Полша проучва как да построи най-натовареното летище в Европа

Международното варшавско летище "Фридерик Шопен" ще бъде използвано още 10 години

© warsaw-airport.com

Международното варшавско летище "Фридерик Шопен" ще бъде използвано още 10 години



Президентът на Полша даде разпореждане да започне процес за строителство на ново летище в страната с амбиция то да стане едно от най-натоварените в Европа и света. Централният комуникационен аеропорт (CPK) трябва да обслужва до 45 милиона пътници на първата фаза, а в окончателния вариант броят им може да надхвърли 100 милиона души.


В момента само едно летище в света - "Хартсфийлд-Джаксън" в Атланта, САЩ - отчита поток от пътници над 100 милиона души. По официални данни лондонското "Хийтроу" (най-натовареното в Европа) отчита за миналата година 78 млн. пътници.


Все още не е определено точното място на СРК, но като най-вероятно се посочва пространство от около 3000 хектара в района на Стануславув между Варшава и Лодз. На това място летището ще се намира на не повече от два часа и половина път от всички големи полския градове без Шчечин, който е близо до границата с Германия.




Проектът има и сериозни противници, според които той е символ на грандоманските идеи на управляващите и ще е в ожесточена конкуренция с новото летище на Берлин едва на около 500 км на запад.


Реалното строителство би трябвало да започне в края на 2019 г. Преди това през 2018 г. трябва да се определи максималното покритие на инвестиционния район (в момента той е малко над 66 кв. км), да се проведат обществени обсъждания и да се публикува доклад за проекта. След това започва година и половина за преговори на инвеститорите с жителите на района и собствениците на терени.


За 2019 г. е планиран вторият етап - официално определяне на обхвата на бъдещото летище с два варианта за разположението му и приключване на преговорите с местното население. През 2020 г. окончателно трябва да се посочи къде ще е СРК и терените да станат собственост на държавата.


Летището, на което ще има и жп гара, трябва да заработи през 2027 г. и да започне изграждане на подвеждаща към него инфраструктура с капацитет да поема 100 милиона пътници годишно.


Международното летище "Фредерик Шопен" във Варшава ще бъде закрито. Властите смятат, че то е изживяло времето си, защото е открито през 1934 г., разрушено е по време на Втората световна война и е изцяло ремонтирано след това, но вече не отговаря на нуждите.

Ключови думи към статията:

Коментари (93)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Пълна глупост.
    Бъдещето е в малки компактни летища във всеки средно-голям град.
    1 голямо летище за между-континентални полети във Варшава е достатъчно.
    Варшава не е нито Лондон, нито Париж, нито Берлин, нито Мадрид.

  2. 2 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7269 Любопитно

    И защо Полша трябва да построи най-натовареното летище в Европа?

    karabastun1@abv.bg
  3. 3 Профил на skeptichen
    skeptichen
    Рейтинг: 470 Неутрално

    LOT ако нямат глобални амбиции, не знам коя голяма авиолиния ще иска да превърне това летище в хъб. И 2.5ч от който и да е град, не разбирам каква е идеята. Ще убият всички регионални летища из Полша.

    Изглежда е някакъв мегапроект за напомпване на самочувствие.

  4. 4 Профил на skeptichen
    skeptichen
    Рейтинг: 470 Неутрално

    LOT ако нямат глобални амбиции, не знам коя голяма авиолиния ще иска да превърне това летище в хъб. И 2.5ч от който и да е град, не разбирам каква е идеята. Ще убият всички регионални летища из Полша.

    Изглежда е някакъв мегапроект за напомпване на самочувствие.

  5. 5 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 2283 Неутрално

    1. Осигуряваме 100 000 кирки и лопати за украинските гастарбайтери.

  6. 6 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Без голяма авиокомпания която да ползва летището за ХЪБ няма смисъл от такова летище.
    Хитроу има БА
    Истанбул има Търкиш
    Дубай има Емирайтс
    Атланта има Делта
    Франкфурт им Луфтханза и т.н. и т.н.
    Варшава кво има? Колко голям е ЛОТ?
    Ще се ползва от РайанАир и ИзиДжет.

  7. 7 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2846 Неутрално



    Значи освен да кацат и излитат самолети, на едно голямо летище трябва да слизат и се качват пътници и товари, идващи и заминаващи до него по земя.

  8. 8 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 444 Любопитно

    "...На това място летището ще се намира на не повече от два часа и половина път от всички големи полския градове..."
    И какъв е смисъла от такова мега летище, от което няма да може да излезеш 1 час и после още 2 часа и половина ще има да се прехвърляш до Гданск, Краков или Вроцлав при положение, че можеш да летиш директно до всеки един от тези градове. Те в Китай, Индия и Япония дето имат мегаполиси с по 15-20 милиона население на 2000км2 си строят по 2-3 летища за да ги обслужват те поляците решили с едно голямо да задоволяват цялата си страна, при положение, че останалия им транспорт далеч не е цвете - влаковете им примерно са една идея по-добри от нашите като скорости и наситеност.

  9. 9 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2846 Неутрално

    До коментар [#6] от "eyd13372645":

    Освен голяма авиокомпания си трябва и трафик.
    Например от Франкфурт (Майн) за Женева има полети всеки час, ползвани предимно от костюмари, ходещи на бизнес срещи. Сутрин отиват в едната посока, а вечер се връщат.

  10. 10 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Другия проблем за Полша е че всеки средно голям град там вече си има модерно летище.
    Подобно на тези в България - Варна Бургас Пловдив ...
    Но проблема е че няма полети ...
    Има по 1 полет на EasyJet i RyanAir до Лондон и толкова.
    Летищата стоят празни и не се използват така че инфраструктура има пътници НЕТ.

  11. 11 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 760 Неутрално

    До коментар [#8] от "lustmord":

    "... влаковете им примерно са една идея по-добри от нашите като скорости и наситеност.
    —цитат от коментар 8 на lustmord


    Варшава - Гданск, около 350 км, с влак се вземат за 2 часа и половина
    София - Бургас, около 350 км, с влак се вземат за 7 часа

    Доста повече от една идея по-добри от нашите...


  12. 12 Профил на ourson
    ourson
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Туй тяхното Белене ще да е, от мен да го знаете :)

  13. 13 Профил на kmy56562160
    kmy56562160
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Полша е 21-та най-голяма икономика в света. При всички положения има пазар както за голям хъб, така и за регионални летища. Не им берете грижа на тях.

  14. 14 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Влаковете им са добри, магистралите задръстени от камиони (трябва да мислят за разширяване).
    Но последното нещо което им трябва е ново МЕГА летище.
    Просто няма достатъчно поляци да пътуват между-континентално.
    А полетите са главно на гастербайтери от Великобритания до по малките градове както и алкохолен туризъм в обратна посока.
    Дори Варна и Бургас са по натоверени и имат повече полети заради курортите по черно море.

  15. 15 Профил на абйб
    абйб
    Рейтинг: 233 Неутрално

    Явно не става въпрос толкова, за полско(пътуващи за Полша), а по- скоро за прекачващо летище. Да сменят самолетите, и компаниите, пътниците, пътуващи за различни дестинации.

    I really don't care. Do U?
  16. 16 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 444 Неутрално

    До коментар [#10] от "eyd13372645":

    Другия проблем за Полша е че всеки средно голям град там вече си има модерно летище.Подобно на тези в България - Варна Бургас Пловдив
    —цитат от коментар 10 на eyd13372645


    Какво подобно - самолетния транспорт в България е 90% концентриран в София, което е много лошо. Варна и Бургас се ползват само за докарване на туристи (главно руснаци) и извън сезона събират паяжини. Летище Пловдив има 1.5% от трафика на София - това е просто смехотворно. Катовице (300хил жители) обслужва близо двойно повече пътници годишно от София.

  17. 17 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4316 Неутрално

    И защо Полша трябва да построи най-натовареното летище в Европа?
    —цитат от коментар 2 на karabastun


    За да бие турците!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  18. 18 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1602 Неутрално

    Големите летища са изградени около големи центрове, които обслужват. И покрай местния поток поемат и транзитен.
    Това си е чиста грандомания.

    Дневник, разкарайте таз малоумна визия!
  19. 19 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7269 Любопитно

    До коментар [#7] от "Нинов":

    Във Варшава - миналата година не можах да вляза, трафикът около нея беше ужасно задръстен....

    karabastun1@abv.bg
  20. 20 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 760 Неутрално

    До коментар [#15] от "poy25561531":

    Точно, но то трябва да се чете.

    Идеята е това летище да замени двете във Вършава, което автоматично му дава около 20 милиона пътници на година. Като привлече и пътници до другите по-големи градове и като се вземе впредвид прогнозата пътникопотокът да нарасне, не е невъзможно да обслужва до 45 милиона пътници към 2030. Въпреки това, изглежда доста оптимистично.

    За 100те милиона обаче изглежда доста трудно. Истанбул може да си позволи голямо летище, защото те се позиционират за полети към близкия изток и азия с Туркиш. Трябва и ЛОТ да се разрасне до толкова, че да предлага полети до Азия, иначе ще е трудно да достигнат толкова много пътници. Освен ако някоя друга компания не го превърне в хъб...

  21. 21 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4316 Весело

    До коментар [#7] от "Нинов":Във Варшава - миналата година не можах да вляза, трафикът около нея беше ужасно задръстен....
    —цитат от коментар 19 на karabastun


    Ти пък къде си тръгнал по тези селски градове.
    Е ходи, Москва, Нижни Новгород, Магадан, Нови Уренгой, Норилск....
    Все големи световно известни направления!
    Там всичко е наредено като в аптека.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  22. 22 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#16] от "lustmord":

    "Катовице (300хил жители) обслужва близо двойно повече пътници годишно от София."

    Това не е вярно:

    Катовице - Number of passengers 3,892,941
    София - Passengers 6,490,096

  23. 23 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 760 Неутрално

    До коментар [#16] от "lustmord":

    Катовице не обслужва двойно повече пътници от София. Според Уикипедия за 2017, Катовице има 3 893 000 пътници, а София 6 490 096. Единственото летище в Полша с повече пътнци от това в София е летището във Варшава (15 752 000 за 2017)

  24. 24 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#16] от "lustmord":

    "Летище Пловдив има 1.5% от трафика на София - това е просто смехотворно."

    Пловдив страда от същия проблем който страдат и някой полски регионални летища.
    НЯМА ПЪТНИЦИ следователно няма авикомпании който да искат да летат до там.
    София е на 1:30 часа по магистралата 2те летища са прекалено близко, а в Пловдив няма толкова пътнико-поток че летището да е натоварено.

  25. 25 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 444 Неутрално

    До коментар [#11] от "ilinko":

    Варшава - Гданск, около 350 км, с влак се вземат за 2 часа и половина
    —цитат от коментар 11 на ilinko


    Преди 3 години пътувах с нощния от Гданск до Краков и беше към 12 часа и мотрисите бяха 25-30 годишни и места имаше дублирани и 1 час и 20 висяхме във Варшава по незнайни причини и други познати екстри - сега им погледнах разписанията - 5:30 - 6:10 часа казват - доста явно са дръпнали оттогава.

  26. 26 Профил на kmy56562160
    kmy56562160
    Рейтинг: 233 Неутрално

    До коментар [#23] от "ilinko":

    Т.е. Катовице има 50% от трафика на София при положение, че е 4 пъти по-малък като град. А ако броим агломерацията Краков-Катовице, която е малко по-голяма от София то цифрите стават несъизмерими. Двете летища, които са на 80 км едно от друго имат почти 10 милиона пътници. Въобще идеята да сравняваме България с Полша е доста несъстоятелна. Можем само да мечтаем за икономика като тяхната.

  27. 27 Профил на Адвокат на дявола
    Адвокат на дявола
    Рейтинг: 250 Неутрално

    До коментар [#20] от "ilinko":

    Добре това, обаче наскоро пробваха да бият рекорда за най-дълъг директен полет и второ авиоиндустрията задраво работи за самолети правещи по-дълги директни полети (по-ефективни двигатели, композитни материали с по-ниско тегло).

    Не Полша ами и почти цяла Европа е леко встрани от основните пътникопотоци.
    Графиката показва къде е основния трафик.

    The Tenth Man
  28. 28 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 444 Неутрално

    До коментар [#22] от "eyd13372645":
    До коментар [#23] от "ilinko":

    Катовице не обслужва двойно повече пътници от София.
    —цитат от коментар 23 на ilinko


    Да бе - заблудил съм се от една графика за 2016 дето била само за пристигнали в София спрямо всичките за Катовице, но дори и така да е - 300хил град - с близо 4млн пътници/г спрямо реално единствената аероврата към света на цялата ни държава с 6.5 млн/г - изоставането ни е огромно.

  29. 29 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4316 Неутрално

    До коментар [#11] от "ilinko":
    —цитат от коментар 25 на lustmord


    Пак казвам.
    Ходете в Русия.
    Е Омск, Уренгой, Караганда....и др. подобни.
    Там всичко е уредено!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  30. 30 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1512 Любопитно

    Заради едното удобство продължаваме да си ос''раме планетата.
    Европа е в по-голямата си част в един климатичен пояс и е крайно време да се инвестира във високоскоростни ж п трасета и хиперлупове, вместо да замърсяваме като луди, за да си пренесем телесата от една точка до друга.
    В Европа трябва да останат няколко летища да поемат междуконтиненталния трафик, всичко останало на трена.

  31. 31 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 444 Любопитно

    До коментар [#30] от "rainbou1":

    Той влака със слънчеви панели ли мислиш се задвижва?

  32. 32 Профил на errata
    errata
    Рейтинг: 1090 Неутрално

    До коментар [#11] от "ilinko":
    —цитат от коментар 25 на lustmord


    Наистина - проверих в гуглето и са на всеки час и пътят е около 2 часа и 40 минути. Това лято мислим да отидем до Гданск и Балтийско море (казват, че е чисто,красиво и все още не е пренаселено).
    Няма да е зле и ако в България влаковете от София до Бургас/Варна са по 2,5 часа (но това естествено са само мечти).

    "Да, България"
  33. 33 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Заради едното удобство продължаваме да си ос''раме планетата.Европа е в по-голямата си част в един климатичен пояс и е крайно време да се инвестира във високоскоростни ж п трасета и хиперлупове, вместо да замърсяваме като луди, за да си пренесем телесата от една точка до друга.В Европа трябва да останат няколко летища да поемат междуконтиненталния трафик, всичко останало на трена.
    —цитат от коментар 30 на rainbou1


    Много ми се вози на ХиперЛуп къде мога да се повозя?
    Отделно ЖП транспорта е в пъти по скъп от самолетния (въпреки че е субсидиран).
    По бавен е и строежа на инфраструктурата отнема много повече време и средства.
    За да е рентабилен трябва да има много много пътници постоянно.
    На растояние до 500 км е сравнително ефективен след това къде е Киро на Кирия самолета го бие по всички параграфи.

  34. 34 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2011 Неутрално

    А ние избираме концесионер за летище София между Турция и Русия-национална сигурност и чудо...

  35. 35 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2846 Неутрално

    До коментар [#19] от "karabastun":

    Този трафик, създал задръстване около Варшава, едва ли ще даде достатъчно костюмари, които да напълнят полетите до Женева, Цюрих, Лондон, Париж и Брюксел.

  36. 36 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#19] от "karabastun":Този трафик, създал задръстване около Варшава, едва ли ще даде достатъчно костюмари, които да напълнят полетите до Женева, Цюрих, Лондон, Париж и Брюксел.
    —цитат от коментар 35 на Нинов


    Трафик има ... но не са костюмари а Полски гастербайтери.

  37. 37 Профил на balkantourist
    balkantourist
    Рейтинг: 984 Неутрално

    Поляците страдат от гигантомания!

  38. 38 Профил на gedk
    gedk
    Рейтинг: 519 Неутрално

    Май Качински иска нещо да остави. И понеже е параноик и грандоман си измисли тая глупост. Ма има голям шанс да се гътне преди първата копка и проблрмът ще се саморазреши. А инак не се и съмннявам че ще искат разните дуполизци да го кръстят на братчето му. Най-забавното е че искат да го правят тоя уникум в община Baranów(баран=коч), та народа се бъзика че ще го ползват само овце туй летище. А старото летище във Варщава щяло да е само военно. Демек политиците да не се разкарват на майна си като овцете...

  39. 39 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2658 Неутрално

    До коментар [#32] от "errata":

    А казах ли ви че е студено и ужасно, ужасно ветровито. А водата е ледена, не става за влизане. Северно море не е Море в смисъла на място за почивка. То и затова няма курорти, нищо няма. Едни безкрайни дюни и проскубани треволяци. Отделно има огромен прилия, нивото се вдига над 5 метра т.е трябва да застанете на поне 500м навътре за да не ви залее по някое време. То затова немците идват при нас, в Гърция, Египет и Тунис.

  40. 40 Профил на Адвокат на дявола
    Адвокат на дявола
    Рейтинг: 250 Любопитно

    До коментар [#31] от "lustmord":

    Знаете ли че е възможно огроман част на енергията за европа да е от вятър/слънце,
    съответно север/юг.

    The Tenth Man
  41. 41 Профил на primerno
    primerno
    Рейтинг: 435 Неутрално

    До коментар [#24] от "eyd13372645":

    Летище Пловдив просто се управлява некадърно. Пловдивското летище е по-удобно за хората от множество области: Пловдив, Смолян, Кърджали, Стара Загора, Ямбол и т.н. Поне по основните дестинации може да има полети и от Пловдив и да си обслужва поне 500-хиляди на година.

  42. 42 Профил на Адвокат на дявола
    Адвокат на дявола
    Рейтинг: 250 Любопитно

    До коментар [#33] от "eyd13372645":

    "По бавен е"
    Да ви кажа ако сметнете цялото пътуване, а не само гара-гара , летище -летище, времето с влак не е по-дълго, а за разстояние до към 700-800 км даже е и по-кратко.

    The Tenth Man
  43. 43 Профил на galapagas
    galapagas
    Рейтинг: 1492 Неутрално

    Полша е 21-та най-голяма икономика в света. При всички положения има пазар както за голям хъб, така и за регионални летища. Не им берете грижа на тях.
    —цитат от коментар 13 на kmy56562160


    Аз не им бера грижа, но доколкото ги знам, ще искат да го строят с евросредства.

  44. 44 Профил на errata
    errata
    Рейтинг: 1090 Неутрално

    До коментар [#39] от "m17":

    Казаха ми, че през лятото става за къпане. В момента съм в Белфаст и тук не става за къпане нито лято нито зима.

    ПП. Това описание ми напомня много на Остенде, Белгия. Вярно, водата не беше особено топла, но се издържаше. Осен това познати ми показаха снимки (от Полша) - плажовете изглеждаха напълно нормални на тях - явно зависи от местността. И освен това след буря може да намериш кехлибар! Поне за няколко дни би трябвало да е интересно особено, ако си с деца.

    "Да, България"
  45. 45 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 444 Неутрално

    До коментар [#31] от "lustmord":Знаете ли че е възможно огроман част на енергията за европа да е от вятър/слънце,съответно север/юг.
    —цитат от коментар 40 на Адвокат на дявола


    Кой точно го каза това, кое е възможно - в-к Дневник и в-к Гардиън ли? А освен възможности нещо споменават ли за цените или те са без значение?

  46. 46 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2846 Неутрално

    До коментар [#44] от "errata":

    Значи има голяма разлика м/у Северно и и южната част на Балтийско море.

    В момента темпреатурата на водата в Норденай е 15° , докато на Узедом е 22° , а в Калининград (Кьонигсберг) е 23° С.
    Дълбочината на водата си казва тежката дума.

    https://www.wetteronline.de/wassertemperatur/ostsee

  47. 47 Профил на caterpillar
    caterpillar
    Рейтинг: 346 Неутрално

    Тази година се очаква Варна да стигне около 1млн само от редовните полети .

  48. 48 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#39] от "m17":Казаха ми, че през лятото става за къпане. В момента съм в Белфаст и тук не става за къпане нито лято нито зима. ПП. Това описание ми напомня много на Остенде, Белгия. Вярно, водата не беше особено топла, но се издържаше. Осен това познати ми показаха снимки (от Полша) - плажовете изглеждаха напълно нормални на тях - явно зависи от местността. И освен това след буря може да намериш кехлибар! Поне за няколко дни би трябвало да е интересно особено, ако си с деца.
    —цитат от коментар 44 на errata


    За къпане не става, морето е гадно и студено, цвета е тъмно-зелено-ръждив с много водорасли. За къпане е студено сигурно е 17-18 градуса МАКС.
    Пясъка на плажа е като в БГ.
    Гданск е интересен иначе на морето имат 1 курорт Сопот и тва е.
    Сопот става горе-долу но не е нищо особенно, но цяла Полша се изсипва там Август и става много навалица.
    Като цяло цялата картинка изглежда много тъжна за Летен Морски Курорт.
    Море в северна държава изглежда тъжно и меланхолично.

  49. 49 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2846 Неутрално

    До коментар [#39] от "m17":

    Полша все още няма граница със Северно море, а с Балтийско, което е друга бира.
    В пост #35 съм показал разликите.

  50. 50 Профил на errata
    errata
    Рейтинг: 1090 Неутрално

    До коментар [#46] от "Нинов":

    Благодаря за информацията. Определно ще се ходи до Балтийско море, ако не тази година то със сигурност следващата. :)

    "Да, България"
  51. 51 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9050 Неутрално

    И като как ще е най-натовареното това летище?

  52. 52 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2846 Неутрално

    До коментар [#50] от "errata":

    Северната част на Балтийско море си е як клинч.
    Например в момента температурата на морската вода при Стокхолм е +8° С...... Брррррръъъъ.

  53. 53 Профил на vankata1
    vankata1
    Рейтинг: 1140 Неутрално

    То и Истанбул започна строителство на "най-голямото в света" летище, та конкуренцията ще е голяма, при положение че има Хийтроу, Шарл де Гол, берлинското ново летище и някои други...

  54. 54 Профил на cristo_n
    cristo_n
    Рейтинг: 584 Неутрално

    Ето до такива комплексарщини водят недемократичните форми на управление!

  55. 55 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 760 Неутрално

    До коментар [#29] от "Храбър":

    Това пък в каква връзка го казвате? Да съм твърдял някъде, че Русия е ОК...

  56. 56 Профил на Адвокат на дявола
    Адвокат на дявола
    Рейтинг: 250 Неутрално

    До коментар [#45] от "lustmord":

    Цените след въвеждане на технологиите ще са по-ниски, в крайна сметка не заплащате за гориво. Проблем е преноса и загубите по-него.

    Пък го казва физиката:)

    The Tenth Man
  57. 57 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 760 Неутрално

    До коментар [#26] от "kmy56562160":

    Вие започнахте да сравнявате :-) Нямам намерение да сравнявам. Само посочих правилните числа. Що се отнася за населението и съответствието може да се направят всякакви изводи. Само отбелязвам, че населението на двете воеводства, на които са столици Краков и Катовице имат население по-голямо от това на България.

  58. 58 Профил на ilinko
    ilinko
    Рейтинг: 760 Неутрално

    До коментар [#26] от "kmy56562160":

    Между другото, ако вземете Катовице като град, може и да е 300 000 души, но ако вземета метрополията наоколо, която включва и Катовице, ще видите, че населението е над 2 милиона.

  59. 59 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3777 Весело

    До коментар [#2] от "karabastun":

    АМи защото Турция го направи (донякъде). Същата логика...

  60. 60 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 1984 Неутрално

    Това е инвестиция която си заслужава, и се връща многократно. Имам спомен от варшавското летище от преди 7, 8 години, и беше доста зле, и като технологии и като обслужване.

  61. 61 Профил на choKo
    choKo
    Рейтинг: 525 Гневно

    Поредната глупост и гордост. При положение, че на есен Европа ще се сдобие с най-голямото летище в Света край Истанбул (все пак е в европейската а не азиатската част), и през 2022г. се очаква отварянето на терминал 3 във Франкфурт, не разбирам идеята.

  62. 62 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 2855 Весело

    В повечето коментари форумните спцеове учат поляците и им се присмиват !
    Аз пък залагам на Полша и Поляците.

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  63. 63 Профил на Петър Николов
    Петър Николов
    Рейтинг: 338 Неутрално

    До коментар [#24] от "eyd13372645":Летище Пловдив просто се управлява некадърно. Пловдивското летище е по-удобно за хората от множество области: Пловдив, Смолян, Кърджали, Стара Загора, Ямбол и т.н. Поне по основните дестинации може да има полети и от Пловдив и да си обслужва поне 500-хиляди на година.
    —цитат от коментар 41 на primerno


    Сега едни Китайци го вземат... и ще има промени във близко бъдеще.

  64. 64 Профил на errata
    errata
    Рейтинг: 1090 Весело

    До коментар [#61] от "choKo":

    Имат пари - строят. Общо взето това е идеята. :)

    "Да, България"
  65. 65 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 1217 Весело

    ....Варшава не е нито Лондон, нито Париж, нито Берлин, нито Мадрид.
    —цитат от коментар 1 на eyd13372645


    Така си мислите Вие!
    Я питайте Дуда, Качински и каката от Сейма и ще разберете за историческата мисия на поляците. Всъщност, в Европа по-комплексирани от поляците са само представителите на политическата класа от поречието на Вардар.

  66. 66 Профил на krasiwd
    krasiwd
    Рейтинг: 8 Неутрално

    До коментар [#46] от "Нинов":

    "Значи има голяма разлика м/у Северно и и южната част на Балтийско море.
    В момента темпреатурата на водата в Норденай е 15° , докато на Узедом е 22° , а в Калининград (Кьонигсберг) е 23° С.
    Дълбочината на водата си казва тежката дума.
    https://www.wetteronline.de/wassertemperatur/ostsee "

    Нещо имате грешка, в момента в Узедом според този сайт - https://www.seatemperature.org/europe/germany/usedom.htm , а и не само според него, температурата на водата там в момента е 16,7 градуса. Като максималната температура на водата там достига до 21 градуса - http://www.wassertemperatur.co/usedom-wassertemperatur/. В Калининград съответно в момента е дадена 17,2 градуса, а като максимум през юли стига до 23 градуса.

  67. 67 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2846 Неутрално

    До коментар [#66] от "krasiwd":

    Точно така!

    Цитирал съм калпав сайт.

    При Узедом в момента водата е +17° С, но за сметка на това в Норденай е само +13° С.

  68. 68 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 444 Любопитно

    До коментар [#56] от "Адвокат на дявола":

    В момента точно не ми се спори с дървени философки, дето всичките им "занания" (дори тези по физика) се базират на пропагандни весникарски публикации.

    Цените след въвеждане на технологиите ще са по-ниски, в крайна сметка не заплащате за гориво.
    —цитат от коментар 56 на Адвокат на дявола


    Чудно що ли точно в страните дето са най-напред във въвеждането на тези технологии (Дания, Германия, Испания) цените на енергията отидоха в небесата?

  69. 69 Профил на Адвокат на дявола
    Адвокат на дявола
    Рейтинг: 250 Неутрално

    До коментар [#68] от "lustmord":

    Дайте справка за цените да видим.

    Вчера под статията за летището във Хамбург излезе информация че в определни моменти във Германия енергото плаща на клиентите си за да потребяват, тоест цената била негативна.

    Та подкрепете си твърдението с някакви факти, моля.

    The Tenth Man
  70. 70 Профил на Адвокат на дявола
    Адвокат на дявола
    Рейтинг: 250 Неутрално

    До коментар [#68] от "lustmord":

    Ето го линка от въпросната статия:

    https://energytransition.org/2018/02/negative-power-prices-good-or-bad/

    The Tenth Man
  71. 71 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1558 Неутрално

    София е на 1:30 часа по магистралата 2те летища са прекалено близко, а в Пловдив няма толкова пътнико-поток че летището да е натоварено.
    —цитат от коментар 24 на eyd13372645
    Това е ако изхождаш от трафик от и за София. Пловдивското летище има голяма перспектива за целогодишен уикенд туризъм. Може като натоверност да стигне морските летища щото при тях трафикът е сезонен. Ключовият момент е, че Пловдив не е особено известен и поне в началото ще им анужда от субсидии за бюджетни авиокомпании докато се създаде устойчив трафик. Няма да струва много пари (5-6 милиона на година), но някой трябва да му хрумне тази идея. Като гледам Москов колко е в час то скоро няма да се случи.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  72. 72 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1558 Неутрално

    До коментар [#23] от "ilinko":Т.е. Катовице има 50% от трафика на София при положение, че е 4 пъти по-малък като град. А ако броим агломерацията Краков-Катовице, която е малко по-голяма от София то цифрите стават несъизмерими. Двете летища, които са на 80 км едно от друго имат почти 10 милиона пътници. Въобще идеята да сравняваме България с Полша е доста несъстоятелна. Можем само да мечтаем за икономика като тяхната.
    —цитат от коментар 26 на kmy56562160
    Тъпо е по начало да сравняваме 7 милионна страна като БГ с 40 милионна като Полша.

    “If you give people a good enough ‘why’, they will always figure out the ‘how’.” – J. Belfort
  73. 73 Профил на zlo38528262
    zlo38528262
    Рейтинг: 1228 Неутрално

    Абсолютно безумие е това. Трябва да премахнат летищните такси, за да направят център за международни полети. За Югоизток се ползват Истанбул и Доха, а за Запад всяка от държавите в Зап.Евопа има директна връзка със САЩ, Канада, Мексико и на юг. Не си представям как някой от Германия, Франция или Испания, ще се качи на ЛОТ за да стигне до централна Полша, та от там ще се качи на Делта, Американ или пак ЛОТ за да стигне до източния или западния бряг на САЩ. Дори да махнат летищните такси, които плащаме с билета и да стане билета със 100 или 200 долара по евтин, от къв зор немеца вместо от Мюнхен, Франкфурт или Берлин ще ходи до Полша. Може и да направят най-голямото летище в Европа, но то ще е най-голямото празно летище в Европа.

  74. 74 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2846 Неутрално

    До коментар [#73] от "zlo38528262":

    Значи идеята за големите европ. хъбове е връзката Азия - Северна Америка, като чисто географски погледнато е по-изгодно (пести се 1 час) ако хъбът е по на изток (Франкфурт вместо Лондон).

    Полша по този критерий има плюс, защото е в същата зона, но от друга страна няма достатъчно естествен трафик в самата Европа. Истанбул обаче са точи да влезе в този сегмент.

    Поради тази причина Суисеър фалира цели два пъти преди да бъде погълнат от Луфтханза.
    Проблемът на малките държави се състои в това, че няма накъде да летиш от там... и съответно нациналните им превозвачи са кадидати за фалит. Покрай тях повличат крак и л-щата.

  75. 75 Профил на Адвокат на дявола
    Адвокат на дявола
    Рейтинг: 250 Неутрално

    До коментар [#74] от "Нинов":

    Те и затова закъсняват поляците, понеже вече се говори за директни полети Азия Северна Америка.
    От 11 Октомври сингапурските авиолинии започват редовни директни полети Сингапур Ню Йорк (9500 мили), три пъти седмично.

    Авиоиндустрията просто ще отиде към директни полети, с новите модели самолети няма да има нужда от междинно кацане...

    The Tenth Man
  76. 76 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2846 Неутрално

    До коментар [#75] от "Адвокат на дявола":

    Директните полети ще бастисат доста трафик през Лондон, Париж и Франкфурт.

    Ще останат прикачвания от малки локации в Азия (Новосибирск, Карачи, Пуне, Бангалор) до други малки локации в Америка (Сан Диего, Филаделфия, Акапулко)

  77. 77 Профил на Адвокат на дявола
    Адвокат на дявола
    Рейтинг: 250 Неутрално

    До коментар [#76] от "Нинов":

    Да, така е!

    The Tenth Man
  78. 78 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2846 Неутрално

    До коментар [#77] от "Адвокат на дявола":

    Интересно е как в страните с големи хъбове жителите в околността постоянно протестират против шума и се борят за налагане на забрана на нощните полети.

    Например л-щето във Франкфурт от една страна дава хляб на 80 хил. бачкери и служители, но от друга - бърка в здравето на милиони в целия регион... в радиус от 100 км. има яко бучене.

    Има нови тихи самолети, които са як хит.

  79. 79 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 444 Неутрално

    До коментар [#69] от "Адвокат на дявола":

    Това ти стига ли ти?

    http://www.euanmearns.com/wp-content/uploads/2015/08/europeelectricprice.png

    А относно отрицателните цени на енергията в определени моменти - не е лошо освен Дневникарски статии да прочетете поосмислите отнякъде и основния постулат в икономиката - онзи за безплатния обяд.

  80. 80 Профил на vesolr
    vesolr
    Рейтинг: 3423 Любопитно

    Идеята на поляците може да има смисъл единствено ако летището се ползва за хъб и повечето от пътниците не напускат пределите му, а само сменят самолета (трафикът през Атланта е на този принцип). Е, все ще има разни местни в радиус от 50-100 км, за които летището ще е удобно и като начална/крайна дестинация, но те ще са малцинство.
    От друга страна подобно начинание има потенциала да бие Радомир или Кремиковци в престижната класация за паметник на глупостта...

    От клеветника https://goo.gl/QdmktQ
  81. 81 Профил на Адвокат на дявола
    Адвокат на дявола
    Рейтинг: 250 Весело

    До коментар [#79] от "lustmord":

    Пич, ти календара виждал ли си го скоро?

    Я дай нещо коректно, 2018 или поне 2017г. Каква е тази графика от 2015?

    А за безплатния обяд имаш ли идея какво точно е това от икономическа гледна точка, че не личи да си наясно.
    Това мой човек означава че не можеш да вземеш нещо срещу нищо.

    В примера потребителите не заплащат но трябва да потребят енергия, дотавчика пък не получава пари от част от енергията, но оставя включена мощност и си събира своето от другите клиенти.

    Та ако става дума за Германия и имат перка която дава 100 единици пък доставчика може да продаде 80 единици той избира:
    спира перката и остава с нищо или продава 80 единици и "подарява" 20.

    Хайде ходи сега да четеш, че поне да се научиш правилно да използваш изразите:)

    The Tenth Man
  82. 82 Профил на Бай Благой
    Бай Благой
    Рейтинг: 593 Неутрално

    До коментар [#10] от "eyd13372645":
    —цитат от коментар 16 на lustmord


    Катовице (300хил жители) обслужва близо двойно повече пътници годишно от София.



    Хайде сега, ние доматите ги ядем с колците..

    Катовице е 300,000, ама е център на Горносилезката Метрополия, където живеят 5.2 милиона...

  83. 83 Профил на FourOhFive
    FourOhFive
    Рейтинг: 1380 Весело

    И защо Полша трябва да построи най-натовареното летище в Европа?
    —цитат от коментар 2 на karabastun


    За да се спукате от яд в москва.

    Граждани, не хранете трола. Минус, удивителна и да плува!
  84. 84 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10842 Неутрално

    Полша се очертава като новите македонци с мегаломански проекти. Както се вижда от статистиката мястото не е достатъчно за да станеш хъб. Трябва и силна икономика комбинирана с много хора :)
    Затова в списъка са САЩ, Китай, Япония, Англия...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  85. 85 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 444 Неутрално

    До коментар [#81] от "Адвокат на дявола":

    Вече придобих впечатления, че си с тежка форма на ляво-либерално разтройство ама все пак:
    Нещо не виждам цената на елекроенергията в Германия да е намаляла от "далечната" 2015-а:
    https://www.statista.com/statistics/418078/electricity-prices-for-households-in-germany/

    После - 1/4 от цената дето потребителите плащат отива за субсидии на иначе много "евтините" ВЕИ:
    https://commons.wikimedia.org/wiki/File :Electricity-price-germany-components.png
    И това отгоре на милиардите бюджетни субсидии и преференциални механизми за търговията им на борсите за енергия.

    Един доста по-умен от мене човек беше казал "ВЕИ се захранват не от слънце и вятър ами от бюджетни субсидии"

  86. 86 Профил на Адвокат на дявола
    Адвокат на дявола
    Рейтинг: 250 Весело

    До коментар [#85] от "lustmord":

    Ти очакваш да намалее ли?

    За инфлация чувал ли си?
    Знаеш ли какво е?

    Като ръсиш икономически съвети, можеш ли сега да изчислиш реалното изменение на цената отчитайки инфлациата за периода?

    И къде е сравнието с цените в другите държави?

    Че тезата ти беше, че в Германия, Белгия и Испания заради ВЕИ били най-високите цени?

    Даде една графика от 2015 и когато поисках актуална, май се оказва, че нямаш и не си гледал, но пък сигурно от 3 години обясняваш едно и също.

    Ето ти линк гледай:

    http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Electricity_price_statistics

    Виж къде е Испания (дето била в тройката най-високи, защото много ВЕИ), виж къде е Франция дето е главно АЕЦ...

    От къде ви идва това самочувствие етикети да лепите, като информация в интернет и то за ЕС не можете да извадите:)?

    The Tenth Man
  87. 87 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3212 Неутрално

    И защо Полша трябва да построи най-натовареното летище в Европа?
    —цитат от коментар 2 на karabastun


    Защото то ще обслужва полетите до САЩ. В момента Полша е в много по-добри позиции от Германия пред САЩ и може да поеме полетите до САЩ. Вместо София-Берлин-САЩ, ще пътуваме София-Варшава-САЩ. Това летище няма да е само за поляци. С благословия на Тръмп ще го имат, а германските летища и др. ще западат. Затова ритат германците,че полското летище ще обере всички презокеански полети. Дори няма да се стигне до конкуренция с Берлин,защото Тръмп ще даде сериозно рамо.
    За това предупреждавах, че Германия е много голяма икономическа сила,но благодарение на САЩ. Когато САЩ избере да помага на Полша и да не помага на Германия, Полша ще започне да става голяма сила, а Германия ще запада.

  88. 88 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3212 Неутрално

    В повечето коментари форумните спцеове учат поляците и им се присмиват !Аз пък залагам на Полша и Поляците.
    —цитат от коментар 62 на 'ΕΡΕΒΟΣ


    Присмиват се от невежество. Не разбират,че това не е само за Полша и поляците а за цяла Европа или големи региони от Европа. От Полша ще тръгват и пристигат самолетите от САЩ и от България и останалите страни щат не щат ще пътуват до Полша. Ще вземат бизнеса на берлинското летище. Тръмп има пръст в тази работа. Пътниците за летището предварително са осигурени. А най-лесната работа е полските авиолинии да рентват боинги и да се разрастнат.

  89. 89 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 444 Неутрално

    До коментар [#86] от "Адвокат на дявола":

    Ходи си вземи направление от личния лекар за преглед при психиатър за когнигтивно разтройство от ляво-либерален подтип. В Испания (нали са малко по-бедни) бюджета а не потребителите им поемаше субсидиите за безумните перки - може да погледнеш къде им е дефицита в следствие на това. Ама ти пак не ми отговори - защо цената на тока в Германия и Дания не е спаднала при положение, че имат толкоз много инсталирани мощности дето черпят от безплатното Слънце и вятър?

  90. 90 Профил на Адвокат на дявола
    Адвокат на дявола
    Рейтинг: 250 Весело

    До коментар [#89] от "lustmord":

    Е, защо да се хабя, вие нали сте ме диагностицирали:)

    Вие нали ли смятате, че ще го играете радиоточка?

    Само ще предавате без да приемате?

    Написала съм ви, ИНФЛАЦИЯ но вие си нямате идея какво е това.

    За Испания не зная, но ще са пъвате държава която формира дефицит заради цени на електричество (Вие всъщност имате ли идея какво е бюджетен дефицит)?

    Като ви гледам коментарите за икономически неща сигурно не.

    The Tenth Man
  91. 91 Профил на lustmord
    lustmord
    Рейтинг: 444 Весело

    До коментар [#90] от "Адвокат на дявола":

    Еми аз не съм квалифициран лекар, освен това когнитивното разтройство се лекува - и аз на 21 вярвах в разни глупости - та надявам се да не сте много по-възрастна.

    А ИНФЛАЦИЯТА я оставете - вие твърдяхте по-горе, че ВЕИ били смъквали цените на енергията понеже не плащали за гориво само дето това още не е наблюдавано в реалния свят а само по страниците на Гардиън и Уошингтън поуст.

  92. 92 Профил на vesolr
    vesolr
    Рейтинг: 3423 Весело

    До коментар [#87] от "gozambo":

    Каква Варшава гозамбо, това летище е Варшава колкото Силистра е софийско летище.

    От клеветника https://goo.gl/QdmktQ
  93. 93 Профил на Адвокат на дявола
    Адвокат на дявола
    Рейтинг: 250 Неутрално

    До коментар [#91] от "lustmord":

    А, ясно Вие просто не можете да разберете какво е написано:)

    Хайде върнете сега на този мой коментар и положете усилия да разберете ТОЧНО КАКВО съм написал и ТОЧНО КАКВО означава написаното:), защото въобще не сте го разбрали.

    The Tenth Man




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK