Тим Бърнърс-Лий: Няколко корпорации задушават свободата на словото и иновациите в мрежата

Тим Бърнърс-Лий: Няколко корпорации задушават свободата на словото и иновациите в мрежата

© Associated Press



Властта върху интернет е концентрирана в ръцете на няколко големи корпорации и това спъва обмена на идеи и иновациите, предупреди създателят на www сър Тим Бърнърс-Лий в отворено писмо, посветено на 29-ата годишнина от съществуването на мрежата.


"Някога богатият избор от блогове и сайтове бе смачкан под мощната тежест на няколко доминиращи платформи. Тази концентрация на власт създава нови пазачи на портите и така позволява на малък брой платформи да контролират кои идеи и мнения да бъдат виждани и споделяни", пише той.


"Доминиращите платформи успяват да закрепостят позициите си, като издигат бариери пред конкуренцията. Придобиват стартиращи опоненти, купуват иновации и наемат най-големите таланти в индустрията. Добавете и конкурентното предимство, което им дават данните на потребителите им, и можем да очакваме, че идните 20 години няма да са толкова иновативни, колкото последните."




Бърнърс-Лий сочи още два важни проблема на интернет – неравенството и финансирането.


Според него пропастта между хората, които имат достъп до мрежата, и тези, които нямат, става все по-дълбока.


"Не е изненадващо, че ако сте жена, бедна, живеете в беден район или в страна с ниски доходи, или в някаква комбинация от тези фактори, е по-вероятно да сте офлайн. В наши дни това означава, че нямате възможности да се учите и да работите, нямате достъп до важни услуги, не можете да участвате в демократичния дебат. Ако не инвестираме сериозно в затварянето на тази дупка, последният милиард души ще влязат в интернет след 2042 г. Това е едно цяло изгубено поколение."


Що се отнася до финансирането, той сочи, че рекламата като единствен бизнес модел за онлайн компаниите е просто "мит" и че не е късно това да се промени. "Макар проблемите пред уеб да са сложни и огромни, трябва да гледаме на тях като на бъгове: проблеми с настоящи код и софтуер, които са създадени от хората и могат да бъдат ремонтирани от хората. Създайте нови стимули и ще ги последват промени в кода."

Ключови думи към статията:

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 841 Весело

    Прав е, но до някъде той е виновен - средата поощрява "естествените монополи"

  2. 2 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 1899 Неутрално

    Тим Бърн Лий най-вероятно би казал :"Каква я мислех- каква стана..."

  3. 3 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3057 Неутрално

    Защо не ни споделихте в статията кои са тези монополисти и кой им даде тази власт в интернет? Това са глобалистките левичарски платформи Гугъл, Туитър, Ютуб, и пр., чийто монопол бе закрепен от Обама със закона за "неутралността" на мрежата. Разбира се,законът няма нищо общо с никаква неутралност, това е просто евфемизъм. Същите тези монополисти в момента са въвели здрава цензура срещу националистическите и консервативните идеи и изцяло обслужват еврейският глобализъм и световното левичарство.

  4. 4 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3057 Неутрално

    Точно срещу тези монополисти се бори Тръмп и търси възможност да даде път на нови идеи,нови платформи и да възстанови конкуренцията в интернет.

  5. 5 Профил на Saint of Me
    Saint of Me
    Рейтинг: 2203 Весело

    "Някога богатият избор от блогове и сайтове бе смачкан под мощната тежест на няколко доминиращи платформи"

    Забавно е как иначе гениални хора в един момент почват да разсъждават като панелни разбирачи с двулитровка ариана.

    Първоначалната експлозия на блогове и сайтове закономерно замря и се канализира окрупнявайки се в платформи, няма никаква пречка и сега човек да си отвори блог па да ръси мозък с килограми, даже е супер лесно, ама едва ли някой ще го чете и след две седмици ще му писне. Интернет сега е МОНУМЕНТАЛНО по-добра среда отколкото само преди двайсе години, не е имало толкова забележително развитие на нещо за толкова късо време в човешката история

    Use your Illusion
  6. 6 Профил на wnl03619584
    wnl03619584
    Рейтинг: 1749 Неутрално

    Съвсем прав е човекът. Както във всеки пазар и в интернет глобализацията взе жертви и направи пазара олигополен. Това е лошо за потребителите и добре за управялващите неолиберални кръгове, които имат вече всички средства да борят неудобните...ъъ, "фалшивите" де новини и мнения. :-(

  7. 7 Профил на За да останат ХОРА в България.
    За да останат ХОРА в България.
    Рейтинг: 688 Неутрално

    Еееех, Тим, каква я мислеше, каква стана...

  8. 8 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1935 Неутрално

    До коментар [#3] от "gozambo":

    Гугъл и Ютуб е едно и също.

  9. 9 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1935 Неутрално

    Първоначалната експлозия на блогове и сайтове закономерно замря и се канализира окрупнявайки се в платформи, няма никаква пречка и сега човек да си отвори блог па да ръси мозък с килограми, даже е супер лесно, ама едва ли някой ще го чете и след две седмици ще му писне. Интернет сега е МОНУМЕНТАЛНО по-добра среда отколкото само преди двайсе години, не е имало толкова забележително развитие на нещо за толкова късо време в човешката история
    —цитат от коментар 5 на saint evlampi


    Така е, ама преди 20, даже преди 10 години, с лекота намирах смислени неща, сега смисленото е след 20-та страница в Гугъл. По-добра среда е по принцип, ама я налазиха идиоти, графомани и професионални тролове, та стана и голяма кочина. А някога бяхме все млади и нтелигентни и си общувахме в нета...😭

  10. 10 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1437 Неутрално

    До коментар [#9] от "usero":

    Питай всеки който се занимава с информация, че това явление е нормално. Колкото повече информация, толкова по-трудно е да намериш това, което ти върши работа.

    А Гугъл не може да пресее информацията по критерий "смисленост" и други също толкова субективни критерии.

    Сори, ама розите вървят в комплект с бодлите, сега всеки се мисли за значим и иска да се изявява.

  11. 11 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1935 Неутрално

    А Гугъл не може да пресее информацията по критерий "смисленост" и други също толкова субективни критерии.
    —цитат от коментар 10 на areta


    Лошото е, че по спонсорираност може, та първите страници са на търговци, а информацията е забутана далеече, далече назад. Че и търговците отпред не са тия, дето ми трябват.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK