Как китайците построиха на Черна гора "магистрала към нищото"

Как китайците построиха на Черна гора "магистрала към нищото"

© Reuters



От известно време стотици китайски работници могат да се видят по протежението на живописния участък около каньона на река Морача в Черна гора. Те са натоварени с тежка задача - да изградят първокласна магистрала в част от най-непроходимия терен в Южна Европа.


За правителството 165-километровата магистрала, с внушителни мостове и дълги тунели, е строежът на века и е път към съвременния свят, разказва агенция "Ройтерс".


Целта е да се свърже пристанището Бар със Сърбия, която няма излаз на море. След довършването на трудния 41-километров участък северно от столицата обаче изборът пред правителството е труден - с китайския заем, отпуснат за първата фаза, дългът на Черна гора набъбва, а с това се налага на Подгорица и да увеличи данъците, частично да замрази заплатите в публичния сектор и да ограничи детските помощи. Същевременно дългът ще достигне 80% от брутния вътрешен продукт тази година и Международният валутен фонд казва, че страната не може да си позволи да натрупа още, за да завърши проекта.




"Въпросът как ще завършат (магистралата) е сложен," казва за "Ройтерс" представител на ЕС, пожелал анонимност, според когото черногорците са се поставили в трудна ситуация. "Засега това е магистрала към нищото."


Магистралата се оказа част от разгорещения дебат за китайското влияние в Европа, включително чрез инициативата "Един пояс, един път", а и сред страните от Западните Балкани, които искат да станат част от ЕС. В Африка и Азия например, където китайски банки са отпуснали милиарди долари на местни компании, за някои от тях паричният поток се оказа спасение, но други като Шри Ланка, Джибути и Монголия се оказа дори още по-зависими от щедростта на Пекин. В Европа Черна гора е първата страна, чиито финанси се оказват толкова засегнати.


Изследователят Младен Гъргич казва за "Ройтерс", че макар на магистралата да се гледа като на много важен проект в Черна гора и да напомня за времената на Тито, "тя е капан - веднъж започнала, политиците не могат да я спрят, независимо колко ще навреди. А и честно казано не искат да го правят".


Заместник проектният мениджър на CRBC Кан Шифей.

© Reuters

Заместник проектният мениджър на CRBC Кан Шифей.


Три изследвания


Идеята се зароди през 2005 г., година преди отделянето от Сърбия, и бе силно подкрепяна от тогавашния премиер (а сега президент) Мило Джуканович. Надеждите на Подгорица са, че проектът ще ускори икономическото развитие на Севера и търговията със Сърбия, а и ще подобри безопасността на пътя - проблем заради планинския терен на страната. Първо с проекта се захванаха компании от Гърция и Хърватия, но те не успяха да осигурят банкови гаранции.


Сега кабинетът в Подгорица смята за най-добър вариант за остатъка от магистралата публично-частното партньорство с чуждестранен партньор, който след изграждане на цялото трасе ще го вземе на концесия за 30 г., за да има инвестицията му възвръщаемост. Китайската China Road and Bridge Corporation (CRBC), държавната компания, която работи по първия участък, подписа меморандум през март, за да използва този модел и да завърши пътя.


Проблемите обаче са няколко. Европейската инвестиционна банка например се опасява, че Черна гора поема риск, който не знае как да управлява, с проект, който не е икономически обоснован и който може да я принуди да да даде солидни гаранции за приходите. И Международният валутен фонд сподели подобни опасения и посъветва страната да изчака присъединяването към ЕС (не по-рано от 2025 г.), за да има достъп до повече кохезионни и структурни фондове.


Как китайците построиха на Черна гора "магистрала към нищото"

© Reuters


Освен това две изследвания на проекта, на френска и американска компании през 2006 и 2012 г. (първото за правителството в Черна гора, второто за ЕИБ), показват, че по новата магистрала не би минавал достатъчно интензивен трафик, за да се оправдае отдаването на концесиия. Например според френската Louis Berger субсидиите, които би трябвало Подгорица да плаща за тол системата на годишна база, може да достигнат 35-77 млн. евро., за да е привлекателна тя за външни инвеститори.


Инженерът Иван Кекович, работил по проекта в началото му, преди да го напусне и да напише писмо до парламента с искане той да бъде прекратен, казва за "Ройтерс", че средният необходим трафик от 22-25 хил. коли дневно, за да се оправдае изграждането на магистрала с подобен мащаб, е далеч от сегашните нива. В най-натоварения участък - от Подгорица до Бар - минават по-малко от 6000 автомобила.


Следващото изследване на проекта обаче, извършено от икономисти в университета на Подгорица, бе със средства от китайската държавна. Кабинетът съобщи, че според новото проучване той е икономически обоснован, но то никога не е било представяно публично, а опитите на "Ройтерс" да получи достъп до него са неуспешни. Провалят се и опитите на MANS, антикорупционна организация, финансирана от ЕС, да накара кабинета да даде данни на парламента за да може депутатите да имат повече информация преди гласуването "за" или "против" проекта през 2014 г.


Правителството твърди, че не е манипулирало данни, а икономическите и социалните ползи ще опровергаят скептиците. Подобни възгледи изразява и сръбският вицепремиер Зорана Михайлович - страната ѝ изгражда с китайска помощ участък от сръбска страна. "Има инвестиции, които може да не са икономически оправдани краткосрочно, но са стратегически важни," обяснява тя.


Що се отнася до стратегическите отношения с Балканите, Китай е особено активен - от 2012 г. на ежегодните срещи "16+1" се обсъждат възможности за инвестиции и това вбесява Брюксел. Година по-късно бе представен и проектът "Един пояс, един път", със сухопътни и морски търговски маршрути от Азия до Европа и Африка. Балканите са ключова точка за достъп до Европа като част от този проект, припомня "Ройтерс".


Как китайците построиха на Черна гора "магистрала към нищото"

© Reuters


Дотук китайските инвестиции в района са над 6 млрд. евро - включително магистрали, жп линии, електроцентрали, - а "лъвският пай" е у Сърбия.


Цената, която плаща Подгорица


Сумата от близо 809 млн. евро, които китайската Export-Import Bank даде на Черна гора, покрива около 85 на сто от първия участък. Двайсетгодишният заем с 2% лихва и 6 г. гратисен период изглежда изгоден, но всъщност е бреме за населението на страната, близо 620 хил. души.


Според документа арбитражен съд в Китай ще има юрисдикция в случай на правен спор, а China Road and Bridge Corporation си издейства възможността всички внесени строителни материали, оборудване и други стоки за целите на проекта да не бъдат обложени с мита и ДДС. Около 70% от работните места, нужни за изграждането на магистралата, са за китайци. И сега около две трети от 3605 души, ангажирани с първия участък, работят за CRBC - една от най-големите строителни компании в света.


Как китайците построиха на Черна гора "магистрала към нищото"

© Reuters


"CRBC очаква да изгради и следващите участъци на проекта," казва за "Ройтерс" заместник-проектният мениджър на CRBC, Кан Шифей.


Междувременно цената на магистралата, включително заради колебанията на валутните курсове и забравени в началния проект нейни елементи, набъбна до 1 млрд. евро, над една четвърт от номиналния БВП на страната, който за 2017 г. е почти 3.5 млрд. За останалите три четвърти от магистралата, според оценки на МВФ, ще са нужни още около 1.2 млрд. евро.


Според премиера Душко Маркович проектът ще бъде завършен на всяка цена и е само част от задълбочаването на връзките с Китай в редица сфери - включително туризма и ВЕЦ. Това притеснява опозицията, както заради финансовото състояние на страната, така и заради евентуалната роля на Китай. Според Дритан Абазович, който оглавява гражданското движение Обединено реформаторско действие (УРА), е нормално за икономическа сила като Китай да иска да получи специална роля в региона заедно с ЕС, САЩ и Русия, но накрая влиянието на Пекин върху Подгорица може се окаже много по-голямо заради мащаба на проекта. "Той поставя китайците в много, много удобна позиция", смята Абазович. "


Как китайците построиха на Черна гора "магистрала към нищото"

© Reuters


Риск за икономиката и финансите посочва и доклад на Центъра за глобално развитие. Базираната в САЩ организация изреди 8 държави, които са силно уязвими заради проекта "Един пояс, един път". В списъка, заедно с Джибути, Малдивите, Лаос, Монголия, Таджикистан, Киргизстан и Пакистан, е и Черна гора.

Ключови думи към статията:

Коментари (115)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3427 Неутрално

    Е сега китйците ли се проблем или сърбо-черногорската мафия?

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  2. 2 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 7845 Весело

    "Засега това е магистрала към нищото." !
    За разлика например от нашите магистрали........:)

    karabastun1@abv.bg
  3. 3 Профил на Cara Mia
    Cara Mia
    Рейтинг: 1374 Неутрално

    По-добре е пътят да бъде завършен!

  4. 4 Профил на bez_ime2
    bez_ime2
    Рейтинг: 1474 Неутрално

    Цялото развитие на Китай е такова, път към нищото... Там, където управляват комунисти, резултатите са винаги такива. Само не разбирам, защо родните русияни се надяват Китай да спаси Матушката им?!

  5. 5 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2596 Любопитно

    До коментар [#4] от "bez_ime2":

    Защо да са виновни китайците? Черногорците преди 13 години си измислили, че искат магистрала. И почнали да търсят пари и изпълнител. Накрая намерили и двете и се съгласили на условията. Китайците изпълняват това, за което са се пазарили, без да ги интересува (и с право) дали е малоумно или гениални.😱 Нали клиента винаги е прав😉

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  6. 6 Профил на Полковник за европейско развитие на България
    Полковник за европейско развитие на България
    Рейтинг: 2187 Неутрално

    Черногорските милиционери заораха в нищото. Китайците не ме кефят, много бачкане, малко келепир. Китайците не разбират многопластовата изстрадала душевност на балканския милиционер.

    Ние сме в държавата и държавата е в нас! Ние събираме бюджета и го раздаваме помежду си.
  7. 7 Профил на Against China
    Against China
    Рейтинг: 2102 Неутрално

    Китай заробва Черна Гора,и това е истината!Я някои китайфили са се скрили и не плюят по Си Дзинпин(мечо пух),както охотно го правят с Тръмп!

    AGAINST CHINA
  8. 8 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1490 Неутрално

    Само не разбирам, защо родните русияни се надяват Китай да спаси Матушката им?!
    —цитат от коментар 4 на bez_ime2


    Защото нямат на какво друго да се надяват. Това е единствената им надежда!

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  9. 9 Профил на bez_ime2
    bez_ime2
    Рейтинг: 1474 Неутрално

    До коментар [#4] от "bez_ime2":Защо да са виновни китайците? Черногорците преди 13 години си измислили, че искат магистрала. И почнали да търсят пари и изпълнител. Накрая намерили и двете и се съгласили на условията. Китайците изпълняват това, за което са се пазарили, без да ги интересува (и с право) дали е малоумно или гениални.😱 Нали клиента винаги е прав😉
    —цитат от коментар 5 на DDR


    Не съм казал, че са виновни, само отбелязвам, че мегапроектите им са пълен боклук...

  10. 10 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3988 Неутрално

    ''Лошите'' китайски инвеститори си вършат работата......целят печалба !
    Черногорския политически елит да си свърши неговата !!

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  11. 11 Профил на chepokalipsis
    chepokalipsis
    Рейтинг: 502 Неутрално

    До коментар [#2] от "karabastun":

    Нашите имат замисъл до къде да стигнат, просто не стигат до там.

  12. 12 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 2336 Разстроено

    Да си продадеш душата, т.е. държавата на дявола, т.е. на Китай.

    Гърчолята го направиха като си продадоха най-голямото товарно пристанище.

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  13. 13 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3988 Неутрално

    До коментар [#12] от "aleks ivan":

    Не.....дадоха го за 50 години !!
    Не бъркай Гърците със славяни !!!

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  14. 14 Профил на Lou
    Lou
    Рейтинг: 1420 Неутрално

    Ситуацията в Черна Гора е комична. Държавата Черна Гора е затънала в държавни заеми към китайците, за да построи магистралата. И за да продължи, е нужно да качва данъците. Но пък търси частен партньор, който да вложи пари и да получи 30 години концесия на магистралата, една част от която е строена с народни пари, но самата държава близо четвърт век няма да получи и една стотинка доход от това вложение. Разбира се, Челна гора няма да има доход 30 години, но ще плаща външния дълг, натрупан за първоначалния строеж. И то при положение, че потокът в най-голямото натоварване стига едва 1/4 от предвидения за магистралата.

    Тази магистрала поразително прилича на нашия АЕЦ Белене - огромни държавни вложения плюс публично-частно партньорство, за което частната компания ще има концесия няколко десетилетия и ще продава ток на тройна над пазарната цена на някого, който не желае да го купи. И в двата случая има един батюшка, който натиска да строи - при нас е Матушката, там е Китай. А кога България ще започне да печели от АЕЦ-а и кога Черна гора ще започве да печели от магистралата, никой не знае и не може да каже. Балканска родна картинка.

    "Виж, приятелю, на този свят има два типа хора - тези със заредените пистолети и тези, които копаят. Ти копаеш!"
  15. 15 Профил на aleks ivan
    aleks ivan
    Рейтинг: 2336 Весело

    До коментар [#13] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    Ами о.к., продали сте си д-то не за цяла нощ, а само за три часа. Това не е по-малко унизително.

    И после " лошите немци" ви били заробвали, хаха 🙉

    ЖИВОТ за дунавските есетри!! : https://esetri.wwf.bg/
  16. 16 Профил на abdulhazred
    abdulhazred
    Рейтинг: 946 Неутрално

    160 км през най-трудния терен в Европа за 1 млрд евро изглежда доста добра цена.

    Магистралата през Кресненското дефиле е доста по-лесен терен и в последния вариант с два отделни маршрута ще е почти без никакви тунели, а ще излезе пак толкова.



  17. 17 Профил на abdulhazred
    abdulhazred
    Рейтинг: 946 Неутрално

    До коментар [#14] от "Lou":

    Това че в момента през тези чукари минават по 6000 коли на ден е гаранция, че като се направи магистралата ще минават по 15000 поне.

    Черна Гора е страшно изолирана и трудно достъпна. Ако има нормален път, туризмът ще се развие много.

  18. 18 Профил на bez_ime2
    bez_ime2
    Рейтинг: 1474 Неутрално

    ''Лошите'' китайски инвеститори си вършат работата......целят печалба !Черногорския политически елит да си свърши неговата !!
    —цитат от коментар 10 на 'ΕΡΕΒΟΣ


    В Гърция, на кражбата, печалба ли и викате?

  19. 19 Профил на c.b.o.
    c.b.o.
    Рейтинг: 772 Неутрално

    макар на магистралата да се гледа като на много важен проект в Черна гора и да напомня за времената на Тито, "тя е капан - веднъж започнала, политиците не могат да я спрят, независимо колко ще навреди.
    =================================================

    Истината за БелеНЕ.

    НАЦИОНАЛИЗМЪТ Е ДА СЕ ХВАЛИШ С ЧУЖДИ УСПЕХИ И ДА ОБВИНЯВАШ ДРУГИ ЗА СВОИТЕ ГРЕШКИ
  20. 20 Профил на tigervi
    tigervi
    Рейтинг: 954 Неутрално

    Китайците имат купища долари, които се чудят какво да правят. За останалия свят наличието на толкова свободен капитал е доста притеснително, на Китай никой не вярва.

    Eddie lives... somewhere in time!
  21. 21 Профил на петро
    петро
    Рейтинг: 847 Неутрално

    За първи път чета толкова подробна финансова информация как стои въпроса с тия магистрали. Някой да е прочел нещо подобно у нас от агенцията по пътищата и от правителството? Сигурно не, което говори, че е мижи да те лажим, а работите опират до всички нас, включително и до "Системата ни убива".

  22. 22 Профил на Сахаров
    Сахаров
    Рейтинг: 482 Неутрално

    Проектът по начало си е сръбски, магистрала Белград - морето, и докато не бъде завършен сръбския участък (А2, в момента 50 от 270км), черногорската магистрала буквално ще забива в нищото... Но не мисля, че сравнението с АЕЦ Белене е удачно. Една магистрала е много повече от събиране на тол такси, още повече, че Черна гора е изключително трудно достъпна държава и в същото време залага на туризма като водещ отрасъл... А и сърбите са най-многобройните туристи там

    I shave with Occam's razor
  23. 23 Профил на Един препатил
    Един препатил
    Рейтинг: 2380 Неутрално


    Аз не разбрах в цялата работа за какво точно са виновни китайците.

  24. 24 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10172 Неутрално

    Тяхното АЕЦ Белене.
    Честито!

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  25. 25 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 1461 Неутрално

    Много са ми интересни "ПАЗАРНИТЕ ПАПАЛИ", който бързо стават НЕ ПАЗАРНИ , ако го прави страна претендираща ...много скоро да № 1, и побеждават точно водещи доскоро ПАЗАРНИ ИКОНОМИКИ НА ТЕХЕН ПАЗАРЕН ТЕРЕН.

  26. 26 Профил на pyn
    pyn
    Рейтинг: 520 Неутрално

    До коментар [#14] от "Lou":Това че в момента през тези чукари минават по 6000 коли на ден е гаранция, че като се направи магистралата ще минават по 15000 поне.Черна Гора е страшно изолирана и трудно достъпна. Ако има нормален път, туризмът ще се развие много.
    —цитат от коментар 17 на abdulhazred


    Това преди или след като държавата фалира?

  27. 27 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1170 Неутрално

    субсидиите, които би трябвало Подгорица да плаща за тол системата на годишна база, може да достигнат 35-77 млн. евро.
    средният необходим трафик от 22-25 хил. коли дневно, е далеч от сегашните нива. В най-натоварения участък - от Подгорица до Бар - минават по-малко от 6000 автомобила.
    —цитат от коментар 0 на матряла


    Ние това го знаем отдавна. Казва са "царска магистрала" Имаше много яко напиняне за нея в периода на монархокомунизъма.

  28. 28 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2035 Весело

    До коментар [#12] от "aleks ivan":

    Един китаец си продал душата на Дявола...След 3 дни тя се счупила...

    България е "крайник с руска гангрена за ампутиране"
  29. 29 Профил на Сахаров
    Сахаров
    Рейтинг: 482 Неутрално

    За първи път чета толкова подробна финансова информация как стои въпроса с тия магистрали. Някой да е прочел нещо подобно у нас от агенцията по пътищата и от правителството? Сигурно не, което говори, че е мижи да те лажим, а работите опират до всички нас, включително и до "Системата ни убива".
    —цитат от коментар 21 на chert


    Сърбите без ЕС-та, фондове и фондчета за последните 7 години са пуснали в експлоатация над 200км магистрали

    I shave with Occam's razor
  30. 30 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3548 Неутрално

    ВИИ Маркс имени Лелина

    Не, не е построена.
    Това й е хубавото ;)

    За кого? Qui bono?
    За китайските другари... но и други наши твари.

    Усвояваме финанси...
    Усвояваме природа...
    Забавляваме народа
    ...

    Празникът ще спре и свърши - ако цяла е, готова.

    "Как китайците построиха на Черна гора "магистрала към нищото""

  31. 31 Профил на vxa15365434
    vxa15365434
    Рейтинг: 1338 Неутрално

    Нима е толкова трудно да се досетите защо китайците строят пътя? Първо пътя, а след това пристанището. Най-накрая огромните контейноровози разтоварват контейнерите с китайски стоки и те поемат през много добрите сръбски магистрали към Германия и Франция. Солун е много по-далеч, Гърция и македония са трудно управляеми, а ще влязат скоро в ЕС.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  32. 32 Профил на dorn
    dorn
    Рейтинг: 1381 Неутрално

    И най - скъпия път винаги се изплаща. Примери за това има по целия свят. От статията разбирам че китайците са само стройтели а не концесионери. Контролът остава в Черногорската държава. Магистралата освен транзита от Сърбия ще свързва и Подгорица с морето. Вярно е че за малка икономика като черногорската това са много пари, ама като не им се чака ЕС и като не са навили навремето Тито да им направи магистрала. Пък и за какво ли му са били тогава техните пристанища при наличието на хърватските .

    Натиск, постоянство и търпение.
  33. 33 Профил на log_on
    log_on
    Рейтинг: 728 Неутрално

    Това си е чисто изхвърляне като чи*ия на пясък от страна на черногорците.
    Та те барабар с децата и старците са 600 000 народ. Златни яйца да а*ат три пъти на ден пак не могат да изплатят някога такива мегаломански проекти.
    Ама видяла жабата ,че подковават коня и тя вдигнала бутчето...

  34. 34 Профил на silverman
    silverman
    Рейтинг: 697 Неутрално

    Извода какъв е: има път - има проблем, няма път - няма проблем! Това отдавна са го осъзнали българските управници!!! Справка - магистрала "Хемус"!
    Между другото и за Хемус имаше подобни бращолевения - нямало достатъчно трафик! И възникава въпроса - откъде да има трафик както няма път, т.е. това е пропускливостта на настоящата инфрастръктура!

  35. 35 Профил на Неизвестен Извършител
    Неизвестен Извършител
    Рейтинг: 828 Неутрално

    "Засега това е магистрала към нищото." !За разлика например от нашите магистрали........:)
    —цитат от коментар 2 на karabastun


    Правилно. Нашите направо с в нищото.

  36. 36 Профил на c.b.o.
    c.b.o.
    Рейтинг: 772 Неутрално

    Между другото, магисталката се води Bar - Boljare... Айде русоробите и сърбежите да кажат какво означава и от къде идва името Boljare. :))

    НАЦИОНАЛИЗМЪТ Е ДА СЕ ХВАЛИШ С ЧУЖДИ УСПЕХИ И ДА ОБВИНЯВАШ ДРУГИ ЗА СВОИТЕ ГРЕШКИ
  37. 37 Профил на c.b.o.
    c.b.o.
    Рейтинг: 772 Неутрално

    И най - скъпия път винаги се изплаща.
    —цитат от коментар 32 на dorn


    Аааааа, др. Корни казА, че асфалта не се яде.

    НАЦИОНАЛИЗМЪТ Е ДА СЕ ХВАЛИШ С ЧУЖДИ УСПЕХИ И ДА ОБВИНЯВАШ ДРУГИ ЗА СВОИТЕ ГРЕШКИ
  38. 38 Профил на 彼得。斯托亚诺夫
    彼得。斯托亚诺夫
    Рейтинг: 526 Неутрално

    китайците са си прави за себе си - намерили са кой да им плати, строят с китайски работници (те други няма и да се навият да строят за тез цени и при тез условия). черногорците, в някаква степен, също са прави - иска им се път нормален. ако по-старите във форума имат спомен как се катереше витиня като народа август от софия отиваше на море - ами това там е още по-зле.

    комичното в ситуацията е, че надписът за мед на снимката - обърнали са йероглифите с краката нагоре. та пренесете таз комичност към цялата ситуация ....

    -- 子曰:[人能弘道,非道弘人]卫灵公15:28
  39. 39 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3548 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Черна Гора има излаз на Море, а Сърбия няма.

    Няма излаз на Адриатическо море и Китай.

    СССР имаше някакъв излаз до Адриатическото чрез Югославия,
    но вече няма СССР, няма и Югославия.

    Има маса изолирани "туристи" ;)

    До коментар [#17] от "abdulhazred":

    Черна Гора е страшно изолирана и трудно достъпна.

    Ако има нормален път, туризмът ще се развие много.

  40. 40 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1062 Неутрално

    До коментар [#13] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    Сакаме си солунската митница! ;)

    седеньето го зголемува задникот
  41. 41 Профил на zbl36587203
    zbl36587203
    Рейтинг: 0 Весело

    Щoт' пък косовската(най-скъпата в Европа :)) води към "нещото"!?
    Предполагам дневник са отразили в обширна статия как обамовият посланик(лобист) от посланик премина на работа в Bechtel Corporation-която построи това "уникално чудо"
    "US ambassador to Kosovo hired by construction firm he lobbied for" The Guardian (The Guardian е медиа на която дневник има огромно доверие и непрекъснато превежда от там :))

  42. 42 Профил на .
    .
    Рейтинг: 1606 Неутрално

    Първо китайците са най-добрите строители на такива сложни терени, второ могат да предложат и най-добри оферти, качество и срокове. При един нормален търг китайците са с поте 3 пъти по изгодна оферта. А на такъв терен и в земетръсна зона китайците нямат равни.
    https://www.youtube.com/watch?v=PiquQ5Equio

  43. 43 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 3988 Весело

    До коментар [#40] от "Пипера е много лют":

    Елате да я вземете !

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  44. 44 Профил на joro4900
    joro4900
    Рейтинг: 721 Неутрално

    До коментар [#14] от "Lou":

    „Тази магистрала поразително прилича на нашия АЕЦ Белене...“

    Я пак. По каво прилича на АЕЦ Белене? От тази магистрала ще има полза първо Черна Гора. Балканите и Европа също. От „нашата“ АЕЦ, един мъртав строеж, който никога няма да тръгне и да се изплати кой ще има полза? НиКОЙ? и съвеТцките друзя...

  45. 45 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 2005 Неутрално

    Черна гора плаща сметката, Сърбия има най голяма изгода от това.
    Каква е тук загадката ???

  46. 46 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1170 Неутрално

    За първи път чета толкова подробна финансова информация как стои въпроса с тия магистрали. Някой да е прочел нещо подобно у нас от агенцията по пътищата и от правителството? Сигурно не, което говори, че е мижи да те лажим
    —цитат от коментар 21 на chert


    Гавърмента има интерес да надува цифрите за ползване, щото иначе няма да отпуснат фондове за усвояване. Иначе отдавна писА за Португалия, къде е най - магистралната страна в Европа. Зели еврофондове, теглили заеми и правили публично - частни партньорства да плющят магистрали. Кога дошло време да връщат борчовете - кинти нема, турили такси на магистралите, матряла спрял да кара щото скъпо и трафикът паднал наполовина.
    https://www.ft.com/content/59949c24-0a3a-11e3-9cec-00144feabdc0

    Иначе за некои другари магистралите излязли бая печеливши
    https://www.expatica.com/pt/news/country-news/AD-Motorway-PPP-corruption-inquiry-two-former-ministers-among-the-suspects_1863707.html

  47. 47 Профил на jmf29537805
    jmf29537805
    Рейтинг: 638 Неутрално

    "второ могат да предложат и най-добри оферти, качество и срокове. При един нормален търг китайците са с поте 3 пъти по изгодна оферта. "

    Да не би да казваш, че китайците строят ТРИ ПЪТИ по-евтино?
    Явно хабер си нямаш от строителство.

  48. 48 Профил на val1320
    val1320
    Рейтинг: 456 Неутрално

    С китайците се работи МНОГО трудно и всеки трябва да внимава!

  49. 49 Профил на bez_ime2
    bez_ime2
    Рейтинг: 1474 Неутрално

    Първо китайците са най-добрите строители на такива сложни терени, второ могат да предложат и най-добри оферти, качество и срокове. При един нормален търг китайците са с поте 3 пъти по изгодна оферта. А на такъв терен и в земетръсна зона китайците нямат равни. https://www.youtube.com/watch?v=PiquQ5Equio
    —цитат от коментар 42 на .


    Да, да много добри..., ама ако ги сравняваш със сАвеЦките...

  50. 50 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1319 Неутрално

    До коментар [#29] от "Сахаров":

    Я провери откъде дойдоха парите и кой строи магистралата от Ниш до границата, па тогава пиши.
    Давам малък жокер - парите дойдоха от ЕС, строежа го правят австрийци, гърци и българи.

    Знанието е сила, информацията - власт
  51. 51 Профил на Georgi
    Georgi
    Рейтинг: 88 Неутрално

    До коментар [#4] от "bez_ime2":

    А крачето ти кога за последно стъпи в Китай, че аз ходя там доста често и като гледам как строят инфраструктура, викам вземи тоя комунизъм.

  52. 52 Профил на stanislavhivanov
    stanislavhivanov
    Рейтинг: 236 Неутрално

    Въпрос: Защо Сърбия не плати магистралата? Нали е за неин излаз на море?

  53. 53 Профил на Georgi
    Georgi
    Рейтинг: 88 Неутрално

    Дневничето упорито се превръща в някакво копие на пик и Блитц, очаквах само едно ШОК отгоре. Ами дневниче 90% от военните разходи, ония 600 миролюбиви американски милиарда и те водят към нищото, и много от инфраструктурата в Запада и тя води към нищото. Смехотворните напъни някакви местни туземци на издръжка на колонията да плюят по всичко неприлапано от американски фирми, дотакава степен са съшити с бели конци, че отдавна задминаха най-добрите постижения на работническо дело. Ще ми се китайци да дойдат и да построят тук един Русе - Свиленград и Варна - Бургас към нищото, вместо да пътуваме като туземци. Ама тя специализираната в преводи на пропагандни материали софийската журналистика, дето смята, че Созопол е най-добрият плаж на Балканите и Райън Еър врата към света, какво толкова да разбира от инфраструктура.

  54. 54 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 1798 Весело

    Тадж Махал (изключително красива гробница в днешна Индия) едва не докарала до фалит империята Мугал, а на императора докарала детрониране. Днес, като световна туристическа дестинация, е основен източник за препитание на многобройното население на региона. Може би защото е строена с любов (на владетеля към жена му, умряла млада след раждане на 14-то дете) ;-)
    Та нека си строят черногорците магистралата, нищо че е скъповата ...

  55. 55 Профил на Иван К.
    Иван К.
    Рейтинг: 1985 Неутрално

    До коментар [#33] от "log_on":

    Че им трябва магистрала за летните месеци е ясно , но че не могат да си го позволят, защото са малко на брой , а и бедни също е ясно . Сега просто ще си я изгладуват десетина петнадесет години, но така терена може и да е плюс ,когато те нападат турците , но сега им е минус.

  56. 56 Профил на zbl36587203
    zbl36587203
    Рейтинг: 0 Весело

    До коментар [#53] от "Georgi":

    Това му се казва пропагандизъм! :)
    и разчитане на публика от игноранти.Испания има спасителен план подобен на този за банките да спасява фалирали магистрали които водят към "нещото"
    "Еl gobierno inicia el rescate da las autopistas quebradas" La Vanguardia
    "El rescate de las autopistas arranca con un coste de más de 1.000 millones"El Publico......и така мога да цитирам и ABC,El Confindencial,Europapress.......

  57. 57 Профил на bez_ime2
    bez_ime2
    Рейтинг: 1474 Неутрално

    До коментар [#4] от "bez_ime2":А крачето ти кога за последно стъпи в Китай, че аз ходя там доста често и като гледам как строят инфраструктура, викам вземи тоя комунизъм.
    —цитат от коментар 51 на Georgi


    Ти май гледаш като дядо Йоцо, а комрад? Може да викаш каквото си искаш, само че няма как да ме накараш да вярвам в Дядо Коледа...

  58. 58 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3891 Неутрално

    По-добре е пътят да бъде завършен!
    —цитат от коментар 3 на Cara Mia


    Същата е логиката и на Борисов за АЕЦ Белене. Харчат милиарди (и вземат милионни за комисионни), а после казват: Си е.ало майката, няма как!

  59. 59 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3891 Неутрално

    До коментар [#53] от "Georgi":

    Американски фирми и планът Маршал направиха Западна Европа икономически гигант и световна икономическа сила. Европейското евро е втората резервна валута. Американски фирми след войната направиха от Япония световна икономическа сила, а дори и комунистически Виетнам избра Америка за партньор. Не може да се каже същото за китайската помощ.
    Колкото за пътищата Русе-Свиленград и Бургас - Варна - Да, прав си да мечтаеш за тях, защото едно нормално правителство досега тези пътища щяха да се построят, а не всички ресурси да отиват за ремонт на АМ Тракия и Цариградско шосе.

  60. 60 Профил на hammurabi
    hammurabi
    Рейтинг: 2113 Неутрално

    До коментар [#16] от "abdulhazred":
    Лотът в Кресненското дефиле е само около 14 км. и ще струва около милиард. А наричаме малоумни черногорците за 160 километрова магистрала.

  61. 61 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3891 Неутрално

    До коментар [#59] от "historama":

    Имах в предвид бул. "Цариградско шосе".

  62. 62 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1936 Неутрално

    До коментар [#53] от "Georgi":Дневничето упорито се превръща в ....

    Гошо, Дневник си има цел, план, финансиране. Илюзиите за обективна журналистика да ги забравиш. Ако четеш всички коментари ще си докараш нерви, високо кръвно, че и по-лошо. Ако им отговаряш ще те банват и пак нерви. Аз уж се придържам до правилата на играта, ама оня ден не се сдържах, напсувах един и в понеделник ще ме баннат. Поздрави.

  63. 63 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3891 Неутрално

    До коментар [#16] от "abdulhazred":Лотът в Кресненското дефиле е само около 14 км. и ще струва около милиард. А наричаме малоумни черногорците за 160 километрова магистрала.
    —цитат от коментар 60 на hammurabi


    ако това е истина "премъдрият" бг народ сам си е виновен за окаяното положение! Никоя нормална нация не би изпратила 240 отявлени крадци и разбойници в парламента си.

  64. 64 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 2342 Неутрално

    Не знам на какъв трафик разчитат - скоро путувах през Сърбия, трафик на практика отсъства по сръбските магистрали. Не ми е ясно, от морето през Черна гора, на какъв трафик може да се разчита, да не говорим за националния трафик на Черна гора.
    Освен това виждате от написаното, както и от практиката, че такива проекти закъсняват по различни причинин с изпълнението, но за сметка на това винаги излизат по-скъпи от предвиденото. Така че според мен, добре са изгоряли с тази магистрала, но това за комунистическите и пост-комунистиеските управления е нормално, те ако не прецекат поне веднъж народа си, все едно не са изпълнили партийната повеля.

  65. 65 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 1062 Неутрално

    До коментар [#43] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    идем, слагай узо и маслинки!

    седеньето го зголемува задникот
  66. 66 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1936 Неутрално

    До коментар [#54] от "balgariez": на императора докарала детрониране.

    Там е въпросът - кого ще детронират?

  67. 67 Профил на Captain Shakespeare
    Captain Shakespeare
    Рейтинг: 724 Любопитно

    До коментар [#13] от "'ΕΡΕΒΟΣ":

    За кои ГЪРЦИ иде реч?
    За тези от древна Спарта.
    За тези от соя на Онасис.
    Или ТЕЗИ, които от лакомия, така си застроиха квартала, че си намериха там смъртта.
    ?????

    Иван Хаджийски: У нас бездарността..., тъпотата..., подлостта... преливат в една хармония на истинско безсрамие
  68. 68 Профил на zbl36587203
    zbl36587203
    Рейтинг: 0 Весело

    До коментар [#62] от "ahasver":

    Цел-план-финасиране ,добре :) но без парламентарно лоби и с influencer rating 1.96 или 2.93%(не си го спомням точно:)как става :D

  69. 69 Профил на Captain Shakespeare
    Captain Shakespeare
    Рейтинг: 724 Любопитно

    До коментар [#51] от "Georgi":

    Бре комуне, стой си в Чайна, чий го дириш?

    Иван Хаджийски: У нас бездарността..., тъпотата..., подлостта... преливат в една хармония на истинско безсрамие
  70. 70 Профил на Иван К.
    Иван К.
    Рейтинг: 1985 Неутрално

    До коментар [#64] от "tsvetko_51":

    Ами откъде да дойде този трафик , те нямат нито хора , нито бизнес /внос , износ са им на 1/3 от нашите, индустрията им е все още държавна/ , нито туризъм , че да ги напълнят. Затова и в Сърбия нямат вътрешни магистрали , а всичко е насочено да лесни транзита , то ако нямаше транзит през Сърбия вероятно държащ над 50 процента от и без туй слабата натоваренст , по магистралите можеше и мачове да може да си играят.

  71. 71 Профил на the_thraex
    the_thraex
    Рейтинг: 471 Неутрално

    магистрала за никъде? Не сте ли чували за новият копринен път?

    Ако България не беше брюкселска подлога щеше да минава през България.

  72. 72 Профил на c.b.o.
    c.b.o.
    Рейтинг: 772 Неутрално

    магистрала за никъде? Не сте ли чували за новият копринен път?Ако България не беше брюкселска подлога щеше да минава през България.
    —цитат от коментар 71 на the_thraex


    Я виж картата по-горе (в статията, дето не си направи труда да прочетеш преди да коментираш).

    НАЦИОНАЛИЗМЪТ Е ДА СЕ ХВАЛИШ С ЧУЖДИ УСПЕХИ И ДА ОБВИНЯВАШ ДРУГИ ЗА СВОИТЕ ГРЕШКИ
  73. 73 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2606 Неутрално

    Хахаха! Сега на тях ще обясняват колко тази магистрала не им трябва и е лоша. А ако не им уври главата, ще им пратят маккейн да им обясни по-хубаво!

    На агитката не отговарям! А на бивши и настоящи доносници хептен!
  74. 74 Профил на zbl36587203
    zbl36587203
    Рейтинг: 0 Весело

    До коментар [#72] от "c.b.o.":

    Ти дори не схващаш иронията на пост 71! :D
    Ще се "изпозастреляте" помежду си "умните"

  75. 75 Профил на 1001
    1001
    Рейтинг: 2138 Любопитно

    До коментар [#59] от "historama":

    и сга е западен раждив пояс

  76. 76 Профил на zbl36587203
    zbl36587203
    Рейтинг: 0 Весело

    До коментар [#69] от "Captain Shakespeare":

    Не става само с "аргументи " като "кумуне" и "путинист" добави и нещо за ефекта Dunning Kruger (за да си проличи и начетеност!)

  77. 77 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 2791 Разстроено

    До коментар [#4] от "bez_ime2":Защо да са виновни китайците? Черногорците преди 13 години си измислили, че искат магистрала. И почнали да търсят пари и изпълнител. Накрая намерили и двете и се съгласили на условията.
    —цитат от коментар 5 на DDR


    Черногорците в случая играят ролята на наркомани, а китайците - на наркодилъри. Зарибяват жертвата с изгодна сделка. После сделката се оказва неизгодна, освен ако не последва следваща сделка.

  78. 78 Профил на Jordan J
    Jordan J
    Рейтинг: 810 Неутрално

    Не знам защо този материал ми припомня какво ли се дроби с безумния проект АЕЦ "Белене"

  79. 79 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 2791 Разстроено

    "Има инвестиции, които може да не са икономически оправдани краткосрочно, но са стратегически важни,"

    Когато не може да излезе сметката, полотоците все такива аргументи използват.

  80. 80 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 2791 Весело

    "Има инвестиции, които може да не са икономически оправдани краткосрочно, но са стратегически важни,"Когато не може да излезе сметката, полотоците все такива аргументи използват.
    —цитат от коментар 79 на plamen_b


    *политиците*

  81. 81 Профил на abdulhazred
    abdulhazred
    Рейтинг: 946 Неутрално

    До коментар [#16] от "abdulhazred":Лотът в Кресненското дефиле е само около 14 км. и ще струва около милиард. А наричаме малоумни черногорците за 160 километрова магистрала.
    —цитат от коментар 60 на hammurabi


    Това отбелязвам и аз.

    Мащабите на кражбата в Кресненското дефиле ще са огромни.

    Но ние сме богати и не ни бърка, не сме като фалиращите черногорци.

  82. 82 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 2791 Неутрално

    Не знам защо този материал ми припомня какво ли се дроби с безумния проект АЕЦ "Белене"
    —цитат от коментар 78 на Jordan J


    Не случайно пак китайци предлагат да строят "Белене". За тях ползата е очевидна - осигуряват работа на свои работници, които иначе ще останат без работа след като построиха каквото има да се строи в Китай за 50 години напред.

  83. 83 Профил на Peni Nikol
    Peni Nikol
    Рейтинг: 10129 Неутрално

    Път, магистрала към нищото, скъпа е да, но наполовина направена и недовършена си е пак скъпа дори повече.

  84. 84 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4132 Неутрално

    По-добре е пътят да бъде завършен!
    —цитат от коментар 3 на Cara Mia


    Тази магистрала колкото е полезна за Черна гора, толкова е полезна и за Сърбия, защото и подсигурява излаз на Средиземно море.
    Така че черногорци трябва да искат пари от сърбите за довършването на магистралата.

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  85. 85 Профил на Никола Йорданов
    Никола Йорданов
    Рейтинг: 2002 Разстроено

    До коментар [#14] от "Lou":

    Между другото, горе-долу така стоят нещата и за магистрала Хемус (не в частта заем, а в частта "тафик коло 1/4 от необходимия").

    Никола Йорданов
  86. 86 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3228 Неутрално

    Как ще е добро нещо дето китайците са го построили, като не мирише на брюкселско зеле?

  87. 87 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3228 Неутрално

    И тунела под Шипка ще построят.

  88. 88 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 2691 Неутрално

    И тези искат да влизат в НАТО, след като Китай е корумпирал политиците им. И в ЕС.

  89. 89 Профил на bfz40385564
    bfz40385564
    Рейтинг: 18 Неутрално

    До коментар [#29] от "Сахаров":

    Обаче там няма винетки а има патарина. За 250км - 8 Евро в едната посока за лек автомобил. Ако у нас се плащат такива цени - всички ще изреват на умряло. А иначе и там има фондове но няма кой да прочете табелата на изхода от Ниш.

  90. 90 Профил на jonson
    jonson
    Рейтинг: 403 Неутрално

    И най - скъпия път винаги се изплаща. Примери за това има по целия свят.
    —цитат от коментар 32 на dorn


    Изплаща се, да, ама зависи за колко време. Съвсем реална е възможността да не успяват да съберат парите за съответната вноска и да трябва да вадят от бюджета. При 600 000 население най вероятно е да изпаднат в неплатежоспособност. Иначе пътят може и да се изплати за 60 година, те обаче ще имат 20 да го платят.

  91. 91 Профил на falkoneti
    falkoneti
    Рейтинг: 1182 Неутрално

    Магистрала към нищото. Но сред най красивите незааегнати все още земи на Европа. Хората трябва най-накрая да се осъзнаят, че тази планета не е създадена заради тях.

  92. 92 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 900 Неутрално

    Тази магистрала е нещо по-скоро необходимо. При очевидната полезност за Сърбия коментари като в Украина са неуместни. Мостът бил невъзможен, несъществуващ.
    Да, финансово не е елементарно решението, но отказът може да е и стратегическа грешка. Да ни е честита магистралата София Видин. Ние сме спецове и не строим щото е неизгодно.

  93. 93 Профил на Дедов'та Колюуа Унукя!
    Дедов'та Колюуа Унукя!
    Рейтинг: 2116 Неутрално

    Аз не разбрах в цялата работа за какво точно са виновни китайците.
    —цитат от коментар 23 на Един препатил


    Е не знаеш ли на кого пречат космите?

    БАСИ ТЪПИЯ САЙТ!
  94. 94 Профил на volarok
    volarok
    Рейтинг: 1974 Неутрално

    Китайците имат огромен търговски излишък и се чудят къде да си дянат парите. Защо да не построят една магистрала към нищото на черногорците.

  95. 95 Профил на hammurabi
    hammurabi
    Рейтинг: 2113 Неутрално

    До коментар [#63] от "historama":

    Проблемът е, че в парламента е другото ни аз. Изпращаме себеподобни. Самоличността няма значение, системата клонира от няколко милиона 240 еднотипни.

  96. 96 Профил на hammurabi
    hammurabi
    Рейтинг: 2113 Неутрално

    До коментар [#81] от "abdulhazred":

    Това е една от причините да не се прави тунелното строителство - няма българска фирма, която да построи тези два тунела. А чуждите не смеят да рискуват вероятен корупционен скандал, защото акциите на борсата лесно се сгромолясват при такива случаи (а за сериозна фирма това може да значи милиони, та дори и милиарди).

  97. 97 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2893 Неутрално

    Ще е добре заслепените в Отечеството от "китайските пари" да си отворят очите, ако не са облепени с банкноти, разбира се...

  98. 98 Профил на Toni Ivanov
    Toni Ivanov
    Рейтинг: 1475 Неутрално

    Здраво заробване на черногорци по 1300 евро на човек трябва да връщат на китайците. Колко ли ще връщаме ние накитайците за АЕЦ Белене?

  99. 99 Профил на Toni Ivanov
    Toni Ivanov
    Рейтинг: 1475 Неутрално

    Като не се мисли правилно може да е на загуба,но освен като път свързващ две точки,магистралата може да стане и туристическа атракция минаваща през живописен терен. Може да се построят около пътя хотели,ресторанти и игрални домове,както канадците са направили на Ниагарския водопад...Въпрос на стратегическо мислене.

  100. 100 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 750 Неутрално

    Заглавието прави интересно внушение за китайците.
    А истината е, че самата идея за самостоятелна държава с 600 хиляди население и БВП от 3,5 милиарда евро е пет към нищото. Още повече, когато става въпрос за сложен релеф и нула инфраструктура. Но , това са днешните ценности, както се казва.

    Относно проекта - много всезнайковци са се изказали, както за видинския мост, където трафикът вече е доста над очаквания. С други думи да се стягат черногорците и д го приключват независимо от всичко. Може да е скъпо, но ще върши работа и ще носи приходи.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK