неутрално

    Вие,на руснаци да вярвате???един познат разправя как на летището дошли руски специалисти техници да преглеждат самалетите (военни)имало няколко литра Спирт и за ден и половина вече го нямало вкл.и разни др.течности!!!!та на руски пияница покажи спирт и се сбогувай

    Долу рушистите и фашистите
  12. 12 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 2243 Неутрално

    Вярна ли е информацията, че на борда е имало префставителу на Росатом?

    Не пазете тишина!
  13. 13 Профил на Paolo Di Canio
    Paolo Di Canio
    Рейтинг: 2243 Неутрално

    Представители- извинявам се

    Не пазете тишина!
  14. 14 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 2736 Неутрално

    Вие,на руснаци да вярвате???един познат разправя как на летището дошли руски специалисти техници да преглеждат самалетите (военни)имало няколко литра Спирт и за ден и половина вече го нямало вкл.и разни др.течности!!!!та на руски пияница покажи спирт и се сбогувай
    —цитат от коментар 11 на marks_nazi


    този познатия не подаде ли оставка като министър

  15. 15 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1782 Неутрално

    Ако анти лед системата на измервателите на скоростта не е била изключена, това ще е много груба грешка.

    Също тала, проблеми с измерването на скоростта не бива да водят до загуба на контрол. Има проста процедура за пазене на самолета в безопасни параметри, обикновено носа 4-5 градуса нагоре и тяга 80%. Има 2-3 вариации само според височината но екипажите са длъжни да помнят тези прости процедури. Нищо ли не е научено след АФ447? Стига с тези оправдания с "дефекти", "технически проблеми", etc. Екипажът е там за да се справя с тези неща. Не е все едно да им се е отксънала опашката.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  16. 16 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1782 Неутрално

    До коментар [#4] от "carmello":
    До коментар [#5] от "Georgi":

    Не толквоа заради тези джаджи/уреди, колкото заради нелепата реакция на екипажа. И там нито са спазили процедурата, нито показват адекватни унмения в управлението на самолета, нито комуникират като хората, И зглежда това продължава да се случва.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  17. 17 Профил на Panda
    Panda
    Рейтинг: 1148 Любопитно

    ...един познат разправя...
    —цитат от коментар 11 на marks_nazi


    Този твой познат да не би да се казва Халбе Зейлстра?

  18. 18 Профил на Georgi
    Georgi
    Рейтинг: 338 Неутрално

    До коментар [#16] от "deutschwagen":

    Да, лично аз за френският Еърбъс съм чел страшно много, също изгледах и почти всички видеа адаптации. Безумието е пълно, как пилот на 33 години разбива самолет в перфектно състояние в рамките на 5 минути след поемането на контрола от първия капитан. Разчита се все повече на автопилот и в момента, които той откаже настава объркване. Имам много добър познат летец, българин , минал и курсове на Нато, той например не знаеше за доста от най - големите самолетни катастрофи. Според мен пилотите трябва задължително да се запознават с история на катастрофите при обучението си, към всички други обучения за безопасност, които имат.

  19. 19 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7909 Неутрално

    Все ще има някакъв проблем.

  20. 20 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 876 Любопитно

    До коментар [#15] от "deutschwagen": Ти на какъв самолет и колко часа като PIC имаш?

  21. 21 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1653 Неутрално

    До коментар [#9] от "дерибеев":

    Ами руски е. Марсиански ли е според теб?

    The best way to predict the future is to invent it.
  22. 22
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

  23. 23 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4500 Неутрално

    До коментар [#4] от "carmello":И на мен ми е чудно как пилотите не са попитали РВД което ги виждало на радара си за реалната радарна скорост а са се паникьосали.....
    —цитат от коментар 7 на Messerschmitt


    Всичко е станало в порядъка на няколко минути. Време, за което трудно би открил и локализирал повредата и какви могат да бъдат последствията от нея!

    Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts. - Winston Churchill
  24. 24 Профил на protivbspdpsatak
    protivbspdpsatak
    Рейтинг: 1631 Неутрално

    Руският Ан-148 може .... "пак ли стана руски или продължава да бъде
    —цитат от коментар 9 на дерибеев


    Руско-украинска бракма!

  25. 25 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4500 Неутрално

    Както се оказа електрическите подгреватели на датчиците за въздушна скорост(тръба на Пито) не са работили..нормално!И това вероятно не е било инцидетно....има съобщения в руската преса и още 7 такива случая завършили слава Богу благополучно!
    —цитат от коментар 1 на Messerschmitt


    До колкото си спомням (хидро-газо динамика съм учил преди 40 и повече години) тръбата на Пито представлява две тръбички (едната изкривена на 90 градуса) от разликата в отчитанията на които се съди за динамичното налягане, което пък е мерило за скоростта.
    Ако тези прибори не са с подобрена конструкция (то дали е и възможно) те действително могат лесно да се обледенят.
    Толкова ли до сега не са измислили по-усъвършенстван начин за мерене на скоростта!?

    Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts. - Winston Churchill
  26. 26 Профил на protivbspdpsatak
    protivbspdpsatak
    Рейтинг: 1631 Неутрално

    [quote#14:"дерибеев"][/quote]

    На запад хората за лъжии подават оставка,а на изток хора умират заради кремълската върхушка,и не се споменава дори за оставка.Заради загиналите подводничари на "Курск",кагебисткия бандит кога ще подаде оставка?????

  27. 27 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1782 Неутрално

    До коментар [#18] от "Georgi":

    Според мен пилотите трябва задължително да се запознават с история на катастрофите при обучението си, към всички други обучения за безопасност, които имат.
    —цитат от коментар 18 на Georgi


    Абсолютно!

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  28. 28 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1782 Неутрално

    До коментар [#20] от "Гарван":

    Имам много часове на фотьойла пред лаптопа и с кафенцето. А ти?

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  29. 29 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1782 Неутрално

    До коментар [#9] от "дерибеев":

    пак ли стана руски или продължава да бъде
    —цитат от коментар 9 на дерибеев



    Можеш да им звъннеш да питаш:

    http://www.saratovairlines.ru/sites/en/pages/Default.aspx

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  30. 30 Профил на cmx11486762
    cmx11486762
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#6] от "carmello":

    От къде знаеш ,че е така?

  31. 31 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 876 Неутрално

    До коментар [#28] от "deutschwagen": Достатъчно да разбера, че си едно дрънкало.

  32. 32 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1782 Неутрално

    До коментар [#31] от "Гарван":

    Ттролче необразовано, какъв точно ти е проблема? Че руски самолет се е разбил? Че руско екипаж е разбил самолета си поради неадекватност? Къде ти е аргумента? Защото аз мога да защитя моите с факти. А ти можеш само да дрънкаш по форумите и да жалиш матушката си. Айде у лево.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  33. 33 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1098 Неутрално

    Толкова ли до сега не са измислили по-усъвършенстван начин за мерене на скоростта!?
    —цитат от коментар 25 на Храбър


    По-добър няма. Тръбата за измерване на скоростта е комбинирана от тръба на Пито за измерване на пълното налягане и тръба на Прандтл за измерване на статичното налягане. Според уравнението на Бернули, разликата е динамичното налягане. От него се определя непосредствено т.нар индикаторна скорост IAS, която пък е свързана с полетните ограничения на самолета, например минимална скорост. Истинската въздушна скорост на самолета TAS зависи от плътността на въздуха, например при една и съща въздушната скорост, самолетът може да лети на малка на височина, а на голяма да се срине.

  34. 34 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1782 Неутрално

    До коментар [#33] от "gianni":

    Истинската въздушна скорост на самолета TAS зависи от плътността на въздуха
    —цитат от коментар 33 на gianni


    И от скоростта на въздушните течения. Помня преди 3 години писаха по разни медии за един 777 на Бритиш прелетял от САЩ до Великобритания за рекордно малко време благодарение на джетстрийма, че почти бил станал "свръхзвуков" след като стигнал TAS от почти 1200км/ч :):):)

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  35. 35 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1098 Неутрално

    До коментар [#25] от "Храбър":

    Централният отвор на тръбата на Пито , който дава пълното налягане е свързан директно с манометъра и при обикновените тръби е глух. При самолетите обаче се прави малък отвор за да се отвежда конденза или пък ледените кристали. Не трябва да бъде пък и много голям защото няма да показва вярно налягане. За това, за да не се получи запушване, се налага и отопление на тръбата. След катастрофата Рио-Париж, почти всички тръби на Пито бяха отново тествани за да се избягнат тези проблеми.

  36. 36 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 1782 Неутрално



    TAS от почти 1200км/ч
    —цитат от коментар 34 на deutschwagen


    Всъщност ще се води ground speed, но става въпрос точно за това когато се гледат GPS, radar tracking и т.н.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах