Защо Дубай може скоро да не е толкова успешен

Защо Дубай може скоро да не е толкова успешен

© Associated Press



В шикозния жилищен район "Джумейра бийч резидънс" наемите на луксозните апартаменти са спаднали с около 15% спрямо миналата година. Мнозина се опасяват, че това е сигнал, че формулата на богатото емирство за икономически успех започва да се износва.


От над две десетилетия Дубай просперира като един от най-интернационалните градове, привличайки хора и капитали от целия свят. Преди девет години той трябваше да прибегне до спасителен план за 20 млрд. долара от богатото на петрол емирство Абу Даби, за да преодолее дългова криза, причинена от срива в цените на недвижимите имоти. Икономиката на Дубай бурно се възстанови и оттогава нарасна с една трета, подхранвана от външната търговия, туризма и статута на основен регионален център за бизнес услуги.


Сега обаче Дубай се сблъсква с друг тежък период. Цените на жилищните недвижими имоти се понижиха с над 15% от края на 2014 г. и продължават да спадат. Фондовият пазар спадна с 13% тази година, отбелязвайки най-лошото представяне в региона. Дубай е издал 4722 нови бизнес лиценза през второто тримесечие на 2018 г., което е понижение с 26% спрямо същия период на 2016-а. Това бе година, когато лицензите отбелязаха максимум.




Тези спадове може би са временен резултат от икономическото забавяне в Залива, причинено от ниските цени на петрола. Други числа обаче намекват, че традиционните двигатели за растежа на Дубай губят скорост, което може да означава дългосрочни загуби. Увеличението на броя на пътниците, преминаващи през международното летище на Дубай, се е забавило до близо нулево ниво тази година след 15 години на силно увеличаване. Самолетите, които са в състояние да изминават все по-дълги разстояния, могат да отслабят доминацията на Дубай като транспортен възел, свързващ Азия и Европа.


Официални данни показват, че населението на Дубай продължава да нараства. То се е увеличило с 3.5% до 3.08 млн. души през първата половина на 2018 г. По-голямата част от растежа през последните години обаче бе в нископлатените сектори на строителството и услугите, а не сред ръководните постове с по-високи възнаграждения. "Може би времето, когато човек можеше да се премести в Дубай, за да натрупа богатство, отминава", посочва Хаснаин Малик, високопоставен служител на Exotix Capital, който работи в Дубай.


По думите му градът е все по-привлекателен за богаташи от цял свят, желаещи да се наслаждават на богатството си. Не е ясно обаче дали транспортният сектор на Дубай и бизнес зоните могат да продължат да се разрастват достатъчно бързо, за да привличат (и задържат) броя чуждестранни висококвалифицирани служители, необходим, за да подкрепи търсенето на пазара на недвижими имоти, посочва Малик.


Структурни предизвикателства


Икономистите виждат малък риск от нова финансова криза след преструктурирането на дълга за милиарди долари. Направляваните от държавата компании на Дубай са по-слабо изложени на рискове, отколкото преди десетилетие.


Освен това основната икономика не се е забавила кой знае колко. Представители на Международния валутен фонд (МВФ) оценяват, че брутният вътрешен продукт (БВП) ще нарасне с над 3% тази година. "Емирството продължава да привлича компании и инвеститори като конкурентен център за устойчиво бизнес развитие", посочи департаментът за икономическо развитие на Дубай в изявление миналата седмица, допълвайки, че данните за лицензите показват "продължаващи инвестиции във всички жизненоважни икономически сектори".


През голяма част от тази година обаче растежът се дължи на силното увеличаване на държавните разходи, тъй като Дубай строи инфраструктурата за домакинството на световното търговско изложение Експо 2020. Бюджетът за 2018 година набъбна с 19.5% спрямо 2017 г. до рекордните 56.6 млрд. дирхама (15.4 млрд. долара). Правителството не може да продължи да надува разходите с тази скорост безкрайно дълго.


Промените в региона


Джим Крейн, преподавател по енергетика в тексаския университет Райс и автор на книгата City of Gold: Dubai and the Dream of Capitalism ("Златният град: Дубай и мечтата на капитализма" - бел. прев.) посочва, че емирството е изправено пред структурни предизвикателства, включително пред все по-сурова геополитическа среда.


В миналото Дубай процъфтяваше, поддържайки сърдечни отношения с всяка страна в региона, приемайки търговия и инвестиции от всички тях. Това вече е невъзможно. Миналата година Саудитска Арабия, Обединените арабски емирства (ОАЕ) и други скъсаха дипломатическите и транспортните си връзки с Катар, слагайки край на ролята на Дубай като център за бизнес с малката и свръх богата страна. Стоките, които по-рано се транспортираха до Катар през Дубай, сега се придвижват през други страни като Оман или Индия. Международни компании използват европейските си или американски офиси, а не подразделенията си в Дубай, за да правят бизнес с Катар.


Междувременно САЩ и съюзниците им от Залива, включително ОАЕ, се опитват да задушат икономиката на Иран, ограничавайки финансовите ѝ и търговски връзки. Подходът е по-агресивен от предишните опити на Вашингтон да изолира Иран, предприети преди няколко години, според дипломати от региона. Това е важно, тъй като износът и реекспортът на ОАЕ към Иран, голяма част от които се извършват през Дубай, достигнаха общо 19.9 млрд. долара през 2017 г.


Главен изпълнителен директор на чуждестранна финансова компания в Дубай посочва, че емирството е изправено пред безпрецедентна конкуренция от съседни страни в надпреварата за капитали, тъй като ниските цени на петрола принудиха тези държави да развият секторите от икономиката си, които не са свързани с петрола. Фондовете за управление на капитали вече се прехвърлят от фондовия пазар на Дубай към борсата на Саудитска Арабия. През идните години могат да ги последват и преките инвестиции, отбелязва американската компания за услуги в петролния сектор McDermott. Фирмата прогнозира, че до средата на следващото десетилетие бизнесът бавно ще се прехвърли от дубайското пристанище Джебел Али към ново саудитско пристанище.


Какво ще направи Дубай


Дубай се опитва да укрепи конкурентната си позиция. През последните няколко месеца правителството заяви, че ще намали общинските такси, ще се откаже от някои авиационни такси, ще замрази цените на образованието и ще вземе и други стъпки в помощ на чуждестранни компании и граждани.


Реформата с евентуално най-далечни последствия бе обявена от правителството на ОАЕ, председателствано от управника на Дубай шейх Мохамед бин Рашид ал Мактум. То обеща да разреши 100-процентова чуждестранна собственост на някои компании, базирани от ОАЕ, спрямо сегашното ограничение за 49%, както и да даде дългосрочни визи за пребиваване до 10 години на чуждестранни инвеститори и някои професионалисти.


Това може да направи чуждестранните инвестиции в Дубай по-атрактивни, помагайки на чужденците да планират дългосрочно пребиваване в емирството и насърчавайки ги да купуват домове.


Подробности за новата политика обаче не бяха оповестени и въвеждането ѝ може да се окаже сложно. "Свободните зони" в Дубай вече разрешават 100-процентова чуждестранна собственост. Те могат да пострадат, ако вече не разполагат с това изключително право, а мнозина граждани от ОАЕ правят пари като партньори в сянка на чуждестранни бизнесмени. "До известна степен икономиката се основава на това, че хората дават паспортите си под наем. Нарушаване на тази практика може да причини икономически проблеми за местното население", предупреждава финансовият директор. /БТА


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (42)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1611 Неутрално
  2. 2 Профил на edin drug
    edin drug
    Рейтинг: 2063 Неутрално

    Статията много правилно описва състоянието на нещата в Дубай ,прекрасно место ,в което можеш да останеш максимум 10 дни ,щото после просто няма къде да отидеш ,всичко извън перфектно асфалтирания булевард е пясък и пустиня ,а атракциите са няколко мола и места ,които бързо омръзват.По интересното е това ,че вече се разрешават чуждите компании да притежават 100% от капитала си , защото досега бяха задължени да вкарат в управлението си на собствеността ,задължително дубаец ,на който плащаха процент от печалбите си ,затова ,че той е съсобственик ,така като попиташ дубаец какво работи ,той обикновено казва ,собственик съм на 2-3 фирми и паричките му идват наготово в края на месеца.Обаче ,първия удар на тези собственици им се случва преди няколко години и в голямата криза ,когато редица компании ,взели огромни кредити от дубайски банки фалират ,а собствениците им изчезват на запад ,така дубайските собственици задлъжняват над 440 милиарда и няма и откъде да им дойдат приходи ,така се нарежда една опашка пред емира ,който ще не ще им опрощава тези дългове и вади от хазната парите и покрива лошите кредити.Нормално е да падат цените ,при това огромно строителство , просто всичко е надут огромен луксозен балон ,а при все ,че никой не работи нищо и чакат на петрола ,който вече го няма , няма как да продължи шоуто вечно .

  3. 3 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2234 Неутрално

    Изкуствена конструкция, рай за силиконките и чалгарките...

  4. 4 Профил на pariah
    pariah
    Рейтинг: 955 Любопитно

    До коментар [#2] от "edin drug":

    Съвсем точно си го описал, само дето един турист може не за десет, а за два-три дни да види всичко и да бяга. На мен Дубай ми действа потискащо, да не говорим, че на няколко часа път на изток има сто път по-разкошни места за туризъм.
    Песк, бетон и асфалт, украсен с кинти, ферарита и фереджета.
    А, и най-важното: нема бира!

    - A witty saying proves nothing. Voltaire
  5. 5 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4022 Неутрално

    До коментар [#4] от "pariah":

    "Песк, бетон и асфалт, украсен с кинти, ферарита и фереджета...."



    И камили, за които си плащащ за да видиш... Най-надцененото туристическо място в света, човек нищо няма да пропусне, ако въобще не го посети.

  6. 6 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2195 Неутрално

    Китайски модел - компанията която работи и знае има 49%, местните назначени милионери имат 51%. Много хитро! Докато не се случи нещо и тези които могат и знаят не се махнат. Тогава се оказва че 51% от 0 = 0. Китайците поне имат милиард мравки да сглобяват и да чоплят земята. Харабелите с пословичния си мързел и това нямат.
    Пак добре че се възползваха за известно време от конюнктурата на пазара.

    California Über Alles
  7. 7 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 921 Неутрално

    Няма по-необосновано място в света от Дубай. Налети трилиони, буквално в пустиня. Не стига, че нямат вода и ползват преработена морска, която я прави скъпа, ами и я ползват за пълни глупости, като фонтани, миене на ферарита и от сорта.

  8. 8 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1315 Неутрално

    От пустинни пясъци беше издигнат Дубай и на пустинни пясъци ще стане. Но не точно на пясъци, а ще бъде огромен железо-бетонен пуст град, където само вятърът минава през булевардите. Историята ни учи, че най-успешните държави и цивилизации са се развивали само на места с хубав климат и природни дадености като планини, гори, реки и езера. Подобно неприветливо място като жарката пустиня не може да осигури дълго просперитет. Затова и арабите преди 14 века тръгнаха да превземат плодородните земи в региона и извън него. Ако не беше пустият петрол, целият БИ щеше да се върне с 1000 години назад до камили и кервани.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  9. 9 Профил на gargamel
    gargamel
    Рейтинг: 603 Неутрално

    Вчера йеменците твърдяха , че са бомбардирали с дрон летището на Абу Даби. Емирствата естествено отричат. Дали е вярно , дали не , не се знае ,ама то колко му трябва на един балон. 1-2% да има спад и паниката започва. И ако някой се чуди - каква е връзката между Абу Даби и Дубай - Абу Даби е столицата на ОАЕ ,едно от които е Дубай и разстоянието между тях е педтесетина километра.

    Dum Spiro, Spero
  10. 10 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4022 Весело

    До коментар [#2] от "edin drug":

    "Другия", я сподели, от коя фармацевтична фирма те пратиха на "обучение" в Дубай?!

  11. 11 Профил на lol
    lol
    Рейтинг: 1475 Неутрално

    То това е ясно на всеки нормален човек. Къв дубай кви пет лева отивайте на почивка в мюнхен и дюселдорф инаденицата им наденица и бирата бира, па и климата е читав та да не се мъчиш на 50 като глист...

    К** за руслямският халифат и емира ал Джуджани!
  12. 12 Профил на kesh
    kesh
    Рейтинг: 1604 Разстроено

    ........преди 28-ем години ДУБАЙ и ШАРЖА имаха някакъв особен чар.......времето беше СПЯЛО.........духът на ОРИЕНТА и ИЗТОКА лъхаше ОТ СЯКЪДЕ......АРАБСКА
    ПРИКАЗКА......ОАЗИС в ПУСТИНЯТА.......а плажа е до тебе.........!!!!!?????........сега този мегаполис мисля няма същия ЧАР.........бетона , железото и алуминия май ИДВАТ В ПОВЕЧЕ........????!!!!!!.......може и да остарявам.......

    България НАД ВСИЧКО .....
  13. 13 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3366 Неутрално

    Балон...
    —цитат от коментар 1 на PisnaMi


    Балонът в България не се коментира.

  14. 14 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 1833 Неутрално

    До коментар [#4] от "pariah":

    Е, това напълно ме отказва от идеята да ходя на това място.
    А и освен бетон стъкло и чаршафосани, други забележителности няма.
    Имам предвид природа, история култура.

    Panta rhei....
  15. 15 Профил на valentin345
    valentin345
    Рейтинг: 334 Весело

    След многогогодишните преживявания из Европа, това 3 годишен prestoi бих go нарекъл - едно от най-добрите. Много интересни места za прекарване - особено край и в морето, а и в пустинята. Много чудесни хора, стотици приятели, бира и алкохол колкото си искаш. Бих ostanal до pensiq тука.

  16. 16 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9837 Неутрално

    Да инвестираш в оазис, на който водата започва да пресъхва :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  17. 17 Профил на nemisemisli
    nemisemisli
    Рейтинг: 614 Любопитно

    Явно за всекиго има по нещо. Въпросът е....как ще се нагодят петролните държави, когато до 10-20 години колите минат на ток. Това е потребление от над 10-20% от световната консумация на петрол, заедно с корабите.

    Разбирам, че въпросът е за трилиони долари, но все пак....

  18. 18 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1602 Неутрално

    Да строят! Колкото повече построят, толкова повече желязо за вторични суровини ще имат когато свършат парите от петрола! Все пак и камилите струват пари.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  19. 19 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2870 Неутрално

    Явно за всекиго има по нещо. Въпросът е....как ще се нагодят петролните държави, когато до 10-20 години колите минат на ток
    —цитат от коментар 17 на nemisemisli


    Колите я минат на ток, я не. Да са живи и здрави шистаците в Тексас.

    А петролните държави няма да се нагодят никак. Войната в Сирия ще е кат приказка, ако в Саудитска Арабия избухнат размирици във връзка с падащия им стандарт на живот.

  20. 20 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1602 Неутрално

    [quote#13:"historama"][/quote] "Балонът в България не се коментира."

    Под статия за Дубай да коментираме България ли? Толкова уместно е и под статия за България, да коментираме Дубай.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  21. 21 Профил на dr_al_hussaini
    dr_al_hussaini
    Рейтинг: 1504 Весело

    До коментар [#9] от "gargamel":

    Вярно е ! Това е т.н. "дрон-самоубиец", летящ много ниско и който се забива в целта си и тогава се взривява експлозива, който носи...Ударено е халето за разпределение на пратките на Shenker, което е далеч от терминалите и то през обедната почивка...Официалното становище на охраната на летището еза взрив и пожар, причинен от запалване на "летищна машина"...

  22. 22 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1602 Неутрално

    До коментар [#19] от "realguru":"Колите я минат на ток, я не. Да са живи и здрави шистаците в Тексас."

    А те, колите, без да се съобразяват с мнението ти(каква безотговорност само!), преминават на ток с увеличаващи се темпове. Не си прави изводи от ситуацията в България за останалата част от света - няма как да не сгрешиш!

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  23. 23 Профил на dr_al_hussaini
    dr_al_hussaini
    Рейтинг: 1504 Весело

    До коментар [#17] от "nemisemisli":

    Колите скоро няма да минат всичките на ток, да не говорим пък за камиони, автобуси или специализирана техника...Ето тук ти давам една статистика относно каква трябва да е международната цена на барел суров петрол за да може всяка от изброените държави - износители на петрол да върже националният си годишен бюджет...

    Venezuela: $223
    Nigeria: $124
    Algeria: $105
    Angola: $78
    Saudi: $87
    Iran: $68
    Kazakhstan: $60
    Iraq: $54
    Kuwait: $48
    Russia: $40

    Current oil price: $73.8

  24. 24 Профил на Даниел Панев
    Даниел Панев
    Рейтинг: 455 Неутрално

    До коментар [#2] от "edin drug":Съвсем точно си го описал, само дето един турист може не за десет, а за два-три дни да види всичко и да бяга. На мен Дубай ми действа потискащо, да не говорим, че на няколко часа път на изток има сто път по-разкошни места за туризъм.Песк, бетон и асфалт, украсен с кинти, ферарита и фереджета.А, и най-важното: нема бира!
    —цитат от коментар 4 на pariah


    А, да бе - нема бира. Нали там ходех да къркам докато живеех в КСА :)

  25. 25 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1602 Неутрално

    До коментар [#23] от "dr_al_hussaini":

    Дори в София в общината е взето решение и ще сменят дизеловите автобуси с електрически. И това е в България!

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  26. 26 Профил на niksan1
    niksan1
    Рейтинг: 2751 Неутрално

    Изкуствена конструкция, рай за силиконките и чалгарките...
    —цитат от коментар 3 на selqnin



    А, не само ...
    Мисля, че и преуспелият млад мъж щеше да си изнася бизнеса в Дубай - лично го чух от премиера !

    Без ДС - ченгета! Лустрация!
  27. 27 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1897 Неутрално

    До коментар [#17] от "nemisemisli":

    Абу Даби строи атомна централа. Ще се справят с електромобилите.
    А в Дубай да се ориентират към камиларството, един доста доходен занаят в близкото им минало.

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  28. 28 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 1897 Неутрално

    П.п. И не, не е руска централата в Абу Даби. Използват корейски реактори, по техен проект.

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  29. 29 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2870 Неутрално

    До коментар [#19] от "realguru":"Колите я минат на ток, я не. Да са живи и здрави шистаците в Тексас." А те, колите, без да се съобразяват с мнението ти(каква безотговорност само!), преминават на ток с увеличаващи се темпове. Не си прави изводи от ситуацията в България за останалата част от света - няма как да не сгрешиш!
    —цитат от коментар 22 на quatro_4x3


    Е да ама цената на нафтата е на тези нива в момента не заради колите на ток, а заради шистаците в Тексас. :)

  30. 30 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 970 Неутрално



    До коментар [#25] от "quatro_4x3":
    Както казваше коалиционния партньор в сянка - интереса клати феса. Та това в София е изхвърляне което нито ще реши проблема със презастрояване а оттам и замърсяването, но поради по-високата цена комисионната ще е чувствително по-голяма!

  31. 31 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1602 Неутрално

    До коментар [#29] от "realguru":

    Коментирам само написаното от теб, че колите я минат на ток, я не.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  32. 32 Профил на abdulhazred
    abdulhazred
    Рейтинг: 1159 Неутрално

    До коментар [#2] А, и най-важното: нема бира!
    —цитат от коментар 4 на pariah


    Напротив, във всички хубави хотели има бира.

    Наливния Хайнекен започва от 30 лв за 0.5 л и е много по-хубав от този в България например.

    Другите неща са верни, за 4-5 дена се вижда всичко каквото има да се види и след това става потискащо.

    Усещането, че си в някакъв изкуствен филмов декор почти никога не те напуска.

  33. 33 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1602 Неутрално

    До коментар [#25] от "quatro_4x3":Както казваше коалиционния партньор в сянка - интереса клати феса. Та това в София е изхвърляне което нито ще реши проблема със презастрояване а оттам и замърсяването, но поради по-високата цена комисионната ще е чувствително по-голяма!
    —цитат от коментар 30 на telqk


    Какво презастрояване в София - 1,5 милиона град?! Голям е само по българските представи за голям град. Има 10 пъти по-големи градове и 10 пъти по-чисти. Дизеловите автобуси замърсяват и не е никакво изхвърляне замяната им с електрически. Причините за замърсяване са много и с отстраняването само на няколко почти нищо няма да се промени. Колкото повече замърсители бъдат премахнати, толкова по-добре, а автобусите са само 1 от тях.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  34. 34 Профил на chinaski
    chinaski
    Рейтинг: 1280 Неутрално

    До коментар [#4] от "pariah":"Песк, бетон и асфалт, украсен с кинти, ферарита и фереджета...."И камили, за които си плащащ за да видиш... Най-надцененото туристическо място в света, човек нищо няма да пропусне, ако въобще не го посети.
    —цитат от коментар 5 на hamiltonf


    Така е!И аз го говоря на няколко познати това отдавна, но те искат да видят Дубай, щото бил чудо някакво!Скука - това е там!Да се качиш на една висока сграда и да гледаш и снимаш е интересно, но когато наоколо е само пясък и строеж - никак!

  35. 35 Профил на riazor_bg
    riazor_bg
    Рейтинг: 306 Неутрално

    Значи там се прекачвах и 2 дена ми се сториха много. Пустиня и бетон, пълно с балкански и руски чалгарки придружавани от мутро-спонсори и гледайки лошо. За капак местните дебелаци те гледат надменно, а нямат IQ почече от 10.

    Единственото хубаво е топлото време по Коледа, та става за една плажна почивка далече от смога на Софийските кюмбета

  36. 36 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 970 Неутрално

    До коментар [#33] от "quatro_4x3":
    София беше 1.5 милиона още по времето на тато но за мит'рял роден лед 89 едва ли заслужава да се обяснява!

  37. 37 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Веднъж съм ходил,през юли.Това е адът.Страхотна жега и през нощта.Не ми беше никак приятно.

  38. 38 Профил на nemisemisli
    nemisemisli
    Рейтинг: 614 Неутрално

    До коментар [#23] от "dr_al_hussaini":

    В статистиката, която си приложил има една интересна зависимост - няма ЕС страни и няма САЩ. И ние и те и други страни като Китай, Индия, Пакистан, Анстралия и Япония (и други разбира се) няма да им пука дали Нигерия си връзва бюджета ако може да е енергийно независима.

    Тук има огромен конфликт едните искат да са енергийно независими, другите нямат много развити икономики извън добива на петрол и както казваш разбитат на него, за да си вържат бйджетите. Тук е заровено кучето на конфликта.

  39. 39 Профил на nemisemisli
    nemisemisli
    Рейтинг: 614 Неутрално

    До коментар [#31] от "quatro_4x3":

    Ще минат - нуждата от независимост от енергодоставчиците за ЕС е екзистенциална.
    Няма да стане веднага, но до 20 години ще го бъде.

  40. 40 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8212 Неутрално

    Като си повярваш, че си велик...

  41. 41 Профил на dr_al_hussaini
    dr_al_hussaini
    Рейтинг: 1504 Весело

    До коментар [#38] от "nemisemisli":

    Предполагам, че това е така, защото за САЩ и държавите от ЕС приходите от продажбата на петрол не са фундаментални за приходната част на годишният бюджет...

  42. 42 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 2034 Неутрално

    Жега прах камили и луксозни коли и молове, скука !!!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK