Само образованието ще спаси Мали от джихадистите

Само образованието ще спаси Мали от джихадистите

© Associated Press



Дженеба Джигиба говори неохотно за нападението на радикални ислямисти срещу нейното училище, което се намира в централната част на Мали. "Дойдоха с оръжия. Затвориха училището и заплашиха хората", спомня си 12-годишното момиче. "След това убиха хора", допълва Дженеба.


След това семейството ѝ избягало в столицата на провинцията, Мопти.


Въпреки че около 13 хил. войници от мироопазващите сили на ООН се борят за стабилизиране на бедната западноафриканска страна, борбата за определяне на бъдещето на Мали се води в класните стаи.




Ислямисти, свързани с терористичната групировка "Ал Кайда", извършват нападения срещу училища в северните и централни части на страната. Те отхвърлят държавното образование и вместо него искат да създадат училища по Коран, където децата да може да бъдат индоктринирани.


Според УНИЦЕФ в резултат на нападенията са били затворени около 750 училища. Близо половината от децата в начална училищна възраст - около 1.2 млн. - са спрели да ходят на училище. Опасността е да не бъде загубено едно цяло поколение. УНИЦЕФ предупреждава, че недостатъчният достъп до образование ще доведе до продължаване на спиралата на насилие в Мали. Стотици хиляди момчета и момичета не получават знания и умения за успешно начало в живота. Това означава, че по-нататък много от тях ще имат ниски доходи - а с това ще станат и по-уязвими за вербуване от екстремистите.


Увеличава се и вероятността по-нататък те да се опитат да избягат в Европа. Да се инвестира в образование в Мали днес е един от начините да се води борба с причините за такава миграция утре.


С настъплението на ислямистите от 2012 г. малийската армия вече на много места не е фактор, с който трябва да се съобразяват. Голямата площ, на която се простира регионът Сахел,


предоставя цял куп райони, където да се оттеглят


терористите. Много хора от Централно Мали избягаха, търсейки убежище в Мопти, където училищата са препълнени до краен предел с ученици. Например 98 третокласници са наблъскани в спомагателна класна стая, построена от УНИЦЕФ в училището "Мулайе Дембеле", като на чин стоят по четири деца при температура от 30 градуса на сянка.


"Вече нямаме паралелки с по-малко от 80 ученици", каза директорът Брулайе Думбия. В спомагателните класни стаи е особено трудно да се преподава, защото нямат необходимите стени и прозорци. Това уж трябваше да бъде само временно решение. Сега обаче кризата се превърна в постоянна ситуация", заяви Думбия.


Само образованието ще спаси Мали от джихадистите

© Associated Press


Когато ислямистите влязат в дадено село, започват да сплашват учителите, за да избягат, каза началникът на районния инспекторат по образованието в Мопти Амаду Дегени. "След това изгарят учебниците, а често пъти и чиновете", заяви той. Фундаменталистите атакуват селските училища и защото често пъти те са последните останки от държавната власт. Щом училищата бъдат разрушени, нападателите си тръгват, заяви Дегени. "Врагът е доста подвижен. Имат мотоциклети и автомати "Кашалников". Това е достатъчно", каза той.


По данни на ООН Мали е една от 15-те най-бедни страни в света. Според експерта от УНИЦЕФ Джоуа Кийс, макар че нестабилната ситуация в областта на сигурността е влошила проблема за тези и без това изключително бедни училища,


ислямисткото нашествие от 2012 г. не е единствената причина


за кризата в образователната система.


Амината Яног е една от онези, които са намерили убежище и училище в Мопти. През 2013 г. семейството ѝ избягало от Гао, след като ислямистите завзели североизточния град. "Който отидеше на училище, джихадистите го пребиваха", заяви 15-годишното момиче. Амината цяла година не можела да ходи на училище, преди семейството й окончателно да избяга в Мопти.


В контекста на несигурността военните аспекти на мироопазващата мисия на ООН, изглежда, имат ясен приоритет над това да се подпомогне социалната инфраструктура в Мали.


Например в Мали е втората най-голяма задгранична мисия на германската армия след тази в Афганистан. Но въпреки че между 2013 и 2018 г. Германия е инвестирала около 350 млн. евро в образователни проекти в Афганистан, по данни на федералното министерство на икономическото сътрудничество и развитието тази сума в Мали възлиза на едва 17 млн. евро.


"Военните, изглежда, имат явен приоритет пред инициативите за развитие", каза един от директорите на отдела за Западна Африка в "Хюман райтс уоч", Корин Дуфка. Международната общност не се заема с действителните причини за конфликта като корупцията, бедността, слабото върховенство на закона и занемарените системи на образование и здравеопазване. "Това трябва да са най-важните приоритети, но те остават далеч на дъното на международния дневен ред", заяви тя. /БТА

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK