Трябва ли Европа да се страхува от изкуствения интелект на Китай

Трябва ли Европа да се страхува от изкуствения интелект на Китай

© Associated Press



Измислената в Китай игра го се смята за по-трудна от шаха, а 18-кратният шампион Ли Се-дол от Южна Корея беше най-големият ѝ майстор през последното десетилетие. Поне докато AlphaGO, приложение на невронната мрежа Google DeepMind, не го победи през 2016 г. За тази година в "Байду", китайския "Гугъл", най-рязко се увеличиха търсенията на фразата "изкуствен интелект".


Тази новина предизвика няколко кризисни срещи на китайското ръководство. Две години по-късно европейски учени и американски политици се опасяват, че в международната надпревара на изкуствен интелект най-добрата стратегия може да се окаже китайска, а Пекин ярко да изпъкне сред всички играчи само за 15 г. – дори пред сегашния лидер Съединените щати. Само за последните няколко седмици бяха обявени инвестиции в сектора в размер на стотици милиони долари.


Колко основателни са тези опасения и какво означават те за Европа? "Дневник" потърси отговор в разговори с експерти и научни изследвания.


Способностите за преувеличени... засега




Последният "План за развитие на изкуствения интелект" в Китай е от 2016 г. Заложените в него цели са достатъчно красноречиви. Секторът - сега с продукция на стойност около 2.3 млрд. долара (около 15 млрд. юана), трябва да се разрасне десеткратно до 2020 г. и да достигне нивото на развитите страни. До 2025 г. стойността трябва да е около 60.3 млрд. долара и китайската индустрия да е водеща сила в някои раздели на изкуствения интелект. До 2030 г. със 150.8 млрд. долара Китай трябва да е "главен център" в целия сектор на базата на инвестиции и собствени иновации.


"Свързаните браншове" (в които изкуственият интелект присъства по-слабо) трябва за същите периоди да достигнат съответно 150.8 млрд., 754 млрд. и 1.5 трлн. долара. Междувременно само до 2020 г. според същата Китай трябва за няколко години да е създал 100 хил. индустриални робота и количествено да стане водещата сила в бранша.


Планът не прави оценка за глобалната стойност на сектора, но според изследване на "Маккинзи" тя се очаква да достигне 126 млрд. долара през 2025 г.


Дали т.нар. план "Китай 2025", включващ тези цели, е реалистичен? "Китай настъпва в тази зона", каза за "Дневник" Рияд Шелали - френски учен, който от три години работи в университета в Нанджин и консултира правителството в областта на изкуствения интелект. "Колко е реалистично не зная, но се полагат много усилия. Заделят се огромни средства. Навсякъде има институти за изкуствен интелект, реклами, spin-off компании."


Същевременно "способностите на Китай в изкуствения интелект са приблизително наполовина на американските" в момента, сочи скорошен доклад на Джефри Динг, изследовател в Института за бъдещето на човечеството към Оксфордския университет, със заглавие "Да дешифрираме мечтата на Китай за изкуствен интелект". Динг предупреждава, че повечето новини за успехи, които идват от Китай, често са преувеличени, и се аргументира със специално разработен от него индекс: азиатската страна води единствено по обема данни, достъпни за машинно самообучение.



Китай може да навакса чрез рекордни инвестиции в стартъп сектора, усъвършенстване на технологиите, алгоритмите и бизнеса с изкуствения интелект, продължава докладът. Компании и университети работят, за да привлекат висококвалифицирани кадри и учени и то не само сред диаспората от изследователи с китайски произход (около 400 хил. души по данни от текста; броят обаче включва и изследователи, които не се занимават с технически науки).


Според Шелали този процес е вече факт. "Вече се случва. Ето ме, тук съм." Според учения, който ръководи в Нанджин изследователски екип, свързващ изкуствения интелект с роботиката, Китай вече постоянно привлича кадри на различни нива, "дори ученици", "много млади и по-възрастни" кадри.Попитан от "Дневник" колко реалистично е Китай да постигне желания напредък на базата на неговите анализи, Джефри Динг отговаря: "Трудно е да се каже. Много ще зависи от технологичните промени. Един от големите въпроси е дали полето на изкуствения интелект ще се задвижва от фундаментални иновации в теорията или постепенно в прилагането (на сегашните технологии)."


За 3 г. между 2014 и 2016 г. инвестициите в изкуствен интелект в Китай възлизат на 90% от цялото финансиране, някога заделяно в сектора. През 2017 г. стартъп компании в областта получават 48% от цялото в света финансиране за сектора (за сравнение американските получават 38%).Повече такива китайски компании (69%) са получили инвестиции през 2017 г., отколкото американски (51), по-бързо (средно за 9.73 месеца срещу 14.82 м.), сочи докладът на Джефри Динг, работил и за Държавния департамент на САЩ.

© Reuters

За 3 г. между 2014 и 2016 г. инвестициите в изкуствен интелект в Китай възлизат на 90% от цялото финансиране, някога заделяно в сектора. През 2017 г. стартъп компании в областта получават 48% от цялото в света финансиране за сектора (за сравнение американските получават 38%).Повече такива китайски компании (69%) са получили инвестиции през 2017 г., отколкото американски (51), по-бързо (средно за 9.73 месеца срещу 14.82 м.), сочи докладът на Джефри Динг, работил и за Държавния департамент на САЩ.


Инвестиции и партньорства за милиарди


Ранните сигнали за ролята на изкуствения интелект в Китай не закъсняват. Два водещи университета - Пекинският и "Цинхуа" - сключиха партньорства с два от местните технологични гиганти - "Байду" и платформата за онлайн търговия "Алибаба" - и набраха стотици милиони долари в общи фондове за научни изследвания. В разговора си с "Дневник" Динг дава още един пример - през февруари университетът в Чончин създаде институт за изкуствен интелект в сътрудничество с iFlytek - китайска компания, направила немалко пробиви в разпознаването на глас. "Сега повечето от таланта в областта е в корпоративния свят - както в САЩ, така и в Китай. И както учени от "Гугъл" преподават почасово в Станфорд, така и Китай се опитва да ангажира таланта си от бизнеса в академичните среди." Част от новия модел, който променя и образованието, беше и наскоро появилият се първи учебник по изкуствен интелект за гимназисти."Байду", която притежава най-голямата китайска търсачка и разработва изкуствен интелект, започна да го прилага в услугите си, за да изчиства (по думите на изпълнителния си директор Робин Ли) "непочтено съдържание и да ограничи обема на развлекателните клюки във фийда си." "Байду" миналата седмица обяви, че е набрала за дни близо 1.9 млрд. долара за новосъздадена компания, която чрез изкуствен интелект ще предоставя краткосрочни заеми и инвестиционни услуги. Именно този сектор поради слабата финансова и банкова индустрия в Китай е сред причините за бума в технологиите за лицево разпознаване, разказват за Quartz представители на една от най-ценните стартъп компании в света SenseTime. Тези технологии донесоха на компанията, създадена през 2014 г., пазарна капитализация от 3 млрд. долара.


Третият гигант в технологиите, "Тенсент", паралелно с "Алибаба" допринася за създаването на система на "социален кредит", която ще преобрази обществото. Трите компании, известни със съкращението BAT, се съгласиха да споделят данни за целите на проекта (предоставяни често доброволно от китайските потребители) в рамките на публично-частното си партньорство с Пекин.



Мотивите на Китай за тези стремглави инвестиции са икономически, отбелязва в доклад от 2017 г. "ПрайсУотърхаусКупърс". Ползите за Китай от изкуствения интелект дългосрочно са значителни – 26% ръст на БВП, автоматизация на 51% от работната сила (а населението се очаква да започне рязко да застарява през следващото десетилетие).


Моделът на социално управление обаче, смята Динг, може да се промени заради широкото внедряване на изкуствения интелект... в обществените услуги, здравеопазването, правосъдието, сигурността. Трябва да се наблюдават внимателно системите за "социален кредит", но и ролята му в поддържането на социалната стабилност, продължава авторът.


Китайското Министерство на обществената сигурност според няколко китайски и американски издания изгражда най-голямата в света база данни за разпознаване на лица (нужна от съображения за сигурност) и експериментира с техники за наблюдение в уйгурския район Синцзян. Динг смята, че успехът на Китай в сектора "би предоставил модел на "силен авторитаризъм", който може да се хареса на други държави" (той обаче добавя, че страната може и да допринесе за световните етични норми – вътрешният дебат в сектора е започнал). Достъп до тези технологии имат и военните - Ли Дейи, директор на Китайската асоциация за изкуствен интелект, е генерал-майор в Националноосвободителната армия.


Под зоркото око на САЩ


Китайското ръководство открито подкрепя придобиванията на компании с добри чипови технологии за изкуствен интелект, каквито са Intel, Nvidia и Qualcomm. Страната обаче поставя технологичния трансфер като условие за достъп до пазара и държи вратата "полуотворена" – ограничава изтичането на данни извън Китай, а приветства прилива на знание и кадри. В резултат "Интел" и "Куалком" например, ангажирани в интензивна развойна дейност в Китай, извършват задължителния за този пазар обмен с местни партньори. Отвъд налагането на вносни мита за китайска технология според "Ройтерс" Тръмп обмисля да забрани този обмен, за да спре сътрудничеството в изкуствения интелект.


Може ли това да попречи на Китай? Рияд Шелали е скептичен. "Трудно е. Науката няма граници. Когато дадено изследване се публикува, всеки може да го ползва. Не съм сигурен, че затварянето на граници ще помогне... Вече сме в глобална икономика, която произвежда стоки, но и управлява знание. За трансфера на технологии не знам, но на знание не можете. Имате ли знание, има стъпки, за да направите и другите неща."


Освен това ползата от трансферите далеч не изчерпва възможностите на Китай – местни гиганти и стартъп компании "еднорози" (с оценка над милиард долара) се конкурират с международни имена в "интелигентните" чипове като Nvidia, а някои оценки дават на мобилните чипове на Huawei по-добро качество от тези на "Епъл" .



А Европа?


Въпросът "Къде е Европа?" е не по-малко тревожен в Брюксел и няколко други столици на Стария континент, отколкото в случая с бъдещето на мобилните мрежи. Еврокомисията обаче години наред често се опитваше да тича след събитията и да се ограничава например до ролята на китайските инвестиции в европейската сигурност.


В представения от Европейската комисия в сряда проект на следващата многогодишна финансова рамка 2021-2027 г. за първи път има конкретна програма "Цифрова Европа", която ще разполага с над 9 милиарда евро, съобщи еврокомисар Мария Габриел. В съобщението се казва, че ще има над 28 милиарда евро, или двойно увеличение на бюджета в цифровата сфера до 2027 г.


Миналата седмица еврокомисията одобри фонд от 1.5 млрд. евро до 2020 г. за развитие на изкуствения интелект. В Китай подобни суми се инвестират на местно ниво - през 2016 г., преди доклада на Държавния съвет, правителството на град Тиендзин обяви 5-милиарден фонд за поддръжка на индустрията, и то преди централните власти в Пекин да са задали насоката.


"Много неща, свързани с изкуствения интелект, всъщност са се родили в Европа", обяснява Рияд Шелали. "Европа е много силна в създаването на знание, но много слаба в превръщането на знанието в продукт." За него програми като "Хоризонт 2020" за научни изследвания звучат много добре, но това не е достатъчно. "Европа не е обединена, всеки гледа от своето ъгълче, а (европейските институции) не настояват (за промяна). Може би преди 2-3 г. Франция започна своя стратегия, но тя е твърде малка страна. Трябва и европейско усилие с подобаващо финансиране. Ако това не се направи в близко бъдеще, Европа ще остане доста назад."


"Европа може да се състезава с Китай по два показателя за изкуствен интелект: хардуер и талант, но сериозно изостава от Китай в другите два показателя: данни и търговска екосистема", каза за "Дневник" Динг. Според него част от проблема е в липсата на рисков капитал, какъвто изобилства в Китай и САЩ, но и че Лондон, Берлин и Париж, изглежда, работят, за да засилят партньорствата между бизнеса и учените, а това е стъпка към промяна.


Спасението "Елис"


В потвърждение на думите на Шелали три седмици преди европейската финансова стратегия Франция обяви 1.5 млрд. евро собствени инвестиции. Кабинетът в Берлин също работи по собствена стратегия, за да избегне превръщането на Германия (по думите на канцлера Ангела Меркел) в "музей на техниката".


На този фон европейски учени съставиха отворено писмо за създаване на европейски институт за развойна дейност в изкуствения интелект, който да задържи талантливите кадри в Европа. Европейската лаборатория за обучение и интелигентни системи (ЕLLIS) трябва да има центрове в няколко страни и да дава работа на стотици компютърни инженери, математици и други експерти.



Документът, подписан от влиятелни учени от Великобритания, Германия, Франция, Холандия, Швейцария и Израел, изразява притеснение, че Европа изостава от САЩ и Китай, а кадрите ѝ напускат континента заради шестцифрени заплати зад океана.


Предлага се Германия и Франция да са в основата на ЕLLIS в началото, като целта е институтът да получава по 30 млн. годишно, за да може Европа да прави най-добрите изследвания. "Никоя европейска страна не може да се справи с предизвикателството, отправено от САЩ и Китай, признали стратегическото значение на сектора", казва за "Гардиън" Бернард Шьолкопф, директор на Института за интелигентни системи "Макс Планк" в Тюбинген. Според него Европа може да има "собствен ъгъл" в изкуствения интелект, но не може да си позволи да се задоволи с разработване на етични стандарти и отговори на решения, докато важните открития се правят другаде.


Докато национални и други институции на Стария континент търсят отговорите, изкуственият интелект може да се окаже първата технологична област, в която Китай успешно се превръща в създател на стандарти. Възможността Пекин да спре да догонва, а само да задава ритъма, не е изключена и то във време, в което изкуственият интелект ще промени индустрията, каквато обществата на запад я познаваха досега.

Ключови думи към статията:

Коментари (93)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 730 Неутрално

    За ужас на САЩ и британците ...........това изумително развитие става в комунистическа страна. Тук идеята не е да се влезе в ТЪП 200 годишен спор " ингилизите или руснаците". Отговорът е трети ..КИТАЙЦИТЕ , КОРЕЙЦИТЕ , ЯПОНЦИТЕ, а до 10- 15 години, и виетнамците .., която се грижиха за бездомните кучета и котки по България. Европа е по гъвкава , по диалогична ...........много по солидарна ( с повече социализъм и равенство) . Тоест Европа ще приеме и нови световни лидери ....., те са по деликатни , по смирени ..

  2. 2 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1396 Неутрално

    Европа да започне да прави китайски ментета на това и това ще изравни резултата.

  3. 3 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3777 Неутрално

    Стратегията на Европа трябва да е на единен икономически и научен съюз със САЩ. Големите европейски фирми са в САЩ и финансират научни изследвания, производства, маркетинг и сервизи. Въпросът е в далеч по-интегриран подход, иначе по-слабите в Европа ще паднат жертва на китайската експанзия. А като босове китайците никак не са деликатни...

  4. 4 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3212 Неутрално

    Не можели САЩ да спрат Китай, защото някой като публикува нещо ново и то е достъпно за всички, демек, в САЩ ще създават новостите и ще ги публикуват, а Китай веднага ще ги лапва. И така Китай щял да стане водещ в света. Водещият в света не ли този, който създава новостиште и ги публикува за пръв път?
    Статията сякаш е платена от Китай, но и да не е платена глобалистите така или иначе работят в полза на Китай и се радват на китайските успехи. Досега което наблюдаваме е, че китай прогресира в тази област единствено като закупува западни високо технологични фирми. Тръмп вече ги отряза и до края на годината вероятно ще запуши всички дупки през които изтичат технологии към Китай. Ще ги удари и във финансите с разни протекционистични мерки и нетарифни бариери.
    Да се радваш на Китай, че щял да стане първа световна сила, ти си за психодиспансера. Имате ли идея милиард и двеста-триста милиона китайци как ще впрегнат света да работи за тях? Ще се молим да ни владеят от Златната орда на Чингиз хан.

  5. 5 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3212 Неутрално

    За онези, които се радват на китайските успехи. Китайците са бивши комунисти, но те не са интернационалисти сато Съветския съюз. Китайците са върли националисти и расисти. А бройката и пренаселеността им е толкова голяма, че ако Китай стане световна доминантна сила, той ще изпрати колония китайци във всяка една страна в света, по една Златна орда във всяка страна и ще държи в подчинение всяка една страна. Местните ще работят, китайците ще управляват и ще държат в ръцете си най-важните сектори. Вижте за модел Африка! китайски колонии, които въртят търговията и производствата, а местните африканци вършат черната работа в мините и фабриките.

  6. 6 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1989 Неутрално

    Кога ще стигнем китайците? Когат' президентският им бодигард стане президент...

  7. 7 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 1940 Весело

    Не трябва бе - толкоз инженери и физици внесе Европа от Близкия изток и Африка под Сахара, едни китайци ли ще я плашат?

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  8. 8 Профил на hhhuuunnnn
    hhhuuunnnn
    Рейтинг: 1332 Неутрално

    модерно е да се говори колко преувеличени били постиженията днес на изкуствения интелект, но всъщност е точно обратното - масово хората нямат представа какви възможности днек, а не утре или след време, има ИИ - в тубата има клипче на една южноафриканка, работеща в Щатите за това, как ИИ слуша разговор на общи теми на студенти в аудитория и дава абсолютно точно предвиждане какви ще са резултатите на изпитите на същите студенти след година. и да - китайците в някои области са дори пред Гугъл и другите гиганти разработващи способностите на ИИ

    нищо не прилича повече на Работническо Дело от Дневник
  9. 9 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 981 Неутрално

    Не от изкуствения а от естествения трябва да се страхуваме !!!!

  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  11. 11 Профил на danvan
    danvan
    Рейтинг: 1304 Весело

    До коментар [#1] от "dejmos":

    Китай е толкова далече от комунизъм, колкото поста ти от здравия разум :)

    Ние сме малък, но изключително прост народ. Sapienti Sat
  12. 12 Профил на ProTMG
    ProTMG
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Меркел : ".... за да избегне превръщането на Германия в музей на техниката".
    ===========
    Доста добре казано.
    Изкуствения интелект за кратък срок може да заличи вековно технологично предимство в дадена област, считана за "запазена марка" на дадена общност.
    За Германия например, загуба на лидерство в автомобилостроенето ще я превърне в "Полша".

  13. 13 Профил на Ronald Reagan
    Ronald Reagan
    Рейтинг: 800 Неутрално

    Добре е да държим сметка за това какво става в Китай, но да си гледаме нашата Европа. Червенушковците няма какво да се радват толкова на китайския просперитет, той няма да ги огрее. Нашият път е в по-тясно сътрудничество в ЕС в сектора и стратегическо партньорство със американците.

    agent
  14. 14 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10842 Неутрално

    В Китай има налични три условия за бързо развитие:
    - най-много хора и оттам данни
    - дългосрочна политика за насилствен трансфер на know-how от САЩ и Европа
    - централизирано авторитарно рестриктивно управление
    Дали ще бъде успешно? Без обвързване с международните усилия и отваряне - едва ли.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  15. 15 Профил на ProTMG
    ProTMG
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Трансфера на знания и технологии не може да бъде спрян.
    САЩ отново се успиват и живеят в самозаблуда за собствената си изключителност.
    Те не притежават априори нищо, което другите да не могат да имат. Силата им отслабва с с всяка изминала година.
    Нито имат природно даден интелект на нацията, нито образователната им система работи най-вярно.
    Досега успяваха да привличат чуждите "мозъци", но вече не става точно така.

  16. 16 Профил на Николай_1
    Николай_1
    Рейтинг: 771 Неутрално

    ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
    В резултат "Интел" и "Куалком" например, ангажирани в интензивна развойна дейност в Китай, извършват задължителния за този пазар обмен с местни партньори.
    '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
    Ето в това се крие " големия напредък " в областта на АI на Китай. Както и на непркъснатите кражби на западни техолигии....

  17. 17 Профил на ProTMG
    ProTMG
    Рейтинг: 233 Неутрално

    В крайна сметка всичко това казано няма да има никакъв смисъл, защото ИИ ще оформи единен глобален център,
    Няма да има ЕС, няма да има САЩ, Китай, нито Русия.
    Това е игра, в която "Тhe Winner takes it all." /победителят взема всичко/.
    Еднополюсен свят с пирамидална йерархична структура. Тоталитарен модел, сравнен с който комунизма изглежда като разпасана свободия.

  18. 18 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3672 Неутрално

    Ми що пък китайците да са по-лоши от янките? Някой знае ли китайците да са завладели чужда територия и да са изтрепали местните и бизоните? Ние тук единствено китайците чакаме. Щото никой друг не идва, чакат територията да се обезлюди. Само китайците могат да донесат стоки, пари, технологии и знания.

  19. 19 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3117 Неутрално

    Ако е като китайските коли и Европа реши да го ползва по някаква причина, тогава определено ДА. :)

  20. 20 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 3117 Неутрално

    Меркел : Изкуствения интелект за кратък срок може да заличи вековно технологично предимство в дадена област, считана за "запазена марка" на дадена общност. За Германия например, загуба на лидерство в автомобилостроенето ще я превърне в "Полша".
    —цитат от коментар 12 на рб.о1ген18


    Викаш с помощта на ИИ китайците ще почнат да правят по-здрави и по-хубави коли от германците, които издържат всички краш тестове и на всичкото отгоре са 3 пъти по-евтини. Ще стане, ама друг път. :)

  21. 21 Профил на ProTMG
    ProTMG
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#1] от "dejmos":Китай е толкова далече от комунизъм, колкото поста ти от здравия разум :)
    —цитат от коментар 11 на danvan


    Напротив.
    Китай върви твърдо към тоталитаризъм. И не само той. Западния свят също, но с по-друга стъпка.
    В Китай държавно-политическото устройство вече взе този курс.
    Първите стъпки в социалната сфера с въвеждането на "социалния кредит" - точкова система за оценка "лоялността" на индивида, обработена от ИИ ясно очертават основата на "цифровата диктатура". .
    Всяка стъпка, която извършваш се записва, обработва и анализира от И-интелекта /Системата/.
    Лоялен си - получаваш права за достъп на определени нива.
    Не успееш ли да се справиш - слизаш надолу или оставаш на място.
    Не се придържаш към правилата - системата те отхвърля.

  22. 22 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3991 Неутрално

    секи 4ти км

    Пари, пари, пари...
    Естественият е даденост.
    Ще стане ли безплатен и ИИ?

    От проектите не става ясно какво целят/цена.
    За 5 лева, примерно - това.
    За 10... толкова.
    За 20...

    Освен това, нямат "спирачки".
    Кой самоуважаващ се диктатор би допуснал да бъде засенчен от ИИ??

  23. 23 Профил на Dima Gromov
    Dima Gromov
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#5] от "gozambo":

    дай ми ти такива комунисти във България,да изхранваме света и да сме с двуцифрен растеж на година.Или о не ти си доволен от заплата си и се заклел в партията майка,работеща за европейския облик на родината?Когато произведеш една лед лампа или един чип за компютър,тогава критикувай поднебесната империя,или ти пречат че се бият срещу ойгурите и фундаменталния ислям ли?

  24. 24 Профил на Darcas
    Darcas
    Рейтинг: 1178 Неутрално

    Скоро ще имаме цифрови диктатури, управлявани от ИИ.

    Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинаж
  25. 25 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 3089 Неутрално

    До коментар [#1] от "dejmos":

    Вервай ми, ктиайските "лидери" ще ти се ще да не си ги виждал. Няма такива боклуци като китайските милионери. Биха продавали за органи деца от друга раса без никакви угризения.

  26. 26 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 3089 Неутрално

    До коментар [#23] от "Dima Gromov":

    Просто за протокола, в България се произвеждат ЛЕД лампи :)

  27. 27 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2053 Неутрално

    Цифрите са впечатляващи, но не знам как е за вас, на мен текста силно ми напомня времето, когато всичко се развиваше планово и в случая ККП е всела решение, курса е ясен и се планират съответни разходи.
    Остава простата работа:), плановете да се осъществят.
    В самия материал се казва, че в момента те са на 50% от САЩ - е какво, в САЩ компаниите и учените ще полегнат, та след 15 години Китай да ги изпревари - не ми се вярва.
    Друг е въпроса и е наистина важен за ЕС, където засега най-много пари се хвърлят в селското стопанство, но и вмного други доста измислени сфери - все ми се струва, че ако част от субсидиите отидат за развитие на тази област и се прави тясна кооперация с най-естествения съюзник САЩ, нещата ще си дойдат на място.

  28. 28 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4316 Неутрално

    Ми що пък китайците да са по-лоши от янките? Някой знае ли китайците да са завладели чужда територия и да са изтрепали местните и бизоните? Ние тук единствено китайците чакаме. Щото никой друг не идва, чакат територията да се обезлюди. Само китайците могат да донесат стоки, пари, технологии и знания.
    —цитат от коментар 18 на Judjuk


    Тоя пък!
    Само територии са му в главата!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  29. 29 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4316 Любопитно

    Тези бягали по-бързо, онези ги гонели, трети вече били нам къде си...
    А ние къде сме?
    Ние българите?
    Нали ужким сме били много добри програмисти и специалисти......

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  30. 30 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2474 Весело

    До коментар [#2] от "442":

    Какви ментета бре! Всички оригинални стоки вече са китайски с изключение на бърбъна, дънките и царевицата с ГМО. Те са си амеркански.

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  31. 31 Профил на tribiri
    tribiri
    Рейтинг: 2474 Весело

    До коментар [#5] от "gozambo":

    Да не бъркате Китай с ЮК, Испания, Франция и САЩ?!

    Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  32. 32 Профил на ProTMG
    ProTMG
    Рейтинг: 233 Неутрално

    е какво, в САЩ компаниите и учените ще полегнат, та след 15 години Китай да ги изпревари - не ми се вярва.
    —цитат от коментар 27 на tsvetko_51


    Че кой, преди 15 години вярваше, че Китай ще застигне и изпревари останалите в толкова много области?
    Спомням си, как се подигравахме на китайците на пазара в Илиенци.
    Мислехме, че цял живот ще продават китайски кецове и джапанки.
    Ако някой ми беше казал, че половината техника у дома ми след 15 години ще е произведена в "чайна", щях да го мисля за неадекватен.

  33. 33 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4524 Любопитно

    "Трябва ли Европа да се страхува от изкуствения интелект на Китай?"

    Разбира се, че ЕС НЕ трябва да се страхува от Китай в това отношение, но нашите политици, които управляват ЕС, ЕК и ЕП трябва да направят нещо друго, а именно да увеличат европейските инвестиции за развитие на технологиите (R&D), точно това прави Китай от години и по този показател, те вече са на второ място след САЩ! Трябва ЕС да заеме водещо място в този сектор, и вече се върви в тази посока, защото в следващият бюджет на ЕС се планира точно тези инвестиции да се увеличат. Повече подробности около (R&D) в Китай:

    China is the second-largest spender on research and development (R&D) after the US, accounting for 21% of the world’s total of nearly $2 trillion in 2015.

    China’s spending on R&D grew by an average of 18% per year between 2010 and 2015 – more than four times faster than US spending.

    And, although the US still spends more on R&D, China’s rapid growth means it is likely to take the lead within the next five to 10 years.

    https://www.weforum.org/agenda/2018/02/these-charts-show-how-china-is-becoming-an-innovation-superpower/

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  34. 34 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4316 Неутрално

    Че кой, преди 15 години вярваше, че Китай ще застигне и изпревари останалите в толкова много области?
    —цитат от коментар 32 на рб.о1ген18


    Знаеш ли от колко време се говори, че Китай щял да завладее света?

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  35. 35 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4524 Любопитно

    " И както учени от "Гугъл" преподават почасово в Станфорд, така и Китай се опитва да ангажира таланта си от бизнеса в академичните среди." Част от новия модел, който променя и образованието, беше и наскоро появилият се първи учебник по изкуствен интелект за гимназисти."

    Ето още нещо, което европейците можем и трябва да вземем като модел от САЩ.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  36. 36 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4316 Неутрално

    Разбира се, че ЕС НЕ трябва да се страхува от Китай в това отношение, но нашите политици, които управляват ЕС, ЕК и ЕП трябва да направят нещо друго, а именно да увеличат европейските инвестиции за развитие на технологиите (R&D)
    —цитат от коментар 33 на Иво


    Това и правят.
    Виж най-новия бюджет на ЕС.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  37. 38
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото е на чужд език

  38. 39 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 3089 Неутрално

    Много е лесно да се каже - давайте да инвестираме в R&D, нови технологии и ала-бала.

    И същевременно в Европа има маса примери за похарчени пари за иновации без смислен резултат - например чутовния проект Galileo, който 30 години след като американците подкараха GPS, в Европа все още не може да проработи.

    Въобще аз съм краен песимист, че Брюкселските зелки, от които зависи технологичния напредък, могат да разпределят тези средства така, че да има видим резултат.

    Виж ако държавата/ЕС почне по-малко да пречи, може и да има по-голям ефект.

  39. 40 Профил на elevation04
    elevation04
    Рейтинг: 627 Весело

    Колкото един мъж го страх от вибраторите, толкова и един разумен човек трябва да го страх от изкуствен интелект....:-)

  40. 41 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4524 Любопитно

    "На този фон европейски учени съставиха отворено писмо за създаване на европейски институт за развойна дейност в изкуствения интелект, който да задържи талантливите кадри в Европа. Европейската лаборатория за обучение и интелигентни системи (ЕLLIS) трябва да има центрове в няколко страни и да дава работа на стотици компютърни инженери, математици и други експерти."

    От ЕК да не губят време, а да дадат финансиране за този институт.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  41. 42 Профил на Николай_1
    Николай_1
    Рейтинг: 771 Неутрално
  42. 43 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4524 Любопитно

    До коментар [#3] от "daskal1":

    По скоро ЕС трябва да върви по свой път в тази сфера. Да бъде един от центровете в този сектор (между които Китай, САЩ, Южна Корея и Япония), а не придатък към САЩ.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  43. 44 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4524 Любопитно

    До коментар [#4] от "gozambo":

    Замбич, новостите (разбирай научни статии) се публикуват навсякъде по света. Даже, като количество Китай водят вече в това отношение. Наука и технологии се правят навсякъде е не само в твоята нова родина САЩ, кога ще го разбереш това най-накрая!?

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  44. 45
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото е на чужд език

  45. 46 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4524 Любопитно

    До коментар [#36] от "Храбър":

    Да, точно така, това и аз споменах в коментара ми. :-)

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  46. 47 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 1286 Неутрално

    "задължителния за този пазар обмен с местни партньори... Тръмп обмисля да забрани този обмен..."

    Г-н Петров, докато сте правил изследването сте изпуснал новините. Само преди 2 седмици Дневник писа, че Китай отменя задължителното партньорство в автоиндустрията, а тя е едно от приложенията на изкуствения интелект. Статията не беше много точна - всъщност Китай отмени ограничението от 50% дял за чуждите компании, но е вярно че обяви отпадане на мярката през 2022 (докато Тръмп още мисли дали да я забрани).
    https://www.dnevnik.bg/skorost/avtomobilna_industriia/2018/04/18/3165116_kitai_slaga_krai_na_zaduljitelnoto_partnyorstvo_s/

  47. 48 Профил на Pow
    Pow
    Рейтинг: 709 Неутрално

    Не, трябва да се страхува от естествения интелект и дисциплина на Китай.

    Give a man a mask and he’ll tell you the truth
  48. 49 Профил на skitnikapozemqta
    skitnikapozemqta
    Рейтинг: 402 Неутрално

    с мащаба си стават на практика Саудитска Арабия по отношение на дейта

    Тролът не винаги спори със себе си, но когато го прави то е през няколко различни акаунта.
  49. 50 Профил на dr.web
    dr.web
    Рейтинг: 528 Неутрално

    Това е като онзи виц, в който попитали радио Ереван какво ще стане ако всички китайци, вземат че пръднат едновременно - кой може да знае "верният отговор", че даже и "да отговори правилно" - сигурно нещо като "глобален ураганен вятър" ще се появи, казва ли ти някой. Какво е "поуката" от този "виц" - ако иска някоя електронна (или традиционна) медия да пише по-безопасно, да не задава (съчитява, измисля и т.н.) глупави (или фалшиви) въпроси, като например какво ще бъде утрешното време на Луната и т.н. - Европа си много други и много по-актулни проблеми за решаване, в сравнение с този ... какъв беше, ... а да ... за изкуствения интелект в Китай.

  50. 51 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 2553 Неутрално

    До коментар [#39] от "niakoi_si":

    Да, лесно е да се каже и е съвсем правилно. В България трябва да се инвестира в иновации. Задължително, приоритетно.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  51. 52 Профил на PETZL
    PETZL
    Рейтинг: 835 Весело

    Защо не закупят процесори Байкал?Да откраднат някоя технология.

    99,9% от всички хора, умрели от рак, приживе са яли краставици.
  52. 53 Профил на Рим
    Рим
    Рейтинг: 1990 Неутрално

    "Трябва ли Европа да се страхува от изкуствения интелект на Китай..."

    Едва ли. Там където естественият интелект липсва, не може да има изкуствен. Роботи, да. Интелект - не.

    ДЕМОКРАТИ ЗА СИЛНА БЪЛГАРИЯ
  53. 54 Профил на Симо
    Симо
    Рейтинг: 1212 Неутрално

    Където държавата почне да налива пари - много бързо се появяват хора, които да си усвояват. Ама дали ще има резултат - не е ясно.

    http://www.youtube.com/watch?v=QuBy3BzCXwg
  54. 55 Профил на Saint of Me
    Saint of Me
    Рейтинг: 2264 Весело

    До коментар [#51] от "Darth Plagueis":

    "В България трябва да се инвестира в иновации"

    Тия комсомолски лозУнги са много забавни.

    Иновациите ВИНАГИ са рискови. Я сложи твои мангизи или си дай пет години поне от живота да преследваш неква неясна нишка да те видя къв иноватор си. Също така неуспехът е винаги грозен (поне в очите на кибиците) и слабохарактерните не могат да го понесат.

    Та не става с комсомолски ентусиазъм. Има един сравнително малък процент хаховци дето сме склонни на авантюри и някои даже успяват. На тоя етап е достатъчно просто да не се пречи.

    Това което би било екстра отгоре в ЕС (съответно в България) е борса на акции като в Щатите където да се върти огромен капитал част от който отива за финансиране на високорискови начинания но не с декрет което е изначално сбъркан модел а насочван от частния инвеститорски интерес.

    Но и това не става с декрет а бавно. Някои неща просто изискват време

    Use your Illusion
  55. 56 Профил на Цайко
    Цайко
    Рейтинг: 1324 Неутрално

    Страхуване си трябва. Преди сигурно така са страхували Европа и САЩ с Япония, по-късно - с Корея. Сега явно е ред на Китай.

  56. 57 Профил на www
    www
    Рейтинг: 255 Неутрално

    Китай използва изкуственият интелект главно за контрол на населението. Те никога няма да станат водещи в иновациите колкото и пари да влагат в наука защото ефективността им е по-ниска и от тази в Европа. Тоталитарната страна никога не може да бъде водеща, примерите са много. Китай обаче е опасен заради икономическата експанзия. Китайците са агресивни расисти с мания за величие и без никакъв морал и етика. Това не са комунисти, за тях идеологията е само идеологическа дъвка иначе са нещо като развит феодализъм, като партийците са нещо като аристокрация. Опасни са защото криейки се зад лицемерната си идеология, и използвайки западни технологии и свободен пазар, се опитват вече да се налагат по света. А те няма какво да дадат, евтините дрънкулки и битова електроника съпроводени с икономическо заробване и ограбване!

  57. 58 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 730 Неутрално

    До коментар [#11] от "danvan":

    Нали затова иска да попия ""ум и здрав разум" от такива УМНИ ХОРА. Та какво има в Китай , след като няма Комунизъм ?? Може и да се върнем лентата и философски , а какво признаваш за КОМУНИЗЪМ ?

  58. 59 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 730 Неутрално

    До коментар [#11] от "danvan":

    Кажи защо "пазарната страна САЩ",забранява вноса на китайски смартфони :)
    Е, няма да може .., защото следващите китайски смартфони ще са очила. В която можеш да виждаш неща във 3Д , като позволяват смесването на истинската и виртуалната реалност. Дребен бонус са неща ,които ще дават информация и здравна картина на тялото към лекар или към теб самият в достъпна форма. Оффф........тъпичко ми се вижда да си говоря с Джихадисти . В Китай богатите хора се наричат "предприемчиви". няма да говоря за данъците които плащат .тя нямат право да създава "затворени комплекси", да се разделят жилищно /урбанистично от другите китайци . Не ми се говори за ограниченията към "банкерите", като някой могат да бъдат разстрелвани ., ако сгафят

  59. 60 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4524 Гневно

    До коментар [#57] от "www":

    Това са АБСОЛЮТНИ синофобски глупости, лъжи и стереотипи! Почти нищо от вашият нелеп коментар НЕ е вярно!

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  60. 61 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4524 Весело

    До коментар [#53] от "Rim":

    Хахаха... доста смешна заблуда от ваша страна. И доста расистка също, само дето за ваше съжаление няма нищо общо с действителността. ;-)

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  61. 62 Профил на netolerast
    netolerast
    Рейтинг: 288 Неутрално

    Нямат спирка китайците. С икономиката идват и технологиите. Това е положението.

  62. 63 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4524 Любопитно

    До коментар [#62] от "netolerast":

    Не е само с икономиката, технологиите и успеха (развитието на една държава) идват първо с много работа от страна на населението, с доброто образование (инвестиции в този сектор), от там и вече идва и развитието на икономиката, технологиите и иновациите. Точно по този път извървяха първо Япония, след това Сингапур и Южна Корея, точно по този път сега върви и Китай, а след китайците и страни като Виетнам, Индонезия, Малайзия и т.н.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  63. 64 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9050 Неутрално

    Вместо да се страхуват, да работят и да създават.

  64. 65 Профил на мАГариан
    мАГариан
    Рейтинг: 428 Неутрално

    Аз съм спокоен за тази сфера на национално и дори на европейско ниво - ние си имаме наднационалното явление Стоян Марков! Той ще има грижата!

  65. 66 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1517 Неутрално

    Трябва. Хич не хранете илюзии. Китайците здраво са настъпили педала на газта и използват и най-малката възможност да научат (или да краднат, кое както дойде) технологии. Няма да се откажат за нищо на света.

    Къде с позволени, къде с непозволени средства, са се запътили към челните позиции в икономиката и технологиите. Свиквайте.

  66. 67 Профил на krassik
    krassik
    Рейтинг: 344 Неутрално

    До коментар [#3] от "daskal1":Късно е сийке за Америка - тя отдавна не принадлежи на себе си. отделни хъбове са изключително напред но и тях кой ги притежава? Американското образование върви бавно но систематично надолу в глобалната скала. Тръмпчо е еманация на Американската деградация. Манифестация на упадъка.

  67. 68 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 757 Неутрално

    Критерий за това кой е водачът и кой му върви по стъпките е да погледнеш кой е създал доктрините, на които се основава обществото. Ако обществото единствено прилага, ако ще и приложенията им да са се разраснали до степен на ракови метастази, доктрини, които не то е създало, такова общество винаги ще е робско общество, което историята винаги ще постави във втората класа на влаковата си композиция.

    Не е нужно даже да тръгваме от западната доктрина комунизъм, преминала в западната доктрина фашизъм на днешната корпоративна държава Китай. Достатъчно е да отворим учебник по коя да е природна наука, изучаван от китайската младеж, за да установим, че всички идеи там са западни. Да не говорим за който и да вземем страничен продукт, какъвто е и т.нар. изкуствен интелект, каквото и да означава това.

    Излез тук до нас по обяд и виж щъкащите напред-назад студенти от Нюйоркския университет. Повечето са млади, вече много възпитани китайци. Имало и филиал на същия университет и в Шанхай. За пари, всичко е за пари, за да си напълнят университета с платежоспособни купувачи. Няма значение от къде идват парите. Китайците или кой да е друг, дават парите, за да черпят от извора и да прилагат. Изворът е западен. Отвори им учебниците и виж. Работилницата, която господарите са си отворили някъде далеч, за да не й чуват звъна на наковалните, пушекът от фабриките да не им замърсява деня и писачите на кодове и те да си знаят мястото някъде в далечна Индия и Китай, трябва добре да се ръководят от добре индоктринирани в западни ценности и сръчност отговорници.

    Който търси упование в Китай или Индия е все едно в роба, и интелектуалния, и оня запретнал ръкава на синята риза, да му е надеждата. От такова упование съдбата ти не може да бъде друга освен също робска. Тъй че, отговорът на въпроса в заглавието на статията е отрицателен. Не, даже и вече да е заприличал на Франкенщайн, Западът (Европа) не трябва да се страхува от роба, защото винаги може да изтегли щепсела от контакта. Разбира се, робът се е научил на експанзия от господаря, но и това бързо може да се пресече, каквито и предатели да са го допуснали да се шири с нескопосните си грейтуол-ове там, където не му е мястото.

  68. 69 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3777 Неутрално

    До коментар [#67] от "krassik":

    Права сте, че Америка не принадлежи на себе си, а на света като една от интелектуалните водещи сили. Истината е, че елита на американското висше образование со остава като изключително силен интелектуален заряд и огромна критична маса за научни изследвания и разработки, просто разликата между елитните и второ и трето-дивизионните вузове се увеличава, отразявайки практически огледално икономическата стратификация сред населението.
    Разумното, което елитните университети правят, е привличането на умните деца и инвестициите в тях, за разлика от много други които си играят на политическа коректност. Но, в "американсдката лудост има метод" - достъпът е с широко отворени врати като изход за социални напрежения.
    Няма да коментирам за тези в китайската система, просто времето не стига за по-комплексни реакции дори само за описание на проблемите в образователните им институции с които работя от доста години.
    Никой не отрича правото на други системи да избират и осъществяват приоритетни пробиви, стиига да могат.

  69. 70 Профил на Aletheya
    Aletheya
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Китай съставлява 2/3 от световното население с пълен монопол над производството в Света като има и фискален излишък , колкото е дългът на САЩ .


    В Китай патентно право не съществува ,а кражбата и индустриалният шпионаж не се броят дори за беля от Китайската Комунистическа Партия-ККП.Да сте чули за стачкуващи в китай или за протестиращи полицаи и избягали затворници.

    Не само Европа ,но Света трябва да се страхува от китайското милитаризирано AI , което за един месец може да 'почисти ' останалата една трета от Планетата за да си игради доразвит Китайски комунизъм Кол център .


  70. 71 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3689 Неутрално

    ...За Германия например, загуба на лидерство в автомобилостроенето ще я превърне в "Полша".
    —цитат от коментар 12 на рб.о1ген18

    Германия не е само автомобилостроене, но ние с индианците в последното НС за къде сме? За това не става дума в коментарите.

  71. 72 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3689 Неутрално

    [quote#71:"historama"][/quote]

    ще добавя и индианците, които бълват родните университети.

  72. 73 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2392 Неутрално

    До коментар [#1] от "dejmos":

    Чети внимателно.
    Нищо не постига Китай.
    И не е комунистическа, а диктаторска държава.

    И аз пък, то разлика няма. Просто допълни в поста си "диктаторска".

    Отделно, че всичко е фала-фандък. Празни напъни на нещастните китайци.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  73. 74 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2392 Весело

    До коментар [#70] от "Aletheya":

    Не че нещо, ама по земята щъкаме не три милиарда и нещо, а доста повече хора.
    Умножи по три някъде.


    И не, нищо не може да "разчисти" китаеца.
    Опити са правени. Нападна сесесерето и бяха унищожени, нападнаха Виетнам и пак бяха унищожени. От китаеца войник не става.
    Да, иначе. Крадат като диви, но така държава не се прави.
    Реално си говорим за 300 милиона. Толкова са китайците, които имат достъп до медицинска помощ.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  74. 75 Профил на mirohero
    mirohero
    Рейтинг: 958 Неутрално

    До коментар [#18] от "Judjuk":

    :) Китайците са етнос Хан, които традиционно са населявали крайбрежието на изток от китайската стена. Покрай "износът" на комунизъм, подобно на СССР, китайците са се поразраснали на юг, запад, и север. Нито Тибет, нито Вътрешна Монголия, нито на юг от Хайнан е било китайско, и досега има останали някакви етноси там, които китайците постепенно унищожават. Погромът над мюсюлманските племена в Бирма всъщност се движи от Китай, с будистки монаси и междувременно мигрират хан китайци през границата да се заселват и правят бизнес с партийна подкрепа. Да не навлизам в спор около Южно Китайско море, в което те прилапаха акватория на 1000 км от континента и буквално до брега пред Манила. Китайците са силно експанзивни и геноцидни - те няма да оставят нито един друг етнос жив, просто го правят не така бързо и очевидно като при война, но са ефективни и последователни. Аз познавам много китайци, даже и да ти се усмихват, уверявам те, че ти като не-китаец си на много по-ниско ниво от тяхното домашно куче :).

    А китайците /и американците/ първо прилагат ИИ в оръжия, затова е все по-назряващия конфликт в тази област. И междувпрочем не Тръмп, ами Конгреса с консорциоум от дванайсетина републиканци и демократи ще инициират прилагането на регламентация от времето на ранната Студена Война /CFIUS/ :
    https://uk.reuters.com/article/uk-usa-trade-china-regulations-exclusive/exclusive-u-s-considers-tightening-grip-on-china-ties-to-corporate-america-idUKKBN1HY0FC
    Има и други публикации и коментари по темата, информация от Пентагона и т.н. вйключително, че мирно споразумение със Северна Корея е стратегическа загуба за САЩ и т.н. Аз например не вярвам Китай да си промени курса на развитие към технологично надмощие, така че скоро ще се търсят "причини" за корекцията му - например ако пробват да приобщят Тайван, или гепят някой необитаем японски остров, или може би конфликт по границата с Индия или Пакистан :). По принцип мащабен военен конфликт по периферията на Китай, ще ги върне обратно в първи клас, особено ако решат и те да интервенират. Затова и Кимчето се уплаши, щот се усети че ще го ползват за изтривалка в една по-глобална игра.

  75. 76 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 757 Неутрално

    До коментар [#18] от "Judjuk"::) ... вйключително, че мирно споразумение със Северна Корея е стратегическа загуба за САЩ ...
    —цитат от коментар 75 на mirohero


    Такива небивалици се сипят от силно недолюбващи Тръмп центрове, за да омаловажат историческия пробив, който Тръмп направи по темата Северна Корея. В момента става нещо нечувано от почти 65 години, което е уникална заслуга на така изненадалия стрина днешен президент. Разбира се, трябва да видим по-нататък резултатите от започналия процес. Ако той доведе до обединение на Корея по китайски модел, т.е. комунистическа партия да е начело, а икономиката да е южнокорейска, то и това няма да е стратегическа загуба за САЩ, даже и да е за сметка на изтегляне на американските войски от Южна Корея, защото в крайна сметка пак ще е САЩ, който ще е наложил принципите си върху цяла Корея, както ги наложи върху Китай, Япония, а и върху останалите страни от далекоизточния колан.

  76. 77 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 757 Неутрално

    До коментар [#18] от "Judjuk":

    ``Някой знае ли китайците да са завладели чужда територия и да са изтрепали местните и бизоните?''

    Виж, прочети какво е написано в дописка #75.

  77. 78
    ****

    Коментарът беше изтрит по желание на неговия автор.

  78. 79 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3672 Неутрално

    "Ако той доведе до обединение на Корея по китайски модел, т.е. комунистическа партия да е начело, а икономиката да е южнокорейска, то и това няма да е стратегическа загуба за САЩ...."
    До коментар [#76] от "bryghtlyght":

    Ти сигурно си малък. Ако такъв вариант беше приемлив за САЩ, янките нямаше да се натискат в ЮК. Нещо повече - изобщо нямаше да влизат в Корея. СК за тях практически е без значение. ЮК и Япония им служат за да държат Китай изкъсо и да са близо в случай на нужда.

  79. 80 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 757 Неутрално

    "Ако той доведе до обединение на Корея по китайски модел, т.е. комунистическа партия да е начело, а икономиката да е южнокорейска, то и това няма да е стратегическа загуба за САЩ...."До коментар [#76] от "bryghtlyght":Ти сигурно си малък. Ако такъв вариант беше приемлив за САЩ, янките нямаше да се натискат в ЮК. Нещо повече - изобщо нямаше да влизат в Корея. СК за тях практически е без значение. ЮК и Япония им служат за да държат Китай изкъсо и да са близо в случай на нужда.
    —цитат от коментар 79 на Judjuk


    Не, не могат да държат Китай изкъсо в никакъв такъв твърд вариант. Китай е незаобиколим фактор в района и Тръмп тъкмо него използва за стратегията си. Спомни си как дебелото момченце бързо притичка с влакчето при чичо си в Пекин, привикан за инструкции, след като Тръмп подсказа на Ши Джинпин. Обединението неминуемо ще е по азиатски образец. Но, както казах, крайният стратегически победител ще е САЩ, защото корпоративната държава, чийто идеолог е Мусолини, получила най-широкото си приложение в историята, в Китай, напълно върши работа на САЩ. На САЩ не върши работа напрежение, създавано от някакво си агресивно недоразумение, нарекло се Северна Корея, та и пари трябва да пръска да поддържа армия на полуострова, за да го възпира. Китай, разбира се, също си прави някакви сметки без кръчмар, но тонът за песен дава САЩ, колкото и да се вземат за поднебесни китайците. Уникален покер разигра дотук Тръмп, който не бе по силите на колко, девет ли, десет ли, президента преди него. Невиждана история се разгръща пред очите ни.

  80. 81 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2392 Неутрално

    До коментар [#79] от "Judjuk":

    Донякъде съм съгласен с теб, но 30 000-на американска армия в Южна Корея не означава много.
    Още повече, че поне половината ще загинат в първите минути на нова война със Сев. Корея. Тоест, както ти си се изразил "в случай на нужда".

    Обединение на Южна Корея със севера под "мъдрото" ръководство на династията Ким също е абсурдно, да.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  81. 82 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 757 Неутрално

    До коментар [#79] от "Judjuk":Донякъде съм съгласен с теб, но 30 000-на американска армия в Южна Корея не означава много.Още повече, че поне половината ще загинат в първите минути на нова война със Сев. Корея. Тоест, както ти си се изразил "в случай на нужда".Обединение на Южна Корея със севера под "мъдрото" ръководство на династията Ким също е абсурдно, да.
    —цитат от коментар 81 на Росен (Путлер капут)


    Обединението пoд династията Ким е абсурд, да, но, виж Виетнам, Да виждаш обединение под символ като Хо Ши Мин? Някаква нова форма на обединение ще се измъдри, но е рано да гадаем, въпреки че в коридорите на ЦК на ККП вече са го решили. Ако и Чичо Сам не възрази, работата е опечена. Взимай торбата с пуканките, сядай на дивана и зяпай невиждан сеир (всъщност серирът вече е видян -- СССР, Китай, Виетнам ...; това ще е някакво season finale).

  82. 83 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2392 Неутрално

    До коментар [#82] от "bryghtlyght":

    Хм,
    добре ми го зачука с Виетнам. Верно, че почти това стана....Кимското става въпрос.
    Не познавам нито един кореец, но познавам виетнамци, знам истории от първа ръка.
    Други хора са, пък и комунистически Виетнам не беше като Сев. Корея, нито пък като сесеРосия.
    И не мисля, че ще е финален епизод...последен.

    Китайците.
    Китайците почват лека полека да вдигат цените на всичко, но се съмнявам, че с това ще избегнат боксуването на икономиката си.
    Притеснителното е, че редките метали нужни за И Интелект са точно там, на тяхна земя и могат да диктуват какво и колко да се произвежда. Техните глави няма да родят нищо свястно, но знае ли човек кого могат да купят.
    Притежават

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  83. 84 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 757 Неутрално

    До коментар [#83] от "Росен (Путлер капут)":

    Ако съдя по корейците тук в Ню Йорк, то това са много мили и сърдечни хора. Много приличат на нас, българите. Нямат нищо общо със злите китайци, които са направо напаст божия. Който не им е сърбал опарата, само той не знае.

  84. 85 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 757 Неутрално
  85. 86 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 2392 Неутрално

    До коментар [#84] от "bryghtlyght":

    Зли чак може би не, но неприятни да.

    Водих спор с един китаец от Алиекспрес. Ставаше въпрос за един акумулатор, за който той твърдеше, че е 8,6 ампера, а аз му доказах, че няма как да е толкова с тези размери и че съм се надявал да е поне 4 ампера, но и четири не се оказа. Не му го върнах, но видях що е то китайска подлост. В магазините им....усмихнати, но си личи. Усещат някакво превъзходство. Не спорят никога, но имат зли очички. Имал съм си работа с японци и те НЕ са такива, а знам какви са ги вършили през ВСВойна.

    От теб разбирам, че и корейците са добри хора.

    в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  86. 87 Профил на mirohero
    mirohero
    Рейтинг: 958 Неутрално

    До коментар [#76] от "bryghtlyght":

    САЩ не са наложили никакви принципи върху Китай, даже наопаки, китайците са далеч по-шовинистични днес, отколкото преди 15 години. Вземи прочети поне една от дузината статии по повод монтирането на ракети на рифовете Спратли и Росс вчера - Китай вече може да блокира цялата търговия с Азия, отрязва търговските морски пътища на Япония. И може да контролира военно Океания. Има и други статии от вчера за използване на военни лазери срещу американски самолети над Джибути - китайците си наравиха военна база там, след като купиха страната на практика, и така имат контрил върху Аденския залив, Близкия Изток и транспорта на петрол. Т.е. китайците правят на САЩ същото каквото НАТО направи на Русия с Украйна, само дето руснаците не бяха толкова тъпи да дадат Крим, и се нанесоха там първи.
    В момента Пентагона пресмята различни варианти за "омаломощаване" влиянието на Китай и не виждат успех с проксита, освен ако не е директен военен конфликт САЩ - Китай :). Предполагам преди това ще наложат ембарго на каквото ти хрумне китайска стока, за да ги скапят икономически, подобно на руснаците.
    А корейците и японците едно време са били и те много надъхани, преди да им влезнат американски войски на територията. Япония пък такъв бой е изяла, че е голям късмет, че въобще съществува като етнос. Можеха да говорят руски днес :). Тъй че, ще се усмихват, имат още спомени.

  87. 88 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 757 Неутрално

    До коментар [#87] от "mirohero":

    Не, не, за това изобщо не споря. Пробват се нещо там. Някои са се съсредоточили върху евреите като източник на злини, но явно не знаят какво е китайска подлост и вероломност, съчетани с некадърност и мързел и всичко това по много много. Единственият начин да бъдат обуздани беше цивилизацията да ги вкара в своята игра, игра, която започна от Флоренция, но получи истинският си разцвет в САЩ. Това имам пред вид под принципи. САЩ са тези, които я владеят днес в съвършенство въпросната игра и извиха ръцете на някакви пълни малоумници, следващи един лунатик, Мао, към такава промяна, която да ги превърне в свой индустриален придатък, където изсипаха мърдите си. Китай не можа да измисли абсолютно нищо свое, никаква своя идеология, която да противопостави на това извиване на ръце. Той беше принуден да се превъплъти в корпоративната държава на Мусолини в невиждан мащаб и с това да стане играчка в ръцете на цивилизования свят, откъдето му наложиха всичките си концепции за живот, наука, култура, технология и т.н., все неща напълно неприсъщи на заспалата хилядолетна империя. За да бъдем точни, Никсън беше физическият изпъпнител на решението да се приложи този драстичен преврат в Китай, колкото ив този контекст да се сепоменава Дън Сяо Пин. Дън Сяо Пин беше символ на очевидната безпомощност и неизбежно подчинение на загубилия битката. Както разбираш, аз разглеждам нещата в по-широк исторически и политически контекст. Детайлите могат да предизвикат скромен интерес, но по-добре е да се установи моторът, който предава момент на трансмисията. Китай без САЩ е загубен. Концептуално, Китай без САЩ не може да съществува.

  88. 89 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3672 Неутрално

    "Притеснителното е, че редките метали нужни за И Интелект са точно там, на тяхна земя и могат да диктуват какво и колко да се произвежда. Техните глави няма да родят нищо свястно, но знае ли човек кого могат да купят."
    До коментар [#83] от "Росен (Путлер капут)":
    Росене, моята баба Сребра е казала, че китайците ще владеят света. Казала го е преди 100 години. Днес се осъществява. Лошото е, че тя споменава и Голямата война, когато "червено конче в кръв ще плува". Добрата новина е, че е предвидила живот след войната. Затуй трябва да стоим далеч от агресори и най-вече натото. От китайците трябва да чакаме доброто, просто защото в момента няма откъде другаде да дойде.

  89. 90 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3672 Неутрално

    "Китай без САЩ е загубен. Концептуално, Китай без САЩ не може да съществува."
    До коментар [#88] от "bryghtlyght":

    Прекаляваш човече! Много си самонадеян. Не го приемай като неуважение на мнение, просто си далеч от истината и шеташ на приумици.

  90. 91 Профил на bryghtlyght
    bryghtlyght
    Рейтинг: 757 Неутрално

    "Китай без САЩ е загубен. Концептуално, Китай без САЩ не може да съществува."До коментар [#88] от "bryghtlyght":Прекаляваш човече! Много си самонадеян. Не го приемай като неуважение на мнение, просто си далеч от истината и шеташ на приумици.
    —цитат от коментар 90 на Judjuk


    Може би не се изразих добре. Феноменът Китай, който обсъждаме е невъзможен без САЩ. Иначе, без САЩ, Китай пак ще си е, както и Сомалия си е.

  91. 92 Профил на rdb41527334
    rdb41527334
    Рейтинг: 942 Неутрално

    До коментар [#1] от "dejmos":

    Аз не виждам нищо комунистическо в китай. Освен едно партийната диктатура. В китай разликата между бедни и богати е по-голяма от в САЩ. Това ли ти е разбирането за комунизъм ?

  92. 93 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 730 Неутрално

    До коментар [#92] от "rdb41527334":

    Не аз питам твоето разбиране ?:) "В китай разликата между бедни и богати е по-голяма от в САЩ". Това са общи приказки ......Тук въпроса е по .....така. Има ли това общество "енергия" да си поставя цели и да върви напред. Колкото за "управляващите":)) В България партиите са МАРТРИЦА, нито една няма мисъл да направи българина/българката малко по богат и имотен.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK