Как митата на Тръмп ще засегнат потребителите и компаниите

Доналд Тръмп

© Reuters

Доналд Тръмп



Обещанието на президента на САЩ Доналд Тръмп от четвъртък (1 март) да наложи мита върху вноса на стомана и алуминий обезпокои инвеститорите, повдигайки опасения, че другите страни ще отвърнат със собствени санкции, и създаде опасност от увеличаване на цените за американските потребители и компании, които използват стомана и алуминий.


"Асошиейтед прес" предлага кратък обзор на митата, потенциала им да разпалят търговска война и да засегнат американската икономика.


Какво точно направи Тръмп?


Президентът заяви, че през тази седмица ще обяви официално мита от 25% върху вноса на стомана и 10% върху вноса на алуминий. Не е ясно дали някои страни ще бъдат изключени от тарифите, които се очертава да бъдат тежък нов налог върху вноса. Митата ще оскъпят вносните стомана и алуминий за американските компании и граждани, които използват продукти, съдържащи тези метали - от коли и климатици до бирени кутийки.




Преди близо година Тръмп нареди на министерството на търговията да започне разследване дали вносните стомана и алуминий представляват заплаха за националната сигурност. Предположението е, че стабилната промишлена основа има решаващо значение за националната армия. Администрацията на Тръмп заяви например, че САЩ сега имат само един завод, който доставя висококачествения алуминий, необходим за военната авиация.


Търговското министерство публикува миналия месец заключенията си, според които опасенията за националната сигурност оправдават ограничения върху вноса на стомана и алуминий. Сред препоръките на ведомството са трансгранични мита от 24% за стоманата и 7.7% за алуминия. Тръмп заяви, че иска дори по-високи мита.


При решението си Тръмп използва рядко употребявано оръжие в американския търговски закон - параграф 232 от Закона за разширяване на търговията от 1962 г., който дава на президента право да ограничава вноса и да налага без ограничения мита на основание националната сигурност. От присъединяването на САЩ към Световната търговска организация (СТО) през 1995 г. са правени само две такива разследвания. И в двата случая (този през 1999 г. засяга вноса на петрол, а от 2001 г. - вноса на желязна руда и стомана) министерството на търговията отказва да препоръча ограничения.


Какви са вероятните последици за компаниите и икономиката?


Американските производители на стомана и алуминий ще спечелят от мита върху вноса и от по-високите цени, до които те вероятно ще доведат. "Ще имате защита за първи път от много време и отново ще увеличите отраслите си", каза Тръмп на директори на американски компании за производство на стомана и алуминий в Белия дом.


Тези сметки обаче имат и обратна страна - по-малък избор и по-високи цени за компаниите, които купуват стомана и алуминий, и техните клиенти.


"Митата върху стоманата и алуминия са увеличаване на данъците, от което американците не се нуждаят и не могат да си позволят", посочи републиканецът от щата Юта Орин Хач, председател на финансовата комисия на Сената. "Насърчавам президента внимателно да обмисли всички усложнения от вдигането на цените на стоманата и алуминия за американските производители и потребители", допълни той.


Освободени от необходимостта да се конкурират с вноса, американските производители на стомана вероятно ще вдигнат собствените си цени. Това пък ще принуди автомобилостроителите да вдигнат цените на новите коли, макар че някои може да решат да поемат по-високите разходи.


"Просто търсене и предлагане. Ако премахвате или облагате значително голяма част от предлагането, и общата цена, цената на вътрешния пазар се вдига", пояснява Лий Макмилън, анализатор на пазара на стомана и алуминий в Clarksons Platou Securities.


Американската асоциация на международните автомобилни търговци изрази опасения, че митата могат значително да увеличат цените на колите. Продажбите на автомобили в САЩ останаха без промяна през 2016 г. на ниво 17.5 милиона годишно, миналата година леко се понижиха, а за 2018 г. се очаква нов спад.


"Започвате да залагате по-високи цени заради по-скъпата стомана за автомобилостроителите и това ще се натрупа върху редица фактори, които наистина могат да забавят продажбите на автомобили в САЩ", според Карл Броър, издател на Kelley Blue Book.


Други сектори също са обезпокоени. "Това ще бъде голям проблем", отбелязва Джеймс Кауфман, президент на компанията Indianapolis Metal Spinning Co., която произвежда метални компоненти за производителите на автомобилни тасове и фарове. По думите му повечето компании за производство на алуминий в САЩ не предлагат сплавите, от които компанията му се нуждае. Така че той няма голям избор, освен да ги внася. "Ако местните заводи избират да не правят такива сплави, не мисля, че потребителите трябва да бъдат наказвани заради това, че внасяме от чужбина", заявява той.


Кауфман е разтревожен също, че митата ще вдигнат цените на стоманата, която се използва за продуктите му, а това ще намали конкурентоспобността на компанията му спрямо чуждестранните й съперници.


Имат ли нужда от помощ производителите на стомана и алуминий В САЩ?


Свръхпроизводството на Китай наводни световния пазар със стомана и алуминий, потопи цените и засили натиска върху американските производители. Почти половината стомана, произведена през декември например, идва от китайски стоманодобивни комбинати според Световната асоциация на производителите на стомана. Китай е произвел повече стомана, отколкото САЩ, Русия, Япония и 28-те членки на ЕС заедно.


САЩ обаче вече сложиха бариери пред китайския внос. В резултат Китай е едва на 11-о място сред вносителите на стомана в САЩ и 4-то сред вносителите на алуминий. Митата на Тръмп изглежда по-вероятно ще засегнат верния американския съюзник Канада, която е лидер и в двете класации - тя доставя 16% от стоманата и 44% процента от алуминия, внасяни в САЩ.


"Всякакви намеци, че стоманата или алуминият, произведени в Онтарио, са "заплаха за националната сигурност" на САЩ, са фалшиви", заяви премиерът на Онтарио Катлин Уини. "Канада и САЩ са ключови съюзници и партньори и неизменна взаимна част от националната си сигурност", подчерта тя.


Как може да отговори останала част от света?


Търговски анализатори прогнозират, че страните, засегнати силно от митата върху стоманата и алуминия, могат да подадат оплакване пред СТО. Председателят на Европейската комисия Жан-Клод Юнкер нарече митата на Тръмп "безочлива интервенция за защита на американската промишленост".


Според Чад Боун, старши сътрудник на института за международна икономика "Питърсън", САЩ имат изключително слаби аргументи, че вносът застрашава националната сигурност. Всъщност американското министерство на отбраната заяви, че армията има нужда едва от 3% от местното производство на стомана и алуминий.


За СТО все пак е крайно необичайно да прави преценки за изискванията на страните членки в областта на сигурността. Поради това е възможно организацията да премисли и да не пречи на Белия дом, отхвърляйки оплакванията срещу митата на Тръмп. Отхвърлени от СТО, другите страни тогава биха могли да прибегнат до санкции, може би използвайки националната сигурност като претекст за налагане на собствени мита./БТА

Ключови думи към статията:

Коментари (29)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на espresso
    espresso
    Рейтинг: 1101 Неутрално

    Има и положителни страни. Ето, Карл Айкан, приятел и спонсор на Тръмп, успял да продаде акции за 30 млн. от потърпевша компания малко преди президентът да огласи намеренията си.
    https://www.npr.org/2018/03/03/590583598/before-trump-announced-tariffs-icahn-sold-off-millions-in-steel-related-stocks

    Така че със сигурност ще има и печеливши.

  2. 2 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 1851 Неутрално

    В друга статия четох че това ще засегне и цената на петрола , косвено защото шистите използват специфична стомана , която се внася.
    Чудя се дали в Брюксел са решили какъв подход да изберат.Юнкер говори за контрамерки , но някои икономисти твърдят че това е грешка , защото американските изолационисти това искат.
    Много агресивно действие на американците.Удри по съюзниците и си свирка с Китай.Впрочем съюзници може би вече трябва да е в кавички.

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  3. 3 Профил на deymus
    deymus
    Рейтинг: 1152 Неутрално

    Този продължава да копа дъното, това скоро ще му изяде главата.

  4. 4 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4741 Неутрално

    Оранжевият е отново неадекватен! Както вшнаги!

  5. 5 Профил на gl_avatar
    gl_avatar
    Рейтинг: 585 Неутрално

    Тази игра вече е играна.
    През миналите десетилетия ЮС бизнеса опита:
    Да се конкурира На световните пазари с японци,
    Немци, китайци и последователно загубиха тези конкурентни битки в различни сектори.

    Когато янкте станат по/ работливи и конкурентноспособни от горепосочените исономики да се обадят.

    И нека национал популистите продължат с опитите си.

  6. 6 Профил на puhpuhan4o
    puhpuhan4o
    Рейтинг: 873 Неутрално

    Да се конкурира На световните пазари с японци,Немци, китайци и последователно загубиха тези конкурентни битки в различни сектори
    —цитат от коментар 5 на gl_avatar


    Защото китайци, немци (чрез ЕС) и японци нямат мита за внос на най-различни стоки, нали?

    /сарк

    Най-протекционистките пазари са тези на ЕС и Китай. Донът просто изравнява нещата.

    Върнете дъгата на децата, педераси!
  7. 7 Профил на Columbus
    Columbus
    Рейтинг: 330 Любопитно

    В крайна сметка зависи от стойността на стоманата и алуминия като процент от себестойността на крайния продукт. Ако е много малък процент, както е в случая с автомобилите и кенчетата, потребителите няма да усетят съществена разлика в крайната цена.
    Въпросът е, че това са стоки със стратегическо значение, определящи за много отрасли: строителство, инфраструктура, транспорт, автомобилостроене, машиностроене, авиация и т.н. Себестойността им подлежи на икономии от мащаба, което засилва значението на големината на пазара и ограничаването на дъмпинговия внос.
    И съществуващи, и потенциални местни производители могат да се наместят в освободените пазарни позиции, без цените да скочат драстично. Процесите са силно автоматизирани, което намалява значимостта на цената на труда.
    А за Тръмп това е както вътрешнополитически ход, така и лост за натиск върху страни с голям излишък в търговския баланс със САЩ, напр. Китай, Мексико и ЕС.
    За Канада ще се намери някакъв повод за изключение, ако се прецени, че е по-изгодно.
    Смешно беше, че ЕС заплаши с ответни мита, касаещи вноса на маркови дънки, бърбън и мотоциклети Харли Дейвидсън - все консуматорски продукти не от първа необходимост, където брандирането и "луксозността" намаляват ролята на цената при покупко-продажбите.
    Не съм фен на Тръмп, но не е толкова загубен, колкото бързат да го изкарат. И е много последователен.

    Imagination is as important as knowledge.
  8. 8 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 1851 Неутрално

    До коментар [#7] от "Columbus":

    Мисля че ответните мерки на ЕС нарочно са в такива области където ефектът няма да е голям.Много хора предупреждават че е опасно да тръгнем по пътя на директна конфронтация.

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  9. 9 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 468 Любопитно

    "...Това пък ще принуди автомобилостроителите да вдигнат цените на новите коли..."

    Айде пак прозрения - в един автомобил за $50 000 цената на стоманта като материал е $300-400 - направо апокалипсис ще бъде ако в резултат на тези мерки колите поскъпнат със $100 - 0.2%

  10. 10 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 1851 Неутрално

    До коментар [#7] от "Columbus":

    И друго - нали оправданието е "национална сигурност" , за да минат в СТО, как ще се намери оправдание за Канада?

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  11. 11 Профил на Columbus
    Columbus
    Рейтинг: 330 Неутрално

    До коментар [#10] от "rwe33471675":

    Има начини, макар че всичко засега е само спекулативни разсъждения. Например, ще направят някакво общо производство в близост до границата, или ще предложат на канадци да управляват производствени мощности на територията на САЩ.
    Или ще направят отстъпки в други отрасли, значими за Канада, за да няма поводи за обвинения във фаворизиране пред СТО.
    Въпросът е, че със северните си "братя" могат да се разберат много по-лесно, отколкото с държавно спонсорираните производители от Китай и Мексико. Откъдето идва и дъмпингът.

    Imagination is as important as knowledge.
  12. 12 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3002 Неутрално

    Американската сметка ще я правят американците,а не европейските глобалисти. Америка иска металургията обпатно в Америка и затова избрахме Тръмп. Тези мита са негово предизборно обещание,а не изненадваща мярка. Ако има изненадани,че на света съществува политик който си държи на обещанията,това е за тяхна сметка.
    Цените ще се вдигнат незабелижимо. А парите от митото отиват в бюджета. От единия джоб излиза,в другия влиза. Цените са никакъв аргумент за американците. Нека за такива начинания да се вдигат! Важното е Америка да възстанови индустриите.

  13. 13 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3002 Неутрално

    Какво стана с ответните мерки на ЕС? Някакви съкрушителни контрамерки щяха да се вземат! Откак Тръмп им каза,че само да шавнат и вдига митата на европейските автомобили и от ЕС замлъкнаха.
    А канадския джендър Трюдо след шамарите в Индия получи още по-големи шамари от Тръмп. В Индия се прави на шут, танцува в индийски шалвари,весели индийските домакини само и само да му намалят митата на соята, а индийците от 40% ги вдигнаха на 60% след като си тръгна оттам.
    За Канада и Мексико Тръмп им каза-подписвате новият търговски договор за трите страни и за вас мита няма да има.
    Тръмп ги натисна по всички търговски линии и здраво преследва целта-връщане на индустриите в Америка.

  14. 14 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3002 Неутрално

    До коментар [#1] от "espresso":

    Митата са предизборно обещание и за тях се говори от месеци и Тръмп периодично обещава,че ще ги вдигне. Вдигането на въпросните мита никога не е било тайна, знаеше се и периода/след нова Година/ за вдигането им. Прочети моите постинги отпреди Нова година,там съм писал. Няма как това да е вътрешна секретна информация,която да изненада пазарите. По този въпрос тече постоянна дискусия.

  15. 15 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2294 Неутрално

    Продаването на суровини е лоша политика.
    Печалбата е мизерна, а държавата износител се лишава от стратегически ресурс.
    Изобщо да му спрат доставките, пък нека да си копат собствените полезни изкопаеми.

  16. 16 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3002 Неутрално

    До коментар [#15] от "atmanpg":

    Към кого се обръщаш да му спре доставките? Към Китай или Германия? Те също си ги доставят отвън.
    Имаш ли идея колко богати на суровини са САЩ?

  17. 17 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3002 Неутрално

    Много е увяхнал ентусиазмът под тази статия. Заканата на Тръмп, че стреля от упор с мита за европейските автомобили има парализиращо действие.

  18. 18 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2294 Неутрално

    До коментар [#16] от "gozambo":

    Ами митата са на стоките от ЕС (ако правилно съм разбрал).
    А щом САЩ са толкова богати на суровини, изниква въпроса - защо внасят от чужбина.
    Нека да спечелят тази "икономическа война" и да започнат да използват СОБСТВЕНИТЕ СИ полезни изкопаеми.
    За всички ще е по-добре.

  19. 19 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10219 Неутрално

    Всяка такава интервенция ще доведе до ефекта на доминото. Китай може да ограничи ИТ бизнеса на САЩ още повече...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  20. 20 Профил на Columbus
    Columbus
    Рейтинг: 330 Неутрално

    До коментар [#19] от "penetrating":

    Вярно е, че Китай изкупи няколко американски производители на компютри, но основно произвежда и сглобява под лиценз за западните пазари. За техни значими собствени разработки, освен Алибаба и Хуавей, нещо не се сещам. И за двете няма пазар в САЩ по обясними причини - не са достатъчно различни или нови.
    Компютри се сглобяват в доста страни - там чиповете са важни, другото е монтаж в конзоли, тестване, инсталиране на лицензиран софтуер, опаковка.
    Така че не е толкова просто Китай да ограничи ИТ бизнеса на САЩ.
    Опитват да се позиционират, опитват да настигат, опитват и да крадат, но силата им не е в този отрасъл.

    Imagination is as important as knowledge.
  21. 21 Профил на Columbus
    Columbus
    Рейтинг: 330 Неутрално

    До коментар [#18] от "atmanpg":

    Един от възможните отговори за досегашната пасивност и предпочитането за внос е, че аутсорсват мръсни производства.
    Не е въпрос само на суровини - има значим потенциал и в рециклирането на стари метали.
    А и дъмпинговите цени бяха примамливи.
    Но от стратегическа гледна точка, това подлежи на преосмисляне.

    Imagination is as important as knowledge.
  22. 22 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 2294 Неутрално

    До коментар [#21] от "Columbus":

    Стратегически погледнато, всяка държава трябва да си пази ресурсите, а не да ги изнася.

  23. 23 Профил на Columbus
    Columbus
    Рейтинг: 330 Неутрално

    До коментар [#22] от "atmanpg":

    Досто опростено твърдение, не е точно така - наличие на ресурси, без технологии за усвояване и без икономика, води само до мизерия. Пример - Африка.
    В арабския свят бумът настъпи, когато пристигнаха западните технологии за добив и благодарение на разрастващите се западни пазари за енергоизточници. Иначе нефт под пясъка много, но бедуините ходеха гладни.
    Сега се усетиха, че само с петрол няма да я карат вечно, и търсят да привлекат нови индустрии.
    Нужен е баланс между работеща икономика и разумно използване на това, което е налично като суровини - понякога внасяне, понякога изнасяне, според конюнктурата.

    Imagination is as important as knowledge.
  24. 24 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 2905 Неутрално

    Много хора не разбират истинския смисъла на мерките. Европа почти не внася стомана в САЩ. И Китай e много назад. И следователно нямат никакви причини да мучат. Основни вносители на стомана в Щатите са Канада, Бразилия, Южна Корея, Мексико, Русия. Шамарът зад врата на мужиците с облагането на 2.4 млн. метрични тона стомана е непостижима мечта за всяка евролибералска мека китка. Но не това е най-важното. Основни заложници са Мексико и Канада, като Тръмп използва митата като левъридж за изгодно предоговаряне на NAFTA.

  25. 25 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 1708 Неутрално

    Няма никакво “стратегическо” мислене от страна на Трамп. Обещал е предизборно на някои метало производители и ще ги зарадва. Но пък ще пострадат тези които влагат метали. Тръпанарщина типична.

  26. 26 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3002 Неутрално

    Цел номер едно е възстановяване на металургията. Металургията е основата на производствената верига. Хиляди производства отидоха в Китай заради металургията. Металургията е основата на оръжейната промишленост.
    Компромис с Мексико и Канада Тръмп обеща да направи ако подпишат новия договар, но това не означава,че новият договор няма да им ореже бенефитите от досегашната търговия. Ударът е във всички посоки. Ако германци и французи не внасят в САЩ, то ЕС нямаше нужда да се изпуля с наказателни мерки. Но дори и малко да изнасят за САЩ, това може да е фатално за преместване на бизнеси в САЩ.

  27. 27 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3002 Неутрално

    Европейски бизнеси могат да тръгнат към САЩ и заради възстановяване на металургичния отрасъл.

  28. 28 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10219 Неутрално

    До коментар [#20] от "Columbus":

    Не бих казал. Един пример - 5Г мрежи :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  29. 29 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3002 Неутрално

    Днес Тръмп заяви на пресконференцията с шведския премиер, че ако ЕС наложи някакви мита, той ще сложи 25% мито на европейските автомобили.
    Заяви също, че Китай внася много повече от 2%, защото внася чрез трети страни. За пример даде страна, на която не каза името,внасяща три процента от американския внос на стомана без да има металургия. Става въпрос за китайска стомана.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK