На Марс има вода в течно състояние, обявиха учени

Повечето астрономи смятат, че тези тъмни ивици са влага от стичаща се по склоновете на някои планини на Марс вода.

© Nasa, Reuters

На Марс в момента има запаси от вода в течно състояние и за това има доказателства, обявиха европейски изследователи, цитирани от Би Би Си и "Ройтерс".

"Езерото", за което говорят учените, се намира под повърхността на ледения слой, покриващ южния полюс на Червената планета.

Диаметърът на предполагаемия водоем е около 20 км и ако съществуването му може да се потвърди, това би било първият подобен случай, откакто съвременната наука изследва Марс. Подобна новина се посреща с вълнение в научния свят, тъй като наличието на вода се смята за едно от основните условия, за да възникне живот.

Освен това ще отнеме години да се провери дали действително има живи организми във водния масив, предупреждават учените. "Това е мястото на Марс, където има нещо, най-много доближаващо се до среда, позволяваща живот, където той би могъл да съществува," казва ученият Роберто Орозеи от Националния институт по астрофизика в Италия, цитиран от "Ройтерс". Орозеи ръководи екипа на изследването, публикувано в списание Science.

Досегашните открития винаги са били свързани със съществуването на вода в миналото. Пример в тази насока са езерните корита, изследвани от марсохода "Кюриосити" на американската космическа агенция НАСА.

Eзерото е засечено с инструмент на борда на изследователския апарат "Марс експрес" на Европейската космическа агенция, който обикаля в орбита около Червената планета.

1. 1 Профил на tacheaux
    tacheaux

"Подобна новина се посреща с вълнение в научния свят, тъй като наличието на вода се смята за едно от основните условия, за да възникне живот."

Според мен тази новина е по-важна с оглед съхраняването на живота на първите човешки същества посетили Марс и заселили се в тази планета.
    Не е работа да се мъкне вода от Земята на милиони километри разстояние.

2. 2 Профил на pm
    pm

Снимката какво точно илюстрира? че и Марс е плосък?!

"Лошото е, че [българите] оставиха истинските си политици вън от властта, вкарвайки в парламента само олигархичните корпорации."
  3. 3 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle

До коментар [#1] от "tacheaux":

+++! С една добавка - ако има кислород и водород в атмосферата, вода би се създала без особени усилия...

4. 4 Профил на today
    today

Наличието на каквито и да било елементи в атмосферата е установено, въпроса е дали има вода в течно състояние.

Борбата с корупцията в България е като риболова по Discovery. Хващат ги, показват ги, и ги пускат!
  5. 6 Профил на atmanpg
    atmanpg
    Рейтинг: 1973 Неутрално

Голям праз, като има.
    Ние Антарктида не можем да усвоим, ама към Марс гледаме.

6. 7 Профил на man_un
    man_un

На Марс има още много неща, но всичко подред...

7. 8 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 1913 Неутрално

Дано да е така. Но потвърждението няма да бъде скоро.

8. 9 Профил на Советский   богатырь
    Советский богатырь

Добре е, че поне европейските учени не скриват истината от масовия потребител. Ако трябваше Наса да обявят тази новина, сигурно щяхме да чакаме поне няколко десетилетия!

Раша вперёд, опять будет налёт ! ___ Тупая обезьяна - грамотный человек, ник просто вводит в заблуждение
  9. 10 Профил на tucker case
    tucker case

ха... еми туй е отдавна открито от безаналоговият рушняшки апарат фобос-грунт... не езеро ами цел океан беше открит... не само открит ами и изследван с безаналогово цамбуркане в него...

Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  10. 11 Профил на atropin
    atropin

Все по-близо сме до откриване на извънземен живот, обаче няма да е суперразвитата цивилизация, каквато очакват любителите на сай-фай, а някаква безмозъчна бактерия.

Снимката какво точно илюстрира? че и Марс е плосък?!
    —цитат от коментар 2 на pm

Добави, че е рисувана от художници на НАСА, а водата е от чешмата на Белия дом!

12. 13 Профил на today
    today

Те само да не открият цветни метали, че няма да остане кой да събира отпадъците в България.

13. 14 Профил на tribiri
    tribiri

До коментар [#10] от "tucker case":

От всяка сватба да направим брадва! Девиз йа козяшките тролове.

Какво ли сънува един идиот, че вечно е прав - пак, пак и пак! Започне ли да се държи като скот.. Какъв идиот!? Това е просто глупак!
  14. 15 Профил на tribiri
    tribiri

До коментар [#11] от "atropin":

Абе те и тези от висшия разум така коментират за нас по техните форуми. Колкото марсианските бактерии могат да ни открият нас, толкова и ние можем да открием висшия разум.

15. 16 Профил на slunchev_den
    slunchev_den

Често посещавам Марс, но никога не пия от водата. Но съм сигурен, че дори да няма живи организми във водата, то самата тя е жива.

"Първо си пренебрегнат, после осмиван, сетне бит, и накрая победител."
  16. 17 Профил на atropin
    atropin
  17. 18 Профил на Неизвестен извършител
    Неизвестен извършител

Има.
    Обаче в "предполагаемо езеро".
    И тепърва предстояло "ако може, да се потвърди съществуването му".
    Та... за какво беше статията?

18. 19 Профил на Judjuk
    Judjuk

Не пише дали са открили и на езерото дупката.

19. 20 Профил на GreenEyes
    GreenEyes

Ако се потвърди наличието на вода в течно състояние на Марс, това би имало фундаментално значение по две основни направления - търсенето на извънземен живот и бъдещото овладяване на Марс от хората, най-вече местоположение на първите земни колонии.
    Поне досега се знае, че за наличието на живот, водата е необходимо условие. Знае се също, че милиони години наред на Марс е имало вода в течно състояние, не по-малко отколкото на Земята. Според информацията на Европейската космическа агенция, езерото би трябвало да е няколко метра дълбоко, а водата изключително солена, което вероятно я задържа в течно състояние.

20. 21 Профил на Deaddark
    Deaddark

Само да не намерим там "завет" - "... и пратихме кораб на съседната планета с последна надежда да запазим човешкия род, защото на замърсената необратимо от нас планета, дните ни бяха преброени..."

21. 22 Профил на Неизвестен извършител
    Неизвестен извършител

До коментар [#21] от "Deaddark":

Махалото може да е стигнало почти до крайната си точка и да се готви за обратния ход.

22. 23 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

До коментар [#21] от "Deaddark": "Ако наистина има вода на Марс, то СО2 е 90% от атмосферата - рай за растенията - само да ги посеем - а те ще отделят достатъчно О2 за нас."

Добави и много по-разредена атмосфера от земната, убийствена радиация за хората и растенията поради липсата на магнитно поле, минусови температури, стигащи до минус 100 градуса Целзий. И други по-маловажни неприятни неща. Оптимизмът е хубаво нещо, но когато е премерен и съобразен с реалността.

23. 24 Профил на m_todorov
    m_todorov

До коментар [#3] от "charlesdegaulle":

Ъ, по-скоро обратното.

24. 25 Профил на wnl03619584
    wnl03619584

До коментар [#12] от "lz2":

Добави, че е рисувана от художници на НАСА, а водата е от чешмата на Белия дом!
    —цитат от коментар 12 на lz2

Защо? От някой друг ли е рисувана? :-)

25. 26 Профил на popovski31
    popovski31

Преди време, по един от научно-популярните казаха, че Земята е изпреварила унищожение от Слънцето, като създала защитен слой от лъчите му - атмосферата. И това е дало възможност на живота да еволюира.

А що се отнася до Марс, има вероятност зелените човечета да са открили определена способност на урана и затова днес планетата им да е червена.

26. 27 Профил на Deaddark
    Deaddark

До коментар [#23] от "quatro_4x3":

Това, дето си го изброил, ако е вярно нонстоп - вода няма да има. А ако има вода - няма да е вярно - все ще се направи някоя малка станция за оцеляване и чрез скафандър ще може да се обикаля в някой времеви промеждутък - в който няма да е чак толкова зле.

Преди време хората ги е било страх и от ледовете на северния полюс - а сега има станции там, че и хора, оборудвани както си трябва, щъкат навън.

27. 28 Профил на The Island
    The Island

Освен вода имА и маКедонци и бг политици.

28. 29 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

До коментар [#27] от "Deaddark":

Със скафандри -да. Но никога на Марс няма да има открити поляни, гори, реки и свободно разхождащи се, без скафандри, хора, както ни баламосват някои "учени" с налудничавите си идеи за преобразяването му, напълно несъобразени с природните закони и всички условия на планетата. Марс не може да се превърне във втора планета като Земята и да бъде заселен с хора.

29. 30 Профил на ban
    ban

До коментар [#20] от "GreenEyes":

30. 31 Профил на hhhuuunnnn
    hhhuuunnnn

нищо не прилича повече на Работническо Дело от Дневник
  31. 32 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis

До коментар [#29] от "quatro_4x3":

Защо не може?

32. 33 Профил на Deaddark
    Deaddark

До коментар [#29] от "quatro_4x3":

33. 34 Профил на Велков
    Велков

До коментар [#1] от "tacheaux":

Те ще бъдат толкова облъчени, че.....

34. 35 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol

Кой знае, нещо невероятно ще е да има вода, живот...

35. 36 Профил на emil
    emil
    Рейтинг: 1979 Неутрално

Това прилича на историята с езерото Восток в Антарктида. Скрито под над 3 км антарктическия лед и съдържащо над 3500 форми на ДНК, които обаче най вероятно са останки от предишни видове оцелели за известно време напълно откъснати от слънчева светлина и други форми на енергия. Там живот не може да евалюира освен ако няма някаква геотермална активност. На Марс обаче геотермални процеси няма от милиони години. Ще бъде безсмислено да търсят останки от марсиански живот под ледения слой. По добре е НАСА да почват вече да търсят на педя под повърхността защото ЕСА скоро ще ги изпревари с Екзомарс ровъра.

УТОЧНЕНИЕ: СТАТИИТЕ ПОД КОИТО ПОСТВАМ ИЗРАЗЯВАТ ИЗЦЯЛО МНЕНИЕТО НА ДНЕВНИК И В НИКАКЪВ СЛУЧАЙ НЕ СЪВПАДАТ С МОЕТО МНЕНИЕ
  36. 37 Профил на Petia Nikolova
    Petia Nikolova

Да не чуе ВИК-о тази новина,че вземе да сложи водомери за поредната такса. Не знам какъв живот на Марс или другаде в необятния Космос очаква да види човечеството,но да не се заблуждава,че ще /само/ като на Земята.

37. 38 Профил на vassilun
    vassilun

До коментар [#9] от "Советский богатырь":

38. 39 Профил на 4ort
    4ort

Дано на Марс не се появи и нЕкой Маркс, че тогава язък за водата.

39. 40 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

До коментар [#32] от "Darth Plagueis":"Защо не може?"

40. 41 Профил на the_thraex
    the_thraex

Щом има вода, значи има живот, значи има политика, значи трябва да им изнесем демокрация.

41. 42 Профил на Сахаров
    Сахаров

—цитат от коментар 36 на emil

НАСА са с един успешно приземен роувър напред. През 2020 ще имат втори, със същото шаси, но различен инструментариум. В момента са с минимум 5 години преднина пред ЕСА

I shave with Occam's razor
  42. 43 Профил на еко
    еко

До коментар [#32] от "Darth Plagueis":"Защо не може?" Смъртоносно ниво на радиация от Слънцето и космоса, поради липсата на магнитно поле - достатъчна причина, която не подлежи на промяна. Разредена атмосфера, което се дължи на по-малката гравитация, която пък е по-малка поради по-малката маса на планетата( и на Еверест въздухът е с нормален земен състав, но е разреден и не може да се диша, недостатъчен е) - втора достатъчна причина, преодоляването ѝ е в сферата на романите. Много ниски температури, които не могат да бъдат повишени- трета достатъчна причина. Идеите за повишаването им с предизвикването на парников ефект са неприложими поради разредената атмосфера - предната причина. Всяка една от тия три е напълно достатъчна Марс да не може да стане годен за обитаване от хора като Земята. Изследователски екипи ще има.
    —цитат от коментар 40 на quatro_4x3

43. 44 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

До коментар [#29] от "quatro_4x3":Недей така песимистично - не знаеш с какви технологии ще разполага човечеството след сто години, след хиляда. Дори сегашната техника може да построи достатъчно голяма база, в която да има малка гора, нива и животни. Транспортът е проблем - и като време и като тонаж.
    —цитат от коментар 33 на Deaddark

Като не знаем с какви технологии ще разполага човечеството, това изобщо не означава, че ще разполага с необходимите му. Да не забравяме, че има природни закони, които са неподвластни на желанието ни да притежаваме някаква много желана от нас технология. Нека да не ползваме безкрайните възможности на въображението си като аргумент и основа за изводи. Марс най-малко се различава от Земята, в сравнение с останалите планети от слънчевата система, но все пак е много, много различен. Във всичко е различен.

44. 45 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

До коментар [#9] от "Советский богатырь":А ако водата на Марс бе открита от тякой Руский Богатирь, то светът щеше да научи за това години преди "откритието"! 🤣
    —цитат от коментар 38 на vassilun

Вече щяхме да сме гледали анимациите!

45. 46 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis

До коментар [#40] от "quatro_4x3":

46. 47 Профил на quatro_4x3

—цитат от коментар 41 на the_thraex

И руска пета колона. И част от марсианците да станат руски мекерета.

47. 48 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

До коментар [#43] от "еко": " Всичко може да се преодолее и ще се преодолее. До 100 години Марс ще е колонизиран."

Ако можеше да се преодолее, включително и закони от физиката, с фантазии и гола вяра, щях да ти вярвам и да се радвам с тебе!

48. 49 Профил на tigervi
    tigervi

До коментар [#36] от "emil":

Безсмислено и неефективно е НАСА или ЕСА да повтарят чужди експерименти. В момента няма конкуренция между космическите служби, а има сътрудничество, дори България участва в изследването на Марс.

Eddie lives... somewhere in time!
  49. 50 Профил на GreenEyes
    GreenEyes

До коментар [#44] от "quatro_4x3":

Прав си, че условията на Марс са брутални, но трябва да се опитва.....Рано или късно човечеството, ако не се самоунищожи, ще трябва да търси и други места за заселване. Трябва да търси по много причини - опасност за съществуването на живота на самата Земя, изчерпване на ресурсите и дори заплаха за унищожението на цялата планета (например разширяването на слънцето и поглъщането на близките до него планети).

50. 51 Профил на tigervi
    tigervi

До коментар [#48] от "quatro_4x3":

Не законите на физиката, а на икономиката са основна пречка. Няма никаква полза (засега и в обозримо бъдеще) от марсианска колония.

Eddie lives... somewhere in time!
  51. 52 Профил на 8th_ball
    8th_ball

До коментар [#43] от "еко":

Защо?

52. 53 Профил на slq84014722
    slq84014722

Сега ще започнат да обмислят как да убият местните микроби за да заграбят водата. Ужасни са.

53. 54 Профил на kirka80286
    kirka80286

А добр'утро! Щом има в твърдо състояние, остава да няма в течно... що за псевдо-новина са скалъпили...

54. 55 Профил на GreenEyes
    GreenEyes

До коментар [#40] от "quatro_4x3":

И тук си прав, магнитното поле е едно от условията за съществуване на атмосфера и за живота на Земята. Една от най-важните разлики (поради късмета на Земята) между Марс и Земята е, че ние имаме работещо ядро, което създава магнитно поле, а на Марс ядрото е изстинало, и произтичащите от това трагични за Марс последици. Причината за изстиналото марсианско ядро е, че размерите на Марс не могат да осигурят горещо ядро. Другата причина за изстиването на марсианското ядро са по-малкото радиоактивни изотопи.
    Но кой знае какво може да измисли човек в едно по-далечно бъдеще? Само до преди 150 години не сме могли да се отлепим от Земята, а днес вече сме изпратили машини извън Слънчевата система. Става дума за милиарди километри и половин век в космическото пространство. Апаратурата на Вояджър продължава да изпраща сигнали до Земята...

55. 56 Профил на BiGman1
    BiGman1

При положение, че последната седмица се изля толкова вода над България щеше да е чудно да няма вода и на Марс...знам, че няма логика но пък и новината за вода на Марс ми идва в повече след тия наводнения...

56. 57 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

До коментар [#40] от "quatro_4x3":Т.е., ти не приемаш генното модифициране на хора, нито пък идеите за тераформиране на Марс? Второто, как да е, ама първото защо не?
    —цитат от коментар 46 на Darth Plagueis

От горните ми коментари е очевидно категоричното ми мнение за невъзможноста за терафиормирене на Марс и причините, които го правят такова.
    Генното модифициране на хора е също безсмислено без тераформиране. Отделно, че е само в сферата на фантастиката. За толкова години от съществуването на генетиката да бяха поне модифицирали хората така, че да нямат нужда от зъболекар и да не им се налага да носят очила - очевидни несъвършенства на човешкия организъм. Някой ще напише : " Да, но след 1 000 години.....". И 100 000 години да са, дългият период на изследвания по никакъв начин не гарантира постигането на определен желан резултат. Възможностите на генетиката не са безкрайни.
    А и какъв смисъл може да има модифицирането на хора в същества, способни да живеят в една замръзнала, облъчвана с радиация(предизвикваща мутации) пустиня?!

РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.

Супер е от научна гледна точка стига да се потвърди, но няма никаква практична стойност !!!

58. 59 Профил на BiGman1
    BiGman1

То хубаво са открили вода на Марс...но, кой ти пие вода вече...:)

59. 60 Профил на emil
    emil
    Рейтинг: 1979 Неутрално

До коментар [#42] от "Сахаров":

—цитат от коментар 42 на Сахаров

НАСА ако е за въпрос са 40 години пред ЕСА защото още през 1975 година имаха биоексперименти на двата Викинга, но счетоха резултатите за противоречиви и недоказателствени. След това обаче много се отплеснаха в изучаване на геологията на Марс и нямаха нито един биоексперимент. Най-вероятно защото ако не бяха намерили живот парите им щяха да спрат. Не казвам че такава тактика е била лоша защото за този период пратиха близо 15 сонди и научихме толкова много неща за Марс.

Сега обаче след като ЕСА влиза в играта с може би единствената си сонда за години напред е съвсем естествено те веднага да проверят за живот и НАСА малко се притесниха защото ако след толкова години изследвания някой друг донесе отговора ще се почувстват малко кофти. Затова и изцяло спряха помощта си за Екзомарс и се разбързаха с новия си ровър и проекта за връщане на проби от Марс.

60. 61 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis

До коментар [#57] от "quatro_4x3":

Генното модифициране към ден днешен е по-скоро правен, отколкото технологичен проблем, така че не го броя за утопия. Впрочем, тераформирането също не го броя за пълна утопия, макар, че е твърде далечно и малко вероятно.

61. 62 Профил на Toni Ivanov
    Toni Ivanov
    Рейтинг: 1905 Неутрално

До # 23. Да на Марс гравитацията е по-слаба от тази на Земята и съответно атмосферата е по-разредена,но основно в нея преобладава въглеродния двуокис около 95% и около 2% азот,а другите елементи са под 1%.. Въглеродния двуокис е добре за фотосинтезата на растенията,но температурите са много ниски минусови. Максималната температура не е повече от плюс 20 градуса по Целзий.

62. 63 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

До коментар [#50] от "GreenEyes":

Съществуването на хора на Земята е период, представляващ само един миг от историята ѝ. През цялата си история планетата се е променяла и така ще бъде докато съществува. Животът ни, съотнесен към тия промени, е толкова кратък, че не успяваме да ги забележим. Измерванията и статистиката от последните няколко века ни дават възможност да разберем, че планетата се променя.Въпрос на време е условията тук да станат неподходящи за хора и просто да измрем. Другият вариант е да се преселим някъде на друга планета. Това, че ще имаме нужда да го направим, не означава, че ще можем да го направим и никой не е доказал, че е възможно.

До коментар [#55] от "GreenEyes":

През соца имаше едни политически агитатори, задачата на които беше да ни промиват мозъците и ни "изнасяха лекции". Обясняваха колко хубаво ще е в светлото бъдеще и когато някой попиташе " е то това как ще стане?", те многозначително отговаряха "те до тогава учените ще намерят решение на проблема". Учените нищо не намериха, светлото бъдеще не се състоя, а социализмът умря. Така може да си умре и човечеството, без да реши проблемите си. Човечеството не е в гаранционен срок и застраховка живот няма.
    Не съм някакъв вманиачен песимист, но е добре да отделяме реалното от желаното и мечтаното.

63. 64 Профил на doxen
    doxen

И к'во, става ли за пиене/миене?

64. 65 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

То хубаво са открили вода на Марс...но, кой ти пие вода вече...:)
    —цитат от коментар 59 на BiGman1

Ако открият бира, че и готова изстудена, можеш ли се вреди?! Така поне не завиждам!

65. 66 Профил на GreenEyes
    GreenEyes

До коментар [#20] от "GreenEyes":Не прочетох колко е дълбоко, но е на 1,5 Километра под повърхността! Дневникарите просто не са превели цялата информация! И да гледате лунното затъмнение, което ще бъде по пълнолуние (което е уникално според дневник)!
    —цитат от коментар 30 на ban

Да, така е. На думи не изглежда толкова много, но километър и половина и то на Марс е огромно нещо. На този етап се планира да се дълбае с днешните и бъдещите ровъри на не повече от метър дълбочина! Огромна разлика нали, едно е да се дълбае на един метър, друго на един километър и половина. Но да кажем, че стигнем до водата там. Водата вероятно с температура минус 67 градуса, при това изключително солена. Не говоря за готварска сол, а за изключително токсични соли като перхлоридни соли например. Не казвам, че е абсолютно невъзможно да се открият някакви оцелели бактерии след милиарди години в това езеро, но вероятността е изключително малка.

66. 67 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis

До коментар [#63] от "quatro_4x3":

Аз пък мисля, че учените бая неща намериха в последните 400 години.

67. 68 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis

До коментар [#30] от "ban":

1 метър е дълбоко.

68. 69 Профил на FourOhFive

Тези пък.

Руските космически учени преди ехееее колко време откриха течна вода на дъното на Тихия океан.

69. 70 Профил на FourOhFive

—цитат от коментар 11 на atropin

Тази форма на живот вече е открита. Обитава една просторна територия на север от Монголия.

70. 71 Профил на GreenEyes
    GreenEyes

До коментар [#63] от "quatro_4x3":

Ако си забелязъл, аз също отделям реалното от желаното и ни най-малко съм от оптимистите поне що се касае до някои основни бих казал не само астрофизични, но философски проблеми като например има ли извънземен живот и особено сами ли сме във Вселената. Аз лично съм твърд привърженик на предположението, че човечеството няма братя по разум и ние сме сами. Но това е друга тема, която с колегите сме коментирали десетки пъти в този форум.

71. 72 Профил на FourOhFive

—цитат от коментар 41 на the_thraex

Защо демокрация? Нека да им изнесем руско православие.

72. 73 Профил на султана глаушева
    султана глаушева

А в лалво друго състояние да бъде, пардон? В замръзнало ли е, се нарича лед. В газообразно ли е, св нарича пара. Нетечна водя НЯМА!

Мърфи е оптимист!
  73. 74 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis

До коментар [#71] от "GreenEyes":

74. 75 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

До коментар [#61] от "Darth Plagueis": "Но последният ти абзац наистина е интересен. Ами смисълът е същия, като живота на същества, живеещи където и да било по Земята."

Никой на Земята не отива да живее в пустинята, дори без да му се налага генно или друго модифициране! Обратно, родените в пустинята често искат да се махнат от там. Доста странно е някой да иска да го модифицират, за да може да отиде да живее в марсианската пустиня! Някой перко може.

75. 76 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

До коментар [#63] от "quatro_4x3":Аз пък мисля, че учените бая неща намериха в последните 400 години.
    —цитат от коментар 67 на Darth Plagueis

Разбира се. Не го отричам. Но като не знаеха как нещо от лъжите им би могло да бъде реализирано, използваха учените за да излязат от ситуацията - учените са способни да реализират всяка тяхна идиотска фантазия.
    Нека не доказваме достоверността и осъществимостта на мечтите си с хипотетични бъдещи успехи на учените.

76. 77 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis

До коментар [#75] от "quatro_4x3":

Как да кажа...хората са различни, а според известен израз, лудите, те да са живи...
    Алиса Карсън, впрочем, ми изглежда адски интелигентно дете. Не знам дали е луда, вероятно.

77. 78 Профил на quatro_4x3

—цитат от коментар 73 на султана глаушева

Глупости! Поредните. Лед, пара или течност са трите агрегатни състояния на ВОДАТА! Учи се във втори клас. Твърдото и газообразното си имат отделни имена, за по-кратко.

78. 79 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3

До коментар [#71] от "GreenEyes":Аз пък мисля, че на фона на сегашните ни знания за физичните закони, и отвратително бавната скорост на светлината, въпросът дали сме сами е тотално лишен от смисъл.
    —цитат от коментар 74 на Darth Plagueis

Колкото и да е бавна скоростта на светлината, сметни какво се получава, ако космически кораб се движи с такава скорост и се блъсне в метеорит с маса 1 грам. Силата на удара се получава като умножиш 1 грам по квадрата на скоростта на кораба( на светлината), но я преобразувай в метри в секунда и след това в тонове. Преди да видиш резултата се хвани здраво, да не паднеш от стола. Получава се нещо като атомна бомба. Хубаво е да го коментира някой от защитниците на такива полети.

РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.

Вчера четох статия за това че човешки крак не е стъпвал на Луната от 45 години,въпреки че този факт е широко известен някак си не си даваме сметка че след първоначалната еуфория е последвало безразличие и нежелание за полети на човек в близкия космос.

80. 81 Профил на FourOhFive

—цитат от коментар 73 на султана глаушева

Ааааахахахахах ей това раб-факът е голяма работа.

81. 82 Профил на quasimodo
    quasimodo

До коментар [#23] от "quatro_4x3":Това, дето си го изброил, ако е вярно нонстоп - вода няма да има. А ако има вода - няма да е вярно...
    —цитат от коментар 27 на Deaddark

:))))..... Брутална "научна" логика!
    Това, което е изброено е вярно и не е пречка да има течна вода на Марс. Водата може да бъде в течно състояние при температури далеч под нулата и да бъде защитеа от въшно влияние далеч под повърхостта на плаетата... За живот в нея, въпросът вече е друг.

82. 83 Профил на │

До коментар [#79] от "quatro_4x3":

Всъщност, няма как да сметнеш това за кораб движещ се със скоростта на светлината.

83. 84 Профил на ali_ibn_isa
    ali_ibn_isa

Това не е новина!
    Росиянския богатир 'Фобос-грунд' отдавна откри водата..

84. 85 Профил на kirka80286
    kirka80286

Ехххаа, моите любими икономедия съфорумци, които с голям ищах слагат минуси, но не се знае колко от часовете по Физика са пропуснали. И минуси, което според правилата на Икономедиа са "Бутон "-" изразява несъгласие;". Дотук добре, всеки има право на мнение. Но няма да е лошо и да се аргументира, все пак. Апък толкова е трудно да се аргументираш срещу законите на Физиката. Направо е невъзможно. Визирам моя коментар номер 54, който събра 5 минуса за няколко часа, при положение, че

2)Surface temperatures may reach a high of about 20 °C (293 K; 68 °F) at noon, at the equator, and a low of about −153 °C (120 K; −243 °F) at the poles.
    И за да не ме измодерират още по-любимите ми модератори, които стриктно следят за коментари на чужд език, ще го преведа веднага
    2) Температурите на повърхността могат да достигнат до 20 градуса Целзий, на екватора, по обяд, и до -153 градуса Целзий на полюсите.
    3) 20 градуса по Целзий е... с 20 градуса повече, от колкото на леда му трябва, за да се стопи и да стане вода. Пишете ми минуси и тук.
    4) Температура НА ПОВЪРХНОСТТА. Ако някой все пак е внимавал в часовете по физика, ще знае, че Марс, тоно както Земята, е изстинала кова върху МЕГА горещо ядро. Като копаш, става топло. ЛедОт, като го стоплиш, се разтопява, ставайки вода. Давайте минуси и тук.
    5) Предвид горепосочените, направо е ИЗУМИТЕЛНО, как на планета, на която има лед, може да има и разтопен лед, т.е. вода.

"Ай сти'а бьй! Нивируятну!"

85. 86 Профил на │

До коментар [#85] от "kirka80286":

Всъщност, ако беше внимавал в училище, щеше да знаеш че температурата на топене и на изпарение зависи от атмосферното налягане. При марсианското атмосферно налягане от 600 Pa, в повечето случаи водата преминава от твърдо директно в газово състояние.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pressure_melting_point #/media/File:Phase_diagram_of_water.svg

Та, напълно заслужени са ти минусите.

86. 87 Профил на kirka80286
    kirka80286

Също, доказателства за вода на Марс бяха открити от Маринър 9, изстрелян през 1971 година. Малко сте с 47 години назад с "новината", не много...

87. 88 Профил на kirka80286
    kirka80286

Също, странно защо ли, в статията няма нито една цифра, нито един координат, и нито един факт, и нито едно име, с изключение на някой си, "учЕният" Роберто, специалист по... както по всичко личи, най вече астрология и зодии и тем подобни нАучни неща.

88. 89 Профил на │

До коментар [#88] от "kirka80286":

Хайде стига си квичал, ето ти оригиналната статия с Сайънс:

89. 90 Профил на kirka80286
    kirka80286

До коментар [#86] от "I":
    Ти наистина ли уточни (ненужно), че атмосферното налягане на Марс е 600 Ра, и после ми цитира цитат (че и с графика!), в който черно на бяло пише, че:
    "The pressure melting point is nearly a constant 0 °C at pressures above the triple point at 611.7 Pa".
    Е моя грешка, моя... цели 11 паскала... трябва да я вземем тая графика, на 4К, да видим колко по-различни са нещата с 11 паскала по-малко...

Продължавай, продължавай с аргументите, забавно е!

91. 92 Профил на kirka80286
    kirka80286

До коментар [#86] от "I":

Моля ти се, цитирай още нещо "в полза на тезата си". А аз дотолкова внимавах, че внимателно осъзнах как температурата на ТОПЕНЕ не зависи толкова от налягането, колкото температурата на КИПЕНЕ... Но чакам с нетърпение твоя отговор, това ще е за 9гаг направо. :)

93. 94 Профил на Лудколю Деликолев
    Лудколю Деликолев

"4) Температура НА ПОВЪРХНОСТТА. Ако някой все пак е внимавал в часовете по физика, ще знае, че Марс, тоно както Земята, е изстинала кова върху МЕГА горещо ядро. Като копаш, става топло."
    Доколкото помня, Марс е изстинала планета, без течно ядро. Точно поради тази причина няма магнитно поле, което да попречи на слънчевия вятър да издуха атмосферата.

94. 95 Профил на Лудколю Деликолев
    Лудколю Деликолев

Марс може да се тераформира, но за целта трябват два-три научни пробива в нанотехнологиите и генетиката. Това което липсва на Марс за да стане прилично за обитаване място са защитен екран против слънчевата радиация и атмосфера. Напълно постижима цел, в рамките на стотина години.
    И най-вече - една от първите малки крачки по пътя дълъг десет хиляди мили, а именно - човечеството да еволюира достатъчно, че да успее да организира Големият взрив, преди Вселената да се превърне в пусто студено място, където гравитацията не действа.

95. 96 Профил на One Hour
    One Hour

До коментар [#43] от "еко":

Мдаа, трябва да купя нещо в този район.
    Една молба после за ПУП, ПРЗ и след година вдигам цената.

96. 97 Профил на puhpuhan4o
    puhpuhan4o

—цитат от коментар 11 на atropin

Има костовисти в космоса?!?!?!

Върнете дъгата на децата, педераси!
  97. 98 Профил на subsonic
    subsonic

Сега вече е ясно, че хората са дошли от Марс.

Човекът е единственият вид, който е способен до такава степен да колонизира средата, която обитава, че да я унищожи.

98. 99 Профил на quasimodo
    quasimodo

... 1) Ледът се топи при 0 градуса по Целзий, след което става вода в течно състояние. Няма да се учудя, ако някой тук е несъгласен и с това....
    —цитат от коментар 85 на kirka80286

Е, поне не си изненадан :))))....
    "Викаш", дестилирана вода и например 10% разтвор на натриев хлорид във вода все при нула гардуса по целзий замръзват? Ами... добре!
    От къде знаеш какви минерали и с каква концентрация са разтворени в това своеобразно подводно езеро?
    Понижението на температурата на замръзване на разтворите в сравнение с температурата на замръзване на чистия разтворител е пропорционално на концентрация на разтвореното вещество в разтвора.
    Наличието на разтворени соли на някои метали във водата могат да понижат температурата ѝ на замръзване с над 50 градуса... Дерзай...

99. 100 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis

До коментар [#85] от "kirka80286":

Нека уточним нЕкои неща, като започнем от т.2.
    2. Температурата на екваторът наистина достига 20 градуса. През деня, не денонощно. Това няма особено значение, защото езерото е под южния полюс. Т.е., съсредоточи се върху температурата от -153 градуса по Целзий. Ако искаш, можеш да ползваш и средната температура от -55 градуса. По Целзий.
    3. 20 градуса по Целзий е все тая колко е. Справка - горната точка.
    4. Тук ще трябва малко повечко:
    4А. Температурата на ядрото на Марс е висока, но далеч не толкова - 1 200 градуса по Целзий. Сравнението с 6 000 градуса на Земята е неуместно.
    4Б. Езерото е на едва 1.5 км, т.е., дори да спазваме (а не трябва) земното правило от 1 градус на всеки 100 метра, пак получаваме едва 15 градуса по-топло. Силно недостатъчно за вода в течно състояние.
    4В. За разлика от Земята, на Марс няма тектонични движения, а мантията е латентна. Това прави марсианската кора значително по-изолирана и студена.
    5. Предвид горното, наистина е ИЗУМИТЕЛНО, че на Марс има вода в течно състояние. Затова от значение е нейният точен състав.

Бонус от мен - Маринър откри СЛЕДИ от вода. Без да може да ги датира, без да открие вода. Вода на Марс се открива за първи път.

Бонус 2 - Марс има течно ядро. Че гледам има сериозно заблуждение по темата.