Четири компании са глобени с над €111 млн. за незаконни цени на онлайн продажби

Четири компании са глобени с над €111 млн. за незаконни цени на онлайн продажби

© Reuters



Европейската комисия наложи глоби за общо над 111 милиона евро на четири компании за битова електроника за незаконно влияние върху цените на продуктите им при онлайн продажби.


Решенията са четири отделни и засягат Asus, Denon & Marantz, Philips и Pioneer, за които е доказано, че в нарушение на правилата на Европейския съюз за конкуренция са налагали на онлайн търговците минимални цени.


Размерът на глобите е намален (с 40% за първите три и с 50% за последната) заради сътрудничеството на разследваните производители по време на разследването.




Еврокомисарят Маргрете Вестегер, която отговаря за защита на конкуренцията на единния пазар, коментира, че годишно продажбите в ЕС вече надхвърлят 500 милиона евро и над половината жители на страните в съюза пазаруват онлайн. "В резултат на действията на четирите компании милиони европейски потребители са се изправяли пред по-високи цени за кухненско оборудване, сешоари, преносими компютри, слушалки и много други стоки. "Това е незаконно."


В съобщението се разяснява, че четирите компании са били особено активни в намесата си при онези онлайн търговци, които са предлагали на по-ниски цени. Ако някой търговец откаже, той е бил заплашван с контрамерки от производителя, включително блокиране на правото да продава продукти.


Практиката е известна като "поддържане на фиксирани или минимални цени" и има по-широк обхват от пряката намеса. Причината е, че най-големите онлайн търговци използват за определяне на цените алгоритми, които въвеждат автоматични корекции спрямо предлаганото от конкурентите. Така натискът над продавачите с най-ниски цени предизвиква повишаването на цените във всички сегменти за битова и потребителска електроника.


Нещо повече - производителите са използвали сложен механизъм за следене на цените в мрежите за дистрибуция, благодарение на който могат да се намесват незабавно, щом видят, че някъде започва поевтиняване. В крайна сметка ефективната конкуренция между търговците почти изчезва, а потребиталите плащат по-скъпо.


Примери за нарушения


Asus, която е базирана в Тайван, е следила цените на определени продавачи на компютърна техника като ноутбук компютри и екрани в Германия и Франция между 2011 и 2014 година.


Denon & Marantz с централа в Япония е следила и незаконно е ноктролирала цените за аудио- и видеотехника като слушалки и говорители с брандовете Denon, Marantz и Boston Acoustics в Германия и Холандия между 2011 и 2015 година.


Холандската Philips е следила да не падат ниско цените във Франция през 2011-2013 г. за кухненска елктроника, кафеварки, прахосмукачки, системи за домашно кино и видео, електрически четки за зъби, сешоари и тримери.


Pioneer, с централа в Япония, също е следила цените на системи за домашон видео, говорители за iPod, както и за озвучителни системи и други hi-fi продукти. Компанията е ограничавала и възможността да се извършват трансгранични онлайн продажби в периода 2011-2013 г. в 12 държави (Германия, Франция, Италия, Великобритания, Испания, Португалия, Швеция, Финландия, Дания, Белгия, Холандия и Норвегия).


Според проучването на онлайн пазара в ЕС, публикувано през май миналата година от Европейската комисия, се казва, че ограничения като изброените представляват най-масово използваните нарушения на свободата на конкуренцията на онлайн пазарите. Няколко от започналите след това разследвания продължават и в момента.

Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2182 Неутрално

    Прави са си производителите да изискват минимална продажна цена. В противен случай започва едно надцакване, кой да падне по ниско, накрая резултата е, че всички малки и повечето средни търговци неиздържат на ценовия натиск и приключват с продукта, остават само няколко големи и те почват да мародерстват потребителя. Накрая цените летят нагоре а производителя е натиснат надолу.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор,
  2. 2 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2182 Неутрално

    До коментар [#1] от "DDR":

    Корекция —Да мародерстват производителя

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор,
  3. 3 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1623 Неутрално

    "най-големите онлайн търговци използват за определяне на цените алгоритми, които въвеждат автоматични корекции спрямо предлаганото от конкурентите"
    Това вероятно е напълно законно и пазарно?

  4. 4 Профил на rapidfire
    rapidfire
    Рейтинг: 1957 Неутрално

    И накрая китайците живи ще ги изядат.

    It is nice to be important, but it's more important to be nice!
  5. 5 Профил на Ivanov
    Ivanov
    Рейтинг: 315 Неутрално

    Ся аз нещо не разбрах, моля някой да ми обясни как ако Асус поддържат минимални цени и това водело до плашане на потребителите на повече, са се преборили с Тошиба на пазара. Т.е Потребителят си купува "евтината" Тошиба и не виждам кви права са му нарушени? Нормално ми се струва всеки сам да определя собствената си ценова политика- ако преценя, че слушалки струващи 20 еи ще ги продавам минимум за 200 не е проблем дори за потребителя, при положение, че не съм монополист на пазара на слушалки, сешоари или дамски превръзки. Просто хората няма да купуват моите а тези на конкурентите ми, кото са 5 пъти по-евтини.

    Поздрави!
  6. 6 Профил на Ivanov
    Ivanov
    Рейтинг: 315 Неутрално

    Ся аз нещо не разбрах, моля някой да ми обясни как ако Асус поддържат минимални цени и това водело до плашане на потребителите на повече, са се преборили с Тошиба на пазара. Т.е Потребителят си купува "евтината" Тошиба и не виждам кви права са му нарушени? Нормално ми се струва всеки сам да определя собствената си ценова политика- ако преценя, че слушалки струващи 20 еи ще ги продавам минимум за 200 не е проблем дори за потребителя, при положение, че не съм монополист на пазара на слушалки, сешоари или дамски превръзки. Просто хората няма да купуват моите а тези на конкурентите ми, кото са 5 пъти по-евтини.

    Поздрави!




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK