Норвежките електрически самолети може да променят Европа

Норвежките електрически самолети може да променят Европа

© Associated Press



През юли 2018 година транспортният министър на Норвегия Кетил Сулвик-Олсен и Даг Фалк-Петерсен, шефът на летищния оператор Avinor, направиха заедно доста специален полет. Пред представители на медиите те се напъхаха в кокпита на двуместен самолет, произведен от словенската компания Pipistrel. С Фалк-Петерсен на руля, двамата извършиха кратък няколкоминутен полет около Осло със самолета Alpha Electro G2.


Новото при този полет отчасти се обяснява с името на самолета - той се захранва изцяло от електричество. Електрическите самолети вече направиха скока от фантазия до инженерен проект и след това до производство. Това обаче е само началото.


Сулвик-Олсен и Фалк-Петерсен не летяха просто за удоволствие, а за да привлекат вниманието към най-зрелищния план на Норвегия да намали въглеродните си емисии в идните десетилетия. Страната възнамерява до 2040 година всички полети на къси разстояния от летищата ѝ да се извършват от електрически самолети.
Това е сред най-амбициозните обещания досега за намаляване на приноса на авиацията към емисиите на парникови газове. Има обаче една голяма пречка - все още не е направен електрически самолет, голям като пътническите.




Пазарът на електрически самолети в момента предлага малки машини. Тази, с която летяха двамата норвежци, едва побира двама възрастни мъже - Сулвик-Олсен и Фалк-Петерсен разказаха, че преди полета са се подложили на строга диета. Според Фалк-Петерсен обаче това много бързо ще се промени.


По думите му преди няколко години ръководителите на норвежката авиация са били скептични към напълно електрическите самолети. "Тогава, преди около три години, съветът на директорите ни отиде при Airbus в Тулуза. От Airbus ни казаха, че вече са свършили доста работа в тази посока. Както и Boeing, чрез (самолетостроителната компания) Zunum Aero и с НАСА. Затова решихме да разработим програма за електрифициране на авиацията в Норвегия", разказва той.


Норвегия е подходящо място за подобен експеримент. Голяма част от територията на страната е планинска, а по крайбрежието има много острови, което означава много полети на къси разстояния (Avinor управлява 46 летища в Норвегия). Пътуването с кола, влак или лодка


често отнема много повече време от един полет,


особено през зимата, когато снегът и ледовете могат да блокират пътища и релси. "Много от полетите тук са едва по 15 до 30 минути, а и имаме всякакъв вид планински терен. Затова решихме да въведем програма, по която самолетостроители да могат да подават оферти след година или две", посочва Фалк-Петерсен.


Норвегия иска от компаниите оферти за самолети с по 25 до 30 места, задвижвани от електрически двигатели, първите от които да бъдат пуснати в експлоатация още през 2025 година. "Сигурни сме, че могат да бъдат направени такива електрически самолети", уверен е Фак-Петерсен.


В момента електрическите самолети са в разцвет. Миналата година консултантската компания Roland Berger установи, че в света се работи по над 100 проекта за електрически самолети. Словенската компания Pipistrel е сред тези компании. Говорителят ѝ Тая Боскарол казва, че в момента компанията работи "по няколко четириместни машини, най-забележителната вероятно е Taurus G4, първият изцяло електрически четириместен самолет в света". "Оттогава разработихме някои други четириместни самолети с алтернативно задвижване, например чрез водородни клетки. Разработихме и хибриден двигател за четириместен самолет. Двигателят напълно работи и според плановете самолетът ще е готов да лети през 2019 г.", разказва Боскарол.


Според Pipistrel в близко бъдеще по-голямата част от пазара на електрически самолети ще е за тренировъчни машини - двуместни и четириместни като тези, които компанията произвежда в момента. Самолетостроителят обаче планира до 2025 година да построи и 19-местен пътнически самолет с горивни клетки за къси полети.
Pipistrel ще се сблъска с известна конкуренция. Zunum Aero, чиято централа е в предградието на Сиатъл, Киркланд, е друга компания, която планира да пусне от типа самолети, каквито Норвегия иска да летят по късите й маршрути.


Основана през 2013 г, Zunum Aero получи инвестиции от самолетостроителния гигант Boeing и работи по поредица от все по-големи и по-тежки самолети. Главният ѝ изпълнителен директор Ашиш Кумар посочва, че компанията веднага се е заинтересувала от плановете на Норвегия, които са част от по-широка програма за намаляване на емисиите от транспорта. Първоначалните планове на Zunum Aero са за 12-местни самолети за близки полети, които да полетят до 2022 година, и за


50-местен модел, който да може да изминава до 1000 мили (1609 км)


до 2027 година. И плановете не спират до тук. "100-местен самолет с обхват 1500 мили (2414 км) според нас е постижим до края на 2020 година. Можем да направим това, което Норвегия иска", казва Кумар.


Тези амбиции са още по-интересни предвид предизвикателствата, които продължават да изникват пред изцяло електрически самолети. Самолет, превозващ десетки пътници и техния багаж, изисква изключително много енергия, за да се издигне във въздуха и да продължи да лети. Съвременните авиомашини са по-леки и по-икономични в разхода на гориво от поколенията преди тях, но никое гориво освен керосина в момента не предлага достатъчно енергийна плътност (количеството енергия, съхранено в единица обем) за нуждите на авиацията.


Батериите могат да съхраняват електричество, но по-рано се мислеше, че за задвижването на малък самолет ще са необходими толкова много от тях, че теглото би било твърде голямо. Според Кумар батериите донякъде са най-малкият проблем.


Норвежките електрически самолети може да променят Европа

© Associated Press


По думите му най-голямото предизвикателство е останалата част от електрическата система. Дали батериите ще могат надеждно и безопасно да поддържат мощността, така че жизнено важните системи за полета да са захранени през цялото време? А какво да се прави с топлината, генерирана от тези батерии?


Възможно решение би било да се намали цялостната големина на самолетите, използвани за къси полети. В момента повечето самолети се строят "до голяма степен за средни до дълги полети. Те са конструирани да прелитат до 4000 мили (6437) макар 80% от тях да летят на разстояния под 1500 мили (2414 км). Това са самолети за средни до дълги разстояния, но летят по къси маршрути", разказва Кумар. Според него е дошло време да спрат да се използват тези по-големи, по-тежки и по-скъпи самолети за толкова къси маршрути.


Zunum Aero и Avinor посочват, че изцяло електрическите самолети ще донесат ползи, които не се ограничават единствено с по-ниските емисии. По-малките самолети ще имат нужда от по-къси писти, което означава, че ще могат да се използват по-малки летища. Те ще бъдат и по-тихи, следователно ще могат да се използват в по-ранни сутрешни часове и по-късно вечер. Ако пък е възможно теглото на батериите да бъде намалено, то


самолетите вероятно ще бъдат по-леки,


което означава, че ще имат нужда от по-малко енергия. Последният фактор може да означава по-ниски разходи за обслужване и следователно, по-евтини билети. По-евтините билети пък са мощен стимул за промяна в авиоиндустрията, както доказа възходът на нискотарифните авиокомпании.


Според Кумар съвременните самолети вече генерират огромно количество енергия за захранване на бордовите им системи. Boeing 787 Dreamliner например може да произвежда 1.3 мегавата, което е достатъчно електричество за 850 жилища. "Няма нужда да достигате енергийната плътност на керосина, но трябва да е достатъчно", казва той. По думите му голямото предизвикателство ще е производството на енергия да достигне около 5 мегавата, колкото са необходими за самолет със 100 пътници, например.


Според Фалк-Петерсон вероятно поне първото поколение еко-самолети на Норвегия ще използва хибридна технология. Според правилата за безопасност в авиацията, един самолет трябва да има достатъчно резервно гориво, за да може да се отклони до алтернативно летище в случай на проблеми. Това е система, подобна на поставилите началото на електромобилите като хибрида Toyota Prius, използван широко от таксиметрови услуги, работещи чрез мобилни приложения като Uber. Батериите могат да бъдат зареждани и съхранявани, докато стане нужда от тях, заменяни с резервни, а след това да бъдат зареждани и използвани на друг самолет.


Ако норвежкият план се осъществи, той ще има последици, осезаеми и извън границите на страната. Ако всички полети с продължителност под 90 минути се изпълняват от електрически самолети, това означава, че тези


самолети ще кацат и в други градове в Скандинавия,


както и извън пределите ѝ. Самолетостроителите пък ще трябва да продават такива самолети и на други страни, не само на Норвегия, за да са рентабилни. "Airbus вече гледа към електрически самолети, които да могат да превозват 100 пътници на 1000 километра до 2030 година", казва Фалк-Петерсон.


Инфраструктурата ще бъде сред най-големите предизвикателства. Норвегия е богата страна, благословена с добри транспортни връзки, но дори в толкова развита държава превозването на керосин е сложно и скъпо. Норвегия ще трябва да реши дали станциите за презареждане, от които новите самолети ще имат нужда, да бъдат свързани с мрежата или да използват алтернативни начини за производство на електричество.


Междувременно Норвегия вече прави първите стъпки към изцяло електрическа авиофлотилия за къси полети.


Полетът на Фалк-Петерсон за медиите не бе нещо еднократно. Обученият пилот участва и в друга демонстрация миналата седмица. "Полетът продължи 15-20 минути, а за деня направих 12. Не трябваше дори веднъж да чакаме за презареждане. Излитаме напълно заредени и след 20 минути кацаме, като сме използвали само 25 % от батерията. Паркираме самолета, техникът започва да го зарежда, а ние отиваме, даваме отчет за извършения полет, после съобщаваме за следващия. Когато се върнем при самолета, той вече отново е напълно зареден. Мисля, че технологията вече я има", разказва той. /БТА

Ключови думи към статията:

Коментари (126)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на димитър димитров
    димитър димитров
    Рейтинг: 431 Весело

    Тези пък къде са тръгнали да се перчат, сега от Сухой ще покажат бомбадировач - свръхзвуков на ток.

  2. 2 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1404 Неутрално

    Mдаа, разни словенски фирми не спят а разработват и произвеждат. Това се нарича икономика на иновациите. България обаче си крета в добре познатата икономика на ефективността, където за маркетинг и реклама се дават в пъти повече пари от колкото за иновации и разработки. Какво да се прави, Българите са свикнали да се влачат по корем. щото забързат ли се, ще си развалят рахатлъка. Манталитет.

  3. 3 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 3875 Любопитно

    А Боинг и Еърбъс нещо по въпроса?!

  4. 4 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 1885 Неутрално

    До коментар [#2] от "tsyrvulan":

    Съгласен ! Дори и държава от 30 години не съсипала икономиката и човешките ресурси в държавата! Те ще правят самолети и според мен това ще пореден теологичен пробив !! Това ще бъде силно добавена стойност към климатичните промени За бързина и покриване на малки разстояния - нещо от рода на България могат да станат и масов транспорт Иначе отново в пистата АНТИ РУСИЯ е поредния тъпинг

  5. 5 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 2017 Неутрално

    Много амбициозен план. Пожелавам им успех.
    Впрочем електрическото задвижване май има бъдеще и в корабоплаването.
    https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2018-08-16/all-electric-ships-on-the-horizon-as-rolls-adds-battery-business?__twitter_impression=true

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  6. 6 Профил на Г.Е.М.
    Г.Е.М.
    Рейтинг: 1117 Разстроено

    Освен евала, какво друго да каже човек на норвежците? Хората мислят и действат с хоризонт 20-30 години напред, а ние сме баш в обратната посока - милеем за бай Тошовото време, га сиренето беше 2.60... Затова само ще четем какво правят хората и ще цъкаме с език...

  7. 7 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1318 Разстроено

    Целият Запад се тресе от комплекси за вина. Французите и англичаните зарад колониализма, германците зарад нацизма, италианците зарад фашизма и инквизицията, норвежците зарад нефтения фонд от 1 трлн. долара...

    А арабските чурки кога ще почне да ги яде съвестта, да попитам аз, а? Турците кога ще си посипят главата с пепел зарад арменския и отоманския геноцид?
    Що само умните и красивите да страдат?

    Апокалипсисът апокалиптичен
  8. 8 Профил на О, ко ма напрай!
    О, ко ма напрай!
    Рейтинг: 2068 Неутрално

    Може.

    Точо както утре може да вали, ама може и да не вали.

  9. 9 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1577 Весело

    Смотани либерасти - те знаят ли, че ако не се лее чугун и че ако не дими като Кузя - не е истинско! Освен това съм чувал, че вНовегия карат децата насила да стават джендъри!!!! А и без това Путин ще ги избомби с ЯО!!!

    15.02.1989 - 07.02.2018
  10. 10 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2860 Весело

    До коментар [#1] от "димитър димитров":
    Lockheed Martin още ор времето на The Iron Lady имат лещяща прахосмукачка (с двоен щепсел 120-127v ac 60hz )с нея и Kлинтънова още лети като супер герой!


    Libertarianism is just anarchy for rich people
  11. 11 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 650 Неутрално

    Не прочетох нещо реално а само обещания.Може да вали а може и да не вали.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  12. 12 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1577 Весело

    Целият Запад се тресе от комплекси за вина. Французите и англичаните зарад колониализма, германците зарад нацизма, италианците зарад фашизма и инквизицията, норвежците зарад нефтения фонд от 1 трлн. долара...А арабските чурки кога ще почне да ги яде съвестта, да попитам аз, а? Турците кога ще си посипят главата с пепел зарад арменския и отоманския геноцид? Що само умните и красивите да страдат?
    —цитат от коментар 7 на БМЗ


    Другарю, какъв ви е проблема? Не може ли загиващия и фалирал Запад да си спазва човешки права, да прави слабо ефективни еко тъпотии и да не разбира, че истината е в чугуна и петрола? Вие си постройте прекрасния нов свят, оставете САЩ и Европа на либерастите, цяла Земя имате :)

    15.02.1989 - 07.02.2018
  13. 13 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3372 Неутрално

    Една от най-богатите на петрол държави в света разработва безвъглеродни технологии за масов транспорт.

    В същото време ушанките лъжат, че което не дими, не може да се движи.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  14. 14 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1577 Весело

    До коментар [#11] от "Петър Петров":

    Ти какво искаш да видиш за една програма? Мультики? Объркал си държавата малко :) Сега се приема план - първите самолети се вкарват след 7 години, след 12 първите пътнически, след 22 малката авиация е на ток, а примерно след 42 - цялата. В това време специалистите обясняват как петрола няма алтернатива

    15.02.1989 - 07.02.2018
  15. 15 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9644 Неутрално

    За Норвегия определено си струва (а и не само за там). Малко хора, големи разстояния, трудна за поддружлка инфраструктура заради времето, екологично. Макар, че е сред производителите на нефт и газ Норвегия мисли в перспектива.
    Словения, също!

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  16. 16 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1318 Разстроено

    До коментар [#12] от "Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич":

    Проблема е, че от много толерастия и пишман комплексарщина, маймуните ни се качиха на главата. А най-вероятно ще доведат до имплозия на целия свят и такова леене на кръв каквото света не е виждал.

    Норвегия е възможно най-неподходящата страна за електромобили и електросамолети. Обяснението е много просто - батериите понасят много лошо студа. А в Норвегия петрол за транспорта дал Господ. Ама не, трябва да пуснем питомното и да гоним дивото.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  17. 17 Профил на Tsveta
    Tsveta
    Рейтинг: 411 Неутрално

    Браво на норвежците. Нищо не може да спре 4 технологична революция!

  18. 18 Профил на Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич
    Рейтинг: 1577 Весело

    До коментар [#16] от "БМЗ":

    Какво питомно ще пуснем? Петролът ще избяга или какво? Ако е толкова лоша идея - ще се спре, но Европа се развива. Тя ще се развива. Светът се развива - пробва се, греши се и т.н. Това, че една шеста от територията на Земята е решила, че е постигнала съвършенството и не иска да се разива - ОК, така да бъде, но е смехотворно да очакваш, друг да споделя този възглед

    Технологиите ще вървят в посока електричество, хората от всички раси са равни и имат реални равни права, а на който не му харесва - да ходи във вече споменатата 1/6та от Земята

    15.02.1989 - 07.02.2018
  19. 19 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 2017 Неутрално

    Като се замисля ако наистина се развие тази технология и се въведе в експлоатация отново ще се разчита на витлово задвижване. Не че то сега е замряло разбира се, но намирам една страна ирония най иновативния самолет в днешно време на развити технологии да е с перки.
    Харесва ми! Иска ми се да науча повече за тези хибридни самолети.

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  20. 20 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1318 Разстроено

    До коментар [#18] от "Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич":

    Хората може да са равни по права, но се равни по акъл/култура.

    Смешното ще го видиш като се опиташ да си стоплиш купето на електроколата при -20 градуса.
    При ДВГ има много топлина като вторичен продукт, която топли купето.
    И както казах, Норвегия има много петрол. Смешно е да се прави на по-голям католик от папата и да се отказва от това, което има в изобилие, за да въведе технология с много ниско (за конкретния климат) КПД.
    Ако са толкова загрижени за екологията да спрат износа на петрол, а?

    Апокалипсисът апокалиптичен
  21. 21 Профил на ЙЕИ
    ЙЕИ
    Рейтинг: 1009 Неутрално
  22. 22 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3372 Неутрално

    До коментар [#18] от "Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич":

    +++

    Освен постингите ти, ми допада и името, под което пишеш. 😉

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  23. 23 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3950 Неутрално

    До коментар [#20] от "БМЗ":

    Какъв точно ми е проблемът да си стопля колата?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  24. 24 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1318 Весело

    До коментар [#23] от "Darth Plagueis":

    В учебника по физика за 7-ми клас го пише, прочети.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  25. 25 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2426 Неутрално

    До коментар [#3] от "hamiltonf":
    "А Боинг и Еърбъс нещо по въпроса?!"

    Иновациите идват от малки фирми или дори от отделни лица. Големите идват след това и изкупуват каквото е необходимо. И иноваторите печелят и големите печелят.

    подпис
  26. 26 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3950 Неутрално

    До коментар [#24] от "БМЗ":

    Невероятен отговор, пълен с аргументи. Удобния пристан на всеки псевдоексперт с нулеви познания.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  27. 27 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8060 Неутрално

    Чакаме руския аналог.

  28. 28 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 650 Неутрално

    До коментар [#14] от "Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич":

    Не знаех че технологиите се развиват с решения на ЦК на КПСС тавариш.Кажете в кой отдел сте.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  29. 29 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3950 Неутрално

    До коментар [#28] от "Петър Петров":

    Викаш, планове се правят само в КПСС, а?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  30. 30 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3372 Неутрално

    До коментар [#27] от "Роси":

    "Чакаме руския аналог."

    Принципно е готов отдавна, проблемът е как да се монтира на борда на самонавиващ се кабел (като на прахосмукачка) с дължина 1,000 км.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  31. 31 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 650 Неутрално

    До коментар [#26] от "Darth Plagueis":

    P = V *A

    Тоест мощността за стопляне на купето,ще идва изцяло за сметка на пробега.Докато сега, благодарение на отделящата се топлина от ДВГ,този процес не влияе на пробега.Тоест топлината за купето идва от охладителната система на двигателя.

    Ако трябва да загрееш едно купе от -20 до +20,сметни колко енергия ще ти трябва.И ако колата е седан или комби....

    Те затуй всички електрички са за двама и куче.По малък обем.По малък разход за климатик.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  32. 32 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9644 Весело

    До коментар [#23] от "Darth Plagueis":
    До коментар [#24] от "БМЗ":

    Шведите явно не са го чели "учебника по физика за 7-ми клас" и затова успешно си топлят колите при минусови температури преди да ги запалят :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  33. 33 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 650 Неутрално

    До коментар [#26] от "Darth Plagueis":

    P = V *A

    Тоест мощността за стопляне на купето,ще идва изцяло за сметка на пробега.Докато сега, благодарение на отделящата се топлина от ДВГ,този процес не влияе на пробега.Тоест топлината за купето идва от охладителната система на двигателя.

    Ако трябва да загрееш едно купе от -20 до +20,сметни колко енергия ще ти трябва.И ако колата е седан или комби....

    Те затуй всички електрички са за двама и куче.По малък обем.По малък разход за климатик.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  34. 34 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 650 Неутрално

    До коментар [#26] от "Darth Plagueis":

    P = V *A

    Тоест мощността за стопляне на купето,ще идва изцяло за сметка на пробега.Докато сега, благодарение на отделящата се топлина от ДВГ,този процес не влияе на пробега.Тоест топлината за купето идва от охладителната система на двигателя.

    Ако трябва да загрееш едно купе от -20 до +20,сметни колко енергия ще ти трябва.И ако колата е седан или комби....

    Те затуй всички електрички са за двама и куче.По малък обем.По малък разход за климатик.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  35. 35 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 650 Неутрално

    До коментар [#26] от "Darth Plagueis":

    P = V *A

    Тоест мощността за стопляне на купето,ще идва изцяло за сметка на пробега.Докато сега, благодарение на отделящата се топлина от ДВГ,този процес не влияе на пробега.Тоест топлината за купето идва от охладителната система на двигателя.

    Ако трябва да загрееш едно купе от -20 до +20,сметни колко енергия ще ти трябва.И ако колата е седан или комби....

    Те затуй всички електрички са за двама и куче.По малък обем.По малък разход за климатик.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  36. 36 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3950 Неутрално

    До коментар [#35] от "Петър Петров":

    Вероятно, ако го пуснеш още 6 пъти може да прозвучи смислено. В реалният живот обаче има по-яко обяснение. Моята кола е една от колите с най-голям вътрешен обем, и той се равнява на 3.5 кубични метра. Повечето коли нямат и наполовина на този обем, но нека го вземем за пример. Стаята, в която седя точно в този момент е 75 кубични метра. Отоплявам я с обикновен радиатор, с мощност 3.2 киловата.

    Двигателят на една от най-малките електрически коли, които се сещам е този на VW UP, е 60 киловата.


    Сега да уточним какво ни казват мурзилките - нямаме проблем да захраним двигател 60 киловата, но ще е страхотен проблем да отделим 300 вата да затоплим колата.


    Ами.. идиоти, да.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  37. 37 Профил на artdaisy
    artdaisy
    Рейтинг: 247 Неутрално

    От доста години българската фирма НАН от Търговище продава успешно летящи „играчки“ изработени от карбон и кевлар и на международни състезания (в момента край Дупница приключва такъв турнир) нейните модели са водещи!!! Утре ще се намерят умни български глави които ще разработят и електро-самолети 1:1. Асен Йорданов успешно е работил за Боинг, а неговият „буквар“ за пилоти и досега се ползва в Щатите, Русия и по целия свят. Този учебник е букварчето на американските пилоти и космонавти!!! В Казанлък са се произвеждали 12-тина бензинови двигатели за самолети, до момента в който нашите „освободители“ забраняват производството им, както и работите на инж. Лазаров, създател на няколко чудесни конструкции на самолети с марките ДАР и ЛАЗ! Сега работят успешно фирма за ултра леки самолети в Пловдив и автожири в Правец...

  38. 38 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1318 Весело

    До коментар [#26] от "Darth Plagueis":

    Тогава можеш да прочетеш подписа на др. Гранц.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  39. 39 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 650 Неутрално

    До коментар [#36] от "Darth Plagueis":

    С 300 вата можеш евентуално да си затоплиш задните части при минус 20 градуса.Една духалка е 2000 вата и стопля една стая за няколко часа.Тука говориме за кола.Много ниска изолация,прозорци,метални части.С 300 вата можеш да се стоплиш евентуално в Испания или Калифорния.То затова и тия коли са най разпространени там.Там дето си сака пръчка....тати не може да помогне.Не ти излизат сметките.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  40. 40 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3950 Неутрално

    До коментар [#39] от "Петър Петров":

    Дали успя да схванеш разликата в обемите на кола и стая? Или е трудно. Но, ако това те притеснява, нямам нищо против да увеличим нужната мощност 10 пъти. На 3 киловата да речем. Ужас, а? С тия 3 киловата колата направо ще спре?

    Чудя се, що ли за идиот може да посочи основен проблем на двигател именно неговата ефективност...



    До коментар [#38] от "БМЗ":
    Да твърдиш, че нямаш време да отговаряш на някого, докато му отговаряш е признак на висок интелект.
    Нищо неочаквано, предвидими отговори, прочетена книга. От тъпите.

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  41. 41 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1318 Весело

    До коментар [#36] от "Darth Plagueis":

    Когато с 300 вата стоплиш движещо се метално автомобилно купе при температура на въздуха -20 градуса, обади се да те черпя една бутилка Абсолют или Смирноф, по избор.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  42. 42 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 650 Неутрално

    До коментар [#32] от "penetrating":

    Да де ама енергията идва от мрежата.С един 220 волтов кабел.Слагат го в колата и има печка вътре.Надали ползват акумулатора на колата или гориво.Тука говориме за полети.Не за превръщане на електрическа енергия в топлина.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  43. 43
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  44. 44 Профил на chkn41566335
    chkn41566335
    Рейтинг: 2128 Неутрално

    До коментар [#19] от "Jalis Ironhammer":

    ако ще да маха с крила пак може да високотехнологичен. може да е с перка но не е на кюмур

  45. 45 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 650 Неутрално

    До коментар [#41] от "БМЗ":

    Този идиот както го нарече,има диплома на инженерен физик от висшия държавен институт.Физика и закони за запазване на енергията.Всеки се опитва да ги излъже,ама те пусти закони,досега не са пуснали никого.Няма как да излъжеш закона за запазване на енергията.С колкото искаш лъскави опаковки,обещания, манекенки,добре облечени хора....Най отдолу седи закона и наблюдава.Не можеш го излъга.Основното е това че керосина носи много повече енергия от акумулатора.Когато се измисли акумулатор,който е по силен от керосина,тогава закона ще е спазен.Да ти го обясня по просто.Когато 1000 кг акумулатор има повече енергия при минус 30 градуса,от 1000 кг керосин ,тогава може и да се измисли нещо.Дотогава е само стъкмистика и лъжи.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  46. 46 Профил на artdaisy
    artdaisy
    Рейтинг: 247 Неутрално

    Добавка към предишен коментар. Безчетков електромотор с тегло 40 г. (четиридесет) с контролер 4-5 г., 98% КПД, който дава 12 А ток (пиков 18А за 10 сек) върти витло с диаметър ок. 33 см и стъпка 20 см и мощност 110 Вата...

  47. 47 Профил на Боби Бобев
    Боби Бобев
    Рейтинг: 631 Неутрално

    Цитат от статията: "Пътуването с кола, влак или лодка

    често отнема много повече време от един полет..."

    И аз имах такива съмнения... Пхахах!

  48. 48 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3950 Неутрално

    До коментар [#45] от "Петър Петров":

    Акумулатор, по-силен от керосина...
    Ясно

    Висш държавен институт викаш? Това обяснява всичко..

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  49. 49 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 650 Неутрално

    До коментар [#43] от "Darth Plagueis":

    Да не се видя в огледалото.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  50. 50 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1318 Весело

    До коментар [#18] от "Св. влкмч.Тамихнет Вагнеревич":Хората може да са равни по права, но се равни по акъл/култура.
    —цитат от коментар 20 на БМЗ


    Да се чете "но НЕ са равни по акъл/култура".
    За всеки случай уточнявам, умните вече са се сетили сами.

    Апокалипсисът апокалиптичен
  51. 51 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 650 Неутрално

    До коментар [#48] от "Darth Plagueis":

    Говоря за енергия.Всяка дума извадена от контекста на цялото изречение,може да бъде манипулирана.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  52. 52 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1404 Неутрално

    До коментар [#37] от "artdaisy":

    Момко, фирмата за ултралеки самолети в Пловдив се нарича ДАР, а тази за автожири в Правец се нарича НИКИ. Да двете се успешни, особено последната си е изградила добро международно реноме. Бедата е че това не са иновативни продукти. То ест, те не са измислили нещо ново, просто доразработват и подобряват нещо вече измислено и тествано хиляди пъти. Иновативно ще бъде например ако НИКИ направи електрически или хибриден автожир. Ама стиска ли им на БГ бизнесмените да правят големи капиталовложения за иновативни разработки и тестовете им?

  53. 53 Профил на artdaisy
    artdaisy
    Рейтинг: 247 Неутрално

    Пак пример от авиомоделизма!!! Акробатични модели с двигатели на метанол или с електромотори изпълняват един и същи акробатичен комплекс в продължение на 10 мин; като тегло и мощност не се различават; на едните на моторите можеш да си свариш кафе, а електромоторите можеш да ги държиш в ръка... така че – технологията за използването на енергията на един или друг енергоносител си казва думата – както казала едната баба на другата от един стар виц – ти не гледай „това“, гледай характера...

  54. 54 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3950 Неутрално

    До коментар [#51] от "Петър Петров":

    Единствено възпитаник на Висш държавен институт може да прави сравнение между керосин и акумулатор.

    Впрочем, не стана ясно, според възпитаника на Висш държавен институт, каква енергия е нужна да се затопли колата при минус 20? Тръпна в очакване...

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  55. 55 Профил на peaspiring
    peaspiring
    Рейтинг: 470 Неутрално

    До коментар [#39] от "Петър Петров":

    Очевидно не си виждал Тесла на живо. В Осло такситата са Тесла. 50% от новите автомобили в Норвегия са електрически. Явно се справят някакси в студа.

  56. 56 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 2017 Неутрално

    До коментар [#44] от "ckh41566335":

    Нямам предвид че това не са високи технологии, напротив. Особено впечатление ми правят новините за хибридните технологии, защото вече имаме ноу-хау. Споменавам го защото имах някакви предразсъдъци, но така се случи че преди години карах второто поколение Приус и останах много доволен.

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  57. 57 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 650 Неутрално

    До коментар [#55] от "peaspiring":

    За сметка на данъкоплатеца.Всичко в Осло е на дотации за сметка на износа на нефт.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  58. 58 Профил на Noal
    Noal
    Рейтинг: 580 Неутрално

    До коментар [#24] от "БМЗ":

    Май ти си го пропуснал този учебник.
    При работа батериите също отделят топлина.

    Норвегия ако не се лъжа е най големия потребител на електрически автомобили на глава от населението. А проблема с ниските температури и батериите е решен отдавна.
    ПитАй гугъл или прочети учебника по физика за 8 клас. Би могъл сам да се сетиш как.

  59. 59 Профил на Noal
    Noal
    Рейтинг: 580 Неутрално

    До коментар [#45] от "Петър Петров":

    Т.е. тоя самолет не е летял? Това е лъжа?

    А плановете на Боинг за самолет със 100 места са плод на хора непознаващи физиката?

  60. 60 Профил на Noal
    Noal
    Рейтинг: 580 Неутрално

    До коментар [#50] от "БМЗ":

    Това за акъла от къде го измислили?

    Ти лично сигурен ли си че не си по-тъп от някой негър?
    Или може би си "ариец"?

  61. 61 Профил на stefan stoyanov
    stefan stoyanov
    Рейтинг: 18 Весело

    До БМ3 опитваш се да заблуждаваш или сам си заблуден, прочети нещо за новите акумулатори и водородните клетки!

  62. 62
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  63. 63 Профил на artdaisy
    artdaisy
    Рейтинг: 247 Неутрално

    До коментар [#52] от "tsyrvulan":

    1. Момъкът е на 75 години и поназнайва кой е работил или е собственик на Дар и НИКИ...
    2. Това за иновациите идва след като се постигне някакъв производствен капацитет, особено като започваш от нулата..., да не говорим когато е прекъсната някаква традиция. Словенската Пипистрел (прилеп) доста отдавна произвежда качествени самолети и има поле за иновации; Словения е малко по-на запад и не са я обгрижвали тикви, кратуни, псевдамонарси и поколения държавни престъпници...

  64. 64 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3372 Неутрално

    До коментар [#50] от "БМЗ":

    "Да се чете "но НЕ са равни по акъл/култура"..."

    Това е повече от очевидно.

    И руснаци, и норвежци добиват и изнасят петрол.

    Освен това едните (руснаците) добиват и изнасят още хиляда неща.

    Норвежците са един от най-проспериращите и напреднали народи в индустриалния свят.

    Руснаците - един от най-бедните и изостанали.

    Как да приемем, че са равни по акъл/култура, като не са?!

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  65. 65 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3950 Неутрално

    До коментар [#57] от "Петър Петров":

    А Спарк в София на дотации ли са? Щото фолксвагенчетата им си вървят и зима и лято, работи си и парно и климатик... сигурно е неква схема, а?

    Още чакам да разбера според държавния висш институт, колко енергия е нужна, за да стоплим един кубичен метър.
    БМЗ гледам и той се покри като мишка, нали нямал време...

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  66. 66 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9644 Весело

    До коментар [#42] от "Петър Петров":

    А защо смятате, че не могат да пуснат кабел на летището ? :)
    И защо смятате, че трябва да е различен от този за зареждане на батериите?
    За останалото време е помислено с уплътнение и изолация :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  67. 67 Профил на chkn41566335
    chkn41566335
    Рейтинг: 2128 Неутрално

    До коментар [#63] от "artdaisy":

    не че нещо, ама доста високотехнологични компании са почнали направо като такива.
    развили са производствен капацитет, след като са показали иновативност и са привлекли инвеститори заради това.

  68. 68 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 650 Неутрално

    До коментар [#65] от "Darth Plagueis":

    Такова чудо в София не съм виждал.Може би ги карат високотехнологични гурута във високотехнологичния Хай тек парк.И след работа се прибират във високотехнологични те си къщи в грийн парка.Ама аз съм прост и живея в жк Гоце Делчев.Спарк - да виждал съм една,максимум две.Може да е била една и съща кола два пъти.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  69. 69 Профил на Али Ибн Абдул Обстул Бей
    Али Ибн Абдул Обстул Бей
    Рейтинг: 996 Неутрално

    Не знаех, че бензиностанцията Норвегия произвежда нещо, освен да копаят въглеводороди(които са напривършване) и да отглеждат сьомга(хранена с мърша и боя за цвят). Мрачна, невзрачна и неоправдано скъпа страна.

    No pain, no gain! GHA Discovery програма за лоялност: Платинено Ниво
  70. 70 Профил на Oggie Petkov
    Oggie Petkov
    Рейтинг: 440 Неутрално

    До коментар [#31] от "Петър Петров":

    Сам не загряваш каква глупост си написал. Формулата може и да е вярна, но логиката ти не е. Топлината на ДВГ е израз само на ниското му КПД и не е повод за гордост и предимство спрямо ел. двигателя. А разликата в КПД, т.е. спестената енергия от електрозадвижването спокойно може да се използва в климатика. Отделен въпрос в момента е ниското КПД и високото тегло на батериите, което и ограничава бурното навлизане на елмобилите.

  71. 71 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3950 Неутрално

    До коментар [#68] от "Петър Петров":

    Е, щом ти не си виждал, значи ги зачеркваме и твърдим, че нямат ни парно, ни климатик.😁😁😁

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  72. 72 Профил на chkn41566335
    chkn41566335
    Рейтинг: 2128 Неутрално

    До коментар [#69] от "Али Ибн Абдул Обстул Бей":

    каква е тази злоба сред хората с руска душевност?

  73. 73 Профил на Дразнител
    Дразнител
    Рейтинг: 750 Неутрално

    До коментар [#35] от "Петър Петров":

    На теорияя ДВГ може да има КПД до 40%. На практика рядко е над 30%. Има огромни количества излишна топлина, за да си топлиш купето през зимата, ако двигателят работи. За сметка на това електродвигател има КПД обикновено над 90%, а в много случаи и над 95%. При това положение е съвсем логично ако купето не е добре изолирано, да трябва да си пускаш допълнително отопление на ток. Но ако е добре изолирано и използваш топлинните загуби на електродвигателя за затопляне на купето, може и да не ти трябва друга "печка" на ток.

    Защо "Титаник", а не "Аврора" ?!
  74. 74 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 4131 Неутрално

    Тези пък къде са тръгнали да се перчат, сега от Сухой ще покажат бомбадировач - свръхзвуков на ток.
    —цитат от коментар 1 на димитър димитров


    Според един секретен доклад изтекъл по трасето между Москва и Еконда на река Вилниюй, русските учени са разработили самолет, който може да лети даже и без ток.
    Единственияят им проблем е къде да поберат необходимия брой членове на екипажа, които трябва да въртят педалите!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  75. 75 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 650 Неутрално

    До коментар [#65] от "Darth Plagueis":

    Ключова роля за успеха на SPARK в София имат двата основни партньора – основен застраховател на електромобилите ДЗИ и „Порше България”, доставчик на колите Volkswagen „e-up!

    Това е от статията за тези коли.Тоест опипват почвата.Ако има клиенти - давай на увеличение на цените.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  76. 76 Профил на Noal
    Noal
    Рейтинг: 580 Весело

    До коментар [#69] от "Али Ибн Абдул Обстул Бей":

    Вашата неосведоменост е трогателна :)

    Добро утро другарю!

  77. 77 Профил на Noal
    Noal
    Рейтинг: 580 Весело

    До коментар [#72] от "ckh41566335":

    Ами руската душевност

  78. 78 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3950 Неутрално

    До коментар [#75] от "Петър Петров":

    Ти у ред ли си бе? Спарк работят с пълна сила поне от две години 😂😂😂

    Не получих отговор на въпроса си, фолксвагенчето няма парно и климатик ли? И каква енергия е нужна, за да се затопли купе с обем 1 м3?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  79. 79 Профил на Скелета
    Скелета
    Рейтинг: 45 Неутрално

    До коментар [#32] от "penetrating":

    Чели са го, ама пишат политкоректни глупости.
    В самата статия си признават за ниската енергийна плътност на батериите и въобще премълчават проблема с отоплението.
    Електроколите имат същите проблеми и ще си останат приказни коли от бъдещето, особено за страни с лош климат (тропици, полярни области).
    Вие вярвайте на екопропагандата и купувайте акции на Тесла :)

  80. 80 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3950 Неутрално

    До коментар [#79] от "Скелета":

    Ей го и тоя 😁

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  81. 81 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3179 Неутрално

    UNITED EU UNION

    А с електрически земноходи (автомобили) по-лесно...
    Грандиозно, така или иначе.

    Не стана много ясно, защо пилотите първо летели в Словенски самолет,
    а после в некакъв друг?

    Както и да е. Слава за Словения!
    За Норвегия.
    За Европа.

    "Норвежките електрически самолети може да променят Европа"

  82. 82 Профил на Alex Prime
    Alex Prime
    Рейтинг: 1957 Весело

    Очаквам Тръмп да отвърна на удара, като поръча на Боинг да изработят самолет, който лети с въглища.

  83. 83 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9644 Весело

    До коментар [#79] от "Скелета":

    И собствениците на Тесла мръзнат геойски целогодишно в Осло :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  84. 84 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2779 Неутрално

    Някой като вземе да обещава нещо след 20 години винаги се сещам за мемете с летящи коли, щото учените бяха обещали летящи коли по това време, ама както е видно още ги няма. :)

    https://i.imgflip.com/1shr5e.jpg

    https://pics.me.me/2006-imagine-where-well-be-in-10-years-flying-cars-3063384.png

  85. 85 Профил на Ген. Колев
    Ген. Колев
    Рейтинг: 600 Весело

    Дрогаре ша ма уморите от смях!
    Щяла била да замръзне Теслата из норвежско, га-га-гаааа! Youtube, ушанки -там се вижда ясно, че S моделите въртят по стотици километри на север и О, чудо не замръзват! Ако вземете да прочетете по няколко реда за това как са устроени батериите на Тесла, може и да ви просветне как стават тия работи с отоплението. Точно батериите на Тесла са с най-висока енергийна плътност и КПД, срещу най-ниско тегло в бранша, останалите са мнооого назад!Което не ви пречи да я фалирВате и погребвате денонощно. Дерзайте!

  86. 86 Профил на KLINGON
    KLINGON
    Рейтинг: 331 Весело

    До коментар [#36] от "Darth Plagueis":

    и затова в Норвегия електрическите коли дори не си пускат и фаровете през деня, а е задължително :)

    "...Срамно е ние да сравняваме силата си с такива гламавци, каквито са турците…"... из дописка на Васил Левски до в. Свобода, публикувана на 13.02.1871 г.
  87. 87 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3950 Неутрално

    До коментар [#86] от "KLINGON":

    Верно ли? Тия страшни лед светлини, с обща мощност 60 вата, което се равнява на 0.01% от мощността на електромотора, направо се явяват проблем, а?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  88. 88 Профил на KLINGON
    KLINGON
    Рейтинг: 331 Весело

    До коментар [#55] от "peaspiring":

    5.1% са електрическите автомобили в Норвегия, и с изключение на Тесла, ел колите са втори автомобил в семейството който се ползва изключително за предвижване до работа именно щото през зимата не изкарват повече от 150 км.

    "...Срамно е ние да сравняваме силата си с такива гламавци, каквито са турците…"... из дописка на Васил Левски до в. Свобода, публикувана на 13.02.1871 г.
  89. 89 Профил на KLINGON
    KLINGON
    Рейтинг: 331 Неутрално

    До коментар [#87] от "Darth Plagueis":

    ми верно, ела да видиш ;)

    "...Срамно е ние да сравняваме силата си с такива гламавци, каквито са турците…"... из дописка на Васил Левски до в. Свобода, публикувана на 13.02.1871 г.
  90. 90 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis
    Рейтинг: 3950 Неутрално

    До коментар [#89] от "KLINGON":

    Разбира се...Даже не си пускат и парното, нали?

    Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  91. 91 Профил на Торбалан
    Торбалан
    Рейтинг: 992 Весело

    До коментар [#1] от "димитър димитров":

    Готови са! За да носи повече бомби (от “руските православни”) ще е без акумулатори, но с кабел! За да не се ограничи обсегът на действие, ще се изтрелва от самолетоносач (дизелов, руски, че са най-сигурни)... За още по-убедително и изненадващо ще лети! При това като сателит за Марс - към дъното на океана! Вече няма спокойствие за американските подводничари 😂😂😂

    Freedom is never more than one generation away from extinction. We didn't pass it to our children in the bloodstream. It must be fought for, protected, and handed on for them to do the same. Ronald Reagan
  92. 92 Профил на KLINGON
    KLINGON
    Рейтинг: 331 Неутрално

    До коментар [#90] от "Darth Plagueis":

    естествено че не го пускат, и климатика през лятото и него.
    и понеже виждам че си много заблуден няколко факта:
    1. в Норвегия има данък при покупката на автомобил който е от 30 до над 100% от стойността му. В зависимост от вредни емисии, тегло, обем на двигателя и т.н
    Електрическите са освободени от този данък и така излизат много по евтини от същия модел на бензин.
    2. не се плаща ДДС за тях
    3. не се плаща пътен данък
    4. зарежда се безплатно на публичните зарядни станции
    5. не плащат за използване на фериботи
    6. не плащат толл нито на магистралата нито в градовете. В Норвегия в почти всички по големи градчета се плаща за влизане в града.
    7. имат право да се движат в бус лентата в Осло.

    така че ако бяха поставени при равни условия с другите една Тесла нямаше да видиш в Осло :)

    "...Срамно е ние да сравняваме силата си с такива гламавци, каквито са турците…"... из дописка на Васил Левски до в. Свобода, публикувана на 13.02.1871 г.
  93. 93 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 650 Неутрално

    До коментар [#85] от "Ген. Колев":

    И тия батерии случайно са на Панасоник.А не на Тесла.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  94. 94 Профил на Торбалан
    Торбалан
    Рейтинг: 992 Весело

    До коментар [#35] от "Петър Петров":

    Поради това руските учени и конструктори са предвидили в средата на купето една печка на въглища (кюмбе!), а връз нея самовар (казанче за чистачки няма, понеже и чистачки няма, но мужикът гребе от самовара и облива стеклото ;)...

    Абе имат те инжеренрна мисъл! :))) Това ме подсеща как се задвижваха чистачките на ЗИЛ-а в казармата - ръчно! Отвътре имаше лостче и с едната ръка постоянно клатиш чистачката 😂😂😂😂

    Добре де Петроф, защо не си избереш да си българин, а трябва да браниш руските идиоти? 😂😂

    Freedom is never more than one generation away from extinction. We didn't pass it to our children in the bloodstream. It must be fought for, protected, and handed on for them to do the same. Ronald Reagan
  95. 95 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 650 Неутрално

    До коментар [#92] от "KLINGON":

    Аз му го обяснявам това ама тази ушанка не може да разбера.Тесла па тесла - ми да оди да си вземе една тесла и да качи баира на реброво с ремарка с строителни материали и зарзават.Тогава ще я призная тази марка

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  96. 96 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 650 Неутрално

    До коментар [#94] от "Торбалан":

    Я виж аналогичен американски военен камион от онова време.Да не би да я същият по характеристики.Я се качи на нова лада,от времето когато рено ги купиха.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  97. 97 Профил на Торбалан
    Торбалан
    Рейтинг: 992 Разстроено

    До коментар [#96] от "Петър Петров":

    Руски, я се огледай и кажи какво руско виждаш около себе си? Аз от 25г. не съм видял руски продукт никъде по магазините на Европа...
    НЯМА! Каквито боклуци произвеждат са само за техния си пазар.
    Уникални некадърници! Представи си Холандия или Норвегия да са 140 000 000 и на 1/8 от сушата на Земята - щяха да закеят света с блага! Обаче на север от Монголия живеят диви и прости крепостни мързеливци...
    Тъжна работа ;)

    Freedom is never more than one generation away from extinction. We didn't pass it to our children in the bloodstream. It must be fought for, protected, and handed on for them to do the same. Ronald Reagan
  98. 98 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1276 Неутрално

    мощността за стопляне на купето,ще идва изцяло за сметка на пробега.
    —цитат от коментар 35 на Петър Петров


    То не е само да си затоплиш гъзеца. Батерията, ако не е на оптимална околна температура, се прехебава и харчи повече.

    УчЕните са го премерили практически на градско каране:

    24 С = 105 мили пробег
    -7 С = 43 мили (-57%)
    35 С = 69 мили (-34%)

    https://newsroom.aaa.com/2014/03/extreme-temperatures-affect-electric-vehicle-driving-range-aaa-says/

  99. 99 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 650 Неутрално

    До коментар [#97] от "Торбалан":

    Страшна логика извади.Аз пък в Испания,по магазините не виждам испански продукти.Освен храната.Вчера си харесах една фланелка - обърнах я - made in Bulgaria.обърнах друга - Made in Bangladesh.Отидох на щанда за бормашини - еми направо се шашнах.Половината инструменти бяха made in Bulgaria,другата - made in china/bangladesh.Направо се хванах за главата - марки които не сме и чували в България,в Испания се търгуват в големите вериги - al campo , Carrefour ...

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  100. 100 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 650 Неутрално

    До коментар [#97] от "Торбалан":

    А и съм доста далече от русия в момента.В Испания съм - alcala de henares.близо е до мадрид - столицата.Еми тука руска реч си се чува отвреме на време.Е не е като румънската и китайската ама си се чува.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK