Австралия: дрехи под наем в битката срещу "бързата мода"

Австралия: дрехи под наем в битката срещу "бързата мода"

© Associated Press



В бутика на Сара Фрийман, в самия търговски център на Сидни, не се купуват нови дрехи: вземат се под наем вече използвани. Това е решителна стъпка, с която да се каже "не" на "бързата мода" и на опустошаването на околната среда в резултат на консуматорството.


Шокирана от бързината, с която нейните сънароднички купуват и хвърлят, понякога дори без да са ги облекли и веднъж, текстилни облекла с лошо качество, на Сара Фрийман ѝ хрумва идеята да въведе в света на текстила концепцията за "Clothes Library", или "библиотека за дрехи".


"Днес носим дрехите си като презервативи", разпалено заявява почитателката на винтиджа в бутика си в Потс Пойнт. "Обличат ги веднъж и ги хвърлят". "На хартия предназначението на дрехите не е такова. На практика обаче днес те се произвеждат, за да издържат на шест пранета, а това е ужасно от моя гледна точка", казва тя.




Между 2000 и 2014 г. световното производство на дрехи се е удвоило, а броят на облеклата, купувани всяка година от потребителите, се е увеличил с 60% според компанията за пазарни проучвания McKinsey & Company.


Основната причина за това е "бързата мода", евтина и с постоянно обновяващи се колекции. Схемата им за потребление предвижда дрехите, представени на дефилетата, много бързо да се озоват на рафтовете в магазините с ниска цена и да бъдат леснодостъпни благодарение на сайтове в интернет.


Този модел е в основата на големите приходи на световни марки като H&M или Zara, а в Австралия той намери една от най-динамичните си машини.


Ненаситно общество


Според компанията за пазарни проучвания IBISWorld секторът на "бързата мода" е постигнал растеж от 19.5% през последните пет години в Австралия. А търсенето на дрехи в Австралия е едно от най-големите в света на глава от населението.


Неотдавнашно проучване на YouGov сочи, че близо една четвърт от австралийците са изхвърлили дреха, носена само веднъж.


"Още от самото начало възприятието на хората е, че това не са стойностни продукти, които заслужават да бъдат пазени в гардероба", обяснява пред АФП Алисън Гуилт, експерт по въпросите на трайната мода в Южния университет в Австралия.


Фотогалерия: Роклите на Ели Сааб, вдъхновени от Гауди >


В разпределителния център в Сидни на дружеството "Сен Винсен дьо Пол", благотворителна организация, която рециклира най-вече дрехи, хората казват, че през последните години констатират понижение на качеството на текстилните изделия. "Някои продукти издържат само две или три пранета", оплаква се Джорд Блейкли. "В същото време обаче пратките, които пристигат, нарастват по обем, защото хората се разделят по-бързо с дрехите си".


Преди новите колекции се появяваха в магазините 6 месеца след първото им представяне. Само че социалните мрежи допринесоха за промяна на тази даденост: потребителите са видели новите колекции в реално време и вече няма причина да се чака. Откъдето и "бързата мода", това скоростно обновяване.


Потребителската треска, която "бързата мода" стимулира, повдига въпроси от социалогическа и психологическа гледна точка за мотивите да се създава едно ненаситно общество. Тя е основната причина да процъфтяват евтини ателиета, където често условията на труд са окаяни. Освен това предизвиква и опустошителни последици за околната среда заради количествата произвеждани отпадъци.


Силата на потребителя


Водите, които текат в близост до заводите, са замърсени заради изливаните в тях химически вещества. Унищожаването на тонове изхвърлени дрехи поглъща енергия и ресурси. Дори прането им има отрицателни последици, защото тези текстилни изделия отделят при процеса микрофибри, които в крайна сметка отиват в океаните.


Ярка светлина върху създалото се положение хвърли решението на Китай да затвори границите си поради съображения за опазване на околната среда за 24 категории твърди отпадъци, сред които някои пластмаси, хартии, но и текстилни изделия.


Фотогалерия: Как изглеждаха шапките през XX век >


Затварянето на китайското кошче за боклук насърчи търсенето на алтернативи в Австралия. В университета "Дикин", Мелбърн, изследователи бяха подпомогнати от гиганта H&M, за да бъдат създадени "циркулярни панталони" с идеята старите джинси да могат да бъдат използвани и при производството на нови.


А самите производители проявяват активност, използвайки естествени влакна, имайки предвид, че Австралия е голям производител на вълна и памук от високо качество, посочва Дейвид Джайлс-Кейa, генерален директор на австралийския Съвет по модата, организация, която работи за пропагандирането на австралийската мода.
Само че, казва той, топката е в полето на потребителя. "Докато потребителите търсят евтини продукти, производителите ще бъдат насърчавани да дават по-малотрайни стоки", казва той.


Сара Фрийман обаче е убедена, че потребителят може да промени нещата, ако приеме схемата на висококачествени дрехи под наем срещу скромен месечен абонамент. "Надявам се да хората да осъзнаят проблема и да положат усилие да не купуват "бърза мода", казва тя. "Ако ние спрем да търсим такива дрехи, производителите ще спрат да ги правят". /БТА

Ключови думи към статията:

Коментари (14)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1711 Неутрално

    Втора употреба дрехи под наем !!! нещо не ми се ... . Иначе австралийците сте лесни, носите само лятно, елате тук зимъска да да Ви видя.

  2. 2 Профил на magelan
    magelan
    Рейтинг: 935 Неутрално

    То ако се отнасяше само за дрехите-добре....всичко което консумира обществото следва този принцип..

  3. 3 Профил на Yomega
    Yomega
    Рейтинг: 836 Неутрално

    НМ даваха май 10% отстъпка като занесеш стари дрехи за рециклиране....да се отсрамят малко...

  4. 4 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10772 Неутрално

    В евтините дрехи процентът печалба е по-висок...
    Нямам предвид висшата мода...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  5. 5 Профил на proza
    proza
    Рейтинг: 2044 Неутрално

    Едно време баща ми имаше един балтон от плат "палмерстон", който беше вечен. Носи го двадесетина години, защото беше много траен. Сега това е невъзможно, особено за младите хора. Модата се мени много бързо и всички искат да я следват. Така че модата на трайните платове е безвъзвратно отминала. Сега тази госпожа иска да ни накара да вземаме дрехи под наем. Единствената дреха, която си струва да вземеш под наем е булчинската рокля, която се облича само веднъж. Носенето на дрехи под наем не е хигиенично и много хора ще се въдържат от такава стъпка. И аз съм носила дрехи втора употреба, но вече предпочитам да са по-евтини, но да са си мои. Не ми се носят чужди парцали.

  6. 6 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1677 Неутрално

    В евтините дрехи процентът печалба е по-висок...
    Нямам предвид висшата мода...
    До коментар [#4] от "penetrating":

    По голяма печалба за фирмите. Повече работни места. Повече данъци...

    И това не се отнася само за производството на дрехи. Върху растящото потребление се крепи светът ни.

  7. 7 Профил на Yomega
    Yomega
    Рейтинг: 836 Неутрално

    До коментар [#5] от "proza":

    българската Remix продават в десетина страни в Европа, включително Германия и Австрия. Купувал съм втора употреба от тях и нямам забележки. Де факто вторара ръка, която те подават е идва точно от "западните пазари", където да носиш и хвърляш си е норма.

    Американският старъп thredup привлече около 60 милиона инвестиция и има огромен логистичен център в Сан Франциско.

    А иначе трайните плтове си ги има. Достатъчно е да се сравнят материите ползвани от една и съща компания Индитекс в да кажем две от марките им - Масимо Дути (скъпата) и Pull & Bear (мисля най-евтината). Зара, Страдивариус и Ойшо са също марки на Индитекс (собственост на най-богатия испанец) и там вложения материал също зависи от клинтеския сегмент, който целят.

    При Gap Inc. e същото: марките им от скъпа към евтина са съответно: Banana Republic, GAP, Old Navy...

    имахме case study в университета по темата та затова съм 'подготвен' :) :)

  8. 8 Профил на tiger
    tiger
    Рейтинг: 528 Неутрално

    НМ даваха май 10% отстъпка като занесеш стари дрехи за рециклиране....да се отсрамят малко...
    —цитат от коментар 3 на Yomega


    Само не ми става ясно за какво трябва да се "отсрямят"?

  9. 9 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10772 Неутрално

    До коментар [#6] от "half truth":

    Точно така :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  10. 10 Профил на Yomega
    Yomega
    Рейтинг: 836 Неутрално

    До коментар [#8] от "tiger":

    че фланелките им ги шият разни нещастни хорица в Камбоджа и Бангладеш за надници от 2-3 долара на ден, а ние ги купуваме за по 20-30

  11. 11 Профил на tiger
    tiger
    Рейтинг: 528 Неутрално

    До коментар [#10] от "Yomega":
    Продължавам да не разбирам от какво трябва да се срамуват:
    - че осигуряват работа на "разни нещастни хорица"?
    - че правят бизнес съответно и печалба?
    - че някой им купува стоката?

    И какво всъщност е предложението ти за решаване на тази "несправедливост"?

  12. 12 Профил на ahasver
    ahasver
    Рейтинг: 2062 Неутрално

    Днес носим дрехите си като презервативи",

    А презервативите - като дрехи!

  13. 13 Профил на Yomega
    Yomega
    Рейтинг: 836 Неутрално

    До коментар [#11] от "tiger":

    "бързата мода" както пише и в статията е бизнес модел на около 20 години.
    Преди него също е имало мода, магазини, вериги и пр. нали? Бяхме облечени и преди Зара и Н&М :) ...

    Става въпрос за огромното количество, което се произвежда и така и не намира купувач.

    А производството на една риза отнема около 2500 литра вода.
    А я правят хора, мнозина от които живеят на ръба на бедността и санитарните норми...

  14. 14 Профил на tiger
    tiger
    Рейтинг: 528 Неутрално

    До коментар [#13] от "Yomega":

    Нищо не разбираш. :)
    Аз работя в този бизнес и мога да ти кажа, че е смехотворно твърдението че за една риза са необходими 2500 литра вода. Също така не е вярно че санитарните норми са ниски. H&M имат доста строги правила спрямо подизпълнителите си и аз съм виждал такива фабрики. Изказваш се неподготвен.
    Колкото до това, че стоката остава без купувач и това не е вярно. Мога да ти обяснявам надълго, но няма смисъл. Но все пак да вметна има аутлети, има вторични пазари, има рециклиране. H&M няма от какво да се срамуват.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK