Защо Индия търси ядрено гориво за трилиони долари на Луната

© Associated Press

Индийската космическа програма се надява да е първата в историята с мисия в южната част на Луната, където да провери дали би могла да добива материал за производство на ядрена енергия за трилиони долари, пише "Блумбърг".

През октомври Индия ще започне да изследва непозната засега територия на повърхността на Луната. Тя ще търси както вода, така и изотопа Хелий-3. За него се смята, че е достъпен на Луната в количества, в които може да задоволи световната нужда от енергия за 250 г. напред. Поне на теория.

Според К. Сиван, който оглавява Индийската организация за космически изследвания (ISRO), целта на Индия е не просто да участва в преноса на този материал към земята, а да го ръководи.

Това ще е една от стъпките, които организацията предприема за развитие на индийската космическа програма - тя също така ще изведе космическа станция в орбита и може да изпрати астронавти на луната, но не е определено кога да се случи това.

От началото на века Китай е единствената страна, изпратила апарат на Луната (през 2013 г.), но се надява и повтори начинанието по-късно тази година. Тръмп наскоро също подписа документ, с който иска "връщане" на американски астронавти на луната в началото на идното десетилетие.

Бюджетът на ISRO е под една десета от предложения за НАСА за тази година (който е 19 млрд), но индийската агенция се справя успешно с липсата на средства над 50 г. За предстоящата мисия са заделени едва 125 млн. долара, пише "Блумбърг".

Луноходът, захранван от слънчева енергия, която ще е част от мисията "Чандраяан-2" ("Чандраяан-1" е първият индийски кораб, изстрелян до Луната преди 10 г.), ще събира информация в продължение поне на 14 дни и ще покрие район с радиус 400 м. Впрочем именно "Чандраяан-1" бе първият, открил молекули вода на повърхността на Луната.

Основната цел ще е да се търсят залежи Хелий-3, попаднали на Луната вследствие на слънчев вятър (заради магнитното поле на Земята това е много по-трудно). За съществуването на този изотоп се знае още от мисиите "Аполо". Според Европейската космическа агенция този изотоп, който не е радиоактивен и не създава опасни отпадъци, би могъл да предоставя възможност и за безопасна ядрена енергия.

Смята се, че количството Хелий-3 на Луната е около милион метрични тона ,но едва около четвърт може да се донесе на Земята, казва Гералд Кулсински от Университета в Уисконсин-Медисън, който е бил член и на Консултативния съвет на НАСА. По думите му дори тези запаси биха стигнали да се отговори на търсенето на енергия за поне два века, а може би дори пет. Ако един тон Хелий-3 струва 5 млрд., 250 хил. тона биха стрували трилиони, изтъква той.

На дневен ред остават въпроси като логистиката, свързана с материала, и трудностите пред добива му в космоса. В момента няма и международен договор, който да регламентира тези въпроси, и процесът ще заприлича на рболов в международни води, смятат експерти ,цитирани от агенцията.

Единственият астронавт на Индия същевременно не споделя ентусиазма на страната си за евентуалното превръщане на Луната в място за правене на бизнес. "Не можеш да отидеш на Луната и да нарисуваш граници," казва Ракеш Шарма, прекарал почти 8 дни на борда на руски кораб през 1984 г. Според него държавите и компаниите трябва да работят заедно с разработката на човешки колонии там, където на Земята ѝ свършват ресурсите. "Искам Индия да покаже, че сме способни да използваме космическата технология за доброто на хората."

1. 1 Профил на nwj49315903
    nwj49315903

Интересна статия, индийците са избрали добра посока с минимален бюджет.

2. 2 Профил на Jezmy Halibram
    Jezmy Halibram

. "Не можеш да отидеш на Луната и да нарисуваш граници," казва Ракеш Шарма, прекарал почти 8 г. на борда на руски кораб през 1984 г.

3. 3 Профил на molon.labe
    molon.labe

Дневник, проверявайте написаното, звучи смешно "прекарал почти 8 г. на борда на руски кораб"... прекарал е 8 ДНИ на кораба. Между 8 дни и 8 г. има лееека разлика :)

4. 4 Профил на lustmord
    lustmord

5. 5 Профил на lone wolf
    lone wolf

До коментар [#3] от "molon.labe":

прекарал е 8 ДНИ на кораба.
    —цитат от коментар 3 на molon.labe

Е! Подробности!
    Осем дни, ама циг... упс... индийски!

(Според "Санскритски Легенди", лъжата е в основата на индийската култура!)

Да разлая троловете!!
  6. 6 Профил на lone wolf
    lone wolf

До коментар [#4] от "lustmord":

—цитат от коментар 4 на lustmord

"Газпром" ще им прекара тръба!

Да разлая троловете!!
  7. 7 Профил на UJC4040
    UJC4040

До коментар [#3] от "molon.labe":
    Когато журналисти се докосват до теми, които явно не разбират, един ученик с елементарна техническа култура ще им върши безценна работа.
    А че тонът е метричен в България е ясно и няма нужда да се казва.
    Ама така е в оригинала за англоезичния свят с неговите объркани мерни единици.

По добре красив и умен, отколкото грозен и глупав.
  8. 8 Профил на gl_avatar
    gl_avatar

Соларни панели също бива им помогнали.

9. 9 Профил на Дългия
    Дългия

Самата концепция е интересна, а по-интересното е как тя е пропусната от САЩ или Китай да речем... Щото ако съществува такава възможност за добив на енергия, интересите на всички големи държави с космически програми биха се насочили натам...

10. 10 Профил на ohg30520577
    ohg30520577

До коментар [#4] от "lustmord":

Камион, влак, кораб- избирай:-)))))))))))

11. 11 Профил на znayko84
    znayko84

Вместо да им с присмиваме трябва да им се възхищаваме на индийците. Космическата им програма е жива и се развива, макар и да нямат много пари.

12. 12 Профил на alex22
    alex22

Очертава се строежа на ,,лунен поток,, . За този ресурс се говори отдавна,
    но нивото на технологиите не позволяват това да стане във близкото
    бъдеще, изстрелването на 1кг. във орбита струва по скъпо и от стойността
    му във злато а за връщането му да не говорим !!!

14. 14 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1993 Неутрално

Днес е трудно технически и вероятно неизгодно икономически да се осъществяват подобни проекти. юридическата страна също е и ще бъде пречка, пример в това отношения са полюсите, за където има апетити по подобни причини.
    Но трябва да се търси в тази насока, все пак колкото повече и разнообразни източници на енергия, толкова по-добре за всички.
    И дори това да се окаже че не е точно варианта, който ще се реализира, докато се работи по него, кой знае какви други неща ще се открият.
    За съжаление, военните от всички страни, лапат ресурси, безкрайно безсмислено похарчени, част от които ако отиваха за подобни търсения, вече можеше да си мятаме капите.
    Но тези които имат интерес от военните харчове, имат и ресурса да захранват всякакви националисти, които наплашват хората и всеки си трае и си плаща за траенето.

15. 15 Профил на tigervi
    tigervi

До коментар [#9] от "Г.Е.М.":

Използването на He3 като термоядрен гориво е въпрос на далечно бъдеще. А дали изобщо добива на суровини от Луната би бил някога икономически изгоден, никой засега не може да каже.

16. 16 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis

До коментар [#9] от "Г.Е.М.":

Русия, САЩ и Китай отдавна работят в тая насока.

До коментар [#15] от "tigervi":

Според данни ще струва по 1млрд$ на тон, което за големи държави е нищо.

17. 17 Профил на tacheaux
    tacheaux

—цитат от коментар 4 на lustmord

По лунните пътаки , асфалтирани от Бойко.

18. 18 Профил на 1107a
    1107a

Ако един тон струва 5 млрд, то 200 тона ще струват трилион, а 250 000 тона, 1.25 квадрилиона.

19. 19 Профил на tacheaux
    tacheaux

—цитат от коментар 12 на alex22

Аааа, не! Тук македонците да имат да вземат.
    Американците на шест места забучиха американския байрак и обявиха Луната за 51-ви щат на Америка. За да се отиде на Луната, трябва да се иска американска виза.

20. 20 Профил на tigervi
    tigervi

До коментар [#16] от "chepokalipsis":

Първо трябва да се разработи съответната термоядрена централа, способна да използва He3. Засега дори не е ясно дали е възможно получаването на енергия по начин различен от термоядрен взрив. След това да се проектират ракети способни да возят товар от луната в нужните обеми. От техническа гледна точка това е най-малкия проблем. Накрая на Луната е необходимо да се създаде инфраструктура за добива на суровината. Това вече е доста по-сложно, но поне няма принципно непреодолими проблеми.

21. 21 Профил на Радко - СВОБОДА или РОССИЯ
    Радко - СВОБОДА или РОССИЯ

За собствеността на Луната не може да има спор , защото тя е известна с името "Горна Македония "😎[/quote

[quote#19:"tacheaux"]
    —цитат от коментар 12 на alex22

И двамата не сте прави . МАкедонската нация съществува 2000г. преди слънцето да засвети , така че всичко намиращо се в нашата галактика е МАкедонско ..... р'иеш ли ?

Русофилите живеят в ЕС и посмъртно не биха живяли или пратили децата си в Русия. Обаче прoдават България на Русия. Неграмотност и Шизофрения?
  22. 22 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor

Може и за друго да им трябва Не3 на индийците...

Много по-просто, по-евтино, по-бързо и много по-безопасно е да се покрие една малка част от пустините на всеки континент със слънчеви панели и да се осигури енергия за цялото човечество, докато свети слънцето. Без дори да броим перките...

23. 23 Профил на Дундурук
    Дундурук

Тея първо да спрат да серат на улицата, а после да ровят Луната. Нещо като българската работа на Министерството на транспорта да правим магистралите си за автономни автомобили.

24. 24 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ

Много интересна статия.

Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  25. 25 Профил на historama
    historama

Докато се прехласваме по бъдещето след 20, 30, 40 години ще пропуснем внедряването на съвременните технологии в бита ни. Индийци търсели възможности да транспортират хелий за термоядрени централи, за които на земята още хал-хабер си нямаме. Бла-бла!
    А нашите медии удобно пропущат, това което се случва при нашите приятели в Западна Европа - масовизирането на слънчевите и фотоволтаични панели, и поголовната им употреба в индивидуални и колективни жилища. И в деня в който някои страни ще открият термоядрените централи, някои други ще са преминали изцяло на ВЕИ, колкото и да ни се вижда тук невероятно.

26. 26 Профил на shumkar
    shumkar

До коментар [#25] от "historama":

Типично за Запада, особено за за протестантските народи - практични в ежедневието, живещи в най-уредените държави.
    А индийците - типични за своя Изток, взиращи се все в небесата и слънцето

27. 27 Профил на ohg30520577
    ohg30520577

До коментар [#26] от "shumkar":

А у нас на протестантството му казват -секти:-)

28. 28 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1934 Неутрално

До коментар [#20] от "tigervi":

Толкова отдавна е известно не само дали е възможно, а и как да се провежда контролиран ядрен синтез, че вече няма живи хора от тия, които са го измислили. Трудното е, да се намери материал, от който да се изработи реакторът, няма такъв, който може да издържи на огромната температура.

29. 29 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor

До коментар [#28] от "usero":

За цивилизацията на Атланида ли става дума?
    Или за всички учени, избити от петролните и енергийните лобита?

30. 30 Профил на tie_interceptor
    tie_interceptor

До коментар [#25] от "historama":

Няма да го пропуснем... Само ще го получим по-късно, но усъвършенствано и по-евтино.
    Както стана с мобилните телефони и цифровите фотоапарати.

До няколко дни ще стане ясно, дали Телса са постигнали заветните 5000 М3 на седмица.
    Ако са го постигнали, няма кой да ги спре поне в близките години. Австралийците вече се облажиха от батериите им, скоро пак. Следващата голяма поръчка е в ОК.
    Вярно, че Мъск се поизхвърля често, но плановете са да удвояват капацитета всяка година.

31. 31 Профил на wsxdre
    wsxdre

До коментар [#1] от "nwj49315903":

унищожихме земята сега се насочваме да обработваме и космоса ...

32. 32 Профил на tigervi
    tigervi

До коментар [#28] от "usero":

Понастоящем се работи по реакцията деутерий+тритий за получаване на управляем термоядрен синтез. Реакцията хелий 3+деутерий изисква значително по-високи температури, такива при които загубите от излъчване са по-големи от получената термоядрена енергия.

33. 33 Профил на SELECT * FROM DUAL;
    SELECT * FROM DUAL;

За който се интересува от темата --> https://www.iter.org/proj/inafewlines

Veni.Veneri.Vamoozi or Veni.Vermini.Vomini? That is the question...
  34. 34 Профил на sw51
    sw51

Индийците сАкат да бЕрат Хелий у Горна Македония... арно, ма требе да питат прво г-н Заев.

35. 35 Профил на tamada
    tamada

нивото на технологиите не позволяват това да стане във близкотобъдеще, изстрелването на 1кг. във орбита струва по скъпо и от стойносттаму във злато а за връщането му да не говорим !!!
    —цитат от коментар 13 на valtoro

От доста време не е така, защото полетите поевтиняха, а цената на златото доста скочи. В момента е между 2 и 15 пъти по евтино.
    Но изстрелването в случая няма значение, защото построяването и поддържането на лунна база + миньорска работа ще многократно по-скъпо и по-трудно за изпълнение. Самите полети ще са най-малкият разход.

36. 36 Профил на georgi_ww
    georgi_ww

До коментар [#12] от "alex22":

Луно Луно, Земльо Македонска...

Точно индийците ли се сетиха за това?

38. 38 Профил на Realist

—цитат от коментар 32 на tigervi

И тритий, откъде?

39. 39 Профил на Realist
    Realist

Луната ще е следващият фронтиер, защото и НАСА, и ЕКА, и китайската, и руската, и индийската, и японската агенция имат планове за човешко присъствие и комерсиализирането и.

40. 40 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 1982 Неутрално

...............този изотоп, който не е радиоактивен и не създава опасни отпадъци, би могъл да предоставя възможност и за безопасна ядрена енергия...........

Някой знае ли дали това е истина?
    Тоест, че не е радиоактивен и, че може да се ползва за ядрена енергия.

в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando
  41. 41 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 1982 Весело

До коментар [#12] от "alex22":

—цитат от коментар 12 на alex22

Е ся всички тия мижави държавички ще получат ноти от Велика Северна МаСедония дет се ръчкат из свещените им земи.

42. 42 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 1982 Неутрално

Едно уточнение към писалият статията.
    На руският кораб индиеца е бил КОСМОНАФТ.

43. 43 Профил на Realist
    Realist

Някой знае ли дали това е истина?Тоест, че не е радиоактивен и, че може да се ползва за ядрена енергия.Беглите ми спомени от някаква училищна физика казват, че без реакция.....няма разпад.
    —цитат от коментар 40 на Росен (Путлер капут)

Да, това е истина, Хелий 3 е спряган за горивото на бъдещето още от 60-те години на миналият век. Слънцето произвежда огромни количества от този изотоп на хелия, слънчевият вятър съдържа голям процент Хелий 3. На Земята няма Хелий 3 заради магнитното и поле. Но пък, Луната, Луната е бомбардирана с Хелий 3 в продължение на 4 милиарда години. Повърностният слой на Луната съдържа огромни количества от този изключително рядък за Земята, но пък много полезен изотоп на хелия.

Мисля, че не 2 до 5 века, Хелий 3 на Луната може да е енергиен източник за практически безкраен интервал от време. 8% от водата на Земята е тежка вода, съдържаща изотопа на водорода, деутерий.

44. 44 Профил на Realist
    Realist

До коментар [#40] от "Росен (Путлер капут)":

От съединяването деутерий и хелий 3 се създава нормален хелий, който се среща на Земята и го използваме например за пълнене на парти балони.

45. 45 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 1982 Неутрално

До коментар [#44] от "Realist":

Чудесно, обаче КАК ще задвижи някоИ си турбини се чудя, щом няма ядрен разпад?

Да припомня, от училищна физика някога си, докато броя гаргите навън това съм запомнил.

46. 46 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 1982 Неутрално

До коментар [#43] от "Realist":

Тежката вода....Норвегия, Хитлер.
    На косъм е бил от собствени "Хирошима" и "Нагасаки".
    Че и реактивният двигател за самолет са били вече факт.

47. 47 Профил на Realist
    Realist

До коментар [#45] от "Росен (Путлер капут)":

Сегашните ядрени централи топлят вода, която след това задвижва турбина, също като въглуищните и газовите централи. Термоядрените реактори вероятно няма да са по- различни. И те ще правят пара, която ще движи турбина.

48. 48 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 1982 Весело

До коментар [#47] от "Realist":

Турбината завърти ли се....като динамото на колелото ми....ток има.

За топла вода/пара трябва енергия. За енергия сега е ядреният разпад.
    Реакцията КАК няма да излъчва радиация е въпроса.
    Или ще излъчва, но "малко".

49. 49 Профил на Realist
    Realist

До коментар [#48] от "Росен (Путлер капут)":

В момента се използват реакции между деутерия и трития, която произвежда атом хелий и свободен бърз нетрон (вредна радиация). При реакция между деутерий и хелий 3 ще се създаде атом на нормален хелий без излъчването на бърз неутрон, без вредна радиация.

Деутерий и тритий са изотопи на обикновеният водород. Обикновеният водород не съдържа неутрон в ядрото си, деутерият има един неутрон, тритият има 2. Триятият е радиоактивен и се среща изключително рядко на Земята..

50. 50 Профил на Росен съм аз а Путлер ще капитулира
    Рейтинг: 1982 Весело

До коментар [#49] от "Realist":

Благодаря, че ми отдели толкова внимание при положение, че съм бегли спомени от физика за девети клас...някъде.

51. 51 Профил на Realist
    Realist

—цитат от коментар 50 на Росен (Путлер капут)

Няма проблеми, и аз благодаря, поздрави! За годишните енергийни нужди на цялото човечество, необходимият Хелий 3 е цистерна с големината на средно голям градски автобус. Микроскопично количество, като сравним с това което изгаряме тук като въглища, нефт, газ, .....

52. 52 Профил на tigervi
    tigervi

До коментар [#48] от "Росен (Путлер капут)":

При синтез с използване на He3 се излъчват протони, които евентуално биха могли директно да се получава електрическа енергия в допълнение на традиционния начин с пара, турбина и т.н.

53. 53 Профил на tigervi
    tigervi

До коментар [#38] от "Realist":

Вместо в ядрените бомби трития може да се използва в термоядрените централи. :)
    Тритий се получава в ядрените реактори при облъчването с неутрони на литий. Тъй като е силно радиоактивен, трития бързо се разпада до He3 (период на полуразпад около 12 години).

54. 54 Профил на джендър NATO generals