След две години газ от "Турски поток" може да преминава през България, заяви шефът на "Газпром"

След две години газ от "Турски поток" може да преминава през България, заяви шефът на "Газпром"

© gazprom.ru



След две години по втората тръба от "Турски поток" може да се пренася природен газ, който да продължава през България, Сърбия и Унгария, заяви ръководителят на "Газпром" Алексей Милер.


Алтернативата е сухопътният участък да продължи през Гърция към Италия. В Сърбия газопреносната мрежа се контролира съвместно от държавата и "Газпром", поради което руската компания има интерес да пренасочи в тази посока газ от "Турски поток". Но Унгария засега не е особено ентусиазирана от проекта, включително защото се интересува от доставки от Румъния и Централна Европа. Освен това транзитна връзка с Турция (или реверсивно използване на тази, по която се внася през Украйна и България) има смисъл при достатъчно заявен интерес към обеми в Централна Европа.


На пресконференция в Санкт Петербург след годишното събрание на акционерите той заяви, че трите страни били влези решения за развиване на националните газопреносни мрежи, които съответстват на действащото европейско законодателство в енергетиката. Благодарение на това в началото на 2020 г. газът от втората част от "Турски поток" може да премине през тях, цитира думите му руското издание РБК.




Също днес руски медии цитират унгарския министър на външните работи и икономиката Петер Сиярто, според когото страната му не планира да разширява газопреносната си система за приемане на гориво от "Турски поток". Обяснението му е, че тя е "много развита, така че лесно можем да получаваме всяка година [от юг] милиарди кубични метра газ повече от днес". "Можем да получаваме от Румъния, Сърбия, Хърватия. Единственият проблем е, че сега никой не доставя. Но ще видим", казва министърът.


По повод идеята на българския президент Румен Радев ръководителят на "Газпром" каза, че за газопровод директно до България са нужни 100% гаранции и от страната, и от Европейската комисия. "Преди време България сама спря такъв проект. Знаете, че понесохме финансови загуби и по този въпрос досега се намираме в арбитражен спор. Разбира се, не искаме ситуацията да се повтори. Затова, дори да е възможно строителство на директна тръба до България през Черно море, несъмнено трябва да има твърди стопроцентови гаранции от Европейската комисия и България."


След две години газ от "Турски поток" може да преминава през България, заяви шефът на "Газпром"

© gazprom.ru


Алексей Гривач, зам.-директор на неправителствената организация Фонд за енергийна сигурност, за пускане на газ от "Турси поток" през България на "Газпром" няма да му се налага да строи допълнителни скъпи мощности. "Сухопътният участък от втората тръба пресича действащата мрежа на Трансбалканския газопровод. Трябва да има договореност с турската "Боташ" за използването му в реверсивен режим, а България - да осигури строителството на своя територия за последващо разпределение на газа".


Милер припомни днес, че експлоатацията на "Турски поток" трябва да започне не по-късно от края на 2019 г. и двете тръби ще са с общ капацитет от 31.5 млрд. куб. м годишно. Той обясни, че темпото на растеж на потребление в Турция е такова, че е изключено и двете тръби да доставят газ само за турския пазар. "Знаете, че миналата година достигнахме рекордните 29 млрд. куб. м годишно. Днес говорим за договори от порядъка на 30 млрд. куб. м., а проектната мощност само на едната тръба на "Турски поток" е 15.75 млрд. куб. м. Иначе казано, турският пазар много бързо трябва да се увеличи с 50% [за да поеме пълния обем от новия газопровод], а това са някакви свръх-свръх-свръхоптимистични очаквания."


Ръководителят на "Газпром" коментира още, че не се притеснява от доставки на американски втечнен газ в Европа, защото те са несравними с руските заради цената и близостта на Русия, което се отразява на транспортните разходи. "Америка никога няма да догони или да изпревари Русия в доставките на втечнен природен газ за европейския пазар. Причаната всъщност е в това, че ключов за потребителя остава въпросът за цената и надежността на доставките."

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK