Германия и кашата с дизела

Германия и кашата с дизела

© Fabrizio Bensch, Reuters



Върховният административен съд позволи на германските общини да въвеждат забрани за дизелови автомобили в централните части на градовете. Сега автоиндустрията трябва да се размърда. Но и политиците. Те също имат вина, пише Бригите Шолтес за "Дойче веле".


На много места в Германия нивата на азотните оксиди във въздуха често са завишени. Напоследък например в 70 германски града са били отчетени твърде високи стойности, като в 20 от тях става въпрос за многократно превишаване на максимално допустимите нива. В тази връзка някои експерти настояват дизеловите автомобили спешно да бъдат преоборудвани, защото само по този начин можели да се избегнат евентуални забрани за влизане на тези автомобили в градовете.


Дизеловият скандал в Германия и дискусиите за евентуалното въвеждане на подобни забрани предизвикаха радикален спад в продажбите на дизелови автомобили. През 2017 г. са били регистрирани 13% по-малко нови дизелови автомобили в сравнение с предходната година. Затова пък броят на новите коли с бензинови двигатели се е увеличил с 14 на сто.




В Германия напоследък са на мода новите, големи автомобили с повишена проходимост – SUV, чиито продажби през 2017 са скочили с близо една четвърт. Известно е, че тези автомобили имат значително по-голям разход на гориво. Според анализатора на Дойче банк Тим Рокоса това развитие влошава ситуацията, дори и ако азотните оксиди, отделяни от дизеловите автомобили, намалеят в резултат на забрани или други рестриктивни мерки.


Милиарди за преоборудване?


"При всички положения автомобилната индустрия е изправена пред сериозна криза на доверието, щом като автомобили, които са на не повече от две-три години, изведнъж биха могли да бъдат засегнати от евентуална забрана за влизане в централните градски части", казва Щефан Брацел от висшия Институт по икономика в Бергиш Гладбах. Ако се преоборудват дизеловите автомобили, отговарящи на стандарта Евро 5, подобни забрани биха могли да се окажат излишни. Но кой ще плати за всичко това?


За модернизирането на един дизелов автомобил са нужни към 2000 евро, затова не е трудно да се изчисли, че за всичките шест милиона дизелови автомобила, които се движат по улиците на Германия, ще трябва да се намерят близо 12 милиарда евро. "Германската автомобилна индустрия е в състояние да понесе подобна финансова тежест, макар че това несъмнено ще я натовари сериозно", прогнозира Брацел. Но ако бъде решено, че индустрията трябва да поеме тези разходи незабавно, ще последват и съответни искания от съседните европейски страни – например от Франция и Италия, където карането на дизелови автомобили е много широко разпространено. "В този случай вече ще става дума за преоборудването на 50-60 милиона автомобила, а германските автомобилопроизводители не биха могли да се справят с подобна задача", казва експертът.


Освен това вината за сегашната ситуация не е само на автомобилната индустрия. Политиците често се огъваха пред лобистите. Известно е например, че германски канцлери, а и сегашният канцлер Ангела Меркел от дълго време насам успешно се противопоставят на въвеждането на по-строги европейски норми за вредните газове, изхвърляни от автомобилите. В германското законодателство има множество празноти, които оставят легални и полулегални "вратички" за измъкване. "Политиците имат сериозна вина за сегашната ситуация", казва в заключение Брацел.


Страховете на експертите


Въвеждането на "син стикер" за онези дизелови автомобили, които изхвърлят малки количества азотни оксиди, можеше още преди години да накара производителите да спазват съществуващите норми. Различни германски екологични организации не от вчера настояват за подобна мярка, но бившият министър на транспорта Александър Добринт с всички сили се противопоставяше на въвеждането им. В коалиционния договор на бъдещото германско правителство също не се споменава нищо по този въпрос.


Малцина са онези, които се замислят и за "социалните последствия" от евентуална забрана за каране на дизеловите автомобили в централните градски части. Това означава, че всички дизели ще се обезценят до крайност. Собствениците на подобни возила на практика ще се окажат обект на "фактическо отчуждаване". Разбира се, цялата тази тенденция ще бъде съпроводена и от гигантска загуба на работни места навсякъде, където сега се произвеждат дизелови автомобили.


"Няма утвърдена рецепта за излизане от сегашната объркана ситуация", казва автомобилният експерт Фердинанд Дуденхьофер. Делът на електромобилите расте непрекъснато, но годишно в Германия той все още представлява едва 1.6% от новите коли. Според някои експерти все пак няма нужда да се изпада в излишна паника. Щефан Брацел например смята идеята на германското правителство за въвеждане на безплатен обществен транспорт в големите градове за "необмислена". Според него в случая става дума по-скоро за "символични действия", отколкото за решение, взето въз основа на задълбочен анализ на всички икономически, екологични и социални аспекти.

Коментари (33)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на stef
    stef
    Рейтинг: 851 Разстроено

    Няма страшно, Ганьо потрива доволно ръце, а милиционерското ни управление се ослушва като прасе в тръстика...

    Stef
  2. 2 Профил на mutant
    mutant
    Рейтинг: 264 Неутрално

    Проблема е по скоро за страни като България, немците винаги намират решения, имат и средствата да си го позволят. Но когато старите дизели станат неизползваеми в Германия ще бъдат продадени някъде другаде, познайте къде, там където данъчната и екологична та политика са също толкова абсурдни колкото и самата държава.

  3. 3 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4314 Неутрално

    "Ако се преоборудват дизеловите автомобили, отговарящи на стандарта Евро 5, подобни забрани биха могли да се окажат излишни. Но кой ще плати за всичко това? За модернизирането на един дизелов автомобил са нужни към 2000 евро"


    Как кой да плати, ще платят собствениците. В противен случай ще имат непродаваем автомобил в гаража, и ако имат късмет, предвид това, че десетки милиони ще излязат на пазара, да дойде някое автовозче от България, и да му вземе колата почти без пари

  4. 4 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1319 Любопитно

    Немските производители не трябваше да лъготят толкова здраво за емисиите и нямаше да се стигне до забрани за ползване на дизели в градовете.
    В САЩ платиха десетки милиарди, а в Германия си се разбраха "да не правят повече така" с правителството и толкоз.

    Знанието е сила, информацията - власт
  5. 5 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4314 Неутрално
  6. 6 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2596 Неутрално

    Объркана работа. От една страна натискат професионални зелени, от друга страна са собствениците, индустрията и хилядите работни места. Не става с популистки методи от днес за утре.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  7. 7 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 1953 Неутрално

    "В този случай вече ще става дума за преоборудването на 50-60 милиона автомобила, а германските автомобилопроизводители не биха могли да се справят с подобна задача"

    Няма проблем, България ще ги поеме.

    The best way to predict the future is to invent it.
  8. 8 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 2000 Неутрално

    До коментар [#4] от "pag":
    Дали само немските? Може би предстоят сериозни ограничения срещу автомобилите. Но те не са единствения източник на замърсяване. И не са най-големия. След популизма ще дойде ред на реализма.

  9. 9 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 2000 Неутрално

    До коментар [#4] от "pag":
    Дали само немските? Може би предстоят сериозни ограничения срещу автомобилите. Но те не са единствения източник на замърсяване. И не са най-големия. След популизма ще дойде ред на реализма.

  10. 10 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 2000 Неутрално

    До коментар [#4] от "pag":
    Дали само немските? Може би предстоят сериозни ограничения срещу автомобилите. Но те не са единствения източник на замърсяване. И не са най-големия. След популизма ще дойде ред на реализма.

  11. 11 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 2000 Неутрално

    До коментар [#4] от "pag":
    Дали само немските? Може би предстоят сериозни ограничения срещу автомобилите. Но те не са единствения източник на замърсяване. И не са най-големия. След популизма ще дойде ред на реализма.

  12. 12 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10172 Неутрално

    Да се обсъжда сега е вече малко късно. Решението е взето...
    Впрочем аз съм собственик на дизелов автомобил, който едва ли има евро 5...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  13. 13 Профил на v_l
    v_l
    Рейтинг: 426 Неутрално

    Е сега автолобито вече се набута здраво ... и не само VW ми alle zusammen са в кюпа. Чак и Меркел не можа да ги спаси.

  14. 14 Профил на v_l
    v_l
    Рейтинг: 426 Неутрално

    п.п. ако някой си мисли, че става дума за чист въздух ... леко се е объркал. Става дума за много пари и много влияние.

  15. 15 Профил на zxp53317185
    zxp53317185
    Рейтинг: 975 Неутрално

    За добро или за лошо се очертава стратезите да нямат полезен ход и да се върви единствено към пълна забрана на дизела. Оставям настрана колко са морални опитите с примати и хора, но отново за добро или за лошо те показаха че новите дизели са дори по - токсични от старите. Естествено дизелът е невъзможно да бъде забранен изцяло, но ще се използва предимно за камиони, тежки машини итн. за използване извън гъсто населени райони.

  16. 16 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1262 Неутрално

    Софийска голяма община да почне да гледа-тези проблеми в Германия,за да предупреждава хората ,че такива рестрикции предстоят ,а не да се окаже ,че и тук проблема е мнооого труден след 5 години и че много хора са си купили 'непредвидено'и законно 'не- вярните'автомобили.
    Нека сега се каже след 5 години без евро 4 или 5 вън от града и всеки да си взима решението на база предвидени мерки.

  17. 17 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 3661 Неутрално

    До коментар [#16] от "!D !калпав е новия вид Дневник!":

    Аха...! Софийската община пък, най-малко. Смятай, че електората е разлюбил Данчето на секундата в която му кажат, че колата му не става за движение в столицата.
    Пък, аз като имах Евро 5, какво...? Откраднаха ми катализатора, баш в столицата! От официалния вносител ми обявиха към 3 хиляди лева, за нов катализатор. Познай, как си карам колата в момента, че и технически преглед минах наскоро... :)
    Известно време след кражбата, изпитвах някакви угризения, ама ми мина... Ще си карам тази кола, че ресурс в нея има още доста. Ако нещо все пак се промени въпреки, че дълбоко се съмнявам, ще взема нещо бензиново на 3-4 години и толкова... :)

    Социалистът християнин е по-страшен от социалиста безбожник...! / Ф.М. Достоевски
  18. 18 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3988 Неутрално

    Лъжливите немци сами се набутаха в блатото.

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  19. 19 Профил на The Island
    The Island
    Рейтинг: 1272 Неутрално

    Тези коли от Германия поне са с ляв волан. В Англия също вече никой не купува дизел. Дизеловите коли ще дойдат тук, Украйна и Русия. Интересно, че никой не говори за бусовете, които никак не са малко.

  20. 20 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1319 Неутрално

    "Дали само немските? Може би предстоят сериозни ограничения срещу автомобилите. Но те не са единствения източник на замърсяване. И не са най-големия. След популизма ще дойде ред на реализма.
    —цитат от коментар 8 на zhivko6461


    Най-малкото немските производители са най-наглите.
    Фиат пуснаха комън-рейл дизели през 1997 г., Пежо-Ситроен - през 1998 г, а от 2000 г. и едните и другите имаха ФАП-филтри и отговаряха на Евро 4, а немските производители се наканиха чаааак през 2006-7 г.
    10 години изоставане е едно цяло поколение в този бизнес.
    Затова и направиха мушенгиите със софтуера, иначе още през 2010 щяха да ги лишат от "зелена плакета" и нямаше да ги допускат до центровете на големите градове, да не говорим за резила да си признаят, че не са най-великите инженери във видимата Вселена.

    Иначе съм съгласен с вашия пост - автомобилите далеч не са най-опасния или най-големия замърсител, но производителите им са най-удобната жертва за зелените рекетьори и най-лесно се пробутват като виновници за всичко пред матряла.
    А немския матрял с нищо не е по-различен от нашия........

    Знанието е сила, информацията - власт
  21. 21 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 998 Неутрално

    Чудесно.
    Някой установил, че има последствия да се опитваш да лъжеш големи групи дълго време.

  22. 22 Профил на бабачко
    бабачко
    Рейтинг: 481 Неутрално

    "В Германия напоследък са на мода новите, големи автомобили с повишена проходимост – SUV, чиито продажби през 2017 са скочили с близо една четвърт. Известно е, че тези автомобили имат значително по-голям разход на гориво. Според анализатора на Дойче банк Тим Рокоса това развитие влошава ситуацията, дори и ако азотните оксиди, отделяни от дизеловите автомобили, намалеят в резултат на забрани или други рестриктивни мерки."

    Това показва, цялата картинка. Дизелите спомогнаха за намаляването на СО2 емисиите, но пък почнаха да ни тровят. Сега като почнат пак да се увеличават СО2 газовете => изтъняване на озона => висока радиация => увеличаване на риска от рак и т.н. Електричките също не са вариант, защото производството на батериите замърсява много повече, а и къде ще се рециклират милионите изхабени батерии?

    искаш нов монитор? изтрий тук: ##############
  23. 23 Профил на пасъм
    пасъм
    Рейтинг: 590 Неутрално

    До коментар [#17] от "tww09306483":

    Преди седмица на колега му го откраднаха пред блока. Минал през сервиз и му сложили да около 140 лв евро 3 универсален някакъв. Бил е с евро4 дизелов

  24. 24 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 2005 Неутрално

    Да ги махат, отвратителни са !!!

  25. 25 Профил на Густав
    Густав
    Рейтинг: 736 Неутрално

    Автопроизводителите ще излезнат сухи. Просто ще продават бензинови двигатели вместо дизелови. Дори като начало ще има повишено търсене, та теоретично може и да облажат. Единстваната им грижа е да увеличат капацитета на заводите за дизеловите двигатели.

    За собствениците на дизели ще остане да установят солено ли дръвцето или не.

  26. 26 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8549 Неутрално

    Германците ,като ги махнат, погледнеш, дошли в България.

  27. 27 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 607 Неутрално

    Дизелът смърди, трака като трактор и винаги има някаква вибрация в купето. Да не говорим, че след няколко години експлоатация и вътре в купето почва да мирише на нафта.

    Просто това с дизеловите двигатели на лични автомобили си беше едно глухо разклонение в еволюцията на автомобилостроенето.

    Евтиното винаги излиза скъпо накрая. Но въпросът е кое ни е по-скъпо - здравето или да икономисаме 50-100 лв. на месец от гориво?

  28. 28 Профил на stem
    stem
    Рейтинг: 528 Весело

    А цялата работа е, че падна голямо лъготене. Като се започне с това, че дизеловите двигатели били "по екологични", понеже, видите ли, отделяли някакви проценти по-малко въглероден двуокис. И чрез акцизи и данъци бе пренасочено търсенето към дизелови автомобили. Което минаваше за "голям успех на зелената политика", а всъщност преразпредели едни много много милиарди към едни концерни, едни лобисти и едни партийно зелени активисти.
    Финалният резултат го виждате...

    Левичаро-либералстващите се заклеха да воюват до пълна победа на здравите сили над здравия разум!
  29. 29 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 2000 Неутрално

    До коментар [#27] от "subsonic":
    Погледнато глобално влиянито на личния автомобил върху поеманото вредно влияние на ОС е пренебрежимо малко. От лична гледна точка 50-100 лева месечно могат да помогнт за по-здравословен начин на живот.

  30. 30 Профил на stef
    stef
    Рейтинг: 851 Разстроено

    От лична гледна точка 50-100 лева месечно могат да помогнт за по-здравословен начин на живот.
    —цитат от коментар 29 на zhivko6461


    Дай си ми въздуха, вземи си азотните окиси и беш с тия 100 лв на санаториум за астматици, там ще сте всички Бай Ганьовци... Да не забравите да друсате с азотните окиси - сигурен съм, че ще Ви липсват.
    Ама 100-те лева май за ден два ще стигнат...

    Stef
  31. 31 Профил на stef
    stef
    Рейтинг: 851 Разстроено
  32. 32 Профил на zhivko6461
    zhivko6461
    Рейтинг: 2000 Неутрално

    Дай си ми въздуха, вземи си азотните окиси и беш с тия 100 лв на санаториум за астматици, там ще сте всички Бай Ганьовци... Да не забравите да друсате с азотните окиси - сигурен съм, че ще Ви липсват.
    Ама 100-те лева май за ден два ще стигнат...
    Stef
    [quote#30:"stef"][/quote]
    Ако поукротите емоциите и се концентрирате може би ще разберете какво имам предвид. Специално за Вас ще поясня. Надявам се, че можете да разсъждавате като личност. С какво ще промените околната среда като си купите недизелов автомобил? А за един средностатистически българин 50-100 лева месечно не са съвсем малко. Може да ги използва за спорт, за екскурзии до планината и т.н. Надявам се, че ако елементарните аритметични действия Ви затрудняват ще намерите някой от околните да Ви помогне. Поне от съчувствие.
    П.П. За съжаление не мога да Ви дам въздух. Но около Вас има достатъчно. Не знам защо и какво количество азотни окиси ми приписвате. Но дишам толкова, колкото се съдържат във въздуха около мен. Поне понастоящем не смятам да се съобразявам с препоръките Ви за посещение на санаториум. А и не ме убеждавате, че притежавате капацитет, необходим и достатъчен за излъчване на каквито и да било препоръки, които да се приемат сериозно.

  33. 33 Профил на stef
    stef
    Рейтинг: 851 Разстроено

    До коментар [#32] от "zhivko6461":

    Те най-големите капацитети обикновено влизат в статистиката.
    Няма по бай-ганьовско разсъждение от това ще си карам дизелчето, колко пък да замърся...
    А въпросните 100 лв са като киселото мляко за миньорите...
    Има само едно нещо, което не може да се купи с пари, Вие за 100 лв ми се вайкате тук. Само ще Ви кажа, че болногледачка на ден е 80 лв.
    Но от някой заболявания, причинени от тиксични газове се умира относително бързо и зрелищно. Може месеците, които сте спестили от нафта, да са повече от дните, в които боледувате.
    Направо си е далавера ако отдавна карате дизел, може и да сте на плюс, ама дали ще Ви дреме?

    Бай-ганьо всичко знае, той и от немеца е по-умен... затова е и сто пъти по-беден от него...

    Stef




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK