Защо рухна мостът "Моранди" - първите версии

В прекършени елементи от рухналата носеща колона се виждат облицовани с тухли кухини, които може да са допринесли за отслабване на цялата структура.

© Reuters

В прекършени елементи от рухналата носеща колона се виждат облицовани с тухли кухини, които може да са допринесли за отслабване на цялата структура.



От самото начало с този мост има различни проблеми отвъд разходите за построяването му, които надхвърлиха проектния бюджет. Допуснати са грешки и рано или късно той трябва да бъде подменен. Не знам кога."


Това пише през 2016 г. Антонио Бренчик, инженер и специалист по бетонни конструкции, който преподава в Университета на Генуа, по повод моста "Моранди, който рухна във вторник и отне животе на поне 35 души.


Критичната статия бе препубликувана часове след ктастрофата под заглавие "Мостът "Моранди" в Генуа - една предизвестена трагедия?", а оригиналът се казваше "Мостът "Моранди" в Генуа" - символ на престижно строителство или не?".




Всички специалисти уточняват, че все още е твърде рано да се посочват водещи версии за причината за откъсването на около 200 метра от магистралата и разпадането на една от носещите колони. Медии спекулират дори с лошото време в момента на разпадането на съоръжението и твърденията, че светкавиа е ударила рухналата колона. Но според метеоролозите проливният дъжд е бил доста кратък и най-голямото количество валеж, отчетен на близкото летище, е 22 л на кв. м, а ако една светкавица е способна да предизвика такива щети, то е по-вероятно да има нещо нередно в самия мост.


Защо рухна мостът "Моранди" - първите версии

© Reuters


Според Бренчик проектантът Рикардо Морандо, чието име носи мостът, е сгрешил в изчисленията си за това как се износва подсиленият бетон. "Той е бил инженер с визия, но са му липсвали практически изчисления", твърди инженерът Бенчик.


"Моранди" е проектиран в началото на 60-те години и е строен между 1963 и 1967 г. Основната технология, използвана в проекта, е тази на предварително напрегнатия бетон, комбинирана със стоманени кабели за окачване на секциите на магистралата. Това е внушително за времето си съоръжение с дължина 1182 метра и централен отвор от 210 метра. Носещите кули се извисяват на 90 метра, а магистралата преминава на около 50 метра над речната долина.


Моранди вече е строил по подобен начин - дългият 8.7 км мост над залива Маракаибо във Венецуела, открит през 1964 г. В централната му част се издигат 6 подобни носещи колони.


Защо рухна мостът "Моранди" - първите версии

© Reuters


Според Бенчик по това време технологията за предварително напрегнат бетон не е подходяща за изработването на толкова големи конструкции. Сгрешените изчисления за бетонната смес са станали причина за чувствителни разминавания в хоризонталните нива за пътните секции и почти веднага започват корекции. И в Генуа, и във Венецуела от 80-те години на ХХ до началото на ХХI век са извършени мащабни ремонти, включително цялостна подмяна на кабелите.


В статията си инженерът твърди, че подобни съоръжения би трябвало да имат поне 100 години експлоатационен живот още при проектирането. Но пропукването и деградирането на бетона и честите ремонти са направили така, че "до няколко години разходите за ремонтирането ще станат по-високи от тези да бъде разрушен "Моранди" и на негово място да бъде построен нов", пише в текста отпреди две години.


Иън Фърт, бивш президент на британския Институт на инженерите конструктори и специалист по мостове, казва, че "Моранди" има много необичаен дизайн". Той също допуска разрушаването да е причинено от корозия на носещите рамки. Фърт напомня още, че и в момента на рухването мостът е бил обект на укрепване на основите. Компанията, която ги извършва, настоява, че всичко е било правилно проектирано и извършвано при непрекъснат надзор за състоянието на съоръжението.


Британският инженер също обръща внимание, че при толкова сериозна намеса за поддръжка изглежда е имало проблем с деградирането на структурата. И Фърт прави паралел с моста в залива Маракаибо, "който също имаше проблеми, така че е възможно този тип дизайн да е изисквал повече поддръжка от нормалното".


Защо рухна мостът "Моранди" - първите версии

© Reuters


Друг от факторите може да е натовареният трафик. При проектирането преди 60 години Моранди едва ли е можел да прогнозира колко пъти ще се увеличи броят на автомобилите и особено на тежките товарни камиони по пътя, който по-късно става магистрала А10. Днес по нея преминават по 25 милиона автомобила годишно между Северна Италия и Френската ривиера.


Износването на подобни съоръжения, изложени на въздействието на морски климат, изисква добро предварително планиране, но и средства за поддържането им.


Данни на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) показват, че по време на кризата, започнала през 2008 г., страни като Германия и Франция почти са съхранили инвестициите в пътища, а Великобритания дори ги е увеличила. Испания, където имаше тежка банкова криза, ги е намалила от около 9 млрд. евро през 2009 г. на 4.5 млрд. евро през 2015 г.


В Италия обаче има истиски срив - от 14 млрд. евро през 2007 г. на под 4 млрд. евро през 2010 г. В следващите пет години сумата се променя леко към увеличаване или съкращаване и през 2015 г. остава на ниво около 5 млрд. евро.


Компанията, отговаряща за експлоатацията на магистралата, неизбежно ще понесе отговорност. Министърът на транспорта Данило Тонинели призова за оставик в ръководството на Autostrade per l'Italia и заяви, че правителството ще наложи глоби, достигащи съгласно договора до 150 милиона евро.


Получих мандат да започна процедура за отнемане на консесионното разрешително на Atlantia и Autostrade per l'Italia, добави той.


Защо рухна мостът "Моранди" - първите версии

© Reuters

Ключови думи към статията:

Коментари (85)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3911 Неутрално

    Има много варианти. Дано истината не се замаже, както често се прави в подобни случаи !

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 661 Неутрално

    Някоя мафиотска фирма е поддържала този мост.

  3. 3 Профил на chinaski
    chinaski
    Рейтинг: 876 Неутрално

    Дали е инженерна грешка, дали е в изпълнението - няма голямо значение вече.Загинаха хора, а живот нито с пари, нито със затвор се компенсира.
    Като се обърне колата - пътища много!

  4. 4 Профил на redguy
    redguy
    Рейтинг: 1026 Неутрално

    Имаше едно предаване по дискавъри или експлорър "Seconds from disaster", където обясняваха за различни подобни трагедии. Все епизод започваше с текст, че трагедиите не се случват просто така. Обикновено са крайният резултат от редица събития, къде човешки грешки, къде злощастни съвпадения, къде умишлени действия.

  5. 5 Профил на redguy
    redguy
    Рейтинг: 1026 Неутрално

    Дали е инженерна грешка, дали е в изпълнението - няма голямо значение вече.Загинаха хора, а живот нито с пари, нито със затвор се компенсира. Като се обърне колата - пътища много!
    —цитат от коментар 3 на chinaski


    Има голямо значение. Всеки такъв случай трябва да се анализира много подробно, за да се избягват тези грешки при други проекти.

  6. 6 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3407 Неутрално

    Според застрахователните аналитици тези трагедии са неизбежни, те просто се случват, тази година просто в Италия не им върви догодина другаде и така!
    Едно е сигурно ,че моста няма как сам да си падне получил е помощ я от некомпетентни по ремонта я атентатори! Ако желязобетона се рушеше от гръмотевици след всяка буря в мегаполисите щяха да падат по 10-15 небостъргача!

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  7. 7 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1366 Разстроено

    Няма грешка, мостът е италиански. Италианецът може да направи Ферари, но може да ти направи и Фиат, който след 5 години да изглежда на двадесет. Не дай си Боже, бетонът да е бъркан от Мафията. Тогава могат да изследват защо не е паднал досега.

  8. 8 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 2277 Разстроено

    Бог да ги прости загиналите.

    Panta rhei....
  9. 9 Профил на Sixpaths
    Sixpaths
    Рейтинг: 227 Неутрално

    Дневник, заменете думата "структура" с "конструкция".

  10. 10 Профил на eyd13372645
    eyd13372645
    Рейтинг: 876 Неутрално

    Тотално безхаберие от всички: държава, строителна фирма, община и т.н. и т.н.
    Било е ясно на всички че моста не е читав, и няма начин да се оправи, трябвало е да построят нов и то отдавна.

  11. 11 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1190 Неутрално

    До коментар [#7] от "gianni":
    Че то в онези години със строителство се занимаваше предимно мафията. Не бих се учудил ако намерят и някой труп от онова време!

  12. 12 Профил на limbize
    limbize
    Рейтинг: 719 Неутрално

    първата снимка е интересна от следствена гледна точка

  13. 13 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 1055 Неутрално

    Понеже относително скоро съм минавал под виадуктите на АМ Хемус, и видях някои меко казано плашещи неща, ми се ще да попитам имат ли представа минаващите отгоре с висока скорост какво е състоянието на колоните крепящи гредите отгоре?

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  14. 14 Профил на eyd13372645
    eyd13372645
    Рейтинг: 876 Неутрално

    Според мен, моста си е бил зле, но тези дето са го "потдържали" не са разбирали добре дизайна му и са направили някой гаф и са му помогнали да падне.
    Иначе като цяло дизайна на моста е ТЪП от самото начало.

  15. 15 Профил на limbize
    limbize
    Рейтинг: 719 Любопитно

    конструкцията на гредите е много интересна, сефте виждам арматура поставена по този начин, твърде близко до повърхността, а това комбинирано с морски климат и автомобилен трафик преполага фалове заради карбонизацията на бетона

  16. 16 Профил на imashemlo
    imashemlo
    Рейтинг: 227 Неутрално

    До коментар [#9] от "Sixpaths":

    И „кабел“ с „въже“!

  17. 17 Профил на val1320
    val1320
    Рейтинг: 451 Неутрално

    До коментар [#9] от "Sixpaths":

    Да,доста нескопосан превод-"структурните инженери" на български е "инженер-конструктор"

  18. 18 Профил на Боби Бобев
    Боби Бобев
    Рейтинг: 727 Неутрално

    На някои хора все мафия е в главата им.

  19. 19 Профил на eyd13372645
    eyd13372645
    Рейтинг: 876 Неутрално

    Понеже относително скоро съм минавал под виадуктите на АМ Хемус, и видях някои меко казано плашещи неща, ми се ще да попитам имат ли представа минаващите отгоре с висока скорост какво е състоянието на колоните крепящи гредите отгоре?
    —цитат от коментар 13 на traveler1


    Виадуктите са строени по социализма, там всичко е осигурявано х 5, понеже дазайна не е иновативен се е ляло яко БЕТОН. Така че са добре, вече това че не се потдържат или се потдържат мърляво може да е проблем един ден.

  20. 20 Профил на ywk50370410
    ywk50370410
    Рейтинг: 276 Неутрално

    не е лесно да се превежда от чужд език ако нямаш образование в съответната сфера :-)
    Пример:
    английски ----- превод на БГ от журналист
    Freewheel ------ свободно колело :-)
    немски ----- превод на БГ от журналист
    Freilauf - ------ свободно ходене :-)
    технически превод = догонващ съединител :-)
    та така и с кабелите и структурните инженери...

  21. 21 Профил на limbize
    limbize
    Рейтинг: 719 Неутрално

    [quote#19:"eyd13372645"][/quote]

    и това не е точно така - по време на строежа една от колоните пада заради конструктивна грешка - загиват трима работници и има осъдени

  22. 22 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3469 Любопитно

    UNITED EU UNION

    Как бетон се напряга предварително?

    "Основната технология, използвана в проекта, е тази на
    предварително напрегнатия бетон"

  23. 23 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2359 Неутрално

    До коментар [#4] от "redguy":

    Изследванията са доказали че за да се стигне до катастрофа с подобен размер се изискват поне 7 (СЕДЕМ) малко вероятни и по принцип недопустими условия.

  24. 24 Профил на arcanum
    arcanum
    Рейтинг: 2435 Разстроено

    Сега всички ще станат специалисти по бетон, резко.

  25. 25 Профил на limbize
    limbize
    Рейтинг: 719 Весело

    UNITED EU UNIONКак бетон се напряга предварително?"Основната технология, използвана в проекта, е тази на предварително напрегнатия бетон"
    —цитат от коментар 22 на dnevnikar


    като се калява стоманата, тоз път не си оригинален

  26. 26 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3469 Любопитно

    UNITED EU UNION

    Да, има безброй структури Природни, естествени.
    Конструкциите са човешки дела... "горди".

    До коментар [#9] от "Sixpaths":

    ... заменете думата "структура" с "конструкция"

  27. 27 Профил на limbize
    limbize
    Рейтинг: 719 Неутрално

    До коментар [#4] от "redguy":Изследванията са доказали че за да се стигне до катастрофа с подобен размер се изискват поне 7 (СЕДЕМ) малко вероятни и по принцип недопустими условия.
    —цитат от коментар 23 на m17


    по принцип или специално за този мост?

  28. 28 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3469 Неутрално

    Транслейшън

    Да, вероятно проблемът е в превода.
    Оригинал: нещо като инженер на структури (structure engineer),
    т.е. конструктор.

    До коментар [#17] от "val1320":
    До коментар [#9] от "Sixpaths":

    Да,доста нескопосан превод-"структурните инженери" на български е "инженер-конструктор"

  29. 29 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 1995 Разстроено

    "разходите за ремонтирането ще станат по-високи от тези да бъде разрушен "Моранди" и на негово място да бъде построен нов", пише в текста отпреди две години."

    Инженер Антонио Бренчик е предвидил доста точно риска и със сигурност не е щастлив, че се е оказал прав. Колко ли още подобни "бомби със закъснител" цъкат из целия свят?! Бог да ни пази!

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  30. 30 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3469 Неутрално

    секи 4ти км

    Снимки сал на WWW нет ще изплашат зло "рушвет".

    Btw, висока скорост е риск известен,
    и същевременно, в такъв случай: означава
    по-малка тежест "налягане" върху едница площ,
    за по-малко време.
    Тоест, висока скорост влече риск от загуба на контрол
    и същевременно: (по-малък) риск от затъване в лош път или продънване на некачествен мост.

    Аналогично е на по-ниско или по-високо налягане на флуид (газ или течност)
    движещ се покрай-срещу друг флуид или край твърдо тяло,
    респективно: с висока или с ниска скорост.
    В термини на налягане "тежест" по отношение другия "обект".

    До коментар [#13] от "traveler1":

    Понеже относително скоро съм минавал под виадуктите на АМ Хемус, и видях някои меко казано плашещи неща,

    ми се ще да попитам имат ли представа

    минаващите отгоре с висока скорост

    какво е състоянието на колоните крепящи гредите отгоре?

  31. 31
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  32. 32 Профил на dokoro
    dokoro
    Рейтинг: 585 Неутрално

    До коментар [#22] от "dnevnikar":

    Напряга се предварително армировката.
    Но недостатъкът е, че това напрежение трябва да не прекъсва през целия експлотационен период.
    При лошо изпълнение това напрежение може да се окаже бомба със закъснител.

  33. 33 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2359 Неутрално

    До коментар [#27] от "limbize":

    Разбира се по принцип и цитирам по памет, моста падна вчера, ще минат поне 2-3 години преди да излезе доклада за причините.

  34. 34 Профил на buzanka
    buzanka
    Рейтинг: 461 Неутрално

    Ужасно е! Каквато и да е причината, не е трябвало да се допуска. Абсурдно е да умират толкова много хора по тоя начин. Безумие.

    Обичам да слушам само себе си
  35. 35 Профил на Flogger
    Flogger
    Рейтинг: 365 Разстроено

    Има и друга гледна точка. Като народ, ние българите, често, да не кажа постоянно, имаме навика да се самоунижаваме, като смятаме, че сме най-немарливите, най-големите мошеници, и т.н.
    От последните дни видяхме какво се случи в Гърция, пожари, и Италия сега.
    Понякога е добре да се замислим преди да говорим.
    Жалко за хората, които нямат вина, и в Гърция, и в Италия, и у нас!

  36. 36 Профил на Oggie Petkov
    Oggie Petkov
    Рейтинг: 414 Неутрално

    Само аз ли виждам на най-горната снимка, заградено с червено, че в средата на колоните има тухли? А за арматурата, която се подава не ми се говори. Вижда се, че отделните надлъжни пръти не са свързани по никакъв начин, липсва и напречна арматура.

  37. 37 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9891 Неутрално

    Да проверят проекта, сметките, настоящите условия, изпълнението и поддържката. Отговорът е някъде там...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  38. 38 Профил на korc
    korc
    Рейтинг: 1851 Неутрално

    Имитацита на бетон в носеща колона с тухлени пояси е истинско престъпление от конструктивна гледна точка. Дефицита на желязо в бетона е направил констукцията много крехка. Всичко това се е знаело след обстойна ревизия на моста. Пусти икономии са довели до тази трагедия. Въпроса е бил не дали ще падне, а кога.

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  39. 39 Профил на limbize
    limbize
    Рейтинг: 719 Неутрално

    Само аз ли виждам на най-горната снимка, заградено с червено, че в средата на колоните има тухли? А за арматурата, която се подава не ми се говори. Вижда се, че отделните надлъжни пръти не са свързани по никакъв начин, липсва и напречна арматура.
    —цитат от коментар 36 на Oggie Petkov
    гредите са кухи, ако си учил сапромат трябва да знаеш, че тръба има по-голяма якост на огъване и осукване от прът. Масовото друго сечение, което се изполсва е "Т". Но си забелязал правилно, че арматурата не е както трябва.

  40. 40 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1190 Неутрално

    До коментар [#13] от "traveler1":
    Баце нали ремонтираше виадукти в предния мандат? Би следвало да са идеални!

  41. 41 Профил на limbize
    limbize
    Рейтинг: 719 Неутрално

    Имитацита на бетон в носеща колона с тухлени пояси е истинско престъпление от конструктивна гледна точка. Дефицита на желязо в бетона е направил констукцията много крехка. Всичко това се е знаело след обстойна ревизия на моста. Пусти икономии са довели до тази трагедия. Въпроса е бил не дали ще падне, а кога.
    —цитат от коментар 38 на korc


    Не е била крехка при строежа на моста - основният проблем е твърде "откритата" армировка и след 50 години колкото и да са го мазали с антикарбонизационни боичи накрая е пробило. "Шупне" ли ти веднъж армировката заради корозия, трудно се оправят после нещата.

  42. 42 Профил на Alarmstufe: Rot
    Alarmstufe: Rot
    Рейтинг: 3434 Неутрално

    До коментар [#1] от "КМЕТ В СЯНКА":

    Дай конкретен пример! С лозунги и опорки не вървиш. Ще ти дърпат ушаците в районното.

    Gunter glieben glauchen globen
  43. 43 Профил на kondio_savov
    kondio_savov
    Рейтинг: 244 Неутрално

    В контекста на статията, за някои наши виадукти мога да кажа само - добре, че са били стабилно преоразмерени. Не може да се отрече обаче, че лека-полека всички се ремонтират.

  44. 44 Профил на T.M.
    T.M.
    Рейтинг: 463 Неутрално

    Понеже относително скоро съм минавал под виадуктите на АМ Хемус, и видях някои меко казано плашещи неща, ми се ще да попитам имат ли представа минаващите отгоре с висока скорост какво е състоянието на колоните крепящи гредите отгоре?
    —цитат от коментар 13 на traveler1


    А ако минаваш с ниска скорост и моста падне, разлика ще има ли? Писнало ми е за всеки инцидент да се пропагандира с висока скорост, при положение, че не винаги е така. Да не отваряме темата и за "несъобразената" скорост, с което се измъкват служителите на КАТ...

  45. 45 Профил на The Island
    The Island
    Рейтинг: 1268 Неутрално

    А тази висока глоба какво ще помогне.

  46. 46 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2832 Неутрално

    Със сигурност инженерите ще бъдат осъдени, защото не са политици. Само политиците не ги съдят.

    подпис
  47. 47 Профил на nevermindme
    nevermindme
    Рейтинг: 282 Неутрално

    преди да пуснете статия, не си ли правите spell-check?!

  48. 48 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3469 Неутрално

    Не съм целял оргиналност.

    Статията намеква за "съставки" на предварително напрегнат бетон,
    но не много ясно.

    Ти споменаваш стомана, но и тук производството зависи от съставки и от процес. След това стовманата е "готова".

    Нататък, коментар [32] на "dokoro" казва:
    "Напряга се предварително армировката"... и повече.
    Виж там.

    До коментар [#25] от "limbize":

    UNITED EU UNIONКак бетон се напряга предварително?"Основната технология, използвана в проекта, е тази на предварително напрегнатия бетон"
    —цитат от коментар 22 на dnevnikar

    като се калява стоманата, тоз път не си оригинален

  49. 49 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 711 Неутрално

    Дано при нас да са крали само от дебелината на слоя асфалт по магистралите (факт, като гледаме какви коловози се образуваха в новия участък на тракия), а да не са "кръщавали" с тухли бетона на естакадите...

    Евроатлантида
  50. 50 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1243 Неутрално

    Тотално безхаберие от всички: държава, строителна фирма, община и т.н. и т.н.Било е ясно на всички че моста не е читав, и няма начин да се оправи, трябвало е да построят нов и то отдавна.
    —цитат от коментар 10 на eyd13372645


    ОО не на всички.Сега спечелилите 'политици ' от Файв Старс -твърдяха ,че е легенда лошото проектиране и състояние на моста с която да се оправдават искания за пари.
    Но хора мислете с главите си като гласувате .Както казва българският Учител Тео...
    "глупостта е смърно опасна",-не е просто моментно неудобнство бих добавил.

  51. 51 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1243 Гневно

    смърно да се чете смъртно /б.а./
    плюс запетайките...
    Дневник така и не позволи да се коригират собствени коментари, пък ако искат да оставят следа от оригиналния вид.

  52. 52 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3469 Неутрално

    Добре, но не е ли "Съпромат" = Съпротивление (и умора) на Материалите?

    Не съм учил Съпромат, но живея сред Инженерни електрически, машинни и пр. слухове на Български език от малък ;)

    Софтуерните - отделно

    До коментар [#39] от "limbize":

    Само аз ли виждам на най-горната снимка, заградено с червено, че в средата на колоните има тухли?
    А за арматурата, която се подава не ми се говори.
    Вижда се, че отделните надлъжни пръти не са свързани по никакъв начин, липсва и напречна арматура.

    —цитат от коментар 36 на Oggie Petkov

    гредите са кухи, ако си учил сапромат трябва да знаеш,

    че тръба има по-голяма якост на огъване и осукване от прът.
    Масовото друго сечение, което се изполсва е "Т".
    Но си забелязал правилно, че арматурата не е както трябва.

  53. 53 Профил на deviant
    deviant
    Рейтинг: 772 Неутрално

    Не се пише изобщо "бетон и бетонови конструкции" , а стоманобетон. Предварително напрегнатия стоманобетон се изпълнява с предварително напрягане/опъване - за нивото на средния журналистически мозък/ с хидравлични устройства и в това състояние се излива бетоновата смес. След като сместа се втвърди отпускането на армировката пренася натискови усилия в елемента и увеличава значително носимоспособността му. Стига излишни приказки - ако не сте инженери ,питайте поне Google.

  54. 54 Профил на korc
    korc
    Рейтинг: 1851 Неутрално

    Този мост го е държала боята и като е завалял дъжд.... При соца щяха да накажат бояджията, заради некачествената боя!

    Свободата е възможноста сам да си наложиш дисциплина, преди да са ти я наложили други.
  55. 55 Профил на limbize
    limbize
    Рейтинг: 719 Неутрално

    Добре, но не е ли "Съпромат" = Съпротивление (и умора) на Материалите?Не съм учил Съпромат, но живея сред Инженерни електрически, машинни и пр. слухове на Български език от малък ;) Софтуерните - отделноДо коментар [#39] от "limbize": Само аз ли виждам на най-горната снимка, заградено с червено, че в средата на колоните има тухли? А за арматурата, която се подава не ми се говори. Вижда се, че отделните надлъжни пръти не са свързани по никакъв начин, липсва и напречна арматура.—цитат от коментар 36 на Oggie Petkovгредите са кухи, ако си учил сапромат трябва да знаеш, че тръба има по-голяма якост на огъване и осукване от прът. Масовото друго сечение, което се изполсва е "Т". Но си забелязал правилно, че арматурата не е както трябва.
    —цитат от коментар 52 на dnevnikar


    Щом за теб е по-важен некадърния превод и граматиката ми - бирхаир,продължавай. Не съм чул до сега инженер да казва "съпромат" поради по-трудния му изказ,а казваме сапромат, просто съм го написал както го изговарям.

  56. 56 Профил на jagal
    jagal
    Рейтинг: 473 Весело

    До коментар [#9] от "Sixpaths":

    Пак е горе-долу добре. Сутринта прочетох (не си спомням къде) "армиран цимент". :D

  57. 57 Профил на jagal
    jagal
    Рейтинг: 473 Весело

    До коментар [#21] от "limbize":

    Мисля, че става въпрос за осъдения инж. Лало Райков, един от най-добрите мостоваци в Бълкария по онова време (Бог да го прости!). Не пада колона, а скеле и понеже той е трябвало да провери изпълнението (слелетата по онова време са нещо като индивидуален проек и са се смятали) са го осъдили.

  58. 58 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3469 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Има резон.
    Аналогично на "армирано стъкло".
    За общо разбиране, трябва да може, защото разбиране от неспециалисти е важно.

    Ако само "експерти изпълнители" си разбират помежду си,
    как неспециалист Възложител купувач клиент да знае що за номер му готвят или са му сготвили?...

    До коментар [#56] от "jagal":
    До коментар [#9] от "Sixpaths":

    Пак е горе-долу добре.
    Сутринта прочетох (не си спомням къде)

    "армиран цимент". :D

  59. 59 Профил на jagal
    jagal
    Рейтинг: 473 Весело

    UNITED EU UNIONКак бетон се напряга предварително?"Основната технология, използвана в проекта, е тази на предварително напрегнатия бетон"
    —цитат от коментар 22 на dnevnikar


    На специални стендове.

  60. 60 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 2854 Неутрално

    Версията , че нещо е "помогнало" мостовия устой да се срути за сега се избягва. Търсят се причините в състоянието на конструкцията и качеството на проекта.
    И все пак още нищо не е ясно.
    Предварителното напрягане на арматурата се прилага при стоманобетонови елементи положени на огъване. В случая пада колона. При колоните не се прилага предварително напрягане, защото е ненужно. Дори арматурата без бетоново покритие да е корозирала , тя при колоните няма носещи функции. В стоманобетона арматурата поема напреженията на опън, а бетона поема напреженията на натиск. В стоманобетоновите конструкции рязко разрушаване може да се случи при изкълчване на колона. Това става , когато колоната е висока с малко напречно сечение, но в случая изкълчването на колоните е изключено.

  61. 61 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 2854 Неутрално

    "Медии спекулират дори с лошото време в момента на разпадането на съоръжението и твърденията, че светкавиа е ударила рухналата колона. Но според метеоролозите проливният дъжд е бил доста кратък и най-голямото количество валеж, отчетен на близкото летище, е 22 л на кв. м, а ако една светкавица е способна да предизвика такива щети, то е по-вероятно да има нещо нередно в самия мост."

    Вчера и аз писах , че една светкавица не е способна да предизвика разрушаване на мост. Видя се на клипа проблясване , но дали това проблясване е от светкавица?
    В първите години след Освобождението много джамии в България са били разрушавани по този начин. Залага се взрив и се изчаква лошо време с гръмотевична буря. Взрива минава за светкавица и за разрушаването на джамията се обвинява бурята.

  62. 62 Профил на мики маус
    мики маус
    Рейтинг: 736 Неутрално

    "Основната технология, използвана в проекта, е тази на предварително напрегнатия бетон, комбинирана със стоманени кабели за окачване на секциите на магистралата"

    Не се научиха тези журналисти-папагали, че по кабелите тече ток, а мостовете и лифтовете висят на стоманени въжета. На английски може да е "cable", но на български е стоманено въже! Къде ви намират такива?!

  63. 63 Профил на log_on
    log_on
    Рейтинг: 688 Неутрално

    Салвини: Политиката на ЕС е виновна за рухването на моста в Генуа

    https://clubz.bg/71914-salvini_politikata_na_es_e_vinovna_za_ruhvaneto_na_mosta_v_genua

  64. 64 Профил на ynx53574781
    ynx53574781
    Рейтинг: 279 Неутрално

    [quote#39:"limbize"][/quote]

    Не мисля, че при еднакъв диаметър на напречното сечение кухите профили могат да бъдат по-устойчиви на огъване и усукване от плътните. Вал, на който има монтирано зъбно колело и предава въртящ момент, е подложен едновременно на огъване и усукване. Досега кух вал в редуктор не съм видял. Ако се търси намаляване на масата, може да се пресметне така, че с кух вал и по-голямо напречено сечение да се получи желаната якост. Говоря по принцип, а не конкретно за моста защото не съм в час. Ако имаш желание, ще се радвам да ме поправиш.

  65. 65 Профил на charlesdegaulle
    charlesdegaulle
    Рейтинг: 997 Неутрално

    До коментар [#29] от "etty1":

    Чета, че в САЩ 70% от мостовете са за подмяна, т.е. трябва да се разрушат и построят нови. А това са много пари, както навсякъде по света. Поне новите конструкции са доста по-надеждни.

  66. 66 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3141 Неутрално

    "Той също допуска разрушаването да е причинено от корозия на носещите рамки. Фърт напомня още, че и в момента на рухването мостът е бил обект на укрепване на основите."

    Честно казано не разбрах какво е станало, някой разбра ли? Вчера писах, че вероятно става дума за корозия на армировката и смачкване на бетона. Сега разбирам, че имало предварително напрегнати снопи, които вероятно са се и скъсали. Даже и основите не са били наред. Горката Венецуела!

  67. 67 Профил на limbize
    limbize
    Рейтинг: 719 Весело

    [quote#39:"limbize"]
    —цитат от коментар 64 на ynx53574781
    Не мисля, че при еднакъв диаметър на напречното сечение кухите профили могат да бъдат по-устойчиви на огъване и усукване от плътните. Вал, на който има монтирано зъбно колело и предава въртящ момент, е подложен едновременно на огъване и усукване. Досега кух вал в редуктор не съм видял. Ако се търси намаляване на масата, може да се пресметне така, че с кух вал и по-голямо напречено сечение да се получи желаната якост. Говоря по принцип, а не конкретно за моста защото не съм в час. Ако имаш желание, ще се радвам да ме поправиш.[/quote]

    аме:
    (6.10)
    За кръгла тръба с външен
    диаметър D и вътрешен диаметър d ще получим:
    [ ] 





    = − =

    = =
    D
    D d
    D
    I D d
    W
    p
    p α α
    π π
    ρ
    1 където
    16 2
    32
    ( ) 4
    4 4 3
    max (6.11)
    Отношението на съпротивителните моменти на тръба и вал с
    еднакви външни диаметри ще бъде К1=1-α
    4
    , докато отношението на
    площите им е К2=1-α
    2
    . Ако приемем α=0,8, ще получим К1 =0,59, а К2
    =0,36, т.е площта намалява много по-бързо от съпротивителните моменти, с
    което се доказва, че кухите тръбни профили са по-рационални за усукване
    (ще бъдат по-леки).

    http://www.tu-varna.bg/tu-varnatm/images/stories/pdf/sapromat1.pdf
    стр 136 6.10 и 6.11

    погледни и стр. 172

  68. 68 Профил на jamaisvu
    jamaisvu
    Рейтинг: 454 Неутрално

    Само аз ли се чудя защо журналистите не попитат някой от българските мостоваци, които поне могат да коригират редицата грешни преводи в статията. Не е като да нямаме добри специалисти, па макар и да са малко по ред причини. И в България има няколко авангардни за времето си решения, които са си чудесни съоръжения и ако правилно ги експлоатираме няма да имаме проблем.
    Като цяло- колоните, както колега по -горе отбеляза, не са предварително напрегнати и не личи да са изкълчени. По това коя част първа е загубила устойчивост може да се съди най-добре кой е виновен и на какъв етап проектиране, изпълнение или последващи ремонти и поддръжка. Мое мнение- вероятно по някаква причина въжетата /които всъщност са предварително напрегнати/ са загубили носимоспособност, това буквално е откъснало горната част на колоната и оттам е ясно.. тази загуба може да е поради проектантска грешка- не е предвидено натоварването от автомобилен поток/ което не е само тежест, а и динамично поради това, че автомобилът се движи, а не е статична тежест/. Но след като преди години са сменявани/поне така разбрах от статията/, то вероятно те са ок.
    Това, което е учудващо, е решението за изграждане на нови колони, които правят моста вантов-те доста променят конструкцията. Поради спецификата на предварително напрегнатите конструкции и конкретния мост съм склонен да мисля, че точно това е причина, а не старата конструкция.

  69. 69 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 1749 Неутрално

    "Моранди вече е строил по подобен начин - дългият 8.7 км мост над залива Маракаибо във Венецуела, открит през 1964 г."

    Бас, че индианците там не са се пренапрегнали да го поддържат. Сега Мадуро ще трябва да бръкне дълбоко в хазната, ако там изобщо е останало нещо... 😈

  70. 70 Профил на limbize
    limbize
    Рейтинг: 719 Неутрално

    До коментар [#21] от "limbize":Мисля, че става въпрос за осъдения инж. Лало Райков, един от най-добрите мостоваци в Бълкария по онова време (Бог да го прости!). Не пада колона, а скеле и понеже той е трябвало да провери изпълнението (слелетата по онова време са нещо като индивидуален проек и са се смятали) са го осъдили.
    —цитат от коментар 57 на jagal


    90-те легендата беше друга, възможно е да са ме подвели.

  71. 71 Профил на limbize
    limbize
    Рейтинг: 719 Неутрално

    Имитацита на бетон в носеща колона с тухлени пояси е истинско престъпление от конструктивна гледна точка. Дефицита на желязо в бетона е направил констукцията много крехка. Всичко това се е знаело след обстойна ревизия на моста. Пусти икономии са довели до тази трагедия. Въпроса е бил не дали ще падне, а кога.
    —цитат от коментар 38 на korc


    не съм убеден, че това са снимки от носеща колона, на снимка 4 леко се вижда, че трегерите са кухи, но не е ясно, можем да спекулираме докато няма по-хубави снимки.

  72. 72 Профил на ynx53574781
    ynx53574781
    Рейтинг: 279 Неутрално

    До коментар [#67] от "limbize":

    Благодаря за отговора. Съпротивителния момент не е линейна функция на площта на сечението и затова в много от случаите кухите ще са по-рационални (маса, цена, удобство и др.), но не и по-устойчиви. Тоест при еднакъв външен диаметър плътният вал ще е малко по-здрав от кухия, което първоначално мислих, че оспорваш.

  73. 73 Профил на Yotce
    Yotce
    Рейтинг: 1160 Неутрално

    До коментар [#19] от "eyd13372645":

    Глупости. Най-големите виадукти по АМ Хемус са строени по технология, закупена от Швеция и са с конструкция като на падналия в Италия мост - предварително напрегнат бетон, стоманени въжета вътре в конструкцията. Относно слагането на “бетон по пет”, това не помага при сложни конструкции, даже може да причини беля.

  74. 74 Профил на limbize
    limbize
    Рейтинг: 719 Разстроено

    До коментар [#67] от "limbize":Благодаря за отговора. Съпротивителния момент не е линейна функция на площта на сечението и затова в много от случаите кухите ще са по-рационални (маса, цена, удобство и др.), но не и по-устойчиви. Тоест при еднакъв външен диаметър плътният вал ще е малко по-здрав от кухия, което първоначално мислих, че оспорваш.
    —цитат от коментар 72 на ynx53574781


    Нищо не си разбрал от прочетеното, ако въобще си гледал формулите. Карма.
    ако погледнеш "алфа" в 6.11 - никъде няма "маса" като нещо, което влияе.

    За огъването - страници 162 и 166 също ще са ти полезни...ако искаш. Особено 162 -163 понеже си любител на редикторите, а защо не и на мултипликаторите. фигура 7.13 на стр 167 може би ще я разбереш най-добре


  75. 75 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1892 Неутрално

    До коментар [#2] от "Сд":Някоя мафиотска фирма е поддържала този мост.

    СТРОИЛА, драги!
    От италианските филми които гледахме, освен ох и ах, научихме,че мафията е твърде активна в строителството финансирано с държавни средства. Частното строителство не я интересува. Там не може да се краде. Докато в държавното - е лесно. Бутнеш няколко милиона на отговорните чиновници и печелиш търг с висока цена. После правиш икономии и труд и материали. На контрольорите им затваряш очите с пари.
    Точно така е и у нас. Ярък пример беше строителството на магистралата от Ямбол до Зимница. Фирма, спечели търг с ниска цена, а после и дадоха допълнително 20 млн. Търговете се печелят от големи фирми на висока цена, а после строителството се извършва от подизпълнители на по-ниска. Разликата остава в тарикатската фирма, набутала бакшиши за спечелването на търга.

  76. 76 Профил на limbize
    limbize
    Рейтинг: 719 Неутрално

    До коментар [#19] от "eyd13372645":Глупости. Най-големите виадукти по АМ Хемус са строени по технология, закупена от Швеция и са с конструкция като на падналия в Италия мост - предварително напрегнат бетон, стоманени въжета вътре в конструкцията. Относно слагането на “бетон по пет”, това не помага при сложни конструкции, даже може да причини беля.
    —цитат от коментар 73 на Yotce


    Няма кой при комунизма да сложи арматура на 2-5 см от външната повърхност, и сега не съм виждал такава глупост в България. Последният парадокс, който видях, също се бяха заплеснали в преоразмеряването и стана весело - фундамент 3 ширина , 15 дължина, 2 метра дълбочина под печатна машина - толкова наблъскан с арматура, че като сложиха 20 тонна машина потъна с 3 см ( за любителите на редукторите - това е 230 тонен фундамент) и добре, че не се скъсаха всички заземителни ленти, което щеше да е колосален проблем , понеже се печаташе на полиетилен, а там електростатичните заряди са непреодолими.

  77. 77 Профил на limbize
    limbize
    Рейтинг: 719 Неутрално

    До коментар [#2] от "Сд":Някоя мафиотска фирма е поддържала този мост.СТРОИЛА, драги!От италианските филми които гледахме, освен ох и ах, научихме,че мафията е твърде активна в строителството финансирано с държавни средства. Частното строителство не я интересува. Там не може да се краде. Докато в държавното - е лесно. Бутнеш няколко милиона на отговорните чиновници и печелиш търг с висока цена. После правиш икономии и труд и материали. На контрольорите им затваряш очите с пари.Точно така е и у нас. Ярък пример беше строителството на магистралата от Ямбол до Зимница. Фирма, спечели търг с ниска цена, а после и дадоха допълнително 20 млн. Търговете се печелят от големи фирми на висока цена, а после строителството се извършва от подизпълнители на по-ниска. Разликата остава в тарикатската фирма, набутала бакшиши за спечелването на търга.
    —цитат от коментар 75 на ahasver


    провери колко струва един кубик бетон Б60 и колко струва един кубик тухли единички. Не се хващайте за тухлите. Арматурата е сбъркана и тепърва ще се вадят кирливи ризи на надзор, лаборатории и строители

  78. 78 Профил на Содом и Гомор- (к)Раят на джендъризма
    Содом и Гомор- (к)Раят на джендъризма
    Рейтинг: 1251 Неутрално

    До коментар [#44] от "T.M.":

    Когато има инцидент скоростта винаги е несъобразена ако задният автомобил блъска предният. Няма как иначе да е. Ограничението на скоростта само определя допустимата скорост която ако се надвиши ще бъдеш глобен. В никакъв случай няма връзка между ограничението на скоростта и съобразената скорост.

    Най- добрия робовладелец е този който успее да убеди робите си че са свободни хора!
  79. 79 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 1892 Неутрално

    До коментар [#77] от "limbize":нямам конкретни бележки. Не съм строител, а говоря по принцип. Вчера по Франс24 една дама каза,че преподавателят им казвал,че тоя мост е сбъркан. Много хора са знаели това.

  80. 80 Профил на limbize
    limbize
    Рейтинг: 719 Неутрално

    До коментар [#77] от "limbize":нямам конкретни бележки. Не съм строител, а говоря по принцип. Вчера по Франс24 една дама каза,че преподавателят им казвал,че тоя мост е сбъркан. Много хора са знаели това.
    —цитат от коментар 79 на ahasver


    Цената за тухлите и труда по реденето им ще е повече от бетона, нон-сенс е. Има и надзор, по-логично е да са ги ползвали като кофраж при трегерите за кухинити, щот там е надбавената стойност

  81. 81 Профил на dimitarts
    dimitarts
    Рейтинг: 254 Неутрално

    До коментар [#29] от "etty1":

    Бог винаги ни пази, във всеки един момент, дори когато се случва подобно нещо! Ние мислим твърде линейно/причинно-следствено и искаме винаги отговори, които винаги да ни харесват и да ни гарантира здраве. ДА АМА ЖИВОТЪТ НЕ Е ЗДРАВЕ! не говорим за колко!

  82. 82 Профил на ynx53574781
    ynx53574781
    Рейтинг: 279 Неутрално

    До коментар [#74] от "limbize":

    Не си ме разбрал правилно. Не съм казал, че масата има някакво значение от якостна гледна точка, а че е в плюс за кухото сечение при определени обстоятелства. В общия случай е безсмислено да се използва плътен вал когато е подложен само на огъване, но не си прав в първия си коментар, когато казваш, че кухия е по-здрав от плътния. Казва се, че е рационално да се използва кухия просто защото той се доближава почти напълно на плътния, а си има други предимства.
    http://kachi-snimka.info/vij.php?id=arx1534364536f.png
    http://kachi-snimka.info/vij.php?id=cqs1534364577d.png
    На едната снимка е кух вал, а на другата плътен със същите размери и двата натоварени със една и съща сила на огъване. Ако погледнеш стойностите на вътрешните напрежения ще видиш, че кухия вал отстъпва. Просто разликата е толкова малка, че може да се пренебрегне. Но в никакъв случай кухия не е по-здрав от плътния.

  83. 83 Профил на Ogiigo
    Ogiigo
    Рейтинг: 1157 Неутрално

    Според Бренчик проектантът Рикардо Морандо..."
    Ей, една свястна информация, без грешки не можете да напишете! МОРАНДИ се казва архитектът и мостът носи неговото име!

    Колкото един предмет е по-кух, толкова повече шум вдига.
  84. 84 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 2012 Неутрално

    До коментар [#17] от "val1320":

    Ти пък... Гугъл толкова си може...😂😂😂😂

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  85. 85 Профил на бабачко
    бабачко
    Рейтинг: 474 Неутрално

    първата снимка е интересна от следствена гледна точка
    —цитат от коментар 12 на limbize


    На 90 метра колона, да запълниш сърцевината с тухли, вместо с бетон, са си няколко десетки или стотици тона спестени, що да не го направят. Като навремето един приятел на баща ми, участвал в строежа на виадуктите на Хемус, разправяше как са продавали бетон на някой, който си строи къща и казваше: На тая колона кой ще забележи, че липсва един бетоновоз бетон ;)

    искаш нов монитор? изтрий тук: ##############




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK