Консултанти на Тръмп са злоупотребили с 50 млн. профила във "Фейсбук"

Консултанти на Тръмп са злоупотребили с 50 млн. профила във "Фейсбук"

© Reuters



Анализатори на големи масиви данни, работили като консултанти на предизборната кампания на Доналд Тръмп, са събирали без позволение лични данни от близо 50 милиона потребители на "Фейсбук" от началото на 2014 г. насам с цел да изработят компютърна програма, прогнозираща как биха гласували на президентските избори. Анализът на поведението и предпочитанията им е бил използван, за да се изработят и методи как да се повлияе на политическия им избор.


Това са около една трета от активните потребители на "Фейсбук" в Северна Америка и почти четвърт от потенциалните американски избиратели.


Това съобщиха едновременно лондонският седмичник "Обзървър" и "Ню Йорк таймс" за "Кеймбридж аналитика" (Cambridge Analytica) и компанията-майка Strategic Communication Laboratories (SCL). Според тях става дума за най-големият пробив на неразрешен достъп до лични данни в историята на "Фейсбук". Компанията, собственик на най-голямата социална мрежа, казва, че няма пробив, а използване на данни в нарушение на условията за работа с тях.




"Обзървър" твърди, че за действията е знаел и Вагит Алекперов, основен акционер и ръководител на "Лукойл", най-голямата частна руска петролна компания.


"Фейсбук" веднага прекрати работата си с "Кеймбридж аналитика", което означава, че и SCL не могат да купуват реклами или да имат административен достъп до страници на потребители. Мора Хейли - главният прокурор на щата Масачузетс, започна разследване, а британската Комисия за информацията даде начало на собствена проверка, включително защото фирмата има клиенти в страната.


Двете издания продължиха с публикации по скандала и в неделя, позовавайки се на бивш служител на "Кеймбридж аналитика", на документи и партньори на компанията.


"Използвахме "Фейсбук", за да "ожънем" милиони профили на хората и да изградим модели, възползващи се от това какво знаем за тях и как да събудим вътрешните им демони. Това бе основата, върху която бе изградена цялата компания", казва пред "Обзървър" Крисофър Уайли, съосновател на "Кеймбридж аналитика". "Аз изработих психооръжието на Стив Банън", допълва той.


Уайли основава компанията на 24 години и тя твърди, че е изиграла и съществена роля за резултата от референдума за Брекзит, работейки в полза на противниците на членството в ЕС.


През 2014 г. Стивън Банън - един от основните стратези на кампанията на Тръмп, е бил негов шеф, а инвеститор в "Кеймбридж аналитика" е Робърт Мърсър, милиардер и донор на републиканците в САЩ, за когото не се знае много. Идеята им била да съберат големи масиви данни и достъп до социални мрежи, за да изградят във военен дух методология за "информационни операции" и да ги употребят върху американските избиратели, разказва "Обзървър".


По това време SCL вече работи за Държавния департамент на САЩ и ухажва Пентагона, а Уайли коментира, че "Това беше откачено. Компанията беше създала психологически профили на 230 милиона американци и искат да работят за Пентагона? Това е като Никсън на стероиди."


Стивън Банън

© Associated Press

Стивън Банън


Според "Обзървър" екипът му е създал приложението thisisyourdigitallife заедно с Александър Коган отделно от работата му въф Фокултета по психология в Университета в Кеймбридж. Сътрудничеството между "Кеймбридж аналитика" и фирмата на Коган Global Science Research (GSR) е довело до това, че срещу символично заплащане стотици хиляди потребители са приели да участват в тест за личността им и са се съгласили данните им да се събират за научни цели.


Проблемът е, че приложението е събирало и данни от "приятелите" във "Фейсбук" на тези хора и това е създало масив от лични профили на десетки милиони хора без тяхното знание и съгласие. Условията на "Фейсбук" позволяват в подобни случаи събиране на данни на свързаните лица с цел подобряване работата на приложението, но не и те да бъдат продавани или използвани, за да им се пробутва адаптирана за тях реклама.


Сега от социалната мрежа казват, че "Кеймбридж аналитика" и SCL са получавали информация за потребителите без да я изтриват след това и са я споделяли по непозволен начин. От "Кеймбридж аналитика" настояват, че са спазвали британските закони и едва по-късно научили, че GSR се е сдобила по спорен начин с данни, след което веднага са заличили всичко, което е дошло от компанията на Коган. "Не сме използвали никаква информация от GSR като част от услугите, предоставени на предизборната кампания на Донад Тръмп през 2016 г.", настояват от "Кеймбридж аналитика".


Според данни от Федералната избирателна комисия на САЩ на "Кеймбридж аналитика" са били платени поне 6.2 милиона долара от кампанията на Тръмп. Представител на предизборния му екип твърди, че данните им за избирателите са идвали от ръководството на Републиканската партия, а не от "Кеймбридж аналитика", и че "всеки опит да се внушава, че е използвана информация от друг източник в помощ на победата от 2016 г., са неверни".


На сайта на "Кеймбридж аналитика" обаче пише, че "предоставихме за президентската кампания на Доналд Тръмп експертиза и заключения, които му помогнаха да спечели Белия дом".


"Фейсбук" съобщава, че макар да е получила уверения от всички участници в проекта, че са заличили личните данни, "през последните дни получаваме информация, че това не е съвсем така".


Вагит Алекперов

© Associated Press

Вагит Алекперов


Що се отнася до присъствието на "Лукойл" в цялата история, от "Обзървър" казват, че няма данни "Кеймбридж аналитика" да е работила за руската компания, но че през 2014 г. Алекперов е бил подробно информиран за "Фейсбук", микротаргетирането на потребители, събраните данни и това как да се влияе на избори.


Сред цитираните от "Обзървър" документи има писмо до Уайли от 17 юли 2014 г., в което Аликзандър Никс, главен изпълнителен директор на "Кеймбридж аналитика", казва: "Бяхме помолени да напишем доклад за "Лукойл" с обяснение как нашите услуги могат да се приложат за петролния бизнес". В текста се казвало още, че "те разбират поведенческото микротаргетиране в контекста на изборите, но не успяват да направят връзка между избирателите и клиентите си".


"Нещо не ми се връзваше - казва днес Уайли - не разбирах писмото и за какво е презентацията, защо руска петролна компания би се интересувала от таргетираща информация за американските избиратели?"


Докладът, който получил "Лукойл", описвал техники за манипулиране на избори. На първата страница от презентацията се давал причер с "кампания за разпространяване на слухове" по време на изборите в Нигерия през 2007 г., че гласуването ще бъде опорочено. На последния слайд се говори за "психографски послания".

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK